14. september 2008

P1 om sympatiske knivstikkere og “beautiful” Mjølnerparken

Det er af og til svært at tage P1 alvorligt. For nogle uger siden kom jeg for skade at høre Kulturnyt, der reklamerede for Georg Larsens DR Dokumentar om arabere i Danmark.

  • 22/8-08 Kulturnyt, P1 – En araber kommer til byen-indslag (mp3-fil; efter ca. 5 min).
  • Georg Larsen, filminstruktør: … det jeg prøver at vise – du har ret i, at man ser måske nogle stereotyper imellem, og det er også nogle jeg gerne vil vise, men bare på deres egen præmisser, og ikke på journalisters præmisser eller integrationskonsulenters – igennem deres filter. Det jeg vil vise, det er at selvom du er knivstikker, så er du meget sympatisk. Og har et liv, og er et menneske og fungerer i det her samfund, men har store vanskeligheder.

    […]

    Georg Larsen: We call it a ghetto in Denmark.(om Mjølnerparken)

    Ahmad Ghosein, film-instruktør: No – its beutifull! – You can say its a ghetto, but I think its beautiful.

  • 24/8-08 DR Dokumentar – En araber kommer til byen (kan ses online).
  • 25/8-08 Politiken blog – Ida Jeng: Tag med i ghettoen – du har 24 timer.
  • 29/8-08 Politiken blog – Ida Jeng: Video-interview med Araber-instruktør.
  • Oploadet Kl. 18:33 af Kim Møller — Direkte link36 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6150/trackback

    36 Comments »

    1. ???
      Og selv om du er selvmordsbomber – er du stadig et godt menneske?

      Kommentar by L. Johansen — 14. september 2008 @ 18:57

    2. Er der ingen grænser for galskaben længere?

      Hvad med “selvom du er voldtægtsmand, så er du meget sympatisk” eller hvad med “selv om du er pædofil, så er du meget sympatisk”.

      Georg Larsen, hvad går du mon ud på?

      Kommentar by Johansen — 14. september 2008 @ 18:57

    3. Og selvom du er filminstruktør, kan du godt være rablende sindsyg og alligevel blive inviteret ind på P1.

      Kommentar by morlille — 14. september 2008 @ 20:02

    4. hvis i skal have lidt modvægt til romantikken om indvandre, skulle i se “børn bag tremmer” der sagde alle “de unge” selv at de var perkere og alle pædagogerne der skulle passe dem sagde også at ungerne slet ikke følte sig som danskere, dejligt at bglive bekræftet i sine fordomme

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 14. september 2008 @ 22:06

    5. Selvfølgelig er perker-knivstikkere underskønne mennesker. Jeg får helt lyst til, at kramme dem ihjel..

      Kommentar by Onion — 14. september 2008 @ 22:35

    6. OFFTOPIC
      Nyt skyderi i KBH, det er jo bare lidt uro mellem nogen få, og de to der er ramt synes sikkert det er for sjov.

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 14. september 2008 @ 22:41

    7. Hvad ryger han, og hvor kan man få det? Vi kan få brug for det om nogle år, hvis det går som flertallet af politikerne vil have det.

      Kommentar by PeterK — 14. september 2008 @ 22:55

    8. Georg Larsen…

      Den er da helt gal.

      Kommentar by Gert — 14. september 2008 @ 23:01

    9. Angående Mjølnerparken-kommentaren, så er Mjølnerparken i sig selv ikke specielt grim, og pænere og mere moderne end mange andre boligområder. Det er klientellet der er problemet.

      Kommentar by Jakob — 14. september 2008 @ 23:07

    10. Som Gert siger: Den er helt gal.
      Jeg forstår simpelthen ikke hvad der foregår blandt visse mennesker. Det er fuldstændig surrealistisk, at den slags uendelig tåbelighed virkelig finder sted uden for parodiernes verden.

      @ Onion
      “Selvfølgelig er perker-knivstikkere underskønne mennesker. Jeg får helt lyst til, at kramme dem ihjel..”
      Ja, de skal sgu ha’ et knus. Måske sådan en her kan bruges?
      http://www.sfgate.com/c/pictures/2007/06/21/mn_hot_rods_la102.jpg

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 14. september 2008 @ 23:29

    11. Det skal siges, at Mjølnerparken i sig selv faktisk er et pænt nok sted. Især hvis man sammenligner med de fleste steder i Libanon, hvor Ahmad Ghosein svhj. kommer fra. Men det kan vi ikke takke beboerne for.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 14. september 2008 @ 23:32

    12. “You can say its a ghetto, but I think its beautiful.”

      Som 9 og 11 allerede har bemærket var kommentaren helt konkret. Det blev sagt da instruktøren blev vist rundt i Mjølnerparken for første gang, og det skulle vist forstås sådan at der var da meget pænt i forhold til de forventninger som ordet “ghetto” udløser. Filmen viste da en del problemer, så jeg synes ikke den var noget forsøg på skønmaleri.

      Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 15. september 2008 @ 00:20

    13. >3-5-10 .. very nice humor! ROLMAO..

      Og når man tænker over det.. hvis det ikke var for den høje dødelighed som Islam bringer til verden, hvis man skærer dødsvolden og grumheden væk, så er Islam da en totalt latterlig kultur!

      Vi burde grine dem lige op i deres åbne halal-hoveder.

      Kommentar by Tobulisten — 15. september 2008 @ 00:26

    14. Jah…og iSLAM og også særdeles sympatisk, hvis man er en mandslinge!!

      Kommentar by li — 15. september 2008 @ 03:16

    15. Hvis man er en multikulturel og grum person så er en knivstikker vel en sympatisk person.

      Kommentar by Janne — 15. september 2008 @ 09:09

    16. Sådan ser det muslimske broderskabs logo ud:

      http://www.religion.dk/artikel/297228:Islam–Hvem-er-Det-Muslimske-Broderskab

      Kommentar by Janne — 15. september 2008 @ 10:18

    17. 16 Janne

      Logoet er helt i tråd med erobrer- og ekspansionsideologien.

      “Deres motto er: ”Allah er vort mål. Profeten er vor leder. Koranen er vor lov og Jihad er vor vej. At dø for Allah er vort højeste håb.””

      Og denne islamiske bevægelse er spredt som en paraplyorganisation ud over hele Europa.
      Jeg siger bare, tak for kaffe.

      Kommentar by Johansen — 15. september 2008 @ 10:27

    18. Lidt mere fra broderskabets hjemmeside.
      “Midler
      Gruppens officielle holdning er, at det ønsker at nå sine mål uden brug af voldelige midler. Der har dog været undvigelser gennem tiden.”

      Det må vist siges allerede nu, at være århundredets underdrivelse.

      “Økonomi
      Gruppen får langt de fleste midler fra deres medlemmer, der påbydes at afgive en vis procentdel af deres indkomst til bevægelsen.”

      Medlemmer står der. Hvem er det? Er der lande der er registreret som ‘medlemmer’?

      Kommentar by PeterK — 15. september 2008 @ 11:48

    19. Det er ikke bare Europa der har fornøjelsen af The Muslim Brotherhood men hele den Vestlige verden.

      The Ikhwan ser det som eet af dets mål, at få islamiseret hele Vesten.

      Delstaterne i USA er for alvor begyndt at mærke til Broderskabets arbejdsomhed.

      Men i modsætning til Europæerne lader det ikke til at amerikanerne er videre flinke overfor hverken selve Broderskabet eller dets mange underafdelinger.

      Og underafdelinger, det har Broderskabet rigtig mange af.

      Det er som et edderkoppespin, hvor selve the Ikhwan, Det Muslimske Broderskab, sidder inde i midten og derfra spreder dets fangtråde ud.

      Broderskabets topdogs er for manges vedkommende yderst veluddannede folk, der har fået deres uddannelser på Vestlige universiteter.

      De er kendere af Vestlig kultur, traditioner, filosofi, økonomi, mentalitet, alt hvad der omfatter de Vestlige lande og deres befolkninger.

      De kan begå sig på de bonede gulve – og de kommer der!

      EUs topdogs har f.eks. ladet sig vejlede i spørgsmål angående Islam og Europa af bl.a. en mand som Tariq Ramadan.

      Den dag i dag befinder han sig som underviser i Islam på eet af Oxfords universiteter.

      Og han står for tilfilingen af det der er kendt som EuroIslam – som man mange Kuffar anser som en tilpasning af Islam til Europa – hvilket er helt fejlagtigt!

      Det er nemlig Europas lande og befolkninger tilpasses Islam.

      Det er ikke Islam i Europa, men Europa i Islam Ramadan et al arbejder for.

      Amerikanerne har forlængst afdækket Tatiq Ramadan som den han virkelig er, en mand der taler med 2 tunger :

      en tunge beregnet for Kuffar – og de får hvad de gerne vil høre,

      en anden for Rettroende -og der er det en hel anden snak, der kommer ud af munden på ham!

      Kommentar by Vivi Andersen — 15. september 2008 @ 16:13

    20. Georg Larsen er jo desværre ikke den eneste filminstruktør der er rablende sindsyg, man kan jo også nævne Lars von Trier og der er sikkert mange flere, men det værste er at de er finansieret via vores skatte/licens kroner.

      Kommentar by Fritz — 15. september 2008 @ 16:29

    21. #17 “Logoet er helt i tråd med erobrer- og ekspansionsideologien.”

      Ja og vores ejet “forsvar”, har lavet deres logo med dannebro om til en rød firkant med hvidt kryds, for ikke at fornærme nogen.

      Jesus Motherfucking Christ siger jeg bare !!!!!

      Kommentar by M16 — 15. september 2008 @ 16:39

    22. #18 ““Økonomi
      Gruppen får langt de fleste midler fra deres medlemmer, der påbydes at afgive en vis procentdel af deres indkomst til bevægelsen.””

      Ja og når nyreligiøse bevægelser får/tar penge af deres medlemmer, vil forargelsen ingen ende ta.

      Kommentar by M16 — 15. september 2008 @ 16:42

    23. 22.M16

      Det må de bevægelser sågu selv om, så længe de holder nallerne fra statskassen!

      Det er interessant det med vores forsvars nye logo.

      Gælder det samtlige værn ?

      Kommentar by Vivi Andersen — 15. september 2008 @ 18:01

    24. Vi venter på toeren fra Georg Larsen:

      “Sympatiske voldtægtsmænd i Fredericia”

      De tre gerningsmænd bag voldtægten af en 15-årig pige lørdag på Fredericia Banegårds toiletter har ifølge dagens udgave af Ekstra Bladet arabisk baggrund.

      De tre voldtægtsmænd er sikkert svært sympatiske, når man ser bort fra deres seksuelle overgreb mod unge piger.

      Kommentar by Gert — 15. september 2008 @ 18:27

    25. Snaphanen er på historien. Grotesk udtalelse af forsvarsadvokat Mette Grith Stage i voldtægtssagen fra Fredericia Banegård (Ekstra Bladet):

      ““Det er fuldstændig oplagt, at de ikke er skyldige i voldtægt. Man hører jo så meget om, at unge piger i dag forlanger penge for sex,” sagde Mette Grith Stage.”

      http://snaphanen.dk/2008/09/15/b%c3%b8rn-s%c3%a6lger-sex-det-g%c3%b8r-de-jo/#comment-16303

      Kommentar by Gert — 15. september 2008 @ 18:34

    26. #23 Det er for alle tre værn (prøver lige med et link) :

      http://www.kennethbon.dk/blog/wp-content/forsvaret.jpg

      Kommentar by M16 — 15. september 2008 @ 19:01

    27. Det virkede sgu :-)

      Kommentar by M16 — 15. september 2008 @ 19:02

    28. Hvad er der galt med det logo? Det har et stiliseret dansk flag på? Er det nu et problem?

      Kommentar by Jakob — 15. september 2008 @ 19:26

    29. Flot at demokrater der arbejder livslangt i folketinget har “et modbydeligt menneskesyn”, men drabsmænd er “sympatiske”.

      Kommentar by DaLi — 15. september 2008 @ 20:01

    30. @ 25

      Forsvarsadvokater skal man ALDRIG lytte til, uanset hvor enig eller uenig man er i deres sag, det er deres pligt at lyve for deres klients skyld.

      Derudover er hejrens udsagn bizart; Skulle man nu kunne indfortolke prostitution i alle voldtægstsituationer fordi gerningsmanden kyler en 20’er efter kvinden ved endt misdåd ?

      Hun er fanme en skamstøtte for sin proffession.

      Kommentar by DaLi — 15. september 2008 @ 20:03

    31. @ 25
      Er der en jurakyndig, der kan oplyse, om Retsplejeloven m.v. giver forsvarsadvokater lov til at sige hvad som helst om deres klienters ofre? Gælder Straffelovens §267 om æreskrænkelse ikke for dem?

      Kommentar by Gunnar Biering — 15. september 2008 @ 20:44

    32. Kilde: http://www.adl.dk/adl_pub/fportraet/cv/ShowFpItem.xsql?nnoc=&ff_id=68&p_fpkat_id=fskab#a3.2.2

      Et forsvar for selvtægt. Den store forfatter Jacob Knudsen havde sine meningers mod…

      “Den gamle Præst” – 1899

      “Jeg ønsker ikke andre og ikke bedre Reformer, men jeg ønsker slet ingen Reformer (…)” – Pastor Castbierg i Den gamle Præst ( RF I 37)

      “Denne roman er Jakob Knudsens mest kendte. Den er udgivet i mange oplag, også i skoleudgaver, den er dramatiseret (sammen med kritikeren Sven Lange, premiere på Det Kgl. Teater 9.10.1904, opført 80 gange frem til midten af århundredet) og blev senere en filmsucces (1939) med Poul Reumert som greven. Desuden er Den gamle Præst oversat til flere sprog (tysk 1910, svensk 1915). Den blev forfatterens gennembrud, noget af en skandalesucces, og indtægterne fra bogsalget og opførelserne på Det Kgl. Teater betød, at Jakob Knudsen fik lagt bund under sin økonomi.”

      “Kernen i Den gamle Præst er en aktuel debat. Ud over at Jakob Knudsen giver sit besyv med om gengifte og kirkens holdning til almindelig moral, vil han tage et opgør med Lev Tolstojs tanker om det ideale samfund. Her skal gode og fromme mennesker leve i fællesskab i et anarkistisk kærlighedens rige. Bogens handling og lange ræsonnementer er tilrettelagt til at demonstrere, at denne lære er i modsætning til den menneskelige natur, der er helt anderledes kradsbørstig, end der er drømt om i denne bevægelse, der som nævnt i indledningen havde en del vind i sejlene i samtiden.”

      “Den iltre, men ædle grev Trolle hævner et seksuelt overgreb på sin datter ved at slå misdæderen ihjel, for derefter med sognepræstens, den gamle pastor Castbiergs, velsignelse at begå selvmord for at sone sin skyld og spare familien for vanære.”

      “Denne historie foregår i et jysk landsogn, hvor gammelt og nyt brydes. Et åndeligt røre er sat i gang af en vis pastor Jensen, en falleret skolelærer og frikirkeprædikant. Han vil ændre egnen i tolstojsk retning med centrum i en højskole, som skal rejses med ham selv som forstander. Greven er i begyndelsen fyr og flamme for det nye, og Jensen og hans kreds håber på, at de kan fremme deres planer for hans penge. Efter drabet på voldtægtsmanden øjner Jensen succes for sine planer, for den dræbte er hans søn, og han vil bruge dennes død til afpresning over for greven.”

      “Sognet, hvor handlingen udspiller sig, er delt i to: den gamle by med de oprindelige bondedyder, og den nye by, hvor demokratiet med dets andelsbevægelse, sparekasse og sogneråd er slået igennem og har fordærvet befolkningen. De forskellige grader af personlig autenticitet hos de enkelte skikkelser skildrer Jakob Knudsen helt ud i det sproglige. Fx taler lederne af det nye et sandt kaudervælsk af bondemål og misforstået ping- og pampersprog, mens de gammeldags og skikkelige bønder taler et ordentligt jysk. Den iltre greve taler fynsk, og den gamle præst klassisk myndighedsdansk. Det er (næsten) for meget!”

      “Jakob Knudsen gør sig debatten for nem, idet han fremstiller sine modstandere og bogens andre skurke i et forvrænget lys. De er skildret som parodier, og de er så utiltalende, at sejren over dem bliver alt for nem. For nok har den gamle præst provokerende meninger og støtter kontroversielle handlinger, men han fremtræder med stor vægt, cementeret af autoriteten fra herregård og præstebolig. Fx fremstilles den unge landvæsenselev og voldsmand som et liderligt og udueligt drog, der kun kan karakteriseres som “en Neger”, mens der hvælver sig høj og tragisk luft over Jakob Knudsens gamle præst, almindeligvis opfattet som hans talerør.”

      “Derfor er Den gamle Præst en dårlig roman, men man forstår godt dens succes i skolestuen og på teatret: Her er stærke meninger, gode at diskutere og skrive stil om, ligesom der er grinagtige optrin og fæle skurke.”

      “Sven Lange skrev i Politiken en meget lang og anerkendende anmeldelse, hvor han især heftede sig ved bogens synspunkter, men han havde også sans for de kunstneriske værdier, og i denne sammenhæng sammenlignes romanen med værker af Henrik Pontoppidan og Gustav Wied. Han slutter: “Den gamle Præst fortjener saa stor Opmærksomhed, fordi her – endelig! – er en Bog, der bæres af en Mand” (22.10.1899).”

      Også i romanen “Sind” agiteres for selvtægt:

      “Sind” – 1903

      “Men det kan godt være, te hvis I ikke havde lært Anders at kjende – og alt dét var ikke skeet, – saa var I alligevel aldrig kommen ind saaen til det Dybeste hos jer selv, det Evige, – saaen ind til at mødes med Gud.” Pastor Steffensen ( Sind 197)

      “Sind regnes af mange – selv hans hårde kritiker, Villy Sørensen – for en helstøbt roman. Dens hovedperson er den unge bonde Anders Hjarmsted, der fra sin far har arvet et stridt sind – de er begge behersket af en stærk passion for retfærdighed, forlænget helt ud i selvtægten.”

      “Som barn oplever Anders, der er meget strengt opdraget, at faderen prygler en nabo næsten til døde, fordi hans køer har græsset i Hjarmsteds kløver. Efter indre stridigheder frigør Anders sig fra sin far, da han indser, at faderen også kan være uretfærdig. Men selv om denne mister sin stilling som Gudfader selv for drengen, bevarer Anders dog sin uendelige retfærdighedslidenskab og den opfattelse, at alle myndighedspersoner er nogle kjæltringer – hvad handlingen bekræfter ham i.”

      “Som voksen køber Anders en gård, og han kommer til en begyndelse godt ud af det med naboerne, bl.a. storbonden Faurholdt og hans familie. Især dennes datter Gjartrid og Anders har et godt øje til hinanden, og da Anders’ søster meget praktisk fører hus for sin bror, falder hun og Gjartrids bror for hinanden. Den gamle Faurholdt er en sognekonge, der er vant til at få det med naboer og myndigheder, som han vil. Da Anders opdager, at han opdyrker et stykke eng, der egentlig ejes i fællesskab af bønderne, og således krænker også Anders’ ret, opstår en strid, der trin for trin eskalerer til det yderste: Anders dræber herredsfuldmægtigen, der har skamredet juraen for at forholde Anders hans ret, og arrestforvareren, der har plaget Anders’ gamle far, da han en overgang sad fængslet anklaget for en brandstiftelse, som Faurholdt havde iværksat.”

      “Men de unge holder sammen trods alt. Aftenen før drabene fejrer Anders og Gjartrid bryllup i stilhed, og næste morgen går Anders lykkelig i døden, skudt af politiet. Hans retfærdighedssans har triumferet, og han var parat til at tage sin borgerlige straf. Også hans kærlighed er fuldkommengjort. I sluttableauet sidder de tre overlevende unge sammen med sognets sagtmodige præst. Gjartrid bærer sit og Anders’ kærlighedspant under sit hjerte. De taler om begivenhederne, og hvad de har betydet for deres liv, jf. det indledende citat ovenfor.”

      “Sind er renset for idédebat: Alt vises i handling som i en klassisk western – og den deler med idealisten Anders denne genres moral. Retfærdigheden er begge steder den højeste lidenskab, og en ærefuld mand kæmper for den, selv mod myndighederne om nødvendigt, men så tager han også den straf, som samfundet har sat, for ellers gik folk jo og slog hinanden ihjel uden videre, og det går ikke – der skal jo være lov og ret i landet! Sind rummer dog også i skildringen af den resignerede pastor Steffensen en anden livsværdi, den resignation i verdslige forhold, der bunder i en rodfæstethed i gudsforholdet.”

      “Esther Kielberg har i efterskriften til sin udgave af Sind, der er brugt her som tekstgrundlag, gjort grundigt rede for modtagelsen af romanen. Alle anmelderne er enige om en lang række kvaliteter ved bogen, måske er den lidt kluntet fortalt og har en sensationspræget slutning – men de københavnske kritikere er enige: Hvor er den dog jysk i karakter og sprog!”

      Sind blev hurtigt oversat til nederlandsk (1906) og tysk (1907, 1908).

      Blot til eftertanke!

      Kommentar by Ab initio — 15. september 2008 @ 20:47

    33. @ Gunnar

      Jo, det gør den.

      Du kan jo passende kontakte dels advokatsamfundet og høre om deres indstilling til den slags.

      Kommentar by DaLi — 15. september 2008 @ 23:09

    34. 30

      Dali

      “Hun er fanme en skamstøtte for sin proffession.”

      Ja, og for sit køn. Hendes kvindesyn er rædselsfuldt. Hendes syn på teenagepiger ligeså. Hun opfører sig som en dommer i hijab.

      Kommentar by Janne — 16. september 2008 @ 08:36

    35. @24 Janne
      Du må udvise sympati og forståelse for den naive fordoms! advokat, det stakkels kvinde-u-menneske har sikkert været traumatisk alene i sin barndom, og har derfor kun haft “dialog” apparatet (D)DR udsendelserne som sin “opdrager”. Derfor har den stakkels enfoldige dhimmi-advokat “kun” de rigtige araber-kultur fordomme at hæfte på OS kvinder. Og fy skam over dem, som ikke viser forståelse! overfor vranglæren, den kvindeundertrykkende idelogi iSLAM!
      Hvor enfoldig dum, har man dog lov til at være i en retsal, uden at dommeren selvstændigt sigter idioten for krænkelse af ofret, altså her den voldtaget kvinde og IKKE (D)DR’s udråbte ofre de underlagte vrangopfosterde muslimer!
      Jeg græmmes!!

      Kommentar by li — 16. september 2008 @ 09:07

    36. Nu viste det sig jo, at drengene blev uskyldigt dømt og deres advokat havde ret.. Det indrømmede pigen selv! Hvem er nu den enfoldige og dumme?
      Længe leve retsstaten, der sejrede i sidste ende

      Kommentar by Kasper Møller — 11. oktober 2011 @ 14:26

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper