20. november 2014

DR2-Debatten om ‘Det Arabiske Forår’, feb. 2011: Messerschmidt vs Krasnik, Lykketoft, Khader, P. Mach

Debatten om ‘Det Arabiske Forår’ anno 2011 er måske det bedste eksempel i mine levetid, på at politikere, forskere og meningsdannere i høj grad mangler den nødvendige forståelse af kulturens betydning. En venlig sjæl har transskriberet lidt fra Debatten på DR2, sendt 24. februar 2011. Morten Messerschmidt (og Farshad Kholghi), og havde det nemt overfor Martin Krasnik, Mogens Lykketoft, Naser Khader og Trine Pertou Mach der dumpede fælt. Debatten kan stadig ses online.

Martin Krasnik, journalist: Vi har bedt, tryglet og håbet på demokrati i årtier i Mellemøsten. Nu kommer det.

[…]

Morten Messerschmidt, DF: Jeg frygter meget, at det vi kommer til at opleve, ikke et Østeuropa i 1989, men Iran i 1979.

Søren Pind, Venstre: Det tror jeg ikke. Jeg tror nærmere vi taler om noget a la Tyrkiet. Eller noget i den retning.

[…]

Martin Krasnik (med et overbærende smil): Nogen bliver nødt til at stoppe Morten Messerschmidt, for du siger det samme som gamle trætte som Mubarak i virkeligheden hele tiden sagde: Efter mig er det syndfloden, der kommer. Det er islamisterne, der overtager. Iran i 1979.

[…]

Lene Espersen, K: Jeg tror faktisk på, at der er den rigtige vej, nemlig demokratiets vej.

[…]

Naser Khader, løsgænger: Jeg tror ikke de (Det Muslimske Broderskab) får flertal ved demokratiske valg.Dem der er ude på gaderne… Det er Facebook-generationen der går forrest… Det er folk der gerne vil demokrati. … De vil have kernen af frihedsværdierne.Egypterne er muslimske på samme måde som italienerne er katolske. De har det kun i munden.

[…]

Mogens Lykketoft, S: Vestens politik har været dirigeret af de neuroser som Messerschmidt og Kholghi har fremlagt her i dag. Nemlig at hvis man lod folket bestemme, så ville de sikkert blive islamistiske fundamentalister og alt muligt andet. … Der er ved at opstå en ny verdensorden i Mellemøsten. Det er ikke de skæggede gutter, der går på gaden. Det er unge mennesker, det er veluddannede mennesker, som kan bruge Facebook, som kan bruge Twitter, som gerne vil have demokrati.

Trine Pertou Mach, SF: Pointen er, at dele af opinionen i Danmark har sagt, at i arabiske lande, blandt muslimer, kan man ikke få demokrati… Det er verdenshistorie der skrives nu. De kræver demokrati og frihed!

Morten Messerschmidt: Der er ingen der aner, hvad der kommer til at foregå i de her lande. … Vi kan bare ikke bygge virkeligheden på en drømmeverden.

Trine Pertou Mach: Morten (Messerschmidt). Nu er du jo ikke tynget af visdom om den arabiske verden kan man godt høre. Jeg har boet i Egypten i to år og beskæftiget mig med Mellemøsten professionelt i 10 år, så jeg ved faktisk en del om hvad det er der foregår.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/61609/trackback

52 Comments »

  1. Morten (Messerschmidt). Nu er du jo ikke tynget af visdom om den arabiske verden kan man godt høre. Jeg har boet i Egypten i to år og beskæftiget mig med Mellemøsten professionelt i 10 år, så jeg ved faktisk en del om hvad det er der foregår.

    Det her burde skrives i historien som et af Danmarks aller-størst selvmål lige på højde med nyrups “stuerene bliver i aldrig” og “jeg garanterer efterlønnen består”.

    Hvis hun har beskæftiget sig med mellemøsten profesionelt i 10 år er hun enten

    – usandsynlig dum
    – politisk farvede til det ekstreme
    – direkte inkompetent

    sikkert alle tre ting da de ikke indbyrdes udelukker hinanden.

    Kommentar by Vantroende — 20. november 2014 @ 08:21

  2. Hvem husker ikke dagene omkring 22.6.2011, hvor udenrigsminister Lene Espersen, Naser Khader, Helle Thorning-Schmidt, Margrethe Vestager og Søren Espersen er på besøg i Libyen, fløjet dertil i en af militærets maskiner.
    De lander i Benghazi lufthavn, pjattende og grinende, i egen optik meget betydningsfulde – tomme tønder o.s.v. – iført hjelm og skudsikker vest, og bliver modtaget som helte. De kommer, for på Danmarks vegne, at anerkende de libyske oprørere TNC (det Midlertidige Overgangsråd), og HT-S med en knaldrød Mulberry taske.
    Som udenrigsministeren efter hukommelsen euforisk udtalte til dansk TV, vi skal bare sende en masse penge, så skal det nok gå.(BT/Politiken 22.juni 2011).

    Efterfølgende har virkeligheden trængt sig på, og skvaddernossernes tåbesnak er forstummet.

    PUGNA PRO PATRIA

    Kommentar by der Adler — 20. november 2014 @ 08:26

  3. Trine Pertou Mach: Morten (Messerschmidt). Nu er du jo ikke tynget af visdom om den arabiske verden kan man godt høre. Jeg har boet i Egypten i to år og beskæftiget mig med Mellemøsten professionelt i 10 år, så jeg ved faktisk en del om hvad det er der foregår.

    Så har hun da intet lært

    Kommentar by notty — 20. november 2014 @ 08:38

  4. De tror, at hvis bare man siger det samme som alle de andre, så er man ikke i fare.

    De tror, at flertallet ejer sandheden.

    De er indskrænkede.

    Kommentar by bastardo — 20. november 2014 @ 08:44

  5. Indskrænkede??
    Nej de udtaler sig sådan helt bevidst, selv om de ved det de siger er løgn! Også dengang kunne man ikke undgå at vide besked vedr. islam og ideologiens manglende omstillingsparathed og at de militante altid vinder i de kredse og tryner dem der vil en anden vej med trusler og vold, myrderier og død.
    Nej disse “politikere” er ikke dumme – de er bare usle landsforrædere, som helt bevidst lyver og bedrager, hvis de kan komme til det – de gør det fordi de kan og ikke frygter at det får konsekvenser, at være så ondsindet!

    Kommentar by Black Watch — 20. november 2014 @ 08:59

  6. Det er jo de samme ting der lyder fra politikerne i dag, måske ikke om det arabiske forår, men om islam og muslimer. Ifølge dem VIL de alle demokratiet, at samtlige af dem har valgt en religion der er det absolut stik modsatte på alle punkter har de ikke skænket en tanke.

    Og er der endelig muslimer der larmer så meget at de ikke kan sige dette uden at fremstå som (større) idioter, så gør de som bush, obama, løkke, og martin lidegaard, og siger at de muslimer som med koranen i hånden som manual fører indholdet i den ud i livet ikke har det mindste med islam at gøre!

    De lyver og fordrejer tingene konstant og hele tiden, nogle af dem gør det imod bedre vidende, andre fordi de er naive idioter der tror at virkeligheden retter sig ind efter hvordan de ønsker sig den skal være, som messershmidt også er inde på.

    Men der er en gruppe som er endnu mere skadelig, og det er dem som stemmer på dem og giver dem lov til at fortsætte.

    Jeg håber de efterhånden har fået nok erfaring til at gøre det anderledes ved næste valg, men så længe der er bare en fredelig muslim ud af 1,4 milliarder er der nogle der vil insistere på at den person udgør flertallet..

    Kommentar by Per — 20. november 2014 @ 09:27

  7. Fremragende afslørende ‘graverjournalistik’ som vi aldrig vil se i MSM.
    Jeg så i sin tid ‘det arabiske forår’ på de statsejede TV-stationer, DR og TV2.
    De havde sågar flyttet nyheds-redaktionerne med de flotte tv-journalist piger i front ned på Tahrir pladsen i Cairo, hvor de rapporterede begejstret på direkte tv indtil kuglerne begyndte at flyve om ørerne på dem og muslimske mænds gruppevoldtægter af naive vestlige kvindelige journalister rykkede nærmere og nærmere de åbne tv-studier og let tilgængelige blonde danske tv-journalist piger.
    Hvis de ikke havde fået røven med sig, var det blevet fantastisk reality-tv ! :)

    Kommentar by A-mad — 20. november 2014 @ 09:36

  8. @ Black Watch

    Nej, det tror jeg ikke. Jeg er overbevist om at udtalelserne var i overensstemmelse med hvad de pågældende politikere oprigtigt troede dengag. Jeg må dog med sorg melde at Messerschmidt kommer bedst ud af denne debat. Jeg er fuldstændig uforstående overfor hvordan Lykketoft mfl. tør udtale sig så optimistisk på et så tidligt tidspunkt i konflikten. Man så faktisk situationen gentaget i Ukraine, hvor det samlede pressekorps (igen) tog fejl. Messerschmidt gør klogt i at mane til besindighed, omend han muligvis bygger sin analyse på forudindtagethed.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 20. november 2014 @ 09:46

  9. Fantastisk… Så mangler vi bare Irving Jensen og den anden klaphat fra Syddansk Universitet.. Tak til Kim Møller for at genoplive disse minder om eksperternes klare indsigt i Mellemøsten… Om så Magasin eller Nørreport bliver forvandlet til Westgate i Kenya foran øjenene på dem… Så bliver de ved med at messe… “DET HAR INTET MED ISLAM AT GØRE”… Muslimerne “drømmer” om demokrati og vestlige værdier… :-)

    Kommentar by ny kommentator — 20. november 2014 @ 09:57

  10. Wow. Og mest tankevækkende: Denne ufatteligt farlige fejlvurdering kommer ikke til at få nogen som helst betydning for disse menneskers muligheder for at regere vores land. De fortsætter bare som om intet var hændt.

    Kommentar by Ruby Tuesday — 20. november 2014 @ 10:08

  11. Debatten om ‘Det Arabiske Forår’ anno 2011 er måske det bedste eksempel i mine levetid, på at politikere, forskere og meningsdannere i høj grad mangler den nødvendige forståelse af kulturens betydning.

    Denne transscription og alle de kommentarer, som i de næste 24 timer vil komme på denne tråd, burde indgå i gymnasieundervisningen pensum i fremtiden. Det er et forrygende indblik i vore politikere og MSM journalisternes fuldstændige fallitbo. Det er også en kilde til stor forståelse af vor tids jammerlige misforståelse af virkeligheden fremsat af magtfuldkomne personligheder. Den eneste, som har fattet, hvad der foregår en selvfølgelig Morten Messerschmidt fra Dansk Folkeparti.

    Kommentar by Tim Pallis — 20. november 2014 @ 10:18

  12. Mon ikke et kommende ” Danmarks Frihedsråd” ved hvordan man håndterer landssvigere, værnemagere og andet afskum? Der er jo ligesom fortilfælde.

    Kommentar by Slyrgraff — 20. november 2014 @ 10:20

  13. Sjovt, at danske journalister ikke rider de røde demagoger som en mare, med deres egne, idiotiske udsagn, hvorfor mon ikke?

    Den blodrøde terrorstøtte og hans ligesindet “muhammed”expert udi “fredens religion” er komplette tåber og fortjener al udskamning, der kan ligge på deres smalle skuldre.

    Kommentar by Iznogut — 20. november 2014 @ 10:29

  14. Noget at sige til, man bliver træt i masken på forhånd, når man hører ordet ‘ekspert’ udtalt på DR ?

    Messerschmidt er den eneste der kommer ud af den debat med skindet på næsen

    Kommentar by BB — 20. november 2014 @ 11:20

  15. Alligevel er det de samme fladpandede politiske rænkesmede der smeder dagens politik. Det er det glade vanvid, de eneste der faktuelt forstod situationen er en ikke-politiker og en politiker der er parkeret i EU.

    Pressen burde gå benhårdt efter den slags afsløringer men de er selv en del af løgnen og uvidenheden så de ved ikke bedre.

    Kommentar by Santor — 20. november 2014 @ 11:27

  16. @ Tim Pallis + Kim Møller

    …”Martin Krasnik, Mogens Lykketoft, Naser Khader og Trine Pertou Mach”

    Jeg ser “meningsdannere” og politikere, men ingen af disse kan vel tåle at få påklistret et ekspert-mærkat. Og bestemt ikke et forsker-mærkat (så vidt jeg ved har ingen af dem forsket indenfor relevante emner!). Eller er det noget jeg har misset? Var det andre med i debatten som jeg har overset?

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 20. november 2014 @ 12:13

  17. #7 Nærsynet Hippie.

    Året er altså 2011 da “foråret” kommer på DR2.

    Her burde de omtalte personer og de fleste af os der følger lidt med i historierne om islam og samtiden op til 2011, fuldt ud være klar over, at man ikke så skråsikkert kunne bedømme disse hændelser til at blive en demokratisk succes. Jeg mener man på deres niveau, burde vide bedre og jeg kan kun slutte, at de lyver på den baggrund bl.a. pga. at de vil tilhøre det frelste retfærdige ufejlbarlige segment af ignoranter og charlataner.

    Næsten alle succeshistorier uanset art har altid en skummel eller sort bagside om man vil – men den vil man altid søge at skjule – det er jo træls at det hele ikke er så rosenrødt – I min alder (64) er alle illusioner bristet og man er næsten altid sikker på og får ret i, at når noget ser så godt ud, at man “tror det er løgn” – så er det sgu løgn. Det gælder ikke bare i den her sag.

    Nu senest her i dag hører man om svindel med lægeerklæringer ifm. tildeling af dansk indfødsret og statsborgerskab. Uhh – man var jo så glad for, sidste gang det skete, at man kunne give så mange nye statsborgerskaber – Allerede dengang tænkte jeg om mon nu også det var en god ide med bevillingerne til disse – jeg havde det bare på fornemmelsen, at der blev tildelt for mange på uretmæssig baggrund – og sådan synes jeg tit det går – man har set det hele før.
    Løkketoft med sin alder burde ikke falde i sådan en “fælde” – det kan kun ske fordi han ville det og kan det – uden at han mister pondus i de rigtige kredse – jeg foragter ham ad hjertet!

    Kort og godt, så mener jeg at alt for mange udtaler sig med bagrund i bevidst fordrejning/propaganda eller på trods af nem tilgængelig viden og erfaring med tingene – det er løgnagtige bevidste ytringer og handlinger med baggrund i mange forskellige egoistiske bevæggrunde.

    Jeg tror som ikke at vi er så uenige som det kan lyde til – tak for svaret.

    Kommentar by Black Watch — 20. november 2014 @ 12:15

  18. Adskillige år før Det Arabiske Forår, forudså den geniale amerikaner, Lawrence Taub dets komme. Med imponerende nøjagtighed pegede han de lande ud, det ville komme i, og forudsagde resultatet for hvert enkelt. Netop Ægypten analyserede han særligt nøje, på grund af det, vi i dag ved, men som kun han så dengang – spændingen mellem relativt progressive og sekulære kræfter, og den store, umælende, religiøse del af befolkningen, som udgør et demokratisk flertal, men ikke har stærke magtmidler, udover terror.

    Han hældte til, at forløbet ville blive, som det blev i Ægypten!

    Mit livs største forbavselse er, at den eneste, der forstår, ikke bliver læst af ret mange, fordi han virker for eksotisk! Vi kan ALDRIG forstå, hvis vi ikke forstår det, som Lawrence Taub selv påpeger i “The Spiritual Imperative”: En fremtidsprognose skal, for at have nogen troværdighed, forekomme sin samtid utænkelig.

    Vi læser alle nikkende de “plausible” analyser. Men hvis nogen for alvor forstår noget, så forekommer de os mærkelige. Vi læser socialt. Ikke erkendelsesorienteret.

    Læs så “The Spiritual Imperative”!

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 20. november 2014 @ 12:51

  19. Trine Pertou Mach hvilken klassik SF politiker.
    Uvidende-ødelæggende.

    Er det ikke mærkeligt, hvor meget humanistiske kvinder på
    venstrefløjen ( og de radikale kvinder ) er i stand til at ødelægge ?
    Uden at skænke konsekvenserne en tanke.

    Kommentar by Pk — 20. november 2014 @ 13:07

  20. @7 “Messerschmidt gør klogt i at mane til besindighed, omend han muligvis bygger sin analyse på forudindtagethed.”

    Besynderlig motivforskning, du der begiver dig ind i. Messerschmidts skepsis skyldes snarere hans store viden og skarpe intellekt. I modsætning til venstrefløjen, der historisk har støttet, og fortsat støtter de forkerte kræfter. Søren Pinds rundbarbering af Frank Aaen (der deltog i sovjetstyrets afhøring af afghanske krigsfanger) var simpelthen kostelig.

    Deltagerne burde tvinges til at gense og -høre deres tåkrummende pinlige og naive udtalelser. Fremført med et skråsikkert, bedrevidende smil.

    Kommentar by Jern Henrik — 20. november 2014 @ 13:24

  21. TPMs 10 års professionelle erfaring… Og hippie er hun ikke “ekspert”?

    CV som hun har lagt på ft.dk

    “Uddannelse og erhverv
    Statskundskab, Aarhus Universitet, fra 1990 til 1998.
    Studentereksamen, Ringkøbing Gymnasium, fra 1985 til 1988.

    Seniorrådgiver, Nordic Innovation, Nordisk Ministerråd, fra 2012 til 2013.
    Politisk-akademisk medarbejder, EU-Parlamentet, fra 1998 til 2000.
    Social Affairs Advisor, EU-Kommissionens delegation i Kairo, Egypten, fra 2000 til 2003.
    Middle East Programme Officer, Folkekirkens Nødhjælp.
    Konsulent, International Media Support.
    Programme Officer, Institut for Menneskerettigheder.
    Konsulent, Afdeling for Strategi og Analyse, Holbæk Kommune, fra 2012.”

    Kommentar by Hans Und — 20. november 2014 @ 13:47

  22. – Nærsynet hippie

    Der er en glidende overgang, Khader og Krasnik er eksempevis kun med fordi de har skrevet bøger om emnet. Etablissementet inkl. forskere tog fejl. Jeg har før blogget specifikt om universitetsforskere og ‘foråret’

    Kommentar by Kim Møller — 20. november 2014 @ 14:11

  23. Det, der irriterer mig mest, er, at debattørerne ingen skam har i livet. De tager fejl gang på gang, og alligevel kan man næste dag se dem sidde og udtale sig skråsikkert om snart det ene snart det andet, oftest en gentagelse af gamle, forfejlede analyser. Det betyder tilsyneladende ikke noget for dem, at de sidder og gør sig til talsmænd for idioti foran en hel befolkning. De retter bare på slipset og fortsætter ud af den slagne vej. Uden at lære. Uden at ville lære.

    Kommentar by Arne Torp — 20. november 2014 @ 14:41

  24. 22.Kim Møller og Nærsynet hippie. Enig i der også var total gak i universitetsforskere og ‘foråret’? Ja endnu mere!
    Jeg husker det sådan, at de alle faldt i med samlede ben en bloc som lemminger. Med Uni- og DR-medaljer, Rosenkjær priser osv dinglende om halsen f.eks Jakob Skovgaard-Petersen, den speedede Michael Irving Jensen, Jakob Erle osv som ekkoer af andre forskere i dialogcentrene i Cairo og Damaskus. Resultatet indelukket varm luft dér?

    Politikere som skilte sig ud var som nævnt Messerscmidt, Espersen, Camre og andre DF-ere. De advarede forgæves mod euforien og blev systematisk nedgjort især i alle DR/TV2 programmer. At sammenligne dem med Mubarak lå jo lige til venstrebenet for de salvede ! :(

    Kommentar by A-mad — 20. november 2014 @ 14:55

  25. Mette Bock i 2012 som ordfører for LA:

    “(…) Men det skal ikke være angsten for islam eller angsten for, at de ikke vil respektere grundlæggende menneskerettigheder, der skal styre vores adfærd og attituder. Vi skal derimod have respekt for og tillid til de liberale, moderate kræfter, og det skal være indgangen til vores samarbejde med de nye frie samfund. Diktatorernes fald i Libyen, Egypten og Tunesien åbner nye døre og store perspektiver for udviklingen i området. Vi skal lægge os i selen for at etablere et ligeværdigt samarbejde med alle moderate kræfter, også de muslimske, der nu er ved at opbygge nye partier og demokratiske institutioner.”

    http://www.ft.dk/samling/20111/forespoergsel/f5/beh1/forhandling.htm?startItem=50

    Kommentar by KSD — 20. november 2014 @ 15:18

  26. Jeg må mindes, hvad jeg skrev på min egen blog i februar 2011:

    “Men Egypten? Irak? Afghanistan? Disse og mange flere lande synes endnu ikke at have nået et uddannelses- og velstandsniveau, der gør demokrati i vestlig forstand muligt. Og oveni har de deres særlige udgave af religion kombineret med politisk ambition, som er Islam. Det er svært at se, hvordan en fattig, dårligt uddannet befolkning med en religion, der stadig befinder sig i Middelalderen – før oplysningstiden – kan skabe et moderne, demokratisk samfundssystem.”

    Men jeg var jo heller ikke, som Trine Pertou Mach, “tynget af visdom om den arabiske verden” … “beskæftiget professionelt i 10 år”.

    Hun lyder som en replik af Mulle i “Den eneste ene”.

    Kommentar by Gunnar Biering — 20. november 2014 @ 17:00

  27. Trine Pertou Mach.
    Der er sikkert en intellektuel klasse i Cairo, som gerne vil et vestligt demokrati. De går med jævne mellemrum på gaden for at kæmpe deres sag, der er vel 1 mio af den og de fylder godt op i Cairos gader og har helt åbenlyst mere magt en deres 1 mio berettiger dem til, det er dem vi kan lide, men det betyder ikke at det er dem som vinder. Da der var et demokratisk valg for et par år siden blev det muslimske broderskab vinder (det er de onde). Der gik så ikke mere end et ca. 1 år, så kom der et militærkup af set sekulære militær (det er måske de gode).
    Det kunne de frelste i Danmark ikke kaperer, islamisterne vinder det demokratiske valg og de sekulære, som vil vores vej begår militærkup, hvilket ben skal de frekste nu stå på? Trine Pertou Mach har så valgt at tror at dem hun var blandt i Ægypten var alle ægyptere. Hun glemmer bare at der er 85-90 mio. andre ægyptere.
    Det er et land der er nær ved at eksploderer i befolkningsvækst, bare tilvæksten siden 90erne er 26 mio mennesker, det svarer til mere end den samlede befolkning i alle de nordiske lande tilsammen. Den slags kan ikke gå stille af.
    Forår, tja. Jeg tror det ikke.

    Kommentar by Robert R — 20. november 2014 @ 17:02

  28. Jeg syntes at nedenstående fortjener at blive gengivet igen, da det helt tydeligt viser storby tossernes åndelige niveau:

    Det, der i 1950érne var danske værdier, er ikke danske værdier i år 2000. Det Danmark, der er under udvikling nu, er lige så værdigt og lige så godt, som det Danmark, der har været under udvikling tidligere. Det er bare et Danmark, der ser anderledes ud, og som tegnes af forskellige grupperinger, som ikke var til stede tidligere.”
    (Jørgen Bæk Simonsen, Jyllands Posten, 16.8.2000).

    “Vi er jo alle sammen klar over, at det er forløbet med karikatur-tegningerne I Jyllands Posten, der ligesom har accentueret islamofobiens tilstedeværelse I en dansk sammenhæng.”
    (Jørgen Bæk Simonsen, Lektor på Københavns Universitet, udtalt i TV-Avisen kl.18.30, 13.5.2006 på Bella Center i Kbh. under overskriften ”Islamophobia-A dilemma in the West.”

    ”Europa kunne lære tolerance af Mellemøsten.”
    Jørgen Bæk Simonsen, P1 i 2006, genfortalt i Weekendavisen ”Samfund”,s.6, nr.19, 13.5.2011.
    Islamforskeren, professor Jørgen Bæk Simonsen, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet, mener, at ønsket om at bygge en moské er udtryk for fuldbyrdet integration.
    (I anledning af en moske i Gjellerup/Toveshøj, Aarhus portalen dk, 1.6.2014).

    PUGNA PRO PATRIA

    Kommentar by der Adler — 20. november 2014 @ 17:27

  29. He he he, “eksperterne i en nøddeskal”. Som “Harry Motor” udtalte: “En ekspert er en man tilkalder i mangel af en fagmand”. I dette tilfælde måske bare en person med alm. sund fornuft og iagttagelsesevne. Hvor svært kan det være? Som i DR2 under det arabiske forår (Ægypten) med bl.a. Jørgen Bæk Simonsen og Søren Espersen i studiet. Espersen indskyder, at vi jo ikke ved hvad der kommer i stedet for Mubarak og at det Muslimske Broderskab har pæn tilslutning. Bæk Simonsen sætter ham på plads (han er jo eksperten) med ordene: “Det Muslimske Broderskab vil slet ikke have magten, det har de selv givet udtryk for”. Og så er den potte ude. Og Bæk Simonsen stadig ekspert. Hørte også en udsendelse hvor Irving Jensen skulle beskrive fremtiden i Syrien, altså FØR der blev krig. “Der bliver ingen uroligheder i Syrien, det er et fuldstændigt stabilt land”. Vel, så meget for “eksperterne”. Gad vide hvad deres næste spådom bliver? Og gad vide om medierne stadig vil bruge disse “eksperter” (ja selvfølgelig vil de det). Og “eksperterne” ejer så lidt skam i livet at de ufortrødent plaprer løs med deres uvidenhed. Og jeg tror ikke engang at det er bevidst; de er så indrullede i deres egen forkvaklede viden om Mellemøsten at de lystigt fortsætter.

    Venligst Erik.

    Kommentar by Erik balle Povlsen — 20. november 2014 @ 18:08

  30. Der burde komme en del 2 hvor deltagerne kunne stå på mål for deres tidligere udsagn.

    Jeg vil håbe Morten M vil bruge deres naivitet imod dem senere.

    Kommentar by jønne — 20. november 2014 @ 18:57

  31. En god ting kom der alligevel ud det arabiske forår , og det er et nyt sekulært styre i Ægypten , en fortsættelse af Mubaraks mangeårige regering i en forhåbentlig stærkt forbedret udgave . Hvis man sammenligner med de fleste andre arabiske lande er den politiske ledelse i Ægypten ,ledet af Al-Sissi,næsten forbavsende fornuftig og handlekraftig . Noget helt andet er så at Ægyptens økonomiske situation stadig er katastrofal , men hvis man ser tallene efter har regeringerne i de sidste 25 år faktisk gjort deres bedste i en næsten umulig situation .
    Ægypten er den store vinder af ”det arabiske forår” , fordi det i sidste øjeblik lykkedes at UDNYTTE den truende forårs-katastrofe til at få åbnet øjnene på et flertal af befolkningen .
    Den eneste logisk konklution er , at ”demokrati” ikke kan sameksistere med Islaam uden katastrofale følger .

    Kommentar by Ole Burde — 20. november 2014 @ 18:57

  32. @ nærsynet hippie

    Både Khader og Mach har deltaget og “bidraget” til samfundsdebatten som “eksperter” i kraft af deres angivelige viden om mellemøsten/islam/indvandring/udviklingsbistand m.m.

    Lykketoft bruges som ekspert på f.eks. Tv2news i fast program med Elleman. Det er ikke politikeren der sidder der, men derimod en mand med stor udenrigspolitisk indsigt.

    Krasnik er naturligvis også ekspert på udenrigspolitik og mellemøsten i kraft af at emnet har fuldt så meget i hans journalistiske karriere.

    Kommentar by Superman — 20. november 2014 @ 19:23

  33. @ 28 pugne pro patria
    Når Jørgen Bæk Simonsen siger at vi kan lærer tolerance af mellemøsten, så kan jeg ikke kade være med at tænke at muslimerne også er vældig tolerante overfor jøderne!

    Kommentar by Robert R — 20. november 2014 @ 20:52

  34. Man kan kun håbe på at Krasnik vil komme til at føle islams uendelige had til jøder på sin egen krop . Hvis det skal gøre nogen gavn , skal han sandsynligvis være højest en milimeter fra at stille træskoene .

    Kommentar by Ole Burde — 20. november 2014 @ 20:57

  35. @ 33 Robert R

    Angående Bæk Simonsen og andre akademiske korandisciples hede favntag med islam,så er det pinligt at overhøre deres såkaldte ekspertudsagn, betalt af danske skatteydere.
    Men det er vel også efterhånden alment kendt, at et lang liv på Campus, ikke nødvendigvis giver stor indsigt i samfundet udenfor, men ofte fører til en art politisk selvbestøvning.
    Danskere der forsvarer islam, kan helt legalt benævnes som kolloboratører.

    Man kan jo kun opfordre Bæk Simonsen og andre af hans nyttige idioter i den akademiske verden, til fordomsfrit at granske islams såkaldte hellige skrifter, for måske deri at finde forklaringen på, hvorfor danske/europæiske muslimer optræder negativt i diverse statistikker, og skaber ufred til deres omgivelser, uanset hvor de slår sig ned.

    Bæk Simonsen segmentets hovedbeskæftigelse syntes at være, at kravle på alle fire og slikke muslimerne i enden.
    Jeg kan anbefale Klaus Wiwels artikel i Weekendavisen (nr.19, 13.5.2011 med titlen “Ambassadørerne”, hvor Jørgen Bæk Simonsen da han sad som direktør i Det Danske Institut i Damaskus og vores ambassadør Ole Wæhlers Olsen i den grad blev klædt af til skindet. Det er kosteligt. jeg læser det med jævne mellemrum, med stor glæde.

    PUGNA PRO PATRIA

    Kommentar by der Adler — 20. november 2014 @ 21:17

  36. @ Kim Møller

    Ok, måske er jeg bare nærtagende, men når forskere generelt mistænkeliggøres går det ud over hele forskerstanden, selvom det reelt ofte kun er relevant for enkelte forskere.

    Da jeg ikke tror du behøver nogen belæring om at lave en blog kan du tage det følgende som en ren subjektiv tilkendegivelse:

    En (i min optik) mere rigtig fremgangsmåde havde været ikke at nævne forskere i første omgang, men måske som sidebemærkning sige at *enkelte* forskere ligeledes har taget fejl, evt. suppleret med links til de steder du har skrevet om emnet tidligere.

    Det er næppe nogen overraskelse for nogen her på bloggen at vi ikke deler politiske synspunkter, men i sagen fra denne blogpost mener jeg faktisk at blogposten (og Morten Messerschmidt) har fat i den lange ende. Derfor gør det heller ikke noget at få de forskere frem, der har taget fejl.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 20. november 2014 @ 21:28

  37. Øh, måske husker jeg fejl, men var det ikke således, at Det Muslimske Broderskab, som er i samme boldgade som Al-queda og IS, fik flertal efter det første valg i Egypten efter ‘foråret’?

    At der siden har været militærkup i Egypten er en anden snak. Og hvad Gaza-idiot-tilhængerne aldrig har fattet, er at Egypten har lukket grænsen til Gaza mere effektivt og hårdhændet end israelerne. Af rimeligvist ganske gode grunde.

    Ikke desto mindre kaster Hamas deres stærkt hjemmesyede og ganske ineffektive bomber mod Israel i stedet for mod Egypten. Imponerende logik, da det kun er Israel og på ingen måde Egypten, der sørger for forsyninger til Gaza og Hamas-terroristerne.

    Hvis jeg skal blande mig i persondebatten vil jeg fremhæve, at Nærsynet Hippie denne gang som et par gange før fremtræder ganske fornuftigt. Dette sagt med risiko for selv at blive ad hominem bashet.

    Kommentar by Henrik Petersen — 20. november 2014 @ 22:01

  38. Selvfølgelig skal forskere, eksperter og politikere hænges op på deres fejltagelser og bias, det er den eneste måde at sortere dem fra der ikke er skarpe nok.

    Hvad den Snævertsynede hippie plædere for er at vi gir´ dem en chance til. Det er der hverken tid eller råd til. Vi har brug for folk som kan lede et land igennem et internationalt minefelt af asylhoppere, diktatorer og religiøse fanatikere uden at sprænge hele landet i luften.

    Der er ikke tid til at vente på at 20 årige elevrådsformænd med patter vokser til og får erfaringer eller at tilvænne en flok venstresnoede tosser til virkeligheden.

    Kommentar by Santor — 20. november 2014 @ 23:15

  39. Højdepunkterne kunne genudsendes og give anledning til en interessant revurdering af situationen. Det vil af gode grunde ikke ske.

    Kommentar by Jakob — 20. november 2014 @ 23:31

  40. Kunne ikke klare mere end 9 minutter af vrøvlet. Jeg tvivlede på at Krasnik er skudt i roen. Det gør jeg ikke længere. Han er en ypperlig repræsentant for journalistisk venstreparti, som ærværdige historiker Erik Kjersgaards søn har taget formandsskabet i.

    Kommentar by Nielsen — 21. november 2014 @ 02:46

  41. Nu da Blæksprutten desværre går ind, burde man lave noget tilsvarende, blot med årets tåbelige udtalelser, men det ville selvfølgelig blive et tre-binds værk.

    Kommentar by skræp — 21. november 2014 @ 05:34

  42. @ Santor

    Jeg forstår dig ikke….
    Som blogposten er nu går de forskere der har taget fejl fri, mens alle forskere straffes kollektivt. Er det bedre?

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 21. november 2014 @ 08:20

  43. @ superman

    I dette program er det svært at skelne eksperter fra politikere, og jeg kan godt følge Kim Møllers kommentar i 22. om at det er en glidende overgang.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 21. november 2014 @ 08:24

  44. @ Jern Henrik

    Bemærk at jeg selv skrev at min motivanalyse var ren spekulation.
    Jeg betvivler ikke at Morten Messerschmidt er skarp, men det er ikke et argument for at han per definition har ret.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 21. november 2014 @ 08:27

  45. @ Hans Und

    Jeg har svært ved at finde ud af om hun er politiker eller ekspert. Jeg benævner ikke automatisk folk fra mellemfolkeligt samvirke som eksperter. Det er en form for interesseorganisation, og da hun ydermere er politiker vil jeg i dette program kalde hende mere poltiker end ekspert.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 21. november 2014 @ 08:29

  46. Hvorfor bliver man dog ved med at spørge folk (politikere) som om de var orakler, når de fleste alligevel hverken er visionære nok til at se noget eller i det hele taget forstår en skid af, hvad der foregår?

    Kommentar by Kim Serritslev — 21. november 2014 @ 11:06

  47. ->45.Nærsynet Hippie. Hvad er det for nogen ‘eksperter’ du søger? Min erindring er at alle statsansatte forskere, der udtalte sig, gik eklatant i vandet og tog fejl af ‘det arabiske forår’.
    I min kommentar ovenfor i 24. nævnte jeg efter hukommelsen Jakob Skovgaard-Petersen, Michael Irving Jensen og Jakob Erle. Flere statsansatte ‘forskere’, der ‘gik i vandet’ er nævnt af andre.
    Kan du nævne én eneste statsansat ‘forsker/ekspert’, der ikke ‘gik i vandet’, men som havde indset, hvad der ville komme ud af ‘det arabiske forår’?

    Kommentar by A-mad — 21. november 2014 @ 11:45

  48. Alle forskere/politikere (nærmest det samme, førstnævnte er bare selvbestaltede) ville bedrages, de så og hørte kun dem, der svarede til deres egen klasse.
    De bliver aldrig stillet til regnskab, for hvem skulle lave den dybdeborende journalistik?
    Når der tales om det her efterfølgende, siger de bare, at det havde de ikke troet eller at de tog fejl. Sådan set er de ærlige nok, men jeg tvivler stærkt på, at de har lært noget. Eller vil lære noget, for deres levebrød er at tro på de gode fremmede mennesker.

    Kommentar by Britta Due Andersen — 21. november 2014 @ 14:24

  49. @ A-mad

    Jeg tror vi taler forbi hinanden.

    Problemet er når eksperter og forskere tages over en kam med politikere meningsdanere, specielt under generaliseringer som “forskere/eksperter tager konsekvent fejl osv.”

    På den måde straffer man alle forskere, også dem der måske ikke har udtalt sig eller forsker i andre emner.

    I dette program er der flere “eksperter” med mange kasketter. Om de har fortjent ekspert-stemplet er ikke ligetil, men jeg godtager at det er en gråzone. Det kunne faktisk have været emnet i en seperat blogpost hvis du spørger mig :-)

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 21. november 2014 @ 20:09

  50. ->Nærsynet Hippie. OK. Det jeg mener er, at alle de statsansatte samfundsvidenskabelige forskere og de humanistiske forskere, der burde vide bedre pga af deres egen ‘forskning’, de gik eklatant ‘i vandet’, fordi de troede, at ‘det arabiske forår’ betød, at der ville komme demokrati.
    Hvor mange millioner kroner i statsstøtte har det koste, at køre islamforskningen så meget i hegnet?

    Kommentar by A-mad — 21. november 2014 @ 22:41

  51. Snævertsynede hippie.

    Du er som sædvanligt et vrøvlehoved!

    Fra # 8 “Jeg må dog med sorg melde at Messerschmidt kommer bedst ud af denne debat.”

    “Med sorg at melde” er måden du beskriver Messerschmidts “bulls eye analyse” på. Det vidner om dyb indsigt i ingenting.

    Morten Messerschmidt og Farshad Kholghi var de eneste der forstod situationen. De andre, eksperterne og fagfolkene, tog fejl fordi de basere deres virkelighedsopfattelse på ønsketænkning og tågesnak, nøjagtigt som venstresnoede demagoger har for vane.

    Tag i det mindst at være ærlig over for dig selv!

    Kommentar by Santor — 21. november 2014 @ 22:47

  52. Linket til udsendelsen er forsvundet. Det kunne være meget interessant at se udsendelsen igen. Jeg har søgt et par gange på google, men jeg kan ikke finde et brugbart link. Er der nogen som har et link?

    Kommentar by dennis — 17. september 2015 @ 17:22

RSS feed for comments on this post.