28. september 2008

Forlig mellem regeringen og Dansk Folkeparti udsætter opgør med EU

Regeringen og Dansk Folkeparti indgik mandag forlig om håndteringen af den danske udlændingepolitik. Dansk Folkeparti accepterer at Danmark følger EU-domstolen, og regeringen godtager en række stramninger der kan lukke hullet på et lavere niveau. Hvordan det vil virke i praksis er uvist, og det er derfor et forlig med tidsbestemte genforhandlinger.

Flere nationalborgerlige har store forventninger til stramninger ift. indfødsretten, men undertegnede ser det først og fremmest som en spildt mulighed for et yderst påkrævet opgør med EU. Demokrati er for mig knyttet til nationalstaten, og det at kunne vælge og afsætte folkerepræsentanter med magt til at ændre lovgivning er essentielt. Som det er nu, kan vi blot vælge EU-forhandlere. Det er ganske enkelt ikke godt nok, heller ikke selvom forligsteksten er tætpakket med kontrolforanstaltninger og skærpede krav.

  • 22/9-08 Danskfolkeparti.dk – Politisk aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om håndtering af EU-retten om fri bevægelighed efter EF-Domstolens afgørelse i Metocksagen (8 s., pdf).
  • En Gallup-måling i torsdagens Berlingske Tidende bekræfter det generelle sindelag blandt danskerne. Jo mere politisk EU bliver, jo mindre opbakning i den danske befolkning. Stadig tættere integration i en EU-føderation har ganske enkelt ingen folkelig basis. Den slags skal man være EU-ekspert for ikke at forstå, men mon ikke Søren von Dosenroden har en fremtid i et overnationalt organ.

    “Vælgernes EU-skepsis er vokset markant som følge af sommerens ophidsede debat om EUs indvirkning på den stramme danske udlændingelov… Hver sjette vælger har fået en mere negativ holdning til EU på grund af sagen, og det tal overrasker EU-ekspert ved Aalborg Universitet Søren Dosenrode.

    »Det er meget markant. Det viser danskernes følsomhed i udlændingespørgsmål,« siger Søren Dosenrode, der mener, at sagen er blæst helt ud af proportioner og minder om opstandelsen over EUs indgreb over for krumme agurker.

    Gudskelov er Danmark mere og andet end virkelighedsfjerne akademikere, og Gallup-undersøgelsen var skøn læsning. Undersøgelsen viste, at EUs angreb på den danske udlændingepolitik har påvirket synet på EU for 19 pct. af danskerne, og for hele 85 pct. i en negativ retning. For borgerlige vælgere var det endnu mere udtalt: Venstre: 94 pct. og Konservative: 97 pct.

    Der findes dog stadig EU-føderalister i Venstre, eksempelvis Morten Løkkegaard, der torsdag aften diskuterede den senere tids udvikling med Mikael Jalving, der sagde meget rigtigt.

    “Der er et stort problem. Det her er ikke kosmetik. Det er ikke impulser som Løkkegaard er inde på. Det her er et grundlæggende politisk problem i den forstand, at det handler om politisk suverænitet. Hvis ikke vi kan bestemme, os der bor i det her område, på det her territorium, kan bestemme hvem der skal være på vores territorium, så er det slut. (Mikael Jalving, Deadline på DR2 26/9-08)

    Diverse.

  • 7/9-08 Jyllandsposten – Løgn, fup og EU-ægteskaber (god opsummering; kræver login).
  • 14/9-08 (18.30) TVavisen, DR – Hundepasning giver opholdstilladelse.
  • “Dermed er 24-årsreglen og tilknytnings-kravet reelt uden betydning, vurderer flere eksperter. Så nu er det altså EU og ikke danske politikere der bestemmer hvem der kan komme ind i landet. (Lillian Gjerulf, TVavisen)

  • 25/9-08 Politiken – Irland slår alarm efter fup-ægteskaber.
  • 25/9-08 Berlingske Tidende – Analyse: EU bestemmer det meste i Danmark (Ole Bang).
  • 25/9-08 Expressen (leder) – Karin Olsson: Det ruttna Danmark (shaming).
  • “Med nöd och näppe lyckades Venstre få Pia Kjaersgaards invandrarfientliga gäng att acceptera EU-rätten om fri rörlighet.”

  • 26/9-08 Jyllandsposten – 30.000 kroner for fupægteskab i Irland.
  • 27/9-08 Politisk debat, P1 – Ombygning på Borgen.
  • “De har fået indkasseret et lille politisk nederlag.” (DRs politiske redaktør Ask Rostrup om DF)

  • 28/9-08 Jyllandsposten – Ralf Pittelkow: Angela Merkel i fængsel? (se evt. Herzogs fire forslag).
  • The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6184/trackback

    15 Comments »

    1. Nu da DF er faldet til patten – må danskerne så “nøjes”.
      Vi er ikke mere herre i eget hus. EU har mere magt end vore folkevalgte politikere. Sidstnævnte er nu reduceret til “statister”.

      Sidste håb er så Østrig:
      http://politiken.dk/udland/article573923.ece

      Kommentar by L. Johs — 28. september 2008 @ 12:06

    2. Jeg fik for et stykke tid siden optaget et læserbrev med samme udsagn som Michael Jalvings, og ingen har modsagt mig. I dag er det Sven Ove Gade, der melder klart ud i “Til helvede med principper”:

      “At undgå krige i Europa var det overordnede mål, da EF blev dannet i 1957. Med EF-domstolen som formidler er EU et halvt århundrede senere på vej til at blive garant for krig, ikke en krig med våben i hånd, men en åndelig krig med vidtrækkende politiske følger. Ikke i morgen, ikke i overmorgen, heller ikke til næste år, men engang ud i en ikke alt for fjern fremtid.

      Kampen vil stå mellem kristendommen/demokratiet og islam, ja, sådan set er kampen allerede i gang. Bare to eksempler fra den senere tid: tilladelsen til at opføre en kæmpemoské i Köln, som vil få domkirken til at fremstå som en landsbykirke i Bælum, og den engelske regerings ja til at indføre sharia-domstole i fem af Storbritanniens større byer og tilsidesætte princippet om lighed for loven.”

      http://jp.dk/meninger/breve/article1470529.ece

      Kommentar by Mette — 28. september 2008 @ 13:31

    3. @2 Mette
      Jeg vil nærmere betegne den kommende situation, som endnu en “kold-krig” bare hvor deltagerne! er blandet sammen i samme samfund.
      Rigtigt,næsten, der anvendes ingen våben (kun terror!)og trussel retorik og umenneskelige krav om respekt for kvindeundertrykkelse (så er halvdelen af “kold-krigs” deltagerne jo sat ud af spillet!)og ytringsfriheden skal på yndefuld! UF-fæ Ellermandslinge facon tage hensyn! til den voldsparate, undskyld! det islamiske mindretals!sårede følelser!!!
      Jo, der er to parter, demokratiet med ligestilling og ytringsfrihed og så islam!
      To uforenelige størrelser!
      Håber vi kan vinde denne “kold-krig” ligesom sidst, hvor den modbydelige kommunisme fik MUREN over sig!

      Kommentar by li — 28. september 2008 @ 16:43

    4. > 3 li. Jeg tror desværre ikke, at vi undgår borgerkrigslignende tilstande, hvor vi kan få sære allierede uden at ville det. Nynazister, HA’ere, Bandidos, AK81, White Pride osv.

      Det er fuldstændig urimeligt, hvordan vi presses. Grotesk og uvirkeligt.

      Kommentar by Mette — 28. september 2008 @ 16:56

    5. #4 Mette.

      Og sådan er det vel i krig, man danner sære alliancer og det er for så vidt ok til en vis grænse, sålænge man husker at det kun er det ene fælles mål man har ja til fælles.

      (Tror iøvigt jeg læste dit læserbrev, hvis det også var det omhandlende DFs principløshed der var for nogle dage siden du mente, og det var KANON ).

      Til alle andre.

      Hvad med at bruge lidt kræfter på SIAD/SIOE ?

      De har i princippet KUN et princip,ET mål !

      Samfundsomdelnings politiken blander de sig i princippet ikke i, og det er jo ud fra bekendelsen til at Islam (og EU) er det for Danmark allerstørste problem.

      Dvs de/vi holder altid øje på bolden, og kan ikke købes med politiske lokkebidder.

      Danmarks ve og vel, samt forholdene for den Danske befolkning er det eneste SIAD kærer sig om, og det er vel sandt for dyden det så absolut vigtigste i disse tider ville jeg mene.

      http://WWW.siad.dk

      Kommentar by whodares (Islam skaber tabersamfund) — 28. september 2008 @ 21:05

    6. Hvordan kan det gå til at Merkel kan sige som hun gør – og Anders Fogh ikke kan ?

      Hvad er det der har fået ham til, på Danmarks og danskerne vegne, at bøje sig for EF-domstolen, når Merkel tilsyneladende ikke har til sinds at bøje sig i forbindelse med den ovenfor omtalte sag ?

      Det undre mig at de tyske politikere går med til byggeriet af en sådan stormoske.

      Gad vide om den tyske befolkning vil nøjes med at se på ?

      Hvad ville vi herhjemme gøre hvis vi stod i en tilsvarende situation ?

      Det er ved at udarte sig temmelig uhyggeligt og jeg kan ikke se hvordan et sammenstød mellem europæerne og muslimerne vil kunne undgåes.

      For islams rettroende vil fortsætte deres march fremad indenfor alle områder og på alle planer indtil de har fået det med europas lande og befolkninger, som de vil have det.

      Det værste at tænke på er næsten at, det ville ikke kunne lykkes for dem hvis ikke vores egne politikere hjalp dem!

      Kommentar by Vivi Andersen — 28. september 2008 @ 21:11

    7. (Ekskurs: husk lige at få PET-manden Karsten Krabbe sat på hjemmesiden “Terrorens Ofre”.)

      Kommentar by Universalgeni — 29. september 2008 @ 01:43

    8. Hvis der blev opført et mastodont moske i f.eks Århus, så ville jeg købe en masse sukker.

      Jeg har ikke noget bud på havd der er sket med Anders Fogh, men vi er vidner til et menneskeligt og moralsk sammenbrud. Han har udviklet sig til at være den mest fraværende statsminister jeg kan huske.

      Kommentar by PeterK — 29. september 2008 @ 08:53

    9. #8. Det og så det svigt DF lige har udført ,plus Lene pigen og de “konservative” kan godt gøre en lidt træt af politik og med Venstre,s jubel EU linie er den “borgerlige” regering mig efterhånden totalt ligegyldig.

      Kommentar by pb — 29. september 2008 @ 09:23

    10. “Don’t be soft on Islam, says EU terror chief.”

      Bortset fra at manden tror, at Islam er blevet “kuppet”; “Religion has been hijacked and distorted for political ends.” og at de unge “kulturberigere” blot er spændnings hungrende personer, har han fat i den rigtige “tråd”…

      Så når man i EU er blevet enige om; hvor meget af terroren der er udgår fra Muslimer, kan vi nok imødese lidt frisk apologi fra EU´s side…

      http://www.guardian.co.uk/world/2008/sep/28/terrorism.eu

      Kommentar by Ab initio — 29. september 2008 @ 11:29

    11. > 5 whodares

      Nej, det var ikke mig, jeg nævnede intet parti – var blot fuldstændig desillusioneret og kæmper stadig for at overvinde den fornemmelse, der er så fjern fra min natur, som tænkes kan. For det kan jo ikke nytte, at vi opgiver, og vi bliver nødt til fortsætte med kritikken, selv om vi næsten ikke orker.

      Som PeterK synes jeg, at vi oplever en statsminister i opløsning. Moralsk vel at mærke, for han spurter vel stadig rundt på løjperne og holder det ydre i form, mens det indre forgår.

      Jeg har tidligere ved flere lejligheder kaldt Anders Fogh Rasmussen faustisk og dermed henvist til Goethes romanfigur Faust, Peer Gynt og andre, der solgte deres sjæl til djævlen. Her vil jeg lige indflette, at en norsk debattør engang fortalte mig det interessante, at Henrik Ibsen skrev Peer Gynt som en vred reaktion på, at han syntes, at Norge svigtede Danmark i 1864.

      Nu har vi fået vor egen Peer Gynt, der har fyldt os med løgn og svig og skam få ham og alle de andre, der har forrådt os. Nogen mener, at den sidste danmarkshistorie snart er skrevet, men hvis det er forkert, er jeg sikker på, at Fogh Rasmussen, Lene Espersen, Søvndal m.fl. vil få et skiddent eftermæle.

      pb er lidt træt af politik, og man må være sært hyklerisk og fejt anlagt, hvis man ikke deler den følelse. Sikken flok, og nu også DF. Peter Skaarup var en skandale i aftes i DR1, hvor han svømmede i forståelse for ung kærlighed. Hvorfor skal denne kærlighed partout krones med et ægteskab, vi andre kan da sagtens klare os uden i den alder, vi blev præsenteret for.

      Skaarup er ikke lige pludselig blevet blind, og han må spørge sig selv, hvad det ægtepar, vi fik præsenteret, skal leve af nu og i fremtiden? En svulmende kvindelig studerende med sovekammerøjne, pædagogmedhjælperstuderende eller hvad?, forarget over at hendes mand på 23 fra Uganda ikke bliver hilst hjerteligt velkommen til alverdens nye folkehjem Danmark, hvor skatteborgerne derefter påtager sig hans forsørgelse fra nu af og til døden os skiller og bliver tæsket på plads af den EU-tro regering og oppositionen, hvis vi ikke gør det.

      Denne adonis fra Uganda hører nemlig til i afdelingen for “bevægelig arbejskraft”. Og så er det, at man godt kunne have ønsket sig, at journalisterne havde spurgt ungersvenden, hvori hans bevægelige arbejdskraft egentlig består? Hvad kan han, hvad kan samfundet bruge ham til bortset fra at opfylde den studerendes amourøse behov?

      Men det må vi ikke spørge om, for så er vi nok racister. Da slet ikke når han er sort, for så tilhører han en særlig fredet menneskeart, skønt der faktisk er rigtig mange af dem.

      Denne udvikling kan selvfølgelig ikke blive ved at gå. Ballonen revner inden længe.

      Kan vi dog ikke snart få en hidsig og ærlig debat om, at kærlighed over grænserne naturligvis er helt fint, men at det ikke kan være samfundets og dermed skatteborgernes pligt at finansiere den????

      Kommentar by Mette — 29. september 2008 @ 11:29

    12. Møde om to nationale frihedskæmpere, Flammen og Citronen, i København:

      http://www.historieforfalskning.dk/index.php?id=186&lang=dk

      Kommentar by Søren Rasmussen — 29. september 2008 @ 17:45

    13. “Hvis ikke vi kan bestemme, os der bor i det her område, på det her territorium, kan bestemme hvem der skal være på vores territorium, så er det slut.“ (Mikael Jalving, Deadline på DR2 26/9-08)”

      Jeg vil bare sige, at det er gode og klare ord der kommer ud af en skøn mands mund.

      Som Morten Uhrskov sådan ca. siger: Vi er en del af et folk, del af et land, del af en kulturkreds. Den solidariske følelse og det behov og den identitet findes hos rigtig mange her i landet. Jeg genkender det hos mig selv.

      Det er en del af selvforståelsen og en del af vejrtrækningen (og en del af vores danske sprog) og en del af de øjne og øvrige sanser verden og tilværelsen opfattes med – her fra min verden går… – og det nytter ikke noget at forsøge at globalisere, EU’e eller ’multikulture’ denne identitetsmæssige og følelsesmæssige forankring væk. Jo mere denne forankring søges dæmoniseret, jo stærkere bliver den.

      Tilhørsforholdet er med uanset hvor der rejses i verden og med hvem.

      Kommentar by Janne — 30. september 2008 @ 08:43

    14. Jeg er overrasket over de mange danskeres overraskelse over EU-dommen.

      Var folk slet ikke klar over hvor megen magt EU har over dansk lovgivning? De fire forbehold har aldrig været nogen god og sikker løsning. Det sagde mange af os allerede tilbage i 1993. Men den del af den danske befolkning faldt til patten dengang og gik med til Edinburgh-miskmasket.

      Derfor er der god grund til at ransage sit sind hvis man har været så naiv at stemme for VK’s EU-politik i alle disse år.

      Ingen tvivl om at DF har spillet et lidt urent spil ved at foregøgle en skærpet EU-skepsis samtidig med at man indgik forliget med regeringen. Men der var vel ikke så mange andre valg end at acceptere dommen og lave et politisk udspil. Ved at være med i EU har vi jo lagt os ned for EU-domstolens magt. Det er lidt sent at blive klar over det nu, hvor dommen er faldet. Derfor er det måske urimeligt at kræve af DF at de skal stille sig på tværs.

      Jeg har været aktiv EU-modstander hele tiden og har måttet høre på de allerfleste borgerliges snak om at det var forældet, urealistisk og snæversynet at være EU-modstander. Jeg har hele tiden ment at “nationernes EU” og såkaldt EU-skepsis var mellemløsninger uden nogen realistisk chance for at blive til noget konkret.

      Nu er der så flere og flere borgerlige der vågner op – og det er da OK, men der er sket stor skade på Danmark i de seneste 35 år.

      Jeg håber DF vil opstramme deres EU-profil før EU-valget i 2009, samt at Junibevægelsen og Folkebevægelsen er kloge nok til at samle nogle af de skuffede vælgere op. Selv om DF/Juni/FB-vælgere ikke er enige om udlændingepolitik, så bør de kunne blive enige om EU-politik. Tilhængerpartierne står til en ordentlig lussing, også fordi de har samlet nogle fugleskræmsler af kandidater.

      Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 30. september 2008 @ 20:51

    15. Forstår ikke helt DF. Hvis regeringen hver eneste gang der er konflikt mellem EU-lovgivningen og dansk suverænitet kan trække denne kanin op af hatten: `Det blever meget værre, hvis de røde kommer til´, hvor ender det her så?
      Min tillid til DF er begyndt at ruste lidt. Er det magten som blænder?
      I så fald ønskes nyt parti, som vil forblive noget mere tro mod sine principper. Trist, trist , trist.
      At venstre markant taber terræn er fuldt forståeligt. Selv jeg er ved at være alvorligt træt af dette parti. Vi taler efter min mening om et katastrofalt svigt. Demokrati? Hvor forsvinder det danske demokrati hen?

      Kommentar by EH — 1. oktober 2008 @ 00:51

    RSS feed for comments on this post.