4. januar 2015

Forsker: Haribo-slikposer udtrykker en ‘nostalgisk patriotisme’, der har ‘konsekvenser for ikke-hvide’

En del samfundssforskere er reelt venstreradikale på en form for borgerløn. Fra weekendens Information – Har du også glemt, hvorfor det hedder kolonialvarer?

“Jeg kan huske designet, helt fra jeg var barn. Jeg kender også godt plakaterne, og der er jo også kaffedåser. Jeg synes måske, at det er spøjst, at de har bevaret det gamle design. Men jeg tænker slet ikke, at det er racistisk, for sådan har det bare altid været.’ …

Hollandske Marjolijn Jakobsen, som vi også møder i Irma, har et lidt andet syn på Cirkelpigen:

‘… måske er det lidt for meget en stereotyp fremstilling af en afrikansk kvinde. Designet minder mig om slaveri og plantager,’ siger hun.

Det er Mathias Danbolt, som forsker ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet, enig med hende i. Han mener, at designet på kolonialvarer som Cirkel Kaffe eller Haribos Skipper Mix kan fortælle os noget om Danmarks forhold til sin koloniale fortid samt kolonialismens tankemønstre og deres betydning for dagens diskussioner af racisme, stereotyper og magt.

(Cirkelpigen på undertegnedes kaffekop)

‘Når man tænker nærmere over det, repræsenterer for eksempel Skipper Mix-posens visuelle udtryk en ret pervers kolonialistisk fortælling: En hvid skipper står uden på en pose, som rummer det, han har fanget på sin færd, heriblandt guldmønter, våben og sorte menneskehoveder. Her har vi samlet den danske trekantshandel med våben, slaver og sukker i en lille pose, som sælges under sloganet ‘the happy world of Haribo’. Men hvad er det, der gør, at dette kan fremstå som et sødt og hyggeligt univers?’ spørger Mathias Danbolt, der blandt andet beskæftiger sig med det, han kalder ‘racismens ufærdige historier.’

Indtil januar i år var de såkaldte ‘negerhoveder’ – stereotype udformninger af ansigter, der skulle forestille afrikanere med store læber, øreringe og krøller – en central del af indholdet i Skipper Mix, men efter en debat, som begyndte i Sverige, valgte Haribo at stoppe produktionen af nogle af lakridsansigterne. Det resulterede i, at der lød et ramaskrig på de sociale medier fra en lang række danske forbrugere, der ikke kunne se, hvordan deres fredagsslik på nogen måde skulle kunne forbindes med en debat om racistiske stereotyper. …

‘På et større plan kan fortællingen om skipperen på Skipper Mix-posen fungere som en påmindelse om, hvordan den moderne forbrugskultur har været afhængig af kolonialismen, en periode hvor slaverne altså mistede deres liv på kolonierne for at skaffe luksusvarer til kolonimagtens borgere. I det lys er det tankevækkende, at mange nutidige danske forbrugere ikke ser andet end uskyldig hygge i de raciale stereotyper, som præger de klassiske kolonialvarer, til trods for at billederne reproducerer en kolonialistisk forståelse af racial forskellighed.’ …

I de fleste andre lande har man ændret den billedkultur, men i Danmark holder man fast ved det. Kolonialvarerne og deres æstetik dyrkes med en nostalgi, som knytter sig mindre til kolonialismen som sådan, men snarere til en imaginær fortid præget af uskyld, enhed og samhørighed, hvor kolonialismens racistiske fortolkning af forskellighed var så normaliseret, at den ikke stod til diskussion,’ siger han.

Det er altså ikke kun Skipper Mix og Cirkel Kaffe, der viderefører kolonitidens eksotiserende billedkultur i Danmark. Det samme gælder for en lang række andre kolonialvarer i de danske butikker: På kakao, konserveringsmidler, vaniljesukker og altså kaffe og sukkervarer udgør karikerede brune og gule ansigter en central del af firmaernes markedsføring af varerne. En central del af varernes identitet. Blandt de mere udbredte er Vanila-manden, Tobakspigen, Atamon-kineseren og så altså Cirkelpigen. …

Den nostalgiske patriotisme udspringer af en række historiske unøjagtigheder, siger Mathias Danbolt. … Han understreger, at koloniseringen stadig har konsekvenser for de tidligere danske kolonier. Den mangelfulde historiske bevidsthed farver den debat, der trods alt er herhjemme, sådan at Danmark for eksempel ikke føler sig forpligtet til at give de tidligere kolonier en undskyldning eller til at yde økonomisk kompensation. Og den er med til at understøtte en fortælling om Danmark som et grundlæggende homogent, hvidt samfund, hvilket har konsekvenser for ikke-hvide mennesker, der lever i det danske samfund.

– Men er det ikke lidt voldsomt at udlede så meget af en slikposes design?

‘Nej,’ siger Mathias Danbolt.

Oploadet Kl. 01:21 af Kim Møller — Direkte link33 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/62694/trackback

33 Comments »

  1. Hvor er jeg dog pissetræt af at finansiere disse “kognitiv”-forskeres private hobbier.

    Kommentar by barfbag — 4. januar 2015 @ 03:18

  2. Cirkelkaffes negerpigehoved er tegnet af Sikker Hansen til Brugsen og oprindelig også på plakat, som kan købes som genoptryk.
    Sikker Hansen var en fremragende kunster, der ikke mindst er kendt for sine kvinde- og dyremotiver.
    At anklage ham eller Brugsen for at have villet tegne noget nedladende eller racistisk, er direkte stupidt. Han har her tegnet et smukt negerhovede.
    Hvad er der nu galt i det?
    Kaffe er sort og kommer nu en gang fra negerland – hvad er der galt i den association?
    Mathias Danbolt, forsker ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet, burde ikke være på Statens lønningsliste med så tåbelige udtalelser, idet hans “forskning” er rent politisk korrekt vås.
    Hvad ville han og ligesindede ikke kunne få ud af en Rorschachs Blækklat Test?
    Det er samme åndsvage tankegang som Pippi Langstrømpe og Tintin med flere tegnede figurer har været udsat for.

    Kommentar by T. Snorrason — 4. januar 2015 @ 03:26

  3. Dem med linksgevind,(venstrefløjen) er snakkende varmluftballoner
    der er ingenting mellem ørerne, måske derfor de søger kollektiv selvmord.

    Kommentar by k.m. — 4. januar 2015 @ 08:51

  4. Det er morsomt at læse om Mathias Danbolts skyldfølelse over en svunden kolonitid. Og alligevel lidt skræmmende. For der er desværre mange mutikulturalister, der er helt enige med ham.

    Kommentar by Ole Madsen — 4. januar 2015 @ 08:58

  5. ‘Når man tænker nærmere over det ”

    Og det gør Mathias så, i laang tid og betalt af hårdt arbejdende skatteydere mens samfundet skruer ned på samfunds opgaver i forhold til netop at opretholde et samfund for disse skatteydere.
    Udkantsdanmark taler vi slet ikke om , det skal bare lukke og slukke , helst uden for meget brok.

    Kommentar by PBr — 4. januar 2015 @ 09:23

  6. Vor Herre bevares slik,kolonitiden,skyldfoelese,akademisk forskning ??

    Kommentar by Dunk — 4. januar 2015 @ 09:54

  7. Ja, det er vel en af disse skattebetalte PHDer. Gid politikerne må lukke for den kasse.
    Til forskning i underjordiske på Bornholm har en mand fået 2,5 mio. kr. Hvis det er normen for midler til PHd-forskere, er det godt nok mange spildte penge.

    Kommentar by Britta Due Andersen — 4. januar 2015 @ 09:57

  8. Mathias Danbolt har sikkert fulgt serien på DR hvor Anders Agger og Annemad besøger de tidligere Danske kolonier, Anders Agger møder en efterkommer på St. John hvor Anders udfritter efterkommeren til at stille et kæmpe erstatningsbeløb over for Danmark fordi vi har solgt De Vest Indiske Øer til USA, i en anden serie på DR lufter Anders sine meninger om KU fra sin egen højskoletid samt basher Dansk Folkeparti, det forargelige er at udsendelserne er fremstillet for tvangs inddrevne licenspenge til økonomisk gavn for socialisterne.

    Kommentar by emmagad — 4. januar 2015 @ 10:09

  9. Jeg er enig i, at Sikker Hansens billede af en afrikansk kvinde er et smukt billede. Cirkelpigen udstråler kvalitet fra dygtige kvinder med et touch af tradition og omsorg.

    Mens den ubehagelige forsker-idiot svælger i at forvanske smukke billeder til den hvide mands historiske skyld/byrde, lukker han samtidigt vores øjne for de mindst 100 mio., der i dag lever som slaver, sådan som de historisk har gjort det også før den hvide mand og uden indblanding af den hvide mand. Det drejer som fx om:

    at mørke inderes holder mørke indere som slaver i fx silkeindustrien
    at mørke pakistanere holder mørke pakistanere som slaver i fx tobaksindustrien
    at muslimske lande systematisk importerer ikke-muslimske asiater til slaveri ved al slags manuelt arbejde fx byggeprojekter (mænd) og husarbejde (kvinder).

    Kommentar by traveler — 4. januar 2015 @ 10:27

  10. Hej emmagad

    DRs Anders Agger er en medie-type, der lever højt på nogle mærkelige racistiske skyld-ideer, som venstrefløjen flittigt abonnerer på.

    Det er noget med, at alle danske skatteydere i dag skal være skyldige, fordi nogle få overklassemennesker af delvist dansk herkomst engang for et par århundrere siden hold slaver på en fjern ø.

    Der indgår her 2 slags skyld/synd:
    Arvesynden: At vi alle etniske danskere i dag er skyldige fordi nogle af overvejende dansk oprindelse engang for mange år siden gjorde noget, vi i dag betragter for forkert.
    Kollektivsynden: Vi er alle etniske danskere skyldige fordi nogle få fra overklassen, som flertallet i DK næppe kendte noget til dengang, gjorde noget, vi i dag betragter for forkert.

    Man er ærkeracist, når man på den måde tilsviner en etnisk gruppe (her danskerne)for både arvesynd og kolletiv synd. Og selvfølgelig skal det cirkus foregå for vores egne penge i DR.

    Kommentar by traveler — 4. januar 2015 @ 10:45

  11. Det værste er selvfølgelig at det er forskning der bliver betalt af vores fælles midler, der kunne bruges til langt mere NØDVENDIGE ting.

    Hvis de virkelig ville hjælpe slaver, altså folk der er slaver i dag, burde de samle deres pik pak og rejse til de udsatte lande, vel at mærke islamiske lande. Der kunne de gøre en forskel. Der ville de få fat på de virkelige slaveejere, men det tør de vel ikke. Det kunne jo gå ud over deres helbred.

    Den rigtige slave/koloni, krigs/konflikt-forskning burde beskæftige sig med spørgsmål som :

    “Hvorfor er der tidligere kolonier der har klaret sig så godt at de i dag er blandt de rigeste lande i verden?”

    “Hvordan har et land som Israel, der jo nærmest startede på bar mark, formået på kun 65 år at opbygge et land der gør borgene rigere end Franskmænd, Saudi Arabere og Finner målt på indkomst pr. indbygger?”

    Eller
    “Fortæl historien om Indien der i 1990 besluttede ikke mere at modtage U-landsbistand, udover katastrofehjælp, men udelukkende ville klare sig selv fremover, og se hvor godt de klare det!”

    Det ville være fremadskuende og måske ligefrem en udvej for al verdens lorteland men “forskerne” vil hellere lave retrospektiv og spekulativ forskning der kan bruges til at svine hæderlige mennesker til.

    Kommentar by Santor — 4. januar 2015 @ 11:18

  12. “Den sudanesiske journalist Lubna al-Hussein blev i sommeren 2009 idømt 40 piskeslag for ”anstødelig og umoralsk” opførsel. Hendes forbrydelse: hun havde bukser på.
    Men i modsætning til de øvrige 43.000 kvinder i Sudan, der hvert år rammes af samme dom, accepterede Lubna al-Hussein ikke dommen og stigmatiseringen i stilhed. Tvært imod: Hun er gået til kamp mod styrets vilkårlige og uretmæssige
    Læs mere”
    ***
    Det var ikke den hvide mand der dømte hende til 40 piskeslag
    Vil Mathías Danbolt svare på hvem der så var ???

    Kommentar by k.m. — 4. januar 2015 @ 11:22

  13. Add 11.

    Og så kunne “forskerne” lige forske lidt i hvad almindelige Danskeres lavede dengang der blev fragtet slaver ud af Afrika.

    Svaret ville i de fleste tilfælde være, at de knoklede lige så hårdt som, de slaver der besynges med tårer i øjnene af den forræderiske venstrefløj.

    Kommentar by Santor — 4. januar 2015 @ 11:23

  14. Til T. Snorrasons kommentar om at “Kaffe kommer nu en gang fra Afrika” (min parafrase), bør det tilføjes at billedet blev brugt i en periode, hvor arbejderklassen stadigt måtte nøjes med dansk-lavet erstatningskaffe. Der var en markedsføringsmæssig pointe pointe i at signalere, at dit produkt var afrikansk, fordi Afrika i denne sammenhæng betød kvalitet.

    Kommentar by William — 4. januar 2015 @ 11:26

  15. @ Britta Due Andersen

    Mange phD’er er skattebetalte. Hvis politikerne lukker den kasse er det udelukkende muligt at financiere en phD gennem en virksomhed. Det er en udvikling ingen bør være interesserede i.

    Mht. projektet på Bornholm rækker 2,5 milioner rækker nok til 2-3 phD arbejdere (primær udgift er lønudbetaling). Jeg kender ikke detaljerne, og jeg kan udfra hvad du skriver ikke bedømme om jeg ville finde projektet interessant, men jeg kan ikke se hvordan du umiddelbart kan afskrive det fuldstændigt.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 4. januar 2015 @ 12:52

  16. Hvide Mathias Danbolt mistænkeliggør billeder af folk fra fremmede lande på danske varer i Danmark. Sig mig er manden racist? Det er set før at hvide mænd vil forbyde brune menneskers/billeders tilstedeværelse i Vesten.
    Jeg synes, at det netop er spændende, at der er motiver af fremmede folkeslag på danske varer. Jeg vil til at købe noget mere af de varer, Danbolt. Simpelthen for at støtte op om mangfoldighed på danske varer.

    Kommentar by Liva — 4. januar 2015 @ 12:57

  17. Hvad med en fyringsrunde på Københavns Universitet? (og gerne på de øvrige universiteter).

    Jeg er sikker på, at der kunne fjernes nogle hundrede stillinger, helt uden at nogen udenfor universiteterne ville opdage det.

    Ja, måske ville vi endda slippe for en del forskruede, venstreorienterede udgydelser i medierne…

    Kommentar by Jern Henrik — 4. januar 2015 @ 13:44

  18. PS. Racistiske stereotyper?! Har afrikanske kvinder ikke store læber (og numser iøvrigt) samt krøllet hår??

    Hvorfor må de ikke afbildes som de ser ud? Skal billeder af folk fra andre kulturer forbydes?

    Kommentar by Jern Henrik — 4. januar 2015 @ 13:57

  19. Det er Mathias Danbolt, som forsker ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet.

    Kunst og kulturvidenskab, der er ingen ende på fjollede institutter i dette land, som kun holdes oppe af den socialistiske stat.

    Kommentar by Hans01 — 4. januar 2015 @ 13:59

  20. Mon ikke det er en anelse overfortolkning, hvad i himmels navn er der racistisk ved st vise en smuk sort og eksotisk pige på kaffepakken? Er Den tydeligt blonde Irmapige og de helt hvide karolinepiger så racistisk overfor hvide? Brune piger på kakaopakkerne er vel fordi kakao er brunt og i øvrigt vokser hvor brune og sorte lever, hvad galt er der i det. De markedsfører sig som de smukke mennesker, som de er og fordi de er stolte af deres produkt. Bør køerne også føle sig forfulgt og krænket af den rødternede karoline ko.
    Mathias Danbolt har åbenbart guffet lakrids for at dæmpe tømmermændene efter nytåret, og så er han blevet stødt over figurerne, jamen kære ven skal Amagerkanerne så også føle sig krænket over amagerkiks, og hundene over hundeprutter, mågerne over mågeklatter, uglerne over blå ugler og tyrkerne over tyrkisk peber.
    Kære Mathias Danbolt hvis du ikke kan klare mosten så plej dine tømmermænd med kolde afvaskninger og lange løbeture.

    Kommentar by Robert R — 4. januar 2015 @ 14:18

  21. Jeg ved ikke hvor meget afrikanere handlede med kaffe før den hvide mand kom til kontinentet, men det er da til de sortes fordel at vi
    satte gang i en kraftig import af kaffebønner.
    Det samme gælder vel ris fra Kina, derfor må vi heller ikke se et billede af en kineser stå i vand til knæene i en rismark

    Kommentar by k.m. — 4. januar 2015 @ 14:22

  22. #18, fik mig til at tænke på Caroline Wozniacki:

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2246293/Serena-Williams-dismisses-claims-fellow-tennis-player-Caroline-Wozniacki-did-racist-impression-says-mock-way-again.html

    “‘I must add, if people feel this way, she should take reason and do something different next time,’ she wrote signing off with a emoticon smiley face.”

    Williams har altså ikke et problem med det, men “folk” har …

    “Williams, who is currently training in Maurtitius, also pointed out other stars have mocked her physique

    ‘(Roddick) and (Djokovic) do it all the time and Caro does (it) and now it’s racist.??’ she wrote.”

    Kommentar by Hr. Naturli' — 4. januar 2015 @ 14:46

  23. Mere idioti fra Information:

    http://www.information.dk/520056#kommentarer

    Så er det fantasygenren, som står for skud :-)

    Kommentar by Hr. Naturli' — 4. januar 2015 @ 15:07

  24. Hr. Naturli.

    H P.Lovecraft som nævnes i artiklen var konservativ og udgav et tidsskrift, der simpelthen hed “The Conservative”.

    Han kan trygt læses. Octavia Butler har jeg sikkert engang læst noget af i en antologi, men husker intet om det:-)

    Kommentar by Sigwar — 4. januar 2015 @ 16:14

  25. Har skam læst Lovecraft, Sigwar, men det er længe siden. Måske man skulle tage en tur tilbage til skumle Innsmouth…

    Kommentar by Hr. Naturli' — 4. januar 2015 @ 16:16

  26. Ang. 15 Nærsynet hippie

    Det er da morsomt, at netop Nærsynet hippie – der udmærker sig ved sine fordomsfulde og moralistiske (og ja undskyld mig: underfrankerede) venstrefløjsholdninger – ser ud til at have interesse for/indflydelse på bevillig af vores skattepenge til såkaldt humanistisk ‘forskning’, der overvejende går til at konsolidere venstrefløjens værste virkelighedsforvrængende dogmer.

    Stavnsbåndets ophævelse og fæstebøndernes efterfølgende langsomme frigørelse sker i Danmark fra 1788 – dvs. hele 12 år efter den amerikanske uafhængighedserklæring i 1776 med erklæringen om alle menneskers naturlige lighed og frihed: “Vi anser disse sandheder for selvindlysende, at alle mennesker er skabt lige, og at de af deres Skaber…”.

    Stavnsbåndets ophævelse berørte mindst 70% af den danske befolkning eller godt 700.000 etniske danskere. Det rager DR-journalister og forskerne en skid. Der er sådan noget gammeldaws ‘Jeppe på Bjerget’-swung over det.

    Peter von Scholtens ophævelse af slaveriet for knap 30.000 afrikanske slaver, der var købt af andre afrikanere og af muslimer og sendt til Dansk Vestindien, sker 60 år efter stavnsbåndets ophævelse – dvs. i 1848 efter det allerede i 1803 var blevet forbudt at sende slaver fra Guldkysten til Vestindien.

    Dette slaveri er helt vildt interessant for DR-journalister og forskere og fortæller bare en masse om den hvide mands undertrykkelse. Ja, goddaw do’

    Kommentar by traveler — 4. januar 2015 @ 16:23

  27. @ traveler

    Det lader til at du let afskriver alle holdninger du ikke er enige i med at de er fra “venstrefløjen”

    I øvrigt er der i min kommentar # 15 intet belæg for hvad du skriver. Jeg er ikke humanist, og jeg mener meget humanistisk forsning i bedste fald er spild af tid, i værste fald spild af penge (husk i øvrigt at blogejeren er humanist). Men heldigvis er det ikke op til mig hvad der forskes i. Vi har både individuelle og strategiske forsningsråd, der afgør hvem der tildeles stipendier. Begge er statstøttede. Statsstøttet forskning fungerer ikke fundamentalt anderledes i de fleste europæiske lande (og USA), så hvis du er villig til at lave eksperimenter med forskningstøtten, så vil jeg råde til at have andre argumenter end “venstreorinterethed”.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 4. januar 2015 @ 19:57

  28. Før de dygtige og sikkert pænt betalte forskere (mine skattepenge, igen-igen…) kommer alt for godt i gang, er det nok værd at bemærke at Haribo er et tysk produkt (fra Bonn, faktisk), ikke et dansk :)

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 4. januar 2015 @ 20:15

  29. Dybest set er det vel endnu mere racistisk at der ikke må være billeder af afrikanske kvinder på kaffeposer. Tænk lige over den.

    Og for at være helt ærlig, hvor mange afro-danskere er så blevet fornærmet over Cirkel Kaffes logo?. Jeg kan ikke forestille mig at tallet er ret højt.

    Kommentar by Erik Jørgensen — 4. januar 2015 @ 21:15

  30. ->28: Det morsomme er, at Haribo markedsfører sig på at være halal :-)

    https://hodja.wordpress.com/2006/11/22/fremtiden-er-begyndt/

    Kommentar by Hodja — 4. januar 2015 @ 22:31

  31. Ha, “manden” – ghm. en nordmand! – er jo åbenbart helt besat af racisme, queer teori (?), genusvidenskab (køn), feminisme og lignende pseudovidenskabelige områder :D

    http://mathiasdanbolt.com/
    http://mathiasdanbolt.com/research/
    http://kunstogkulturvidenskab.ku.dk/ansatte/?pure=da/persons/407319

    Man stiller tydeligvis ikke høje krav til “forskningens” – eller måske retter ‘fuskningen’ ;-) – validitet nutildags – PK-konkusionerne er vel nærmest skrevet på forhånd ;-)

    “Forskere” som ham her ville aldrig nogensinde kunne nå frem til
    et resultat, som var kontroversielt og politisk ukorrekt – i den “forkerte” retning – , uanset hvordan virkeligheden så ellers hænger sammen. Og skulle det uventede alligevel ske, så er der jo karrieren, jobsikkerheden, kollegernes reaktion, risikoen for at blive udstødt af dem og de alvorlige kammeratlige samtaler til at sikre, at sådanne uønskede resultater aldrig nogensinde når frem til offentlighedens kendskab.

    Kommentar by Bjovulf — 5. januar 2015 @ 01:13

  32. 28, 30,

    HAns RIgel, BOnn.

    Kommentar by Hans Und — 5. januar 2015 @ 04:50

  33. @ Henrik Ræder Clausen

    Jeg har ikke tænkt mig at forsvare Haribo eller cirkel kaffe studiet. Er iøvrigt enig i at det er underligt at man indrager et tysk firma, men har ikke læst phD’en så måske er det forklaret undervejs. Som det fremstilles her virker studiet ret fjollet hvis du spørger mig, men om forskere under deres phD er godt betalt er en definitionssag. I forhold til deres udannelseslængde (Cand. xx) er de ikke særlig godt betalt. I forhold til andre eurpæiske lande (norge og Schweiz undtaget) får phD studerende en ganske fin løn. Til gengæld underviser danske phD’er ofte væsentligt mere.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 5. januar 2015 @ 10:28

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper