4. januar 2015

Forskere bortforklarer skepsis: Danskere er ‘muslimforskrækkede’, præget af ’stereotyper og myter’…

En forsidehistorie fra Jyllands-Posten 2. juledag – Danskerne er blevet mere skeptiske over for ægteskaber med muslimer.

“Danske forældre er blevet mere forbeholdne over for at byde en muslim indenfor i familien. Det viser to meningsmålinger, der er foretaget med otte års mellemrum. Ved målingen i 2006, som Rambøll udførte for Jyllands-Posten, var det 62,4 pct. af danskerne, der svarede ja til, at de kunne acceptere, at deres datter blev gift med en muslim. I en ny måling, som Wilke har foretaget for Jyllands-Posten, er det imidlertid kun 43,8 pct., der svarer ja på spørgsmålet. Det er et fald på næsten 20 procentpoint.

Jens Peter Frølund Thomsen, lektor i statskundskab på Aarhus Universitet, har i en årrække beskæftiget sig med forholdet mellem danskere og indvandrere, og han mener, at målingen afspejler, at danskerne er blevet mere fordomsfulde over for muslimer. …

Danskerne er åbenbart blevet mere muslimforskrækkede. Vi ved også fra andre undersøgelser, at folk er mere afvisende over for muslimer end over for andre minoritetsgrupper som homoseksuelle, grønlændere og rockere. Her siger man: Vi vil ikke have noget med jer at gøre, og slet ikke når det kommer så tæt på som familien,’ siger Jens Peter Frølund Thomsen. …

Rashmi Singla, lektor ved Roskilde Universitet, forsker i blandede ægteskaber, og hun hæfter sig ved, at flest forældre har en modvilje mod, at en datter frem for en søn bliver gift med en muslim:

‘Der er nogle stereotyper og myter om, at der er en risiko for, at udenlandske fædre tager børnene og rejser til hjemlandet.'”

Et citat fra papirsudgaven:

Rashmi Singla vurderer, at danske forældre er præget af bogen og filmen ”Ikke uden min datter’ fra 1991, hvor faderen tvinger sin amerikanske hustru og deres fælles barn til at blive i sit hjemland, Iran. Dermed opstår ifølge Singla nogle stereotyper og myter om, at der er en risiko for, at udenlandske fædre tager børnene med sig og rejser til hjemlandet.” (s. 6)

(Jyllands-Posten, 26. december 2014, forside)

Kommentar af´Mikael Jalving – Vi må trækkes med tumperne og selv lede efter stjernerne.

“Til denne forventelige udvikling svarede to forskere, den ene lektor i statskundskab på Aarhus Universitet Jens Peter Frølund Thomsen, den anden lektor i psykologi og sundhedsfremme på Roskilde Universitet Rashmi Singla, at danskerne er blevet ‘muslimforskrækkede’, underlagt en række ’stereotyper og myter’. …

Lektor Singla brillerede endda ved at henvise til filmen Ikke uden min datter fra 1991, hvor en iransk far tvinger sin amerikanske hustru og deres fælles barn til at blive i Iran. Det er angiveligt denne ene film, som er skyld i danskernes muslimsforskrækkelse.

Jeg genlæste lektorens udtalelse. Jo, den var god nok. Jeg går ud fra, at Årets Nytårstorsk er rutinemæssigt uddelt til Uffe Ellemann-Jensen eller statsministeren. Ellers må prisen gå til denne Rashi Singla, som øjensynligt aldrig har hørt om ‘kultur’, ‘vaner’, ’sæder’ eller ikke har begreb skabt om den sociale virkelighed i og uden for Roskilde. Kunne der være en empirisk-legitim grund til, at flere forældre er skeptiske overfor, at deres datter kommer hjem med en af ørkenens sønner?

Kunne der være en statistisk sammenhæng mellem denne skepsis og den hverdag, flere og flere danskere lever i? Kunne det spille ind, at flere danskere har forstået, at kultur, tillid og æresbegreber betyder noget for vores samkvem? At der er forskel på kulturer? At vi ikke bare tilhører én homogen familie af verdensborgere? At historie betyder noget? Traditioner? Opvækst? Religion?

Eller kan det hele, som Aarhus-lektoren får sagt, forklares med den ‘negative omtale af muslimer og integrationsproblemer’. Tonen, du ved nok.

Oploadet Kl. 02:29 af Kim Møller — Direkte link19 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/62709/trackback

19 Comments »

  1. De kloge forskere overser en vigtig ting: Ægteskab har historisk været den vigtigste måde at sprede islam på, bortset fra krig.

    Muhammed har regnet den godt ud: En muslismk kvinde må ikke gifte sig med en vantro mand (til nød i dag, hvis denne konverterer).

    En muslimsk mand, ja det siger sig selv.

    Bortset fra det, så siger islam også, at vi alle er født muslimer, og hvis vi ikke er det alĺligevel, så er vi frafaldne, og må derfor dræbes.

    Noget siger den danske befolkning nogenlunde hurtugt har fået færten af, hvad islam er, og holder sig fra den

    Kommentar by Josef K — 4. januar 2015 @ 03:10

  2. Hvad er tallene for muslimer som ikke syntes deres døtre skal giftes med en kristen mand?

    Sig mig har han overhovedet forsket eller er der udelukkende tale
    om en politisk bestilt undersøgelse som har til formål at udstille
    danskerne som de dumme og racistiske i sammenligning med
    de forbannede muslimer?

    Man er sku da ikke en ansvarlig forældre hvis man IKKE har noget
    Imod at ens børn omgås muslimer eller negere. De kære forskere
    har det med at vende tingene totalt på hovedet. Men det er jo nok
    det de får deres penge for, åbenbart!

    Kommentar by jesper — 4. januar 2015 @ 07:39

  3. Jeg begynder at have en idé om, hvor Rokoko-posten primært henter inspiration henne…

    Kommentar by BE — 4. januar 2015 @ 07:41

  4. Det er islam, de ikke vil giftes med. Og en del muslimer er også ofre for islam og islamisk ægteskab. Det ses både i Vesten og i islamiske lande.

    Kommentar by Liva — 4. januar 2015 @ 07:47

  5. ” lektor i psykologi og sundhedsfremme på Roskilde Universitet Rashmi Singla. ” Ha-ha,ha,ha, den var god. OG jeg er karl d. 12. Mester i pandehår og langspyt med ret til at bære sabel om søndagen og jeg er ansat ved sindsygehospitalets afdeling for meeeeget dyb tænkning.. så jeg er en meget vigtig og klog person…

    Kommentar by Danskeren — 4. januar 2015 @ 08:26

  6. “Det er en stor skam, at det er pamflet- og nulforskere som disse to lektorer, der kommer i avisen, og ikke en grundforsker som Tue Andersen Nexø.

    Vi må trækkes med tumperne og selv lede efter stjernerne.”

    En fremragende kommentar af Jalving , og ja man må undres over hvem og hvad det er der fortsat og igen igen bliver promoveret på forsiden og bliver trukket i studiet hos massemedierne for endnu en forklarende kommentar om multikulti’s herlighed.
    Det virker dog som om det er blevet sværere at bortforklare virkeligheden , selv om 43 % der er positive mht til en muslim i familien stadig virker som et meget højt tal .

    Kommentar by PBr — 4. januar 2015 @ 09:15

  7. Den paastaaede “forskraekkelse” reservation synes jeg vil vare mere passende, fra vores side ,kunne vel ikke haenge sammen med den naevnte gruppes generelle opfoersel,og optraeden i forskellige negative sammenhaenge,statistiker og saa*nt, tja det er bare en tanke

    Kommentar by Dunk — 4. januar 2015 @ 09:42

  8. Så vidt jeg husker sagde samme undersøgelse at flere og flere muslimer
    undgår ægteskab med ikke-muslimer.

    Det fortier Jyllands Posten.

    Avisen var centrum for Muhammedkrisen, det har sat så stor skræk i livet på dem at de kryber for islam.

    Kommentar by k.m. — 4. januar 2015 @ 09:59

  9. ‘ . . . mere afvisende over for muslimer end over for andre minoritetsgrupper som homoseksuelle, grønlændere og rockere . . .’
    Hvad er der nu i vejen med rødhårede? De er da også en minoritetsgruppe.
    Eller mænd?

    Lektor i statskundskab !

    Kommentar by bastardo — 4. januar 2015 @ 10:00

  10. Det er jo ligesom ikke en “myte” at der er en risiko for at muslimer snupper børnene og stikker af til Mellemøsten, når der faktisk ER en risiko for det. Man kan altid diskutere hvor stor risikoen er, men her kommer “forskeren” så til at afsløre at det ikke er hendes mission – det er, helt at benægte at der ER et problem.

    Kommentar by Henrik — 4. januar 2015 @ 10:23

  11. “Danskerne er blevet mere fordomsfulde overfor muslimer”. Prof. i socialpsykologi Jonathan Haidt siger, at forskningen i fordomme er grebet forkert an og er et resultat af akademiske fordomme og idealer. Problemet med fordomme er, at de er faktisk meget precise og det er derfor folk bruger dem og mennesket skanner nok konstant deres miljø på baggrund af disse “pre-kognitioner” (fordomme)

    Kommentar by Thorsted — 4. januar 2015 @ 10:49

  12. Det værste ved hele denne historie er jo ikke de stakkels forvirrede “eksperter” og forskere, men derimod, at man bygger en artikel op med disse helt åbenlyst inkompetente personer som centrum. Så hvad er der blevet at den gode, saglige afbalancerede journalistik? Hvorfor skal der tales ned til læserne med åbenlyst håbløse argumenter?

    Tak til Michael Jalving for i det mindste at orke at svare endnu engang på den slags ytringer.

    Kommentar by Per — 4. januar 2015 @ 10:56

  13. Det er i virkeligheden synd for os islamforskrækkede islamofober, som ALTID befinder os på den ekstreme højrefløj. Vi er naturligvis racister allesammen og temmelig mange af os er naturligvis nazister. Jeg undrer mig over, at vi tilsyneladende bliver flere og flere. Der burde iværksættes et psykologhjælpprojekt til os, så vi kan lære at forstå, at islam er til vores eget bedste, at islam er fredens religion og at islam respekterer kvinder som ligeværdige.

    Kommentar by Nielsen — 4. januar 2015 @ 11:00

  14. De anvender bevidst et negativt ladet ord “fordomme”, når det i virkeligheden handler om “erfaringer”. Erfaringer er det stof hele vores overlevelse bygger på. Det er muligt, du gør nogle romaer uret, hvis du ikke inviterer dem ind på kaffe, næste gang, de banker på din dør. Men til gengæld øger du chancen for at både dine ejendele og dig selv lever helskindet videre. Godt for dig, synd for de romaer, der lider uret. Men de kunne i så fald vælge at gøre, som den “Exroma”. Jeg har kendskab til. Han har forladt klanen, taget sig et dansk klingende navn og en uddannelse inden for det sociale felt. Han forklarer sit valg med at “- de er sindssyge”. Hans ord, ikke mine.

    Og Liva, du mener ikke det er muslimerne der er problemet, men islam, der har ansvaret for deres vold og terror. Der tror jeg, muslimerne er 100 procent enige med dig. De har nemlig ikke noget personligt ansvar for noget som helst, og derfor ingen følelse af ansvar og skyld. Stikker de en kniv i dig, er det allahs vilje, ikke deres egen. Med den ansvarsforflygtigelse er det lykkedes dem at ride verden som en Mare de seneste 1400 år, og det vil de blive ved med, så længe ingen konfronterer dem med deres personlige medansvar for den ideologi, de bærer på og reproducerer. Det er den hånd, der hviler på vuggen, som bestemmer hvordan verden ser ud.

    Kommentar by Margrethe — 4. januar 2015 @ 11:34

  15. Forældre der ikke advarer deres børn og unge mod islams glade svende er IKKE ordentlige forældre. Dem der bevidst afholder sig fra at diskutere eller lyver om farligheden i at omgås islams glade svende spiller et farlig spil med deres børns liv som indsats!

    Kommentar by Santor — 4. januar 2015 @ 11:35

  16. 15:

    Lige nøjagtigt. Der burde være en straf for ikke at ruste sine børn til den virklige verden. At den virklige verden så ligger langt væk fra det børnene lære i skolen er vel egentlig det mest uhyggelige!

    Kommentar by jesper — 4. januar 2015 @ 12:14

  17. Nu er det ikke altid at man er en enestående begavelse når man bliver ansat som lektor i statskunstskab, og for at den gode lektor ikke skal farer i vildfarelse så har jeg helt personligt kendskab til en episode hvor et barn blev kidnappet af en mellemøstlige fader og bragt til mellemøsten efter en skilsmisse, og jo jeg har godt set den udmærkede film, men det er nok snarere kendskabet til ovennævnte sag, som er skyld i at jeg på det kraftigste advarer mine døtre mod drenge/mænd fra mellemøsten.

    Kommentar by Robert R — 4. januar 2015 @ 13:35

  18. Alle muslimer burde udstyres med advarselsskilte og omfattes af arbejdstilsynsloven, som oplyste de fatsvage om, her er en risikofare for dit helbred.

    Kommentar by Hans01 — 4. januar 2015 @ 13:54

  19. Et enkelt opslag i de offentliggjorte statistikker ville kunne oplyse enhver om hvormange forældre der har taget børn til udlændigheden opstillet land for land, samt hvormange af disse, børn, forældre, samt andre familjerne relaterede personer, der er efterlyst.

    Findes statistikkerne ikke er det naturligvis en opgave for en frisk forsker…

    Kommentar by Peter Buch — 4. januar 2015 @ 14:11

RSS feed for comments on this post.