25. november 2008

Flemming Pless om sammenhængen mellem Kurt Westergaards tegning og nazi-Tyskland

Kurt Westergaard har fortrudt han tidligere på året talte på Dansk Folkepartis årsmøde, men visse personer bærer stadig nag. Deadlines 2. sektion havde i søndags overskriften Ondskabens banalitet, og med udgangspunkt i Hannah Arends anlyse af nazisten Adolf Eichmann var der lagt op til debat om ondskab som begreb. Et så bredt emne indbyder til propaganda, men selvom panelet inkluderede en filosof fra RUC, så var det sognepræst Flemming Press der gik hele vejen. Ondskab var anti-terrorlovgivning, krige i Irak og Afghanistan… og som det fremgår herunder – en tegning af Muhammed.

Jes Stein Pedersen, vært: … hans skavank var ifølge Arendt, at han ikke tænkte, men forblev en embedsmand der bare adlød ordre – også de allermest uhyrlige…

Jacob Dahl-Rendtorff, filosof: … han var det man kunne kalde moralsk blind, han kunne ikke reflektere moralsk over sine handlinger…

Flemming Pless, sognepræst: … der er tre d’er. Der er dumskab, dovenskab og dæmoni, og det kan forrykke hvilket som helst menneske i den forkerte retning.

Jacob Dahl-Rendtorff: … en slags middelmådig personlighed… når han så får det der job i SS, så er han på ikke noget tidspunkt i stand til at forholde sig kritisk og refleksivt moralsk – han vil bare adlyde sin overordnede…

Jakob Levinson, Jyllandsposten: … nazismen i gammeltroende forstand har (e. 1945) ingen betydning overhovedet… Ondskabens sum i verdenen har jo ligesom været konstant. Den har bare ytret sig i andre former og systemer…

Jacob Dahl-Rendtorff: Var Eichmann for eksempel kyniker – nød han den ondskab han var med til at skabe?

Flemming Pless: Det ligger latent i ethvert menneske, hvis vi altså får lov til slippe ud af posen…

Jakob Levinsen: Han er nærmest som Hitler selv sådan en tabertype, som først finder mening med livet da han kommer ind i det her system.

Jacob Dahl-Rendtorff: Måske gør vi en fejl når vi leder så meget efter folks psyke eller personlighed når vi skal forstå det onde. Vi skal måske mere kigge på de samfundsmæssige strukturer, organiseringer, mekanismer som gør det gældende… Han er ikke rigtigt herrer over hvad det er han gør – han er kastet ind i systemet…

Jakob Levinsen: Hannah Arendt bruger det ord om Eichmann, at han var tankeløs…

Flemming Pless: Da Kurt Westergaard laver den tegning, af en profet… (afbrydes)

Jes Stein Pedersen: – Profeten med en bombe.

Flemming Pless: … med en bombe i turbanen. Så er man allerede igang med italesætte noget med at nogle mennesker måske sikkert er sådan. Der er vi igang med at skabe den dæmoni. Og så kan vi kalde det ytringsfrihed – det var også det der sker i nazi-Tyskland…

Stein Pedersen greb resolut ind og pointerede, at han ikke var sikker på, han helt forstod “sammenhængen mellem Kurt Westergaards tegning og nazi-Tyskland”. Han var ikke alene.

Apropos.

  • 5/9-04 Berlingske Tidende – Filosoffer: Gidseltagernes ondskab foregik mest i vores egne hoveder.
  • “»I KZ-lejren var det tættere på at være ondskab. Der var elementer af sadisme og man systematiserede drabene. I Beslan var der elementer af afstumpethed, fanatisme og magtspil. Jeg mener ikke, der er tale om en radikal ondskab.«

    Jacob Dahl Rendtorff mener, at de såkaldte tjetjenske frihedskæmpere måske har haft en form for humanistisk retfærdiggørelse af deres forehavende a la:

    »Vi kan ikke lide vold, men vi bliver nødt til at anvende vold, for ellers går vi til grunde«, og det var let for dem at skyde børnene ned bagfra.«”

  • 2/8-08 Deadline, DR2 – Niels Barfoed i Deadline (fra Hitler til Dansk Folkeparti).
  • The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6333/trackback

    79 Comments »

    1. Hr. Pless kunne fortsætte: “…i Nazi-Tyskland var der indgreb i ytringsfriheden og censur, vi så jo selv lidt af den i Danmark under besættelsen. At en dansk tegner ønsker at gøre opmærksom på paradokser, urigmeligheder og bruger sine evner som tegner til at vise dette burde ingen mennesker blive krænkede af. Men at censorer stadig findes fik vi jo set…”. At der fra forvirrede og forledte selv mennesker med løn som præster i folkekirken kan ytres ønsker eller krav om udvalgte områder ikke må berøres viser blot hvor langt fra virkeligheden med dens væld af muligheder for frie ytringer disse personer er…”.
      Hr. Stein Pedersen: “…Tak, hr. Pless. Vi må videre. Jeg siger tak til deltagerne bla. bla…”.

      Kommentar by Peter Buch — 25. november 2008 @ 06:25

    2. Dahl-Rendtorff kommer et par gange ind på det, det drejer sig om: at politik er præventiv, dvs. at man ike giver den latente ondskab en chance for at blomstre. Netop det, som masseindvandringen har gjort. De fleste kan se den sammenhæng, men åbenbart ikke pastor Pless.

      P 1 havde for et par år siden et par fantastisk gode udsendelser, der trængte dybt ind i fænomenet ondskab. De i anledning af Rüdiger Safranskis bog. Bla. medvirkede Søren Ulrik Thomsen.Her kunne Deadline ikke være med. Pless bør forbigås i tavshed, hvis ikke man skal komme til at sige noget rigtigt ubehageligt.

      Kommentar by steen — 25. november 2008 @ 07:16

    3. Ufrivillig radikal humor:

      http://www.radikale.net/niels-andreasen/indlaeg/2008/11/23/blame-avoidence-tekninkker

      Kommentar by BE — 25. november 2008 @ 07:57

    4. Københavns biskop har tidligere givet det gule kort til denne hr. Pless.

      I marts 2004 meddelte biskoppen, at Pless havde overtrådt decorum (god tone for tjenestemænd).
      Pless havde i Jyllands-Posten skrevet, at tankerne faldt på Dansk Folkepartis Søren Espersen, da han skulle prædike over en tekst, hvor Jesus uddriver en ond ånd af en lille dreng.

      Københavns biskop burde måske se på om ikke ”nazistemplingen” af en hædersmand som Kurt Westergaard ikke også er til (mindst) et gult kort.

      Kommentar by Als — 25. november 2008 @ 08:42

    5. Hr. Pless er en tarvelig, højtråbende københavnsk proletar. Det er en lidelse at høre ham tale, uanset hvad han siger, værst selvfølgelig, når emnet er politik, som han (heller) ikke har forstand på.

      Kommentar by Crass Børsting — 25. november 2008 @ 08:54

    6. Da Fleming Pless stod for DR’s Søndags-gudtjeneste midt under ‘urolighederne’ i forbindelse med rydningen af jagtvej 69, benyttede han lejligheden til at holde en politisk tale hvori han slog meget kraftigt til lyd for, at Københavns Kommune skulle give ‘de unge’ et nyt hus. Manden er fuldstændig rabiat.

      Kommentar by JensH — 25. november 2008 @ 08:57

    7. Jeg har den tvivlsomme fornøjelse at bo i hr. Flemmings sogn. Derfor godter jeg mig over at jeg ikke er medlem af folkekirken. Han er et kødhovede at høre på, og dertil en opmærksomhedssøgende medielus, der politiserer kirken for fulde gardiner (i mangel af bedre indhold, såsom religion og åndelighed). Bemærk hvordan han havde forberedt et smart statement i interviewet: “Der er tre d’er. Der er dumskab, dovenskab og dæmoni.

      Sådanne præster har vi ikke brug for.

      I Hovedstadens regionsråd er han derimod nok i selskab med ligemænd (et galleri af ikke så kendte og ikke så dygtige politikere).

      Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 25. november 2008 @ 09:13

    8. Først og fremmest skulle Hr. Pless lære at tale dansk – hvad er for eksempel “dumskab” for en størrelse.
      Dernæst skulle han ikke blande politik og religion sammen. At sammenligne Dansk Folkeparti og Nationalsocialisterne i Tyskland er jo helt hen i vejret. Han udstiller kun sin egen uvidenhed og sin egen overfladiskhed med hensyn til historie og samfund.

      Og helt ærligt – at en middelmådig politisk tænkende præst låner fjer fra Hannah Arendt kan vist kun betegnes som “banaliteternes ondskab”.

      Kommentar by Limewoody — 25. november 2008 @ 09:16

    9. Flemming Pless er en typisk taber, der er kommet ind i de velbjergedes systemet, det socialistiske via præstegerningen(som fx. Magrethe Auken og datter) og herfra set lyset – Flemming Pless rimer fortræffelig på Rudolf Hess og gud ved om ikke også han er til armbind, strækmarch, lak og læder og måske en lille drengenumse.

      Manden er jo simpelthen rablende.

      Kommentar by Bodil — 25. november 2008 @ 09:20

    10. Æv for en ubehagelig ignorant præst, ham Pless.

      Selvfølgelig skal der tegnes, males, skrives, tales og synges, hvis mennesker bruger religion til at tryne mennesker med. Tegnes, males, skrives, tales og synges igen og igen og igen!

      Tak til Kurt Westergaard for at vise sin (og min) indignation over for religiøst magtmisbrug og religiøs intolerance og vold.

      Kommentar by Janne — 25. november 2008 @ 10:14

    11. Manden tåler åbenbart heller ikke konkurrence; jeg erindrer et af Søren Krarup forfattet indlæg i Tidehverv, hvor det forlyder, at Pless forsøger at mobbe/mistænkeliggøre en anden præst i Christianhavns Sogn fordi denne skulla have lånt et pund kaffe af menigheden eller sådan noget.
      Straks skulle det gøres det noget offentligt…tsk tsk

      Kommentar by EAM — 25. november 2008 @ 10:47

    12. Hvad med at præster og andre kom ind på den ytringsfrihed der er i nogle hellige bøger. F.eks. den med at ikke-troende og anderledes troende kaldes for vantro og alt det not nice der skal gøres mod ikke-troende og anderledes troende individer. Ytringsfriheden i nogle hellige bøger er for mig at se ikke med til at samle mennesker, men netop med til at skille mennesker ad, kue mennesker og skabe splittelse og ufred. Med til at dæmonisere mennesker.

      Kommentar by Janne — 25. november 2008 @ 10:59

    13. Jeg giver intet for de mennesker der villigt deltager i debatter om ondskab og samtidig i tavshed forbigår den ondskab der er under fuld udfoldelse her i det 21. årh., nemlig Islam.

      Hvis noget nogensinde har repræsenteret ondskaben her på denne jord er det i hvert fald Islam og dens rettroende.

      Denne ideologi har over årerne kostet flere lidelser, mere død og elendighed end alle andre tidligere systemer har kunnet præstere.

      Og den er her og nu på vej i en blomstring som vil trække hele Europa og det øvrige Vesten ind i lidelser og mange døde som resultat.

      Hvis ikke Islam er selveste den inkanerede Ondskab ved jeg ikke hvad der så er.

      Men se- det er denne verdens Pless´ere alt for feje til at tage fat på!

      Kommentar by Vivi Andersen — 25. november 2008 @ 10:59

    14. Kurt Westergaard Support:

      “Slayer viste Muhammed-tegninger

      Der var dømt religionskrig til metal-braget i Valby, da Slayer under numrene ‘Jihad’ og ‘God Hates us’ viste Muhammed-tegningerne på storskærm

      Daniel Fonseca – 20:30 – 22. nov. 2008

      Amerikanske Slayer var ikke blot på hyggevisit, da de i går besøgte Valby Hallen.

      Under numre som ’Jihad’ og især ’God Hates Us all’ tordnede Knud Westergaards Muhammed-tegninger op på storskærmene som et supplement til Slayers altid ugudelige tekster.

      De fly, som fløj ind i World Trade Center, blev også på skærmene akkompagneret af Slayer. Budskabet var ikke til at tage fejl af: ’Religion is war’, lød det fra amerikanske hedninge.”

      http://ekstrabladet.dk/musik/dkmusiknyt/article1088512.ece

      Kommentar by Slayer — 25. november 2008 @ 11:30

    15. Ondt er godt, sort er hvidt, Kurt Vestergaard er nazist og muslimerne er vor tids jøder. Orwell levede ikke forgæves

      Kommentar by Nosferatu — 25. november 2008 @ 12:02

    16. Det er tydeligt at hr. Pless selv lider af de 3 d’er.

      Kommentar by Per — 25. november 2008 @ 12:23

    17. Og iøvrigt sagde Jesus: “Hvordan kan du sige til din broder: Broder, lad mig tage den splint ud, som er i dit øje! når du ikke ser bjælken i dit eget øje? Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage den splint ud, som er i din broders øje.”, Luk 6,42

      Det kan være at hr. Pless har glemt dette sted i bibelen.

      Kommentar by Per — 25. november 2008 @ 12:31

    18. Fl. Pless er ikke et navn, men en tilstand.
      Ubegribeligt, at vi skal betale hans løn.
      Hans forskruede udtalelser indikerer jo, at han nærmest er muslim.
      Islam blander lov, politik og religion. Det samme gør Fl. Pless.
      Ulideligt at høre på.
      I lighed med hans medpatienter, lider han af DF-ologi,
      At kirken og befolkningen skal acceptere hans type er en skamplet.

      Kommentar by ramses-2 — 25. november 2008 @ 12:44

    19. Gad vide om pless præsten følger i mange andre kollegaers spor og befamler små alterdrenge efter gudstjenesten?

      Kommentar by Onion — 25. november 2008 @ 13:16

    20. Jeg har ikke hørt udsendelsen men…. på baggrund af den her udtalelse:

      “Flemming Pless: … med en bombe i turbanen. Så er man allerede igang med italesætte noget med at nogle mennesker måske sikkert er sådan. Der er vi igang med at skabe den dæmoni. Og så kan vi kalde det ytringsfrihed – det var også det der sker i nazi-Tyskland… ”

      Der er ikke med Arendt egne eksempler tale om at ondskabens banalitet skal vendes på hovedet, således at det banale og hverdagsagtige og trivielle udtrykker en ondskab, som enhver mappebærer uden større indsigt og dannelse pr. definition skulle være en personificering af.

      Hun forsøger tydeligvis at værge sig mod sådanne konklusioner, når hun forsikrer, at Eichmanns banalitet på ingen måde var et spørgsmål om noget hverdagsagtigt.Arendt ville ikke hævde, at det at være banal i betydningen at nærme sig normalitet er ondt i sig selv. Nærmere deler Arendt Adonos opfattelse af ondskab ved at insistere på det trivielle men hun fastholder en teologisk dimension ved at insistere på det radikalt onde. Og det skal forstås i historisk kontekst ikke som et enkeltnedslag hos og ved en enkelt mappebærende person.

      Hvis man trækker Vestergaards tegninger ind som eksempel på “det onde” i personificeret form, så har man misforstået både Arendt og dem hun læner sig op af.

      http://eksistens.wordpress.com/?s=Hannah+Arendt+

      Og som kuriosum skabte Arendts værker stor ballade bl.a. i jødiske samfund (hun var selv jøde) fordi man mente, at hun var i gang med at lægge en form for skyld og dermed ansvar på jøderne. Hvis man tænker den tilsvarende i dag, så skal (nogle) muslimers reaktion på bl.a. tegningerne naturligvis også tænkes ind i det samme billede. Og her begår pastoren den fejl, at han tillægger Vestergaards tegninger det primære ansvar for “det onde”, den går naturligvis ikke. Der er, med Arendt, altid tale om en henvisningshelhed der indkluderer enhver aktør, det vil sige også dem der reagerer på tegningerne.

      Man kunne lige så godt sige: at med tegningerne er Vestergaard igang med at stole på, at dem eller det der tegnes naturligvis kan holde til sådan en spøg. At det overhoved at gøre det er udtryk for den allerstørste respekt. Pless enkeltstående udtalelse er en reduktion af, hvad respekt er for et fænomen.

      http://eksistens.wordpress.com/2008/11/11/lars-hedegaard-tager-fejl/

      Kommentar by Lotte — 25. november 2008 @ 13:58

    21. Pless er grunden til at jeg aldrig besøger Christians Kirken. Han er en skandale for kristendommen.

      Kommentar by Højrebladet Komet — 25. november 2008 @ 14:57

    22. @ 9 Bodil

      “Flemming Pless rimer fortræffelig på Rudolf Hess og gud ved om ikke også han er til armbind, strækmarch, lak og læder og måske en lille drengenumse.”

      Kvinden er jo simpelthen rablende!

      Kommentar by Johnny — 25. november 2008 @ 15:10

    23. Jacob Dahl Rendtorff er fhv formand for SF’s Ungdom.

      Kommentar by Den lille onde — 25. november 2008 @ 15:47

    24. -> 23

      “Jacob Dahl Rendtorff er fhv formand for SF’s Ungdom.”

      – og Pless er socialdemokrat.

      Så skulle venstre flanke være dækket ind.

      Kommentar by Kim Møller — 25. november 2008 @ 16:12

    25. Er folkekirken ikke netop med til at skabe dæmoni i forhold til en bladtegner og ytringsfrihed når en folkekirke præst siger som citeret ovenfor?

      Kommentar by Janne — 25. november 2008 @ 16:36

    26. Kurt Westergaard er helt og aldeles uforskyldt blevet kransekagefigur i denne sag.

      Manden passede sit arbejde og leverede det JP bestilte som jo altså var karikatur tegninger.

      Altså ikke bare tegninger som JP mente skulle være problemet i forhold til muslimer.

      At JP så ikke havde andre og vigtigere ting at udfylde spalterne med og her mente at de med Hr.Rose i spidsen skulle være bannerfører for en “sag” der i langt de fleste menneskers bevidsthed slet ikke eksisterede er så noget ganske andet.

      99,9 % af muslimerne havde da vist også fortrængt at det med at tegne deres profet skulle være forbudt.

      Selv i et land som det præstestyrede Iran havde man helt frem til vi så ambassaderne stå i flamer kunnet købe tegnede plakater af profeten Muhammed uden problemer.

      Men nu skulle de så altså lære hvad Dansk ytringsfrihed er med en god gang folkelig indspist bonderøvs humor så de ved selvsyn kunne opleve hvor “storsindede” og “frigjorte” vi er.

      Jeg er sikker på at en hel del “storsindede” og “frigjorte” ekstremistiske mørkemænd på de kanter retter en varm tak til JP for at ha` gjort opmærksom på dette “store problem” og derved hjulpet dem med få udviklingen i de muslimske lande på rette spor.

      Altså et skridt frem og to tilbage.

      at Kurt Westergaard så efterfølgende stiller sig frem og lufter sit personlige politiske tilholdssted og prøver at forlænge sin tid i rampelyset
      (og lige skal presse en citron der for længst har overskredet sidste salgsdato)
      ved at illustrere endnu en ligegyldighed er så noget han selv har bedt om at få på puklen for.

      Men han nyder jo så åbenbart sin status som kransekagefigur.

      Det kan man så mene om hvad man vil.

      Men på den baggrund antyde at manden skulle ha` nazistiske tilbøjeligheder holder nok ikke i en Dansk retsal selv vi også på det retspolitiske område er vidne til det der med et skridt frem og to tilbage.

      Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 25. november 2008 @ 16:49

    27. Jeg synes visse kommentatorer går ud over det man kan tillade sig, når de beskylder Pless for at være til lak og læder og ville befamle små drenge. Prøv at holde jer til emnet.

      Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 25. november 2008 @ 17:19

    28. Flemming Pless er selv racist – efter egen definition.

      I en udgave af forbrugermagasinet TÆNK fra 2006 blev han interviewet i sin egenskab af præst; Her lykkedes det ham at kalde sig selv “nærig” og derefter beskrive det som “noget rigtigt jøde-schmows”.

      Pless’ principper om respekt og dæmonisering gælder åbenbart kun etniciteter, som han selv sympatiserer med.

      @ Johhny

      “Kvinden er jo simpelthen rablende!”

      Hvad er problemet, bette ven ? Er det kun dig og dine som må benytte sig af nazi-associationer ?

      Kommentar by DaLi — 25. november 2008 @ 18:06

    29. -> 27.

      Jeg synes, at der skal være plads til oprigtig vrede iført et skævt smil.

      Der er mange for hvem det ikke er gået op, at dette er Danmarks overlevelseskamp. Fortsætter udviklingen, har vi sharialovgivning om 30 – 40 år.

      Jeg er meget glad for Onions, Bodils og andres ramsaltede kommentarer. Til de sarte kan jeg anbefale Politiken og de andre dameblade.

      Mvh. Børge.

      Kommentar by Børge — 25. november 2008 @ 18:07

    30. For et par år siden skrev Flemming Pless en klumme i Metro Xpress, hvor han fortalte at han befandt sig betydeligt bedre i muslimsk selskab, end sammen med kristne mennesker.

      Han er et svin og burde smides ud af Danmark.

      Kommentar by Anonym — 25. november 2008 @ 18:33

    31. @19
      Nåhhhh !!!!!

      Det var nok noget der vakte din interesse.

      Du kan jo prøve at kaste en snøre ud og se om ikke der skulle kunne formidles en diskret kontakt.

      Ville det passe dig at at en sådan lille komsammen hvis (du forstår)
      kunne foregå næste søndag efter gudstjenesten.

      Ohhhh
      dit lille løg

      Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 25. november 2008 @ 18:55

    32. -> #30 Anonym

      “hvor han fortalte at han befandt sig betydeligt bedre i muslimsk selskab, end sammen med kristne mennesker”

      Alene den kommentar burde jo indebære, at han blev taget i hoved og røv og smidt ud af Folkekirken. Han siger jo åbenlyst, at han ikke kan fordrge sine sognebørn, og fortrækker mennesker der bekender sig til en religion, som er direkte fjendtlig indstillet overfor kristendommen. D.v.s. den religion dhimmien Flemming Pless skulle får løn for at skulle forstille at forkynde.

      Kommentar by JensH — 25. november 2008 @ 19:26

    33. Børge du har som vanligt ret (næsten da altid ;-) ) fri os fra de kvalmende korrekte, de pæææne veltalende mennesker har haft chancen i over 30 år, nu tager den amindelige lille Dansker ordet…OG RORET.

      For igen er det op til den “lille” Dansker at redde landet fra “elitens” idioti og bedrag.

      NOK ER NOK…..NU !

      Kommentar by whodares (Islam skaber tabersamfund) — 25. november 2008 @ 21:07

    34. Jeg så godt denne Deadline udsendelse med Pless. Det var hårrejsende at lægge øre til hans fordrejninger. At han vil være sig selv bekendt.

      Giv os venligst nogle Tidehvervspræster og spark disse multi kulti præster ud. Det vil løfte folkekirkens troværdighed markant.

      I min lokale folkekirke lægger man også øre til, at nu skal vi tænke på alle dem der ikke kan være her i dag pga. de har en anden tro. Og bla bla bla. Det kammer helt over for nogle præster. Det er en skændsel, at sognebørnene skal lægge øre til regulær pladderhumanisme, når man kommer for at høre præsten prædike evangelierne. Præster, bliv ved jeres læst.

      Kommentar by Johansen — 25. november 2008 @ 21:16

    35. Et par spørgsmål til Per Henrik Rasmussen som skriver
      Men nu skulle de så altså lære hvad Dansk ytringsfrihed er med en god gang folkelig indspist bonderøvs humor så de ved selvsyn kunne opleve hvor “storsindede” og “frigjorte” vi er.

      Synes du ikke det er en god idé at man tager en kraftig stikprøve engang imellem for at lodde stemningen? Hvis vi er i tvivl om, hvorvidt musserne og vi kan leve sammen – og ikke kun ved siden af hinanden – i dette land, er det da ikke en god idé at teste det?

      Hvad er egentlig alternativet? Skal vi gå på listefødder i vort eget land?

      Synes du vi skal afskaffe vor platte bonderøvshumor, eller skal vi lære muslimerne den levevis som nu er vores?

      Kommentar by Kim Poulsen — 25. november 2008 @ 21:18

    36. Kong Poulsen

      “eller skal vi lære muslimerne den levevis som nu er vores?”

      HALLO !!!!!!

      Nu er der altså nok lige den forskel at “vores” ikke nødvendigvis kun består af den minoritet dig og dine “sekt” fæller udgør.

      (Er der her tale om en uskøn blanding af storhedsvanvid og ejerfornemmelser ?)

      Så hvis du med de perfide udtryk der florerer her mener at sådan skal de ha` det og så kan de lære det forventer at få søndagsskolebørn ud af det der ikke svarer igen med ditto i form af “luder” og “luderland”
      er du nok faret vild.

      Så uanset hvor dybt vand jeg syntes du er ude på og som du så mener at jeg skal lodde dybden på

      Så nej

      der er absolut ingen grund til at de skal lære mere om jeres levevis/unoder end de allerede har taget til sig.

      Og nej

      du behøver ikke at liste men har man en smule pli stiller man altså træskoene undenfor inden man træder indenfor i det man kalder det offentlige rum.

      Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 25. november 2008 @ 22:52

    37. Hørt! Hørt! Og Buster Larsens: Lortelands-monolog i lørdags-satiren er en utilgivelig, nazi-inspireret dæmonisering af danskerne.
      Kan man sende Matador efter denne “Eichmannske” ondskab?

      Kommentar by Hanzi — 25. november 2008 @ 23:23

    38. Ja det er fand`me yhyggeligt du !!!!!

      Nu kan du sku ikke engang være i fred i dit eget univers

      der så oven i købet også har sat sig på tværs.

      Lorteluderland

      Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 25. november 2008 @ 23:38

    39. #5 Crass: Ja monikke. Jeg har haft ham i terapi på min egen blog, men gad ikke at diskutere med ham – det nytter ikke, det er som at hælde vand på William Jansen.

      Kommentar by Anna Lyttiger — 26. november 2008 @ 01:29

    40. Og Hr.Kong Poulsen.
      Hvis du nu ikke mener at mine 2 foregående svar skulle være fyldestgørende får du så her lidt mere at tygge på :

      Hvis du “med en kraftig stikprøve”
      (andre her har i et forsøg på at virke kultiverede kaldt det at “sondere terrænnet”)
      mener at man skal opføre sig som en Jørgen drillepind,
      stille sig demonstrativt op og række tunge,
      og så efterfølgende råbe “Æv Bæv Bussemand”
      for at provokere dine ligemænd inde på grøn stue,
      indikerer så nok at der i allerhøjeste grad er brug for at hæve sig op over børnehaveniveau.
      Så din fetish for stikprøver må du vente med at praktisere til du engang i fremtiden evt. skulle få dig en uddannelse som laborant.

      Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 26. november 2008 @ 05:22

    41. @Per Henrik Rasmussen

      Jeg er inderligt træt af din infantile homofobi. Skrid med dine fascistoide holdninger.

      Kommentar by . — 26. november 2008 @ 07:28

    42. Per Henrik Rasmussen, du er en overløber. En til af islams nyttige idioter. Du skider i egen rede. Husk på, det er leflerne de først kommer efter.
      Hvorfor er der så mange danskere, som logrer og smisker for islam?

      Kommentar by Johansen — 26. november 2008 @ 09:33

    43. Pless er en typisk modepræst. Han vil hellere komme til orde i avisen og på tv, end på prædikestolen.

      Hvad der for så vidt også er i orden. Men så bør han ikke udtale sig om politiske emner i sin egenskab af præstemand, men som privatperson, evt. med et “teolog” hæftet bag sit navn.

      Kommentar by Mikael — 26. november 2008 @ 11:03

    44. @25, Janne!
      Jo, det er da et kæmpe problem for folkekirken. Men hvad der bør indprentes igen og igen er, at folkekirken ikke har et talerør i Danmark; hverken i Pless eller biskopperne eller en tredje part.
      Folkekirken har en flad struktur, hvor ingen kan udtale sig på dennes vegne. Enhver som er krøbet ud af dåben er både, præst, biskop og pave for vor Herre.
      Men alt dette er medierne og nogle embedsbestridende folk ligeglade med så længe de tegner det billede, som de ønsker at få tegnet og så længe tjenestemændene/-kvinderne får deres 15 minutes of fame.

      Kommentar by stuts — 26. november 2008 @ 11:36

    45. “Børge du har som vanligt ret (næsten da altid ) fri os fra de kvalmende korrekte, de pæææne veltalende mennesker har haft chancen i over 30 år, nu tager den amindelige lille Dansker ordet…OG RORET.”

      Aha… og når den almindelige lille Dansker tager ordet, så bliver det okay at beskylde andre for pædofili-tilbøjeligheder? Så er vitser om pædofili “ramsaltet humor”? Tak, men nej tak.

      Kommentar by Johnny — 26. november 2008 @ 13:52

    46. 44

      stuts

      Folkekirken kommer på den måde til at fremstå som en institution der modarbejder både ytringsfriheden for både enkeltpersoner og for medier. Københavnerpræsten får folkekirken til at fremstå som en ikke-rummelig, reaktionær og fordømmende folkekirke som er helt ude at trit med at vi lever i et moderne og åbent samfund med religionsfrihed. Frihed til at kritisere også religion og religiøse dogmer og fordomme. Tænk at en venstrefløjspræst er gået hen og blevet så intolerant. Endnu engang vil jeg takke Kurt Westergaard for med sin tegning at udstille religiøs magtmisbrug. Og nu får Westergaard også udstillet en københavnerpræst der fremstår som en der ikke har det så godt med religionsfrihed. Altså vores og bladtegneres ret til at tage afstand fra religion og at kritisere samme, hvis man finder det nødvendigt.

      Kommentar by Janne — 26. november 2008 @ 14:08

    47. 46

      Snupper lige et ‘både’ i første linie tilbaws.

      Kommentar by Janne — 26. november 2008 @ 14:10

    48. @42
      Nu er det jo ikke en “al quida” inspireret blog vi befinder os på.

      Men skiftede man perfiditeterne herinde ud med “vantro hunde”

      ville en sammenligning da måske ikke være udelukket.

      Dine beskyldninger tyder på at du sikkert også mener at

      “Brainstorming” betyder stilleleg.

      Godt forsøgt Johansen

      men du støjer altså nok lige rigeligt meget til at en
      sådan oversættelse vile kunne forsvares.

      Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 26. november 2008 @ 14:43

    49. Man var meget tæt på – men DDR nævner selvfølgelig aldrig ‘Ondskabens ikon’: http://hodja.wordpress.com/2007/01/05/skamst%c3%b8tte-2/

      Kommentar by Hodja — 27. november 2008 @ 01:40

    50. Og en velsignet og fredfyldt påske til alle.

      Kommentar by Flemming Pless — 9. april 2009 @ 10:21

    51. Jeg synes,at Flemming Pless er alletiders præst og et godt menneske og ,at han har de rigtige synspunkter. Fint med en parallel mellem Nazityskland og Dansk Folkeparti!

      Kommentar by Amalie Lillie — 30. september 2011 @ 01:55

    52. -> Amalie Lillie

      Pless sammenligner Muhammed-tegninger med nationalsocialisme, og det taler jo for sig selv. Hvis Dansk Folkeparti ligner Nazi-Tyskland (og muslimer er vor tids jøder), hvorfor flygter muslimer så hertil, og ikke fra.

      Kommentar by Kim Møller — 30. september 2011 @ 05:04

    53. Fordi de kommer fra krig og tortur. De bliver behandlet som jøderne. De bliver dæmoniseret af Dansk Folkeparti. De bliver behandlet som det værste afskum og får ikke en værdig behandling som ALLE mennesker har krav på.Mht. Muhammed tegningerne behøves man ikke gøre nar af folk som tegneren Kurt Weatergaard har gjort. De har det svært nok i forvejen. Han har kun gjort det værre med integrationen. De føler sig på den måde ikke velkomne og ønsket.

      Kommentar by Amalie Lillie — 2. oktober 2011 @ 06:52

    54. SVAR til Kim Møller: fordi Dansk Folkeparti ikke er Danmarks største parti1!For hvis de var det var indvandrerne og flygtningene heller ikke blevet lukket ind!!!

      Kommentar by Amalie Lillie — 2. oktober 2011 @ 06:59

    55. Hvorfor diskuterer vi muslimerne. Hvorfor ikke de svenskere ,nordmænd der bor her???

      Kommentar by Amalie Lillie — 2. oktober 2011 @ 07:04

    56. Jeg synes ,at det er fint med sådan en parallel fordi Dansk folkepart er så groteske og fremmedfjendske at det kommer til at minde om nazismens jødeforfølgelse. De bruger indvandrere/flygtninge som en syndebuk som nazisterne brugte jøderne. Det er den samme tendens. Derfor er jeg meget enig med Flemming Pless og jeg synes ,at det er dejligt at en præst som står for næstekærlighed står frem.For det er det det handler om. Kærlighed til den næste. Og det er hvad kristendommen handler om og vi er et kristent land så det er meget udansk at stemme på Dansk folkeparti.!Det har ikke meget med danskhed at gøre. Snarere med folk med et lavt selvværd der får deres eget selv had projecteret over på en på uskyldige menneesker.Hvor mange fr4a Dansk folkeparti jar nogensinde mødt og kendt en indvandrer?Det er uvidenhed også. De fordømmer nogle mennesker som de er bange for fordi de ikke ligner dem selv.Det skyldes lavt selvværd.

      Kommentar by Amalie Lillie — 2. oktober 2011 @ 07:12

    57. Desuden er jeg heller ikke tilhænger af at man udviser indvandrere

      Kommentar by Amalie Lillie — 2. oktober 2011 @ 14:19

    58. -> Amalie

      Jeg spurgte hvorfor muslimer flygter til Danmark, og ikke fra, og du svarer…

      “Fordi de kommer fra krig og tortur. De bliver behandlet som jøderne.”

      Det er en brøkdel af indvandrere/efterkommere, som er egentligt flygtninge – langt de fleste er udvandret af andre årsager, eksempelvis ved familiesammenføringer.

      Ingen flygtninge vil flygte fra krig og tortur til ‘behandling som jøder i Nazi-Tyskland’. Sammenligningen er usaglig og usmagelig.

      “De bliver dæmoniseret af Dansk Folkeparti. De bliver behandlet som det værste afskum og får ikke en værdig behandling som ALLE mennesker har krav på.”

      Vrøvl, men respekt er altså noget man gør sig fortjent til.

      “Mht. Muhammed tegningerne behøves man ikke gøre nar af folk som tegneren Kurt Weatergaard har gjort.”

      Kurt Westergaard har været rød hele livet, og er ikke medlem af Dansk Folkeparti. Alle må finde sig i at blive karikeret, og når islamiske terrorister med Koranen i hånd myrder for Allah er bombe-i-turbanen lige på kornet.

      “De har det svært nok i forvejen. Han har kun gjort det værre med integrationen. De føler sig på den måde ikke velkomne og ønsket.”

      Nu er der jo andre problemer her i livet, end muslimers religiøse selvforståelse. Ret beset så rager deres guder mig en høstblomst.

      “SVAR til Kim Møller: fordi Dansk Folkeparti ikke er Danmarks største parti1!For hvis de var det var indvandrerne og flygtningene heller ikke blevet lukket ind!!!”

      Vi har haft indvandringsstop i flere årtier, men partierne (herunder DF) bør være bedre til at lykke hullerne.

      “Hvorfor diskuterer vi muslimerne. Hvorfor ikke de svenskere ,nordmænd der bor her???”

      Fordi svenskere og nordmænd integrerer sig i forhold til alt væsentligt.

      “Jeg synes ,at det er fint med sådan en parallel fordi Dansk folkepart er så groteske og fremmedfjendske at det kommer til at minde om nazismens jødeforfølgelse. De bruger indvandrere/flygtninge som en syndebuk som nazisterne brugte jøderne. Det er den samme tendens.”

      Der er væsentlig kortere vej fra Enhedslisten til Gulag. Er du uenig?

      “Derfor er jeg meget enig med Flemming Pless og jeg synes ,at det er dejligt at en præst som står for næstekærlighed står frem.For det er det det handler om. Kærlighed til den næste. Og det er hvad kristendommen handler om og vi er et kristent land så det er meget udansk at stemme på Dansk folkeparti.!”

      Jeg synes du er meget diskriminerende overfor muslimer her. Hvis Danmark er kristent, hvordan skal muslimer så nogensinde føle sig hjemme?!?

      “Det har ikke meget med danskhed at gøre. Snarere med folk med et lavt selvværd der får deres eget selv had projecteret over på en på uskyldige menneesker.”

      Igen hadsk retorik. Folk der stemmer DF er per definition onde mennesker. Din definition af danskhed minder mig om min definition af kulturelt selvhad.

      “Hvor mange fr4a Dansk folkeparti jar nogensinde mødt og kendt en indvandrer?Det er uvidenhed også. De fordømmer nogle mennesker som de er bange for fordi de ikke ligner dem selv.Det skyldes lavt selvværd.

      Du fortsætter med hadsk retorik. Der er adskillige indvandrere i Dansk Folkeparti, og selvom jeg ikke er medlem af DF (alt for socialistisk for mig), så har jeg faktisk en hel del tyrkiske bekendte.

      Hvis du vil debattere, så find en tråd på forsiden af Uriasposten.net, så er der masser der vil kommentere dine svagt underbyggede fordomme om Dansk Folkeparti og dens vælgere. Personligt føler jeg du spilder min tid.

      Kommentar by Kim Møller — 2. oktober 2011 @ 14:49

    59. Du skriver at svenskere og nordmænd integrerer sig-og det gør indvandrere ikke???Jo det er der rigtigt mange der faktisk gør.

      Kommentar by Amalie Lillie — 2. oktober 2011 @ 14:57

    60. Til Kim Møller: Jeg tror du misforstår mig lidt. Jeg har ikke noget imod muslimer. Tværtimod. Så der er du galt afmarcheret.

      Kommentar by Anonym — 2. oktober 2011 @ 17:42

    61. jeg mente med at vi bor i et kristent samfund at vi skal give plads til folk i nød fordi vi netop tror på næstekærligheden.Ja måske synes du det er retfærdigt med karikaturtegningen ,men det synes jeg ikke. Hvorfor skal en masse mennesker rammes når det er en lille brøkdel der er terroister og muslimer må ikke afbilde deres guder så jeg synes ikke det er fair . de er blevet så dårligt behandlet de sidste 10 år og så synes jeg altså ikke at det er iorden at sætte sådan noget i.Men Jyllandsposten er jo en reaktionær avis ,så det undrer mig ikke ,at de er dumme nok til at sætte det i ! Jeg følte i hvert fald med alle de mennesker der følte sig krænket.Mit svar til dig angående om hvorfor indvandere flygter til Dk og ikke fra synes jeg var så uintelligent skrevet at jeg ikke gad gå dybere!!!Og der er jo mange flygtninge i Dk og de indvandere der er kommet til Dk i 60´erne er fordi vi SELV inviterede dem op hvor de kunne få alle de jobs ingen danskere gad have. Og er det værdigt i virkeligheden??De kom til Dk for vores skyld!jeg synes det er trist at du ikke interesserer dig for deres guder-du kunne jo blive klogere.

      Kommentar by Anonym — 2. oktober 2011 @ 17:55

    62. Kære Kim
      jeg synes du skulle begynde at interesserer dig lidt mere for andre end din egen gud. det kunne jo åbne op for noget nyt og spændende….Desuden bliver vi aldrig enige fordi vi to er så uenige om alt som vi kan blive ,desværre. Hav en god aften. Venlig hilsen Amalie

      Kommentar by amalie lillie pedersen — 2. oktober 2011 @ 18:00

    63. Kim Møller: Du ved udemærket godt ,at jeg ikk mener ,at muslimer ikke kan føle sig velkommen fordi vi er et kristent land!Tværtimod kan man godt leve sammen på tværs af religioner. Det er sgu dig der har et alvorligt problem med indvandrere!!! Og selvfølgeligt skal man ikke afbilde profeten med en bombe i turbanen. Hvor provokerende kan man være ,undskyld jeg spørger. Tænk på hvor mange muslimer dert har krænket i forhold til deres creligion.Det er usmageligt og jeg synes bare at ham tegneren skulle skamme sig og de sidste ti år har jeg SKAMMET mig over at være dansker med den indvandrerpolitik,der er blevet ført her i landet. Tak.

      Kommentar by Amalie Lillie — 4. oktober 2011 @ 11:46

    64. Men jeg gider ikk diskutere mere….Jeg ved ikk hvad det er for noget det her Uriasposten,ser bare at der er et dansk flag på deres logo-det siger vist alt,så jeg tager alle ord i mig igen og undskylder hvis jeg har fornærmet nogen. Farvel!!!

      Kommentar by Amalie Lillie — 5. oktober 2011 @ 18:10

    65. Jeg gider ikke diskutere mere ,men jeg vil ikke undskylde for at sige min mening.Og fint hvis jeg har fornærmet nogen.

      Kommentar by Amalie Lillie Pedersen — 7. oktober 2011 @ 21:50

    66. Eller ikke fint hvis jeg har fornærmet nogen,men man har vel lov til at udtrykke sin mening:-)

      Kommentar by Amalie Lillie Pedersen — 8. oktober 2011 @ 17:57

    67. Desuden er jeg totalt imod ,at man udviser kriminelle flygtninge/indvandrer.Jeg synes ,at det er så umenneskeligt. De er også mennesker som danskerne og alle kan fejle-Vi er kun mennesker. Og alle mennesker skal have en ny chance i livet og det får de ikke.Desuden forstår jeg ikke logikken i at de skal behandles anderledes end danskere.Men til dig Kim Møller:Sikke stille du er blevet!Har du tabt mælet???

      Kommentar by Amalie Lillie Pedersen — 8. oktober 2011 @ 23:13

    68. Desuden synes jeg at Flemming Pless er et dumt svin. Han er alt for hård og fordømmende i sine udtalelser. Det eneste han kan finde ud af er at provokere.

      Kommentar by Amalie Lillie Pedersen — 9. oktober 2011 @ 01:09

    69. Ej ,Flemming Pless er ikke et dumt svin. Han er et godt menneske i forhold til jer mennesker på denne side. Jeg var bare ked af det,så skrev jeg noget dumt.Men i virkeligheden synes jeg rigtigt godt om ham:-))

      Kommentar by Amalie Lillie Pedersen — 9. oktober 2011 @ 07:33

    70. Desuden har jeg det ligesom F.Pless,at jeg befinder mig bedre i et muslimsk selskab end dansk fordi indvandrere er meget mere varme,tolerante og åbne end danskerne som kan være et meget lukket folk hvis man har det skidt i en periode. Jeg har også hørt fra en krigsveteran i tv at han delte amme holdning som mig -han led af posttraumatisk stress og boede i skoven og sagde at danskerne var dårlige til at håndtere folk der er anderledes. Og det er et meget trist træk at have ,synes jeg. Så i skulle måske prøve at få en nedtur en rigtigt en og så lære at sætte pris på nogle gode mennesker!

      Kommentar by Amalie Lillie Pedersen — 9. oktober 2011 @ 12:28

    71. “Fordi de kommer fra krig og tortur.” . Det er jo vås. DU kan se på f.eks. fransk og svensk statistik, at under 5 % flygter fra krig. De der kommer til Europa, flygter fra de elendige samfund, som islam har skabt. Desværre vil de komme til at skabe de samme her, og derfor er de ikke velkomne.

      Kommentar by Josef K. — 9. oktober 2011 @ 14:03

    72. Jeg tror ikke på at det er så lidt der kommer fra krig!!! Og desuden er det ikke Islam der har gjort dem fattige. Det er noget værre vrøvl!
      Det skyldes magtliderlige mænd som tager kassen til sig og lever rigt mens en masse lever fattigt som i Libyen osv. det er mennekselig korruption og har intet at gøre med islam. Tænk blot på Østlandene med deres diktatorer i Rumænien. Han undertrykte også en befolkning og levede med en masse rigdom mens folk i Rumænien levede fattigt. det sker også tæt på-det er ikke kun muslimer!

      Og folk flygter elller rejser ikke for sjov. Enten skyldes det dyb fattigdom eller krig. Og ingen af delnen er godt.Jeg kan godt forstå,at man flygter fra fattigdom.Det ville jeg selv gøre.Hvem vil ikke gerne have et bedre liv!Det er universelt!!2!

      Kommentar by Amalie Lillie Pedersen — 9. oktober 2011 @ 20:23

    73. Og desuden
      Indvandrer der flygter fra fattigdom til vesten for at få et bedre liv behøves jo ikke at skabe problemer hos os. Det er de færreste der gør det. Der er rigtigt mange der integrerer sig og ikke er kriminelle.
      Jeg synes det er usmageligt,at du skriver,at de ikke er velkomne her.

      DF er med til at kriminalisere dem med deres hadske retorik.Bl.a. med deres sidste forslag om at bare man laver en lille forseelse kan man blive udvist. Hvad er det for noget? Der er også danskere der er kriminelle. Husk på det!

      Kommentar by Amalie Lillie Pedersen — 9. oktober 2011 @ 20:48

    74. […] på RUC. Nogle finder vej til Uriaspostens kommentarspor, således for tiden en “Amalie“. En anden er et navn vi ikke er stødt på før. Hun har lagt denne kommentar på vores […]

      Pingback by Jøde: “Jeg vender aldrig tilbage til Malmø” « Snaphanen — 10. oktober 2011 @ 22:45

    75. Er gået i indre eksil, hvornår ydre følger er ikke til at vide:
      http://es-la.facebook.com/permalink.php?story_fbid=142344835807610&id=142118119163615

      Kommentar by Indre eksil — 11. oktober 2011 @ 05:12

    76. Nogle af mine bedste venner er jeg meget uenige med i opfattelsen af forskelligt, det betyder ikke så meget for venskabet mellem os.

      Andre har det på andre måder, at lade den mindste krænkelse styre er lig at give et tilbud der ikke kan afslås.

      Er den der ser krænkelse i det mindste, den der skal styre andres liv eller ytringer?
      Finder du et sådan normsæt, det mindst krænkedes hegemoni, skal være fastsat ved lov eller andet, begrænset til krænkelse indenfor religion, politik, krænkelse af kendte, ukendte typer, individer eller generaliseringer, udfyld venligst rubrikken til ytringer, såfremt du ønsker at give din mening til kende og send med dine tilføjelser til dette nævnte eller andre bemærkninger dit svar ind.
      På forhånd tak!

      Kodeord- netværk
      https://plus.google.com/109721429695886869712/posts
      Kodeord- vil
      http://da-dk.facebook.com/pages/Vi-vil-ogs%C3%A5-have-et-ordentligt-debatniveau-i-Danmark/142118119163615

      Kommentar by Peter Buch — 11. oktober 2011 @ 07:05

    77. I kan ikk skræmme mig!Det viser bare hvor lave I er,når I lægger sådan noget ud. FØJ

      Kommentar by Amalie Lillie — 12. oktober 2011 @ 20:05

    78. Jeg melder jer til Politiet hvis i generer mig.

      Kommentar by Amalie Lillie — 12. oktober 2011 @ 20:23

    79. Jeg er ikke enige med jer og I er ikke enige med mig!Men
      jeg troede godt nok ,at der var ytringsfrihed her i landet uden at man behøver føle sig “truet”!

      Kommentar by Amalie Lillie — 13. oktober 2011 @ 06:57

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper