26. januar 2015

Forsker: Indvandring skaber muligheder, ‘kulturelt’ set – Muslimer har samme ‘værdier’ som danskere

Det var meningen at jeg ville sakse et par citater fra Uzma Ahmeds tanketomme Islam-apologi, men hun lød jo næsten fornuftig i forhold til religionshistoriker Brian Arly Jacobsen. Herunder lidt fra en Deadline-debat i kølvandet på Charlie Hebdo, sendt den 10. januar – Frankrig – hvordan håndterer vi truslen?

Adam Holm, DR2: Brian Arly, når du sidder og kigger på det, du forsker jo i Islam, og har et blik på hvordan den religion har spredt sig i Europa siden måske 70’erne. Altså når du kigger ud på det Europa du kender til, er du så bekymret? Ser du at det er Islam, religionen, som dybest set er hovedårsagen til de problemer vi nu står med, og som gør at vi nu er samlet her, og at der nu er sorg i Frankrig.

Brian Arly Jacobsen, religionshistoriker: Nej, jeg tror ikke Islam er hovedårsagen til de problemer som de europæiske samfund de har, der er mange årsager til de problemestillinger som man politisk tager fat i, i de forskellige lande, og lige nu der har vi selvfølgelig et stort fokus på terrorisme, og hvad attentatet i Frankrig. Det er fuldstændig rigtigt, at indvandring har skabt nogle problemer i løbet de her år, vi har haft indvandring til Europa både fra Mellemøsten og andre steder i verden, men det skaber også nogle muligheder, det gør det både erhvervsmæssigt og kulturelt, politisk og på alle mulige andre måder. Og derfor så synes jeg, det er ensidigt kun at fokusere på de negative følger der kan være af indvandrere og muslimers tilstedeværelse i de europæiske samfund.

Adam Holm: Uzma Andreasen, du er her ikke fordi du har en baggrund i Islam – altså, dine forældre er muslimer, men du kender problemstillingen, og har talt om integration i mange år, og gør det også i det parti du repræsenterer, Alternativet. Hele den her ophedede debat, hvor ser du Islams, i anførelsestegn, skyldighed.

Uzma Ahmed, Alternativet: Jeg ser det ikke som noget der har med Islam at gøre. Jeg ser det som et angreb på demokratiet, og det er en del af det jeg tror på.

(Uzma Ahmed Andreasen på Facebook, 2015)

Adam Holm: Men det er udført af nogle mennesker, som siger de går ind for.

Uzma Ahmed: Det gør de jo fordi de kan finde berettigelse deri, men jeg ser dem jo som terrorister. Og som nogle der er ekstreme, og dem ser jeg jo forskellige steder. Det er de holdninger repræsenteret i de her samfund, ik’. Det er dem jeg er bange for – jeg ser dem både på den ene og den anden side, som nogle der går ind og gør noget ved demokratiet, og gør os bange. Det skal vi også være. Men vi skal ikke, jeg ser det ikke som noget der har med Islam at gøre.

Adam Holm: Hvordan kan det ikke have noget med Islam at gøre, når de mennesker påkalder sig profeten og har gjort det i ‘Allah’ den barmhjertiges navn?

Uzma Ahmed: Ja, det kan man jo tolke mange ting (ind i).

Adam Holm: – De gør det jo ikke for nazistpartiet eller kommunistpartiet, de siger ret specifikt – ‘Allah’.

Uzma Ahmed: Jeg er ligeglad med hvad de gør. Jeg forstår godt at vi er bange, og vi er i panik, men jeg er også i panik når der sker noget tæt på mig. Det gør det jo også når der sker noget i Malmø, hvor det var nummer tretten moské som blev terroriseret, og det var jo ikke muslimer, så for mig – jeg sidestiller det. Vi har et demokrati som vi beskytter, og som vi skal værne omkring, og så er der nogle som er terrorister, som går ind og angriber det.

[…]

Mikael Jalving, historiker: Jeg er ikke bange, jeg er vred!

[…]

Brian Arly Jacobsen: Hvad er det præcist du vil gøre ved Islam?

Jaleh Tavakoli, Frit Iran: Jeg synes Islam skal reformeres, og kan den ikke det, så skal den smides i en skraldespand.

[…]

Brian Arly Jacobsen: … der blev lavet en værdiundersøgelse af Integrationsministeriet for nogle år tilbage, under VK-regeringen, hvor det var man prøvede at sammenligne danskeres værdier med muslimers værdier, og de viste rent faktisk at de havde de, at der var den samme opbakning bag de demokratiske frihedsrettigheder blandt muslimer, som der var blandt danskere.

Mikael Jalving: Tror du på det, så kan du sove roligt om natten. Vi andre som læser andre undersøgelser, og som følger med i vores lokalområde. Vi er godt klar over at det går den forkerte vej.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/63418/trackback

17 Comments »

  1. Jeg tror at der er rigtigt mange herboende muslimer (eller det der ligner), der ikke har lyst til at vide hvad der står i koran, hadit og sharia.

    Kommentar by mb — 26. januar 2015 @ 22:49

  2. Det var også hende uzma-sækken, der var ude og fordømme Jarlovs kalotdemonstration, som formand for nørrebro lokalråd.

    Kommentar by Nielsen — 26. januar 2015 @ 23:23

  3. Laessevis af kommentarer i aarevis,der intet foerer til. Det eneste der er at forstaa er at verden er fuld af mennesker for hvem det er synd. Lillebitte Danmark har hverken raad el. plads til denne stormflod af saakaldte flygtninge, der hoerer hjemme langt vaek. Der er masser af plads til dem i Saudi-Arabien el. Tyrkiet f.eks. Danmark er ikke laengere Danmark, det er en stor forvirret rodebutik maltrakteret, jeg mener ’styret,’ af selvoptagne, ugidelige, naive og usandsynligt dumme politikere, der med EU’s bistand og velsignelse oedelaegger Danmark. Svaret er, Ud Med Muslimer, Deportation.

    Kommentar by a.v.duch — 26. januar 2015 @ 23:42

  4. Enig. Deportation af muslimer. De kriminelle fra andre frie samfund, skal sendes hjem til strafforfølgelse. Danmark kan så give et bidrag til hjemlandet, som undskyldning for, at vores “tag-selv-bord” stod piv åbent for svage sjæle.

    Men, en islam underkastet i et frit, demokratisk, retssamfund som det danske, er een for meget.

    UD UD UD find en islamland at “flygte” til, hvis barbariet bliver for meget i dit eget. Denne ordlyd burde stå ved grænsen.

    Kommentar by Iznogut — 26. januar 2015 @ 23:49

  5. 1. mb
    en positiv tanke. Men jeg tror ikke herboende skadedyr kan reddes. Se blot på kulturberigelsens omfang. :)

    Jeg vil helst håbe , det er sagt i ironien. :)

    Kommentar by Sindsro — 27. januar 2015 @ 01:07

  6. Muslimer kan godt gøre brug af “det demokratiske apparat”, som vi stiller til rådighed for dem, til udøvelse af indflydelse. Men de kan ikke selv avle demokrati, for det kan en kultur, hvis produkt er Social Kontrol, helt indiskutabelt ikke. Social Kontrol har enorm opbakning hos både mænd og kvinder i de muslimske kulturer. Demokrati hviler modsat på den generøsitet, der ligger i at bevilge Hin Anden indflydelse.

    Ikke i at kræve den for sig selv. Som de gjorde I Egedalsvænge. Der præcis er et eksempel på muslimernes anvendelse af et apparat til udøvelse af magt, stillet til rådighed for dem af os.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 27. januar 2015 @ 01:23

  7. 3. a.v.duch.
    Enig.
    Die Endlösung kunne snilt anvendes her. for det kan jo ikke skade, at de smager deres eget medisin. Her tænkes på Hitler og Stormuftien.

    Husk: Muslimerne arbejdede sammen med Nazisterne under WW2, om at udrydde jøderne.

    Nu er det både jøder, kristne og anderledes troende, + pruttere, der står for tur.
    Så der er åbenbart kun een vej.

    Kommentar by Sindsro — 27. januar 2015 @ 01:24

  8. @1 mb — 26. januar 2015 @ 22:49:
    Enig.

    @3 a.v.duch — 26. januar 2015 @ 23:42:

    … Danmark har hverken raad el. plads til denne stormflod af saakaldte flygtninge, der hoerer hjemme langt vaek. Der er masser af plads til dem i Saudi-Arabien el. Tyrkiet f.eks.

    Enig.
    Vi skylder dem intet.

    @4

    UD UD UD find en islamland at “flygte” til, hvis barbariet bliver for meget i dit eget. Denne ordlyd burde stå ved grænsen.

    Enig

    Kommentar by Ridder — 27. januar 2015 @ 09:10

  9. Jakob Mollerup, Seernes og lytternes redaktør, DR:

    For DR må det altid være afgørende, om man samlet formår at vise og dække det, der er journalistisk relevant. Der må – for guds skyld havde jeg nær sagt – ikke være væsentlige emner og begivenheder, der ikke kan dækkes ordentligt på grund af frygt for at fornærme nogen.

    Netop vurderingen af relevans må et medie som DR selvsagt tage på sig. Når man diskuterer udåden i Paris er det oplagt og relevant netop at vise nogle af de skelsættende forsider fra det kontroversielle magasin. Det er en uomgængelig del af historien. Også forsiden fra det første nummer efter mordene har en oplagt dokumentations- og nyhedsværdi. Men der er også en grænse. Det er næppe DR’s opgave at blive aktivistisk og udsende ting, der krænker andre – blot fordi man kan.

    De konkrete tilfælde kan og skal man diskutere. Og den ansvarlige ledelse må så tage de beslutninger og det ansvar, som den nu er hyret til. Men der er intet perspektiv i blot at opsøge særligt fornærmende udsagn – for så at udsende dem så vidt og bredt som muligt. Det er just heller ikke den model , DR selv har peget på i sine etiske retningslinjer, hvor der netop står mange kloge ord om både ytringsfrihed og rimelig hensyntagen.

    Det bedste forsvar for ytringsfriheden er at bruge den til noget vigtigt. I denne sag må der ikke være væsentlige emner, man lader ligge. Sådan har det ikke været indtil nu. Først hvis det en dag bliver tilfældet, er der for alvor grund til at slå alarm.

    http://www.dr.dk/OmDR/Lytternes_og_seernes_redaktoer/Klummer/2015/0115172626.htm

    Kommentar by Limewoody — 27. januar 2015 @ 09:18

  10. Uzma Ahmed: “Det gør det jo også når der sker noget i Malmø, hvor det var nummer tretten moské som blev terroriseret”

    Er det her sandt?

    Kommentar by Johnson — 27. januar 2015 @ 13:50

  11. Ufattelig naiv, man fristes til at sige blåøjet, denne Uzma.

    Kommentar by LarsB — 27. januar 2015 @ 14:13

  12. >7 Sndsro
    Jeg er også fuldstændig enig med a.v.duch. Hans kommentar er til at forstå. Men du tænker dig ikke om, når du siger Hitlers måde at behandle jøder på, skal bruges overfor muslimer. De skal smides ud af landet ja. Men de skal ikke slås ihjel. Medmindre selvfølgelig de nægter at udrejse. I så fald har de selv bedt om det.

    Kommentar by Nielsen — 27. januar 2015 @ 15:51

  13. Moske kunne Uzma og Brian Arly komme med en liste over de forbedringer som de fantastiske muligheder indvandring har, der har materialiseret sig?

    Nå ikke.

    Kommentar by Hans Und — 27. januar 2015 @ 18:13

  14. Indfør en effektiv grænseovervågning, der gør det muligt at opdage og pågribe asylshoppere/velfærdsmigranter ved grænsen. Personer fra Afrika og Mellemøsten, der er nået til Danmark for at søge om asyl, har passeret flere sikre lande undervejs. De ansvarlige danske myndigheder kan og bør derfor i henhold til reglerne afvise asylsøgerne ved grænsen.

    Kommentar by F. Jensen — 27. januar 2015 @ 19:35

  15. 12. Nielsen
    Ok
    Lad os vise os fra den humanistiske side.

    Forbyd Islam ved lov. Grundloven inviterer til dette forbud.
    Efter dette, kan vi holde varmen i grillen til pølserne, på bekostning af koraner.

    Moskéerne (Svinestierne) skal omgøret til det de er.
    Muslimerne skal konvertere eller yt.
    Det er mere humant.
    Men løser det så Islam problemet, Nej. Du ved udmærket at disse hunde vil komme igen, som de gjorde efter sidste korstog.

    Historien gentager sig. igen og igen.

    Kommentar by Sindsro — 27. januar 2015 @ 23:10

  16. https://www.youtube.com/watch?v=_qW8m8Y8Ois

    taler for sig selv.

    Kommentar by Sindsro — 27. januar 2015 @ 23:16

  17. >15 Sindsro
    Ja, lad os få islam forbudt. Det kan kun gå for langsomt. Glistrup viste vejen. At løse islamproblemet, kræver bilaterale tiltag. Selv om alle Danmarks 4,5 mio danskere (incl. kvinder, gamle og børn) var veltrænede legionærer, ville vi ikke kunne nedkæmpe muslimerne. Så lad os bestræbe på at holde dem væk fra dansk grund.

    Kommentar by Nielsen — 27. januar 2015 @ 23:26

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper