12. december 2008

TVavisen mod den nye indfødsretsprøve

Intet skiller Danmark mere end det kulturpolitiske, og når emnet er den nye indfødsretsprøve, så har DR ikke svært ved at side. Onsdagens 18.30-udgave af TVavisen var en opvisning i tendensiøs journalistik.

Fra introen.

Kvindelig indvandrer: Jeg mener bare, at hvis man bor her og er en god borger, så skulle det være nok.

Indslaget var tre-delt. Præsentation af det faktuelle, indvandrernes syn på prøven, og afslutningsvis – et langt indslag, hvor DR har ladet fem danske slagteriarbejdere tage testen. Tre af dem dumpede (som forventet), og DR fik sagt det der skulle siges. Selv om testen var den samme, så er der selvfølgelig kæmpeforskel på at tage testen efter at have gennemgået pensum og læst op til prøven, og så at tage testen hurtigt med venstre hånd i kantinen på sin arbejdsplads.

Derudover handler det selvfølgelig ligeså meget om læringsprocessen som det faktuelle, og bare det at indvandrere skal bestå en prøve, indikerer samtidig noget forpligtende og gensidigt.

Jeg kender flere der kører bil, som ville have svært ved at bestå en teoriprøve i dag, men det betyder selvfølgelig ikke, at teoriprøven er overflødig.

Klaus Bundgård Poulsen, TVavisen: Prøven her giver altså adgang til det danske samfund. Men hvad så med alle os der allerede er så danske som vi kan blive. Vi satte en gruppe slagteriarbejdere ved prøvebordet.

Pia Stenbæk Nielsen, TVavisen: Kantinen i Danish Crown i Holstebro. For en stund omdannet til prøvelokale for flokken her. Fem slagteriarbejdere som egentligt føler sig ret danske.

Jan Christensen, slagteriarbejder: Jeg er født i Danmark og opvokset her hele mit liv i Danmark, så altså jeg kan ikke blive mere dansk.

Pia Stenbæk Nielsen: Idag gennemgår de fem slagteriarbejdere den prøve som de der søger dansk statsborgerskab også har været igennem. Kravene er de samme – tre kvarter til 40 spørgsmål, mindst 32 skal være rigtige.

Pia Stenbæk Nielsen: Allerede efter ti minutter er den første færdig med de 40 spørgsmål.

Hans Erik Daather, slagteriarbejder: Jeg har boet i landet i 52 år, det hjælper ikke at gruble over det.

Pia Stenbæk Nielsen: Efter et kvarter har alle lagt kuglepennen… Tre ud af slagteriarbejderne her havde mere end otte fejl. Derfor er de dumpet og ved altså for lidt om Danmark til at være danskere.

Jan Christensen: Hvis man kan læse og forstå dansk, tale dansk – så kan man være dansk statsborger for min skyld. Det ikke være nødvendigt at man skal svare på 40 spørgsmål.

Mere.

  • 11/12-08 Jyllandsposten – Gymnasieelever: Prøven er alt for svær.
  • Opdate 12/12-08. Kampen mod prøven foregår på flere niveauer. En DR egenproduktion, også i Radioavisen (eks. 17.00) og på tekst-tv.

  • 12/12-08 DR Online – Flere fejl i indfødsretstest.
  • “Integrationsministeriets test til personer, der søger om dansk statsborgerskab, indeholder faktuelle fejl.

    Den mest grelle fejl optræder i spørgsmålet om, hvornår ordet Danmark optræder første gang. Ud af de tre svarmuligheder, lister integrationsministeriet ikke det korrekte svar: Ottars rejsebeskrivelse fra 890… I stedet skriver ministeriet, at det er på Jellingstenen, men det er decideret forkert og noget sludder, understreger flere historikere, bl.a. professor ved Saxo-Instituttet ved Københavns Universitet, Niels Lund.”

    Faktuelle fejl er altid en uskik, men kender man Ottars rejsebeskrivelse, vælger man med sikkerhed det rigtige svar, og kan næppe dumpe prøven. Havde man tilføjet ‘på dansk grund’ til spørgsmålet, så ville det faktuelle have været i orden. Tydeligvis storm i et glas vand.

    “Danmark: navnet på vores land. Ordet optræder første gang i 960’erne på den store runesten i Jelling og i en engelsk bog.” (Ebbesen, Klaus og Sørensen, Ole: Historisk Leksikon, Munksgaard, 1996. S. 12ff)

    Oploadet Kl. 15:19 af Kim Møller — Direkte link98 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6384/trackback

    98 Comments »

    1. At skulle bestå en prøve for at blive dansker viser med al tydelighed i hvilken totalitær retning Danmark bevæger sig. Kan det at være dansker koges ned til 40 spørgsmål? Nej selvfølgelig ikke, det er meget mere komplekst. Denne form for ensretning ses også indenfor kultur, historie, danskundervisning og de mangre andre områder hvor man under dække af det flotte ord “Kanon”, vil ensrette tankegangen. Det er ikke noget trick – der ER en association til både Staling og Hitler.

      Det er blot ærgerligt, at de tidligere forkæmpere for selvstændig tankegang i venstre og konservative blot logrer med halen og følger Pia K’s hundesnor i frygt for at miste deres ministertaburetter.

      Kommentar by Martin — 12. december 2008 @ 15:28

    2. At der ikke er tale om en prøve for at blive dansker, men en opgave der rigtigt besvaret kan give indfødsret er naturligvis det nemmeste ved problematikken.
      Det svære er vist stadig at indse at selv mennesker med alle forudsætninger for fejlfri besvarelse i opgaven kan arbejde for Danmarks undergang.

      Kommentar by Peter Buch — 12. december 2008 @ 15:41

    3. Der er ingen “ben” i den prøve. Alle skulle kunne bestå. Den tager under minutter at besvare.

      Kommentar by Seppo — 12. december 2008 @ 15:57

    4. rettelse: under 10minutter.

      Kommentar by Seppo — 12. december 2008 @ 15:57

    5. Jeg ‘tog prøven’ via JP.dk og hvis disse slagteriarbejdere ikke kan bestå den, så burde DDR rette det kritiske søgelys mod Folkeskolen og ikke prøven.

      Iøvrigt, jeg ved ikke om en sådan prøve ‘beviser’ om man er indstillet på at blive integreret i det Danske samfund som ansvarlig borger, men noget er man jo nødt til at teste på. Det skal ihvertfald ikke være sådan som det var under SR-regeringen, hvor man kunne trække statsborgerskabet i en automat. Hvem husker ikke, da det kom frem i 1990’erne, at udlændinge der aftjente lange fængselsstraffe, kunne sidde og søge om statsborgerskab fra deres fængselscelle, hvorefter de så fik papierne på statsborgerskabet tilsendt til deres ‘addresse’ i fængslet!!!!

      Det er kun ret og rimligt at udlændinge, der ønsker Dansk statsborgerskab, gør noget for at lære sproget, landets kultur, politiske system og historie. Som Kimn ganske rigtigt skriver så “handler det selvfølgelig ligeså meget om læringsprocessen som det faktuelle”.

      At ‘Martin’ tager denne relativt nemme prøve som et udtryk for, at Danmark “bevæger sig i totalitær retning” siger alt om det hysteri der i disse dage hersker hos multikultierne på venstrefløjen.

      Kommentar by JensH — 12. december 2008 @ 15:58

    6. Prøven er ikke svær.

      Jeg brugte 4:35 minutter og havde 38 rigtige besvarelser.

      (Svarede forkert på spørgsmål vedr. Grønlands status som koloni og antallet af regioner… lidt pinligt det sidste…)

      Man skal også huske på, at de der ønsker det, har modtaget massiv, målrettet undervisning op til prøven.

      I øvrigt er det vel ikke noget kæmpe problem for en hvis man ikke partout bliver dansk statsborger i første hug ?
      Det er vel opholdstilladelsen som i første omgang er relevant ?

      Kommentar by Prins Danmark — 12. december 2008 @ 16:03

    7. @JensH: Man skal stadig godkendes af et flertal i folketignet før man bliver dansk statsborger. Der er ligeså lidt/meget automatik over det som for 10 år siden.

      “Multikultierne på venstrefløjen” – er det nyt slang for pendanten til venstrefløjens misbrug af ordet nazist? Det er underligt at hverken venstre- eller højrefløjen kan tåle kritik uden at skulle sætte prædikat på sin modstander.

      Og jeg synes det er helt fint at vi stiler krav til at blive dansker, men som enhver ved der har gået til eksamen lærer man INTET af blot at læse op til en eksamen. Det er selve undervisningsforløbet der hjælper – hvor er det tvungne undervisningsforløb? Se så ville der begynde at være balance mellem det ønskede formål og det brugte middel.

      Kommentar by Martin — 12. december 2008 @ 16:08

    8. Indfødsret burde gives som en gunst til få personer der har gjort noget væsentligt for Danmark eller danskere, synes jeg, hvorfor mennesker ikke skulle være glade for deres tilhørsforhold men ønske dansk indfødsret kunne tyde på 1) Det er en ting der er værd at opnå, 2) Andre lande er mindre attråværdige at have indfødsret hos hvilket kunne medføre der blev gjort noget ved dette fra personens side der søger indfødsret i Danmark og fra nationen vedkommende har indfødsret hos side. Flere grunde kan nok nævnes.

      Kommentar by Peter Buch — 12. december 2008 @ 16:20

    9. maj syntest ad d er majet majet got mæh prøfe..
      maj følere maj majet majet mer dansg nor jaj kan svarre på prøfe om pulitiken org folgetinge..

      nu jaj værre imam på fyyn org skole muslima till terorkrik..

      Allah Akbar!

      I need a drink :-)

      Kommentar by Onion — 12. december 2008 @ 16:31

    10. Martin:
      Du skriver.

      “At skulle bestå en prøve for at blive dansker viser med al tydelighed i hvilken totalitær retning Danmark bevæger sig”

      Nogen gange deltager du med rimelige indspark som der kan svares på, men den som jeg refererer, oven over,høre til en kategori der er svær til umulig at svare på uden at blive meget personlig om din fatteevne og logiske sammenhæng, hvilke vel høre sammen.

      Kommentar by Per N — 12. december 2008 @ 16:34

    11. Ang. Martins: “At skulle bestå en prøve for at blive dansker viser med al tydelighed i hvilken totalitær retning Danmark bevæger sig”

      Jacob Holdt har en lignende kommentar i dagens Jyllandsposten. Han gentager sine beskyldninger om racisme og Ku Klux Klan og slutter med:

      “… hvor dybt stikker friheden, når han og partifællerne stemmer imod lesbiskes ret til kunstig insemination.”

      Man gør politik til moral, og kalder så dem der ikke er tilhænger af egen moral (politik) for reaktionære racister, og associerer dem samtidig med alskens negativt ladede ord og begreber.

      http://jp.dk/meninger/breve/article1541367.ece

      Kommentar by Kim Møller — 12. december 2008 @ 16:58

    12. Tillad mig (for denne ene gangs skyld) at overtrumfe Prins Danmark: Jeg havde 39 rigtige på ca. samme tid.

      Et statsborgerskab er en stor, alvorlig gave at give og modtage.

      Hvis danskfødte slagteriarbejdere og gymnasieelever ikke kan løse opgaverne, så er det et problem for dem, og noget at tænke over for os alle. At det skulle være et argument for at dele flere statsborgerskaber ud har jeg svært ved at se. Men jeg er jo også bare et surt gammelt skattebetalende dansk røvhul.

      Kommentar by Crass Børsting — 12. december 2008 @ 16:59

    13. Selvfølgelig skal de til en indfødsretsprøve, og hva´ så hvis der er indfødte danskere, som ikke kan bestå den? Hvis man vil være dansk statsborger, er det vel meget naturligt, at man gør sit ypperste for at sætte sig ind i sit nye hjemlands historie og sæder og skikke.
      Min tip-oldefar kom fra Dansk Vestindien, hvor hans mormor havde været slave. Jeg ved ikke, hvordan han ville have klaret indfødsretsprøven (nu kom han jo også fra dansk territorium, så han skulle sandsynligvis heller ikke have været op til en prøve), men hans børn klarede sig i hvert fald godt. En datter blev en af de første kvindelige læger herhjemme. En anden datter blev magister i tysk litteratur og historie, og en søn (min oldefar) blev kunsthistoriker og skrev digre værker om bl.a. dansk kunst, som efter hvad jeg har hørt, stadigvæk læses på universitetet.

      Kommentar by Hanzi — 12. december 2008 @ 17:17

    14. @Per N du kunne jo også læse de næste par linier i stedet for blot at tage en enkelt ud af sin sammenhæng…

      @Kim M. ja det er desværre ikke kun venstrefløjsradikale der ynder at beklikke andre med nedladende prædikater, hvilket flere indlæg i denne og andre debatter om min person viser (marxist, idiot, mulitkuliter på venstrefløjen…)

      Kommentar by Martin — 12. december 2008 @ 17:20

    15. Det er lidt ligesom ved et verdensmesterskab til boksning. Hvis man stiller op og ikke er bedre end mesteren, så har man tabt. At danske gymnasieelever ikke kan besvare en simpel prøve siger mere om folkeskolen og gymnasiet, end om prøven.

      Kommentar by PeterK — 12. december 2008 @ 17:33

    16. Måske man skulle overveje at fratage indfødsretten fra ophavsmændene til prøven…
      http://jp.dk/indland/article1542150.ece

      Kommentar by Søren P — 12. december 2008 @ 17:37

    17. Indfødsret?

      Hm? Jeg kan til nød gå med til at give ophold til fremmede, der ud over at forsørge sig selv også kan forsørge et antal gammeldanskere. Det siger sig selv, at der skal meget gode grunde til at fylde fårefolden op med hyæner.

      Hele den her debat er ude i hampen. Hvorfor fanden skulle svar på en samling ligegyldige spørgsmål, som ansøgerne får oceaner af tid til at forberede sig på, give evig bistandshjælp betalt af bla. undertegnede.

      Danskerne har som helhed kun lort i kasketten. Tydeligt bevidnet af, at de ikke kan svare på en række spørgsmål, der højst burde tage 3 minutter at besvare. Og bagefter bruges idiotien som argument for at fylde Danmark op med krigeriske nassere.

      Vi er færdige. 50 års velfærd har ætset enhver antydning af hjerne ud af danskerne. Hvorn ært? ”Kun kan et folk forgå, der vil det så!”

      Mvh. Børge.

      Kommentar by Børge — 12. december 2008 @ 18:00

    18. De , der vi være danskere, skal selvfølgelig sætte sig ind i tingene, uanset hvor svære de synes at være.
      Danmark skal ikke være et sted, hvor alle uden hoved og sjæl blot slår sig ned.
      Sådan skal det være.

      falkeøje

      Kommentar by falkeøje — 12. december 2008 @ 18:20

    19. At gymnasieeleverne ikke kan klare prøven undrer mig ikke. Det kom frem for nylig at samme gymnasie ungdom, tror at Nakskov er en by i Rusland.
      I stedet for at kritisere prøven, burde vi nok rette opmærksomheden mod vore skoler og undervisnings institutioner. Videnssamfund Haha.

      Kommentar by Sailor — 12. december 2008 @ 18:21

    20. Det er så derfor, jeg er holdt op med at se DDR og TV2’s nyhedsudsendelser. Nerverne kan ikke holde til det. o:

      Kommentar by Ciska — 12. december 2008 @ 18:36

    21. Du havde 39 rigtige besvarelser
      1 var forkerte
      Tidsforbruget var: 06:02 min

      Nogen med fuldt hus?

      Kommentar by Kim Poulsen — 12. december 2008 @ 19:08

    22. PS, er enig med Børge. Hvorfor i alverden kaster man statsborgerskaber i grams til folk, bare fordi de kan lære noget udenad?

      Mener dog ikke 3 minutter er nok. Jeg gik f.eks. i koma over antallet af regioner, og endte med at svare forkert.

      Kommentar by Kim Poulsen — 12. december 2008 @ 19:15

    23. Til Kimpo

      Jeg brugte ca. 3 minutter og havde 4 fejl. Men jeg er også så gammel :-(

      Mvh. Børge.

      Kommentar by Børge — 12. december 2008 @ 19:20

    24. Nå, så er det godt nok til at jeg kan prale :)

      Kommentar by Kim Poulsen — 12. december 2008 @ 19:38

    25. […] førsteplads i kommentarsporet på Danmarks førende nationalkonservative blog. Mere debat hos herr Møller. […]

      Pingback by 37 grader » Superdansker — 12. december 2008 @ 19:47

    26. Det er jo det glade vanvid, og værre bliver det sgu når man læser Martins indspark, hvordan ganden i hede hule helvede kan det være et totalitært tiltag at stille relativt minimale krav i uddelelsen af DANSKE statsborgerskaber, det er jo for pokker så langt ude i hampen UANSET hvilket politiske ståsted man end har.

      Hvordan tror du tx den Amerikanske prøve forgår ?

      De bliver jo altså undervist op til prøven, de kan selvstudere, på hvilken måde adskiller det sig fra tx som KIM skriver en køreprøve ?

      Det er for pokker tilrejsende individer der ansøger OS Danskerne om et tilhørsforhold (at de så aldrig kunne drømme om at se det sådan er så en helt anden sag, det er nok bare nærmere en ekstra sikkerhed imod at blive udvist)skal statsborgerskaber efterhånden ansøges over nettet, eller trækkes i en automat imod man betaler 500 kr ?

      Kommentar by Whodares — 12. december 2008 @ 20:32

    27. 16 Søren P.
      “Ordet Danmark optræder nemlig første gang i den oldengelske krønike Orosius fra ca. 890, hvori nordmanden Ottars beskriver sin rejse fra Hålagoland i det nordlige Norge til Hedeby, der ligger ved Slesvig i Tyskland, fortæller lektor, dr.phil. i middelalderhistorie Anders Bøgh fra Aarhus Universitet.

      – Der nævner han Danmark og Jylland. han beskriver, hvordan han har Danmark på bagbords side, forklarer Anders Bøgh,”

      Hvad jeg har læst om det, er det korekt.
      Men i realiten har det ingen betydning, fx. jellingestenen, det er 10 år der snakkes om, vi snakker om kristendommens indførelse..? og hvad så.

      19: Helt ret.

      Kimpo og Børge, jeg er vist i samme kategori, ældre (men med ynde) 37 ok, mellem 3 og 4 min.

      Kommentar by Per N — 12. december 2008 @ 20:35

    28. #17 børge .det er den eneste kommentar der fuldtud siger hvad der skal siges i dette tilfælde .TAK

      Kommentar by per — 12. december 2008 @ 20:46

    29. #27
      tja, det har vel den betydning at man ikke KAN svare korrekt… Det burde altså være temmelig let at lave en prøve med entydige svar. Alt andet er en hån mod dem der stiller op.

      Kommentar by Søren P — 12. december 2008 @ 20:58

    30. 14 Martin:
      For at tydligøre hvad vi taler om, vil jeg kopi. hele indlæg nr.1.

      “At skulle bestå en prøve for at blive dansker viser med al tydelighed i hvilken totalitær retning Danmark bevæger sig. Kan det at være dansker koges ned til 40 spørgsmål? Nej selvfølgelig ikke, det er meget mere komplekst. Denne form for ensretning ses også indenfor kultur, historie, danskundervisning og de mangre andre områder hvor man under dække af det flotte ord “Kanon”, vil ensrette tankegangen. Det er ikke noget trick – der ER en association til både Staling og Hitler”

      Fortæl mig venligst hvor at det jeg skrev i indlæg nr. 10 er taget ud af kontekst,eller på dansk, ud af sammenhæng.

      Kommentar by Per N — 12. december 2008 @ 21:01

    31. Til min egen komentar 30.
      Jeg fik ikke det hele med Martin, sory, men for helhedens skyld!

      “Det er blot ærgerligt, at de tidligere forkæmpere for selvstændig tankegang i venstre og konservative blot logrer med halen og følger Pia K’s hundesnor i frygt for at miste deres ministertaburetter.”

      Kommentar by Per N — 12. december 2008 @ 21:08

    32. 40 rigtige på 6:15 minutter.

      Kommentar by Spinoza — 12. december 2008 @ 21:22

    33. Du havde 40 rigtige besvarelser
      0 var forkerte
      Tidsforbruget var: 02:27 min

      -jeg havde ganske vist forbedret mig fra 38 rigtige for noget tid siden på Hodjas blog, hvor testen også blev kommenteret, tidsforbruget på over 2 minutter gør dog jeg hermed samlet kun nærmer mig Spinozas præstation.

      Kommentar by Peter Buch — 12. december 2008 @ 21:48

    34. Hvis man ikke en gang gider tage sig sammen til at læse op på den smule spørgsmål, så fortjener man i den grad ikke at få et dansk pas.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 12. december 2008 @ 22:10

    35. Og jo, jeg havde 40 rigtige på knap 6 min.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 12. december 2008 @ 22:13

    36. Du havde 1 rigtig besvarelse
      39 forkerte
      Tidsforbruget var 111 minutter

      Det ene point for rigtig besvarelse har vi tildelt dem, fordi de trods alt har kunne finde ud af, at skrive deres eget navn øverst på prøven – De bedes venligst aflevere deres danske pas og sætte dem på en bus der går sydover grænsen.

      Med deres evner kan det være, at de kan få et job som farmer i Zimbabwe – de er forhåbentlig ikke hvid, vel??

      øv..røvtur :-(

      Kommentar by Onion — 12. december 2008 @ 22:15

    37. Min kone har lige taget testen. Det handler bl. a. om at sætte sig i besiddelse af noget almenviden om Danmark, så man har et fundament. Det behøver ikke lige præcis, at være summen af, hvad alle ved. Selvfølgelig :) En sådan prøve kan ikke sammensættes.

      Nå, men det gjorde hende klogere på Danmark, idet hun troligt læste hele det onfattende materiale, der i princippet forudsættes læst, forud for prøven. Hvis man ikke har facitlisten, forstås.

      Det er vanvid at forsøge at argumentere for, at en sådan prøve ikke bør ha’s. Den er glimrende.

      – – –

      Kommentar by Morten — 12. december 2008 @ 22:36

    38. 38 rigtige på 6:27 minutter.
      Den er da pærelet.

      Kommentar by AN — 12. december 2008 @ 22:44

    39. Den prøve er 5. klasse lærdom, og betydelig lettere end f. eks. teoriprøven til almindeligt kørekort. Men det er jo en kendt sag, at vi ikke alle går rundt med vores 5. klasse lærdom som paratviden, så derfor er der ikke noget at sige til, at 3 ud af 5 slagteriarbejdere uden forberedelse havde for mange fejl. Det er grov manipulation af DR at påstå: “Kravene er de samme – tre kvarter til 40 spørgsmål, mindst 32 skal være rigtige” for kravene var netop ikke de samme: ansøgerne har mulighed for at læse op til prøven, det havde slagteriarbejderne ikke.
      Jeg er selvfølgelig helt enig med Kim i, at prøvens egentlige værdi ligger i den forberedelse der kræves for at bestå den. Det er i den proces der muligvis kan inpodes en smule forståelse for Danmark og det danske samfund. Prøven i sig selv er blot en hukommelsestest på det indlærte. Det ville dog være ønskeligt med en meget mere omfattende prøve med dertil hørende meget mere omfattende krav til forberedelsen, hvor den egentlige indlæring og forståelse foregår. Dansk statsborgerskab er meget stort et privillegium, og det sælger vi alt for billigt med den foreliggende prøve.

      Kommentar by monse — 13. december 2008 @ 00:44

    40. Jeg synes personligt, det ville være et langt bedre parameter for retten til statsborgerskab, at udover man ikke har gjort noget kriminelt, har lagt f.eks. En million i statskassen som skat på hæderlige lønindtægter.

      Den der prøve er dog ikke sværere, end man ved et motiveret studie kan gennemføre den, den er pensum fra en enkelt bog.

      Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 13. december 2008 @ 01:17

    41. Wuhu 40 rigtige!!! Så jer er mere dansker end jer med mindre end 40 rigtige… Er i helt seriøse når i ikke kan se det – endog meget – latterlige i at teste en egnethed på denne måde? Og ærlig talt er USA lige præcis det land vi skal bruge som eksempel? For så kan vi jo også indføre et lotteri ala green card lotteriet.

      @Per N – jeg er glad for du kan se min pointe.

      @Monse: Ja, netop. Værdien er i forberedelsen – så derfor skal der selvfølgelig være tvungen gratis undervisning. Den nuværende form favoriserer folk med høj intelligens, og det er absolut IKKE 100% sammenfaldende med folk, der reelt ønsker at være danske statsborgere. Man kan tænke meget om en person som Bin Laden, men mon ikke han ville være klog nok til at kunne bestå (for nu at sætte tingene lidt på spidsen)?

      Kommentar by Martin — 13. december 2008 @ 01:45

    42. Først skal slagteriarbejdere ydmyges i propagandaøjemed. Hvad med at tage et repræsentativt udsnit af befolkningen. 1 slagteriarbejder, 1 pædagog 1 it-servicemand 1 statslig embedsmand 1 professor fra uni.

      Det kunne være sjovt.

      For det andet, så er det ikke relevant. Hvorfor skal det hele tiden være millimeterdemokratiet der hersker?

      Når man er dansk indfødt, så er det fint med det. Man kender kulturen og dens omgangsform kendes på rygmarven og er ubevidst.

      Når man kommer til landet og vil ,,integreres,, så bliver man nød til at være bevidst om de kulturelle forskelle som kan give problemer og bliver nødt til at indpasse sig til landets love og regler og adfærd.

      I Saudi, bliver vestlige turister anholdt og ydmyget voldsomt, dømt til 10 års fængsel, ,,benådet,, og udvist, hvis de tungekysser på stranden! – Det er proportionerne!.

      Selv i USA, som EU jo gerne vil være, skal alle indvandrere igennem en vist temmelige meget sværere test en denne.

      Endelig, så vil jeg sige at det testen mangler er om personen er bekendt med de kulturelle forskelle i opfattelse omkring færdsel i trafikken, omkring sharia kontra dansk demokrati, om man på tro og love tillægger sig at overholde dansk lov og aktivt vil bevare de danske værdier og passe godt på det offentlige inventar osv.

      Skulle man have invendinger, ja så kan man skride ad helvede til indenfor 20 minutter, ellers falder der bøder med 100,-/minut.

      Dvs at det eneste formål med propagandaen fra DR, er at islamisere DK med alle midler. Mit forslag: Luk kaba radio ( DRs nye hus har dimensioner og er stofklædt som kabaen). Luk lortet. Boykot alt fra den kant. Boykot de ansatte, boykot leverandører, boykot venner af de ansatte og også deres børn og kæledyr etc.. alt. Keyser Soze!.

      Kommentar by Solipsisyfos — 13. december 2008 @ 02:49

    43. Jeg bliver yderligere nødt til at tilføje at jeg er røvtræt af at høre på den evige kritik af DF. Det er et lillebitte parti, som prøver at bevare sin indflydelse og de knokler som heste, for at gennemføre bare nogle ting.

      – så er det typisk selvfedsdanskeren, der ikke selv er medlem, men som er hysterisk over at DF ikke leverer alt på et sølvfad. Man kan sige det netop er demokratiets pointe: Kompromiser. Har man ikke fattet den, så har man ikke fattet en skid af demokrati. – så drop kværulanteriet og hop ind i partiet! – prøv selv.

      Kommentar by Solipsisyfos — 13. december 2008 @ 03:28

    44. 39 rigtige på 04.18, men jeg er efterhånden også lidt oppe i årene, og øjnene er ikke hvad de har været.

      Kommentar by Hanzi — 13. december 2008 @ 04:22

    45. Solipsisyfos

      Kompromiser kan også være en yderst dårlig pointe i demokratier- for eksempel når partiers basis, partiers bredde i toppen, af toppen hele gøres mere snæver end fornuften tilsiger.
      Den støtte der måtte forventes til det på demokratisk vis sammensatte topstyrede Danske Folkeparti med inkludering af kandidater der er decideret for EU udmeldelse, med punkter som opsigelse af konventioner og traktater der ikke fungerer som ønsket og for reel økonomisk liberalisme på Fremskridtspartisk maner er indsnævret til EU-kritik, ændringsforslag og medvirken til opretholdelse af et enormt offentligt finansieret system som efter nogens og min opfattelse er det ringeste udgangspunkt for at drive samfund overhovedet.

      Jeg har været medlem af DF et par år og talte om ytringsfrihed på landsmøde i Vejle år før tegnere tegnede og bragte ordet på forsiderne.

      At der nok kunne findes over 100 millioner hinduer, 100 millioner muslimer og 100 millioner kinesiske kommunister og mange flere andre der gerne vil tage indfødsret-testen og består testen siger for mig mere om deres dårlige oprindelseslande end om egnethed til og det ønskværdige i disse mængders indgåen i danskernes samfund.

      Hvorfor ikke give indfødsret som en særlig gunst til få som tidligere nævnt.

      Skulle Danmark have tvingende behov for kapital – hvad sent må ske- kunne man sælge en del af retten til statsborgerskaber, prisen foreslås dog sat langt langt højere end den af hr. Bolding Hansen nævnte.

      Kommentar by Peter Buch — 13. december 2008 @ 05:54

    46. Klaus Bundgård Poulsen (som ellers var god i “Kontant”) og de øvrige journalister har tydeligvis haft det urimeligt svært med denne test, at dømme efter deres meget alvorlige stemmer og ansigtsudtryk.

      Journalistens grundregel nr. 1 er jo: “Sig ikke selv din mening men gå ud og find nogen der mener det samme som dig til at sige den,” som Mogens Vemmer, tidl. chef for DR’s B&U-afdeling fortalte i DSB-bladet Ud & Se juli 2008 om DR-journalisternes arbejdsform.

      Kommentar by AN — 13. december 2008 @ 08:12

    47. MSM skrev for nylig, i forbindelse med spekulationer om Stein Baggers flugtplaner, om Panama, at de har “en yderst liberal holdning til udlændinge“, der ønsker at slå sig ned i landet. “Yderst liberal” må da være det modsatte af “en stram udlændingepolitik”, som MSM rutinemæssigt kører kampagner imod.

      Nå, men MSM fortæller videre om Panama: “Udlændinge kan således få et pas mod, at de indsætter et beløb på en konto i landets nationalbank. Beløbet skal være tilstrækkeligt til, at det giver et månedligt afkast på mindst 12.000 kr.

      Hmm, og ingen indfødsretsprøve… yderst liberalt.

      Ulempen er, at rentesatsen – som kompensation for pasudstedelsen – kun ligger på 2-3 pct. om året. Dermed er det nødvendigt at indsætte omkring fire mio. kr. i frie midler for at få sig et Panamapas. Passet bliver kun udstedt for fem år ad gangen, og man bliver ikke borger i landet, men får en opholdstilladelse.

      Ikke dårligt. Hvis det er en yderst liberal udlændingepolitik, så lad os bare få sådan en i Danmark, siger jeg.

      Kommentar by Mallebrok — 13. december 2008 @ 09:49

    48. “Derudover handler det selvfølgelig ligeså meget om læringsprocessen som det faktuelle, og bare det at indvandrere skal bestå en prøve, indikerer samtidig noget forpligtende og gensidigt.”

      Fuldstændig korrekt.

      Det er intet galt i at stille et minimum af krav til vores nye medborgere.

      Kommentar by Penol — 13. december 2008 @ 10:13

    49. @ Mallebrok: “Hvis det er en yderst liberal udlændingepolitik, så lad os bare få sådan en i Danmark”

      Ja minsandten, det er endda bl.a. Pølletiken, der nu ser dette som en yderst liberal udlændingepolitik:
      http://mobil.pol.dk/indexarticle.pml;jsessionid=aIipXewgWVRf?articleid=607666

      Kommentar by AN — 13. december 2008 @ 10:43

    50. 41 Martin:
      Hvad helved mener du med at jeg kan se pointen????

      Har du et svar om at tage ud af sammenhæng, så svar dog, det er tiladt at man ikke lige ser indlæg men man er forpligtiget nå man bliver spurgt direkte.

      Kommentar by Per N — 13. december 2008 @ 10:53

    51. Jeg tog den amerikanske test fornylig og havde rigeligt til at kunne blive amerikansk statsborger uden nogensinde at have sat min fod i landet. Nogle af spørgsmålene omhandlede personer som jeg aldrig havde hørt om, så det måtte blive gætværk, men pointen er, at lidt almen viden burde være nok til at bestå en sådan prøve.

      Hvad angår den i denne tråd debatterede test, så havde jeg 39 rigtige på lige godt fire minutter. (Antallet af regioner smuttede.)

      Kommentar by Mikael — 13. december 2008 @ 11:02

    52. Hvor ringe af DR at udstille slagteriarbejderne på sådan en nedladende måde. Slagteriarbejderne skulle naturligvis have haft mulighed for at se spørgsmålene som andre har før de prøver at besvare spørgsmålene.

      Og jeg er efterhånden ikke overrasket over DR’s børne TV-avis facon. Men at DR vil være bekendt at sende så ringe journalistisk praksis ud i æteren, forstår jeg ikke.

      Kommentar by Janne — 13. december 2008 @ 11:07

    53. 37

      Præcis. Prøven skaber noget at være fælles om. Fælles referencerammer.

      Kommentar by Janne — 13. december 2008 @ 11:17

    54. Jeg har lige været oppe til den nye indfødsretsprøve og jeg syntes de er nogle latterlige spørgsmål der bliver stillet. Jeg har godt nok været i Danmark kun i 9 år, men jeg har en gymnasial uddannelse, og læser nu økonomi på uni og arbejder ved siden af. Og tro mig eller ej, jeg respekterer mere de danske regler end mange andre danskere gør. Det er alt for latterligt at man skal igennem sådan en prøve. for det viser INTET hvor integreret man er. Desuden syntes jeg, at dem der har taget en gymnasial uddannelse burde ikke gå til sådan en prøve for det er spild af tid at skulle læse alle de sider om dansk historie. Det er der ingen der kan huske. Og hvordan skal man så lige gøre det når man gå på uni og skal også læse til semestre prøve..? Ja jeg blev sat mellem de 2 ting, og selvfølgelig valgte jeg at bruge mere tid på min studie end den prøve, da min studie er langt vigtiere. Jaa ved ikke lige hva der foregår i deres hoveder, men håber sandelig at det bliver bedre, for Danmark få kun en dårlige ry af det.
      Jeg har ikke fået svar fra min prøve endnu, regner med at den kommer idag og håber selvfølgelig at jeg har bestået.

      Kommentar by Rina — 13. december 2008 @ 12:52

    55. Indfødsretsprøven bør i lighed implementeres så den brede befolkning skal svare på spørgsmålene førend de kan få lov til at gå til stemmeurnerne.
      Derved vil folk som ikke er “ægte danske” af blod og sjæl ikke have noget at sige for den “rigtige” danske befolkning.

      Eller også burde en sådan prøve blot afskaffes …

      Kommentar by Cloud02 — 13. december 2008 @ 13:15

    56. Det er et paradoks, at de samme folk som bekymrer sig om klimaet og CO2 udslippet altid har plads til tusindvis af nye hjælpere til at forøge vort CO2 udslip.
      Afbrænding af fossile brændsler ødelægger klimaet på kloden! Men migrationen til den kolde del af kloden, hvor det er nødvendig at bruge fossile brændsler for at holde boligen opvarmet er uden betydning.

      Kommentar by Menig 442 — 13. december 2008 @ 13:32

    57. En prøve og hele indgangsvinklen til emnet er sku noget TYPISK AKADEMISK LORT !

      Hvows man tror at man blive en bedre samfundsborger og bliver mere dansk af at udfylde en prøve er man sku dum.

      Man kan for helvede ikke bibringe mennesker værdier (og det er vel det det handler om) ved at fylde dem med fakta !!

      Det er ok at Dansk Folkeforbudsparti vil begrænse indvandringen og islamiseringen af Danmark, men metoderne nærmer sig idiotiet i de tidligere østblok lande. Men det er vel det man kan forvente af den rød/liberale fløj (husk at DF er nationalsocialdemokrater).

      Kommentar by Tolder (undskyld jeg bander) — 13. december 2008 @ 13:34

    58. 54

      Rina

      “Desuden syntes jeg, at dem der har taget en gymnasial uddannelse burde ikke gå til sådan en prøve for det er spild af tid at skulle læse alle de sider om dansk historie. Det er der ingen der kan huske.”

      At f.eks. du har det så problematisk med 40 svar om dansk kultur, lover ikke godt for niveauet blandt uni studerende.

      Bl.a. du viser med din holdning at det er en god ide at lave prøven. At det faktisk er nødvendigt at lave prøven.

      Selv måtte jeg bruge 7 minutter og fik 37 rigtige svar ud af de 40 mulige.

      Kommentar by Janne — 13. december 2008 @ 13:56

    59. -> 47 Mallebrok

      Jeg har blogget historien. Tak for henvisningen.

      Kommentar by Kim Møller — 13. december 2008 @ 14:11

    60. Janne

      Jeg har ikke det så problematisk med at skulle svare på 40 spørgsmål,for jeg klarer mig faktisk rigtig godt på uni og har gjort det hele min skolegang.Men det der irriterer mig er, at lovene bliver ændre ca. 1 måned før jeg skulle op. Da jeg tilmeldte mig til prøven, var det den gamle regel der var gældende, altså at man kunne se spørgsmålene på internettet og det synes jeg var fair nok ( selvom de fleste af spørgsmålene var imponerende latterlige).Da politikkerne så snakkede om den ny regel, ringede jeg til den skole jeg havde tilmeldt mig i og spurgte om der var mulighed for at os der skulle op her til december blev ramt af den lov, svarede de at det gjorde vi ikke, for som sagt vi havde tilmeldt os til den gamle. Men at vi så få at vide 1 måned før vi skal op, at vi skal øve os på at læse mellem 180-200 sider, det synes det er for ondsvagt.

      Kommentar by Rina — 13. december 2008 @ 14:15

    61. Er det ikke underligt at EU ikke har beskæftiget sig med denne prøve ?

      Eurokraterne blander sig efterhånden ellers i alt.

      Kommentar by Vivi Andersen — 13. december 2008 @ 14:15

    62. @ 54 Rina

      For at bestå prøven behøver man ikke at være integreret i det danske arbejdsmarked, men for at bestå prøven skal man have en vis basal viden om Danmark, dansk historie og samfundsforhold. Det er en vigtig viden at have, når man skal begå sig som oplyst, demokratisk samfundsborger i Danmark. Desuden fordrer prøven jo også, at man kan læse og forstå dansk, hvilket vel heller ikke er helt ringe at kunne som dansk statsborger.

      At der så desværre er mange danskere, selv unge gymnasiaster, som ikke kan bestå prøven er sørgeligt, for den bør ikke volde besvær for danskere der har boet hele deres liv i Danmark. Jeg havde selv 39/40 og brugte vel en 5-10 minutter. Desværre har de unge gymnasiaster fra JPs artikel den sædvanlige flæbende forkælede holdning at prøven er for svær, at den er unødvendig. I stedet burde de gribe i egen barm, og måske erkende at de faktiske ikke har den fornødne viden til at kunne begå sig som demokratiske borgere i Danmark, og samtidig er de unge gymnasiasters dårlige resultater et kæmpe opråb om den manglende (ud)dannelse unge i dag modtager i nogle skoler. Jeg tror Grundtvig roterer i sin grav…

      Kommentar by Henrik — 13. december 2008 @ 14:25

    63. “For at bestå prøven behøver man ikke at være integreret i det danske arbejdsmarked, men for at bestå prøven skal man have en vis basal viden om Danmark, dansk historie og samfundsforhold”

      Hvad nytter det at man sidder og læser siderne dag og nat og hermed også bestå prøven, men i virkeligheden er man ikke integreret i samfundet, dvs. man hverken arbejder eller ingen uddannelse har..? for hvis det er det, det gå ud på, så vil jeg ikke have dansk statsborgerskab, så foretrækker jeg hellere at have mig en god uddannelse.. Som sagt før, så læser jeg til økonomi på uni, og der er det en krav at man har samfundsfag på b niveau, så er det da klart at jeg har viden om samfundet, ellers så var jeg aldrig kommet på ind universitetet.

      Men jeg holder stadigvæk på min holding, synes det er en latterlige prøve, uden egentlige en ordenlig argumentation for det.

      ps. har lige fået svar fra min prøve, bestod med 38/40..

      Kommentar by Rina — 13. december 2008 @ 14:44

    64. 54 Rina:
      Kære Rina, på forhånd velkommen og tillykke med at du sikkert består.
      Der er dog nogle ting jeg vil bemærke.

      “Desuden syntes jeg, at dem der har taget en gymnasial uddannelse burde ikke gå til sådan en prøve for det er spild af tid at skulle læse alle de sider om dansk historie. Det er der ingen der kan huske. Og hvordan skal man så lige gøre det når man gå på uni og skal også læse til semestre prøve..?”

      At tage en gymnasial uddannelse, kan da ikke være, en på forhånd godkendelse for at ikke tage prøven? og det er ALDRIG spild af tid at læse om Dansk historie, jeg gør det jævnligt til trods for at jeg er gammel født Dansker, der er ting og episoder i Danmarks historie jeg ind imellem ikke husker, men det har ingen betydning, fordi jeg har lært og sat mig ind i mit folks historie igennem min tid, jeg startede med den læring/hukommelse i skolen, det var ikke noget jeg var født med, så jeg har en samhørighed med hvor jeg kommer fra og hvem jeg er i dag.
      Du kommer fra et andet sted (land) hvad ved du om dine forældres lands historie.

      Kommentar by Per N — 13. december 2008 @ 14:45

    65. kommentaren for oven, var til dig Henrik, glemte vist at skrive dit navn..

      Kommentar by Rina — 13. december 2008 @ 14:46

    66. > 54 Rina

      “Jeg har ikke det så problematisk med at skulle svare på 40 spørgsmål,for jeg klarer mig faktisk rigtig godt på uni og har gjort det hele min skolegang. (…) Men at vi så få at vide 1 måned før vi skal op, at vi skal øve os på at læse mellem 180-200 sider, det synes det er for ondsvagt.”

      Du har helt ret, det ÅNDSSVAGT, dvs. tyder på en meget svag ånd, hvis en person med universtitetseksamen ikke kan læse en sådan bog på en eller to dage. Og genlæse den et par gange, hvis det virkelig er nødvendigt.

      Fantastisk svære spørgsmål som for eksempel: Hvad er Dannebrog? Tre valgmuligheder.

      Hvis man ikke kan klare en sådan test for åndspygmæer, bør man ikke have statsborgerskab men henvises til et kursus for mentalt retarderede.

      Kommentar by magga — 13. december 2008 @ 14:49

    67. Per N…

      Ja det er rigtig nok at det er aldrig spild af tid at læse om et lands historie, men på mit vedkommende følte jeg at det var spild af tid, da jeg havde min semestre prøve som jeg skulle forberede mig til. Hvis prøven var afholdt på et andet tidspunkt så havde jeg også øvet mig til det, men jeg valgte ikke at gør det, og fortryder det heller ikke, for jeg har altid sat mit uddannelse højere end alt andet i verden. Desuden har historie aldrig været min stærke side. Man kan vel ikke være god til alt..

      Magga..
      Bare fordi jeg læser på uni, vil det ikke sige at jeg kan være god til alt. Du har ret, det havde ikke været svært at læse de sider, men jeg valgte ikke at gøre det, da jeg havde andre bøger og andre ting jeg skulle læse om, som var langt vigtigere end den test…

      Kommentar by Rina — 13. december 2008 @ 14:54

    68. 60

      Rina

      Det er jo en helt anden snak. Du skal nok klare prøven. Tag det som en god udfordring at lære Danmark og danske forhold noget bedre at kende.

      Kommentar by Janne — 13. december 2008 @ 14:54

    69. Apropos tendensiøs journalistik.

      Se det foto DR vælger at vise når DR skriver om Ulande og de nyligt vedtagne klimaaftaler.

      Igen er det Vesten der er bussemænd og undertrykkere. Nu er Vesten så blevet klimaundertrykkere. Hvad bliver det næste?

      Hvad med at se på at det primært er i Ulande at der laves så forfærdelig mange børn som forældre ikke kan brødføde og der er ikke jobs og uddannelsesmuligheder og antallet af mennesker dér er simpelthen et stigende problem for klodens vel og for os alle. Hvad med at Ulande gearer ned for forplantningen af hensyn til jordens og vi alles vel. Det fokus ser vi aldrig hos DR.

      h t t p://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/12/13/115200.htm

      Kommentar by Janne — 13. december 2008 @ 14:55

    70. Magga..

      Og for resten.. jeg har aldrig sagt at spørgsmålene var svære, har sagt de var latterlige..og der er altså forskel ;)

      Kommentar by Rina — 13. december 2008 @ 14:56

    71. Janne.. jeg har fået svar fra min prøve, har også bestået med 38 rigtige ud af 40… men jeg synes stadigvæk det er en latterlige prøve ;)…

      Kommentar by Rina — 13. december 2008 @ 14:57

    72. Et PS. Imens jeg skrev mit indlæg, så er der et par stykker der har skrevet til dig, plus at du selv har kommenteret.

      Du skriver at du satte dig ind i de `gamle regler` og nu var der nogle nye regler og at du skal læse 180-200 sider! Hvad er dit problem? jeg læser 200 sider på 3 til 4 timer, du har 30 dage? samt er de helt anderledes, de nye regler?

      Kommentar by Per N — 13. december 2008 @ 15:01

    73. Det skal ikke være let at blive dansker.
      Se på Panamas krav til nye borgere, de ved hvordan “brødposen” skal skæres.
      Indslaget er vist ovenstående dette indslag.

      falkeøje

      Kommentar by falkeøje — 13. december 2008 @ 15:59

    74. Rina;

      Det er ikke for at virke perfid, men jeg ser mig simpelthen nødsaget til at orientere dig om, at du jo går på et universitet – og ikke i en børnehave.

      At klare indfødsretsprøven, hvadenten vi taler om den nye eller gamle version, bør ikke repræsentere nogen nævneværdig udfordring for dig.

      Men held og lykke alligevel.

      Kommentar by Prins Danmark — 13. december 2008 @ 16:06

    75. @ Rina

      Hvis man vægter semester-eksaminer over dansk indfødsret, så er det nok meget praktisk, hvis man ikke består prøven til sidstnævnte.

      Bekvemmeligheds-danskere ser jeg absolut intet behov for.

      Danskere skal selvfølgelig ikke tage prøven, da de allerede har indfødsret i Danmark – de er jo indfødte, ikke?

      Tog dog selv prøven. 38 rigtige på 6-7 minutter.

      En fornuftig indfødsrets-politik ville være en prøve som nu, efterfulgt af bevilling af indfødsret pr lov som nu, bare med én enkelt undtagelse: som det er nu skal man stemme ja til flere tusinde menneskers indfødsret, selv om man måske mener at en flok af dem ikke bør komme ind. Lovgiv om, at indfødsret kun kan tilkendes ved individuelle love. MF´eres naturlige dovenskab vil derefter holde antallet af tildelinger nede på et assimilerbart antal.

      Henrik

      Kommentar by Henrik — 13. december 2008 @ 16:29

    76. Jeg ved ikke, hvor lang tid, testen tog for mig – så lang tid som det tager at sætte et kryds og skynde sig videre uden at tænke.

      Jeg havde kun 39 rigtige, for jeg troede, at man er i sin gode ret til at tie stille, når man bliver anholdt, (indtil man får en advokat). Det er man ikke, man skal oplyse navn og adresse.

      Jeg forstår ikke, hvordan man kan opholde sig i et land i årevis uden af fri vilje at søge elementær viden om stedet, og på ethvert bibliotek vil der jo være venlige ansatte, der kan vejlede med lekture, ligesom alle slags lærere, man støder ind i, kan hjælpe en i gang. Det hele er gratis, man skal bare gide.

      Hvis folk er sløve og blot kommer for at blive underholdt og få del i de rigdomme, som mange generationer danskere har opsparet, synes jeg, at vi bedst tjent med at bede dem finde sig et andet sted. Vi er nødt til at blive langt mere hårde i filten, hvis vi skal klare den fremtid, vi står overfor. Vi har hverken brug for ufaglært, ukvalificeret eller umoden arbejdkraft, der forventer at blive serviceret. Og da slet ikke for personer, der føler sig “renere”.

      Jeg spekulerer efterhånden på, om man kommer nemmere til en eksamen som indvandrer, for jeg har set tegn på, at noget sådant kan forekomme, og jeg har også hørt om, hvorledes der i det uendelige kan gives dispensationer, som danske studerende ikke får.

      Kommentar by magga — 13. december 2008 @ 17:29

    77. Universitetsstudierne må have ændret sig meget siden min tid – vi skulle igennem mængder af bøger. Hvis man ikke er i stand til at sætte sig ind i en enkelt (ret nem) bog på 180-200 sider ved siden af sit universitetsstudium, ville man heller ikke være i stand til at tage et kørekort samtidig med sit universitetsstudium… Men det kan være, at det er utrolig nemt at gå på universitetet i dag?

      Den nævnte bog er ikke raketvidenskab. Den er blot en orientering om Danmark og landets baggrund og skrevet, så den kan læses og forstås af alle.

      Kommentar by AN — 13. december 2008 @ 17:32

    78. 64 rina

      “Og for resten.. jeg har aldrig sagt at spørgsmålene var svære, har sagt de var latterlige..og der er altså forskel”

      Det siger du ikke! I øvrigt var det sarkasme, det også.

      Du opfører dig som et klynkende pattebarn og skulle skamme dig.

      Kommentar by magga — 13. december 2008 @ 17:33

    79. 68

      Rina

      Da jeg i sin tid tog kørekort, syntes jeg også at både køre- og teoriprøve var latterlige. Men hvor har jeg haft glæde af prøverne siden.

      Kommentar by Janne — 13. december 2008 @ 18:03

    80. Hvis man skulle være lidt mindre flink end gennemsnittet her, kunne man jo også fortælle Rina, at hendes danskkundskaber er meget mangelfulde. Der er ca. 25 elementære fejl i hendes indlæg (nr. 54 herover).

      Kommentar by Crass Børsting — 13. december 2008 @ 18:20

    81. Lærebogen til indfødsretsprøven hedder “Danmark før og nu” og kan hentes i pdf-format her:
      http://www.nyidanmark.dk/bibliotek/publikationer/rapporter/2007/indfoedsretsproeve_laeremateriale/html/chapter00.htm

      Bogen er på 180 sider, men der er ikke noget indhold før på side 12. Siderne har vældig store, hvide marginer og kun lidt tekst – hvis der overhovedet er nogen tekst. Bogen er fyldt op med store billeder og tegninger, og tit er en side bare hvid eller rød uden noget indhold. En kapiteloverskrift fylder en hel side.

      Kommentar by AN — 13. december 2008 @ 18:47

    82. 78

      AN

      Det er fint at du linker til bogen.

      Det er i den grad diskriminerende når der ikke forventes det store af nogen, bare fordi de kommer fra et andet land end f.eks. Danmark.

      Kommentar by Janne — 13. december 2008 @ 19:10

    83. #43

      Du har vist bare ikke rigtigt forstået hvad kritikken gik på med DF (og at påstå at det bare er et lillebitte parti uden megen indflydelse er sgu da en joke at påstå)DF svigtede jo netop de to ENESTE principper de havde to fucking sølle principper som var ALT DF bygger på blev røvpulet på samme dag, hvis det ikke skulle afføde kritik ja så ved jeg sgu snart ikke.

      DF har bare vist sig lige magtbegærlige og lige så taburethungrende som de andre levebrødspolitikere så please spar mig for forsvarstalerne, de har selv helt alene bragt sig i den situation. de kunne gøre to ting og valgte den forkerte dvs den forkerte hvis man stadig vil tages seriøst og TROVÆRDIGT.

      De kunne have holdt på deres, og muligtvis udløst et valg, et valg de ville være blevet de store sejrherre, som efter nogens (og min) mening kunne have givet dem et boost i mandater, for udover at regeringen aldrig turde gøre sig utilbens med DF (for så ryger magten definitivt) og da slet ikke med fem-ti flere mandater, istedet valgte de at tro på A.FUP og hans storEurabia.

      Men bevares de er måske det MINDST skadelige parti at stemme på (indtil vi får noget bedre, som vi forhåbentlig gør) jeg nægter bare at gøre det, som sagt stemmer jeg hellere blankt end jeg vil påtage mig den mindste skyld i det de magtbegærlige landsvigere finder på, det er i princippet blevet mit vigtigste princip.

      Skulle DK nu gå helt under (ja det er det jo sådan set allerede)vil jeg kunne se mine børn og børnebørn i øjnene, istedet for at sige joo men jeg stemte jo på det mindst slemme parti og de udsatte jo udslettelsen med mindst fem år…..HU-fucking-RA !

      Kommentar by Whodares — 13. december 2008 @ 19:30

    84. Nogle af afsnittene i indfødsrets-lærebogen ser tørre og kedelige ud. Men de ligner den slags, hvor læreren vil sige “Disse afsnit kan I selv læse, det er ikke noget, I kommer op i, I skal bare vide, at ” – og så kommer der et par enkle facts.

      Kommentar by AN — 13. december 2008 @ 19:38

    85. #54 Rina.

      Jamen hvor er det dog synd for dig at der bliver stillet lidt krav før man kan dykke ned i tag selv fadet, og gad dog vide hvor vores ry er dårligt, lad mig gætte blandt umælende bonderøve fra den tredie verden der bilder sig ind at Danmark er forpligtet til at lukke alle ind.

      Snup en kiks og læs på sagerne, har du gjort det har du sikkert bestået, har du ikke ja så skal du jo nok ikke regne med det, og heldigvis for det da.

      Det er kraftedme snart før jeg er for et Israelisk sikkerhedshegn rundt om hele DK med hermetisk lukkede grænser, for det er sgu tåkrummende at se hvad de dumme magelige nosseløse Danskere i deres naivitet og idioti har gjort imod Danmark, ja jeg afskyer sgu efterhånden dem 5 gange så meget som de tilrejsende nasserøve. (og med nasserøve mener jeg dem der kun kommer for at udnytte goderne alt imens man kræver landet lavet om så det passer de tilrejsende, så burde folk selv kunne se om de skal føle sig ramt eller ej)

      Kommentar by Whodares — 13. december 2008 @ 19:41

    86. Whodares, skulle du ikke overveje en slapper fra internettet et stykke tid? Det kunne lyde som om du kunne trænge til en lille “ferie”.
      Venligt ment.

      Kommentar by PB — 14. december 2008 @ 00:56

    87. PB kunne argumentere mod fremlagte argumenter eller – for eksempel- undlade at ytre sig med venlige råd der ikke bringer megen forbedring i forholdene. Det samme kunne jeg selv! Godmorgen!

      Kommentar by Peter Buch — 14. december 2008 @ 05:24

    88. Ja det var også en mulighed.

      Kommentar by PB — 14. december 2008 @ 07:23

    89. > 81 AN
      Også herfra tak for linket til bogen “Danmark før og nu.” Jeg har nu læst den. Der var ikke meget jeg ikke vidste i forvejen (prøven bestod jeg da også inden læsningen), men klart en del som jeg ikke lige ville kunne gengive i detaljer på stående fod uden denne ca. 2 timers genopfriskning. Jeg tror det gælder de fleste danskere, inklusive de omtalte slagteriarbejdere. De blev udsat for et billigt journalisttrick og plumpede i, og DR fik materialet i kassen til deres propagandakampagne. Det er plat useriøs journalistik, men med et meget seriøst formål, ingen tvivl om det. Man merkt die Absicht, und man ist verstimmt.

      Om bogen i øvrigt vil jeg sige, at den er jævnt kedeligt skrevet og skøjter meget let hen over sammenhængene i tingene. Nuvel, der står i forordet af Rikke Hvilshøj at “Formålet med lærematerialet er at give et overblik over, et indblik i og en forståelse af nogle centrale aspekter af det danske samfund” og videre længere nede: “Mange ansøgere om dansk indfødsret vil dog have interesse i og forudsætninger for at læse en mere omfattende og grundig beskrivelse af dansk historie og det danske samfund. Til brug for disse læsere har Integrationsministeriet samlet en oversigt over anden relevant litteratur, som kan give en bredere historisk og samfundsfaglig beskrivelse af det danske samfund. Oversigten kan findes på http://www.nyidanmark.dk under medborgerskab, …” hvor man efter lidt søgning finder en liste med “Supplerende litteratur til forberedelse til indfødsretsprøve”.

      Alle spørgsmål i prøven (undtaget de 5 om helt aktuelle begivenheder, som man skal have levet meget isoleret for ikke at kende til) kan dog besvares ud fra bogen “Danmark før og nu” alene, og jeg tillader mig derfor at tvivle på, at ret mange ansøgere ulejliger sig hen til boghandleren eller biblioteket for at skaffe supplerende litteratur, endsige læse det.

      Jeg er glad for at der i det hele taget findes en indfødsretsprøve, men i forhold til det gode, den giver adgang til, er den for nem at bestå efter en minimal arbejdsindsats, og den tester slet ikke ansøgerens dybere forståelse af det samfund han eller hun vil være fuldgyldigt medlem af.

      Kommentar by monse — 14. december 2008 @ 09:06

    90. 80 Crass Børsting

      Ja det kan være at mine danskkundskaber ikke er perfekte, men da jeg kom til Danmark skulle jeg til at lære 3 sprog på engang (dansk, engelsk, tysk) og er stolt over mig selv at jeg har kunnet klare det så godt. At du står og nedgører mig, viser bare hvad for et menneske du er ;).. og for resten jeg har ikke boet her hele mit liv, har boet her i knap 9 år..

      Og til alle jeg andre, jeg har aldrig nævnt at bogen var svær, eller at spørgsmålene var svære, men selve prøven viser ikke meget hvor “dansk” man er. For de fleste danskere på min alder vil ikke kunne bestå den, selvom de er danskere..Og det er bevist flere gang hvor elever fra gymnasier, handelskole osv. har taget testen og over halvdelen er dumpet..

      Kommentar by Rina — 14. december 2008 @ 12:07

    91. Hvis man tog en flok ældre bilister, og sendte dem op til en ny køreprøve, er jeg ikke sikker på, at alle ville bestå. Det er selvfølgelig ærgerligt, men ikke noget argument for at afskaffe køreprøven.

      Kommentar by Cykelsmeden — 14. december 2008 @ 12:16

    92. At Rina ikke kan forstå, at hun opfører sig uopdragent og utaknemmeligt, kan vi åbenbart ikke ændre på. Trist, eftersom vi er tvangsindlagt til at betale hendes uddannelse. Hvem vil have en sådan medarbejder med tidens fylde? Jeg forestiller mig, at arbejdsløsheden snart vil blive for stærkt opadgående, og så kommer krævementaliteten i lav kurs.

      Kommentar by magga — 14. december 2008 @ 15:08

    93. PB.

      Jo det er da klart, mener jeg ikke som dig må jeg jo være syg, måske endda sindsyg, men i hvert fald mindst uberegnelig, pas du dit så passer jeg mit, jeg forlanger ikke du skal læse mine udgydelser vel så brug dog scrolhjulet hvis det iriterer dig så pokkers meget at jeg ikke klapper dig/jer på ryggen.

      Jeg har min mening og sådan er det bare, og sålænge KIM ikke ip-banner mig (som han selvfølgelig er i sin gode ret i) så hold du bare dine “velmenende” råd for dig selv…..TAK !

      Kommentar by Whodares — 14. december 2008 @ 19:35

    94. Den var da nem. Jeg ved ellers ingenting om årstal og historie, men fik da 35 rigtige på knap 6 minutter.

      Kommentar by a-ha — 15. december 2008 @ 17:12

    95. #93. Gosh, der var da ikke noget om at være syg i mit indlæg???
      Det var såmænd bar en konstatering af at jeg syntes du lyder mere og mere bitter og indebrændt, med had mod den almindelige danske befolkning der bare er en flok stupide idioter og jeg skal komme efter dig .
      Hvis man , med mere eller mindre god grund, betragter omgivelserne sådan,så kan det nogen gange være en god ide at ta en pause og vende tilbage med ny energi.
      Du har self. ret, det r…. ikke mig hvad og hvordan du skriver, så lad os sejle videre i hver vores lille båd.
      Undskyld indblandningen i privat’sfæren.

      Kommentar by PB — 15. december 2008 @ 18:58

    96. Jamen du har ret, efter min grovregning regner jeg sådan ca 90% af mine landsmænd som naive idioter, men det er vel for satan i helvede også min ret, eller skal jeg tilpasse min mening efter jer snakkehoveder der ikke bestiller andet end at brokke jer, men ellers ikke kunne drømme om at ofre det mindste for at stå fast på den, det kunne jo både gå ud over økonomi anseelse og job, så beder man sgu selv om foragt !
      (igen er det så let at se om man skal føle sig truffet)

      Kommentar by Whodares — 15. december 2008 @ 20:19

    97. Whodares. Jeg forstår dig godt. Du bor jo, så vidt jeg ved, midt i elendigheden.

      Her er et plaster på såret. Det er da herligt, at sådanne undermålere i det mindste ikke får stemmeret. Om jeg begriber, at sprogskolerne vil være bekendt at kritisere resultatet, de skulle hellere overveje, hvor lidt de selv har forlangt af eleverne.

      Og politikerne kan pássende overveje, hvor luddovne eller umådelig dårligt begavede flertallet af eleverne er.

      http://jp.dk/indland/article1544680.ece

      Kommentar by magga — 15. december 2008 @ 23:01

    98. En borgerlig kærnevælgers betragtninger over den fejlbehæftede indfødsretsprøve:

      Prøven er rigtig fin og helt i VKO-blokkens ånd. Vi har jo aldrig lagt skjul på, at folk med indsigt og viden er uglesete. Tænk bare tilbage på statsministerens første nytårstale. Prøven går godt i spænd med den pågående kulturkamp mod de såkaldte smagsdommere (alle der ved noget om et eller andet). Ved kun at give indfødsret til personer med begrænset viden, sikres vælgerkorpset jo fremover.

      Her er et par forslag til spørgsmål, som integrationsministeriet kunne overveje i de fortsatte bestræbelser på, at fremme det rette sindelag i Danmark:

      Hvorledes kan man frihedsberøve personer uden rettergang og omgås de irriterende principper om magtens tredeling?
      Rigtigt svar: Ved at vedtage en særlov i Folketinget.

      Hvorfor blev Storebæltsbroen bygget?
      Rigtigt svar: For at sjællænderne kan få frisk mælk og båndet med optagelser fra fodboldlandskampe kan komme hurtigere til Jylland.

      Er det fornuftigt at offentliggøre karikaturer af en profet, selvom det sårer millioner af menneskers følelser og sker løsrevet fra enhver form for betydningsfuld kontekst?
      Rigtigt svar: Ja, det er den ypperligste og mest begavede måde ytringsfriheden kan komme til udtryk på.

      Må en indsigtsfuld pensioneret PET-chef give sit besyv med i samfundsdebatten?
      Rigtigt svar: Nej, den slags er smagsdommeri af værste skuffe og manden burde gøres tavs (måske man skulle overveje en særlov).

      Hvorfor skal Danmark ikke have en nationalballet?
      Rigtigt svar: Fordi dansk er for lille et sprogområde til at berettige dette.

      Hvorfor er det vigtigt at begrænse indvandringen af muslimer (muhamedanere)?
      Rigtigt svar: Fordi en religion der stammer fra mellemøsten intet har at gøre i Danmark.

      Hvordan opfører en rigtig dansker sig i festligt lag?
      Rigtigt svar: Han drikker sig fra sans og samling, synger tyske sange fra trediverne og løfter højre arm strakt.

      Hvorfor er det forkert når supermarkeder fravælger Jesusbarnet, krybbespil og lignende i deres juleudsmykning?
      Rigtigt svar: Det er et udtryk for selvcensur og naturligvis helt uacceptabelt.

      Må folk gå med et tørklæde hvis de har lyst?
      Rigtigt svar: Nej, i et sekulariseret samfund bruger man ikke religiøse symboler i det offentlige rum.

      Hvad kaldes det når man er nostalgisk på en følelsesladet måde?
      Rigtigt svar: Semental (skal udtales med samme accent som Kresten Poulsgaard brugte). Bør anvendes frem for ’sentimental’, da brug af firestavelsesord er intellektuelt og udansk.

      Hvordan bekæmper man udvikling af ekstremisme og skaber fred og demokrati i Mellemøsten?
      Rigtigt svar: Man invaderer et mellemøstligt land med soldater, der konsekvent kommer fra lande, som man ved vækker modvilje i lokalbefolkningen. Man nedbryder alle landets institutioner og gør sig absolut ingen tanker om, hvordan man genopbygger landet. Man kidnapper personer fra landet og flyver dem via Grønland til en lejr hvor de interneres uden rettergang.

      Hvilke elementer udgør en central del af embedsførelsen i en liberal mønsterkommune?
      Rigtigt svar: Returkommission, magtmisbrug og ekstrem anvendelse af repræsentationskontoen.

      Hvordan pacificerer man bedst en mangeårig fortaler for ordentlig og anstændig retspraksis?
      Rigtigt svar: Man udnævner vedkommende til integrationsminister.

      Kommentar by afr — 25. december 2008 @ 21:12

    RSS feed for comments on this post.