19. februar 2015

Sverige: Kaffersejler omdøbes til ‘Hvidgumpede sejler’ – “Det är hets mot folkgrupp… att använda det”

Jeg har desværre aldrig set en Sigøjnerfugl eller Negerfinker (nigrita), men skulle jeg nogensinde støde på en Apus caffer, så vil jeg kalde den Kaffersejler, ikke Hvidgumpede sejler. Tidstypisk historie fra svenske Metro – Flera fåglar har rasistiska namn – nu byts de ut.

“I samband med att Sveriges Ornitologiska Förening tagit fram en lista på svenska namn på alla världens fåglar döps nu flera fågelarter med rasistiska och kränkande namn om, rapporterar TV 4. Det är bland annat zigenarfågeln, negerfinken och kafferseglaren som fått nya namn. I fallet med kafferseglaren har den nu fått namnet vitgumpsseglare eftersom ordet kaffer bedömdes som allt för stötande.

– Det är ett väldigt rasistiskt, speciellt i Afrika. Det är hets mot folkgrupp i Sydafrika att använda det ordet så det behövdes verkligen tas bort det namnet, säger Erland Jirle, en av de som varit med och tagit fram de nya namnen, till TV4.

Utöver de rasistiska namnen har även fågelnamn som tidigare bara direktöversatts från engelska ändrats och uppdaterats på listan som innehåller nästan 1 100 fågelarter.”

Oploadet Kl. 13:25 af Kim Møller — Direkte link35 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/64055/trackback

35 Comments »

  1. De svenskere..de svenskere..En gang i mellem er de
    ubeskriveligt morsomme..Det er bare ikke med vilje.
    De er gale…

    Kommentar by ivan johansen — 19. februar 2015 @ 13:33

  2. Jeg arbj. engang på en holandsk flodpram og der havde vi en lys labredor som var opdraget til at advare og angribe hvis mørke personer kom i nærheden af båden moske den ogse var racist el. var det bare kaptajnen der visdte bedre og havde opdraget hunden derefter.

    Kommentar by notty — 19. februar 2015 @ 13:34

  3. De svenskere har ingen nedre grænse for tåbeligheder.

    Kommentar by hans01 — 19. februar 2015 @ 13:38

  4. Og af hensyn til alle idioterne hedder en dompap nu en klogpap.

    Kommentar by Nils — 19. februar 2015 @ 13:48

  5. Der er efterhånden sort sol over Danmark hele året og nogle er livsfarlige hvis man observerer dem, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 19. februar 2015 @ 14:06

  6. En god ide ville være, at forbyde både i-slam og svenskere i Danmark.

    Kommentar by Fritz — 19. februar 2015 @ 14:28

  7. Hver gang man tænker at nu kan de ikke finde på mere, så formår de altid at overraske én.

    Dén med Pippi’s far var god, men dette her bare en tand mere åndssvagt.

    Kommentar by Vantroende — 19. februar 2015 @ 14:47

  8. Når kafferseglaren nu er omdøbt til vitgumpseglare, hvad skal skal svenskerne så fremover kaldes, hvis ikke hvidhovede tumper?

    Kommentar by Jakob — 19. februar 2015 @ 15:24

  9. De er komplet gale i skallen, de svenskere… Er det 10-15 år siden, at alle sang den glade sang om ØresundsRegionen…??? Nu går den glade snak om den Nordiske pasunions eliminering..!! Takket være importen af MENAPere….!!! Spræng NU den bro…!!!!

    Kommentar by ny kommentator — 19. februar 2015 @ 15:33

  10. Mit gæt er at PK-Tosserne gør det med flid. Deres strategi er at udmatte alle normale mennesker med ligegyldige og fladpandede krav.

    Kommentar by Santor — 19. februar 2015 @ 15:33

  11. Underligt at “hvidgumpet” ikke anses for at være stødende.

    Jeg er hvidgumpet og føler mig faktisk lidt berørt.

    Kommentar by Carter — 19. februar 2015 @ 15:42

  12. Vitgump! Jeg er voldsomt kraenket. Min roev er hvid, krid hvid.

    Kommentar by Neuhammer — 19. februar 2015 @ 15:53

  13. Det MÅ være en forsinket aprilsnar.

    Kommentar by skræp — 19. februar 2015 @ 16:11

  14. Opgiv Sverige, som man opgiver en døende patient.

    Der er ikke mere at stille op…

    Kommentar by Jern Henrik — 19. februar 2015 @ 16:12

  15. Fra BT: http://www.bt.dk/udland/sverige-i-ny-censur-nu-har-de-ryddet-ud-i-raekken-af-kraenkende-fuglenavne

    Kommentar by Spinner — 19. februar 2015 @ 16:27

  16. Hvad skal en tyrkerdue nu hedde?

    Kommentar by Mikael — 19. februar 2015 @ 16:32

  17. Det groteske er jo, at “kaffer” er det samme som det arabiske ord “kaffir” – vantro.

    Araberne har i århundreder hentet slaver i det mørke Afrika. Når man skulle bruge slaver, hentede man kaffer-slaver i Kaffer-land. Da de hvide boere kom på banen, fulgte de den lokale skik og kaldte de sorte for “kaffer”.

    Svenskerne har tidligere brokket sig over ordet kafferbøfler, men ser ingen problemer i, at araberne bruger ordet “kaffir” om os europæere.

    I det moderne samfund har bøfler og fugle flere menneskerettigheder, end europæere.

    Kommentar by MartinH — 19. februar 2015 @ 16:45

  18. Det næste bliver vel et forbud mod hættemåger.

    Kommentar by MartinH — 19. februar 2015 @ 16:49

  19. Rystende.

    Kommentar by Karl — 19. februar 2015 @ 17:29

  20. Jeg troede sgu`der var grænser,selv for svenskeres idioti. Det ser ikke ud til at være tilfældet.

    Kommentar by Karl — 19. februar 2015 @ 17:36

  21. Om mindre end 50 år er Vesteuropa omdannet til et muslimsk helvede! Godt jeg er død til den tid!!!

    Kommentar by Torben F. — 19. februar 2015 @ 17:37

  22. De er ikke rigtig kloge… fuck hvor er det skørt..

    Kommentar by Martin — 19. februar 2015 @ 17:46

  23. Sortstrubet Lom, Sortmejse, Sortspætte, hold da kæft mand, det er racistisk.

    Kim Møller, du er hobby ornitolog, ved du noget om navngivning af fugle?
    jeg troede ikke man uden videre må omdøbe dyr, det vil da give kaos i alle lister over verdens flora og fauna.

    Jeg har fundet lidt tør information her, bemærk sidste afsnit om Sveriges rolle i det internationale navneregister.
    http://sprogmuseet.dk/navne/10000-danske-fuglenavne/
    “Siden Monroe & Sibleys checkliste i 1993, har verden set en håndfuld nye lister over verdens fugle, bl.a. World Bird Species Checklist – with alternative english and scientific names (M.G. Wells 1998) og Birds of the World – A Checklist (James F.Clements 2000). Desuden har det store, til skyerne roste, værk, Handbook of the Birds of the World (del Hoyo, J., Elliott, A. & Sargatal, J. – eds.) været i gang siden 1992, med tolv færdige bind ved årsskiftet 2007/2008.

    Disse lister og værker er i kraft af deres udgivelsestidspunkter i stand til at fremvise alle nybeskrevne arter siden Monroe og Sibley, samt ikke mindst samle op og gøre status i forhold til mange af de potentielle arter, der listes i Monroe og Sibley som ”del-arter”. Mange af disse er allerede bredt accepterede, gode arter, men der er også i de nye værker bredt accepterede arter med, som end ikke optræder som ”del-arter” i Monroe og Sibley – hovedsageligt ”nye arter”, hvor DNA-materiale har spillet en væsentlig rolle for deres status.

    NAG har valgt at følge Monroe og Sibleys checkliste til vejs ende, men har allerede, som en naturlig ting, inddraget de nybeskrevne arter i vores navneliste/navngivning. Desuden har vi medtaget bredt accepterede arter, som enten ikke er nævnt eller står som ”del-art” i Monroe og Sibley. Verdenslisten, der følger systematikken i Monroe og Sibley, er siden blevet fulgt op af et længerevarende arbejde af en gruppe under Frank Gill og Minturn Wright (Birds of the World – Recommended English Names) som NAG også har arbejdet ud fra. Der har i den engelsksprogede verden længe været uoverensstemmelser mellem forskellige navne (Hawk i Amerika og Buzzard i England for Musvåger). Dette værk et forsøg på at standardisere navnene. I det hele taget har de engelske ord været stor inspirationskilde for mange af vore navne, lige som det videnskabelige navn også har.

    Flere andre lande er også i gang med eller allerede færdige med at give nationale navne til alverdens fugle. Både Norge og Sverige er færdige, Tyskland er langt, Spanien ligeså og hovedparten af de europæiske lande har navngivet de vestpalæarktiske fugle.”

    Kommentar by k.m. — 19. februar 2015 @ 18:28

  24. De negre som jeg talte med på en tur til Cape Town anede ikke hvor Danmark lå og sandsynligvis heller ikke Sverige.
    Det er dybt åndssvagt, at ville gøre negre tjenester, der ikke fatter grunden og som også er bedøvende ligeglad.
    Det der slog mig mest, var, at negrene på gulvet aldrig har bedt den hvide mand om noget som helst.
    U-lands hjælp er den hvide mands opfindelse, i lighed med begrebet “hetz mod en folkegruppe”. Tåbernes vagtparade.

    Kommentar by Menig 442 — 19. februar 2015 @ 19:35

  25. Negrene i Afrika vil grine deres røv i laser når vi fortæller dem om svenskernes imødekommende følsomhed på deres vegne. Så vil høvdingen vende sig om og sige til sine undersåtter på Kaffersprog: “Husker I at vores forfædre fortalte om nogle hvidhårede missionærer, der selv sprang i gryden uden at man behøvede at bede dem om det? Det må have været disse Svenskere, som den danske bwana her lige har berettet om! Vi må hellere holde gode miner til slet spil.” Alle smiler bredt, og den danske bwana tænker; “negrene er nu ikke så slemme alligevel”.

    Kommentar by Balder — 19. februar 2015 @ 21:24

  26. Mo-svit?

    Kommentar by bastardo — 19. februar 2015 @ 21:40

  27. Tænker på om Sverige får brug for U-lands bistand ?
    Negrene kan så sende al deres aflagte tøj til “Der dumme Swede”

    Kommentar by k.m. — 19. februar 2015 @ 21:47

  28. Ja, svenskerne medvirker selv rigtigt godt i nedbrydningen af deres samfund, kultur og værdier etc. Nu er det så de klassiske fuglenavne, som den åbenbart lige pludselig er blevet helt gal med i de førende svenske PK-kredse. ;-)

    Og det må naturligvis straks laves helt om … nogen kunne jo gå hen og blive krænket … igen-igen …

    Kunne de da for h…… ikke bare finde sig en fornuftig hobby i stedet? Samle på frimærker, mønter eller etiketter … eller simpelthen bare konvertere med det samme, nu de alligevel er i gang med at lægge sig helt fladt på maven for “kulturberigerne” og deres endeløse særkrav og evige krænkethed? :-)

    http://www.bt.dk/udland/sverige-i-ny-censur-nu-har-de-ryddet-ud-i-raekken-af-kraenkende-fuglenavne

    Sverige i ny censur: Nu har de ryddet ud i rækken af krænkende fuglenavne

    Af:
    Louise Haack
    19. feb. 2015 – kl. 13:12

    Negerfinke og sigøjnerfugl. Det er blot to af de hele 4.000 [!!!] fuglenavne, som Svensk Ornitologisk Forening har valgt at ændre, fordi de kan opfattes som krænkende.

    Det skriver aftonbladet.se.

    Det er ikke længe siden, at svensk tv redigerede ordet ‘negerkonge’ ud af Pippi Langstrømpe, og nu er det Svensk Ornitologisk Forening, der har været igang med censuren. De har gennem de seneste to år gennemgået knap 12.000 fuglearter og opdateret de navne, som var dårlige, hvis de skulle oversættes direkte fra andre sprog, men også navne, som ifølge nogle [hvem mon?] kunne være krænkende, er blevet ændret.

    Og det har altså resulteret i, at hele 4.000 fuglearter har fået nye navne.

    [ Og dermed får man så lige samtidigt meget bekvemt skyldbelagt tidligere tiders og alle nulevende svenskere som ondskabsfulde, intolerante, fremmedhadende superracister ( 1 ud af hver 3 fuglenavne var altså åbenbart racistisk iflg. denne selvbestaltede forening ?!?!?! )… hvilket vel sandsynligvis også var den egentlige hensigt lige fra starten på projektet ( Var det mon styret oppefra? ).
    Man må da sandelig håbe, at den almindelige “kulturberigede” del af den svenske befolkning bare har tænkt sig totalt at boykotte PK-“elitens” og denne forenings nonsensprojekt ved at vedblive med at kalde fuglene det, som de “hele tiden” har heddet ( i mange hundrede år ) … , og så kan vi jo se, hvem der vinder i længden. Jeg ved i hvert fald godt, hvem mine penge bliver sat på ;-) ]

    Kommentar by Bjovulf — 19. februar 2015 @ 22:31

  29. “Musvåge” går naturligvis snart heller ikke mere – og i næste uge skal vi så til at sige “kanske” ( gammeldansk ) i stedet for ekstremt krænkende “måske”. Envidere vil det blive ulovligt at tale om et “mekka for musik / mode / film / bøger ” etc. Mulighederne er legio ;-)

    Og “sprængt and” er da selvfølgelig også et no-go :o)

    Kommentar by Bjovulf — 19. februar 2015 @ 22:39

  30. Omvendt kunne vi jo også kalde en:

    sortspætte for en negerspætte.

    tyrkerdue for en perkerdue.

    Kommentar by dan.c — 19. februar 2015 @ 22:46

  31. Bjovulf. Det er næppe mange arter som har fået nye navne pga. Politisk korekthed.

    Kommentar by Kim Møller — 19. februar 2015 @ 23:09

  32. Politisk korrekt sharia for fuld udblææsning, eller hvad?

    Kim Møller, hvis det ikke er politisk korrekthed som dominerer de 4.000 navneændringer, hvad så?

    Kommentar by Hr. Naturli' — 20. februar 2015 @ 00:05

  33. Her er det på sin plads at nævne, at Daniel Carlsen lederen af Danskernes Parti har fået et nyopdaget insekt opkaldt efter sig: Ynopeas Carlseni.

    http://nationaldemokraten.dk/ny-dyreart-opkaldt-efter-formanden-for-danskernes-parti/

    Kommentar by Balder — 21. februar 2015 @ 19:46

  34. #33 En invasiv art? ;-)

    Kommentar by Bjovulf — 23. februar 2015 @ 13:40

  35. @34 Vi kan da håbe på det er en expansiv art i hvert fald…

    Kommentar by Balder — 24. februar 2015 @ 22:35

RSS feed for comments on this post.