4. marts 2015

Grænseforsker G. Battrup afviser ‘permanent grænsekontrol’: “Det ville have alvorlige konsekvenser…”

Jeg mindes ikke nogensinde at have hørt en (statsansat) forsker forsvare nationalstatens grænser. Fra Politiken – Lektor: Grænsekontrol vil føre til mere kriminalitet.

“I en ny måling foretaget af Epinion for DR Nyheder, erklærer 61 procent sig helt eller delvist enige i, at ‘der er brug for permanent grænsekontrol med eksempelvis grænsebomme og grænsevagter’. 30 procent er enten helt eller delvist uenige i udsagnet. …

Grænseforsker Gerd Battrup, lektor på institut for grænseregionsforskning på Syddansk Universitet i Sønderborg, advarer om, at det ønske vil få Danmark udstødt af Schengen-samarbejdet – og derved det europæiske politisamarbejde Europol, der netop har til opgave at bekæmpe den organiserede kriminalitet og terrorisme, der krydser unionens grænser.

‘Det ville have alvorlige konsekvenser’, siger hun.

‘Grunden til at antallet af kriminalitet er faldet, er det enormt tætte samarbejde med tysk politi – både gennem Europol og direkte samarbejde’, siger Gerd Battrup.

‘Mit bud er, at den grænseoverskridende kriminalitet vil blive større, hvis man satte grænsekontrol op…’.”

Oploadet Kl. 14:36 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/64483/trackback

17 Comments »

  1. Hvor er det tragikomisk, den grænseoverskridende (udlændinges) kriminalitet i Danmark er da netop eksploderet i takt med Schengen, arbejdskraftens fri bevægelighed samt andre lyksaligheder fra EU.

    Kommentar by El comrado — 4. marts 2015 @ 14:43

  2. Europol: Schengen udnyttes af kriminelle (fra 2011)

    “Ligesom Schengen gør det muligt for lovlydige EU-borgere at rejse frit, er det også en fordel for de kriminelle inden for en lang række aktiviteter, fremgår det.

    – Rapporten er en analyse af de kriminelle organisationers aktivitet i de seneste to år. Den beskriver, hvordan de kriminelle organisationer har spredt deres aktiviteter, og at grupperingerne i langt højere grad end tidligere samarbejder med hinanden. De kriminelles mobilitet er større, og byttehandel er blevet mere udbredt, eksempelvis i udvekslingen af heroin og kokain.”

    http://www.b.dk/globalt/schengen-udnyttes-af-kriminelle

    Kommentar by KSD — 4. marts 2015 @ 14:47

  3. Av av, det gør sgu ondt at som danske læse dette nonsens.
    Fyr den mand og giv ham en ‘æresbolig’ på livstid i Voldsmose!

    Kommentar by PFEP — 4. marts 2015 @ 14:56

  4. “‘Grunden til at antallet af kriminalitet er faldet, er det enormt tætte samarbejde med tysk politi – både gennem Europol og direkte samarbejde’, siger Gerd Battrup.”

    Det tror jeg ikke på, desuden kan det tætte samarbejde fortsætte uanset om vi har en grænsekontrol. De to emner er ikke relaterede.

    Kommentar by Helmut Kohl — 4. marts 2015 @ 15:07

  5. Hun har da ret i at det vil få alvorlige konsekvenser – For de kriminelle!

    Og, det er lige dem vi vil ramme. Jeg har selv benyttet den Dansk/Tyske grænse regelmæssigt i over et år ( dag og nat ) og har højst ventet 10 minutter i kø.

    Det er et lille offer for den sikkerhed der følger. Tolderne brugte en lille finte der hedder “profiling” og deres erfaring gør dem i stand til at udpege dem DER KUNNE VÆRE INTERESSANT. Det fanger naturligvis ikke alle og derfor er der en ekstra funktion der udvælger tilfældige til undersøgelse. Det virkede i det store hele til alles tilfredshed.

    Kommentar by Santor — 4. marts 2015 @ 15:20

  6. Med sådan en konklusion fra Gerd Battrup kan hun sidestilles med en prostitueret, de gør det kun for pengene.

    Kommentar by emmagad — 4. marts 2015 @ 15:23

  7. “‘Det ville have alvorlige konsekvenser’, siger hun. …”

    Hvad kunne tænkes at få alvorlige konsekvenser for grænseforsker Gerd Battrup, lektor på institut for grænseregionsforskning på Syddansk Universitet i Sønderborg?

    Jeg har den fordom, at der er grænser for, hvad hun kan tillade sig at konkludere.

    Kommentar by BE — 4. marts 2015 @ 15:45

  8. Jeg spurgte i et tidligere indlæg men uden svar så jeg prøver lige igen:

    @kim møller, har du nogensinde beskæftiget dig med/undersøgt “barcelona erklæringen fra 1995″ som efter sigende skulle være en hemmeligtholdt aftale hvor EU lover respekt for islam og fri adgang for muslimer ind i EU landene?

    Jeg hører den nævnt en gang imellem, men jeg ved ikke om den har noget på sig eller om det er en vandrehistorie?

    Kommentar by Per — 4. marts 2015 @ 16:09

  9. #8 Per

    Hvis du søger på “the barcelona declaration 1995” så dukker der lidt op.

    Kommentar by Frank Hagmann — 4. marts 2015 @ 16:24

  10. -> Per

    Jeg gravede i sagen for år tibage, og fandt intet konkret, blot en række indicier som virkelig skal vrides for at gøre masseindvandringen til noget administrativt besluttet på højeste niveau. Har du noget konkret, så kan du smide uddrag under ‘Nye tips’.

    Kommentar by Kim Møller — 4. marts 2015 @ 16:46

  11. Grænsebomme igen-igen. Debatten foregår stadig, som børn der bytter glansbilleder.
    Jeg har passeret grænsen Sønderjylland-Tyskland flere gange om året i mere end 40 år og også før det.
    I de senere årtier i bil ved Kruså og jeg har aldrig set nogen grænsebomme. Jeg tror det er billeder folk har i hovedet fra gamle film fra før krigen. Karl Stegger i uniform, soldaterkammerater, Olsen-banden og den slags?. Selv har jeg kun oplevet en grænsebom helt ude ved diget, hvor grænsen allerede dengang for 40 år siden var ubevogtet og hvor den kunne betjenes af de lokale med håndkraft, når de skulle over på deres marker på den anden side – som jeg også gjorde ved at sende konen ud og vippe grænsebommen op, mens jeg kørte Kadetten ind i Tyskland. Ingen mennesker at se i miles omkreds.
    Da der var ‘grænsekontrol’ ved Kruså, skulle man overholde hastighedsgrænsen over grænsen, som vistnok var så umenneskeligt lav som 30 km/t (?). Det skal man i øvrigt stadigvæk.
    Før grænsestationen blev nedlagt kørte man lige igennem. Man risikerede dog at blive vinket ind af en grænsebetjent. Det blev jeg aldrig af en eller anden grund?
    Idag møder jeg kun grænsekontrol, når jeg kører ind i Sverige f.eks efter broen, hvor grænsekontrollen med bom og det hele meget smart er integreret i betalingen for broen. Men de svenske grænsebetjente står der altid og hvis man, som jeg gjorde engang, skifter bane lige inden bommen, bliver man kaldt til ‘forhør’ af en bevæbnet grænsebetjent, som dog bliver til venligt skånsk, når de hører man er dansker :-)
    PS. Nord for grænsen kan de nu ikke sove roligt om natten adskillige kilometer op i DK af frygt for de omsiggribende indbrud, der foretages som hit-and-run aktioner af tyvebander over grænsen, der nu er totalt ubevogtet – Schengen or no Schengen.
    Der selvfølgelig mulighed for at gardere sig – Schengen or no Schengen – ex.VIDEO Se Bendt Bendtsens hjemmelavede fort
    Den gamle politimand fra Fyn har haft besøg af udbudne gæster. Derfor er huset nu overvåget af kameraer og alarmer for tusindvis af kroner.
    http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/EP14/Artikler/2014/05/15/201926.htm

    Kommentar by A-mad — 4. marts 2015 @ 17:34

  12. Nej jeg ved ikke noget om det, jeg har bare set det præsenteret som “bevis” her og der i kommentarer under artikler om indvandring, så tænkte du måske havde skrevet om det på et tidspunkt. Jeg arkiverer det under konspirationsteorier så.
    (selvom jeg ikke ville blive overrasket hvis EU havde været lidt for rundhåndede med løfterne til muslimske lande/organisationer)

    Kommentar by Per — 4. marts 2015 @ 17:40

  13. Til Per #8
    og Kim Møller # 10

    Undskyld jeg blander mig i debatten, men kan det være det her Per
    spørger ind til?
    http://www.uriasposten.net/archives/44686

    Nogen kalder det også Middelhavstraktaten,
    mere info her> http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2110049
    og jeg er næsten sikker på Per har fat i noget, vi må ikke være blinde for at der foregår skumle ting på lukkede møder i EU, noget der skal listes ind ad bagdøren for at sætte de nationale regeringer ud af kraft.

    Kommentar by k.m. — 4. marts 2015 @ 20:14

  14. Der er ikke noget skummelt, man har hele tiden drømt om et stor-EU, Som skal strække sig fra Rusland til central-afrika.

    Slå “outer 17 og eu” op

    Her er officielt materiale, som jeg nogle år tilbage citerede fra – desværre er det taget af nettet nu (mener dog jeg har pdf på en harddisk et sted – men her er ordlyden:

    This initiative offers the EU’s neighbouring partners, in exchange for tangible political and economic reforms, gradual integration into the expanded European internal market and the possibility of ultimately reaching the EU’s four fundamental freedoms: free movement of goods, services, capital and people. Ministers are also expected to back the Commission’s proposal1 to set up a Euro-Mediterranean Foundation for the Dialogue of Cultures, a Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly.”

    Og Per Stig Møller blev spurgt om det i folketinget og svarede:

    http://www.ft.dk/samling/20051/spoergsmaal/s5190/svar/262289/288944.pdf

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 5. marts 2015 @ 01:26

  15. Ovennævnte dokument findes faktisk her:

    http://euro-med.dk/?p=1212

    Ved ikke hvorfor det ikke dukkede op via google.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 5. marts 2015 @ 01:32

  16. Det er den gamle side euro-med. Google giver da ingen svar. Tror jeg.
    Den nye:
    http://new.euro-med.dk/

    Kommentar by Peter Buch — 5. marts 2015 @ 02:53

  17. Men det virker godt nok sært udskillende, direkte diskiminerende at en hjemmeside-udgave opretholdt for fortsat dokumentation og søgning ikke vises i en søgemaskines resultater…

    Er det generelt for tidligere hjemmesider, eller noget der kun sker for udvalgte få?

    Kommentar by Peter Buch — 5. marts 2015 @ 03:08

RSS feed for comments on this post.