20. januar 2009

Entropa

I anledningen af det tjekkiske formandskab for EU, fik tjekkiske David Cerny til opgave at lave et værk til Europarådet i Brussels. EU-landene er hver især blevet karikeret uden nåde, og tilsyneladende er det kun Danmark der er sluppet godt fra det – “et antimuslimsk legoland” (DR Online, 14/1-09).

Multikulturelle Holland gik det straks værre…

(Se evt. Chezh News: Černý’s mosaic in Brussels reveals Prophet Mohammed)

(Sky News, 15/1-09: EU Has Art Attack Over Sculpture)

Oploadet Kl. 14:23 af Kim Møller — Direkte link13 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6484/trackback

13 Comments »

  1. “et antimuslimsk legoland”

    Skulle det forstille at være en ‘fornærmelse’ mod Danmark?? hvis det er det der har været David Cernys hensigt, så må jeg altså melde hus forbi. I en tid hvor resten af Europa gør konstante knæfald for islamismen betragter jeg det som en ære at blive betragtet som “et antimuslimsk legoland”.

    Og hvis dette kunstværk kan være med til at opbygge Danmarks ry som “anti-muslimsk” kunne vi jo være så heldige, at vi får nogle færre af disse fup-asylansøgere fra Mellemøsten. I så fald skylder vi jo David Cerny stor tak.

    Kommentar by JensH — 20. januar 2009 @ 14:58

  2. http://news.sky.com/skynews/Home/World-News/Sculpture-EU-Has-Art-Attack-Over-Entropa-Mockery/Article/200901315203795?f=rss

    In there face!
    Entropa, en “kæmpe” på lerfødder! Det vil krakkelere men spørgsmålet er vel hvor megen skade, også uoprettelig, monsteret når at gøre inden faldet?

    Kommentar by PB — 20. januar 2009 @ 14:59

  3. #1 JensH

    HELT ENIG..

    antimuslimsk legoland tager jeg som et stort cadeau – jeg er faktisk stolt hvis det er den opfattelse omverden har om os.. :-)

    Kommentar by Onion — 20. januar 2009 @ 15:12

  4. Af kunstnere og fulde folk skal man høre sandheden :-)

    Kommentar by Ulla Lauridsen — 20. januar 2009 @ 15:25

  5. Billedet af Danmark forestiller faktisk Kurt Westergaard’s tegning. Det kan ses bedre her, men man skal nok knibe øjnene lidt sammen for at kunne opfatte det – lidt ligesom de gamle fix-billeder i Familie-Journalen. Eller en Rorschack-test.

    Kommentar by Skjoldungen — 20. januar 2009 @ 15:28

  6. -> 1

    Jeg tror ikke denne Cerny forsøger at fornærme danskere, tværimod, alle de små “kunstværkere” er vel snare en ironisk kommentar til udviklingen i dagens Europa!

    NB Bulgarien er vist afbildet som et tyrkisk lokum :D

    Kommentar by Front De Boeuf — 20. januar 2009 @ 15:34

  7. -> 5: Jamen så må vi jo forvente nyt raseri rundt om i den store verden. Eller hur?

    Kommentar by Poul Højlund — 20. januar 2009 @ 16:19

  8. Jeg syntes Holland er godt fremstillet, da det ligner slagger som moskeérne står på.
    Det viser så tydeligt, hvor iSLAM vinder frem breder ørkenen sig eller bliver til et slagge affalds land.
    Nedbrændt affalds land!

    Kommentar by li — 20. januar 2009 @ 16:30

  9. Hep til Tjekkiet!

    Kommentar by Anna Lyttiger — 20. januar 2009 @ 17:01

  10. -> 8

    Det blå skal vist illustrere et oversvømmet Holland, hvor kun mineraterne stikker op!

    Kommentar by Front De Boeuf — 20. januar 2009 @ 18:11

  11. Ja jeg kommer vist også til at revidere min mening om værket og kunstneren, det er jo faktisk en hån mod EUrabia projektet og ikke som jeg først troede (men der blev kun det Danske nævnt)den sædvanlige “kunstners” udgydelser over at Danskerne trods alt ikke så let lader sig islamisere som resten af “unionen” (sic)

    Kommentar by Whodares — 20. januar 2009 @ 23:13

  12. #1 JensH

    Helt enig.

    Det er et stort kompliment :)

    Kommentar by Rolf Krake — 22. januar 2009 @ 10:16

  13. – Og en lysavis med citater af præsident Klaus:
    ” EU er på vej til at blive et post-demokrati, – og det er noget, frie mennesker aldrig burde acceptere”
    http://www.zealanddenmark.eu/4030

    Kommentar by anno — 23. januar 2009 @ 04:04

RSS feed for comments on this post.