25. januar 2009

P1-vært: “Danskernes forhold til religion er præget af fordomme” – Naveed Baig er helt enig

P1-værten Iben Tranholm er interviewet til seneste udgave af Information, og det er, som det fremgår af avisens opfølgning artige sager – Danskerne er ræligjøse analfabeter.

“Danskerne er religiøse analfabeter, som hverken forstår eller respekterer mennesker, der har en tro.

Det siger teolog og vært på P1-programmet Religionsrapport, Iben Thranholm, til dagens udgave af Refleks.

“I Danmark er intet helligt. Jo måske ytringsfriheden,” siger hun og betegner Muhammed-tegningerne som “et strålende eksempel” på den “grundliggende uvidenhed”, som præger danskernes forhold til religion.

Flere religionsforskere og imamer giver hende ret i, at danskerne generelt ved alt for lidt om religion og ofte er både bange og afvisende over for troende, uanset hvilken religion de tilhører…

Danskernes forhold til religion er præget af fordomme. Og mange har et meget negativt billede af religion,” siger hun og mener, at det er en af hovedårsagerne til, at debatterne om tørklæder i danske retssale, Fadervor i folkeskolen eller Muhammed-tegningerne bliver så skingre. Hun mener også, at danskernes manglende viden om og respekt for religion gør, at vi ofte er ude af stand til at forstå de religiøst baserede konflikter i verden…

Imam Naweed Baig fra Rigshospitalet kan godt genkende det billede, Iben Thranholm tegner af danskerne…

“De fleste danskere ved kun det om religion, de har lært i folkeskolen, og de ved især meget lidt om religiøse følelser,” siger han. “Dem ved de ikke, hvordan de skal tackle.”…

Naimatullah Basharat er imam ved Nusrat Djahan Moskeen i Hvidovre og bekræfter ligeledes, at mange danskere er bange og famlende over for det religiøse. Det oplever han bl.a., når danskere besøger hans moske.

“De har mange fordomme om, hvad man må og ikke må og er generelt meget usikre over for det religiøse og over for mig som religiøs autoritet,” siger han og bekræfter, at den generelle viden om religion også er meget lav.”

Naimatullah Basharat er ahmedya-muslim, og hvis danskerne har (ukorrekte) fordomme om hans religion, så er det nok fordi de har fået fortalt at de er muslimer. Ahmedyaerne anerkendes ikke som muslimer af andre muslimer, blandt andet på grund af deres moderate tilgang til centrale problemstillinger. Naweed Baig stammer i lighed med Basharat fra Pakistan, men tilhører mainstream-islam og er medstifter af Muslimer i Dialog.

  • 23/7-06 Uriasposten – Naveed Baig…: Hvornår muslimer har pligt til at dræbe anden muslim….
  • Se evt.

  • 24/12-05 Uriasposten – “Det er ikke et kors, det er ikke en halvmåne, men et hjerte”...
  • Opdate. Hans Hauge har en pointe, men løsningen kan aldrig blive mere religion.

  • 29/1-09 Kristeligt Dagblad – Ateister indtager medierne.
  • Ateister kan hindre integration. Ateisternes antireligiøse budskaber kan føre til en bred fjendtlighed mod religion, og hvis der på skoler og uddannelser breder sig et religionshad, rammer det indirekte islam. Ateisterne tør ikke påstå, at islam er fup, for så ville de få ørerne i maskinen.” (Hans Hauge)

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6497/trackback

    49 Comments »

    1. Der er muligt jeg er religiøs analfabet, men jeg er i det mindste ikke religiøs!
      Jeg betrager mig som et normalt intelligent og moderne menneske og jeg vil gerne tro, at jeg er trådt ind i et oplyst 2100 århundrede, så hvordan fanden i helvede kan alle disse religioner forlange respekt?
      Hvordan kan folk der tror på genopstandelse, at ens gud går på vandet, at ens gud residerer oppe himlen og bestemmer alt, at der er 72 jomfruer oppe i paradis eller at aliens har skabt jorden – overhovedet forlange respekt – endsige forståelse??
      Det er efter min opfattelse, kun svagt socialt begavet og usikre mennesker der er religiøse og det er mig en gåde, at vi i det 2100 århundrede, stadig har store flokke af enfoldige mennesker der ukritisk og savlende labber det religiøse nonsens i sig..

      GROW THE FUCK UP!

      Kommentar by Onion — 25. januar 2009 @ 13:55

    2. Ingen religion er i stand til at give videnskabelige beviser for rigtigheden i sine påstande.
      Derfor er det op til den enkelte at tro – eller lade være.
      Dermed er ikke sagt, at troende skal bebrejdes på nogen måde, men de troende skal heller ikke anklage nogen for ikke at tro.

      falkeøje

      Kommentar by falkeøje — 25. januar 2009 @ 14:22

    3. “…og de ved især meget lidt om religiøse følelser,””

      Religiøse følelser er en konstruktion som de religiøse laver. De har ganske normale (eller ud over normen i en del tilfælde) følelser som de forsøger at gøre til noget særligt (også i lovgivningsmæssig sammenhæng) ved at påklæbe etiketten “religiøse følelser”. Sådan ved de fleste danskere jo godt at det hænger sammen.

      Kommentar by JR — 25. januar 2009 @ 14:32

    4. Link til fine gamle billeder.

      Kommentar by Fanden ta det — 25. januar 2009 @ 14:45

    5. Hvorfor høre man allah tid imamerne om dansker syn på religion, hvorfor aldrig præster fra frimenigheder, baptister eller andre religiøse ledere, forstår man kun muslimernes religiøse følelse?????

      Min datter har lige skulle fortælle om deres religion i skolen idag, dejligt fejdigt kommer det “En i ……. klasse tror ikke på Gud, for hun må ikke holde fødselsdage”. det gav så en andledning til at snakke om forskellige religioner og anderledes syn på Gud, noget de skam da også har haft på klassen i deres religionsundervisning. Anderledes mut blev pappi, da hun fortalte at de nu fik sådan en seddel med hjem fordi ….. var begyndt i klassen, og han måtte kun spise noget speciel mad, for ellers røg han i helvede, så de skulle vide at der var regler for maden til fødselsdage fra nu af.

      Mulitikultur på 2 klasses niveau.

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 25. januar 2009 @ 14:47

    6. Danskere ved ikke noget om religiøse følelser. Ja så,
      det er nok derfor vi ikke hænger bøsser i byggekraner, og heller ikke
      graver kvinder ned og dræber dem ved at smide sten på dem.
      Dog er jeg ikke i tvivl om , at det skal vi nok få lært.
      Så er vi endelig et land med høj kultur og endelig er vi anstændige.
      S-SF og R anstændige.

      Kommentar by pk — 25. januar 2009 @ 15:02

    7. Danskerne ved, som så mange andre folkeslag, en del om de forskellige religioners meritter.

      Og i hvert fald ved man hvor man skal gå hen og søge oplysninger om hvad der gennem de seneste århundreder er foregået på den religiøse front.

      Religionerne har ikke været sarte med at påførte folk lidelser og død og krige er udkæmpet på det religiøses vegne.

      Desværre står de nuværende, og kommende generationer, overfor at skulle deltagere i vores tids kamp for at tilbagevise en religions/ideologis nutidige forsøg på at presse sig ned over ørerne på os, at sætte sig på vores samfund for at udøve magt.

      Anmassende og truende stiller de religiøse med deres krav til vores sekulære, frie samfund om at vi, befolkningerne, skal rette ind efter deres trosretnings regler og love.

      Det er så uforskammet at det er svært at fatte:

      man “flygter” til et vestligt land for dernæst, når man har opnået opholdstilladelse eller modtaget statsborgerskab, at gå i omdrejninger for at ændre dette land til en udgave af det man er flygtet fra !

      De vestlige lande modtog disse stakkels mennesker, hvis kranke skæbner var at de ofte havde måtte flygte fra eget land for at redde livet.

      Hvad de vestlige landes befolkninger ikke vidste var, at ganske mange af disse flygtninge også havde en religiøs agenda med i bagagen.

      En agenda som deres Allah i tidernes morgen havde pålagt enhver rettroende at arbejde for indtil opgaven, at den hele klode blev underlagt ham, Allah, var løst.

      Nu skal europæerne altså til det igen – og denne gang er det knald eller fald hvad angår frihed, lighed og selvbestemmelsesretten.

      Kommentar by Vivi Andersen — 25. januar 2009 @ 15:06

    8. Har set Tranholm på TV deroppe fra whiskybæltet, hvor der ikke er i mulsim imiles omkreds. Det er vel sådan et sted, at en luksus katolik kan udklække den slags tanker. Lige noget for P 1, naturligvis.

      Kommentar by agnostiker — 25. januar 2009 @ 15:20

    9. Forbyd religion…on pain of ridicule.

      Kommentar by ivan johansen — 25. januar 2009 @ 16:07

    10. Jeg har som kristen nok misforstået det, men

      For mig har kristendommen aldrig været andet end en søgen efter sandheden. En søgen efter et liv, der ikke gør ondt på nogen, men tværtimod.

      Jeg mener ikke at kunne huske, at vi kristne i min tid har råbt ”død over muslimer eller jøder”. Jeg mener ikke, at vi har frataget noget menneske eller dyr livets gave.

      Kristendommen ser mennesket som synder. Socialismen, islam, FNismen og beslægtede religioner ser mennesket som noget guddommeligt og derfor med ret til at stjæle fra og myrde andre mennesker. Jeg fatter ikke menneskers had til kristendommen.

      For mig er livet en ufattelig gave, og jeg kunne aldrig misunde mine medmennesker denne gave.

      Mvh. Børge.

      Kommentar by Børge — 25. januar 2009 @ 16:50

    11. Må jeg da være fri, for forkvaklet følelses analyse, af Danskernes opfattelse af religioner.
      Skal man nu gøres til analfabet fordi man ikke respektere angst for hovedhår, en pædofil selvudråbt profet muhammed, hunde er urene, dyremishandlet slagtede kød, et hav af sygelige tvangsritualer for at være rigtig religiøs osv..osv…af samme sygelige skuffe!
      Verden er ved at blive vendt på hoved, nu er fornuftige rationelle og fremad tænkende Danskere blevet gjort til analfabeter!! fordi vi ikke falder i perlegruset, for de mentalt retarderede hjernevaskede religiøses følelser og andre tilbagestående påstande som de finder i div hellige bøger skrevet af mennesker der levede i fortiden.
      Næææ…de virkelige analfabeter er dem som må have en hellig drejbog! til at styre deres liv, hvor uselvstændigt og dumt.
      Jeg skal hverken have forståelse, følelse eller respekt for nogen former for religiøst vanvid, disse uselvstændige tvangsdyrkere af gamle hellige bøger, kan holde deres udbrud hjemme hos dem selv eller i de dertil indrettede bedehuse af forskellig kvalitet.

      Kommentar by li — 25. januar 2009 @ 16:53

    12. 4

      Broholm

      “Anderledes mut blev pappi, da hun fortalte at de nu fik sådan en seddel med hjem fordi ….. var begyndt i klassen, og han måtte kun spise noget speciel mad, for ellers røg han i helvede…”

      Se det er et af de rigtig gode eksempler på religiøse fordomme der nu desværre (på bekostning af fornuft og almindelig ræson) får lov til at gro ubehersket i offentlige institutioner med politikeres, embedsmænds og skolelederes osv. velsignelse. Religiøse fordomme og urimelige dogmer er desværre blevet et mega hit og funktionsdygtige magtredskaber.

      Forskellige religiøse samfunds fanden og helvede fiktion får nu desværre et ord med i forskellige spørgsmål i ellers verdslige og moderne institutioner. Piger der ikke bærer tørklæder havner også i helvede, hvis de nægter, får vi at vide af nogle af de sidste dages hellige, der i øvrigt har været fabelagtige til at få placeret bederum (lyrik cafeer) på sygehuse, på uddannelsessteder, på højskoler, på arbejdspladser osv.

      Nogle troende og nogle religiøse samfund er vitterligt verdslige, sekulære, humane og demokratiske analfabeter. De er godt i gang med at lave et fordomsfuldt, intolerant og religiøst jerntæppe i vores ellers åbne, rummelige, mangfoldige og frisindede samfund.

      Kommentar by Janne — 25. januar 2009 @ 17:00

    13. Da Iben Tranholm optræder i interviewet som studievært i DR, må det forventes, at hun herefter står til en skideballe fra DR’s ledelse, således som Adam Holm netop har fået det pga. af sin kronik om mediedækningen af Gaza-krisen.

      Kommentar by Boel Tammes — 25. januar 2009 @ 17:03

    14. > 11 Boel Tammes
      He, he … Det er nu nok for meget at håbe på. Det kommer jo an på om ledelsen er tilfreds med de frembragte synspunkter, og det er de sikkert i dette tilfælde.

      Kommentar by monse — 25. januar 2009 @ 17:42

    15. P1s forhold til danskerne er præget af fordomme.

      Kommentar by Mallebrok — 25. januar 2009 @ 17:47

    16. Det er da morsomt, at danskerne sådan kan skæres over en kam – religiøse analfabeter, fordomsfulde er de, står famlende overfor religøse følelser, de slemme danskere. Men det er da fordomsfuldt, at komme med den slags udsagn.
      Men helt ærligt. En mand der repræsenterer det yderste religiøse hykleri og en tankegang der i et og alt bygger på fordomme og bigotteri om alt og alle skal sgu ikke komme og gøre sig hellig og dømme andres tro. Imamen peger sin finger, men der er tre fingre, der peger mod ham selv.

      Og med hensyn til Iben Tranholms hovmod er der kun det at sige, at hun må igang med rosenkransen.

      Kommentar by Limewoody — 25. januar 2009 @ 18:01

    17. Briterne er nok også religiøse analfabeter.

      Selv X-Faktor er hadefuldt;

      http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/301652:Udland–Imam-langer-ud-efter-X-Factor

      Hvis bare vi europæere kunne lære lidt om islam, måske endda konvertere, så ville multikulturen nok begynde at fungere……

      Kommentar by Superman — 25. januar 2009 @ 18:05

    18. De mennesker, som indfører religiøse regler og dogmer i vore verdslige samfundsinstitutioner, er religiøse analfabeter.
      De fatter ikke, at de islamiserer vores offentlige institutioner. Og det for skatteydernes penge. Vi betaler selv for islamiseringen af Danmark. Og imamerne klapper selvfølgelig i hænderne over vores stupiditet.

      Kommentar by Johansen — 25. januar 2009 @ 18:06

    19. Fra The Sun:
      “Security at the X Factor studios usually involves a bag search and name checks for guests.
      But the show source said there were plans for X-ray scans and a police presence on Saturday — when finalists will perform the single.
      Our source said: “We called in officers from Scotland Yard because of genuine safety fears. We are in the process of discussing extra security measures for Saturday night’s live show.”
      A Scotland Yard spokesman said: “We are aware of the recording and it will be assessed to see if any offences have been committed.” ”

      Tjaa, når multikulturen kommer, kan ikke engang et ligegyldigt amatør-sang show, fungere i fred, uden en betydelig indsats af sikkershedspolitiet. Hvor er det herligt !!!
      Hvis dog bare briterne var bedre til at forstå hvad der kan fornærme nogle muslimer, så ville alt være bedre. Briterne skal bare lige undgå; svinekød, nøgenhed, ligestilling, deres flag, X-faktor, demokratiet og 17000 andre områder, så vil det kreative multikulti samfund tilgengæld være klar til at tage over med fest og farver.

      Kommentar by Superman — 25. januar 2009 @ 18:11

    20. “I Danmark er intet helligt. Jo måske ytringsfriheden”, siger Iben Tranholm, hvorefter hun straks som utallige andre langer ud efter Muhammed-tegningerne og dermed viser, at om noget IKKE er helligt for hende, så er det ytringsfriheden.

      Kommentar by Niels P. — 25. januar 2009 @ 18:31

    21. Disse intellektuelle og tankemaessige analfabeter proever at fortaelle, at fordi man ikke blindt accepterer en samfundsfjendsk fremmed religion, hvorfra de hoester deres stemmeblok, er det fordi man ikee ‘forstaar’, disse racistiske og über-moralske vendinger og tankegang goer dem selv til aandspygmaerer.

      Det er jo netop fordi at langt, langt de fleste der har gjort sig rationelt beviste om netop denne doedskult, goer at folk faar afsky og frasiger sig enhver sammenligning.

      At man skal til at respekterer ‘foelelser’ fremfor for fornuften og virkeligheden er endnu et kollektivistisk ttotalitaert tiltag, fornuften, individet, virkeligheden, rationel taenkning skal undertrykkes, og det goeres gennem artikuleret idioti og retorisk akrobatik.

      Kommentar by Rolf Krake — 25. januar 2009 @ 18:35

    22. “Og mange har et meget negativt billede af religion”, siger Iben Tranholm.
      Ok! Jeg har godt nok et par forbehold over for denne Allah, der kuer folks liv her på jorden og hinsides brænder dem i evig ild, fordi de ikke havde et tørklæde på hovedet eller hvad der nu skal til. Han minder mig lidt for meget om en profet, man ikke må tegne.

      Kommentar by Niels P. — 25. januar 2009 @ 18:56

    23. Det er vel ikke forkert, hvad Tranholm siger. Naturligvis skyldes en del af de sammenstød der er mellem mainstream dansk kultur og f.eks. muslimer, at danskere kan have svært ved at forholde sig til religion. Jeg vil mene, at fjendtligheden mod religion generelt er en stor del af drivkraften bag især den liberale islamkritik i Danmark. Denne kritik udmønter sig i desuden ofte i en almen religionskritik, som også retter sig mod kristendommen. Hvilken senest er set i Stjernefelt og Jens-Martin Eriksens antireligiøse skriblerier, og i Humanistisk Samfunds amokløb mod fadervor i folkeskolen.

      Det Danmark, der i den forbindelse ytrer islam- og religionskritik er det brandesianske Danmark. Selv er jeg konservativ og deler hverken deres frygt for religion generelt eller deres vestlige oplysningsprojekt. Enhver modstand mod islam må være pragmatisk og nationalt funderet og ikke bygge på det anti-religiøse vanvid, som liberale og venstreorienterede oplysningshumanister synes at finde så attraktiv.

      Kommentar by C_Skov — 25. januar 2009 @ 19:30

    24. Det er åbenbart religiøs opdragelse, som de inddrevne tvangslicensmidler til DR skal bruges til.

      Hvad den megen støtte, som de papirafhængige medier modtager, skal gøre godt for, ved jeg ikke. Politiken har på det seneste slået sig på splatter.

      Kunne det ikke anskues således, at muslimerne har bosat sig i det forkerte land?

      Kommentar by elefanten — 25. januar 2009 @ 19:33

    25. Fandt lige en sjov side, hvor man – angiveligt – kan få en ide om en hjemmesides indtjeningspotentiale. Uriasposten skulle således være ca. 11.000 USD værd. – Mens en obskur side som f.eks. SF.dk er ca. det halve værd:

      http://www.websiteoutlook.com/www.uriasposten.net

      Michael, we’re bigger than U. S. Steel

      – Hyman Roth til Michael Corleone

      Kommentar by uzi — 25. januar 2009 @ 20:53

    26. 21

      C Skov

      “Det Danmark, der i den forbindelse ytrer islam- og religionskritik er det brandesianske Danmark.”

      Ja, engang måske. I dag er det netop f.eks. det radikale venstre (og SF) der mest ihærdigt kæmper for religiøse symboler som en del af dommeres beklædning.

      Kommentar by Janne — 25. januar 2009 @ 21:09

    27. ad Janne

      Hvilket netop er det f.eks. Stjernefelt og Humanistisks samfund Dennis Nørmark ( tidl. radikal) angriber venstrefløjen for og de radikale for. Nemlig at de har glemt deres oprindelige religionsfjendtlige indstilling til fordel for multikulturalismen.

      Men det ændrer jo intet ved, at den brandesianske religionskritik er ligeså forkert, når den anvendes på islam, som når den anvendes på kristendom- og jeg kan ikke forstå hvorfor folk, der kalder sig højreorienterede flokkes om oplysningens afguder alene af den grund, at de kan finde ammunition til islamkritik hos disse.

      Kommentar by C_Skov — 25. januar 2009 @ 21:34

    28. 25

      C Skov

      De radikale og SF kan ikke mere undskylde deres adfærd med at de er tilhængere af multikultur.

      Det de i flæng praktiserer, er reelt nu og på lang sigt, at beskytte (ofte) intolerante religiøse fordomme og dogmer – og personer. Det er dem de giver særhensyn og særrettigheder (vogter guderettigheder) i offentlige institutioner samtidig med at de ofte skrotter fornuft, saglighed, selvstændig tankevirksomhed, mangfoldighed, frihedsrettigheder og modernitet.

      At SF og det radikale venstre så kalder deres formørkede og grumme utopi for multikultur ændrer ikke ved at det de i praksis er i gang med er at skrue tiden 200 år tilbage; ja mere eller mindre helt tilbage til feudaltiden. Det er bare så uklogt, inhumant og så utrolig udansk.

      Kommentar by Janne — 25. januar 2009 @ 23:21

    29. Interressant Kronik i JP af en gammel venstreorienteret professor, der tilsyneladene er ved at blive voksen, fornuften bobler op til overfladen og fortrænger det selvhadene irrationelle grums der hqr forkruet deres hoveder, stædig en smule forvirret ‘klassekamps romantik’, men det er rart at se, at nogle af de forvirrede utopister begynder med spæde skridt, at bekymre sig for vores fædreland.

      jp.dk/meninger/kronik/article1578927.ece

      Kronik: Slip patrioten ud af skabet

      Man bliver ikke mindre verdensborger af at være meget glad for sit eget fædreland. Tværtimod ville det kunne give den folkelige patriotisme nogle ideer at spejle sig i stedet for som nu at svømme hvileløs rundt i folkehavet, skriver kronikøren.

      […]

      Resultatet er, at det stort set kun er politikere fra Dansk Folkeparti, som artikulerer sig bevidst patriotisk. I befolkningen som helhed trives patriotismen derimod efter alt at dømme lige så stærkt, som den hele tiden har gjort. Da befolkningen imidlertid sjældent hører politikerne udtale sig om, hvad de mener hører god moderne patriotisme til, bliver den folkelige patriotisme udenfor det offentlige rum meget ofte lig med brutal selvhævdelse og alskens tankegods, som hviler på afstandtagen fra alle ”de andre” og de værdier, der opfattes som ikke danske. Engang imellem dukker denne uslebne folkelige patriotisme så frem i medierne, og mange gruer. Det har så efterfølgende som i en egen ond spiral skræmt politikerne over en bred kam fra at komme med udsagn, som kunne opfattes som patriotiske.

      […]

      Det fædreland, vi har, er folkets, og den danske arbejder er patriot. Han vil netop derfor sætte ind på at gøre landet til et godt hjem for hele den danske befolkning.«

      Kommentar by Rolf Krake — 26. januar 2009 @ 00:20

    30. Vi ved jo alle hvor dumme mennesker er:Statistisk set er halvdelen af dem endnu dummere.Deraf alverdens kvaler..(sic)

      Kommentar by ivan johansen — 26. januar 2009 @ 00:26

    31. Resultatet er, at det stort set kun er politikere fra Dansk Folkeparti, som artikulerer sig bevidst patriotisk. I befolkningen som helhed trives patriotismen derimod efter alt at dømme lige så stærkt, som den hele tiden har gjort. Da befolkningen imidlertid sjældent hører politikerne udtale sig om, hvad de mener hører god moderne patriotisme til, bliver den folkelige patriotisme udenfor det offentlige rum meget ofte lig med brutal selvhævdelse og alskens tankegods, som hviler på afstandtagen fra alle ”de andre” og de værdier, der opfattes som ikke danske. Engang imellem dukker denne uslebne folkelige patriotisme så frem i medierne, og mange gruer. Det har så efterfølgende som i en egen ond spiral skræmt politikerne over en bred kam fra at komme med udsagn, som kunne opfattes som patriotiske.

      Desvære er der bare MEGET langt fra ord til handling i det parti efter de blev “stuerene”(for det er de bestemt ikke nu i min bog), hvor principper intet betyder hvis bare de sikrer magten, ja undskyld min insisteren men jeg hader og afskyr vitterligen DF nu måske fordi jeg virkelig virkelig troede på dem…Engang.

      Der er det ved vendekåber og løgnere at man aldrig mere kan stole på dem, de havde deres chance, ja de havde det hele sympatien fra Danskerne, men da de kunne ricikere at miste magt(selvom de højst tænkeligt havde fået mange flere mandater), ja da valgte DFerne den foragtelige løsning, ja de selv kalder det realpolitik, jeg kalder det vendekåberi i bedste og groft løftebrud i værste fald.

      Kommentar by Whodares (Islam skaber tabersamfund) — 26. januar 2009 @ 03:04

    32. “Blandt de til Danmark ankommende er det især blandt muslimer der optræder fordomme de ønsker overtaget af andre og af samfundet som sådan, de har jo som muslimer enormt mange fordomme”, – dette skulle vist være den korrekte ordstilling i artiklen der uvist hvilken årsag ikke blev trykt således.
      Fortsæt.

      Kommentar by Peter Buch — 26. januar 2009 @ 06:18

    33. Igen en perletand og danskerhader – religion? Bliv mig fra livet, det er noget jeg har med mig selv.

      Kommentar by Bodil — 26. januar 2009 @ 09:07

    34. 1 onion:
      Se Onion, jeg tror på reinkarnation, jeg tro på den kristne Gud, hvad er jeg så?

      “Det er efter min opfattelse, kun svagt socialt begavet og usikre mennesker der er religiøse og det er mig en gåde, at vi i det 2100 århundrede, stadig har store flokke af enfoldige mennesker der ukritisk og savlende labber det religiøse nonsens i sig..”

      Jeg er nysgerig om hvad jeg er, i dit univers, så forklar mig venligst det, jeg venter spændt.

      Kommentar by Per N — 26. januar 2009 @ 11:22

    35. Som katolik må Thranholm jo være tiltrukket af en mere festlig, udadvendt religion, der tager plads i det offentlige rum med både røgelse og moralske doktriner. Det gør det sikkert ligeså svært for hende som for de citerede imamer at forstå fordelene ved vores behageligt kølige, private nordeuropæiske protestantisme.
      Der er så mange kristne danskere, og de har ikke en eneste religiøs følelse i kroppen. Det gør det netop muligt at holde et bare nogenlunde skel mellem religion og politik, og der er nogenlunde enighed om, at grunden under politiske diskussioner bør være rationel. Er det ikke en eksportvare snarere end en mangel?

      Kommentar by KE — 26. januar 2009 @ 11:29

    36. Marxismens tilbederer har et irrationelt had og sygt forhold til Kristendommen, mht Jødedommen er den endnu mere hadefuld og nu, åbenlyst Antisemitiskt.
      At disse politiske galninge har foreslket sig i en ægte primitiv, tilbagestående og barbarisk pre-feudalistisk religiøst kult på stammestadiet er den integrerede dumhed, den eneste forklaring er at begge ideologier nærer et had til den Vestlige Civilization og i fælleskab forsøger den ødelagt – Der er ingen undskyldninger, ingen pardon, disse landsforrædderer, folkeforrædderer, kriminelle mod menneskeheden skal op og dingle.

      #31 Whodares,

      Enig, DF har skuffet, men er det bedste alternativ vi har (Indtil SIAD er valgt ind og sætter fut under deres flade rumper) og man har savnet dem lidt på det sidste, nogle udspil, nogle høringer, stiller spørgsmål osv – Den borgerlige regering har også skuffet ved ikke at privatisere DR eller brugerbetaling, at de støtter medierne med midler, at de ikke har renset afskummet ud, den røde pest, ved ikke at have skåret kraftigt ned på bureaukratiet, istedet har vi en enorm offentlig sektor og har overhalet den synkende skude Sverige.

      Men jeg forholder mig rolig og gider ikke spilde min tid på at svine VKO til, det er der nok der gør (jeg afskyr de røde svin som pesten), det er ikke formålet, men man kan kritisere på en positiv måde fordi man vil dem godt, og forsøge at få dem derhen hvor man ønsker.

      Kommentar by Rolf Krake — 26. januar 2009 @ 12:33

    37. Whodares,

      Ja, de ’stuerene’, hvordan får det ikke bare en dårlig smag i munden, de ’stuerene’ og de ‘anstændige’, det give en kvalme – De stuerene er dem der skider på gulvet, og tilpisser møblerne, i vores eget hjem, vores nation, og de ‘anstændige’ er dem udskejer sig som en flok primitive neanderthalerer sammen med det værste afskum af voldspsykopater.

      Kommentar by Rolf Krake — 26. januar 2009 @ 12:44

    38. Imam Naweed Baig: “De fleste danskere ved kun det om religion, de har lært i folkeskolen, og de ved især meget lidt om religiøse følelser,” siger han. “Dem ved de ikke, hvordan de skal tackle.”…

      Tja – jeg fyldes af stærke, men alt andet end religiøse følelser, når jeg tænker på, hvordan de nedenfor anførte mennesker har været genstand for imamen og trosfællers dødstrusler, afledt af muslimers religiøse følelser:

      Günther Walraff, Robert Redeker, Stefan Herre, Ibn Warraq, Wafa Sultan, Dr. Yavuz Özguz, Hirsi Ali, Ehsan Jami, Mariwan Halabjaee, Ralph Giordano, Mina Gabriel, Vebjørn Selbakk, Ekin Deligöz, Runar Søgaard, Gisela Zapka, Claudia Dantschke, Mark Gabriel, Dr. Younus Shaikh, Terence McNally, Gert Vilks, Taslima Nasreen, biskop dr. Michael Nazir-Ali, Kadra Noor, Nyamko Sabuni, Mina Ahadi, Maryam Namazien, Mohammed Anwar Shaikh, Ahmed Aboutaleb, Giancarlo Gentilini, Shabana Rehman, Nezla Kelek, Mina Ahadi, ArzuToker, Sooreh Hera, Omar Sharif, Ayaan Hirsi Ali, Gert Wilders, Van Gogh, John Latham, Naser Khader, Magdi Allam, Mohammed Sifaoui, Nahquib Mahfouz, Rachid Ben Ali, Seyran Ates, Salman Rushdie og drab og drabsforsøg på hans japanske oversætter og Hitoshi Igarashi og italienske oversætter Ettore Capriolo og norske forlægger William Nygaard.
      Faraq Foda, Van Gogh og Hitoshi Igarashi blev dræbt – Fl. Rose og Kurt Vestergaard skulle dræbes og andre danske tegnere, skrivende folk og politikere (Khader) har fået deres liv og mulighed for personlig udfoldelse stærkt begrænset.

      Og vel endnu flere, hvis navne er mig ubekendte.

      Kommentar by Als — 26. januar 2009 @ 14:00

    39. Jeg kan ikke lade være med at sige noget kort! om religion, Pat C. er alle steder med hans nyeste vidio, og hvor har han ret, generelt nyder jeg hans vidioer, skarp og ironiske lige min kop the.

      Der hvor at kæden hopper af for mig, er, når hans had til al religion er så tydelig i hans måde at lave vidio på, han må have nogle grimme oplevelser med religion.

      Lad mig slå fast, at for mig, er islam ikke en religion, jeg har sagt det meget længe, det er en dødskult.

      Fordi at de fleste slår DØDSKULTEN, sammen med Budisme, kristen, hindu, ect. ja så får man et meget simpel indtryk af al religion som værende et misfoster i undertrykkelse og voldelig, vilke jeg bestemt ikke kan se, enhver har sit ejen mening om, at det er vås, hvike der er oplagt at mene, alle har en opfattelse af hvad der er op og ned, hvilke er sundt og godt.

      Jeg har en opfattelse af at så snart at der er et emne der har med DØDSKULTEN at gøre, så bliver alt der lugter af religion, stoppet ned i den sorte gryde, et fedt.

      Jeg er det, der bliver beskrevet national konservativ, for mig vedkender jeg mig til den kristne Danske historie, jeg elsker at komme ind i en kirke, er der som regel kun til dåb, konform. begravelser, og som turist, jeg er vild men Dannebro, og den forhistorie som Danmark er rundet af, og forstår at uden kristendommen, ville vi have et meget anderledes Danmark.

      Kommentar by Per N — 26. januar 2009 @ 15:34

    40. 21. Rolf Krake

      Jamen, den rute har vi længe været forsøgt presset ind på :

      at vi skal bortsie rationalitet,objektivitet og pragmatisme og i stedet fremme det emotionelle.

      Årsagen er enkel – det er på det emotionelle niveau Berigerne, med ganske få intellektuelle undtagelser, befinder sig.

      Og de få undtagelser blandt muslimer jagter de rettroende muslimer selvfølgelig ihærdigt.

      Det er katastrofalt dette her – for det betyder en god del af det fundament de europæisk/vestlige samfund er opbygget på forsøges fjernet.

      Det der venter os vil blive hvad vi kan observere foregår i de islamiske lande- specielt i Mellemøsten er dette tydeligt – at man interagerer med råben og skrigen og følelsesmæssige udbrud.

      Nu trøster jeg mig en smule ved tanken om at Danerne er Nordiske af oprindelse og har indbygget en form for kølighed, som jeg i præcist denne her sammenhæng mener er absolut positiv!

      Voksne mennesker der lader deres emotioner styre deres adfærd virker infantile og patetiske.

      Men de er ikke ufarlige for deres omverden, præcist som sociopaten, der fungerer i hverdagen, heller ikke er det for hans/hendes medmennesker.

      Vi opdager det desværre alt for ofte først, når ulykkerne begynder at indtræffe.

      Vi skal nok tage dette med at forsøge at prioritere det emotionelle før det rationelle m.m. alvorligt.

      Et prej om at det ER alvorligt for os er sagen om moskeen i Køln.

      Dette er ikke kun et byggeri, men et emotionelt anliggende for de tyske muslimer, at moskeen skal bygges så den er højere end Køln´s Domkirke.

      Ingen vantro bygninger må rage op over islams bygninger.

      Moskeen i Køln er et perfekt, nutidigt byggeri til at fastslå islam´s stigende indflydelse på Tyskland.

      De aner ikke hvad rationalitet, pragmatisme

      Kommentar by Vivi Andersen — 26. januar 2009 @ 15:40

    41. 35

      KE

      “Der er så mange kristne danskere, og de har ikke en eneste religiøs følelse i kroppen.”

      Den sætning er af en sådan fin og særpræget karakter, at jeg nok aldrig glemmer den igen. Men hvordan kan man være kristen uden en religiøs følelse i kroppen? Hvad mener du konkret?

      Ellers er meget enig med dig i at der skal være skel mellem politik og religion og at det også i lang tid heldigvis har været det der har kendetegnet det politiske liv i Danmark. (med undtagelse måske af kristeligt folkeparti)

      Kommentar by Janne — 26. januar 2009 @ 17:14

    42. 38

      Als

      Ja, hvis det ikke er netop religiøse (hjernevaskede samt ræsonresistente) følelser, der har gjort alle de mennesker, du nævner, til jaget vildt, så ved jeg ikke hvad det er. Fin pointe du har.

      Kommentar by Janne — 26. januar 2009 @ 17:21

    43. Iben Tranholm “Danskernes forhold til religion er præget af fordomme. Og mange har et meget negativt billede af religion”
      Det der sker her, er at hun slår alle religioner sammen. Det er ikke væsentligt for hende at sondre mellem dem. Jeg husker at Margrethe Vestager var ude i det samme ærinde og om islam sagde: “Det er bare en religion”. Men der er himmelvid forskel på religioner. Bl.a. mellem en lovregion som islam og protestantisk kristendom. Kim nævner i indledningen at retningen Ahmayidda, der betragter sig som muslimer, ikke anerkendes som muslimer. De er forbudt og forfølges talrige steder i de muslimske lande, således i Indonesien. Det er tydeligt, men aldeles overset af Iben Tranholm, at intolerancen mod anderledes troende er voldsomst i stærkt religiøse samfund, ikke mindst i de muslimske. For nylig så jeg endnu et udslag af muslimsk nidkærhed, idet yoga var blevet forbudt (haram) i Indonesien fordi det ledte folk væk fra islam.
      Vi har også i det kristne Europa århundreder tilbage set forfærdelige misgerninger mod anderledes troende, men det er heldigvis ved at være overstået. Når danskerne vender sig mod islam, har det intet med uvidenhed at gøre, men med indsigt og forståelse.

      Kommentar by Niels P. — 26. januar 2009 @ 21:30

    44. Efterdomme eller fordomme ?

      Danskerne er et af de mest oplyste folk i verden.
      Vi har oplevet en del her i landet fra muslimsk side med terrorangreb med dødeligt udfald i 1980’erne, dødstrusler mod denne og hin, angreb på danske jøder,muslimer dømt for terrorvirksomhed, jævnlige overfald og luder-gørelse af danske kvinder osv.
      Skulle konkret viden om disse objektive begivenheder bevirke evt. negative følelser overfor ideologien islam, må det må bestemt betragtes som efterdomme – ikke fordomme.

      Kommentar by Kirsten Damgaard,kulturpsykolog — 27. januar 2009 @ 00:37

    45. 43 Niels P:
      “Vi har også i det kristne Europa århundreder tilbage set forfærdelige misgerninger mod anderledes troende, men det er heldigvis ved at være overstået. Når danskerne vender sig mod islam, har det intet med uvidenhed at gøre, men med indsigt og forståelse.”

      2 ting, hver gang at muslimers vold kommer op, er der hver gang nogen der kommer med den gamle traver, i altså, vi har også været nogen slemme nogen, og det fra folk som vil bekæmpe islam, det er til at brække sig over, gad vide om jeg skal kikke efter mine vikinge aner og finde ud af thor var også slem, det stinker langt væk af skyldføelse og til dels selvpineri.

      Du skriver at kristendommen heldigvis er VED at være omme, altså ugerninger, jeg venter spændt på den dokomentiaon??
      Der er skrive fejl, er træt i øjnene.

      Kommentar by Per N — 27. januar 2009 @ 09:37

    46. OT

      Venstrefløjens multikulturelle højborg København en belastning for Danmark og for unges fremtidsmuligheder:

      “Eksempelvis slår rapporten (OECD) fast, at hver fjerde af de 15-årige folkeskolelever i København er dårlige til at læse, mens det samme tal for tosprogede ligger helt oppe på 51 pct.”

      h t t p://jp.dk/indland/kbh/article1583622.ece

      Kommentar by Janne — 27. januar 2009 @ 15:19

    47. -> 45 Per N.
      Du har fuldstændig misforstået mit indlæg i nr. 43 og tillægger det noget der aldrig har været i mine tanker. Det drejer sig overhovedet ikke om skyldfølelse eller selvpineri. Iben Tranholms opfattelse er, at manglende viden om religion fører til fordomme og afstandtagen fra de troende. Når jeg nævner misgerninger i Europa, tænker jeg på Savonarola i Firenze, inkvisitionen, Bartholomæusnatten i Frankring 24. aug. 1572, Calvins rædselsstyre i Geneve og meget andet, der viser at stærkt troende og meget lærde kan være nogle værre sataner, Jeg tror derfor ikke på Iben Tranholms forestillinger om at vores uvidenhed er årsag til vores “negative syn” på religion. Jeg tror at vores afstandtagen fra islam skyldes at vi ikke kan acceptere en intolant religion. I Danmark er vi overordentligt tolerante, og det er jeg lykkelig for. Tolerance er desværre nærmest ukendt inden for islam.

      Kommentar by Niels P. — 28. januar 2009 @ 01:00

    48. NiEls P:

      Jeg har nærlæst 45 igen.

      “Det der sker her, er at hun slår alle religioner sammen”

      Ja du har ret sory, jeg er rimelig nærtagen når Jødisk og Kristen religion bliver nævnt i samme forbindelse med dødskulten, og at høre ustandselig at kristendommen var også grusom, det ved de fleste jo godt, men de mange er ikke helt klar på korstogterne mening, og kender for det meste ikke historien om det sidste slag ved Wiena, at uden den Kristene Polske Konge der kom til hjælp, ja så var vi muslimsk idag.
      Tak for at du svarede, jeg havede opgivet at få svar.

      Kommentar by Per N — 28. januar 2009 @ 10:14

    49. 47

      Niels P.

      “Jeg tror at vores afstandtagen fra islam skyldes at vi ikke kan acceptere en intolant religion.”

      Hvor har du ret.

      Kommentar by Janne — 28. januar 2009 @ 19:55

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper