29. januar 2009

Kasper Støvring, ph.d

Næst efter Søren Krarup, er Kasper Støvring nok landets skarpeste konservative skribent. Igår forsvarede han sin ph.d. på Københavns Universitet med afhandlingen Træk af den kulturkonservative tænkning med stadigt hensyn til Villy Sørensens essayistik.

Et stort tillykke skal lyde herfra.

(Forsvarshandlingsleder Anne Fastrup og doktorand Kasper Støvring)

Fra Københavns Universitets pressemeddelse – Ikke så kulturradikal at det gjorde noget (19/1-09).

“At Villy Sørensen hørte til det 20. århundredes mest indflydelsesrige danske forfattere og filosoffer, hersker der stor enighed om på det litterære parnas. Mange litterater skriver også gerne under på, at Villy Sørensen i vid udstrækning videreførte det kulturradikale projekt, som Poul Henningsen satte i gang.

Men ifølge Kasper Støvrings nye ph.d.-afhandling Træk af den kulturkonservative tænkning var Villy Sørensen slet ikke så kulturradikal, at det gjorde noget, og han kaster i afhandlingen lys over en kulturkonservativ strømning, der løber gennem hele Villy Sørensens forfatterskab, men især hans essays. En strømning, som hidtil har været underbelyst, hvis ikke ligefrem mørkelagt, i tidligere kritikeres omgang med forfatterskabet…

Ifølge Kasper Støvring var udgangspunktet for Villy Sørensen en meget stærk krisebevidsthed, en oplevelse af at leve i en moderne epoke, hvor der ikke længere fandtes fælles værdier, og hvor menneskets rovdrift på naturen havde ført til en økologisk krise.

– Sådan en krisebevidsthed er selvfølgelig meget svær at forene med kulturradikalismens fremskridtstro og optimistiske humanisme, fortæller Kasper Støvring, og fortsætter:

– Sørensen kritiserer også videnskaben og teknikken for at tilsidesætte etiske hensyn og for at blive et middel til at øve rovdrift på naturresurserne. Og dermed trækker han i sin økologiske bevidsthed og sin kritik af teknologi og vækstideologi på nogle klassiske kulturkonservative temaer, som samtidig er en kritik af både liberalistisk og marxistisk ideologi…

Den kulturradikale kanonisering af den ”gode” kunst som opbyggelig og nyttig er ifølge Kasper Støvring en anden væsentlig brudflade mellem de kulturradikale og Villy Sørensen.

– Villy Sørensen har et blik for alt det irrationelle og primitive i mennesket og kulturen, og de forfatterskaber, han er interesseret i, afsøger netop de områder, siger Kasper Støvring.

Og ifølge Kasper Støvring var Villy Sørensen meget optaget af den vestlige kulturs mytologier ud fra den opfattelse, at det er vigtigt at opretholde en forbindelse til det overleverede i kulturen og det oprindelige i mennesket, og her bryder han indlysende med avantgardens radikale fornyelsesprojekt.”

Diverse.

  • Kulturkritik.dk (hans hjemmeside).
  • Nomos blog (bl.a. Kasper Støvring).
  • Uriasposten, Kasper Støvring (bl.a. kronikuddrag).
  • Oploadet Kl. 18:55 af Kim Møller — Direkte link34 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6511/trackback

    34 Comments »

    1. “Næst efter Søren Krarup, er Kasper Støvring nok landets skarpeste konservative skribent.”

      Var det ikke Kasper Støvring der verbalt blev banket gul og grøn af Christoffer Arzrouni i et radioprogram på P1 for et par år siden?

      Kommentar by raapil — 29. januar 2009 @ 20:14

    2. Jeg har altid nydt at læse debatindlæg af Kasper Støvring – han præsenterer en interessant vinkel som desværre er alt, alt for sjælden i det akademiske miljø i Danmark.

      Kommentar by Morten — 29. januar 2009 @ 20:45

    3. -> #1: Dét er vist ønsketænkning fra din side – eller også lader du dig imponere af liberal frækhed i forhold til konservativ gentlemanlikeness! Hør selv Arzrouni/Støvring-debatten på:
      http://www.devilsadvocate.dk/wordpress/?p=10

      Kommentar by Uriasposten.NET-læseren — 29. januar 2009 @ 21:46

    4. Nogen links til noget han har skrevet? lyder som noget man gider læse

      Kommentar by Realisten — 29. januar 2009 @ 22:42

    5. @ # 1: Nej.

      Kommentar by uzi — 29. januar 2009 @ 22:51

    6. @#3: Jo, det mener jeg det var.

      Kommentar by raapil — 29. januar 2009 @ 23:06

    7. ihh hvor fint raapil – at du sådan kan genfortælle den version af historien som punditokraterne har valgt at fortælle om deres ven Christoffer.
      Og som det vist er de færreste andre der er enige i.

      Skal vi gætte på at du aldrig selv har hørt programmet, Raapil ????
      Men man lyder jo kvik når man sådan slynger om sig med referencer – uagtet at man blot snakker andre efter munden. Men at dømme efter din blog, er det jo vist din største kvalitet.

      Kommentar by Superman — 29. januar 2009 @ 23:19

    8. Raapils fantasier om, at debatter foregår analogt til en voldshandling, fortæller en del om hans intolerance over for meningsforskelle.

      Støvring og hans konservatisme tager udgangspunkt i virkeligheden, som den er. Arzrouni og en type som Raapil forsøger på hver sin måde at omskrive, fornægte og amputere virkeligheden til den ønskede ideologiske ramme.

      Sidstnævnte position kan umiddelbart forekomme at være et handicap, men fordelen ved at løsrive sig fra virkeligheden er enorme. For den ideologiske virkelighedsfornægter kan derved hævde sin moralske overlegenhed, anstændighed og godhed fuldkommen skamløst løsrevet fra virkeligheden og dermed ’vinde’ en debat i overensstemmelse med Raapils voldsanalogier.

      Kommentar by traveler — 29. januar 2009 @ 23:26

    9. Hvis Kasper Støvring læser med her :

      TILLYKKE !

      Og ja, det er altid godt af læse hvad Støvring skriver.

      Så vi kan godt sige, at vi er heldige han er på hold med mange andre glimrende debattører og skribenter, som holdningsmæssigt står på samme fundament, men politisk måske forskelligt.

      Har I set, at the International Free Press Society fra 21.jan.2009 er en realitet og at de har offentliggjort en liste over rådgivere, tror jeg det er ?

      Kommentar by Vivi Andersen — 29. januar 2009 @ 23:38

    10. Lyt!

      http://www.devilsadvocate.dk/wordpress/?p=10

      Kommentar by a-ha — 30. januar 2009 @ 01:05

    11. Undskyld, jeg tog fejl. Det var ikke i P1, men i en podcast lavet – så vidt jeg husker – af Lars Hvidberg og Jacob Mchangama, at Arzrouni gav Støvring tørt på.

      @#6: “Raapils fantasier om, at debatter foregår analogt til en voldshandling, fortæller en del om hans intolerance over for meningsforskelle.”

      Den forstår jeg simpelthen ikke. Hvad menes?

      Kommentar by raapil — 30. januar 2009 @ 01:11

    12. @raapil
      “”Den forstår jeg simpelthen ikke. Hvad menes?””
      Jeg tror der menes, du har knald i bøtten!

      Kommentar by li — 30. januar 2009 @ 09:08

    13. Også et stort tillykke Kasper Støvring. Jeg læser altid med stor fornøjelse hans debat-indlæg, og samtidig ærgrer jeg hvergang mig over, at der ikke findes flere af hans slags i det akademiske miljø i Danmark.

      Kommentar by JensH — 30. januar 2009 @ 09:30

    14. #11 Citat: “Var det ikke Kasper Støvring der verbalt blev banket gul og grøn af Christoffer Arzrouni” = Raapil voldsfantasier omkring en debat om meningsforskelle mellem en liberal ideolog og en konservativ realist.

      Det burde ikke være så svært at forstå. )-:

      Eller: Der er må være noget galt, hvis den slags debat opfattes som en omgang bøllebank. Næppe hos de to debattører, men hos tilhøreren, hvorfor #12 har ganske ret.

      Kommentar by traveler — 30. januar 2009 @ 09:40

    15. Fik han 7?

      Kommentar by Allan — 30. januar 2009 @ 09:58

    16. Tillykke til Kasper Støvring.

      Kommentar by ISBN — 30. januar 2009 @ 10:25

    17. Stort tillykke til Kasper Støvring.

      Det kommer ikke bag på mig at Støvring kan finde værdipolitiske plusser ved Villy Sørensen. Ikke at jeg skal gøre mig til ekspert på hverken den ene eller anden af de to mænd, men her i hjemmet har vi brugt Ragnarok (om den nordiske mytologi) som familie godnatlæsning og læst flere noveller af Villy Sørensen og flere tekster af Støvring. For mig hører både Støvring og Sørensen til nogle af kæmperne i dansk (ånds)kultur. Ligesom Poul Henningsen i øvrigt gør.

      Kommentar by Janne — 30. januar 2009 @ 10:27

    18. @Allan

      Man får ikke karakter, når det drejer sig om en ph.d.

      Er der ingen nedre grænse for niveauet hos DR’s medarbejdere?

      Kommentar by ISBN — 30. januar 2009 @ 10:27

    19. -> #18 Allan

      “Er der ingen nedre grænse for niveauet hos DR’s medarbejdere?”

      Nej!! Jo mere uvidende og outreret jo bedre synes DR’s rekrutterings-devise at være.

      Men så er det jo godt, at vi har folk som Kasper Støvring til at gå op imod denne røde propaganda-sender.

      Kommentar by JensH — 30. januar 2009 @ 11:13

    20. Min kommentar #19 var selvfølgelig til ISBN og ikke loonien Allan.

      Kommentar by JensH — 30. januar 2009 @ 11:53

    21. @Allan !

      Dejligt at se dig her på siden igen, husk at hilse Irene på DR. Skal I snart lave et program sammen om det “højreekstreme Uriasposten” igen ?

      Kommentar by Per H — 30. januar 2009 @ 12:53

    22. Lidt OT.

      Generelt vil jeg anbefale studerende og andre interesserede til at møde op til PhD- og andre forsvar, eller alternativt vil jeg anbefale universiteterne mindre auditorier til lejligheden.

      Alt for ofte har jeg set en så tynd belægning som på billedet ovenfor. Det er synd for det menneske, der har knoklet med et emne i flere år, at stå over for et halvtomt auditorie. Så hellere sidde som sild i en tønde i et lille lokale.

      Mvh. Børge.

      Kommentar by Børge — 30. januar 2009 @ 13:19

    23. #1 sætter en modsætning op.

      ” “Næst efter Søren Krarup, er Kasper Støvring nok landets skarpeste konservative SKRIBENT.”

      Var det ikke Kasper Støvring der VERBALT blev banket gul og grøn af Christoffer Arzrouni i et radioprogram på P1 for et par år siden?”

      (Mine versaler)

      ——————————————

      Definer ordet skribent.
      Definer derefter ordet verbalt.

      Tænk nu efter, om der er en modsætning i ovenstående.

      Kommentar by Ole — 30. januar 2009 @ 14:14

    24. Er der nogen her, der har tænkt over, hvorfor Allan stadig vender tilbage til Uriasposten en gang imellem? Har han ikke fået de rigtige udfordringer i DDR alligevel?

      Kommentar by Purellif — 30. januar 2009 @ 15:27

    25. -> 24

      Lur mig om ikke islam-lobbyisten frekventere Uriasposten op til flere gange dagligt, der er jo ikke ligefrem trængsel på hans egen blog eller modkraft.dk!

      Kommentar by Front De Boeuf — 30. januar 2009 @ 15:34

    26. Tillykke Kasper :-)

      Kommentar by Asger Trier Engberg — 30. januar 2009 @ 15:37

    27. Tillykke Kasper :-)

      God vind fremover.

      Mange venlige hilsner
      Asger

      Kommentar by Asger Trier Engberg — 30. januar 2009 @ 15:38

    28. http://www.jv.dk/artikel/595976 Lidt om Hans “Pusher” Boserup.

      Kommentar by Anders Kusk — 30. januar 2009 @ 17:23

    29. Det er ikke studenterhuen (eller bachelor-beviset eller kandidat-beviset eller ph.d-graden) der trykker hos Danmarks Radios fineste, haha!

      Det er helt ufatteligt så selvindtagede, så snotdumme og dog så opmærksomhedssyge som venstrefløjens absolut allermest intellektuelt udfordrede er.

      Jeg griner stadig stille for mig selv, når jeg tænker på alle de gange jeg har kørt Allan Lindemark på røv og albuer i jura-debatter her og på hans egen side :-)

      Kommentar by DaLi — 30. januar 2009 @ 19:41

    30. OT: Tjek lige DR2 i aften med Deadline

      Først : Karin Jespersen som gæst, hun afbrydes konstant og skal konstant afkræves forklaring på hvad en ekstremist er, hvem der er eksempler, hvordan vi nu “kan vide” det for sure, osv osv osv …

      Dernæst: En eksil-iransk kvinde, en filmmager, sidder og maler et åbenbart skønmaleri af Iran som tolerant, åbent og misforstået og selvsamme journalist laver intet andet end at supplere, når nu gæsten ikke formulerer sine pointer helt præcist nok til folkeopdragelsens formål.

      … og så sluttede det. IKKE ET KRITISK SPØRGSMÅL

      Kommentar by DaLi — 30. januar 2009 @ 23:02

    31. Man kan kun unde ham den, en af de forholdsvis fornuftige tilbage i dette arme land, så tillykke med det Hr Støvring.

      Sådan helt OT.

      http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=8766

      Tja hvorfor snart ikke, der var såmænd heller ikke rigtigt nogen der tog nazisternes trusler om udslettelser alvorligt, måske man skulle prøve at lytte lidt mere til hvad galningene siger, omend de vist gerne vil gøre deres præstation større for der er nok nærmere 10% end 3% muslimer i DK, ikke desto mindre må jeg med sorg give islamisterne i artiklen ret.
      Vi (og vi er så en del der er undtaget fra det) altså Danmark samt resten af europa smider os fladt på maven overfor enhver trussel.

      Jeg væmmes !

      Kommentar by Whodares — 30. januar 2009 @ 23:19

    32. #30. Lige så slemt synes jeg det var, at man havde tilkaldt den evindelige og utålelige Hans J. Bonnichsen til at “hudflette” hvad Karen Jespersen havde sagt. Han blev, naturligvis, heller ikke stillet over for et eneste kritisk spørgsmål.
      Det tenderer provokation, at Bonnichsen, i tide og utide skal slæbes til mikrofonen i DR.

      Kommentar by Niels Juel — 30. januar 2009 @ 23:53

    33. OT
      31.whodares

      Det der med at de Skandinaviske lande skulle gøres til springbrættet til de øvrige europæiske lande er for mange år siden fremsat som en del af den strategi som The Muslim Brotherhood frembragte for islamisering af Europa.

      Efter Europa skulle turen kommer til USA.

      Men eet og andet har vist ikke rigtig fungeret for dem, idet de for et par år siden talte om at USA skulle være deres primære mål.

      De mente at have fundet ud af, at når de kom i besiddelse af USA ville adgangen til resten af den ikke-islamiske verden stå som en åben ladeport for dem.

      Eet og andet sted pi…. det mig STADIG noget så grusomt af at læse det denne Sheik Issam Amira siger.

      Han skræmmer mig ikke, han gør mig vred!

      Kommentar by Vivi Andersen — 31. januar 2009 @ 12:31

    34. 30.DaLi

      DR ved man hvor man har !

      Kommentar by Vivi Andersen — 31. januar 2009 @ 12:33

    RSS feed for comments on this post.