2. februar 2009

Maja Gildin Kragelund: Skønt at leve i fred og sikkerhed, men umoralsk at forsvare sig

Dansk-israeleren Maja Gildin Kragelund er aktiv i Folkesagen for Værdig Asylpolitik, og som naiv venstreintellektuel et naturligt sandhedsviden for P1. I sidste uge var hun hovedperson i Klubværelset og Dokumentartimen, og så fik Gaza-konflikten også en personlig vinkel.

Klubværelset havde Israels (problematiske) militarisme som emne. Fra programomtalen.

“Maja på 25 er kommet i Israel hele sit liv, og har nu læst der i et halvt år. Det er hårdt for hende at være i Israel, selvom hun også elsker det. Men den konstante politiske og religiøse diskussion i landet går hende på nerverne. Hun har fundet ro i et miljø, som ikke lægger vægt på religiøse og politiske tilhørsforhold, men i højere grad værdsætter individets ret til at udvikle sig kunstnerisk.

Det alternative miljø i et land som Israel er kendetegnet ved en insisteren på ikke at vær e politisk og religiøst, men i stedet fokusere på hinanden som mennesker.”

  • 27/1-09 Klubværelset, P1 – I det hellige lands tjeneste – eller ej….
  • Dokumentartimen omhandlede Majas møde med (den problematiske) fanatiske jødedom. Fra programomtalen.

    “Når jødedommen bliver til fanatisme står Maja af…. Grædemuren i Palæstinas gamle hovedstad Jerusalem samler tusinder af religiøse jøder. Men bare ved synet føler Maja sig rundt på gulvet og ør i bolden! Panden mod muren! Og så endda endnu en mur, som Maja skal forbi, for at kunne besøge Noar i det palæstinensiske område omkring Jerusalem. En beskyttelsesmur, som Israelerne er i gang med at bygge og som skal skille ven fra fjende. Noar – fjenden – er ligesom Maja medlem af organisationen ”Crossing Borders”, som arbejder for dialog mellem unge i Mellemøsten…

    Vi kommer hinanden ved, noterer Maja. Men hun vil også bagom! Lære af bedstefars forfærdelige oplevelser fra krigens tid og i enrum drøfte hans syn på jødedom, skyld og menneskerettigheder. De kommer vidt omkring, de to. Majas skyldfølelse overfor palæstinenserne har svære vilkår…

  • 29/1-09 Dokumentartimen, P1 – Med ryggen mod grædemuren.
  • Et enkelt citat fra førstnævnte udsendelse illustrerer niveauet. Det er skønt at leve i fred og sikkerhed, men umoralsk at forsvare sig.

    Maja Gildin Kragelund: Altså man vænner sig til det her. Man aner ikke hvad der sker i deres hoveder. Altså, det er jo virkeligt mærkeligt. For samtidig er jeg jo jøde, og folk spørger, hvad så, skal du immigrere. Flere jeg har snakke med, taxichauffører, siger sådan – hvad snakker du om, du skal tilbage, du skal da ikke tilbage til Danmark, du er jo jøde, det her er dit land. Og når jeg så sidder i en bus fyldt med soldater, så ved jeg godt, at det her overhovedet ikke er mit land. Jeg føler mig hyperfremmedgjort, og føler slet ikke jeg forstår, hvad det er der får folk til…

    Fordi det her land, der er i krig, og fordi der er fjender omkring – noget af det, er inde i folks hovedet, synes jeg, men altså, som i morges, røg der fem raketter ind fra Libanon, så (fniser), røg der fem raketter ind fra Libanon mod Israel, så det er meget, et land der er i krig, og hvor der er fjender der vil ondt, og meget, som da man legede røver og soldater, da man var barn ik’. Altså der er venner og fjender og så videre, så jov, det sætter gang i en rigtig stærk oplevelse tror jeg, som en 18-19 årig, at stå ansigt til ansigt overfor en der vil dræbe en, og så selv skal dræbe først. Det kan jeg slet ikke forestille mig.

    Ruth Storm, P1-vært: Vi er i Israel, som er i krig med Gaza. Derfor er vi nødt til at snakke om konflikten. Vi er nødt til det, fordi det er det alle tænker på og taler om, og vi er nødt til det, fordi det er en af de ting, man som ung værnepligtig i Israel altid vil have i baghovedet.

    Maja Gildin Kragelund: – Jeg er meget imod den krig. Lige pludselig går det bare op for mig, at det at befinde sig i et land, de etiske og moralske overvejelser der befinder sig på den her side af grænsen, eller i det her land. Og på den måde er det også en meget indre.. jov det er en indre konflikt, fordi jeg er her, og jeg nyder jo godt af, at jeg ikke behøver at være bange i Jerusalem, men jeg kan simpelthen ikke holde ud hvad der sker – jeg kan ikke holde ud den måde Israel fører krig, og jeg befinder mig i Israel. Og selvom tingene ikke er sort/hvidt, altså hvad jeg gør hænger ikke sammen med en eller anden nation, men derfor er der alligevel nogle moralske og etiske overvejelser, som jeg virkelig skal forholde mig til, og ved jo at jeg skal hjem til Danmark. Ikke fordi jeg føler mig usikker, men bare fordi, jeg simpelthen ikke kan stå inde for det der foregår… Blandt de fleste israelere og blandt, måske også de fleste jøder rundt omkring i verden, så er det at der ryger raketter fra Gaza til Israel, ligesom endnu et bevis på, eller et stærkt tegn på at vi igen er truet og så videre… og jeg tror slet ikke på det kort, man bliver ved med at sige, at palæstinenserne er i bund og grund militante folk, at de ikke vil fred og alt det der. Det kan jeg slet ikke – jeg synes det er så dehumaniserende…

  • 6/5-08 Horisont på P1 – Israel fylder 60 (inkl. Maja Gildin Kragelund).
  • Apropos.

    “People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.” (att. George Orwell)

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6522/trackback

    20 Comments »

    1. Jeg kom til at høre det, jeg troede fandeme det var et debilt børneprogram, jeg var havnet i:

      In so far as it hampers the British war effort, British pacifism is on the side of the Nazis, and German pacifism, if it exists, is on the side of Britain and the USSR. Since pacifists have more freedom of action in countries where traces of democracy survive, pacifism can act more effectively against democracy than for it. Objectively the pacifist is pro-Nazi. (også Orwell)

      Kommentar by steen — 2. februar 2009 @ 16:23

    2. Det er længe siden jeg så det Orwell-citat så godt placeret!

      Retten til at udvikle sig kunstnerisk. Det må du nok sige.

      Kommentar by Peter Buch — 2. februar 2009 @ 16:27

    3. Hvor er det belejligt, at man kan finde en “dansk-israeler” der vil undskylde herfra og til månen. Er der nogensinde fundet en dansk-palæstinenser, der på samme måde vil tage afstand til islamistisk selvmordsterror, og som ikke bruger ordet “men” i samme sætning?

      Kommentar by David B — 2. februar 2009 @ 16:54

    4. AArj Altsår, man lærer lissom bar’ så majet på Danmarks Radio!

      Kommentar by Winston — 2. februar 2009 @ 17:54

    5. Maja på 25 år .

      Hvad har hun måttet bløde for at være jøde og for at bo i Israel ?

      O !

      Hvad har man tænkt sig af visdomsord, bygget på erfaring, der skulle komme ud af en samtale med hende ?

      Præcist det der kom!

      Snak med hende om en 20-30 år og hør så hvad hun siger.

      Kommentar by Vivi Andersen — 2. februar 2009 @ 18:48

    6. Stakkels Maja du er så fucking naiv
      Men prøv at læse Hamas og Hizbollahs
      syn på Israel

      Kommentar by BeCool — 2. februar 2009 @ 18:48

    7. Fy faen for en gang pladder, naiv, uviden, forblændet af en vis -isme, utopismen, hvor er niveauet dog lavt, at blive journalist gør man vel ved at købe en pakke hundekiks, og klipper en kupon ud, når den er tom.

      Kommentar by Rolf Krake — 2. februar 2009 @ 19:09

    8. Jeg er også kommet i Israel hele mit liv, men har det fuldstændigt modsatte synspunkt på dette felt.

      Nogle af krøllefolket er ekstreme, men de udgør heldigvis kun 20 % af befolkningen. De øvrige israelere er rimelig trætte af dem, specielt også fordi de kan fritages for at komme i hæren. Det er obligatorisk for alle andre. Og denne særbehandling af krøllerne er ikke velset blandt menige israelere.

      Sikkerhedsmuren er desværre en streng nødvendighed. Der var et utal af terrorangreb før beskyttelsesmuren blev opført. Førhen blev der også konstant kastet sten og skudt ned på vejen, som løber langs grænsen til Vestbredden flere steder.

      De to folk, jøderne og araberne kan ikke blandes. Man kan ikke blande olie og vand.

      Kommentar by Johansen — 2. februar 2009 @ 19:49

    9. Citerer: “Det kan jeg slet ikke – jeg synes det er så dehumaniserende…”
      Så længe andre gider kæmpe og dø for, at også humanisten kan stå ved tag-selv-bordet med fred og sikkerhed, så tager vedkommende sig da for af retterne. Præcis som muslimen misbruger den vantro tossegodhed.
      Humanistens mentale styreprogram går målrettet efter at nedbryde den vestlige kultur ved at gøre den ukampdygtig.

      Kommentar by Menig 442 — 2. februar 2009 @ 21:14

    10. En idiot kommer jo sjældent alene, Arne Melchior har før henne kostet dhimmark dyrt.

      Kommentar by Fritz — 2. februar 2009 @ 22:33

    11. “Palæstinas gamle hovedstad Jerusalem”

      Man græmmes…

      Kommentar by Michael Jensen — 2. februar 2009 @ 23:55

    12. Der har aldrig eksisteret nogen selvstændig nation kaldet Palæstina. Der var et landområde kaldet Palæstina, hvor 80 % i dag ligger i Jordan.

      Maja Gildin Kragelund er ufattelig naiv og en tarvelig pacifist.
      Nu er det jo ikke for sjov, de gange Israel er gået i krig. Hver evig eneste gang er de blevet angrebet af de omkringliggende fjendtlige naboer incl. de islamiske fascister fra Hizbollah og Hamas.

      Jeg kan se, at flere af de personer, som blev interviewet i anledning af Israels 60 års fødselsdag sidste år, tilhører det samme segment – til venstre. Jeg kender dog ikke Yigal Romm, så det kan være at han tilhører den anden fløj.

      Kommentar by Johansen — 3. februar 2009 @ 00:13

    13. 9.Menig 442.

      Mener helt som dig.

      Det er nogle sølle skrog der kryber i dækning bag deres humanisme for at lade andre kæmpe de kampe de selv skulle have deltaget i!

      Det er de mennesker vi ikke skal eller kan regne med når det kommer dertil hvor det gælder om at slå fra sig for at forsvare vores land.

      De bøjer heller knæene og lader sig dhimmisere.

      Kommentar by Vivi Andersen — 3. februar 2009 @ 00:30

    14. Hvor i alverden siger Maja at det er umoralsk at forsvare sig? Uenigheden gaar nok snarere paa hvilke voldshandlinger, der rimeligvis kan betragtes som selvforsvar.

      Kommentar by Esben — 3. februar 2009 @ 10:56

    15. Helt enig med Menig 442 og Vivi.

      Man har ikke andet end afsky tilovers for de krysterer og kujoner, de er de første man skal identificere når ballonen går op, jeg anser dem for at være langt større et problem en islamisterne.

      Uden disse Quislinge, landsforrædderer, værnemagerer havde islamisterne til at begynde med ikke blevet et problem, uden disse mentalt mindrebemidlede åndspygmæer havde vi ikke givet en tøddel af vores frihed, det er os der er urbefolkningen.

      Pladderhumanisterne der dolker os i ryggen og vender alt på hovedet i.e. , landsforrædderer der aktivt hjælper til med destruktionen af vores land, omskrivning af vores historie bøger, Marxistiske perversiteter i børns skolebøger, deres konstante had til vores kultur, land, sprog osv, deres kujonagtige kryben, ynkelige leflen for barbarismens uhyrligheder vækker væmmelse.

      Man kan respektere en islamist der siger at alle vantro skal dø, fair enough, så ved man hvor man har dem, og handler derefter.

      Men dem der vender det på hovedet, landsforrædderne, skal op og dingle, en Nuremberg, den bliver vi nød til at have så vi en gang for alle kan få gjort op med de degenerede Marxistiske misfostre af ideologier, og den sygelige Politiske Korrekthed, som en hjernepest, udsprunget derfra.

      Kommentar by Rolf Krake — 3. februar 2009 @ 11:02

    16. OT:

      Hentet fra JP
      http://spn.dk/fodbold/intfodbold/article1590662.ece

      “Men dommeren overraskede alle, da han i stedet dømte frispark…til Chelsea. Årsag: Hans linjedommer, 31-årige Muhammed Matadar, der stod en meter fra situationen, havde set den og var af den overbevisning, at israeleren begik frispark. Det var han formentlig den eneste, der havde set.”

      Kommentar by Anonym — 3. februar 2009 @ 11:36

    17. OT:

      Fra JP
      http://spn.dk/fodbold/intfodbold/article1590662.ece

      “Men dommeren overraskede alle, da han i stedet dømte frispark…til Chelsea. Årsag: Hans linjedommer, 31-årige Muhammed Matadar, der stod en meter fra situationen, havde set den og var af den overbevisning, at israeleren begik frispark. Det var han formentlig den eneste, der havde set.”

      Kommentar by Jegindoe — 3. februar 2009 @ 11:37

    18. “VENSTREINTELLEKTUEL” ?????
      HVAD ER DET???
      FINDES DET ???
      Det må være noget, de selv har fundet på.
      VENSTRENAIV eller VENSTREFJOLS er bedre dækkende for deres naive opførsel.
      MEN, de er smarte nok til at alliere sig med meningsfæller fra SF-kanalen DDR, så de rigtigt kan få kolporteret deres syge meninger ud til folket.
      Bare surt for dem, at normale menesker efterhånden har gennemskuet det.
      SYGT

      Kommentar by ramses-2 — 3. februar 2009 @ 15:47

    19. Lange ben og korte tankerækker.

      Kommentar by Nils — 3. februar 2009 @ 17:31

    20. 15.

      Hep jeg kan se vi er helt på bølgelængde Rolf, og du har helt ret, denne gang skal redepisserne landsforræderne værnemagerne stikkerne (når den tid kommer)stilles til ansvar, men der er desvære den store sansynlighed for at de skidderikkere der startede dette Schlutter, Weis Jelved og hvad ellers de landsvigere hedder når at dø en naturlig død før opgøret kommer og det er næsten for ærgeligt.

      Men igen så må man rette op på det ved at gøre deres grave til offentlige urinaler.

      Kommentar by Whodares — 3. februar 2009 @ 19:43

    RSS feed for comments on this post.