24. februar 2009

Livvagterne – afsnit 9: “Tænk hvis ham du lige har reddet bliver massemorder.”

I et tidligere afsnit skulle livvagterne beskytte en muslimsk minister fra en højreekstremistisk terrorcelle. I søndagens afsnit (nr. 9) blev virkeligheden atter vendt på hovedet. Livvagterne skulle egentlig beskytte en usympatisk kynisk og korrupt miljøprofessor, men i virkeligheden var han slet ikke i fare, det var derimod den kloge, ansvarlig, venstreorienterede britiske miljøminister Claire Thornton.

Miljøministeren var kommet i besiddelse af dokumentation for, at navngivne forskere og journalister havde modtaget betaling fra fæle kapitalister i olie- og kulindustrien. Så selvom afsnittens egentligt skurk er øko-terroristen Christoph Meyer (der portrætteres overvejende sympatisk), så var overskurken alligevel den hollandske professor Wim Cremer, der var bestukket med hele 10 mio. Euro med det ene formål at modarbejde Sandheden om den globale opvarmning. Han lød som en karikeret udgave af Bjørn Lomborg, attituderne bragte minder om professor Pim Fortuyn, men af udseende var han tydeligvis en kopi af Geert Wilders.

(Wim Cremer & Geert Wilders)

Udvalgte caps inkl. dialog.

En finansmand har givet den britiske miljøforkæmper Claire Thornton en USB-nøgle med dokumentation på korruption.

Wim Cremers navn dukker op. Den hollandske miljøprofessor har modtaget 10 mio. Euro.

Livvagterne samlet i vagtstuen for at planlægge det kommende klimatopmøde i København. På TV’et taler Wim Cremer.

TV-speaker: En farverig modstander af Claire Thorntons synspunkter, er den hollandske klimabenægter Wim Cremer.

Wim Cremer: Man siger, at klimakrisen er menneskeskabt. Og det er den. Hvad skulle Al Gore ellers lave, da han tabte præsidentvalget?

Ham kan de ikke lide.

Boas, retspsykiater: Lille Kurt siger i har til hensigt at give ham (peger på skærmen) den uhelbredelige narcissisk livvagter.

(Retspsykiater Boas, spillet af Tommy Kenter)

Leon, Chef for livvagterne: Det har han prøvet før. Lige gyldigt hvor han befinder sig i verden, så bliver han udsat for dødstrusler.

Boas: Der var en mand i det gamle Athen, han havde lige reddet en anden mand fra druknedøden, og det var han meget stolt over. Så spurgte Sokrates ham – hvorfor er du så stolt over det. Tænk hvis ham du lige har reddet bliver massemorder.

Wim Cremer: I København vil jeg fremlægge beviser for, at selve begrebet ‘klimakrise’ er det rene vås.

Boas: – Gud fader… Ku’ I ikke bare vende det blinde øje til, hvis han skulle komme noget til.

Lille-Kurt, Gruppeleder: Det mener du ikke Boris.

Jonas, Livvagt: Jeg fatter på ingen måde, at nogen kan tage den idiot alvorlig.

Boas: Nå det fatter du ikke.

Jonas: – Det gør jeg ikke du.

Boas: Nu skal du høre her. Der er en meget stor bil, hvad fanden er det den hedder. En Hummer.

Jonas: Ja, det der en der hedder.

Boas: Har du nogensinde drømt om sådan en. Jeg ved godt du ikke har råd til den.

Jonas: – Ja. Har vi ikke alle sammen det. Jov, det har jeg, men…

Boas: Men hvad?

Jonas: Men den tid er slut.

Boas: Ja, og det er desværre ikke alle det er gået op for. og det her er kun den spæde begyndelse. Det kan jeg godt love jer.

Wim Cremer. Den kyniske selviscenesættende propagandist. Jo mere venstreradikale truer ham, jo større skurk er han.

Wim Cremer er problemet.

Nyholm, Livvagt: Ham skal vi nok få meget fornøjelse af?

Lille-Kurt: Ved du hvad Nyholm – den slags behøver vi slet ikke have en mening om.

Wim Cremer truer miljøminister Claire Thornton.

Øko-terroristen Cristoph Meyer der har heltestatus blandt “de unge” vil ikke gå efter Wim Cremer.

Wim Cremer er nervøs for at truslerne preller af på miljøforkæmperen, og ringer til ukendt bagmand. Kameravinklen understøtter skurkerollen, der understreges med følgende punchline: “She is quite willing to sacrifise her self, if only it will – benefit the Climate.”

Miljøministeren gennemtænker sin tale.

Afsnittet er ved at være slut. PET finder ud af, at Claire Thornton er i fare. Der briefes internt.

Tønne, PET-chef: Finansdirektør Graham Peterson blev i morges fundet dræbt på sin privatadresse. Da hans kone blev underrettet går hun til MI5. Det viser sig hendes mand har arbejdet på en liste der nøje dokumenterer, at en lang række internationalt kendte politikere, journalister og klimaforskere er købt og betalt af olie- og kullobbyen.

Miljøministeren kidnappes af Christoph Meyer og hans “unge” danske ven på 25 år. Historien fortsætter i afsnit 10, nu på søndag.

Mere.

  • dr.dk/livvagterne – Afsnit 9: Plot og galleri.
  • 22/2-09 Nordjyske.dk – På den stejle klippe (anm. ved Lars Borbjerg)
  • “Historien her virker – i modsætning til tidligere afsnit – ikke som om den er konstrueret til formålet, og det øger altså troværdigheden.”

  • 23/2-09 Ekstra Bladet – Endelig kom spændingen i Livvagterne.
  • 23/2-09 BT – Livvagterne: Er Cremer inspireret af Lomborg? (Lomborg kommenterer).
  • Oploadet Kl. 18:25 af Kim Møller — Direkte link24 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6587/trackback

    24 Comments »

    1. Ha ha ha, mange tak, Kim! Jeg ser ikke rigtig fjernsyn, og da slet ikke livvagterne, men på den her måde kan jeg jo få det sjoveste med på 5 minutter.

      Helt ærligt, manden har en holdning til klimaspørgsmålet, og så snakker de om rimeligheden i at slå ham ihjel/overfalde ham. Det er da for langt ude. Han er jo ikke pædofil.

      Så mangler vi bare Dr. Evil fra Austin Powers til at spille direktør for et olieselskab.

      Kommentar by a-ha — 24. februar 2009 @ 19:06

    2. Dejligt at DR sikre en fornuftig vinkel på alt, for virligheden er jo TOTAL som dr vælger at beskrive den.
      Der er jo ingen der nogensinde ville vælge at overfalde eller dræbe en der ikke følger Al-Gorismen, det ville jo være ligeså utroværdigt som et afsnit hvor venstrefløjen angreb et G8 topmøde. Hvor ville vi være uden en tvkanal der viser verden som den faktisk er? det er jo kun de syge højerfløjser der kunne finde på den slags historier, lidt som når højrefløjen postulere at størstedelen af verdens terrorister er muslimer, at venstrefløjen er den voldligst fraktion i DK og at DK har mistet sin selvbestemmelse til EU

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 24. februar 2009 @ 19:28

    3. Ja jeg vil istemme a-ha at det var temmelig morsomt at følge din report af serien, der er så mange klicere at du må have alle sider af, at kaste op eller grine. Skrevet det før, du er en modig mand, og for det takker jeg dig.

      Kommentar by Per N — 24. februar 2009 @ 19:32

    4. Det vildeste er, at en af de ansvarlige fra DR skrev i et læserbrev i Jyllands Posten, at serien byggede på grundig research!

      Hvis ikke det var fordi jeg betalte licens, ville jeg le :-(

      Kommentar by Svend P — 24. februar 2009 @ 20:34

    5. 4.

      Den lurede jeg også gevaldigt på, men såvidt jeg husker blev manden talt imod få dage efter.

      Ikke spor realistisk
      »På en sådan måde arbejder vi med at understrege, at serien er fiktion, men samtidig peger vi på, at temaet og plottene er realistiske.« Sådan lød den afsluttende bemærkning fra Lars Bredo Rahbek, fiktionschef i DR (JP 30/1) om ”Livvagterne”. I en tid, da de eneste, der bedriver politisk vold og politisk intimidering, hører til på den yderste venstrefløj, vil jeg påstå, at hverken tema eller plott er realistiske, nærmere tværtimod.

      Kommentar by Whodares — 24. februar 2009 @ 21:07

    6. Jeg har set afsnittet, hvor bombemandens kone og barn simulerer, at de er med den bus, der skal springes i luften.
      Det er da fantastisk, at en fanatisk muslim sætter sin kone og barn højere end en gerning til Allahs velbehag. Det er manipulation, der vil noget, som lader iagttagere fortrænge den kendsgerning, at manden uden blusel ville have ladet 50 andre springe i luften.
      Hold kæft, hvor er det ringe.

      Kommentar by Menig 442 — 24. februar 2009 @ 21:53

    7. Det virkelige problem her er den apati der lader DR slippe afsted med dette, igen og igen. Det er fraværet af egentlig borgerlighed, bortset fra hos Dansk Folkeparti og en håndfuld hæderlige undtagelser fra den dræbende konformitet på tværs af højre-venstre-spektret, som er problemet. Ingen som helst opbakning til afskaffelse af DRs ‘license to steal’ – de halvårlige dummebøder til danskerne, ingen der for alvor slår i bordet og giver dinosauren DR lodret ordre om at afspejle virkeligheden.

      I en normaltfungerende verden ville manuskriptforfatterne til denne rædsel få input fra virkeligheden, i stedet for (hvad der synes åbenlyst) bare at dyrke mental indavl og bekræftelse af de værste stereotyper om deres modstandere. Måske ville de producere noget mindre absurd og selvafslørende tv-drama, men det er egentlig også mindre væsentligt. I en virkelig alsidigheds navn skulle deres vås selvfølgelig også have sin plads. Problemet er bare at våset her er så dræbende forudsigeligt, og helt i tråd med linjen hos den station der altså nyder fuld opbakning på tværs af de (angivelige) politiske fløje.

      Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 24. februar 2009 @ 21:57

    8. Jeg fik altså nok af Thorsboe efter første afsnit af Krøniken.. Jeg så alligevel det meste, men rystede på hovedet det meste af tiden. Mage til dæmoniserende faderportræt skal man da lede længe efter, og jeg mener at have hørt at baggrunden skal findes i Thorsboes egen familiehistorie. Mens Nikolaj og Julie kørte boede jeg ikke i landet, så der blev jeg ikke vaccineret. Men Livvagterne har jeg ikke set et eneste afsnit af. Det frister ikke at kunne se frem til ensidig personlig propaganda, blot fordi nogen har ondt i sjælen. Han har tydeligvis Carte blanche til at udtrykke al den politiske indignation han kan få ned på papiret.

      Kommentar by Joiker — 25. februar 2009 @ 00:12

    9. Hvad i alverden er der galt med os danskere ?

      Dette gøgemøg til Krøniken, som jeg kan forstå den var, og nu Livvagterne, som angiveligt ikke er eet hår bedre, synker vi uden protester sødang efter søndag.

      Samtidig vader man trofast på posthuset 2 gange om året for at betale tvangslicensen til DR.

      Og så er der denne apati overfor EUs skandaløse behandling af samtlige europæiske befolkninger jvf. den tilvandring af et x-antal muslimske afrikanere som man planlægger skal foregå + den yderligere tilvandring fra de arabisk/islamiske Middelhavslande som sandsynlig vil ske fra og med Euromed træder i kraft fra 2010.

      INTET af ovennævnte kan vække raseriet over dette misbrug af os og de øvrige oprindelige befolkninger i Europas lande.

      Man skulle tro vi alle sammen fik Soma via noget vi spiser eller drikker !

      Eller er vi “bare” konfliktsky ?

      Kommentar by Vivi Andersen — 25. februar 2009 @ 01:30

    10. Med skam at melde kan jeg røbe at min mor æder denne serie råt, ligeom så meget andet på tv. Hun tror at det afspejler virkeligheden, for hun kan jo se at sådan er det. Det skyldes at hendes virkelighed er skabt af andre programmer på tv, både fiktion og nyheder, samt de altid bekymrede aviser. Venstreorienteret-bekymret fiktion og venstreorienteret-bekymrede nyheder skaber altså et selvforstærkende kredsløb. Propagandaen er fuldendt, ligesom i totalitære og overtroiske samfund.

      Hun er i øvrigt en af de ikke helt få vælgere, som er skiftet mellem SF og DF… hendes dilemma ved hvert valg er om bekymringen for sociale forhold eller bekymringen over islamisering og dyremishandling skal veje tungest.

      Livvagterne er bygget op over et nyt politisk tema i hvert afsnit, så man kommer omkring mange politiske emner. Derved bliver propagandaen så bred som muligt. Det kunne ikke være udtænkt bedre i Sovjet. :-) En enkelt undtagelse var afsnittet om stalkeren og ministerens bryllup, som ikke var særlig politisk. Efter at have set en hel del afsnit, må jeg erkende at tekstforfatterne ikke bare er lidt røde i kanterne, men lider af et ultravenstreorienteret verdensbillede, helt ude i omegnen af Blekingegadebanden og Savage Rose.

      Der er mange detaljer i replikkerne, som går mig forbi, fordi jeg ikke forstå sammenhængen. Jeg har ikke de rigtige politiske fordomme. For eksempel når “populisme” dækker over dem der ikke tror på global opvarmning. Som jeg ser det, er klimahysterikerne klart de mest populistiske.

      Tanken om at kunne bestikke en klimaforsker til et bestemt resultat er fuldstændig tåbelig. Der er hundreder af andre forskere parat til at undersøge hans forskningsresultater i alle ender og kanter. Desuden kan man ikke forske sig frem til alt, især ikke fremtiden, som man jo ikke kender endnu. Klimaprognoser handler derfor meget om holdninger, og det giver ingen mening at bestikke sig frem til bestemte holdninger. Der vil jo altid være nogen til at forsvare den modsatte holdning.

      Dermed ikke sagt at olieindustrien ikke har gang i beskidte spil, for det kan man da godt forestille sig at de har. Men “Livvagternes” version er amatøragtig og forfejlet.

      Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 25. februar 2009 @ 01:44

    11. De gode PET-ansatte i serien er de eneste som forstår hvordan verden hænger sammen i løgn, bedrag og højreorienteret magtmanipulation. De må da ende med at blive politisk bevidste? Der er snart bygget så meget politisk spænding op i serien, så et passende klimaks vil være at de PET-ansatte brister af social indignation – og gennemfører revolutionen!

      Der skal prædikes fra ølkasser, danses i gaderne til etnisk musik, blomsterne springer ud og alle de højreorienterede skurke bliver skudt.

      Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 25. februar 2009 @ 01:53

    12. Fraværet af egentlig borgerlighed- som Lars Findsen På Crack ( islamofob) skriver- er i massemedier og aktuel politisk ledelse en alvorlig problematik.

      Masser af mennesker ser alt muligt der mildt udtrykt er indholdsmæssigt reelt for ringe til store seertal- hvis det sendes. De oplagte eksempler er “Vild med Dans” og “X-Faktor”. At nævne populisme i denne forbindelse kunne ikke falde mig ind.
      Investeringer eller opgaver man gerne ser udført ved hjælp af tvangsinddrevne midler benævnt “skat” er og bliver en dårlig metode og et dårligt eksempel på ansvarlighed- navnlig for unge.Et sådan synspunkt synes beklageligt fraværende hos politiske ledelser.

      Kommentar by Peter Buch — 25. februar 2009 @ 03:06

    13. Gad vide hvor mange danskere der kan se og opfatte det du

      Casper/Borgerlig bums og du

      Peter Buch

      skriver om ?

      Et passende antal skulle kunne gøre en forandring, ikke .

      Men desværre, så er man vel uanset antallet mere indstillet på at lade glide ned fremfor at sætte hælene i jorden.

      Og det gælder snart sagt alt hvad der har at gøre med vores liv lige fra frontkæmperne for et røgfrit DK over klima-apostlene til omkalfatringen af vores samfund / befolkningssammensætning.

      Jeg ved ikke hvem jeg er mest træt af dagligt at skulle belæres af:

      de der vil tage smøgerne fra os eller de der af hensyn til klimaet vil påføre os ekstra skatter eller de opdrager på os angående islams berigelse af os.

      Alle disse frelse, selvudnævnte folke-vejledere er til at brække sig over, når de toner frem på skærmen.

      Fra vugge til grav holdes du på det spor, som er “oppe” i tiden som sandheden.

      Gud nåde og trøste dig hvis du kører af dette, for så kommer Den Store Bastian efter dig i form af foragt og fordømmelse.

      Kommentar by Vivi Andersen — 25. februar 2009 @ 08:27

    14. Er der ikke nogen, der kan forhindre disse let gennemskuelige propaganda-serier ??
      Først Thorsboes “Krøniken” og nu “Livvagterne”.
      DDR ved NØLAGTIGT, hvad de har gang i: Indoktrinering af seerne.
      Desværre findes der nok en del, der ikke gennemskuer øvelsen.
      KGB var i sin tid ovenud tilfredse (og overraskede), når de venstreorienterede meningsdannere øvede deres påvirknings-øvelser på danskerne.
      Det er for gennemskueligt DDR. Se da i øjnene, at normale mennesker ikke længere hopper på den. Det er samvittighedsløst.
      Sammenlign med den uden sammenligning bedste danske serie NOGENSINDE:
      MATADOR. Her var der INGEN røde, skjulte dagsordener. Serien kom rundt om alle samfundsgrupper, rige og fattige, røde og ikke-røde, uden på noget tidspunkt at forfalde til indoktrinering.
      Sammenlign med det propagandistiske MAKVÆRK, SF-Kanalen sender idag.
      Det er sørgeligt.

      Kommentar by ramses-2 — 25. februar 2009 @ 10:40

    15. >14. ramses-2
      Jeg er temmelig enig i de fleste synspunkter i denne tråd, men du er for venlig mod Matador: Den giver det radikale synspunkt på forsvars- og udenrigspolitikken i 30erne og 40erne: Militært forsvar af Danmark var latterligt, besættelse uden modstand var uundgåelig, og modstandsbevægelsen i en provinsby bestod hovedsageligt af den lokale afdeling af de Radikale.
      Det billede synes jeg faktisk også er indoktrinering!

      Kommentar by GB — 25. februar 2009 @ 13:34

    16. @15
      Der var en sag for nogle år siden, hvor det vidste sig at Matador var langt mere sandfærdig i bekrivelsen af de danske kommunisters forhold til nazisterne, end Den Store Danske Encyklopædi var. Overskriften i Jyllands Posten hed noget i retning af “så hellere Matador!”

      Jeg mener grisehandleren på et tidspunkt i serien prikker til Røde, og spørger om han ikke skal hjælpe sine venner, a.k.a. nazisterne.

      Kommentar by Svend P — 25. februar 2009 @ 14:05

    17. Casper skrev “Dermed ikke sagt at olieindustrien ikke har gang i beskidte spil, for det kan man da godt forestille sig at de har. Men “Livvagternes” version er amatøragtig og forfejlet.”

      Olieindustrien bruger helt sikkert store ressourcer på at fremme egen interesse. Det samme gør miljøindustrien, der jo har enorme økonomiske interesser i at opretholde løgnen om den globale opvarmning.

      Serien gider jeg slet ikke kommentere på. Det er rigtig godt at Kim ofrer sig ved at se på skidtet og kommentere det på Uriasposten. Personligt undlader jeg DR, fordi de altid ender med at ødelægge min dag.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 25. februar 2009 @ 15:40

    18. Matador er en fantastisk serie. Den forsøger virkelig at komme rundt om det hele. Der er ingen skjult dagsorden (så er den i al fald godt skjult), den viser hvordan forskellige mennesker fra forskellige klasser og af forskellige personligheder, havde hver deres måde at reagere på, da Danmark blev besat.
      Jeg kunne dog godt have ønsket, at det var Røde eller Larsen som var blevet frihedskæmpere, i stedet for den Radikale læge. Det havde desuden været godt med en arbejder-frihedskæmper i stedet for en akademiker og to overklasseløg, Men jeg tror ikke det ligger en større politisk intention bag dette.

      Desuden pissede det mig lidt, af at Skjold Hansen ikke blev straffet for sit samarbejde med tyskerne :)

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 25. februar 2009 @ 15:54

    19. Flot dokumentation, Kim. Men jeg havde lugtet lunten på et tidligt tidspunkt, jeg ser aldrig DRs politisk korrekte krimier, dertil er livet for kort.

      Men fantastisk, at de slipper afsted med så meget politisk propaganda i en TV-serie, uden at nogen griber ind. Glæder mig dagligt over, at jeg ikke er med til at betale for lortet…

      Kommentar by Henrik — 25. februar 2009 @ 16:22

    20. Vivi Andersen

      Betragt gerne indlæg som en aktiveret pedel-medhjælpers forsøg på vedligehold udi skriftligt udtryk. Aktuelt er de mest indholdsfulde samtaler der føres i mit univers ofte med fem-årige. Med deres indslag af hyl i det høje register og en for alle aldre upassende flokmentalitet er de lidt efter en sådan aktivitet både forstandige og nysgerrige folk.

      Kommentar by Peter Buch — 25. februar 2009 @ 17:31

    21. Er der nogen herinde der seriøst tror, at olieindustrien IKKE i virkeligheden køber og betaler både forskere, politikere og folk i offentlighedens tjeneste?

      Kommentar by DrJ — 26. februar 2009 @ 16:45

    22. Interessant indslag Kim, men jeg melder PAS, gider ikke se D(D)R (light) og deres gylp, hvad enten det er X-faktor eller det her bras, så står min mave af…

      Kommentar by Winston — 26. februar 2009 @ 17:52

    23. “Er der nogen herinde der seriøst tror, at olieindustrien IKKE i virkeligheden køber og betaler både forskere, politikere og folk i offentlighedens tjeneste?”

      Nævn 3 eksempler, DrJ…

      Kommentar by Henrik — 26. februar 2009 @ 18:28

    24. SYGT!

      Man væmmes…

      Luk det propaganda apparat!

      Kommentar by Rolf Krake — 27. februar 2009 @ 16:13

    RSS feed for comments on this post.