28. februar 2009

Forskerkritik: “Lack of knowledge… or simply a way to protect their national culture of law.”

Norske Katja Jansen Fredriksen mener norske domstole skal gøre brug af sharia. Hun har deltaget i konferencer, der har haft deltagelse af flere danske forskere, heriblandt Lene Kühle og Jakob Skovgaard-Petersen. En religionshistoriker som Tim Jensen baserer i det mindste ikke sin islam-apologi på et ønske om ‘retspluralisme’ – debatten er længere fremme i Norge, vil hun sikkert sige. Her lidt fra en artikel hun skrev til ISIM Review (2007/20) – Sharia in Norwegian Courtrooms? (2 s., pdf).

“In a global world, it is no longer possible to see national law as an isolated unity. Its internal sovereignty is continuously challenged by external factors, like European law, human rights, or religious law that are not bound by national borders. These developments challenge the traditional studies of law that are used to think in terms like “rules of law,” “validity,” and “principles of law,” while discourses like “conflict,” “process,” “function,” and “group” are considered irrelevant. Today, Norwegian courts face the complications of a multicultural society where certain “groups” have their own ideas and norms. Such “groups” can be a nation, an ethnic group, or a subculture.

Norwegian Private International Law allows judges to apply foreign law when a case has a stronger connection to another country, thus opening up possibilities for legal pluralism. Still, Norwegian judges continue to strictly arbitrate according to Norwegian rules of law, without paying heed to the underlying ideas, norms, and values that exist in certain groups from different cultures. This may be due to lack of awareness about the existence of different perceptions of justice. It may also be caused by the lack of knowledge about different law cultures or simply a or simply a way to protect their national culture of law.

Mere.

  • 25/2-09 Religion.dk – Dommere kan sagtens holde tro og arbejde adskilt (Tim Jensen).
  • 28/2-09 Vårt Land – Forsker vil bruke sharia i norske rettssaler.
  • Oploadet Kl. 19:36 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6602/trackback

    18 Comments »

    1. … or perhaps it is because judges have to apply the western legal tradition of the principle of legality, which implies that any judge is obligued to above all follow the lines laid before him by his countries legislative body. This could also be seen as the ’state of law’ abiding to the principle of ‘democracy’.

      Men sådan er der så meget som lægfolk og anti-demokrater ikke ved om jura og demokrati.

      Kommentar by DaLi — 28. februar 2009 @ 19:57

    2. Hvis man vil benytte sharia lovgivning mod nogle mennesker og Danmarks riges lovparagraffer mod andre, bliver det jo til to parallel samfund.

      Mon det er det, venstfløjen og deres tapre tinsoldater ønsker sig ? Ikke fordi, samfundet fungerer vel allerede som to parallel samfund med muslimer på den ene side og alle andre på den anden. Muslimer vil jo have egne badetider, gå med tørklude indendørs, kun spise dyremishandler slagtet kød – dog ikke griserier osv.

      Og DET har venstrefløjen i høj grad medvirket til.

      Kommentar by Janutte — 28. februar 2009 @ 20:04

    3. Jeg får migræne af de kvinder der sanseløst driver rundt med våde underbukser når de tænker på de ædle vilde..

      Kommentar by Onion — 28. februar 2009 @ 21:30

    4. Nyt nummer af Dansk Folkeblad ude nu: http://www.danskfolkeparti.dk/pictures_org/DF_1_2009_lav.pdf

      Kommentar by Hanzi — 28. februar 2009 @ 22:19

    5. På Staale Solbakken-tråden henviste jeg tidligere i dag til en artikel i “Vårt Land” hvor Katja Jansen Fredriksens synspunkter fremlægges og modsiges. Jeg skrev:

      Den norske islamdebat er voldsom for tiden efter at Fremskrittspartiets leder Siv Jensen har advaret mod “snikislamisering” – snigende islamisering. Ordet er bl.a. foranlediget af den norske regerings tilladelse til hijab i politiet (trukket tilbage på grund af overvældende modstand i befolkningen).
      To overskrifter ved siden af hinanden netop nu på Vårt Lands hjemmeside
      http://www.vl.no/ viser lidt om modsætningerne:
      “Kritikken hagler mot Frp i islam-debatten”
      “Forsker vil bruke sharia i norske rettssaler”
      Der er også en god nyhed om at USA har besluttet at boykotte Durban II-racismekonferencen. Det har jeg ikke set i de store danske aviser.

      Kommentar by Niels P. — 28. februar 2009 @ 22:49

    6. Hvad der er bemækelsesværdigt er, at der ALDRIG er tale om, at der f.eks. kan forventes af Islams rettroende, at de respekterer andre nationaliteters kulturer, love og regler.

      Muslimske indvandrere i Vesten lægger ikke skjul på at de kun tåler de vestlige regler og love så længe de kun udgør et x-antal % af den samlede befolkning i landet.

      Når demografien ændrer sig til deres fordel, når deres antal kommer op på en vis %-andel af befolkningen, vil de stille med krav om implementering af endnu flere islamiske regler og love – herunder også Shariaen.

      Alt dette lægges der overhovedet ikke skjul på.

      Og denne norske forsker kunne man med rette spørge hvorfor hun går islams ærinde ?

      Kommentar by Vivi Andersen — 28. februar 2009 @ 23:11

    7. @5 Niels P
      De “store danske aviser” kan du ikke regne med, da disse er statsstøttede aktiverings anstalter for skribenter underlagt das Frau berufsverbot DDR Knudsen und die muslimer-sliebrige Tøger SUT-SKO.

      Det burde stå klart for enhver idiot, at sharia udøvelse er et overstået kapitel, der hører fortiden til, og derfor burde være uden for enhver debat, da sharia modbydelighederne er så grove og strider mod alt menneskeligt sund fornuft, så de fjolser der “ser en mulighed i shariaen” for at fremme integrationen!!! burde straffes efter sharialoven!!! pif..pap..puf…væk med de vantro idioter!!!!

      Jeg undre mig over, at der i det hele taget er nogle idioter, der kan mene, at sharialoven kan komme på tale i et oplyst samfund??

      Kommentar by li — 28. februar 2009 @ 23:20

    8. Quislings arvefølge.

      Kommentar by Rolf Krake — 28. februar 2009 @ 23:22

    9. Nu viser Italienerne vejen:

      DF’er: Dansk udlændingepolitik anført af Italien

      ….To italienere har i al ubemærkethed gjort, hvad hverken den danske regering eller danske medlemmer af Europa-Parlamentet har gjort over for parlamentet for at ændre EU’s omstridte opholdsdirektiv, som lemper den stramme danske udlændingepolitik.

      Italienerne Roberta Angelilli og Mario Borghezio kræver alle forhold om familiesammenføring overført til nationalstaterne, oplyser parlamentsmedlem Mogens Camre fra Dansk Folkeparti. Han sidder i samme parlamentsgruppe som italienerne og blev klar over deres forslag tirsdag, efter at de blev fremsat i torsdags som ændringsforslag til en rapport.

      Ifølge ham vil forslagene tilfredsstille danske krav, hvis de blev gennemført i EU, hvad han dog ikke tror på.

      jp.dk/indland/indland_politik/article1605236.ece

      Kommentar by Rolf Krake — 28. februar 2009 @ 23:43

    10. OT…beklager at blande snot og kameler, men jeg syntes det bør nævnes :-)

      HUSK AT FEJRE 2 ÅRS FØDSELSDAGEN
      For rydningen der førte til nedrivningen af kloakken ungdomshuset

      I dag d. 1. marts er det 2 år siden, de venstreekstremistiske og forkælede møgunger blev kylet ud af ungdomshuset af politiets stormstyrke.
      Det er det bedste der er sket ude på “nørrebronx” i de sidste mange år. Hver gang jeg passerer Jagtvej, så får jeg et stort smil på læben..
      :-) :-)

      Kommentar by Onion — 1. marts 2009 @ 00:32

    11. @10 Onion
      Enig :-D
      I stedet for at sætte stearinlys i vinduerne for befrielsen! d 1 marts, så burde vi på niveau med de afskyelige autonome, sætte ild til deres nuværende millionbekostelige mennesketomme bygning, som den 5000kr billige bolig og efterlønsGARANTIBEVIS! Socialbedrageriske Parti,har stillet gratis til rådighed for 200-300 hundrede uopdragne selvtægts småbørn.
      Som Ateist har jeg absolut intet godt at sige om Ruth, men jeg smiler stadig over rotteredens nedrivning!

      Kommentar by li — 1. marts 2009 @ 00:56

    12. Det er demokratiets hjerteblod at lovene vedtages af folkevalgte. At lov er lov og skal overholdes af borgerne og opretholdes af et retsvæsen hvor alle behandles lige. Ulighed i retshåndhævelsen hedder uretfærdighed. Dette sikres gennem forfatningen og et lands historie og tradition. Det kaldes undertiden konservatisme.
      Men norske Katja Jansen Fredriksen tilsidesætter alt det, og at hun gør det, giver hende end ikke anledning til en overvejelse. Hun befinder sig bogstaveligt talt uden for lands lov og ret.

      Kommentar by Niels P. — 1. marts 2009 @ 01:39

    13. 12. Niels P

      Der foregår også underlige ting i Skotland !

      Scroll ned til indlæg nr. 6 i rækken

      “Police in Scotland ordered to give speceial priority to crimes where the victims are muslims.”

      http://www.jihadwatch.org/

      Kommentar by Vivi Andersen — 1. marts 2009 @ 01:59

    14. Hvis man lader individer og grupper vælge egen retsfære, så ser jeg ingen grund til at vi ikke lader danske jøder følge mosaisk lov, at jyske virksomheder handler uden moms og at Bornholm løsriver sig fra alt andet end rigsfællesskabet med frihandelszone og tætte bånd til Rusland.

      Kommentar by DaLi — 1. marts 2009 @ 08:29

    15. In a global world” er trylleordet. Verden har åbenbart ikke været global før, men nu gælder helt andre regler fordi, fordi øh, fordi tosser som Katja Jansen Fredriksen siger det.

      Interessant hvordan det skal fungere i praksis. Skal man overholde foreningsmængden eller fællesmængden af alverdens love? Hvordan bliver strafudmålingen – summer man sammen, eller tager man minimum eller maksimum? Og hvem kan lovgive? Hvad med mine husregler, kan jeg pådutte hele verden dem…?

      Kommentar by Mallebrok — 1. marts 2009 @ 10:28

    16. Et multikulturelt samfund rummer kimen til konflikt (f ex Balkan), i modsætning til et multietnisk monokulturelt samfund.

      Kommentar by Cykelsmeden — 1. marts 2009 @ 11:09

    17. ““In a global world, it is no longer possible to see national law as an isolated unity. Its internal sovereignty is continuously challenged by external factors, like European law, human rights, or religious law that are not bound by national borders.”

      Bullshit.
      Starter ud med at promovere en løgn.

      Landes love er suveræne – Fortæl det til Kineserne eller Saudierne lille Katja.

      Så antager hun at religiøse love har nogen gyldighed udover de fejlede stater og lande hvor de har betydning – Sygt.

      Enten så er disse Quislinge/Naivister betalt for deres idioti, eller også er de angste og tror at hvis de fodrer krokodillen bliver de spist tilsidst, de glemmer bare, at engang i krokodillens gab er der kun en vej.

      Kommentar by Rolf Krake — 1. marts 2009 @ 12:31

    18. Cykelsmeden # 16

      USA er vel ret multikulturelt, hvor folk lever i fordragelighed med hinanden. Der findes Chinatowns, Little Italy, Little Havana osv. Foruden de religiøse fraktioner. Amish sekten er vel blandt dem, der skiller sig mest ud.

      Men de fleste er først og fremmest amerikanere. Indvandrerne kom jo frivilligt til landet, hvor de søgte gaderne, der flød med mælk og honning. Langt de fleste efterkommere tilpasser sig de amerikanske main-stream samfund. Sådan forholder det sig også i Canada. For ti-tolv år siden mødte jeg en canadisk turist fra Vancouver. Hun kunne berette, at 70% af beboerne i Vancouver er kinesiske. Året efter rejste jeg selv igennem Vancouver – og minsandten ikke om reklamer osv. var på kinesisk over det hele blandet godt med engelsk.

      Er der nogen, der har hørt om kinesiske love, raceuroligheder, stigning i vold, krav om kinesisk mad, religionskrige eller skidt fra Vancouver ? Jeg har ikke. Folk fra Orienten har bare en forbløffende tilpasningsevne som er kulturberigende. Jeg elsker kinesisk mad GUF

      Kommentar by Janutte — 3. marts 2009 @ 01:20

    RSS feed for comments on this post.