10. marts 2009

DR gik atter efter Faderhuset – med hjælp fra ‘Landsforeningen for Mentalhygiejne’

Det er ikke et år siden DR sidst gik efter Faderhuset, og for et par måneder siden henlagde Lolland Falster Politi sagen med ordene – “Der er ikke skyggen af substans i det”. I søndags forsøgte DR igen, denne gang med hjælp fra foreningen Børns Vilkår. Spydpigen har nogle interessante oplysninger om lige netop denne kilde – “Faderhuset” og “Mentalhygiejnen”.

“TV-udsendelsen på DR 1 søndag aften 8.3.09 om nogle børns uhyggelige oplevelser under et lejrophold for nogle år siden hos den religiøse sekt ”Faderhuset” var skræmmende… Selv var jeg temmelig skeptisk, idet angrebet kom fra organisationer, der var baseret på en ideologi, som ikke syntes mindre uacceptabel end ”Faderhusets”, Mentalhygiejnebevægelsen.

Den stiftedes i 1909 i USA af psykiater Brock Chisholm. Han sagde: ”Den eneste psykologiske kraft, som kan fremkalde ukritiske holdninger er moralitet, – forestillingen om ret og vrang. – Vi skal skabe et nyt menneskesind og en ny jord i løbet af ét slægtled.”

”Vi må af med vore forældres fejlagtige gamle adfærdsmønstre og opdrage børnene i endrægtighed. Kan det ikke gøres med det gode, må det tvinges igennem.”

Bevægelsen introduceredes i Danmark i 1948 med stiftelsen af Landsforeningen for Mentalhygiejne, hvis kerne udgjordes af psykologer, psykiatere og socialrådgivere. Mentalhygiejnen fik flere sideskud – allesammen med samme ideologi: Mentalhygiejnisk Forskningsinstitut, Mentalhygiejnisk Forening for Børne- og Ungdomsforsorg, Trekroner Aktiv samt BRIS (Børns Rettigheder i Samfundet) som udvidedes med støtteorganisationen ”Børns Vilkår”.

Den amerikanske ideologi gik igen: børnene skulle befries fra forældrenes ”fejlagtige gamle adfærdsmønstre”… BRIS-folkene og deres ideologi for at skabe et nyt menneskesind vandt indpas i de kommunale børneværn og i statens Børnekommission! Udvilingen er beskrevet i det kristelige lärertidsskrift ”Vor Skole”.

BRIS´s moderforeningen, Landsforeningen for Mentalhygiejne, blev udsat for et kup af ideologiske modstandere, og fik dødsstødet, da rigsrevisionen afslørede dens virksomhed bag kulisserne. Organisationen BRIS (hvis bogstaver populært udelagdes som ”BarneRov I Samfundet) forsvandt også, men deres støtteforening, Børns Vilkår, lever stadig, ligesom også de mentalhygiejniske idéer, der lige som før hovedsageligt fandtes blandt psykologer, psykiatere og socialrådgivere.”

(Hanne Hostrup Larsen, tid. Mentalhygiejnen – forfatter af Børn i kollektiver, 1975)

Mere.

  • 11/4-08 DR Online – Faderhuset beskyldes for hjernevask.
  • 14/4-08 DR Online – Faderhuset anvender vold (Lotte Christiansen, terapeut).
  • Indslag på TV2 Øst (9/12-08; Faderhuset).

    21 Søndag – DR Nyheders flagskib.

  • 11/10-07 21 DR – Medierne fortsætter forherligelsen af Che… kommunistisk propaganda på DR.
  • 24/7-08 21 DR – 21 Søndag: Irakiske tolke lider af hjertesorg på grund af Dansk Folkeparti.
  • 21/10-08 DR – Kommunister for frihed.
  • Oploadet Kl. 11:57 af Kim Møller — Direkte link31 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6631/trackback

    31 Comments »

    1. Det viste jeg ikke om Børns Vilkår. Foreningens holdning til den nye samværslov har altid stået for mig som et mysterium. At det er en ideologisk modstand, fremfor en saglig, kan til nød forklare det. Boserup husker jeg for påstanden om at en mor , selvom hun lyver og bedrager for at beholde børnene, stadig kan forsvares som værende den bedste forælder, og derfor skal bæres over med. Det var en udmelding der i den grad stred med min opfattelse af et civiliseret samfund og menneskesyn, så den blev siddende i erindringen.

      Ideologier har det med at gøre bærere af ideologien til gode, og alle andre til opdragelsesobjekter, eller udryddelsesdo.

      Kommentar by Joiker — 10. marts 2009 @ 12:19

    2. Man har indtryk af, at hele polemikken omkrig Faderhuset m.m. er en vel planlgt afledningsmanøvre for at komme væk fra at tale om bandekrig.

      Det har ikke passet DanMarx Radio at behandle det ømtålelige spørgsmål.

      falkeøje

      Kommentar by falkeøje — 10. marts 2009 @ 12:45

    3. Jeg skal starte med at sige, jeg ikke har set 21Søndags angreb, men udelukkende fulgt sagen i pressen.

      Her slog det mig, at overskrifterne talte om at der blev afsløret vold, mens brødteksten nævnte to børn, der i begge tilfælde ikke havde været udsat for vold. Den ene var bange for postyret omkring en dæmonuddrivelse (blive holdt fast og råbt ad), den anden for det rollespil, politimanden beskriver.

      Er der mere substantielle udsagn i udsendelsen, der bare ikke er kommet med i aviserne?

      Henrik

      Kommentar by Henrik — 10. marts 2009 @ 13:37

    4. Hvorfor er det altid faderhuset de slår ned på, ikke fordi tosserne i den religiøse klub ikke skal undersøges, men når 60 % af indvandrene i en 3. klasse fortæller de bliver pryglet i hjemmet (husker ikke tallet nøjagtigt) så skynder man sig at finde en politikker der siger at lærerne bare ksal lukke røven og se gennem fingrene med den “alternative” opdragelse i ofrenes kultur.
      Det er jo så nemt at hakke ned på tosse Ruth og andre religiøse tosser, for DDR ved jo godt at der ikke kommer dødstrusler fra evangelist eller faderhuset, når man udstiller dem for åben skærm.

      Man kan vel også snart forvente at der kommer et DDR program om islamisk børneopdragelse, hvor man holder fokus på det forældrepar der fik begge deres børn omskåret, noget som vel kommer op ved siden af militærtræning på en sommerlejr??
      Vil vi se om alle opdragelsesrejserne, hvor man se unge piger blive tvunget under kluden, mens man køre psykisk tortur på hende, med hele skam/skyld delen af islam
      Vil vi se børnsvilkår udtale sig om hvor usundt det er at vokse op blandt folk der ikke lader dig integrare dig i det omliggende samfund?

      NEJ det program kommer aldrig, da det jo er socialeproblemer, tonen og den danske racisme der er skyld i at muslinger bliver opdraget på kant med loven og børnekonventioner, mens det er syge religøse følelser der ligger bag Ruth-prut og andre kristene freaks

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 10. marts 2009 @ 13:42

    5. Lidt uden for tråden, jeg har i lang tid set at mange skriver, LOL, for at ikke udstille min uvidenhed har jeg gættet mig frem, men nu vil jeg godt have en forklaring, at den er engelsk ved jeg, men.. et bud?.

      Kommentar by Per N — 10. marts 2009 @ 14:38

    6. I den her sammenhæng vil jeg gerne fremhæve Gertrud Galster! (Jeg er lidt i tvivl om Gertruds identitet. Er hun spydpigen og er hun Gertrud Johnsen? Jeg mener, det må være sådan.)

      Gertrud er som Søren Krarup en dansk frihedskæmper, der har taget et stort og sikkert ringeagtet slæb for danskernes overlevelse som civilisation. Hun har skrevet en bog, der er udgivet for nylig, “Femte Kolonne. 14 års kamp mod nedbrydningen af dansk kultur.”. Jeg skal have læst den som den næste.

      Stor hæder til de få frihedskæmpere. I kender sikkert hendes hjemmeside.

      Mvh. Børge.

      Kommentar by Børge — 10. marts 2009 @ 14:49

    7. 5
      LOL
      Det betyder at man ruller rundt på gulvet af grin, hvis du skal have den helt korrekte oversættelse.
      Det er vel et udtryk der udtrykker at man synes noget er kæmpe sjovt.

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 10. marts 2009 @ 15:15

    8. LOL = Laughing Out Loud, og ROTFL = Rolling On The Floor Laughing

      Kommentar by coldfish — 10. marts 2009 @ 15:26

    9. Danmarx Radio kan vi nok ikke forvente laver en udsendelse om islamisk opdragelse – man generer jo ikke vennerne.

      Jeg tror ikke at kampagnen mod en kristen minoritet er lavet for at aflede de sagesløse seere fra borgerkrigen. Nærmere skal den ses som et hævntogt og som tak for sidst for at Faderhuset ikke ville afgive sin ejendomret over det såkaldte “Ungdomshus”, der jo i overflod husede Danmarx Radios politiske venner og jo har vist deres politiske sindelag i Københavns gader indtil flere gange.

      Man skal nok heller ikke forvente at høre ord som religiøs(christo)fobi, hatespeech, racisme eller diskrimination i denne forbindelse i Danmarx Radio – de ord har de med eksklusiv kontekstuel eneret på i deres selvforståelse.

      Kommentar by Limewoody — 10. marts 2009 @ 15:26

    10. 6.Børge

      Helt rigtigt at det store arbejde de mennesker, der har abejdet og de der stadig arbejder aktivt imod mentalthygiejnikerne fortjener langt større opmærksomhed.

      Snusfornuftige forældrer afværgrer også temmelige mange af de forsøg på indflydelse på børnene, som disse noget uhyggelige typer gør.

      Uddannelser indenfor bl.a. psykologien og pædagogikken kræver vitterlig en vågen opmærksomhed hos de studerende, for ellers……bliver også de fanget ind af mentalhygiejnikkerne og deres budskaber.

      “Common Sense” er bevidst undervurderet og gjort til noget som kun lavpandede beskæftiger sig med.

      Spørg mig ikke hvordan det kan være vi er havnet der, men vi kan jo gætte os frem !

      Tag din egen sunde fornuft alvorlig – brug den, dyrk den.

      Det interessante er, at den såkaldte intuition er forbundet med common sense.

      Og jo mere vi anvender = retter os efter vores egne intuitioner des færre ulykker havner vi faktisk i og desuden bliver vi bedre og bedre til at opfange meldingerne fra det intuitive felt.

      Kommentar by Vivi Andersen — 10. marts 2009 @ 15:32

    11. Uagtet hvem der nu jagter hvem, så er jeg fandeme glad for, at de fik fjernet ungdomshuset :-)

      Kommentar by Mike Olsen..(Onion).. — 10. marts 2009 @ 16:40

    12. “Tag din egen sunde fornuft alvorlig – brug den, dyrk den. Det interessante er at den såkaldte intuition er forbundet med common sense”.
      Kloge ord i marts, Vivi Andersen. Jeg lægger mig dem på sinde.

      Det særlige ved Børns Vilkår og lignende foretagender synes at være, at de er ligeglade når det gælder de forhold man tillader venstre-orienteredes børn og unge at leve under. Det er ikke tilladt ordentlige mennesker at bage boller til en børneinstitution, men gælder det fx det tidligere Ungdomshus (der netop ejedes af Faderhuset) og det nuværende Ungdomshus, så er alt tilladt, inklusive brandfare og uhumske forhold, og “myndighederne” (Københavns Kommune) har opgivet at være myndighed og har overladt alt til en af Politiken udpeget “idealist”, advokat Knud Foldschack.

      Kommentar by Niels P. — 10. marts 2009 @ 17:00

    13. Landsforeningen for Mentalhygiejne…måske skulle jeg ringe til dem.
      Min kone siger jeg har en beskidt tankegang :mrgreen:

      Kommentar by Michael Sjøberg — 10. marts 2009 @ 17:14

    14. Tak til Broholm og Coldfish.

      Kommentar by Per N — 10. marts 2009 @ 17:45

    15. Selvfølelig skal DR ikke lægge sig ud med Voldshusets brugere.
      Det kunne jo frustrere de unge,og så er det ikke sikkert de gider arbejde
      hos DR når de bliver lidt ældre.
      På den anden side set.Hvilke andre steder i DK stiller så smålige krav
      til demokratisk adfærd,tilpassethed og alsidighed hos ansatte, som DR.
      De ender der nok alligevel.
      De har jo som DR ønsket om at ikke alle må komme til orde

      Støt iøvrigt en god sag,hvis der skulle komme for mange skattekroner
      retur
      http://www.geertwilders.nl/

      Kommentar by Henrik -patriot — 10. marts 2009 @ 18:08

    16. Det onde i de sekter, der er udsprunget af vor egen kultur, det svælger DR i. Det er ganske ufarligt, at forhåne nogen her, selv om det ikke er efter fortjeneste.
      Når det drejer sig om islam og koranskoler, så kender man konsekvensen. Derfor er her intet at komme efter.

      Kommentar by Menig 442 — 10. marts 2009 @ 19:42

    17. DR har søsat et flagskig, der hedder ” 21-Søndag”. Det er noget af et prestigeprojekt, og her skamrider man den ene kæphest efter den anden, har altså “Faderhuset” og “Evangelist”. Jeg skal ikke forsvare nogen af de to, men det lugter langt væk af hetz.
      Jeg har ikke hørt eller set de to sager omtalt på TV2.

      Kommentar by Niels Juel — 10. marts 2009 @ 20:48

    18. Det ville være interessant hvis pressen, herunder danmarx radio, undersøgte hvad der foregik i de muhamedanske kulturberigeres koranskoler f.eks med hensyn til pædagogik og straffemetoder. På visse koranskoler i England blev ulydige elever straffet med blandt andet stokkeslag og pisk.

      Kommentar by Poul — 10. marts 2009 @ 21:33

    19. #18 Poul

      Det ville også være interessant med dybdeborende journalistik fra DDR, hvor de undersøger “ledelsen” bag ungdomshuset og følger pengestrømmen i fonden til ungdomshuset som psykopat-advokaten foldschack bestyrer..

      Men det kommer aldrig til at ske..

      Kommentar by Mike Olsen..(Onion).. — 10. marts 2009 @ 22:48

    20. Skal Faderhuset nu udråbes som uskyldige, blot fordi deres kritikere er venstreorienterede? Det er langt ude.

      Mental hygiejne betyder noget i retning af “åndelig sundhed”. I 1909 kan der have været god grund til at ville ændre på det autoritære psykologiske klima som børn voksede op i.

      Jeg har set Hanne Hostrups analyser af psykologisk afsporede tilfælde i programserien “Den sorte box” på tv, og hun virker som en meget vederhæftig og fornuftig psykolog. Og det kan man ellers langtfra sige om alle psykologer.

      Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 10. marts 2009 @ 23:08

    21. Brock Chisholm var 13 år gammel i 1909, så mon ikke Spydpigen har misforstået nogle detaljer?
      http://en.wikipedia.org/wiki/Brock_Chisholm

      I betragtning af de emner Spydpigen ellers skriver om, så tror jeg hun er ude i et bittert hævntogt mod 1970’ernes venstreorienterede dominans i uddannelsessystemet. Det kan da også være et relevant emne, historisk set. Men det virker malplaceret i denne sammenhæng.

      Spydpigen + Uriasposten forsvarer en sekts ret til at give børn en manipulerende, nedbrydende opdragelse ud fra religiøst vanvid. (Jeg vil ikke direkte bruge ordet mishandling, da det plejer at dække over fysisk mishandling – men dette er psykisk mishandling efter min mening, om end det altid vil være svært at bevise).

      Når Spydpigen + Uriasposten er inde på denne kurs, hvad vil de så sige til muslimer som gør det samme mod deres børn?

      Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 10. marts 2009 @ 23:20

    22. Halløj Bumsedreng,
      Det handler ikke om at uskyldiggøre Faderhuset – det handler om hvorfor medierne (læs DR og Politiken) kører et korstog mod Faderhuset! – og kristne i det hele taget…
      Jeg synes at det er et yderst relevant indlæg, der anskueliggør DRs vedblivende bias og agenda udi venstreorienteret samfundsforståelse og deres kampvillighed mod alt der truer socialstaten.

      Kommentar by Joe One — 10. marts 2009 @ 23:58

    23. 21.Casper

      Hvor i alverden finder du forsvaret for disse danske sekter på Spydpigen og her på Uriasposten ?

      Det der er tale om er, at det er totalt forkasteligt at man ikke tør foretage de samme undersøgelser af den islamiske ideologis koranskoler, skoler osv..

      Man undgår helt bevidst områder der har med islam at gøre fordi man, via erfaringer andre har gjort sig, ved at man meget vel risikerer førelighed eller livet !

      Samme konsekvenser får det ikke når man går ombord i de omtalte danske, kristne sekter.

      Vel skal de udstilles og det er jo faktisk omkostningsfrit at gøre dette.

      Derimod skal man altså ikke have klinket noget med den sekt, som ikke vil betænke sig på at slå ihjel hvis man kommer på tværs af den.

      Så den kan fortsætte ad det vanlige spor – dhimmierne spærer ikke dens vej fremad.

      Kommentar by Vivi Andersen — 11. marts 2009 @ 01:27

    24. Enig med #2 Falkeøje.

      Perlesagen var et mediestunt til at fjerne opmærksomheden på heilene muslimer og venstretosser.

      Nu er DDR i fuld gang med endnu en ‘damage control’.

      Den manglene mental hygiejne findes i særdeleshed hos journalister.

      Kommentar by Rolf Krake — 11. marts 2009 @ 13:19

    25. Lidt offtopic.
      Har alle set at JP har åbnet deres blog-univers.

      Det er herligt med en masse solide blogs og også flere med et mere højreorienteret perspektiv på tilværelsen. Det var svært at finde når man kun kundte til politikens og berlingskes :)

      Kommentar by Jesper Jakobsen — 11. marts 2009 @ 13:36

    26. Fint at der bliver gjort noget for at sikre børns tryghed og rettigheder i religiøse sekter. Nu ser jeg frem til at Danmarks Radio også får set nærmere på de rigtig mange umyndige piger der må lide den psykosociale og fysiske tort at skal have hovedet pakket ind i islamisk uniform hver eneste dag året rundt uanset hvad de laver.

      Kommentar by Janne — 11. marts 2009 @ 14:15

    27. DR bør kigge sig selv efter – til tider minder institutionen selv om en hjernevaskende sekt!

      Kommentar by Winston — 11. marts 2009 @ 14:17

    28. Ingen får ansættelse i DR uden at møde med nyvaskede hjerner – som i processen er skrumpet til den ønskede størrelse.

      Kommentar by Axel — 11. marts 2009 @ 15:40

    29. En meget interessant ting, at lægge mærke til er: Ruth kritiserer faktisk ikke igen. Hun siger ikke grimme ord imod alle disse mennesker der sviner hende til. Prøv at lægge mærke til det.

      Nok derfor synes dr., at det er så let, at bruge hende som “offer” til at få et godt seertal. Gad vide om de egentlig har hørt Ruth ad om hendes version…. Nåh nej, den er der nok ikke nogen der gider skrive om. Det giver vel ikke seertal nok. Nej, det som folk vil have, og som sælger, det er historier om børnemishandling og kristne misbrug og lign. Så kan folk blive forargede og sidde og blive vred og harm på en lille minioritetsgruppe, der egentlig bare ønsker at passe sig selv, og leve et kristent liv.

      Kommentar by Anonym — 12. marts 2009 @ 09:43

    30. -> 29.

      Helt enig.

      Mvh. Børge.

      Kommentar by Børge — 12. marts 2009 @ 14:06

    31. Jeg er frygtelig ked af, at dette forum eksisterer. Eller… det er vel meget fint, at samfundet kan rumme alle “Guds” skabninger, men det er nok det mest positive, jeg kan ytre om dette fællesskab.

      Hvordan, bare for at gribe et eksempel an, kan man overhovedet spørge, om DR forsøger at dysse debatten vedr. bandekrigen ned ved programmer om faderhuset?

      Hvem hér sypatiserer med HA?
      -Det er kun en hudfarve, der adskiller de to rivaliserende grupper. Samt det faktum, at indvandrerbanderne ikke er een enhed, som HA må siges at være.

      Jeg har ét råd til alle jer, der ikke har gjort jer begreb om, hvad Marijuana er:
      Legalisér hamp – det er den eneste, set med mine øjne, mulige løsning på bandekonflikten eller omfanget af den.
      -Det hele drejer sig om hashmarkedet; det er der indtjeningen, der går til oprustning og store MC’er eller biler, findes.

      Tag de nuværende regler op, ryst dem, og læg en ny kabale; find ud af, at nogle af kortene har ligget på hovedet længe.

      Der er ingen grund til at forsøge at undertrykke et, for samfundet uskadeligt, rusmiddel på niveau med alkohol. Tjek følgeskaderne ved alkohol jævnført canabis i statistikkerne (find dem selv:).

      Lad endelig ikke min provokerende tone afskække jer fra selv at følge op og sætte jer ind i sagen.

      Jeg er personligt ligeglad, om jeg lovligt kan købe min røg, men det har for stor skadelig effekt for sikkerheden og for det danske afslappede miljø, at legaliseringforslag fra København nedskydes med langtrækkende varmesøgende missiler, inden KBH’s politikere kan fremlægge et argumentationsgrundlag.

      Held & lykke og Gud længe leve!

      Kommentar by Kasper Remfeldt — 22. november 2009 @ 14:31

    RSS feed for comments on this post.