4. juni 2015

Historieforskningen 0 – Jørgen Dragsdahl 1: Jakob Holdt fejrer højesteretsdom med ‘hammer og segl’

Gårsdagens højesteretsdom gav journalist Jørgen Dragsdahl medhold, og det blev naturligvis modtaget med glæde af folk som Poul Villaume (eks-Kommunistisk Arbejderforbund marxister-leninister
og Jakob Holdt (KGB-kodenavn PRIST). Historiker Bent Jensen planlægger at anke til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, men det ændrer ikke på det faktum at den yderste venstrefløj fik en afgørende sejr over historieforskningen. Fra Berlingske – Højesteret omstøder dom: Bent Jensens KGB-udtalelser er strafbare.

“Højesterets flertal – fem dommere mod to – fastslog, at en række af udtalelserne indeholdt beskyldninger om, at Jørgen Dragsdahl havde været KGB-agent, og at PET havde anset Jørgen Dragsdahl for at være KGB-agent. Disse udtalelser var udtryk for ærekrænkende sigtelser om, at Jørgen Dragsdahl har begået et strafbart forhold, lyder det i dommen. …

Med ordene ‘Arkiverne har vist, at Jørgen Dragsdahl var KGB-agent’ trykt sort på hvidt på forsiden af Jyllands-Posten 14. januar 2007, indledte historikeren og journalisten en næsten ti år lang juridisk strid, der nu er afsluttet i Højesteret.

(Højesteret, København, 3. juni 2015; Foto: Facebook)

I Højesteret har Bent Jensens nuværende advokat Karoly Németh gentaget argumentet. En dom medvirker til at kue forskere til ikke at fremlægge deres resultater, og den offentlige debat vil komme til at lide skade. Oven på modtagelsen af dommen var Bent Jensen heller ikke i tvivl om konsekvenserne for ytringsfriheden blandt forskere.

‘Hvis man risikerer at skulle bruge 8,5 år af sit liv på at blive slæbt igennem tre retsinstanser i Danmark, fordi man offentliggør noget, så ved jeg ved ikke, hvordan man egentlig skal arbejde som historiker,’ sagde han til den samlede presse.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/66655/trackback

16 Comments »

  1. Skam være højesteret!
    Skam være Jørgen Dragsdahl
    Skam være Jakob Holdt!
    Skam være Poul Villaume!

    Kommentar by Robert R — 4. juni 2015 @ 16:43

  2. Jeg er ikke advokat, og spørger mig selv om PET har vidnet i Højesteret?
    Det er vigtigt at alle parter bliver hørt i en så vigtig sag, men nu skal man jo være forsigtig når man ved hvem der har være chef for PET,
    måske er det også hjemsted for de politisk korrekte.

    Kommentar by k.m. — 4. juni 2015 @ 17:36

  3. PET har ikke vidnet. Der er noget muggent ved det. Det kom en og læste en erklæring op fra justitsministeriet som fritog fra, at vidne ved en tidligere retssag.

    Kommentar by Thorsted — 4. juni 2015 @ 17:54

  4. Almindelige mennesker skelner ikke mellem nazister og nazi-sympatisører.
    Almindelige mennesker skelner ikke mellem kommunister og kommunist-sympatisører.
    Men juridisk er der stor forskel. Nazi-sympatisører kan du tilsvine 24 timer i døgnet uden problemer.
    Kommunist-sympatisører skal du stryge med hårene, please og lefle for, de har nemlig mange venner på Magtens Top.
    Hvis folket mister tilliden til retssystemet vil selvjustits tage over. Hvem ønsker dette ??

    Kommentar by mister jones — 4. juni 2015 @ 18:09

  5. Hvorfor konstaterer retten ikke om det er sandt hvad Bent Jensen citeres for? Eller vil man ikke konstaterer hvad der er op og ned? Eller hvad handler det om?

    Kommentar by River — 4. juni 2015 @ 18:37

  6. Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) vil undersøge, om der er behov for at gribe ind over for en juridisk finte, som danske kapitalfonde bruger til at mørklægge deres regnskaber.

    Kapitalfondene benytter en usædvanlig juridisk konstruktion, der betyder, at de helt kan slippe for at indsende og offentliggøre regnskaber, og Henrik Sass Larsen oplyser i en skriftlig udtalelse til Finans, at han har bedt Erhvervsstyrelsen om at se nærmere på sagen:

    *****
    http://journalisten.dk/offentlighedslov-umuliggoer-aktindsigt-i-omstridte-dokumenter#.Utgghk27tpA.facebook

    *****

    Sass Larsen vil have fingre i multinationale selskabers regnskab,
    (læs- de skal plukkes i skat)
    på den anden side mørklægger man Socialdemokratiets interne dokumenter.

    Fanden hytter sine, mon ikke det er sket i Dragsdal sagen ?

    Kommentar by k.m. — 4. juni 2015 @ 18:41

  7. Professor Hasselbalch fremlagde det klart i Deadline: Dragsdahl var en af arkitekterne bag fredsbevægelsen. Hvis han blev dømt, ville man kunne sige, at fredsbevægelsen var KGB infiltreret og dermed implementere Lykketoft og Jelved pga fodnotepolitikken.

    Kommentar by Hodja — 4. juni 2015 @ 18:44

  8. Skandale dom.

    Kommentar by XXXXX — 4. juni 2015 @ 18:47

  9. @ 7 Hodja
    Det er nok derfor Dragsdahl blev frikendt.
    Kammerateri?

    Kommentar by Robert R — 4. juni 2015 @ 20:59

  10. Alle de hindringer taget i betragtning,som Bent Jensen fik lagt i vejen under sit store arbejde ,var udfaldet af retssagen vel forventeligt.Der oenskes aabenbart EEN bestemt “fortaelling” om den kolde krig;Bent Jensens genvordigheder tyder paa,at der den dag i dag er folk i Danmark,der har meget at miste ved en noeje og aerlig oparbejdning af kold-krigs tiden. Det vil vaere meget svaert at overbevise mig om,at danske domstole IKKE bliver brugt som politiske instrumenter.

    @9 “Alte Kammeraden…..?”

    Kommentar by krassisten — 4. juni 2015 @ 22:59

  11. Politisk dom?

    Kommentar by Dinesen — 4. juni 2015 @ 23:19

  12. Dette betyder at højesteret har sat en effektiv stopper for et helt nødvendigt retsopgør med DKP sympatiserene og dem som af den ene eller anden grund var medløber og det nærmeste man kan være på at være landsforrædder uden at være det.
    Hvis Dragsbæk skulle dømmes, så måtte den logiske konsekvens være at mange socialdemokrater også måtte dømmes, og det kom for tæt på.
    Jrg har kun en kommentar til højesteret: SKVAT!

    Kommentar by Robert R — 5. juni 2015 @ 00:19

  13. Dommen er ikke juridisk, den er politisk! SKAM SKAM OG ATTER SKAM!

    Kommentar by Robert R — 5. juni 2015 @ 00:20

  14. Skandaløst! Er der ikke en sag for klageretten? Den kunne passende se på Mogens Glistrups justitsmord.

    Kommentar by Nielsen — 5. juni 2015 @ 00:31

  15. Som kommentatoren, der bragte nyheden til torvs, foreslog: Lav en indsamling.

    Kommentar by Nielsen — 5. juni 2015 @ 00:35

  16. Her er en opgave til Hr. Møller, som altid har været god til at grave ting op : Prøv at tjekke SAMTLIGE højestesretsdommere. Hvad lavede de i fortiden ? Var de , som hovedparten af top-embedsmændene, ræverøde ?
    Nu er det legitimt at have været Danmarks fjende.
    Det er sygt.

    Kommentar by ramses-2 — 5. juni 2015 @ 17:45

RSS feed for comments on this post.