20. juli 2015

Lone Nørgaard om WA: “… kritisk, informativ og saglig journalistik har det ikke ret meget at gøre med.”

Lone Nørgaard om Weekendavisens beskrivelse af Mosbjerg Folkefest 2015. Indlægget blev ikke optaget i avisen, men er sakset fra Facebook.

Journalist på stram line

Det er altid såre interessant at deltage i arrangementer, som af the establishment (herunder journaliststanden) bliver opfattet som ikke-mainstream, og det der er værre – og som derfor efterfølgende med stor sandsynlighed kan regne med en eller anden form for nedgøring eller latterliggørelse i medierne. Senest har Leny Malacinski begået reportagen ‘Intet land skal dø frivilligt’ (Weekendavisen d.10.7.15) fra den nationalkonservative folkefest på Mosbjerg ved Skanderborg d. 4. juli. Da jeg har haft et blødt punkt for Malancinski siden hendes ironiske opgør med (dele af) feminismen ‘Den dag, jeg opdagede, jeg var undertrykt’, regnede jeg med, at nu kom undtagelsen fra reglen: En artikel, selvfølgelig kritisk, men til gengæld støvsuget for de små besserwissen-nålestik skåret over læsten: Hold kæft, hvor er de bare til grin, de tosser, der bruger kostbar (fri)tid på – i dette tilfælde – at sætte sig ind i islam, islamisering og masseindvandringens konsekvenser for demografien og nationalstaterne.

Forventningens glæde er som bekendt den største. Jovist, Malancinskis reportage er absolut velskrevet. Og sjov. Og sylespids. Og samtidig oser den af arrogante og nedladende karakteristikker af dels oplægsholderne, dels deltagerne. Et enkelt eksempel: ‘Danmark er under angreb, og de mennesker, der er mødt op i dag, betragter sig selv som landets første forsvarslinie [læs: ha-ha – totalt til grin]. Iført praktisk fodtøj [læs: utrendy]er de i gang med opstille deres medbragte klapstole [læs: de mangler kun klaphatten] på græsset. Der er ryglæn [læs: gamle og u-fittede]og en holder til dåseøllen i armlænet [læs: øllen SKAL hele tiden være inden for rækkevidde] Ifølge dem selv har de forstået faren [læs: snotindskrænkede, fordomsfulde og forhudsforsnævrede] (…) Et par ældre mænd med sideskilning og strømper i sandalerne [læs: usexede, kiksede] klapper ved et bænkebord (…)’

Malancinski lyver ikke, men djævlen ligger i den sproglige selektion og de alt andet end smigrende konnotationer. Og selvfølgelig kan vores udsendte reporter ikke dy sig for at trække N-kortet. Intet nyt under solen.

Malacinski skal naturligvis have lov til at skarpvinkle sin reportage alt det, hun lige lyster, herunder i form af de nøje udvalgte citater – ud af snesevis af andre mulige og måske mere relevante udpluk. Jeg kunne i hvert fald sagtens have skrevet en kritisk reportage, der på helt anden saglig vis ville have oplyst læserne om argumenterne for påstanden om den katastrofe, som Danmark og en række af de europæiske befolkninger står over for. Og om den bekymring et stigende antal såkaldt almindelige mennesker nærer for fremtiden. Med den alvor som sagen fortjener. Og hvor de helstegte pattegrise havde spillet en knapt så fremtrædende rolle i den fortællende journalistik.

Når Malacinski trods alt ikke er på helt slap line, så skyldes det hendes korrekte citatbrug, der bl.a. får formidlet flere af Paul Westons synspunkter: ‘Vores store problem er moderat islam, ikke fundamentalistisk islam. Det handler om ren og skær demografi.’

Summa summarum: Malacinski skal være hjerteligt velkommen til at udnævne deltagerne til usexede, utrendy, pattegrisfrådsende, mjøddrikkende dummernikker i campinghabit og strømper-i-sandalerne, men kritisk, informativ og saglig journalistik har det ikke ret meget at gøre med. Måske kunne hun med fordel bede om at få et lille kursus af sin kollega Poul Pilgaard Johnsen, der i samme avis rapporterer fra Tidehvervs sommermøde på Rønshoved Højskole under overskriften ‘Kristen uden kødsovs’ (10.7.15)? En bestemt – og med rette – kritisk reportage, men med en ganske anden respekt for det substantielle.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/67725/trackback

24 Comments »

  1. Som sædvanlig velskrevet af Lone Nørgaard.
    Med fare for at gentage mig selv: Sjovnalisterne skriver for sig selv og hinanden; det er en maskerade, hvor de optræder for de andre på radaktionen: Se, hvor tjekket og politisk korrekt jeg er, jeg har de rigtige, “gode” meninger. DR og TV2 kører i samme spor: Selvfede krukker, som hopper rundt: “Se mig, se mig!”. Emnet og substansen kommer i 2.-3. række.
    Håber, det nye politiske flertal kan redde os ud af denne jammer og elendighed!

    Kommentar by Paulus — 20. juli 2015 @ 20:36

  2. Man skal ikke lade sig slå ud af forbavselse og undren overfor Leni Malaplaceret insinuerende skriblerier, denne tysk fødte stramt påklædte støvle bærende aktivist, har jo chokeret selv presselogens formand, ved at trope op på christiansborg med en tyrkisk far hvis søn stod til udvisning af Danmark, for at protestere over de danske regler om udvisning. Denne aktivistiske og noget udanske måde, at kæmpe for stor import af jødehadende jihadkriger og forsvar for ikke at kunne udvise uønskede personager, kan moske forklares med, at leni Malaplaceret moske stadig har sine bestøvlede fødder placeret i den tidligere tysk ideologi med jødehad som speciale.
    Sådan kan man vel også udtrykke sig.

    Kommentar by li (islamonausea træt amatør DIGTER) — 20. juli 2015 @ 21:45

  3. En kommentar : Man tager et Dk kort og maler rødt, hvor socialdemokraterne, de radigale og sf mfs.kernevælgere massivt var tilstede i 1975. Så tager man et nyt Dk kort og maler rødt , hvor dette rekordårs aborter- c28500 fandt sted.Så placerer man det sidste kort over det første.- Og de røde felter dækker naturligvis hinanden. Sådan har det været hvert år siden 1970. Ja, der blev taget forskud på den frie abort indført i 1973. Politisk viser det sig nu og fremadrettet. Seriøs dokumentation for nævnte fakta er naturligvis tilstede. Men det kræver en længere redegørelse. Reel fakta er: Nationale danskere afviser generelt brugen af abort.

    Kommentar by En dansker — 21. juli 2015 @ 01:12

  4. Lod man en journalist komme ind til festen (??) og samtidig forventede en fair behandling…

    Kommentar by Martin — 21. juli 2015 @ 05:08

  5. Lone N udstiller glimrende, den smalle balancegang Leny Malacinski synes, hun er nødt til at foretage. Den er også let gennemskuelig, og man kan jo bare ynke Malacinski.

    I dag er jeg “den yderste højrefløj”, efter at jeg for tre dage siden med grund i anerkendte kilder skrev om masser af angreb på franske politistationer. Man er vasnt til det, men hvorfor synes de da, de er nødt til at læse Snaphanen?

    http://www.b.dk/globalt/saeson-for-angreb-paa-fransk-politi

    “Frankrig befinder sig tilsyneladende på randen af en borgerkrig mellem ordensmagten og voldelige unge fra landets muslimsk dominerede indvandrerforstæder, der hvert øjeblik kan bryde ud i lys lue. I hvert fald hvis man skal tro en række elektroniske nyhedsmedier med tilknytning til den yderste højrefløj.”

    Kommentar by Snaphanen — 21. juli 2015 @ 05:37

  6. Snaphane

    Der står nyhedsmedier med tilknytning til den yderste højrefløj, og det er ikke, i min fortolkning, ensbetydende med at de specifikke nyhedsmedier der hentydes til uden eksakte navne nævnes ER den yderste højrefløj.
    En definition af hvad den yderste højrefløj står for er tillige ganske udeladt. Ikke at det er let at blive enige om, men et forsøg kunne da i det mindste gøres fra de rubriceringsivriges side.

    Kritik af indvandringspolitik, kritik af islam, af den førte politik eksempelvis fordelingspolitik hvad angår kolonihaver er i udgangspunkterne anskuet vel forventelig fra alle frie fløje.

    Set herfra.

    Kommentar by Peter Buch — 21. juli 2015 @ 07:17

  7. Dette udmærkede hold på Mosbjerg, der hverken er det ene eller det anden, som venstreorienterede medier uærligt udnævner dem til, kunne kalde sig strømper-i-sandalerne-bevægelsen. Hvis man forstår pointen.

    Kommentar by traveler — 21. juli 2015 @ 08:22

  8. Paulus — 20. juli 2015 @ 20:36

    Du gav en PERFEKT BESKRIVELSE

    Journalisterne beskriver ikke længere virkelighedens verden. De forfatter ønskedrømme.

    Kommunismen glippede for dem. Nu drejer det sig om noget andet totalitært.

    Kommentar by tavsen — 21. juli 2015 @ 09:27

  9. Venstreorienterede journalister, og det vil efter deres egne undersøgelser sige 81% af dem, velkendte våben mod højrefløjen, er netop de efterhånden gammelkendte, I er ikke stuerene! Højrefløjen udstilles netop som Lone Nørgaard skriver som bodegatyper der drikke for meget mjød og udstiller tatoverede svulmnende overarme, kort sagt en lidt sølle forsamling af rockertyper. Overfor det står politiets beskrivelse af forsamlingen som almindeligt gennemsnitlige danskere.

    Kommentar by Robert R — 21. juli 2015 @ 10:50

  10. @Peter Buch: Jeg kan ikke se andet, end at han må mene mig og Gallia Watch http://galliawatch.blogspot.dk/2015/07/chemical-plant-explosions.html

    Gallaia Watch bruger – som han selv nævner – MSM kilder

    Kommentar by Snaphanen — 21. juli 2015 @ 11:05

  11. Nogle af kilderne er her:

    http://www.leparisien.fr/aubervilliers-93300/violences-urbaines-dans-le-93-109-gardes-a-vue-la-nuit-du-13-juillet-14-07-2015-4944367.php

    http://www.leparisien.fr/gentilly-94250/le-commissariat-du-kremlin-bicetre-vise-par-des-tirs-au-plomb-05-07-2015-4920829.php

    http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2015/07/06/97001-20150706FILWWW00205-essonne-le-commissariat-des-ulis-caillasse.php

    http://www.francebleu.fr/infos/les-militaires-de-vigipirate-et-des-policiers-caillasses-valence-2481797

    Kommentar by Snaphanen — 21. juli 2015 @ 11:11

  12. Hvilken nationalitet har Malacinsky?

    Forståeligt hun ikke kan føle behovet for at bevare Danmark, når hun ikke er dansk.

    Kommentar by Dinesen — 21. juli 2015 @ 11:40

  13. Hun er født i Tyskland, hvis du synes, det er vigtigt

    Kommentar by BB — 21. juli 2015 @ 12:09

  14. Jeg holder Weekendavisen og jeg må tilstå, at jeg var positivt overrasket over, at der var en hel side om Mosbjerg Folkefest 2015 med den rammende titel: ‘Intet land skal dø frivilligt’ . Et bonmot der rammer min stemning præcist og som jeg tilskriver Kim Møller, himself.
    Den sjove tegning af Lars Hedegård som Rottefængeren fra Hameln, grinte jeg også (lidt overskudsagtigt?) af.

    Jeg var også OK tilfreds med Leny Malacinskis tekst. Det var fordi jeg opfattede helsiden og den trods alt afdæmpede afsky for deltagerne i Mosbjerg Folkefest 2015, som et begyndende gennembrud for vores sag.
    Jeg er vant til at synspunkter som mine bliver rutinemæssigt dæmoniseret og forvredet i DR og TV2 og den øvrige venstrefløj.

    Jeg er måske lidt for nøjsom mht korrekt info om demografi og anti islamiserings tilkendegivelser?

    “..den smalle balancegang Leny Malacinski synes, hun er nødt til at foretage” følte jeg kun en snert af medlidenhed med. Det tager tid at lære at tænke selv og stå på egne ben, tænkte jeg vist.

    Kender mange, langt mere forbenede, fordomsfulde venstreorienterede i min omgangskreds.

    Måske tilhører Leny Malacinski blot et ny-trendy delsegment i beton målgruppen?

    Kommentar by A-mad — 21. juli 2015 @ 15:07

  15. Der var engang jeg købte Politiken . Sluttede ca. 1990.
    Der var engang jeg købte EB . Sluttede i 90-erne.
    Der var engang jeg i weekenden købte Information . Sluttede i 90-erne.
    Der var engang jeg af og til læste WA. Sluttede for nogle år siden .

    Jeg finder det mærkeligt , at pressen tænker : “Vi er da ligeglade med, om danskere ligger blødende på gaden , overfaldet af 5 muslimer. Vi er da ligeglade med, at danskere må være flygtninge i eget land . Vi er de progressive , som forstår.”
    Forestil jer en kendt forretningsmand går ud og siger :” Jeg er da ligeglad med om danskere smadres af muslimerne i busser og på gaden
    .” Mon ikke folk ville reagere , men pressen , de er ligeglade med
    læserne . Det er så besynderligt .

    Og så forventer de at man køber deres produkter .

    Kommentar by Pk — 21. juli 2015 @ 15:10

  16. Jeg vil gi’ WA så meget, at der trods alt kom en læser/mødedeltager reaktion i WA.

    Hvis jeg skulle vælge mellem Lone Ns og Jens Christian Hollands tekst var det også blevet den sidst. Men nu ved jeg så ikke, hvad WA i øvrigt har trykt…

    Kommentar by Hans Und — 21. juli 2015 @ 15:34

  17. Jeg betragter ikke Leny Malacinski som venstresnoet. Hun har fra tid til anden nogle gode borgerlige punch, såsom:

    “Venstrefløjen har travlt med at beskytte danske muslimer imod generaliseringer, mens man uden at blinke holder tilfældige jøder ansvarlige for Israels politik.”

    Men det hun synes at have imod Mosbjerg Folkefest 2015 er mere det æstetiske. Strømper i sandalerne er lige noget, der får det til at gibbe i en kvinde, der bemærker æstestiske detaljer. Og håndbajere kan også være en æstetisk udfordring for nogle kvinder.

    Det lyder som om, at hun reagerede på en afslappet mandehørm og manglede at orientere sig efter lidt kvindeæstetik. Da hun ikke er af dansk oprindelse kan hun have større fokus på faktorer, vi ellers har nedtonet i ligestillingens navn: En buket markblomster, et glas hvidvin, stilfuldt tøj osv. Ikke fordi man så bør fedte for hende og hendes æstetiske medsøstre, men mere for at forstå hende.

    Kommentar by traveler — 21. juli 2015 @ 17:56

  18. Enig, traveler— 21. juli 2015 @ 17:56.
    Der var lidt ‘Marianne Jelved første gang i Swinger klub’ over Leny Malacinskis ‘reportage’ fra Mosbjerg Folkefest 2015.
    Men hun virkede – bag refleks shamingen til ære for vennerne – trods alt fristet?
    Mon ikke vi en dag ser hende i blandt os?

    PS. Fedt at se min ‘festival stol’ med ølholder i armlænet – som samtidig var trendy for de ‘evigt unge’ på Roskilde Festivalen – nu udnævnt som karakteristisk for vores racistiske og nationalistiske klaphat segment :-)

    Kommentar by A-mad — 21. juli 2015 @ 18:41

  19. Stolene max. 40 tænkte jeg, brugerne de kom vel med dem i trailere, det var jo Jylland ved Mossø, jeg lidt forsinket var havnet i. De var dog ikke repræsentative for hvad der blev siddet på under talerne ved Folkefesten. Flertallet sad på bænke, og en del på græsset i følge mine øjne og min hukommelse.

    Sandaler er ikke lige mig, “Optimal komfort” og “Perfekt stødabsorbering” står der i mine skos produktbeskrivelse, men jeg må erkende at jeg ud over andre, tillige kender og kalder brugere af sandaler for- nære venner.

    Kommentar by Peter Buch — 21. juli 2015 @ 19:19

  20. Malacinsky er ikke et tysk navn og hun ser ikke ret tysk ud.

    Måske er det, at nogle nordboere vil bevare et roligt tillidssamfund mærkeligt i hendes øjne men ikke i mine.

    Jeg undrer mig om hun er også for en identitetsomvæltende masseindvandring til hendes oprindelsesland.

    Kommentar by Dinesen — 21. juli 2015 @ 19:29

  21. På nettet ses hun siger hun er født i Tyskland, samt Pedersen i kommentar 8:
    …hun beskriver sin danskhed således “Altså, jeg er dansker, men min familie kommer fra Israel. Og mit efternavn er polsk. Så det er en stor blanding.”
    http://www.uriasposten.net/archives/64593

    Kommentar by Peter Buch — 21. juli 2015 @ 20:39

  22. Ja, det var det, jeg regnede med.

    Ser frem til en fra hende kritisk reportage om Israels manglende antal syriske flygtninge og dertilhørende familiesammenføringer.

    Beklager hvis jeg bryder Uriaspostens linje, men jeg ser for mange personer med jødisk baggrund som er multikulturelle for Europa og nationalkonservative for Israel. Det er dobbeltmoral.

    Og det skaber antisemitisme. Censurer gerne min post, hvis det er for farligt at sige.

    Kommentar by Dinesen — 21. juli 2015 @ 21:37

  23. Jeg er nationalkonservativ for Israel OG for Europa.

    Kommentar by Dinesen — 21. juli 2015 @ 21:38

  24. Og mon ikke sideskillingen, skal lede tankerne for læseren over på en vis østriger der engang herskede i Tyskland?

    Kommentar by Jacob Andersen — 23. juli 2015 @ 07:00

RSS feed for comments on this post.