29. april 2009

Trykkefrihedsselskabet: Er ytringsfriheden en by i Rusland? (Vartov, nu på lørdag)

Kommende arrangement…

Er ytringsfriheden en by i Rusland?
Løbende kommer der nyheder fra Rusland om uopklarede mord på kendte journalister, politikere og forretningsfolk. Opsigtsvækkende tegn på, at Rusland ikke er et demokrati i vestlig forstand med frihedsrettigheder, men ledes af et autoritært styre, der systematisk undertrykker den frie meningsudveksling og forfølger afvigere. At ytringsfriheden med andre ord vantrives, hvis den overhovedet findes.

Men hvor galt står det i Europas store nabo mod øst? Og hvor bevæger Rusland sig hen?

Det spørgsmål stiller Trykkefrihedsselskabet lørdag d. 2. maj, hvor vi sætter fokus på ytringsfrihedens vilkår i Rusland.

Mød tre russiske intellektuelle, der kan berette om de faktiske forhold for den frie meningsudveksling i Putins Rusland.

Sted: Vartov, Farvergade 27, 1463 København K
Tid: Lørdag d. 2. maj kl. 13 – 17
Entre: 100 kr.
Tilmelding:trykkefrihed@trykkefrihed.dk eller på tlf. 45 85 17 78
Konferencesprog: engelsk
Mødeleder: Lars Hedegaard

Oploadet Kl. 03:40 af Kim Møller — Direkte link14 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6778/trackback

14 Comments »

  1. Hahaha, det er lidt for morsomt, hahaha! Forstår jeg det rigtigt: Eliten kritiserer Trykkefrihedsselskabet for kun at fokusere på islamkritikeres manglende ytringsfrihed, hvorefter bestyrelsen tænker: det går fandeme ikke, at offentligheden tror (finder ud af), at vi kun er ude på at forsvare dem, der kritiserer islam (for vi er fuldkommen enige med dem). Vi laver sgu en konference om ytringsfrihedens trange kår i Rusland! Det er helt gratis. I øvrigt er russerne jo imod de tjetjenerne! Hr. Hedegaard, De er en genial mand! Sæt i værk!

    Kommentar by Maria Montefiore Tacchinardi — 29. april 2009 @ 13:31

  2. @Kære Maria Montefiore Tacchinardi. Mit navn er Buzz Lightyear,jeg kommer med fred! Gå nu derind. De bider ikke, kan jeg love dig! Du kan også stå udenfor og råbe øv og tage fotos af de spedalske. Det er ytringsfrihed. Og til dette møde er der vist ikke bevæbnet politi og PET security check ved indgangen pga af faren for terror mod foreningen og ytringsfriheden, som der er, når det er en forfulgt islam-kritiker, der er på talerstolen. Synd du ikke kan have respekt for dem, der må have politibeskyttelse, fordi de brugte ytringsfriheden. Det er egentlig for sølle af dig.

    Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 29. april 2009 @ 15:31

  3. Jeg har stor respekt for folk, der siger sin mening på trods af dødstrusler, men jeg har ikke megen respekt for folk, der er selektive i deres forsvar for ytringsfriheden. Og er Trykkefrihedsselskabet ikke det?

    Kommentar by Maria Montefiore Tacchinardi — 29. april 2009 @ 16:00

  4. -> Maria

    Du er et godt eksempel på at uddannelse og dannelse ikke altid går hånd i hånd.

    “Hahaha, det er lidt for morsomt, hahaha! Forstår jeg det rigtigt: Eliten kritiserer Trykkefrihedsselskabet for kun at fokusere på islamkritikeres manglende ytringsfrihed, hvorefter bestyrelsen tænker: det går fandeme ikke, at offentligheden tror (finder ud af), at vi kun er ude på at forsvare dem, der kritiserer islam (for vi er fuldkommen enige med dem). Vi laver sgu en konference om ytringsfrihedens trange kår i Rusland!”

    Jeg husker et arrangement om ytringsfrihed i Kina, og jeg erindrer en artikel hvor Lars Hedegaard (eller var det Kit Louise Strand) pointerer at det var svært at lokke publikum til, når emnet ikke berørte islam – meget naturligt i Muhammedsagens land.

    “Det er helt gratis. I øvrigt er russerne jo imod de tjetjenerne! Hr. Hedegaard, De er en genial mand! Sæt i værk!”

    Ingenting er gratis – der er vel både lokaler og flybilletter som skal betales. Tager jeg ikke meget fejl, så har Trykkefrihedsselskabet inviteret Putin-kritikere, der netop går i rette med manglen på ytringsfrihed i Putins Rusland, ikke mindst i relation til dækningen af krigen i Tjetjenien. Selve mødet er formentligt motiveret af mordet på Anna Politkovskaja.

    Du er på dybt vand igen og igen.

    Kommentar by Kim Møller — 29. april 2009 @ 16:42

  5. @ Maria Montefiore Tacchinardi
    Og er Trykkefrihedsselskabet ikke det?

    Mener du det, så sig det. Og hvis du vil være ekstra dygtig argumenterer du osse for det.

    Lars Hedegaard har sagt at de har fokus på islam, da det i Danmark er den klart største trussel mod ytringsfriheden. Fokus, ikke selektion (udvælgelse/fravælgelse). Det er iøvrigt ikke mange dage siden de havde et arrangement om Belgien og Vlaams Belang.

    Om du er fornærmet, eller hvad du har eller ikke har respekt for, det rager menneskeheden en høstblomst.

    Kommentar by Mallebrok — 29. april 2009 @ 16:51

  6. Kunne være interessant hvornår trykkefrihedsselskabet så på ytringsfriheden i f.eks Tysland og Østrig. Senest Østrig som har sendt en holocaustdissident i fængsel i 5 år.

    GROV VOLD GIVER TYPISK ET HALVT ÅR. 5 år er rigtig lang tid.

    Kommentar by Altermedia -Danmark — 29. april 2009 @ 21:02

  7. >Kim Møller

    DU taler til MIG om dannelse? Hvad har det her med dannelse at gøre?

    Jamen, det er da et pragtargument: vi kan kun lokke folk til vores arrangementer, hvis emnet er islam. Hvor ved de det fra? Det ved man vel ikke før man har forsøgt?

    Kim Møller, du skal ikke bilde mig ind, at Trykkefrihedsselskabet kæmper for ytringsfriheden på andres vegne. De kæmper for noget andet: for retten til selv at sige deres uforbeholdne mening om islam og muslimer. Når dette er udgangspunkter, er det da klart, at de ikke beskæftiger sig sig med meget andet end islam, bortset fra når onde medier påpeger det hykeriske i deres gesjæft.

    Det er helt naturligt, at de som islamkritikerer kæmper for at få lov til at sige deres uforbeholdne mening om islam, men så sig det dog åbent i stedet for at bruge den manglende yrtingsfrihed i Rusland som figenblad.

    Enten må du være ubegavet (det tror jeg dog ikke), eller også skriver du i ond vilje (ja, det tror jeg, at du gør).

    Jeg mente ikke gratis som i “økonomisk gratis”.

    Kommentar by Maria Montefiore Tacchinardi — 30. april 2009 @ 06:32

  8. Det er tragisk hvad der sker i Rusland.

    Maria, undertrykkelsen af ytringsfriheden i Rusland er slem. Men den har heldigvis yderst begrænset chance for at kunne påvirke ytringsfriheden i Danmark. Helt anderledes forholder det sig med islamismens forkæmpere.

    Lad nu være med at være en nyttig idiot. Det er så ufatteligt ucharmerende at være nyttig idiot.

    Kommentar by Jakob — 30. april 2009 @ 06:53

  9. Det med Marias manglende dannelse kan jeg skrive under på.

    Kommentar by Kim Poulsen — 30. april 2009 @ 08:21

  10. 6: Måske kunne det være godt hvis man også satte fokus på holocaust-dissidenterne/benægterne. Men det kræver virkelig meget mod, for det vil måske betyde at man bliver slået i hartkorn med nazisterne, og er det det værd? Hvis man kan finde en holocaustdissident som ikke er for rabiat, så kunne jeg da godt tænke mig at komme til sådan et foredrag. Men det skulle ikke handle om deres historiske teorier, derimod om den forfølgelse som de udsættes for.

    Det er jo ikke holocaustbenægtelse som skal forsvares, men deres ytringsfrihed.

    Jeg havde en snak med en ældre, distingveret englænder for nylig. Jeg sagde at jeg ikke selv bruger ordet holocaust, men plejer at sige “folkemordet på jøderne”. Der har jo været mange folkemord. Jeg kan ikke se hvorfor jøderne skal have en religiøs betegnelse, når armenere osv. ikke får det. (Holocaust: “brændoffer”, shoah: “katastrofen”). Hvad med sigøjnere, bøsser og Jehovas vidner? Var de en del af “holocaust”? Ved at ophøje folkemordet på jøderne til noget religiøst fjerner man sig fra den historiske forståelse. Det er ikke smart, da man så også tager det ud af sammenhæng og ikke forstår hvorfor det kunne opstå. Der var jo nogle grimme træk ved den tid – i hele Europa lavede man eugenik og tvangssteriliseringer, ikke mindst i Skandinavien. Man opdelte mennesker i nyttige og unyttige. De tyske kz-lejre var blot det mest ekstreme udtryk for det.

    Den engelske herre sagde at jeg er holocaustbenægter, når jeg ikke bruger ordet. Og det er jo rigtigt. Jeg anerkender absolut det historiske faktum, og jeg synes historieforfalskerne er meget ynkelige. Men jeg støtter ikke den mytologiske opfattelse af “holocaust”.

    Jeg ved heller ikke om der blev dræbt 2, 3, 4, 5 eller 6 millioner. I Danmark er sådan et synspunkt fuldstændig ukontroversielt. Vi har jo samvittigheden i orden, fordi vi hjalp jøderne i 1943, derfor ser vi mere nøgternt på historien end mange andre steder. Men udtalelsen ville være nok til at sende mig i fængsel i adskillige lande (en kommende EU-straffelov vil måske også gøre det i Danmark). Måske ville man behandle mig mildere, da jeg kan bevise jeg ikke er nazist/fascist – i sidste ende er lovene jo også lavet for at kunne forfølge af politiske grunde.

    Der blev for nylig udleveret to danskere til Tyskland, hvor de skal retsforfølges for at have lavet nazi-musik. Jeg tror mange danskere syntes det var et brud på dansk retsopfattelse. Mon ikke mange politikere og journalister skammer sig over at de var for feje til at forsvare ytringsfriheden?

    Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 30. april 2009 @ 08:39

  11. @Kære Maria Montefiore Tacchinardi. Mit navn er Buzz Lightyear, jeg kommer med fred! Nej, trykkefrihedsselskabet er ikke selektive i deres forsvar for ytringsfriheden, der fremgår af formålsparagrafferne. Hvorfor skulle de være selektive i deres forsvar for ytringsfriheden? En besynderlig tanke. Er du en af de dér ‘Ytringsfrihed, men’-typer. Sporene skræmmer fra den form for underkastelse af totalitarismen. Sådan startede Gulag-fornægtelsen i vesteuropa. Jeg håber alle Gulag-lejrene ér lukket idag? Det må vi jo spørge de indbudte russere om på mødet i Trykkefrihedsselskabet på lørdag. Ses vi?

    Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 30. april 2009 @ 09:15

  12. >Anti-marx….osv

    Nej, vi ses ikke, men jeg er enig i, at ytringsfriheden har trange kår i Rusland. Min anke var, at Selskabet bruger det som et figenblad. Nej, jeg går ind for hele ytringsfrihedspakken (inklusive antisemitiske udgydelser fra Raapil og mindre sofistikerede mennesker), medmindre der i udgydelserne ligger en opfordring til vold eller forfølgelse. Det må Domstolene afgøre i sidste ende.

    >Kim Poulsen

    Hahaha, du har en fed humor, men du er noget halvstuderet. Du blev ikke mønsterbryder, kan jeg forstå.

    Kommentar by Maria Montefiore Tacchinardi — 30. april 2009 @ 14:08

  13. >Casper

    Du ved ikke, hvorvidt “der blev dræbt 2, 3, 4, 5 eller 6 millioner jøder”? Hvad er det for nye forskningsresultater, der får dig til at komme med en sådan pinlig selvreflekterende betragtning? Lad mig få nogle anerkendte historikere på banen…

    (Til alle dem, som ikke rigtigt er bekendt med den akademiske verden: ja, anerkendelse betyder noget; der er en grund til, at Finkelstein sidder på DePaul og Derschowitz på Harvard, og nej, det er ikke en ond zionistisk sammensværgelse, Raapil!)

    Kommentar by Maria Montefiore Tacchinardi — 30. april 2009 @ 14:14

  14. Som sædvanlig må man undre sig stærkt over, hvad der i grunden driver visse menneskers sandkasse-prioriteringer ift den virkelige verdens barske realiteter og overgreb mod demokrati og frihed.

    Maria Montefiore er mere optaget af at lufte sin egen antipati mod Trykkefrihedsselskabet, fremfor at tage stilling til selskabets prisværdigt og ultra-sjældne arrangement i Danmark med russiske regimekritikere. Hvornår har f.eks. dansk Amnesty eller dansk PEN sidst afholdt et lignende møde med russiske gæster til støtte for de modige demokrater i Rusland ?? Så spar os lige for al ævl om “figenblad”, og tag dog selv stilling til mødets emne !

    Mord og undertrykkelse af kritiske stemmer er en realitet i Putins Rusland, selvom det åbenbart ikke interesserer størsteparten af det “progressive selskab” synderligt herhjemme. Hvornår har Montefiore lige sidst beskæftiget sig med det på sin blog? Det svinske mord på Anna Politkovskaja er blot det mest kendte, i alt er 220 kritiske journalister blevet myrdet på et tiår:
    ”The Glastnost Defense Foundation, which provides legal support to the media in Russia, estimates that more than 220 journalists have been killed in Russia since 1991” (CNN)
    http://www.cnn.com/2008/WORLD/europe/09/03/russia.journalist/index.html?eref=rss_world

    Antallet af politiske fanger i Rusland stiger også konstant. Bare tænk på Khodorkhovsky. Og så har jeg endda ikke nævnt massemordet i Tjetjenien og alle fangehullerne der, f.eks. Tjernokozovo, der tifold overgår Guantananmo:
    “Welcome to hell”: arbitrary detention, torture, and extortion in Chechnya:
    http://www.hrw.org/legacy/reports/2000/russia_chechnya4/

    Men hvor er det dog bare typisk – og selvafslørende – at nogen er mere optaget af at kritisere arrangørerne af yderst sjældne møder med gæster for modige oppositionsfolk i Rusland, fremfor selv at gøre noget som helst aktivt på dén front !

    Kommentar by Dissident — 30. april 2009 @ 23:35

RSS feed for comments on this post.