29. april 2009

Egon Clausen om Osama bin Ladens danske støttere, de højrenationale

D2R – den anden radio har ingen public service-forpligtelser, og her kan pensionerede DR-journalister rigtigt folde sig ud. Set på Snaphanen.

Egon Clausen: Har Osama bin Laden støttere i Danmark. Findes der virkelig nogle danskere som går hans ærinde. Noget kunne tyde på det…. jeg tænker på mennesker som aktivt bidrager til at nedbryde nogle af samfundets bærende værdier. Det er er heller ikke terrorister i traditionel forstand jeg tænker på, dem tager Politiets Efterretningstjeneste sig forhåbentligt af. Derimod så findes der nogle der er i fuld færd med at ødelægge vitale dele af de bærende værdier i det danske samfund, og som derfor synes at trække på samme hammel som Osama bin Laden og hans kumpaner. De bærer ingen turban, de har ingen planer om at kaste med bomber, nogle af dem sidder sågar på magtfulde poster i dagens Danmark, og opfatter sig som fjender af Osama bin Laden. Men så enkelte er det bare ikke…

Vi har således de nedbrydende politikere i vores egen midte, og det er skræmmende. Perspektivet er et land der ikke kan acceptere menneskerettighederne, som vil lukke munden på kritiske borgere, og som mere og mere kommer til at ligne de ufri despotier, som landet officielt bekæmper.

Apropos. Jeppe Kofod-opdatering på Facebook (28/4-09).

“DF’s angreb på konsulent i udenrigsministeriet Fathi El-Abed (der også er medlem af SF), og gør et fremragende arbejde for at fremme Danmarks standing i verden, er så vil usmagelig, udansk og fascistisk. DF står for Berufsverbot i Danmark… nu må de stikke piben ind!”

Opdate.

  • 29/4-09 Spydpigen – Egon Clausen, hvilken kulturpersonlighed! (inkl. EC-tegninger anno 1974).
  • The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6779/trackback

    21 Comments »

    1. Jeppe Kofoed har bevisligt mindst een gang ageret aldeles utilregneligt overfor et barn, der delvist var i hans varetægt. Hvem garanterer, at han ikke altid er utilregnelig?

      Kommentar by morlille — 29. april 2009 @ 12:46

    2. “Nu må de stikke piben ind!”…Spoken like a true pro.

      Kommentar by Michael Sjøberg — 29. april 2009 @ 13:03

    3. Men det er jo sandt at eksempelvis DF har stået for en politik som på mange måder har afvekslet mange af de principper som vi i vesten traditionelt har stået for. Som for eksempel menneskerettighederne. Og så er der jo lige deres hetz mod eksempelvis Bonnichsen, hvilket med al tydelighed viser at det jo netop ikke er ytringsfrihed de kæmper for. Som sådan er DF en langt større fare for den almindelige dansker end Bin Laden nogensinde bliver, idet deres politik udhuler de grundlæggende principper i en demokratisk retsstat.

      Iøvrigt har Pia K begået flere forbrydelser end Jeppe Kofoed, som ikke har begået nogem. Hvem husker ikke den våbendom som hun nu kræver minimums-straf for?

      Kommentar by Robert — 29. april 2009 @ 13:56

    4. Den kære kammerat Kofod tager under sin vinge (vist ikke på samme måde som han tager små piger under hans vinge) har jo bevist at han IKKE er en værdigrepræsentant for danske synspunkter, han er jo så langt ud at han mente Saddam var bedre til velfærd end DK og at Bath partiet skabte et roligt samfund. Så mon ikke Kofod skulle holde sig til at lære små piger om præventionen, eller fortrydelsespiller, og så lade DF passe deres eget parti, for han kender åbenbart ikke dem han forsøger at beskytte mod facismen (aner nok ikke engang hvad facisme er, men det er jo ikke for lærdomens skyld han tager på højskole)

      Robert.
      Peberspray skal vist ikke udløse minimumsstraf, så kom med noget andet og hvad har det egentligt med punktet at gøre?

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 29. april 2009 @ 14:04

    5. At sund fornuft som set hos DF med en stram udlændingepolitik, få tildelinger af opholdstilladelser og statsborgerskaber skulle være andet end menneskerettigheder, der modvirker sund fornuft ved procedurer, der giver ophold og statsborgerskab til flere og flere tilhængere af undergravelse af en demokratisk retsstats principper, er jeg næppe ene om at mene.

      Kommentar by Peter Buch — 29. april 2009 @ 14:08

    6. Først lyttede jeg til røde Clausens floskler. Hans betoninger af ordene fik mig til at tænke på en gammel kommunists betoninger – husker ikke hvem; men noget tyder på, at han har været på samme talerkursus som f.eks. en Aksel Larsen. Hans betoning af ordet ”hader” er morsom – og sådan, at det vel kun kan udtales med den betoning af en, der går meget op i at hade. Under alle omstændigheder taler han ned til lytterne. Er han senil og tror han sidder bag katederet over for en 3.-klasse, tænkte jeg? Alt i alt meget kedeligt at høre på.
      Netop som jeg ville klikke væk fra programmet skete det, Clausen udtalte de uforglemmelige ord: ”en god dansk mand som Bashy Qureshy”!!!
      Så forsvandt tvivlen: Clausen er sennil. Alt i alt et pinligt indslag.
      Prøv i øvrigt at klikke på knappen: Om medarbejderne. Se den forsamling, der står bag D2R. Det er vist langt fra dem alle, der har hørt om – eller har forstået, at jerntæppet og deres livsdrøm: 1000-års riget, det kommunistiske paradis er væk.

      Igen, igen må vi konstatere, at ”de gode”, der tror de har sandheden og hele sandheden, har intet lært. F.eks. indleder Marianne Germer programmet, bl.a. med ordene: ”vores egne ultranationale frontkæmpere”. Nogen der ved, om også hun har frekventeret samme agitprop- og talerkurser som Clausen (og Aksel Larsen?) – hendes ordvalg kunne tyde på det.

      Kommentar by Als — 29. april 2009 @ 14:20

    7. @Robert.
      Måske DF bare kæmper for, at det skal være tilladt at kalde tåber for “idioter”, eks.vis pensionisten, der ikke kan affinde sig med at være pensioneret: Hr. Bonnichsen med venskaber i islamistiske kredse, bl.a. hedengangne Abu Laban og Guantanamofangen, den efterfølgende “postrøver”! Måske DF også kæmper for, at det skal være tilladt at kalde journalister for idioter, når de mener Hr. Bonnichsen har forstand på islamisk terror. Kan Robert venligst forklare, hvad han opfatter som menneskerettigheder, da jeg har ham mistænkt for at betragte menneskerettigheder som værende de rettigheder, ikke-islamister skal overholde for sikre at islam ekspanderer uden nogen modstand og som islamiske folk iøvrigt ikke selv behøver at bekymre sig om at overholde!
      Kan Robert også venligst henvise til de “flere forbrydelser” Pia K. har begået og kan han bevise, at Jeppe Kohoved, undskyld Kofoed, IKKE har begået, og mener Robert med “begået” ikke nærmere “bevist”?

      Kommentar by morlille — 29. april 2009 @ 14:21

    8. 3.Robert

      Hvilke principper i menneskerettighederne har DF `afvekslet` ?

      Danmark skal ikke bare kritikløst modtage bekvemmelighedsflygtninge fra arabisk-islamiske områder – og da slet ikke flere af den slags som, aldrig så snart de har fået fodfæste, lægger ud med at kræve deres ret til at få implementeret deres kulturelle vaner i det danske samfund.

      Eet er at folk gerne vil væk fra de fattige og elendige forhold de lever under, det er jo et alment menneskeligt træk.

      Men mig forekommer det højst utiltalende at flygtning-indvandrer kræver af værtslandets befolkning, at de skal godtage og rette ind efter de krav, som stilles dem af disse indvandrere-flygtninge.

      Hvis man er så forhippet på at leve som man gjorde derhjemme- hvorfor i alverden har man så valgt at slå sig ned i et totalt kulturfremmed land ?

      Hvis vi, Danerne, afkræves empati så vil jeg gerne at Danerne mødes med empati fra de, der vælger at slå sig ned her i landet.

      Jeg vil forelå lidt læsning :

      Hans Magnus Enzensberger´s essay ” Skrækkens mænd.”

      Kommentar by Vivi Andersen — 29. april 2009 @ 14:29

    9. “… nu må de stikke piben ind!” siger Jeppe Kofod på Facebook. Hvor er det vi skal stikke den ind? Har du nogen ideer Jeppe Kofod?;-)
      Egon Clausen er helt uden for pædagogisk rækkevidde – et ringvrag fra DR.

      Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 29. april 2009 @ 14:48

    10. Egon Clausen’s pinagtige politiske analyse, minder til forveksling om noget han skrev i en kronik i JP (indenfor det seneste år). Af uvisse årsager skriver han kronik i JP ca. hver 6. søndag (seks om en søndag) – det er absurd læsning hver eneste gang. Egon Clausen er i sandhed det tætteste man kommer på Morten Korch romantik her til lands. Han ynder så at blande den med en påtaget begejstring for alle “mørke” – han har tradition for at opdele mennesker i racer med forskellige egenskaber.
      Derfor kan f.eks. Qureshi også pludeligt blive et pragtfuldt menneske, tiltrods for at han er en religiøs mørkemand, kulturimperialist, jødehader, anti-demokrat, svindler m.m.

      Kommentar by Superman — 29. april 2009 @ 15:01

    11. Virkligheden fordrejes, alt relativeres og vendes på hoved, så godt bliver ondt og sort bliver hvidt og borger, der forsvarer sig mod angreb kaldes forbryder, mens Kneppe Jeppe, der misbruger sin stilling for at misbruge små piger, er en helt.

      Kommentar by coldfish — 29. april 2009 @ 15:02

    12. 6.Als Helt enig (mon ikke hun kender Egon fra DR? http://www.TAXAFINN.dk siger: Vidste du…at Marianne Germer´s stemme til Frøken Klokken fra 1970 stadig kan høres, nu på telefonnummer 70 10 11 55? Den er go’ nok. Nul-nul.Nul-nul.Dut. Så kom jeg ikke længere. Måske er der andre, der orker at forske i Germers og Klausens fortid? Jeg gætter på de kender hinanden fra det hedengangne VS?

      Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 29. april 2009 @ 15:04

    13. Hvad mener socialdemokraterne om at en ansat i Udenrigsministeriet – som repræsenterer os alle – står som anbefaler af boykot Israel på hjemmesiden boykotisrael.dk? I og med at vedkommende er medlem af en forening der anbefaler boykot af Israel.

      Går Udenrigsministeriet ind for boykot af Israel?

      Kommentar by Janne — 29. april 2009 @ 16:32

    14. Ad 10…”Af uvisse årsager skriver han kronik i JP ca. hver 6. søndag (seks om en søndag) – det er absurd læsning hver eneste gang…”

      Egon Clausen er da en kulturpersonlighed af rang!!!

      Egon Clausen fik lærereksamen 1964 og optændt af uslukkeligt had til samfundet har han siden arbejdet ihærdigt på at nedbryde det i bund og grund. Han rulle sig først ud i ”Unge Pædagoger” fra 1968. I 1969 udkom ”To S-togs-digte” på Gruppens Forlag, efterfulgt af digtene ”Tilnærmelser” og skolebogen ”Krig eller Fred”, begge på Gyldendal. Særlig opsigt vakte ”Den lille røde Bog for Lærere”, en pendant til psykolog Jesper Jensens og Søren Hansens ”Den lille røde Bog for Skoleelever”, som blev forbudt i England efter dom ved Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg.

      Egon Clausen ikke bare skriver. Han har også illustreret bøger og skrifter på venstrefløjen. Hans tegnekunst kan man bl.a. nyde i hans bog ”Modeller. En brochure” (Sigvaldi 1971), hvorfra man her ser nogle exempler.

      Til skolebörnene har han lavet to tegneseriehefter: ”Supreranton i Skole” (1971) og ”Mysteriet i Mønsterskolen” (1974).

      Jo, jo, Egon Clausen er kunstner og hegler ned på den folkekære : Jørgen Clevin, som han kaldte uduelig– omend han noget selvmodsigende kom til at omtale ham som ”talent”: `Clevin viser, hvordan man kan misbruge et talent for profittens skyld.`

      Fra 1972 og gennem en årrække har Egon Clausen været med i den kollektive redaktion af BIXEN, et marxistisk tidsskrift ”om miljøer og medier for børn og unge”, der bringer bog-, film- og teateranmeldelser, kritiske indlæg om undervisning, skole- og børnebøger o.s.v.

      Egon Clausen gør sig også gældende inden for børneteaterbranchen og i DR´s båndværksted (workshoppen), ligesom han selvsagt tit har adgang til mikrofonerne i vor røde radio,

      Clausen står for kapitlet ”Skolen” i den marxistiske bog ”Pædagogik er Politik”, der er redigeret af de tre fra ”Unge Pædagoger” og Marxistiske Pædagoger kendte navne: Chr. Vestergaard, Kjeld Rasmussen og BRIS-manden Ole Lindboe. Sidstnævnte har ærligt erklæret, at man ønsker at infiltrere systemet og være en 5. kolonne!

      Det kan derfor ikke undre, at Egon Clausen var nært tilknyttet kredsene i Mentalhygieejnen og BRIS og en tid redigerede foreningsbladet ”Mentalhygiejne”, ligesom han blev konsulent for BRIS´s forlængede arm: ”Børns Vilkår”.

      På forlaget Røde Hane har han videreudgivet ”Dansk Børnelærdom” (1974) og på Borgens Forlag ”Læsebog med Billeder” (1977), der yderligere skal fremme en nedbrydning af folkeskolen for at nå frem til kaos.

      Med en så strålende indsats var Egon Clausen naturligvis selvskreven til at blive medlem af CUR – Statens Centrale UddannelsesRåd (U 90)

      Kilde: Tidsskriftet AKTION nr. 8/ 1979. Senere ulykker altså ikke medtagne her. Hans smukke illustrationer kan ses på en anden blog. De skal ikke ødelægge noget for Urias!

      Kommentar by Gertrud Johnsen — 29. april 2009 @ 16:42

    15. 14. Getrud Johsen

      Tak, Gertrud, du kære sjæl, for den Clausenske historie.

      For naturligvis MÅTTE Egon jo være uddannet Folkeskolelærer !

      Jeg kender, bl.a. fra mit virke, ingen faggrupper, der som skolelærerne er optændte af en hellig foragt for deres eget samfund tillige med en overbevisthed om, at de altid ved meget bedre end andre faggrupper og ikke mindst forældrerne.

      Lærerværelset er ikke et specielt hyggeligt sted, hvis man er så dum som jeg var et par gange, at deltage i snakken om den hjemlige politik.

      Er man venstredrejet er man OK, men man afslører jo sig selv gennem det man siger.

      De kan simpelthen ikke eksisterer !

      Kommentar by Vivi Andersen — 29. april 2009 @ 17:23

    16. @Vivi

      “For naturligvis MÅTTE Egon jo være uddannet Folkeskolelærer !

      Jeg kender, bl.a. fra mit virke, ingen faggrupper, der som skolelærerne er optændte af en hellig foragt for deres eget samfund tillige med en overbevisthed om, at de altid ved meget bedre end andre faggrupper og ikke mindst forældrerne.”

      ;-)

      KONGEKOMMENTAR !

      Kommentar by Tolder — 29. april 2009 @ 18:12

    17. Det skal lige siges, at der naturligvis også findes gode lærere, også i Folkeskolen. “Tilfældigvis” har de fleste af dem gode almindelige borgerlige holdninger.

      Kommentar by Tolder — 29. april 2009 @ 18:13

    18. GERTRUD, for pokker, du må have dine forbudte arkiver intakte endnu.
      FLOT, Gertrud. Egon Clausen er faktisk en “samfundsomstyrter”, som samfundet ikke kan være tjent med. Manden er selvudnævnt intellektuel og egentlig latterlig. Desværre er ord farlige. Svage sjæle kan tro på hans ekstreme udgydelser.
      Manden er et fossil, der burde være begravet i 80’erne. Han er aldrig blevet voksen, men har levet på offentlig støtte fra et samfund, som han nedgør og undergraver ved enhver lejlighed.
      Venstrefløjen, når den er bedst
      SYGT

      Kommentar by ramses-2 — 29. april 2009 @ 21:48

    19. Også her fra tak til Gertrud for din fine fremstilling.

      Og ros til JP’s alsidighed ved at lade hr. Egon Clausen skrive en klumme hver 6 søndag.
      Dog læser jeg den aldrig klummen – på de søndage, hvor han er betroet skrivearbejdet. Han er for langt ude i hampen.

      Kommentar by Als — 30. april 2009 @ 12:43

    20. Det er 100% positivt, at vi har en personage som Egon Clausen at grine ad. Han er altid så dannet og venlig, og ikke spor frustreret at opleve, når man læser han skriverier.

      Jeg tror faktisk indérst inde, at han længes tilbage til den jyske rug-grød, som blev stinet op ad væggen, så man kan gå og gnave på den i løbet af dagen.

      Keeedelig er han ivætifæl,
      for alle andre end sig sææææl.

      Kommentar by Anna Lyttiger — 30. april 2009 @ 23:31

    21. @ Als

      Jeg finder skam også JP’s alsidighed prisværdig. Og har intet imod at de lader andre folk end den sædvanlige garde skrive klummer/kronikker – imodsætning til politiken der kun ca. en gang om måneden overlader kronikken til en uden for meningstyranniet.

      Men Egon Clausen har bare intet interessant at byde. Intet tyder på at han besidder nogen dyb indsigt i noget som helst, og under alle omstændigheder formår han ikke at argumentere for noget – det er altid blot klam moralisme. Det er de mest ynkelige og gamle travere han hiver af skuffen hver eneste gang. Som du selv skriver; så er han ganske enkelt for langt ude.

      Der findes da masser af mere eller mindre venstresnoede som kan skrive kronikker med udgangspunkt i en eller anden form for faglighed, som kan tilstræbe et nuanceret syn på tingene, og som ikke er besatte af racisme-anklager mod alle til højre for SF.
      F.eks. har JP da også en sociolog til at skrive om søndagen. Hun er vist næppe borgerlig, men holder sig da i en ordentlig tone hvor man så kan være enig eller uening. Selv Claus Bryld formår da dette så nogenlunde, omend han har enkelte amokløb. Men man kan da ikke frakende ham et historisk kendskab som han kan øse ud af.

      Man kan sagtens finde venstrefløjsere der kan skrive et sagligt indlæg, måske endda med nuancer og uden at forfalde til latterlig moralisme. Der er ingen grund til at gå i ekstremer med Egon Clausen, Georg Metz, Rune Engelbrecht eller Jacob Holdt.

      Kommentar by Superman — 1. maj 2009 @ 15:39

    RSS feed for comments on this post.