29. april 2009

Lektor Maribel Blasco: Folkeskolen bør undervise i “interkulturelle færdigheder”

I sidste uge havde Den sociale udfordring på P1 inviteret lektor Maribel Blasco i studiet til en samtale under overskriften Den interkulturelle skole. Det er artige sager, ikke mindst når det oplyses, at lektoren for nogle måneder siden var Undervisningsministeriets repræsentant i en EU-høring i Wien.

Maribel Blasco, lektor: Jeg vil sige, at debatten omkring integration af børn i de danske skoler, den går ud på, at indvandrerbørn skal lære at blive dansk, og det er her jeg synes problemet ligger…

[…]

Maribel Blasco, lektor: Det skal ikke kræves at man skal blive dansk, eller ligne (en) dansker, for at kunne være accepteret i Danmark, og det er mit hovedbudskab, som jeg virkelig vil understrege. At man godt kan være enig i den danske måde at gøre tingene på, uden at ligne en dansker…

Man fokuserer meget på dansk… efter min opfattelse er det et problem at fokusere på sprog… Vi kalder dem tosprogede – man tænker kun på indvandrerbørn når man taler integration i skolesystemet, så vi har hele vores fokus på dem, og deres opgave at integrere sig, og det jeg er efter – er en bredere fortolkning af integration, hvor man tænker på de interkulturelle færdigheder, både indvandrerbørn og såmen også de danske børns.

[…]

Maribel Blasco: Alle skal lære hvordan det er at være fremmede, og opleve det, fordi rent faktisk i den verden, de børn vil vokse op i, og arbejde i, så vil de tit være i nogle multikulturelle miljøer, hvor de har brug for at kunne rumme forskelle. Det jeg mener er – vi skal kunne ruste alle børn til at kunne klare… hvordan det er at være fremmede...

Oploadet Kl. 16:30 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6782/trackback

17 Comments »

  1. “Alle skal lære hvordan det er at være fremmede”

    Jamen så kan jeg glæde herren med, at det er der allerede mange danske børn som gør. Især dem som bor i Gellerup, Vollsmose eller Brøndby Strand.

    Hvorfor skal man egentlig lære at være fremmed i SIT EGET land? Hvis man gerne vil prøve at være fremmed kan man flytte til udlandet. Der findes 194 andre lande i verden, hvor man kan være fremmed, men kun ét sted hvor man kan være en del af majoriteten.

    Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 29. april 2009 @ 17:29

  2. Så skolen skal ikke lære børnene færdigheder, men skal nedbryde vestlig kultur. Det er klassisk politisk korrekthed, marxisme i fåreklæder. Vi er nået dertil hvor en lektor kan sidde i radioen og sige den slags uden omsvøb. Uden at der rejser sig et ramaskrig. Bare som sådan noget akademisk pludren. Hun er muligvis endda uvidende om hvilken dagsorden hun fremmer. Og så, oven i købet, repræsenterer hun Undervisningsministeriet i EU-sammenhæng. Tænk. Så langt er vi kommet ud…

    Kommentar by Mallebrok — 29. april 2009 @ 18:21

  3. 1. Det har da ikke noget med eget land at gøre. Men at efterstræbe fremmedhed i sig selv er sygt. Jeg har altid efterstræbt en følelse af at være hjemme, måske fordi jeg netop kender så rigelig til at føle mig fremmed.

    Problemet ligger i integrationen, ikke i dem der skal integreres. Folk som denne Blasco skaber problemerne. Børnene opdrages til at de ikke skal integreres…

    Kommentar by Joiker — 29. april 2009 @ 19:23

  4. “It will never be known what acts of cowardice have been committed for fear of not looking sufficiently progressive.”

    Kommentar by Limewoody — 29. april 2009 @ 20:41

  5. Disse ideer om interkulturelle færdigheder, som lektor Maribel Blasco forfægter, er ved at vinde stor udbredelse inden for inden for folkeskolen og uddannelsessystemet. Mig bekendt er de især inspireret og organiseret omkring professor Peter Kemp, Danmarks Pædagogiske Universitet (tidl. Lærerhøjskolen). Han skrev i 2005 bogen “Verdensborgeren som pædagogisk ideal. Pædagogisk filosofi for det 21. århundrede”.
    Hvis man skulle have brug for nogle interkulturelle færdigheder, kan man se en hel del materialer her:
    http://www.globalskole.dk/index.php/Anmeldelser/Materiale-ideer/Materialer-til-lareren-om-interkulturelle-og-globale-emner.html

    Kommentar by Niels P. — 29. april 2009 @ 23:02

  6. Maribel Blasco: “Alle skal lære hvordan det er at være fremmede”

    Det er en udtalelse, der ligger helt udefor fornuftens område. Hvilket endnu engang beviser, at folk ikke aner, hvad der foregår i det multikulturelle samfund. Hvor ligger grænsen mellem at lære at være fremmed og blive fremmedgjort for deres eget samfund? Hvis børn skal lære at være fremmede, så kan de tage med far og mor på ferie til de varme lande.

    Endnu et lektor fjols ruller sig ud som håbløs naiv ekspert med en dagsorden, der kun kan føre til opløsning i Folkeskolen. Men der er ikke noget at gøre, før den brutale udvikling smadrer deres forrykte virkelighed. Alle børn i klassen skal tværtimod lære at være danske, også de fremmede børn. Hvis ikke så står der samfundsopløsning på spisesedlen.

    Jeg talte forleden dag i telefonen med en tidligere lærer kollega, som er positivt stemt overfor det multikulturelle samfund. Alle mine advarsler er hidtil prellet af som vand på en gås.

    Forleden dag kom hans søn hjem fra skole og sagde: “Jeg hader dem, de ødelægger hele tiden undervisningen med deres provokerende optræden. Jeg lærer ikke noget”. Sådan: virkelighedanskuelse for naivister.

    Det er virkeligheden i den Folkeskole, som allerede er i opløsning. Og så skal man tilmed høre fra et sådan lektorfjols, at børnene skal lære at være fremmede. I virkeligheden er det uhyggeligt, at folk med en intelligens over 50 ikke kan se, hvor folkeskolen og samfundet er på vej hen.

    Jeg regner med, at omtalte hadende elev – sammen med andre “hadende” elever skynderc sig over i Dansk Folkeparti, når de får stemmeret. Så på den måde er der alligevel lys i mørket. Mange, mange skolebørn bliver gennem den praktiske hverdag undervist i at være antimultikultarister. Så på en måde er udviklingen i Folkekolen alligevel ikke så slem.

    Kommentar by Fønix — 29. april 2009 @ 23:19

  7. Jeg forstår ikke helt Horribel Blasso, mener denne Erasmus overstuderet forstenede lektor så, at vi skal lære at forstå og acceptere fremmede kultures stening af utro kvinder!?
    Jeg mener ikke, at fordi der er 1,3 milliarder koran-stenings-tilbedere, at vi så bare skal acceptere deres stenings adfærd.
    Det da for slapt, at underkaste sig stenkastende tilbagestående koran problems adfærds mønster, istedet for at gøre noget for at hive koran-tilbeder sumpen op, af deres formørkede hul i jorden mentalitet.
    Hvis denne lektor ikke kan indse dette, så burde lektorens løn udbetales i sten! for det er da et problem for et moderne samfund, at stenings-stadie mennesker skal accepteres og deres primitive sharia stenings afregning! skal gælde.
    Måske er morlil’en sten, men så er tilgengæld den overstuderede lektor så dum som en sten!

    Kommentar by li — 29. april 2009 @ 23:33

  8. Skal pigerne i skolerne dermed lære at være undertrykte ? Lære at gå med sække omkring hovedet ? Og skal drengene lære at undertrykke kvinder og voldtage dem, der ikke har en sæk om hovedet.

    Og skal de alle lære at terpe de koranvers, der opfordrer til at nedslagte de vantro og homoseksuelle ?

    Det lyder virkelig ikke godt og heller ikke ret gennemtænkt.

    Og lidt off subject:

    Er der nogen, der har meldt de radeGale til Registertilsynet ?

    Kommentar by Janutte — 29. april 2009 @ 23:56

  9. 6.Fønix

    Jep, Folkeskolen giver anskuelsesundervisning i det “kultikulturelle” som i virkeligheden er monokulturel.

    Og det er rigtigt det du skriver, at dette skaber antimultikulturalister og måske derfor er Folkeskolens udvikling godt for noget !

    Bortset fra det er der forældrer, der nægter at lade deres børn være forsøgsdyr for dette afsindige, sociale eksperiment.

    De melder afkommet ind i private skoler.

    Disse forældrer vægter gammeldags dyder som bl.a., at børn går i skole for at skaffe sig den basale viden og kunnen, der skal skaffe eleven videre i skolesystemet for senere at kunne bringe eleven via gymnasiet, eller andet, ind på et uddannelsessted, hvorfra man tager sin afgangseksamen og derfra fortsætter ud i arbejdslivet, i et job man gerne vil.

    Gammeldags forældrer kender nødvendigheden af selvdisciplin samt at denne skal læres, hvis en fornuftig skolegang skal lykkes – og ikke mindst når uddannelsen skal i hus.

    Men alt kan smadres ved hjælp af blot een elev på klassen, som ikke vil indordne sig klassedisciplinen.

    Er der flere af slagsen i samme klasse, så…….gys!

    Jeg begiver godt de forældrer der, om jeg så må sige, strækker våben og hiver ungen ud af Folkeskolen.

    Kommentar by Vivi Andersen — 30. april 2009 @ 00:30

  10. “tosprogede” – som JP i en leder forleden beskrev som “i praksis 0 sprogede”

    Kommentar by wied — 30. april 2009 @ 00:48

  11. Niels P tak for henvisningen.

    Peter Kemp er bestemt en af vore skarpeste filosoffer, og når en filosof behandler et område, vil det selvfølgelig blive terroriserende og ofte med henvisning til forskellige filosoffer i tiden for at underbygge sine teorier og sine mål.

    Jeg har i sin tid kun læst et par anmeldelser af bogen, og det var som sådan også nok, for med understøttelse af Kant,s moralfilosofi som pædagogisk ideal: (Verdensborgeren der handler efter moralloven), er tonen slået an, og den tone er ude af takt med virkeligheden.

    For problemet med moralloven er netop, at mennesket overhovedet ikke interesserer sig for, om dets handlinger nu skulle have en moralsk værdi men mere styres af egoistiske interesser, som det oftes ikke engang selv er klar over.

    Kant kan overhovedet ikke bruges om en moralsk vejleder, det viser den historiske erfaring og ønsket om at lærere og elever skal gøres bevidste om, at dannelse og uddannelse ikke kan nøjes med at bygge på danske værdier men sætte verdensborgeren i centrum, er jo lige efter Politiken og den multikulturelle håndbog.

    Og så kan man jo i lyset af det pædagogiske ideal komme med et par pragmatiske betragtninger. Enhver med kendskab til pædagogik ved, – eller burde vide – at ro og tryghed i undervisningen er den bedste basis for al indlæring. Og her – verdensborger eller ej – står det som bekendt ikke for godt til. Med andre ord – endnu engang – der er virkeligheden og så de filosoferende forfattere, som så gerne vil fortælle os om verdens globale problemer, og om hvordan de kan løses. Men før se skriver bøger, skulle de først tage på besøg i Folkeskolen.

    Verdensborgeren og den globale virkelighed er selvfølgelig blevet et interessant og givtigt område for eksperter i vor multikulturelle tid, men 98 % af teorierne kan bedst bruges som nødløsning, når lokumspapiret slipper op. Bare et blik på den pædagogiske spiseseddel som dit link henviser til, giver kvalme. Pædagogisk kvalme.

    Kommentar by Fønix — 30. april 2009 @ 00:54

  12. Det ville da være fremragende, hvis skolen gav vores etniske medborgere nogle bedre interkulturelle færdigheder – nogle trænger til at forstå Danmark og danske omgangsformer bedre.

    Kommentar by Ulla Lauridsen — 30. april 2009 @ 08:01

  13. Maribel Blasco er vel bare en af de holdningsmæssigt tilrettede typer
    som så glimrende er beskrevt i Morten Uhrskov Jensens JP blog.
    Absolut værd at tjekke debatten der.
    Især denne ….

    http://blogs.jp.dk/setfrahoejre/2009/04/29/hvorfor-er-intellektuelle-venstreorienterede/

    Kommentar by Henrik -patriot — 30. april 2009 @ 09:34

  14. Offtopic

    Muslimske lærde fra 60 lande diskuterer i disse dage, hvad man dog skal stille op med frafaldne.

    Scholars hotly debate treatment of apostates
    http://www.arabnews.com/?page=24&section=0&article=122050&d=30&m=4&y=2009

    Kommentar by BE — 30. april 2009 @ 13:47

  15. >14 Ja, lad os holde øje med de muslimske lærdes diskussion, som i modsætning til alskens bortforklaringer tydeligt viser, hvad islam er for en størrelse. Viden herom er et must for enhver verdensborger!

    Kommentar by Niels P. — 30. april 2009 @ 23:51

  16. Når I nu opponerer så stærkt imod idéen om at “lære hvordan det er at være fremmed”, altså at forstå vores medmenneskers situation, må det vist være udtryk for direkte modstand mod empati. Hurra for arrogance og selvfedme!

    Kommentar by Chris P. — 13. april 2010 @ 09:04

  17. -> Chris P.

    Når hensynet og forståelsen bliver ideologisk glider det altid over i accept. Jeg accepterer ikke islam som den manifesterer sig, her der og alle vegne. Islam er simpelthen multikulturens værste fjende.

    Kommentar by Kim Møller — 13. april 2010 @ 10:15

RSS feed for comments on this post.