30. juli 2015

Om CSR i Irma, Ikea: “… nogle har haft så travlt med at vise, hvor gode de var, at kunderne blev glemt”

Fænomenet er svært at sætte på ord, men det er naturligvis ikke tilfældigt at en stor del af tv-kanalernes meteorologer er billedskønne kvinder af anden etnisk herkomst. Jeg har intet imod Divya Das Andersen, men hvor mange dansk-indiske geografer med interesse for meteorologi findes der i et land som Danmark.

Journalist Hanne Sindbæk kommenterer i Børsen – Det tager ikke kun fem minutter i Irma.

“Det tager kun fem minutter at handle i Fakta, siger sloganet. Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men jeg ved, hvor de kan hente inspiration, hvis de virkelig gerne vil have kunderne til at blive lidt længere. Det kan de nemlig i min Irma. Her rækker fem minutter ikke langt, selvom man bare skal handle et sigtebrød og to liter mælk.

… det er kassedamen, der virkelig holder på kunderne. Hun udfører sit arbejde på en mindfulnessagtig måde: En ting ad gangen i et sindigt tempo, se på hver enkelt vare som var det første gang, vende og dreje den roligt til stregkoden viser sig og kan få sit lille bip.

Vi står der i køen med vores genbrugsposer og kommer helt i zen af at følge hende. Det vil sige, hvis vi ellers var i stand til at ignorere de serieeksplosioner af utålmodighedsraseri, der foregår indeni os. Men vi siger ikke noget. Vi er de pæne Irma-kunder.

Normalt kan vi godt sige til og fra i forretninger, så ruderne klirrer. Men sagen er, at kassedamens forfædre tydeligvis kom fra nogle varmere himmelstrøg, så vi får den der fornemmelse af, at vi skylder en særlig tolerance. … Social ansvarlighed er godt, og det er helt på sin plads, at virksomheder gør deres for at give alle en fair chance på arbejdsmarkedet. Men nogle har haft så travlt med at vise, hvor gode de var, at kunderne blev glemt.

For eksempel gik Ikea på et tidspunkt helt amok i CSR og holdt tilsyneladende helt op med at kigge på, om ansøgerne var egnede til at arbejde i møbelhuset. I stedet gjaldt det om, hvorvidt de havde den rette farve – som helst skulle være en, der ikke i forvejen var repræsenteret i medarbejderflokken, den rette alder – her gjaldt samme kriterium, det rette køn, handicap eller seksuelle orientering – igen gjaldt kriteriet om, at det helst skulle føje nye spændende elementer til medarbejderpalletten.

Til sidst kunne man møde mennesker af enhver slags i den Ikea-gule polotrøje, men kunne man få at vide, hvornår Billy-reolen i birkefiner ville være på lager?

Oploadet Kl. 10:09 af Kim Møller — Direkte link23 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/67889/trackback

23 Comments »

  1. Jeg har netop skrevet en kommentar til David Trads’ nedrige respons på omtalte artikel, som han naturligvis stempler som racisme, så han ikke behøver forholde sig til dets argumenter.

    Kommentar by Bob Glitter — 30. juli 2015 @ 10:42

  2. Om ikke andet så er de da gode til at vise, at de ikke bliver nedslidt af at arbejde, når de endelig finder et sådan. Det er også en vigtig pointe.

    Kommentar by Menig 442 — 30. juli 2015 @ 10:43

  3. IKEA er jo svensk, og ja “mangfoldighed” er et og alt for dem.

    IKEA´s “Julefrokost” er også uden alkohol eller svineretter.
    Det er eftersigende sodavand og (halal) kylling, den står på.

    Det er i hvertfald ikke assimilation, man går op i.

    Kommentar by Dinesen — 30. juli 2015 @ 10:48

  4. Mit gæt er at der bundet penge i bagdelen på disse personer, betalt af Danske skatteydere, der er ingen selvstændige virksomheds ejere der er så godhjertede og naive at de ansætter medarbejdere under et vist niveau uden lønkompensation, men det holdes hemmeligt af staten, Danmark er landet hvor vi klipper hinanden i velfærdens navn, så længe det varer? kassen er snart tom.

    Kommentar by emmagad — 30. juli 2015 @ 10:50

  5. I øvrigt er Hanne Sindbæk en kujon i mine øjne.

    Hvis hun føler sig udsat for dårlig service, skal man ikke undgå at sige fra, fordi den dårlige service bliver udført af en “mangfoldig”.

    Kommentar by Dinesen — 30. juli 2015 @ 10:50

  6. OT:
    Europas regeringer opmuntrer til invasion fra Afrika og Mellemøsten

    https://ksdha.wordpress.com/2015/07/30/europas-regeringer-opmuntrer-til-invasion-fra-afrika-og-mellemoesten/

    Kommentar by KSD — 30. juli 2015 @ 11:33

  7. >1 Bob
    Jeg er uenig med dig. Trads ER en idiot! En af de største.

    Kommentar by Nielsen — 30. juli 2015 @ 11:55

  8. >7 Nielsen.

    Jeg er også uenig med mig, men det var en pointe i sig ikke at nedsænke mit indlæg til David Trads’ niveau.

    Kommentar by Bob Glitter — 30. juli 2015 @ 12:01

  9. Kassedamen højest sandsyneligt har været ny.

    Kommentar by Johnson — 30. juli 2015 @ 12:30

  10. Jeg sagde noget til en ung dame med høj pigmentering forleden. Skulle proppe nogle flasker i en automat og foran mig står en ung kvinde med med mørk glød, hun havde sådan et blåt ikea-net med en del flasker i. Selvom hun havde set mig, stod hun alligevel og sms’ede mellem hver 3. flaske, efter 30 sekunder hvor hun havde fået 2 flasker ind bad jeg hende om at lægge smartphonen i lommen…
    Jeg siger noget til folk uanset hudfarve, jeg tror iøvrigt heller ikke hun opfattede mig som racist.

    Kommentar by Johnson — 30. juli 2015 @ 12:38

  11. Trangen – eller rettere: tvangen – til at posere som bedre menneske er så stærk hos nogle, at hvis der ikke lige er et ondt menneske i nærheden, så forfalsker, lyver og opfinder man sig frem i godhedens navn for at skabe sig det sammenligningspunkt, der er nødvendigt for at føle godhedssuset.

    Billedet er det samme som for alle andre misbrugere: Individet er slave af objektet for misbruget og handler, tænker og udtrykker sig derfor irrationelt på en måde, der kan være meget belastende for omgivelserne. Det kan være svært at forstå for andre, at der er tale om tvangsmæssig adfærd, som godhedsmisbrugeren ikke selv råder over.

    Kommentar by Nils — 30. juli 2015 @ 12:43

  12. >8 Bob Glitter
    Jo, det forstod jeg. Og det er nok rigtigt, at han ikke lever op til den oprindelige betydning af ordet. Til gengæld i overmål, til den gængse betydning.

    Kommentar by Nielsen — 30. juli 2015 @ 12:57

  13. jeg springer altid kassen med tørklædet over

    både fordi hun er langsom og fordi jeg ikke ønsker at se det i min butik

    Kommentar by AFA — 30. juli 2015 @ 13:30

  14. Jeg har arbejdet i det offentlige, der får dem med den mørkere hud også særbehandling. Det vil bare aldrig kunne bevise. De er dårligere til jobbet bl.a. fordi de ikke kan ordentlig dansk. Havde det været danskere, der havde været så dårlige, ville de været blevet fyret ved en af de mange fyringsrunder, men der skal mere til, når det er en med “rigtig” hudfarve.

    Kommentar by Britta Due Andersen — 30. juli 2015 @ 14:28

  15. Ha-ha, Britta Due Andersen 14:28

    Efter en del år i staten havde min chef en iransk ingeniør til jobsamtale. Han skulle så i givet fald arbejde under en af de tre kvindelige mellemledere, som min chef havde ansvaret for.

    Men det ønskede den iranske mand ikke, dvs. at arbejde under en kvinde, så han fik sjovt nok ikke jobbet.

    I det mindste klagede han ikke til Ligestillingsnævnet og de utallige andre instanser, der normalt forfølger mørkpigmenterede menneskers interesser overfor de oprindelige danskeres.

    Tager vi lidt rigeligt hensyn for ikke at blive hængt ud for racisme?? Sådan bortset fra, at muslimer pr. definition ikke er en race?

    Kommentar by Henrik Petersen — 30. juli 2015 @ 14:42

  16. Nr. 14 Britta Due Andersen
    Tak! Det er også min erfaring. Hvorfor er det så uvigtigt at kende danske værdier og den danske kultur, at kommunen ansætter ikke-danske kulturbærere som Integrationsmedarbejdere?
    Jeg står for at skulle hjælpe en iransk veninde der I så alvorlig grad er blevet røvrendt af sin ikke-danske integrationsmedarbejder. Det bliver til en klage til Ankestyrelsen. Funktionslederen I Integrationsafsnittet vil sikkert ikke ændre på personalesammensætningen af den grund, – det betyder jo ikke noget at det ikke er dansk kultur der integreres i. – Hun er tyrkisk!

    Kommentar by lih — 30. juli 2015 @ 14:43

  17. > AFA 13:30

    Sært nok ændrede Dansk Supermarked (Bilka, Føtex, Netto, A-Z osv) for en række år siden deres dresscode, så de med tørklæde også kunne arbejde med kundekontakt.

    De havde hele tiden arbejdet med tørklæde, men det var så ikke med direkte og personlig kundekontakt.

    Dansk Supermarked havde ellers en Højesteretsdom, der gav kæden ret til at foreskrive en dresscode til udadvendt kundekontakt.

    Personligt fravælger jeg altid kasser med hættebeklædte, det næste blive vel de der sorte dragter med et smalt kighul gennem ansigtsbeklædningen?

    Det Danmark, du troede du kendte….

    Kommentar by Henrik Petersen — 30. juli 2015 @ 14:50

  18. Det var Asmaa Abdol Hamids søstre der lavede kampagne I Odense. Samtidig havde Dansk Supermarked fået besked på at Netto butikker I England og Danmark skulle have same personalepolitik.

    Een god ting dog. Fordi tørklædetøserne kan søge gør de det ikke, for de er ikke anvendelige på en travl kasselinie. Men de fik dog sejren I hus.

    Kommentar by lih — 30. juli 2015 @ 14:55

  19. Tak for bonusinfo, lih 14:55.

    Det undrer mig egentlig ikke. Men nu bor jeg på Østerbro 2100, og hverken i den lokale Føtex, Netto, Aldi eller Fakta har jeg nogensinde set hættemåger ved kassen.

    I den ene af de nævnte butikker er der vist kun ansat personer med formentlig balkansk baggrund (gætter jeg på), men de taler fremragende dansk og bruger ikke tørklude, de er også hurtige ved kassen, så intet problem for mig.

    Men herude østpå har vi som bekendt også en del ældre damer, der rynker på næsen af muslimsk klædte indvandrere :)

    Kommentar by Henrik Petersen — 30. juli 2015 @ 15:08

  20. # 15 Henrik Petersen:
    “Men det ønskede den iranske mand ikke, dvs. at arbejde under en kvinde”…!
    En Iraner, nej selvfølgelig – her er det den Tyrkiske Vice-Regeringschef, der i onsdags, endda i en TV-transmitteret debat bad et kvindelig Senatsmedlem om at holde kæft:

    Verbale Entgleisung des türkischen Vize-Regierungschefs Bülent Arinc (67)!
    MACHO-SPRUCH VON TÜRKEN-VIZE-REGIERUNGSCHEF
    „Sie als Frau, seien Sie still!“
    Hentet på “Bild” i Torsdags!

    Kommentar by cantor — 30. juli 2015 @ 17:31

  21. På mit lokale Apotek står den på araber-roulette, jeg håber sådan på at det udtrukne nummer lander på den enlige etnisk danske kvinder, kontra hendes to nydanske kolleger. Både fordi man får det rigtige, men også fordi man sparer meget tid.

    Chancen er dog også ganske god, da hun når to-tre gange så meget som hendes to kolleger tilsammen. Hvordan mon hun føler sig når hun ser sig selv i spejlet?

    Kommentar by Geert — 30. juli 2015 @ 20:54

  22. Ha ha så er Anders Krab-Johansen ude og tage afstand, hvor komisk og politisk korrekt kan det blive?

    “Hej læsere. Sikke en debat. Det er en fejl, at der står analyse – når det tydeligt er en kommentar. Det burde der stå. Det andet mærkat kom på ved en fejl. Hverken jeg eller debatredaktøren behøver være enige i, hvad der står i kommentarer, som Børsen trykker. Hanne Sindbæk rejser en diskussion om CSR og bruger sin personlige oplevelser som udgangspunkt. Det er vel ikke forbudt. PS: Jeg er ikke enig, men det er en anden sag.
    vh Anders Krab-Johansen”

    Kommentar by Geert — 30. juli 2015 @ 21:03

  23. Hvis jeg skal have øl og svinekød.. Tager jeg ALTID kassen med tørklædepiger… At se dem scanne en “stor” SVINEMØRBRAD i vakum plastik, bringer altid smilet frem hos mig… Krydr eventuelt med en åben pose STEGT GRISEHUD… Så griner man for alvor indvendigt… :-)

    Kommentar by ny kommentator — 31. juli 2015 @ 00:01

RSS feed for comments on this post.