30. juli 2015

Guide til journalister om modstand mod flerkultur (’97): “Unngå å bidra til at det blir politisk stuerent..”

Når emner berører multikulturen som ide hersker der dobbelte standarder i medierne. Modstandere af masseindvandring er kontroversielle når de trækker vejret, tilhængere er først kontroversielle når de roder med brandbomber. Mosbjerg Folkefest ’splitter paradiset’, som Politiken så smukt indrammede problematikken. Tilbage i 1997 udsendte den norske pendant til Dansk Journalistforbund en tjekliste for journalistisk arbejde i det flerkulturelle Norge. Tanker der herhjemme er dybt integrerede i den statsstøttede forening Ansvarlig presse.

Retningslinjerne er selvforklarende, og gør det nemt at forstå hvorfor mediernes dækning af islamkritiske markeringer altid præsenteres med kritikernes øjne, hvorimod artikler om venstrefløjens demonstrationer til forveksling ligner officielle pressemeddelelser. Tænk hvis de danske medier gik tæt på den kommende demonstration imod lukning af Irak-kommissionen. Flere end 7000 har tilkendegivet at de vil deltage i arrangementet, selvom talerrækken er spækket med 9/11-loonier, jødehadere og Schiller-institut-disciple. Niels Harrit på Saxofon…

Fra Norsk Journalistlag – Mangfold eller enfold? – Veiviser for journalistisk arbeid i det flerkulturelle Norge (1997).

“Vær bevisst i språkbruken. Forsøk å finne fram til ord og begreper som gir et korrekt og nyansert bilde av dagens Norge, og som ikke skaper unødige skiller mellom ulike grupper.

Unngå generaliseringer som kan bidra til å forsterke stereotype oppfatninger om innvandrere, flyktninger aller andre med ikke-norsk bakgrunn.

Legg vekt på å formidle mangfoldet i det norske samfunnet ved å trekke inn folk med innvandrerbakgrunn i vanlige saker.

Oppgi ikke en persons religion, kultur, geografiske eller etniske opprinnelse dersom det ikke er klart relevant for saken. Vær spesielt varsom med en slik angivelse i saker som omhandler kriminalitet.

Sjekk fakta og statistikk. Vær særlig forsiktig med tallmateriale som kan bidra til å forsterke negative holdninger til spesielle grupper.

Unnlat ikke å ta opp kritikkverdige forhold der innvandrere er involvert, men unngå å bidra til at hele grupper blir stemplet på grunnlag av enkeltpersoners handlinger.

Oppsøk aktivt kilder blant innvandrere, både i spesifikke innvandrersaker og i andre saker. Forsøk å etablere et kontaktnett blant innvandrere som kan gi større bredde i kildebruken.

Unngå nasjonalistisk retorikk i sportsjournalistikk som kan nøre opp under negative holdninger til folk fra andre land. Gi plass til den rolle utlendinger spiller i norsk idrettsliv.

Unngå ukritisk formidling av rasistiske ytringer. Sjekk informasjon og påstander som kommer fra rasistiske miljøer og innhent fakta og synspunkter som kan korrigere rasistisk propaganda.

Vær bevisst i dekningen av politiske utspill hvor det spilles på fremmedfrykt og fremmedfiendtlighet. Unngå å bidra til at det blir politisk stuerent å nøre opp under konflikter mellom nordmenn og innvandrere.

Forsøk å formidle hvordan innvandrere opplever diskriminering, rasistiske og fremmedfiendtlige holdninger og hvordan det påvirker deres hverdag.”

(Norsk Journalistlag, 1997; Speisa.com)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/67896/trackback

30 Comments »

  1. Ville være nemmere med blot en paragraf:
    Undgå al redelig og objektiv journalistik.

    Kommentar by T. Snorrason — 30. juli 2015 @ 16:02

  2. Nyd det. Det bliver kun værre.

    Journalister har forlængst mistet deres ret til at være mere troværdige end brugtvognsforhandlere.

    Kommentar by CommonSenseNow — 30. juli 2015 @ 16:11

  3. MSM er fyldt med clickbait, PK artikler, Hetz mod højrefløjen og artikler der er ligegyldige (EB og MX har masser af artikler om kendisser som rager mig en høstblømst) er grunden til at jeg bruger mere tid på alternative medier. De lyver ikke når de fortæller en historie om multikulturen eller siger at de er neutrale nå de ikke er det (jeg har mere respekt for Arbejderen end DDR da førstenævnte ikke ligger skjul på deres politiske ståsted)

    Kommentar by Daniel — 30. juli 2015 @ 16:29

  4. “9/11-loonier”.

    Det var ikke pænt sagt, måske skulle du prøve at synge det!?

    Denne video gider du ikke at se, da den ikke passer ind i dit verdensbillede:
    https://youtu.be/gORu-68SHpE

    Kommentar by Morbus Behcet — 30. juli 2015 @ 16:32

  5. Man kan -med eller uden kommission- konstatere, at otte danskere blev lokket i døden, under falske forudsætninger af Anders Fup.

    Kommentar by Nielsen — 30. juli 2015 @ 16:49

  6. “9/11-loonier” – ligegyldigt om det er “pænt” eller ej.. Fænomenet er velbeskrevet

    Kommentar by Josef K — 30. juli 2015 @ 16:56

  7. Jeg har hørt om listen før – men kunne ikke finde den. Tak Kim.

    Jeg har hørt at der også findes en sådan Dansk vejledning for Danske journalister. Mon der gør det?

    Kommentar by Sigwar — 30. juli 2015 @ 16:57

  8. @Josef K

    Denne blog plejer, at kalde MSM for løgnepressen. Men angående 9/11 tror i fuldt og fast på pressen.
    Jeg er ingen fan af muslimer, men de havde intet at gøre med 9/11.

    Kommentar by Morbus Behcet — 30. juli 2015 @ 17:02

  9. @ Morbus Behcet.
    Først og fremmest håber jeg at Kim Møller tilgiver mig nedenstående, der intet har at gøre med tråden som sådan.
    Af nysgerrighed har jeg kigget på Morbus Behcet´s hjemmeside.
    Ifølge vedkommende er verden styret af frimurere.
    Interessant læsning, i hvert fald hvis man trænger til underholdning.

    Kommentar by AK JA — 30. juli 2015 @ 17:27

  10. @AK JA Denne højt intelligente professor Walter Veith giver desværre Morbus Behcet omhyggeligt og særdeles fakta-orienteret ret. https://www.youtube.com/watch?v=gTL0PM9CdNE

    Kommentar by CommonSenseNow — 30. juli 2015 @ 17:40

  11. @AK JA

    Jeg er glad for, at jeg kan underholde dig.
    Men det er ikke mig der har lavet videoen jeg linkede til.

    Det er ikke særligt seriøst, hvis man kun tror på pressen når det passer een; altså når der står det er muslimer der er skurken, ellers er det løgn.

    Kommentar by Morbus Behcet — 30. juli 2015 @ 17:43

  12. Jeg syntes folk skøjter rimelig let henover hvad der må siges at være en temmelig opsigtsvækkende afsløring her. Der er rent faktisk tale om at de “frie” medier som folk tror er objektive, beviseligt bliver censureret og manipuleret i værste nordkorea stil.
    Og så til vigtigste spørgsmål: hvem har bestilt den “tjeckliste” for hvad pressen må fortælle befolkningen? Pilen peger på EU.

    Kommentar by Per — 30. juli 2015 @ 17:47

  13. står msm for mainstream medier?

    Kommentar by Dinesen — 30. juli 2015 @ 18:15

  14. > Dinesen 18:15
    Yep

    Kommentar by Henrik Petersen — 30. juli 2015 @ 18:23

  15. 9/11 loonies er dem som stadig kan tænke selv. Man skal ikke bruge mange minutter på 9/11 for at kunne se, at det i den grad var en løgnehistorie. Desværre gælder der igen at flertallet ikke kan tænke

    Kommentar by Winston Churchill — 30. juli 2015 @ 18:39

  16. Hvor er legitimiteten til at erklære Norge for “flerkulturel”? I grundloven? I Danmark vil det stride mod grundloven. Paragraffen om indfødsret!

    Kommentar by Søren — 30. juli 2015 @ 19:16

  17. Hvad skal man svare på her. for mig er linkene enslydende.

    http://www.skrivunder.net/irak-kommissionen
    Denne betyder: Skriv under for Irak-kommissionen.
    OG denne
    http://www.skrivunder.net/imod_lukning_af_irak_kommissionen
    Denne betyder: Skriv under for Imod lukning af Irak-kommissionen

    Hvilket går ud på det samme.

    Jeg mener Irak-kommissionen skal lukkes. !!
    Derfor har jeg ikke underskrevet nogen af dem.

    Kommentar by Sindsro — 30. juli 2015 @ 19:18

  18. -> Søren

    Sverige vedtog allerede i 70’erne at landet skulle være multikulturelt. Norge kom lidt efter. Toneangivende integrationsforsker-aktivister kæmpede i årtier for at Danmark gjorde det samme. Jeg har ikke lige nogle kildehenvisninger ved hånden.

    Kommentar by Kim Møller — 30. juli 2015 @ 20:13

  19. Jeg tror, der er noget mere dystert, der ligger bag de her ting, vi beskæftiger os med.

    Mere korruption, magtliderlighed og tyranni, end vi kan forestille os.

    Nogle gange skal man ikke læse bogen, men i stedet læse mellem linjerne og lede efter det skjulte.

    Kommentar by Dinesen — 30. juli 2015 @ 20:13

  20. Jeg købte nogle bøger billigt på Mosbjerg Folkefest 2015 bla Rolf Slot-Henriksen: Besat igen? Frihedskampens sidste vidner taler ud og flere med (dedikation, tak!) af Peter Neerup Buhl.

    Jeg har endnu ikke læst dem alle systematisk fra ende til anden, men jeg hæftede mig ved en oplysning et sted om at Danmarks Radio under krigen var pålagt af regeringen, at bringe positive artikler om tysk kultur og det gode samarbejde mellem danskere og tyskere i Danmark under besættelsen. Jeg tror det hed ‘inspirationsudsendelser’ eller noget i den stil og de skulle påvirke befolkningen til en mere positiv holdning til datidens ‘indvandrere’. På et tidspunkt vistnok under og efter folkestrejken blev antallet af obligatoriske ‘inspirationsudsendelser’ sat op af regeringen for at forsøge at dæmme op for den anti-tyske stemning i befolkningen.

    Jeg vil forsøge at finde noget medieforskning om denne DR/mediedel af samarbejdspolitikken, men jeg frygter emnet ikke har været højt sat af de statsansatte medieforskerne på bjerget ?

    Det er således såvidt jeg ved ikke noget nyt, at journalister i Danmark får stillet den opgave at påvirke befolkningens holdninger til fordel for de fremmede i landet?

    Kommentar by A-mad — 30. juli 2015 @ 20:14

  21. Jeg er begyndt at tro på EU vil udvide sig til et eller andet EU mediterannean zone.

    Kommentar by Dinesen — 30. juli 2015 @ 20:15

  22. @Dinesen: Min egen teori er at EU går efter at opløse EU landene og omdanne dem til stater i EU, efter amerikansk forbillede. For at gøre dette kræver det at befolkningerne ikke gør modstand ved at hævde retten til deres eget land/kultur, osv. Den bedste metode til at få dem til at afstå fra at gøre dette er at “udvande” befolkningerne vha multi-kultur, så alle EU landes befolkninger tilsidst består af den samme blandede grå masse af mennesker fra alle mulige steder.

    På det tidspunkt giver det ikke mening at inistere på noget særligt dansk (eller fransk, britisk, osv) da alle lande er fulkommen ens med den samme massive kriminalitet, og folk er splittet op i tusindvis af grupperinger med en stærk mistro til hinanden. Præcis som sunni/shia muslimer er det, bare med adskillige etniske og kulturelle grupper oveni, heriblandt de sidste etniske danskere. (der slås indbyrdes om hvis skyld det var)

    Og vupti, ind kommer EU med forslaget om at danne stater for at løse problemerne, (de selv har skabt) officielt “for at binde os stærkere sammen” men i praksis for at få endnu mere magt og kontrollere alt og alle.

    Desværre har vi ingen rigtige journalister i dette land der kunne grave i det, så jeg tror det er vores fremtid hvis ikke de enkelte landes befolkninger får nok før og melder sig ud af det vanvid imens folkeafstemninger om EU stadig er tilladte.

    Kommentar by Per — 30. juli 2015 @ 21:09

  23. ps, jeg mener faktisk at de selv har udtalt det med staterne på et tidspunkt (naturligvis uden større mediedækning) men jeg kan ikke huske hvor jeg læste det. Igen, en journalist der ikke er enten rød eller følger en tjeckliste som i norge (se det andet opslag herinde) havde været rar at have..

    Kommentar by Per — 30. juli 2015 @ 21:12

  24. > Per 21:09

    Helt enig for så vidt angår EU (de tosser, der taler for et føderalt EU, er de på ingen måde folkevalgte kommissærer, kommissionsformanden og EU-præsidenten), men endnu mere vigtigt er det, at Danmark opsiger diverse konventioner, lavet i en anden tid, til andre formål (europæiske interne formål efter WWII), ikke til brug for muslimske og afrikanske berigelsesriddere.

    At der også findes FN-konventioner, der nidkært efterleves og kræves overholdt af fx de Radikale i Danmark, mens en række mellemøstlige lande på skrømt har skrevet under på dem og aldrig kunne drømme om at efterleve dem, er en del af problemstillingen.

    Kommentar by Henrik Petersen — 30. juli 2015 @ 23:05

  25. Fanme uhyggeligt! Orwell kunne ikke have forestillet sig noget lignende. Forhåbentlig betyder internettet (Uriasposten, DenKorteAvis, 180Grader…), at de orkestrerede løgne ikke får lov at passere.

    Kommentar by Søren Bang Hansen — 30. juli 2015 @ 23:38

  26. Journalister/reportere var det ikke engang noget med “without fear and favor

    Kommentar by Dunk — 31. juli 2015 @ 03:16

  27. Goebbels ville have været stolt. Meningsmageri og politiseren på bekostning af objektivitet og fakta.

    Kommentar by Olé — 31. juli 2015 @ 07:36

  28. ->20: Jeg mener at huske, at Børge Outze har skrevet noget om det i sine bøger om Danmark under besættelsen.

    Kommentar by Hodja — 31. juli 2015 @ 23:56

  29. JP 15/11-97 – DR’s løftede pegefinger. Sagen opsummeres af journalist Orla Borg, som bl.a. skrev:

    “Det startede på et debatmøde om medier i Odense, og tog for alvor fart efter en paneldiskussion om Danmarks Radios idegrundlag i Århus i søndags. I Odense kom DR-generaldirektøren Christian Nissen med følgende udsagn, som illustrerer hans udgangspunkt: “Hvis Danmarks Radio skal tage sit idegrundlag alvorligt, så bør vi bevidst i den samlede sendeflade forsøge at dæmme op over for den højrebølge i indvandrerspørgsmålet, der strømmer igennem landet.”… Selv om Nissen i dag siger, at han fortryder brugen af ordet “højrebølge”, så står han ved den udtalelse, som har været med til at rejse kritik af generaldirektøren.”“Hun har fået præsenteret et billede af flygtninge og indvandrere på TV, som hun ikke kan kende. Og det har muligvis fremmedgjort hende fra denne problemstilling, så der over en periode er opbygget indestængte aggressioner. Og så kommer Pia Kjærsgaard og bliver den forløsende gnist. Det bør vi overveje i en selvransagelse på DR.” (Nissens selvkritik, som egentligt gentager bemærkningen han beklagede)

    Kommentar by Hodja — 31. juli 2015 @ 23:59

  30. Tak for info Hodja — 31. juli 2015 @ 23:56. Jeg vil kigge dér også efter beskrivelse af DR’s udsendelser under krigen, der skulle forherlige de indvandrede tyske freds-besættere og pålagt af regeringen, skulle bringe positive udsendelser for at ændre danskernes overvejende negative holdninger.

    Jeg vil også se om der er kilder til i hvor høj grad det lykkedes.
    Jeg ved at modstandsbevægelsen gennemførte egne stikprøvebaserede meningsmålinger under krigen, ligesom Gallup også gjorde det.
    Jeg har dog haft svært ved at finde dem, da jeg prøvede for en snes år siden.

    Kommentar by A-mad — 2. august 2015 @ 10:25

RSS feed for comments on this post.