2. juni 2009

Nikolai Lang, politisk aktivist – og direktør for ‘uafhængig tænketank’

I 2003 proklamerede han på Radikale Debat, at det var ‘kulturchauvinisme’ ikke at lovliggøre khat, og op imod folketingsvalget i 2005 var han initiativtager til en kampagne mod Dansk Folkeparti og VK-regeringen. Kampagnen, der blev lanceret under overskriften 440 Hz fik rigeligt med medietid, og DR Online skrev blandt andet om det, der blev kaldt en “Borgerlig internetkampagne mod Dansk Folkeparti”.

(fra 440Hz.dk)

(fra Nikolailang.dk)

I dag er Nikolai Lang tilbage på DR Online. Denne gang som direktør i “den uafhængige tænketank” Dansk Center for Integration og Analyse (DCIA). Fra Danskerne: Indvandrere behøver ikke holde jul.

Kun 10 procent af danskerne mener, at forståelse for dansk kultur spiller en nævneværdig rolle for en vellykket integration.

Derimod mener hele 83 procent af danskerne, at en aktiv deltagelse i det sociale liv på skoler, arbejdspladser, idrætsklubber og foreninger er vigtigt.

Det viser en undersøgelse som analysevirksomheden Catinét har lavet for den uafhængige tænketank Dansk Center for Integration og Analyse (DCIA).

– Det kommer meget bag på os. For vi troede, at vi ville få nogle resultater, der viste, at danskerne mener, at integration nærmest ikke kan lade sig gøre, fordi vi er kulturelt forskellige, siger direktør i DCIA, Nikolai Lang til dr.dk/nyheder…

På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt 1003 repræsentativt udvalgte danskere har DCIA udarbejdet en rapport med en række anbefalinger til, hvad indvandrere kan gøre for at blive godt integrerede…

Nikolai Lang mener, at undersøgelsens resultater står i skarp kontrast til, at dansk kultur fylder så meget i integrationsdebatten i medierne.

– Når man hører den meget hidsige debat, der foregår i medierne, så skal man selvfølgelig tænke på, at der er nogle meningsdannere, der har en bestemt dagsorden og er interesseret i at polarisere debatten. Men det viser sig, at integration faktisk ikke er så svær i hverdagen, som man kunne skulle tro, når man lytter til politikerne og medierne, siger Nicolai Lang.”

Oploadet Kl. 17:43 af Kim Møller — Direkte link33 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6860/trackback

33 Comments »

  1. “- Når man hører den meget hidsige debat, der foregår i medierne, så skal man selvfølgelig tænke på, at der er nogle meningsdannere, der har en bestemt dagsorden og er interesseret i at polarisere debatten. Men det viser sig, at integration faktisk ikke er så svær i hverdagen, som man kunne skulle tro, når man lytter til politikerne og medierne, siger Nicolai Lang.”

    Integration er vel nærmest umulig, så længe hovedparten af de muslimske indvandrere insisterer på, at islam betyder underkastelse.

    Kommentar by Preziosi — 2. juni 2009 @ 18:02

  2. “Kun 10 procent af danskerne mener, at forståelse for dansk kultur spiller en nævneværdig rolle for en vellykket integration.

    Derimod mener hele 83 procent af danskerne, at en aktiv deltagelse i det sociale liv på skoler, arbejdspladser, idrætsklubber og foreninger er vigtigt.”

    Hvis “forståelse for dansk kultur” betyder multikultiers reducerende, nivellerende og latterliggørende forståelse for kongerækken, den lille havfrue, jellingestenene, røde seler og røde pølser i ligusteromhegnede kolonihaver og noget med Richard Ragnvald og Morten Korch – så er jeg enig i, at det ikke er så vigtigt.
    Men man kunne også opfatte “en aktiv deltagelse i det sociale liv på skoler, arbejdspladser, idrætsklubber og foreninger” som udtryk for dansk kultur – hvilket 83% ser som vigtigt.

    Kommentar by BE — 2. juni 2009 @ 18:10

  3. Lige som man selv synes man havde en god pointe så stjæler BE den for næsen af en:

    Men man kunne også opfatte “en aktiv deltagelse i det sociale liv på skoler, arbejdspladser, idrætsklubber og foreninger” som udtryk for dansk kultur – hvilket 83% ser som vigtigt.

    Godt sagt!

    Kommentar by WilliamJansen — 2. juni 2009 @ 18:18

  4. Det eneste vi lærer fra denne “analyse” fra Hr. Lang, er vist at han er dybt præget af fordomme om danskerne. Fuldstændigt som DR afslørede sig selv under deres nylige “muslimerne er mere demokratiske end alle andre” kampagne.

    Hvorfor har DR ikke set på grundlaget for de bizare udtalelser.
    F.eks. er følgende jo rent nonsens. Hvad pokker betyder det ???
    “Kun 10 procent af danskerne mener, at forståelse for dansk kultur spiller en nævneværdig rolle for en vellykket integration.”

    Og hvem har nogensinde ville have at alle indvandrere skulle blive kristne og fejre jul. Det er der da aldrig nogen der har talt om.

    Og hvorfor omtales han som uafhængig. CEPOS omtales altid som ultraliberale eller borgerlig. Så omtal dog Nicolia som venstreekstremist/kulturrelativist/oikofob eller multikulti racist

    Kommentar by Kurt Lykkegaard — 2. juni 2009 @ 18:49

  5. “DCIA”-‘undersøgelsen’ er en joke, med yderst problematisk måde at lave meningsmåling på – designet til at få det resultat man ønsker. Pinligt at Catinet deltager i den slags – men de synes at være venstrefløjens valg af meningsmålingsbureau.

    PS: Khat burde naturligvis være lovligt. Burde kun rage folk selv hvad man vil indtage af planter og nydelsesmidler.

    Kommentar by Frihed — 2. juni 2009 @ 19:05

  6. “Nicolai Lang, konsulent”?
    Hvad skal der til, for at slå sig op som “konsulent”? Er det ikke sådan en slags ikke-titel, altså en titel i mangel af bedre eller i mangel af slet ingen titel?

    Kommentar by morlille — 2. juni 2009 @ 20:06

  7. @ 5 Frihed

    Ja, og gerne med udvisningsgrund hvis man som følge af massivt misbrug ryger ud af bolig og arbejdsmarked.

    Dét er frihed. Frihed under ansvar, ikke frihed under at skatteyderne samler een op når man er et dope-head.

    Kommentar by DaLi — 2. juni 2009 @ 20:17

  8. Helt enig med BE.

    Omgangen med “andre danskere” er da i langt højere grad et udtryk for kultur. Hvordan man begår sig i “flokken/samfundet”.

    Hvordan de er i privaten kan vi jo næsten være 300% lige glade med.

    Kommentar by Kastberg — 2. juni 2009 @ 20:18

  9. Et besøg på foreningens/tænketankens hjemmeside er ikke ulejligheden værd. Det er skamløst amatøragtigt, og jeg vil gå så langt (og så er vi langt ude) at påstå at det er mere amatøragtigt og ligegyldigt end “Center for positiv integration”.

    Der er sådan set kun to spørgsmål;
    1) Hvordan kan et seriøst analysebureau få sig selv til at lægge navn til. OG svaret her er jo ganske klart: ussel mammon

    2) Hvordan kan DR (og andre medier?) få sig selv til at viderebringe end tilfældig mands ligegyldige analyser, og i særdeleshed når det er så mærkværdige udtalelser og fordomme han kommer med baseret på et håbløst grundlag

    Så vidt jeg kan se har vi en fidusmager der skraber penge sammen i et af de tusinde af velmenende projekter der er åbenbart er nødvendige for at hjælpe multikulturen på vej. Hvordan DR fuldstændigt ukritisk kan bringe det skidt videre er skamløst.

    Kommentar by Superman — 2. juni 2009 @ 20:36

  10. Hvad er “khat”, om jeg må spørge?

    Kommentar by Hr. Mand — 2. juni 2009 @ 20:52

  11. Khat: http://da.wikipedia.org/wiki/Khat

    Og artiklen ser ikke ud til at være modificeret i politisk retning :)

    tony

    Kommentar by Tony — 2. juni 2009 @ 21:28

  12. “Succes-historien” om de “positive” danskere stemmer overens med dagens “gode” nyhed fra DR, der fortæller at unge etnisk danske mænds kriminalitet de senere år er steget med vistnok over 80 %, mens unge af anden etnisk herkomsts kriminalitet KUN er steget med 17%. Stor jubel, men man glemmer behændigt at fortælle at “herkomsts” kriminalitet i forvejen ligger nær 100% og så er det vist klart, at stigningen kun kan øges i begrænset omfang.

    Kommentar by morlille — 2. juni 2009 @ 21:30

  13. Endnu en venstresnoget redepisser, tænketank er en grov overdrivelse for endnu en platform hvorfra en selvproklameret højestepræst fra den venstreorienterede ortodokse kirke kan prædike sit budskab og udpege vor tids kætterer, de tankekriminelle der ikke føjer sig ind under konformiteten af den politiske korrekthed, den venstreorienteredes ortodokse kirkes dogmatiske katekismus.

    Tænk engang hvis muslimerne IKKE stemte rødt, hvordan havde de så skrålet…

    Kommentar by Rolf Krake — 2. juni 2009 @ 22:21

  14. @ Rolf
    Kan godt lide din sammenligning – kommer til at tænke på at jeg er træt af Ypperstepræst Al Gore og hans globale dommedagskult.

    Kommentar by Joe One — 2. juni 2009 @ 22:47

  15. Frihed
    Jeg håber da virkeligt ikke du går ind for frie stoffer, er du kalr over hvor dyrt det bliver for samfundet at holde røveren oppe på alle de misbrugere der vil komme. Det er fint at være liberal, men så skal der også tænkes længere end til at ophæve et forbud, som vil betyde stigende skatter i den anden ende

    Kommentar by Broholm (ordblind) — 2. juni 2009 @ 22:56

  16. “Man skal ikke stole på en statistik, man ikke selv har forfalsket” (Stalin)

    Og venstrefløjen forfalsker alt, hvad forfalskes kan. Senest fik vi at vide, at muslimer var mere imod vold i opdragelsen end danskere, selv om alle ved det er løgn. Kun en tredjedel af muslimerne mente, at manden er familiens overhoved, ifølge DDRs muslim-quiz. Tror DDRs journalister selv på det?? Vi bliver bombarderet med løgn på løgn.

    Boykot licensen, sæt pengene ind på din pension…

    Kommentar by Henrik — 2. juni 2009 @ 23:03

  17. Hæhæhæhæ, jeg griner sgu endnu !

    For tænk at nogle danskere kan være så uvidende om hvad der bl.a. kendetegner Dansk Kultur.

    Men måske det er fordi det lugter lidt af kartofler, sovs, rødkål, flæskesteg og forsamlingshus ?

    For hvis noget er meget dansk er det da lige netop de nævnte områder som de 83% taler om – og et vigtigt islæt i det der kaldes dansk kultur!

    Kommentar by Vivi Andersen — 2. juni 2009 @ 23:05

  18. PS

    ligesom Dannebrog, flagstænger, kolonihaver, rødgrød og almindelig hang til en bajer med naboen over hækken eller tilbudet om en kop kaffe med æblekage og flødeskum ?

    Kommentar by Vivi Andersen — 2. juni 2009 @ 23:09

  19. 16.Henrik

    Enig !

    Men hvordan skal man bære sig ad med at samle tilstrækkelig mange så der får effekt ?

    At nogle få gør det er ikke nok.

    Og hvem har lyst til at stå alene overfor dette trusselsforetagende som DR er ?

    Hvis rigtig, rigtig mange kunne finde sammen om at stoppe med at betale tvangslicensen ville det batte noget.

    Kommentar by Vivi Andersen — 2. juni 2009 @ 23:15

  20. Hahaha. Jeg stemmer ikke DF, men jeg synes da det er fantastisk at disse loonier bruger masser af kræfter og penge på hjemmesider og reklamefilm til ingen verdens nytte. DF går frem hver gang.

    Den 440hz side er da usmagelig. Naivitet er åbenbart en dyd på venstrefløjen. Hvis bare vi stikker hovedet i jorden og lader som om problemerne ikke findes, så forsvinder de nok af sig selv.

    Kommentar by a-ha — 2. juni 2009 @ 23:51

  21. Offtopic

    “Hans pointe er, at tolerance altid har en grænse. For den, der står på den anden side af grænsen, ser den person, der i egne øje er fuld af tolerance, intolerant ud. Samtidig kan det moderne samfund ikke eksistere uden tolerance, fordi tolerancen giver plads til de nye ideer og tanker, det moderne samfunds drivkraft, skriver han. For det moderne Europa, der gerne vil blive ved at udvikle sig, er der derfor heller ingen vej uden om. Islam er et vilkår, som kræver, at ‘de gamle’ europæere finder tolerancen frem. Uanset hvor umuligt toleranceprojektet kan tage sig ud, og om det kræver nok så mange oprivende episoder a la Muhammed-krisen. Alternativet vil nemlig, ifølge Rainer Forst, sætte de samme gamle europæeres elskede moderne samfund langt tilbage.”

    Det tolerante Europa er et skuffet Europa

    http://www.information.dk/192755

    Kommentar by BE — 3. juni 2009 @ 00:16

  22. “Kun 10 procent af danskerne mener, at forståelse for dansk kultur spiller en nævneværdig rolle for en vellykket integration.”

    Jamen er det ikke lige i de situationer, på arbejdspladserne, at man møder dansk kultur? Hvad er det lige Hrl Lang har gang i?

    Kommentar by Anna Lyttiger — 3. juni 2009 @ 01:32

  23. #2 “forståelse for kongerækken, den lille havfrue, jellingestenene, røde seler og røde pølser i ligusteromhegnede kolonihaver og noget med Richard Ragnvald og Morten Korch ”

    Og hvad fanden er der galt med de ting, om en’ må spørge ???

    Kommentar by M16 — 3. juni 2009 @ 05:40

  24. @M16 – #23
    “Og hvad fanden er der galt med de ting, om en’ må spørge ???”

    Intet – men dansk kultur er (også) meget mere end det. :)

    Jeg ser det som et problem, hvis deltagerne i undersøgelsen – efter multikultiernes årelange påvirkning og forsøg på at monopolisere definitionsretten mht. hvad dansk kultur er – opfatter dansk kultur som uvæsentligt og latterligt.

    Det kan forklare de 10%. Men heldigvis er der en opbakning på 83%, når de får et andet spørgsmål.

    Kommentar by BE — 3. juni 2009 @ 06:08

  25. @ Broholm, du skriver: Jeg håber da virkeligt ikke du går ind for frie stoffer, er du kalr over hvor dyrt det bliver for samfundet at holde røveren oppe på alle de misbrugere der vil komme.

    WJ: Portugal legaliserede besiddelse af alle stoffer i 2001, og er vel det mest liberale land i det vestlige verden på det område. Antallet af narko-relaterede dødsfald er faldet dramatisk, og der er ingen narko-turisme eller andre negative bi-effekter i de statistikker jeg har set.

    Det dyre ved misbruget er at misbrugerne skal ud og finansiere vanvttigt dyre vaner, hvilket fører dem ud i kriminalitet etc. Hvis man kunne understøtte er misbrug på bistand ville meget kriminalitet blive elimineret.

    Det vil også fjerne ressurser fra banderne, og frigive ressurser hos politiet, og dermed føre til mere effektiv bande-bekæmpelse. Klart bedre end alle de lappeløsninger som de borgerlige partier foreslår.

    Kommentar by WilliamJansen — 3. juni 2009 @ 06:09

  26. 25
    I modsætning til dig, mener jeg ikke vi skal betale folk for at vælge at misbruge et rusmiddel, for du skriver jo selv du vil have folk skal kunne være narkomaner på borgerløn, det er MEGET imod mine principper. Jeg mener istedet man skulle droppe alle pive pive holdningerne og se på nye metoder at slippe for folk misbruger stoffer.

    Kommentar by Broholm (ordblind) — 3. juni 2009 @ 08:38

  27. Portugal har altså ikke legaliseret brug af narkotika:

    “Siden lovændingen med lov 30/2000 i juli 2001 blev det straffrit at købe, besidde og indtage alle slags narkotika i Portugal, sålænge man ikke solgte noget videre. Bestemmelsen om at besidde narkotika til eget forbrug blev defineret som 10 dages forbrug.

    Stadig ulovligt at anvende narkotika i Portugal
    Istedet for at fængsle lovovertrædere bliver brugere af hårde stoffer nu inden for 72 timer anbragt foran en kommission bestående af en socialarbejder, en jurist og en lægefagligt uddannet person, som kan træffe afgørelse om, hvilken straf og/eller hjælp misbrugeren skal modtage. Kommissionen kaldes Comissões para a Dissuasão da Toxicodependência. Stofferne bliver konfiskeret.

    En lovovertræder kan idømmes samfundstjeneste, bøder eller i særlige tilfælde inddragelse af tilladelser (eksempelvis kørekort) såfremt overtræderen er til fare for andre.

    Kommissionens opgave er principielt ikke at straffe, men at ændre misbrugerens vaner og sørge for at et afvænningsprogram er til rådighed. Der er således tale om en væsentlig afkriminalisering af narkotika i forhold til strafferammen fra før år 2001.

    Se mere om Portugals narkotika-politik i rapporten The Effects of Decriminalization of Drug Use in Portugal fra 2007 (åbner som pdf)

    Status over Portugals narkopolitik
    Der er stadig store problemer med hårde stoffer i mange byer i Portugal, men alligevel anser et stigende antal udenlandske iagttagere den nye lempelige lov som en succes for Portugal.

    Lovliggørelse af narkotika ?
    Andre mener at man bør gå endnu videre end Portugal og fuldstændig afskaffe forbud mod salg af narkotika for at få bugt med de kriminelle bander.”

    Kilde:www.portugalnyt.dk

    Kommentar by GB — 3. juni 2009 @ 09:58

  28. @ Broholm: Jeg går ikke ind for at betale nogen for at misbruge. Men hvis kontanthjælpen kunne dække et misbrug, så ville meget kriminalitet blive elimineret. Det betyder ikke at misbrug i sig selv som enkeltstående faktor burde udløse kontanthjælp, og det eneste sted jeg har den holdning er inde i dit hovede.

    Mange misbrugere ville sikkert vælge et job af den ene eller den anden art, i de perioder hvor de kunne overkomme det. Når de ikke skal rundt og jagte penge, så har de lige pludselig et overskud til at varetage en eller anden funktion for samfundet.

    Jeg deler din opbakning til at søge efter nye behandlingsformer og nye forslag. Men det ene udelukker ikke det andet, og jeg vil virkeligt gerne frigøre politi-ressurser og fjerner ressurser fra de kriminelle.

    Kommentar by WilliamJansen — 3. juni 2009 @ 10:01

  29. Nikolai Lang appellerer med sin “uafhængige tanketorsk” til DR tvangslicens monopolet om at forbedre deres hjernevaskemiddel med nye kraftperler, som han gratis leverer. Problemet er danskerne og ikke de ædle vilde, der er indvandret, förstås. DR må tage sin Public Service forpligtelse alvorligt og få hjernevasket befolkningen bedre. Og de forsøger straks at levere varen på DR Online og sikkert også snart endnu mere massivt på alle deres med tvangslicens finansierede 117 radio-og tv-kanaler. Og de råber fra toppen af Tv-højhuset i Ørestaden med udsigt til det højt elskede Sverige: Så kan I lære det, danskjävlar!

    Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 3. juni 2009 @ 11:01

  30. Denne Nikolaj Lang huserede fpr år tilbage også på det nu hedengangne housemusik.dk. Der kunne de +30 årige selvfede afdankede DJs og hangarounds fra København så klappe hinanden på ryggen, fortælle bøssevittigheder så længe man ikke forbrød sig mod de udskrevne regler; ingen nationalfølelse, ingen mildning i afskyen mod “almindelige” mennesker, helst kun stemme radikalt og til nød venstre. Alt andet var no-go. Lang er vist gammel goth, så det er måske her grunden til hans selvhad skal findes.
    Dette segment og deres holdninger er outdatede. Bare se hvordan de radikale rasler ned….

    Kommentar by EAM — 3. juni 2009 @ 11:45

  31. Vivi, du er ikke tvunget til at betale licens. Licensen kan frameldes, og DRs trusselsbreve skal du ikke tage alvorligt. De har ingen adkomst til din bolig uden en retskendelse, og det har jeg aldrig hørt om, at de indhenter.

    Jeg har også fået alle deres trusselsbreve, du skal bare have is i maven, der sker ingenting, de har aldrig ringet på her. Skulle de alligevel ringe på, og du har lukket op, siger du bare, at Vivi desværre ikke er hjemme…

    Kommentar by Henrik — 3. juni 2009 @ 21:27

  32. […] 2 juni 2009: Nikolai Lang, politisk aktivist – og direktør for ‘uafhængig tænketank’ […]

    Pingback by Nicolai Sennels i Deadline « Snaphanen — 22. juni 2009 @ 22:08

  33. Nikolai Lang er gammel BZ´er, og blev arresteret i 1990 af politiet under rydningen af auto-borgen “Kapaw” i Viborggade 41. Se “Fjernsyn: Fucking gardisetter” i Information 29. september 2006, hvor han anmelder filmen “BZ” og svømmer hen i minder.

    Kommentar by Henrik — 17. april 2010 @ 21:27

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper