3. september 2015

Snaphanen-kronikør ‘Julia Cæsar’ forfølges af statsmedier: Lidt om journalistiske zombiers gode had…

Snaphanen er ufrivilligt blevet en del af den verserende debat om ‘Julia Cæsar’, der fulgte siden Expressen i går valgte at offentlige identiteten på journalisten og forfatteren, der blandt andet leverer faste kronikker til dansk/svenske læsere. Hele 29.000 læsere i går. Avisen præsenterer hende som “en av hatsajternas flitigaste och mest lästa skribenter”, og går alt som forventet, så vil den ældre sygdomssvækkede kvinde bag alias’et bruge resten af sit liv på finde fred for mere håndfaste vensteradikale. Her lidt fra seneste kronik der omhandler hetzen mod hende fra statsstøttede medier – Mardrömmmen.

“Man svänger in på en liten skogsväg och kör cirka 100 meter. Det ligger ett hus där, omfamnat av skog med höga tallar och granar. Huset är litet med en liten trädgårdstäppa på framsidan där träden redan fäller sina löv och blommorna dör i den ihållande torkan. I det lilla huset bor jag. Stugan långt ute i glesbygden är mitt fritidshus. Min oas. Hit kommer nästan ingen. Det är långt till vänner och familj. Här kan jag arbeta i lugn och ro. Det vill säga: här trodde jag att jag skulle kunna sitta och arbeta i lugn och ro. …

Men det lugn jag behöver har förvandlats till en mardröm. Det finns människor som tar sig rätten att slå sönder min trygghet och göra mitt liv till ett helvete. Jag är förföljd av människor utsända av en stor mediekoncern som vill tysta mig. De vill få mig att sluta skriva genom att trakassera och ofreda mig, skrämma mig, göra mitt liv så outhärdligt som möjligt.

Förföljelsen har pågått i ett år. Jag har nått en gräns, jag tänker inte finna mig längre. Det här är min berättelse om vad media och mina kolleger är kapabla till för att få tyst på en obekväm skribent. Dagens Stasi finns där man minst anar det. Sök och du skall finna. Eller bli uppsökt och se sanningen om den ‘fria och oberoende’ pressen. …

När jag våren 2010 börjar skriva krönikor på Snaphanen gör jag efter noggrant övervägande ett val som går på tvärs med den journalistiska regel som har varit självklar för mig i hela mitt yrkesverksamma liv – den regel som säger att man ska stå för det man skriver med sitt namn.

Jag väljer att skriva under pseudonym. Jag våndas över valet, men jag vet vilka krafter som är i rörelse därute.

[…]

Varför förföljer DN mig? Vilka är motiven? Tydligen tänker den ’seriösa’ morgontidningen Dagens Nyheter sälla sig till slasktidningarna Expressens och Aftonbladets avskyvärda, politiskt betingade uthängningar av privatpersoner. Genom samarbete med Researchgruppen kunde Expressen samvetslöst hänga ut och skandalisera privatpersoner som ‘näthatare’ i november-december 2013…

Efter Orrenius’ hembesök är jag orolig. Min trygghet har trasats sönder. Jag vågar knappt gå ut. … I tre timmar med avbrott för en kort fikapaus sitter Annika Hamrud och fotografen och bevakar min port från skåpbilen. Sedan går de in i porten och ringer länge och ihärdigt på min dörr. Fotografen har kameran skjutklar.

Det fjärde oannonserade hembesöket sker måndagen den 24 augusti och blir det värsta hittills. Jag befinner mig i stugan i skogen. … Genom en springa i köksfönstret ser jag en okänd man på trappan utrustad med kamera med ett långt objektiv. Jag förstår direkt vad det är frågan om. Går tillbaka till min fåtölj och fortsätter prata med min väninna. Jag har inte för avsikt att öppna dörren och släppa in de objudna besökarna. …

Mannen med kameran ställer sig tätt intill ett stort fönster som vetter rakt in mot den plats där jag sitter. Han står på 2-3 meters avstånd och vrålstirrar in på mig. Han stirrar länge. … När jag ser hans t-shirt förstår jag att han inte är ensam. Han har Niklas Orrenius med sig. … De båda männen står och stirrar, gestikulerar och skriker utanför fönstret i 30 minuter. När de ger upp är klockan 15.45. …

Så här ser det åsiktsförtryck ut som utspelar sig i Sverige 2015. Detta är Stasi på svenska. DDR Schweden. Totalitär maktutövning mot enskild person i hennes eget hem.

(Expressen hænger Snaphanen-kronikør ‘Julia Cæsar’ ud, 2. september 2015)

Marcus Birro om svenske journalisters ‘goda hat’

“De gör allt i grupp. De är som förprogrammerade zombies som går dit alla andra går. De hatar och älskar i grupp. De tycker som alla andra. De föraktar som kollegorna föraktar. De som borde vara demokratins garanter och förkämpar har blivit en helt egen liten elit som är livrädd för det de svor att avslöja och beskriva; nämligen sanningen.” (25. august 2015)

“De i eliten som skriker högst om hur fria de är, hur neutrala och sakliga de är, liknar i mångt och mycket dem som skriker högst om hur förtvivlat toleranta och fördomsfria de är. Det är alltid där du finner det bittraste hatet. De begagnar sig av det berömda, men fruktansvärda, goda hatet…” (2. september 2015)

Oploadet Kl. 16:56 af Kim Møller — Direkte link23 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/68710/trackback

23 Comments »

  1. Hvordan ?
    Nu ved jeg ikke om Julia Cæsar skriver for andre medier i Sverige, eller om hun har lavet indlæg på svenske blogs. Men hvis hun kun har skrevet på Snaphanen, hvordan har de så skaffet hendes IP-adresse. Har de hakket IP adresserne via snaphanen, eller har de fået dem udleveret af internet udbyderen (legalt/i-legalt), og hvad er reglerne omkring dette? Skal der ikke en dommerkendelse til udlevering, eller har jeg misforstået noget. Er der andre regler i Sverige end i Danmark.
    mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 3. september 2015 @ 17:25

  2. Der er noget ur-svensk i hele affæren. Bemærk Annika Hamrud’s ord:

    “pseudonymen vars texter går ut på att hetsa mot invandrare, politiker och journalister.”

    http://www.expressen.se/kultur/hon-ar-julia-caesar/

    Glem det med “hetz” og “indvandrere” (som selvfølgelig skal være “indvandringen”) – men i hvilket andet europæiski land ville en journalist solidarisere sig så meget ed magten, at hun ville forsvare politikerne imod kritik?
    I en lille sætning viser vænsterpartisten Hamrud, at svenske journalister er en del af magten.

    Hamrud er rejst på feire mange tusinde kilometer borte, og Orrenius er gået under jorden. Begge fremstiller de sig som ofre for Julia Caesar.

    Hun meddeler, at hun er ved godt mod og at intet der er sket, er kommet bag på hende. Absolut intet. Vi havde talt det grundigt igennem inden, og hun var fuldt ud klar over hvad hun gjorde ved at angribe de to “journalister” offentligt.

    Kommentar by Snaphanen — 3. september 2015 @ 17:35

  3. @Historyman: Hun har skrevet 200 kronikker for mig, ingen andre steder. Avpixlat fik lov at låne hele den seneste.

    Hendes identitet har været kendt i branchen længe, det var bare et sprørgsmål om hvornår, de ville sætte angrebet ind. Så kom hun dem i forkøbet med kronikken i søndags, og så rykkede de ud med Hamruds ganske dårlige artikel, der også var fuld af fejl.

    Kommentar by Snaphanen — 3. september 2015 @ 17:38

  4. Det måtte ske, nu må hun leve med politibeskyttelse resten af livet.
    Sverige er nogle år foran Danmark, jeg er sikker på at nogle af kommentatorerne her på siden vil blive “afsløret” af danske journalister.
    Her kan man stadig kommenterer anonymt, de fleste steder skal man i dag kommenterer gennem de sociale medier b.la. på snaphanen, her er det langt sværere at være anonym. Med mindre man er garvet på facebook eller twitter kommer men nemt til at kommenterer i fuld offentlighed, og det kan der være rigtig mange jobmæssige, personlige og sikkerhedsmæssige grunde til ikke at gøre.

    Kommentar by Robert R — 3. september 2015 @ 17:51

  5. Det må der komme noget ud af, rent anklagemæssigt, at hun slet ikke har skrevet i Sverige, men alligevel bliver hetzet af svenske medier!? Hvordan er dét muligt? Hvorfor blander de sig i, hvad folk i udenlandske medier skriver, og hvem disse medier bruger som skribenter? Det kan simpelthen ikke være lovligt, dét her! Hvis det var en BBC-journalist, der var blevet udhængt med navn, billede og adresse, så tror jeg nok lige, at den formastelige, der havde afsløret det, ville ryge noget tid i fængsel.

    Her noget fra en udenlandsk side, og der må vel være nogle love om beskyttelse i Sverige… noget lignende, tænker jeg. http://theconservativetreehouse.com/2012/11/28/the-illegal-activity-of-doxing-revealing-documents-or-personal-information-about-a-person-without-their-permission-with-the-intent-to-threaten-harass-intimidate-shame-humiliate-or-place/
    Doxing“ is a legal term that means revealing “documents” about a person. This can range from revealing the name of a person who uses an alias, but more commonly refers to revealing whatever the person doing it feels will harm, shame, humiliate, endanger, or put the person at some risk. Doxing is a form of stalking or threatening and is illegal under many different federal and state laws, depending on the exact facts and location.

    Kommentar by Løsriv Jylland! — 3. september 2015 @ 18:11

  6. @ 4 Men hun får vist ikke politibeskyttelse, fordi det er Sverige..

    Kommentar by Løsriv Jylland! — 3. september 2015 @ 18:13

  7. De to “journalister” er politianmeldt.

    Kommentar by Snaphanen — 3. september 2015 @ 18:14

  8. Utroligt, men sandt. Hvad bliver det næste?
    Der er en maktklike, der omfatter journalister, visse politikere og forskellige pampere og venstrefløjsradikale plus de statsejede massemedier, der udgør en kampfront, som tilsyneladende vil bruge alle midler for at ramme deres politiske modstandere. Er det enden på demokratiet, som vi kender det? Hvem vinder til sidst?
    Og hvordan bliver samfundet, hvis det lykkedes for dem at true den voksende modstand ihjel?
    Hvor hurtigt går demokratiet i Europa igen i opløsning nu pga masseindvandringen?

    Kommentar by A-mad — 3. september 2015 @ 18:15

  9. Det skulle ikke forbavse mig overhovedet, hvis en svensk islam modstander bliver myrdet af sine egne landsmænd i sverige.

    Men på den anden side, så har muslimer myrdet plyndret og voldtaget kristne hver evig eneste dag i ca. 1400 år, og hvad gør die dumme dumme dänen – de fylder Danmark op med muslimer.

    Kommentar by Fritz — 3. september 2015 @ 18:21

  10. De ER fascister.

    Kommentar by Johnson — 3. september 2015 @ 18:23

  11. Ja sådan går det for journalister, der lever op til deres fornemste opgave, at kikke magthaverne efter i sømmene.
    Men selvfølgelig i et folkehjem er intet jo fejet ind under gulvtæppet, det er nok den politisk korrekte forklaring på, at check af magthaverne betragtes som had.

    Kommentar by Menig 442 — 3. september 2015 @ 18:52

  12. Alene det faktum at svenske Expressen rutinemæssigt samarbejder med dybt kriminelle venstreekstreme miljøer i regulær forfølgelse af avisens egne politiske modstandere, burde føre til et ramaskrig, men i den svenske politiske elite trækker man på smilebåndet. Er der virkelig nogen, der vil vove at kalde Sverige et demokrati?

    Min spådom er, at de svenske journalister forregner sig, og at svenske journalister snart vil begynde at skrive anonymt. På den anden side er det ikke sikkert der stadig vil være nogen til at læse, hvad de skriver.

    Kommentar by Mackety — 3. september 2015 @ 19:02

  13. Har lagt et kort klip ud om Pelle Dragsteds fortid i AFA for at sprede buskabet

    kan stadig ikke begribe medierne har baaret ham paa en guldstol

    https://www.youtube.com/watch?v=026rajkwu8o

    Her er ogssa et klip med Ed milliband fra Labour, der beklager at have forregnet sig angaaende indvandring. Han anerkender at folket s[ nogle problemer foer eliten saa den. kunne det mon ske i Sverige inden for de naeste 10 aar?

    https://www.youtube.com/watch?v=dITNzBLHhuw

    Kommentar by Dinesen — 3. september 2015 @ 19:20

  14. I tyrkiet, som er det land i verden der har flest fængslede journalister, er journalister jaget vildt. I Sverige bliver journalister også jaget, med deres regerings velvilje.

    Der er en hårfin grænse mellem det at være aktivist og terrorist og den grænse har svenske journalister overskredet for længst.

    Det glæder mig at de er anmeldt og jeg spytter gerne 500 i krigskassen for at få de svin dømt!

    Kommentar by Santor — 3. september 2015 @ 19:31

  15. @3) Snaphanen

    Tak for oplysningen, nogle gange er jeg mere paranoid end nødvendigt. Det kommer ikke bagpå mig, at i en så nepotistisk og indspist branche som journalistik, at Julia Cæsars identitet er kendt. Jeg har tidligere givet mit synspunkt på den svenske journaliststand, og dens symbiotisk forhold til den svenske politiske elite.
    Mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 3. september 2015 @ 19:45

  16. @Historyman: Nej, der er intet der tyder på. at “Researchkolletivet” og deres IT spionage er indblandet.. Det har ikke vret nødvendigt for Expressen – denne gang

    Kommentar by Snaphanen — 3. september 2015 @ 20:17

  17. Luk de svenske såkaldte journalistuddannelser.

    Kommentar by bastardo — 3. september 2015 @ 20:27

  18. Julia bør udleje sit hus i noget tid og måske rykke til Norge eller Danmark. Sidstnævnte land er vanskeligt at opholde sig i for dem, som elsker vildmark, fjeld, bjerge og skog.. Gå under jorden med hele molevitten: paryk og solbriller osv. Nyt navn. Desværre er det kommet dertil, når det angår al-Sverige.

    Kommentar by Løsriv Jylland! — 3. september 2015 @ 20:48

  19. En sørgelig bekræftelse på hvor langt ude Sverige befinder sig.
    Vil ønske nogen opfinder en øjenåbner, det bliver dælme en lang kamp!

    Kommentar by Klaus j — 3. september 2015 @ 21:04

  20. Myndighederne i Sverige nægter Julia Caesar navne- og adressebeskyttelse, hvilket alle de involverede journalister selvfølgelig har haft længe. Sådan!

    Kommentar by Hodja — 3. september 2015 @ 23:45

  21. Sverige er en joke

    Kommentar by Dinesen — 4. september 2015 @ 00:34

  22. Dan Park bliver smidt i fængsel, islamister bliver inkluderet, så er et samfund på sammenbruddets rand når man hader sine landsmænd så meget, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 4. september 2015 @ 00:57

  23. Dette gir opphav til en ny journalist janger: hevn- journalistikk

    Kommentar by Erik — 4. september 2015 @ 14:02

RSS feed for comments on this post.