10. juni 2009

“Ingen grund til frygt. Sikkerheden her er meget god.”

TV2 Nyhederne bragte onsdag aften et otte minutter langt indslag om situationen i Irak. Rasmus Tantholdt var taget til Najaf, for at se nærmere på en af de byer flere (afviste) irakiske asylansøgere kom fra. Dansk Flygtningehjælp, UNHCR og en afvist asylansøger kørte rutinen, men irakerne på gaden havde en helt anden opfattelse.

Herefter lidt om Bagdad.

Rasmus Tantholdt, korrespondent: Ligesom i Najaf, så er sikkerheden væsentligt forbedret siden jeg var der for et år siden, og vi gik en tur på gaden i Bagdad igår, hvilket vi normalt ikke gør. Her så vi voksne spille fodbold i rundkørslerne, vi så børn der legede på legepladserne, vi så unge mennesker som sad i parker og drak øl, hvilket var fuldstændigt utænkeligt for bare et år siden. Folk gik og handlede, tusindvis af mennesker var på gaden…

Opdate. Indslaget kan ses på Youtube.

  • 10/6-09 Urban – Flygtninges ferier i Irak skal undersøges.
  • Oploadet Kl. 03:29 af Kim Møller — Direkte link13 kommentarer
    Arkiveret under:

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6880/trackback

    13 Comments »

    1. Jeg så også samme indlæg og undrede mig over, at der blev udtrykt forebehold for den enkeltes sikkerhed fordi vedkommende kunne være uønsket af naboklaner.
      Men hvis jeg f.eks. er uvenner med nogen i Århus, hvad forhindrer mig så i, at flytte til Ålborg ,eller Sønderborg, Frederikssund for den sags skyld – det burde da ikke være nok til at kunne kræve særstatus i et helt andet fremmed land som forfulgt??
      Mit indtryk er, at muslimerne avler store familier, så mon ikke han/de kan finde nogle andre familiemedlemmer i landet, langt væk fra Najaf – det er jo trods alt, et stort land?
      Det hele er et show og blot undskyldninger for forsøg på, at få sugesnablen ned i de danske offentliges pengekasser..

      SKRID ud af mit land og tage de 109 narrøve til præster med jer, som støtter jeres “sag”.
      skrid SKRID S K R I D..

      Kommentar by Mike Olsen..(Onion).. — 10. juni 2009 @ 07:13

    2. Jeg er temmelig trist over udsigterne til at få resten af de fup-flygtninge, illegale indvandrer og kriminelle indvandrer samt asylansøger der feriere i deres hjemlande sendt tilbage hvis DR og den samlede PC-fløj agiterer så kraftigt pga. ca. 250 afviste asylansøgers hjemsendelse.

      Og jeg har ikke engang nævnt de asylansøgere der har fået asyl men hvor deres hjemlande nu er sikre nok til at modtage dem igen – dvs. de ikke længere har behov for asyl.

      Jeg kan meget godt lide en af Khader’s pointer, nemlig at vi skal i Danmark nok vænne os til at tildele tids-begrænset asyl og være meget bedre til at bakke den op med hjemsendelser når de forhold der afstemkom asylen ikke længere er tilstede i hjemlandet.

      Kommentar by Vantroende — 10. juni 2009 @ 07:47

    3. Speakeren oplyste, at den pågældende afviste asylansøger – med kone og børn hjemme i Najaf gennem 8 år – havde arbejdet for Iraks olympiske komite. Med andre ord en af Sadat’s grusomme sønners håndlangere. Klart at han ikke ønsker at vende tilbage til dér, hvor han bliver stillet til regnskab. Men særdeles uklart, hvorfor han ikke forlængst er tvangshjemsendt.

      Kommentar by Poul Højlund — 10. juni 2009 @ 08:33

    4. Sadam, for Guds skyld, ikke den modige Sadat. Beklager!

      Kommentar by Poul Højlund — 10. juni 2009 @ 08:33

    5. Hvad i alverden venter myndighederne dog på?? Hvad med at bare få sendt disse afviste asylansøgere hjem. ‘Die gutmenschen’ glemmer dem sikkert hurtigt, og finder nogle andre ‘ofre’ de kan være noget for. Ude af øje ude af sind.

      Kommentar by JensH — 10. juni 2009 @ 08:34

    6. I JP idag er der så interview med en famillie der kommer fra Kirkuk i det nordlige Irak, dvs. et af områder der er turistrejser til og hvor der bla. bliver bygget hoteller.

      De sidder så nu i Brorsons kirke og nægter at ville rejse hjem , hvilket selvfølgelig også ville være at skulle få hænderne ud fra siden og medvirke til opbygningen af det samfund man kommer fra, uden et dansk socialkontor i baghånden.

      Kommentar by PeterBr. — 10. juni 2009 @ 09:30

    7. Ja, hvornår sker der noget med kirkebesætterne og de øvrige afviste asylansøgere?? Vi gider ikke lade os trække rundt ved næsen længere! Men handler det i virkeligheden om at DF er blevet stuerent? Jo større et parti bliver, jo mindre kant, des færre meninger og holdninger(for man kunne jo blive endnu større!).
      Jeg er selv medlem af DF, men måske er vi nødt til at stifte et virkeligt “højreekstremistisk” parti? Der sker jo INTET!
      Ryd kirken nu! Og ud med irakerne NU!

      Kommentar by Frode Fredegod. — 10. juni 2009 @ 11:08

    8. Det ER faktisk temmelig trist dette her fordi det stiller asylansøgerne i et meget skidt lys, et lys de selv har anbragt sig i, vel at mærke.

      For hvad bliver det tilbage af årsager til de ikke vil hjem andet end
      at de er blevet til bekvemmeligheds flygtninge, hvis de ikke allerede fra starten har været det.

      En ting er at hjælp folk, der har måttet søge midlertidig ly på grund af livstruende omstændigheder i eget land, men at skulle tvinges til at modtage og give plads til bekvemmelighedsflygtninge, det kommer ikke på tale.

      Kommentar by Vivi Andersen — 10. juni 2009 @ 11:08

    9. At TV2 kommer med den oplysning og endog har sendt Rasmus Tantholdt til Irak, og nogle af de steder, hvorfra irakerne i Brorsons kommer, er da bemærkelsesværdigt !

      De har måske fornemmet stemningen ude omkring blandt folk og har helt usædvanligt valgt ikke at følge de Gode Mennesker ?

      Eller de har måske ikke længere kunnet skjule, at det ER en dårlig sag irakerne og de Gode Mennesker kæmper for ?

      Uanset hvad grunden er, så er det sådan det skal være : at det er virkeligheden som den er der skal bestemme, og beskrives, og ikke idealer, som kommer fra utopister.

      Kommentar by Vivi Andersen — 10. juni 2009 @ 11:22

    10. Tøm kirken!

      Kommentar by Enkefru Madsen — 10. juni 2009 @ 11:28

    11. Det mest bemærkelsesværdige i går var dog, da Andreas Kamm, generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp og sjovt nok én af de største flygtninge-lobbyister i Danmark, måtte indrømme, at de fleste afviste irakere godt kunne sendes hjem. Hør ham selv i dette lydklip fra samme indslag i TV2-Nyhederne, som ovenstående stammer fra: http://kortlink.dk/6pzr
      Hele indslaget i TV2-Nyhederne kan ses her: http://sputnik-dyn.tv2.dk/play/6017

      Kommentar by Jan Christensen — 10. juni 2009 @ 13:14

    12. Viser at et civiliseret samfund er nødt til at skille sig endegyldigt af med kriminelle bander og voldelige religiøse eller politiske fanatikere, for det øjeblik et land bryder sammen, vil disse skadedyr styre gaderne med deres terrorvirksomhed.

      Kommentar by Tolder — 10. juni 2009 @ 18:37

    13. De irakiske fupflygtninge og andre fupflygtninge(de kommer bl.a. fra libanon, somalia og afghanistan) bør hjemsendes hurtigst muligt. Det vil spare samfundet for mange helt unødvendige udgifter.

      Kommentar by Poul — 11. juni 2009 @ 20:46

    RSS feed for comments on this post.