29. september 2015

Douglas Murray: “Den ubekvemme sandhed er, at det kun er en minoritet, der foretrækker frihed…”

I skrivende stund arbejder jeg med indtryk fra weekendens TFS-konference på Christiansborg. Mikael Jalving har talt med Douglas Murray, der viste sig at være en fremragende retoriker – Den nervøse offentlighed.

“Den 36-årige forfatter og kommentator, som til daglig er direktør i The Henry Jackson Society i London gæster København i forbindelse med Trykkefrihedsselskabets konference om læren af Muhammedtegningerne. Selv om solen skinner sorgløst over vor hovedstad, bliver stemningen straks mere alvorlig…

Den ubekvemme sandhed er, at det kun er en minoritet, der foretrækker frihed for sikkerhed, komfort, almindelige glæder og et langt, roligt liv. Husk på, at hykleri er såre naturligt for mennesket. Det er kun et fåtal, der virkelig ønsker fuld ytringsfrihed, dvs. lov til at ytre hvad som helst, så længe man ikke opfordrer til vold. De fleste kan sagtens nøjes med mindre. Principiel frihed har aldrig været en populær sag, men snarere for de få, aktive og oprørske, der gjorde – og gør – brug af friheden. For dem – os – er lovgivning imod ‘hadsk tale’ og ‘racisme’ konkrete indskrænkninger af virkefeltet og i sidste ende et spørgsmål om liv og død. Men ikke for flertallet.

Hvorfor ikke?

‘Fordi de ikke oplever relevansen i deres daglige liv. Hvorfor egentlig risikere noget personligt for et abstrakt begreb? Desuden skal man aldrig undervurdere frygten. Frygt er det stærkeste af alle våben.’

‘Som du nok kan høre, er mit menneskesyn ikke lige så positivt endda. Jeg tror, at de fleste mennesker foretrækker at følge med flokken… Det samme gælder for øvrigt de fleste journalister. Det er kun få journalister, der er specielt optagede af og vilde med frihed. De drømmer i stedet om at vælte en minister og vinde respekt hos andre journalister og tilhøre the cool kids’ gang. Islam, hvad for noget?‘”

(Douglas Murray, Landstingssalen, Christiansborg, 26. september 2015)

Oploadet Kl. 15:39 af Kim Møller — Direkte link9 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/69444/trackback

9 Comments »

  1. På meget ækel vis begynder man at tage danske børn som gidsler i flygtningedebatten. Man tvinger dem til at være pædagoger for flygtningebørn rundt omkring på skoler og institutioner.
    De fodres med de voksnes “rigtige” holdninger, de hjernevaskes til at
    få ondt af grædende børn fra Mellemøsten, men de får intet at vide
    om den fremtid der venter, når deres søde brune legekammerater begynder at køre efter Islams spilleregler.

    Det er den ækle anti-danske politik, mange journalister er en del af.

    Kommentar by k.m. — 29. september 2015 @ 15:59

  2. Han har ret.
    Og dermed siger han faktisk, at de fleste mennesker grundlæggende har nogle ubehagelige karaktertræk. Det oplevede vi også i rigt mål herhjemme under besættelsen.

    Kommentar by Bror Lerbror — 29. september 2015 @ 19:45

  3. Murrays tale fra Christiansborgmødet i lørdags på Snaphanen:
    http://snaphanen.dk/2015/09/29/douglas-murray-in-copenhagen-2015/

    Kommentar by Peter Buch — 29. september 2015 @ 21:18

  4. -> Peter Buch

    Jeg skal nok blogge, men vil gerne have inkludere en solid gang citater. Den slags tager tid (som er en mangelvare).

    Kommentar by Kim Møller — 29. september 2015 @ 22:28

  5. Murray har vist desværre ret. De fleste mennesker er medløbere – journalister, politikere, alle. De følger flokken.

    Derfor er det så vigtigt, at flokken ledes af folk med de rigtige prioriteter: Frihed, landets beståen på længere sigt osv. Demokrati er vist ingen garanti for, at vi får sådanne ledere.

    Kommentar by Gunnar Biering — 29. september 2015 @ 22:53

  6. Murray er en falsk “profet “.Kampen står om at få indført direkte demokrati- folkeafstemninger.- Potentialet i det nuværende folketing er realistisk positivt-og vil fremtidigt blive bedre. Takket være den “frie ” abort .Men det er en anden historie.- Men det politiske værktøj skal illustrativt hentes op af skuffen nu—– fru Bendixen !

    Kommentar by dansker — 30. september 2015 @ 00:00

  7. Jeg er relativt ny I islam-kritikken I forhold til mange her der vågnede lang tid før mig. Men da jeg så begyndte at argumentere for at vi er ved at smadre vores samfund, og mødte en reaction jeg tror alle her kender, igen og igen, fik jeg en følelse jeg aldrig før har kendt….en snert af misantropi, rent ud foragt for ‘gennemsnitlige’ mennesker. For de er jo kujoner og bruger deres begrænsede hjerner til at efterrationalisere hvorfor Pia K og bin Laden er to sider af samme mønt.

    Sidenhen har jeg forsøgt at lægge foragten bag mig. Men ikke erkendelsen af at de mennesker er små mennesker og kann ikke forventes at forlade flokkens tryghed frivilligt. Men jeg kan dog ikke tåle folk der forsøger at lade som om deres fejhed I virkeligheden er moralsk modenhed. Det bliver for meget…

    Kommentar by Moran ya Simba — 30. september 2015 @ 00:19

  8. Flokdyrene følger strømmen. Min personlige oplevelser viser, at idioterne kan ødelægge det for sig selv – og deres selvfede ævl preller af, når de mødes med rationelle argumenter. Vær hård, direkte og faktuel. Så vil flokdyrene følge dig!

    Så hold fast i, hvad der er sandt, og bliv ved med at holde fast.
    I nogle sociale sammenhænge er det praktisk taget umuligt at få fodfæste, men bestemt ikke alle. Der er masser af danskere, som savner den fornuftige stemme, som de ikke selv tør hæve. Men de vil gerne følge dig, når du viser vejen. Så vis vejen!

    Kommentar by Hr. Naturli' — 30. september 2015 @ 04:11

  9. >8.
    Churchill gjorde og talte, som du anbefaler, om faren fra Hitler op gennem 1930’erne. Men flokdyrene fulgte ham ikke – ikke før i 1940, da det var et halvt minut i 12.

    Pia Kjærsgaard har talt, som du anbefaler, i 20 år om problemerne med masseindvandring, men 80 procent af flokken følger stadig ikke DF.

    Kommentar by Gunnar Biering — 30. september 2015 @ 22:41

RSS feed for comments on this post.