5. oktober 2015

Historiker Michael Böss: “En grænseløs verden vil være en verden, der vil minde om Afghanistan…”

Det er svært at argumentere imod abstrakt godhed, men historiker Michael Böss gør et godt forsøg. Fra kronik i Kristeligt Dagblad – Flygtningedebatten må ned på jorden igen (26. september 2015).

“Endelig er der stemmer på venstrefløjen, som øjner chancen for at virkeliggøre drømmen om det multikulturelle paradis på jord. Eller er det i virkeligheden snarere det kulturløse? Nu er chancen der endelig for et opgør med nationalstaten: Forude lyser himlen i den nye, grænseløse verden!

Selv mennesker, jeg selv havde tiltænkt realisme og besindighed, kan overraske – og skuffe. Tirsdag den 15. september… var jeg inviteret til at overvære Grundtvigsk Forums årlige arrangement, hvor tre personer holder ‘alternative åbningstaler’ for Folketinget. Blandt talerne i år var Anders Ladekarl, generalsekretær for Dansk Røde Kors.

… Efter at have talt sig varm i en tale til politikernes samvittighed svang han sig op over skyerne under den efterfølgende diskussion med ordstyreren og salen med en vision om en verden, hvor grænser ikke længere ville betyde, hvad de gør i dag.

Nationalstaterne var ved at forsvinde fra landkortet, forstod man, og det var tydeligt, at EU’s ydre grænser ikke var et alternativ til de nationale. … Jeg bliver altid urolig, når politiske debatter om globale spørgsmål får en religiøs undertone, hvad enten der tales fra ‘kristen’, ‘humanistisk’ eller ‘globalistisk’ side. …

Det er derfor, jeg bliver urolig, når jeg møder mennesker med stort ansvar og god uddannelse, som i deres hjertes godhed tror, at en grænseløs verden er det samme som en magtfri verden, hvor menneskenes børn lever i idel fred, harmoni og ligelighed.

En grænseløs verden vil være en verden, der vil minde om Afghanistan: en kaotisk og åben kampplads for enhver, der slår sig op som magthaver eller krigsherre, og som har våben nok til at se bort fra love, andre har vedtaget.

Der findes derfor ganske enkelt ingen anden vej til global fred og orden uden om en verden opdelt i stater – eller statslignende enheder – som udøver volds- og magtmonopol inden for deres territorier, og som styrer deres samfund på grundlag af retfærdige love og velfungerende institutioner.

Utopier kan lyde spændende, når man læser om dem i en bog. Men i virkelighedens verden har de ført forfærdelig meget ondt med sig, når de er blevet forsøgt ført ud i livet. Det ved vi historikere.”

Oploadet Kl. 23:11 af Kim Møller — Direkte link16 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/69649/trackback

16 Comments »

  1. Grænseløs verden = antinationalisme og ’solidaritet’ med alle verdens fattige = kulturel marxisme…

    Kommentar by Moran ya Simba — 5. oktober 2015 @ 23:40

  2. super velvalgt billede.

    Kommentar by Dinesen — 6. oktober 2015 @ 00:07

  3. Vi skal lære noget af, hvordan børn umiddelbart reagerer på denne problemstilling. Umodne uspolerede børn.

    “Nogle gange skal man høre sandheden af børn. Og børn ved godt, at vi skal tage imod mennesker i nød.”

    http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE2872345/hvad-dine-boern-tager-skade-af/

    Kommentar by BE — 6. oktober 2015 @ 02:29

  4. Du burde næsten tilføje et link til aftenens afsnit af “horisont” på DR1, det handlede om ungarns grænsekontrol og var 25 minutters beskyldninger om højreekstremisme fordi de tillod sig at forsvare deres grænse. Ikke på et eneste tidspunkt i hele udsendelsen blev det nævnt at de bare følger EU reglerne om at beskytte de ydre grænser, og alle fra den lokale bondemand der var træt af at have dem rendende i hans have og plyndre hans plantager og smide bjerge af affald til landets ledere blev fremstillet som en reinkarnation af nazisterne. Fordi de som de eneste gør hvad EU beder dem om.

    Kommentar by Per — 6. oktober 2015 @ 03:21

  5. Neaste aar i jeres vandland!
    https://youtu.be/mG2ahmJNH7s

    Kommentar by mads — 6. oktober 2015 @ 04:15

  6. Det normalt politisk overkorrekte Tyskland, hvor man nu opjusterer det estimerede antal ‘flygtninge’ til 1,6 mio for 2015, er langt om længe ved at vågne.

    http://www.welt.de/vermischtes/article147205763/Der-Aufschrei-einer-jungen-Polizistin.html

    En kvindelig politikommisær beskriver åbent de daglige voldshandlinger mod hende og og kolleger fra mandlige muslimer, der især finder sted i asyllejre men også i almene boligkvarterer.

    Derudover nogle glimrende observationer af de kvindeundertrykkende, arkaiske og altid voldsparate muslimske parallelsamfund.

    Forhold, nogle af os selv kender og har observeret, men ikke i et omfang som i Tyskland.

    Det er et klart fremskridt, at man nu tør tale og skrive om det i pc-Tyskland, og at hun har turdet skrive en bog om det.

    I øvrigt er der i løbet af september i Tyskland sket nogle bemærkelsesværdige og meget store ændringer i holdningen til migranterne, fra det overvejende positive til det klart negative.

    Nu mangler vi blot den samme selverkendelse hos det danske politi, når betjentene ikke lige har travlt med at agere legeonkler for græshoppesværmene fra de varme lande. Venligboerne er alligevel for langt væk fra pædagogisk rækkevidde.

    Kommentar by Henrik Petersen — 6. oktober 2015 @ 06:36

  7. > Dinesen 00:07
    Ja, og det ser ud til, at der er masser af plads til flygtningelejre i deres nærområde…

    Kommentar by Henrik Petersen — 6. oktober 2015 @ 06:39

  8. Fik så inspiration til at gennemskimme dén flygtningekonvention, som danske politikere altid henviser til, men som de vist ikke har læst ordentligt.

    Blandt andre guldkorn er også kap. 1 art.2:

    Almindelige forpligtelser.

    Der påhviler enhver flygtning forpligtelser overfor det land, i hvilket han befinder sig, herunder navnlig at han retter sig efter dets love og bestemmelser såvel som efter foranstaltninger, truffet til opretholdelse af den offentlige orden.

    Kommentar by Henrik Petersen — 6. oktober 2015 @ 07:06

  9. Venligboerne har alt for få penge til kvikt at sende ankomne, selv de der ikke ønsker at være her, retur…
    http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-10-05-flaskesamler-vil-ikke-vaere-i-danmark-hjaelp-mig-hjem-til-afrika

    Kommentar by Peter Buch — 6. oktober 2015 @ 07:36

  10. Ingen grænser for handel. Ingen grænser for mennesker, og slet ingen grænser for dumhed.

    Kommentar by Jakob — 6. oktober 2015 @ 08:58

  11. Lille sammenklip af diverse flygtninge i nød, der ikke synes om forholdene i de europæiske lande, de er havnet i.

    https://m.youtube.com/watch?v=GRf3LM2hVTk

    Kommentar by Dinesen — 6. oktober 2015 @ 10:04

  12. > Peter Buch 07:36

    Skræmmende, eksempelvis er negeren = velfærdsmigranten citeret for følgende perle:
    “- Jeg vidste ikke, at det var så svært at få det, som man ville i Europa. Jeg troede, der ville gå et par måneder, så ville jeg få et hus og en bil.”

    Han har nu været i Danmark i fem år og har åbenbart ikke mødt en venligboer eller integrationskonsulent, der vil give ham det fornødne, så nu vil han gerne tilbage til Nigeria…
    Flygtning min bare..

    Venligboeren Asger Juhl. “For 125.000 kroner kan man forsørge 500 familier i måned eller give 400 familier husly, oplyser Dansk Røde Kors. Så hvorfor hjælpe Kingsley Okoro?

    – Når man ser en på gaden, hvor man bor, så får jeg i hvert fald lyst til at hjælpe, siger Asger Juhl.”

    Negeren i Dinesens link siger blandt andet til intervieweren, at det er hendes? problem at han er her, og en anden klager over kulden i Holland/Nederlandene.

    Ræk mig lige brækposen.

    Kommentar by Henrik Petersen — 6. oktober 2015 @ 10:37

  13. Jeg har det svært med Anders Ladekarl, generalsekretær for Dansk Røde Kors.
    Når jeg ser og hører ham kommer jeg altid til at tænke på rottefængeren fra Hammelen.
    Desværre var jeg på toilettet, da hans indsamler – en sød 10-11 årig dreng – ringede på døren og stod dér og så så sød ud med Røde Kors raslebøssen i hånden.
    Mit standardsvar, straks jeg åbner døren, til alle ‘godgørende’ indsamlere er: “Vi gi’r ikke noget!” Så er yderligere dialog stoppet.
    Jeg havde muligvis heller ikke nænnet at sige det til denne indsamler, men undlod ikke at sige til min kone, der gav purken 20 kr i bøssen, at det var en lille pind til hendes egen eller vore børns ligkiste hun gav dér.
    Anders Ladekarl alias rottefængeren fra Hammelen vil lade os danskere forsvinde.
    Måske var det taktisk uklogt af ham at sige det? Her trådte han lidt uden for rollen som den fløjtespillende rottefængeren fra Hammelen?

    “Anders Ladekarl, generalsekretær for Dansk Røde Kors.
    … Efter at have talt sig varm i en tale til politikernes samvittighed svang han sig op over skyerne under den efterfølgende diskussion med ordstyreren og salen med en vision om en verden, hvor grænser ikke længere ville betyde, hvad de gør i dag.
    Nationalstaterne var ved at forsvinde fra landkortet, forstod man, og det var tydeligt, at EU’s ydre grænser ikke var et alternativ til de nationale. …”
    Tak til Michael Böss for den fremragende kronik, der sætter fingeren præcis på det, der kommer til at bestemme vores fremtid, nu hvor så mange villigt følger rottefængeren fra Hammelen.

    Kommentar by A-mad — 6. oktober 2015 @ 11:27

  14. Kunne man ikke få at vide, hvor pengene til almindelig velfærd skal komme fra i den grænseløse verden ? Hvorfor stilles dette spørgsmål aldrig til de grænseløse utopister.

    Kommentar by Tempus Fugit — 6. oktober 2015 @ 11:43

  15. # 12 Henrik Petersen.

    Når Venligboeren Asger Juhl ser en flygtning ser han ikke en ung mand med Iphone og modetøj. Han ser et tyndt negerbarn uden sko og opsvulmet mave.

    Its all in the eye of the beholder!

    Kommentar by Santor — 6. oktober 2015 @ 11:43

  16. Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp kommer op på min Facebookside. Der skriver jeg gerne indlæg på nogle af disse “god”e menneskers kommentarer. Jeg tror/håber, at man måske kan rykke lidt derinde.

    Kommentar by Britta Due Andersen — 6. oktober 2015 @ 13:15

RSS feed for comments on this post.