14. oktober 2015

Politikens Jakob Sheikh om IS: “Det er et statsopbyggende projekt, som i sin grundidé er konstruktivt.”

Politiken-journalisten modsiger sig selv, for Syrien-jihadisterne har vitterlig en fælles ‘referenceramme’. Interview med bogaktuelle Jakob Sheikh i Information – Der er også noget konstruktivt ved hellig krig (kræver login).

“Han trækker rundt med en elegant herrecykel på stien, der går fra hjertet af Enghavepark på Vesterbro i København til en mere fjern afkrog med boldbane og rosenhave. …

‘Det var her, Amir og jeg spillede fodbold.’ … ‘Han rejste til Syrien for at kæmpe i hellig krig, jeg blev journalist og skrev om netop sådanne krigere,’ som Jakob Sheikh skrev i en personlig feature i Politiken i 2014: ‘Fra barndommens gade til kalifatets frontlinje.’ Lige siden, og også før, har spørgsmålet om, hvem Danmarks hellige krigere egentlig er, optaget ham. Især har han undret sig over én ting: ‘Det er danske børn det her. De er alle født og opvokset i Danmark… De opererer hjemmevant i det danske samfund, der burde kunne give alle unge muligheder og fremtid. Hvorfor vender de det ryggen for at drage ned til en krig, de ikke har noget etnisk forhold til?’ For at finde svaret har Jakob Sheikh rekonstrueret fem personers vej ud i hellig krig. …

‘Jeg havde, inden jeg gik i gang, en lidt naiv forestilling om, at man kunne sætte ekstremisme på formel,’ siger Jakob Sheikh. ‘Det viste sig, at det kan man ikke. Der er meget lidt, der forener de mennesker, jeg har skrevet om. En har ikke kendt til Islam før, en anden kommer fra en dybt religiøs familie og en tredje har psykiatriske diagnoser, der gør, at han næsten ingen venner har.’ Man fører debatten på et forkert grundlag, hvis man tror, at alle med langt skæg og ankellange benklæder kan være farlige. I virkeligheden kan alle ende som ekstremister, mener Jakob Sheikh.

(‘Konstruktive’ Islamisk Stat-jihadister, inklusiv deres fælles ‘referenceramme’; Foto: The Guardian)

‘Amir og jeg havde stort set samme opvækst, vores fædre kom fra samme område i Pakistan, og vores forældre blev skilt næsten samtidig. Vi kom i de samme miljøer, og jeg har også været til introduktionsmøde i Hizbut-Tahrir.’- Hvorfor var du det? ‘Der var nogle af mine venner, jeg spillede fodbold med, som kom der, og så tænkte jeg, ‘nå, jeg går med’. Men det havde ingen umiddelbar appel.

[…]

‘Islamisk Stat er en gennemgående faktor for personerne i bogen. I modsætning til andre grupperinger som al-Qaeda, der i sit udgangspunkt er destruktive, så siger Islamisk Stat ‘vi bomber kun jer, hvis I bomber os’. Det er et statsopbyggende projekt, som i sin grundidé er konstruktivt.

Hvis ikke vi forstår det konstruktive element i radikaliseringen, så forstår vi sgu ikke, hvorfor de her unge mennesker slutter sig til dem. Så kan vi ikke opstille et alternativ for dem.’ Han ved godt, at det er provokerende for mange.

‘Vi er bare nødt til at forstå det fascinerende i, at man for første gang siden Osmannerrigets fald er i gang med at omtegne verdenskortet, og at man som ungt menneske kan være en del af det. … Vi må indse, hvilken appel det har.’. …

Vil man forstå, hvor Jakob Sheikh kommer fra som fortæller og journalist, er der to begivenheder, der hører med. Den ene finder sted, da han i 2001 er med sin lillebror til fodboldtræning i B1909. Hans far er også med, og det øsregner. Efter træning står de drivvåde i klublokalet og drikker saftevand, da tv-skærmen begynder at køre i sløjfe med de samme uforståelige billeder. Af et fly, der flyver direkte ind i et tårn.

I tiden efter 9/ 11 blev alt stillet meget sort og hvidt op: ‘Enten er du med os eller imod os’, og jeg tænkte, at der måtte være mere i det end det.’ Nuancerne manglede…

[…]

– Kan man forstå disse bevægelser uden at gå ind i troens rum? ‘Nej, det kan man ikke,’ siger Jakob Sheikh.

‘Jeg tror, jeg havde en fordel ved, at jeg deler referenceramme med mange af de her mennesker, og jeg forstår deres behov for at gå ind i et religiøst rum. For at søge ind i et univers, hvor der er en dybde, som den almindelige hverdag ikke kan tilbyde.

… Hvis man vil trænge ind i den illusion, Syriensfarerne abonnerer på, må man have øre for den poetiske skønhed, der findes i troens rum, mener Sheikh. ‘Amir for eksempel var meget poetisk. Han læste den persiske digter Rumi, som jeg også citerer helt i starten af bogen, og mange andre af de personer, jeg har beskæftiget mig med i bogen, er æstetiske mennesker.’ Det handler altså også om dufte, farver og sanser, når Islamisk Stat sender rekrutteringsvideoer og propagandamateriale ud via Facebook, YouTube og Twitter.

‘De unge mennesker, der er i fare for at blive radikaliseret, søger ikke bare et tilhørsforhold, og en retning med livet, men også en anden dimension simpelthen.’ En søgen Jakob Sheikh til fulde forstår.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/69867/trackback

26 Comments »

  1. Så forstår jeg ikke jakob sheith, enhver må da vende sig imod jihadmuhammedaner der skære hoved af civile mennesker, lidt lizzom med nazismen, en ideologi der enten skære hoved af folk eller putter dem i gasovne, er bestemt ikke nogen forståelse i. Det er barbari, uforståeligt.

    Kommentar by li (islamonausea træt amatør DIGTER) — 14. oktober 2015 @ 13:09

  2. Det billede ligner begyndelsen af en satirisk sketch…

    Kommentar by Michael Jensen — 14. oktober 2015 @ 13:22

  3. “Der er meget lidt, der forener de mennesker, jeg har skrevet om.”

    Hmmm, den ligger da vist lige til højrebenet. islam.

    Den mest psykopatiske, voldelige og hadske religion et sindssygt menneske nogensinde har opfundet.

    Det er ikke katolikkerne der hugger hovedet af folk. Det er saudi arabien – islam.

    Det er ikke mormoner der stener folk for utroskab. Det er afghanerne – islam.

    Det er ikke polakkerne der knivstikker folk på gaden. Det er muslimer på vestbredden – islam.

    Det er ikke nordiske ase troende der brænder fanger i et bur. Det er ISIS – islam.

    Kommentar by Santor — 14. oktober 2015 @ 13:29

  4. Chokerende læsning. Hvordan kan politiken lægge spalter til det her vanvid?

    Vil lige gøre opmærksom på her er en Youtube-kanal med nogle videoer med og om Dansk Samling

    https://www.youtube.com/channel/UCfSJ_T6EYO9Ma1mo1BtXAlg

    https://www.youtube.com/watch?v=pTYX6jW2Sks

    Kommentar by Dinesen — 14. oktober 2015 @ 13:32

  5. Politikens Jakob Sheikh tager fejl. Alle med langt skæg og ankellange benklæder kan er farlige. Både for Danmark, danskerne og sig selv. Det er indlysende for alle danskere, der ikke har valgt karrieren som værnemagere og landsforrædere.
    Islam har været vores fjende i 1400 år og de må aldrig få chancen for “for første gang siden Osmannerrigets fald er…at omtegne verdenskortet”.
    Det var Jakob Sheikhs dybfølte krigserklæring, der ikke overraskende bakkes op af Politiken, som politisk igen blev de hovedansvarlige for at give fjenderne adgang til Danmark.

    Kommentar by A-mad — 14. oktober 2015 @ 13:45

  6. Politikens Jakob Sheikh tager fejl.

    Alle med langt skæg og ankellange benklæder er farlige. Både for Danmark, for danskerne og for sig selv.

    Det er indlysende for alle danskere, der ikke har valgt karrieren som værnemagere og landsforrædere.

    Islam har været vores fjende i 1400 år og de må ALDRIG få chancen for “for første gang siden Osmannerrigets fald(…)at omtegne verdenskortet”.

    Det var Jakob Sheikhs dybfølte krigserklæring mod vesten, der ikke overraskende bakkes op af Politiken, som politisk igen blev de hovedansvarlige for at give fjenderne adgang til Danmark.

    Kommentar by A-mad — 14. oktober 2015 @ 13:51

  7. ‘Vi er bare nødt til at forstå det fascinerende i, at man for første gang siden Osmannerrigets fald er i gang med at omtegne verdenskortet, og at man som ungt menneske kan være en del af det. … Vi må indse, hvilken appel det har.’.

    Det kan jeg faktisk godt følge. Jeg drømmer også nogen gange om at man kunne samle en flok mennesker som kunne tage danmark tilbage, og sparke alle dem der støtter sig til en 1.400 år gammel fascistisk ideologi ud herfra, inkl alle de danskere der støtter dem, og dermed skabe et “ateistisk kalifat” hvor idiotiske religioner og poltiken-segmentet IKKE er velkomne i de næste 10.000 år. Men så vågner jeg op og opdager at jeg er i danmark, omringet af DJØF’ere, venligboere, og journalister som jakob sheikh.

    Kommentar by per — 14. oktober 2015 @ 14:22

  8. Arabere har en genetisk disposition for ondskab og okkultisme; deres voldelige, tilbagestående mentalitet gør dem nemt til djævelens lakajer. Om dem står der i Bibelen, at de er som et vildæsel blandt folkeslagene. Her en kort artikel fra 2001, som er endda mere gyldig i dag. http://www.noer.info/1-dk/daglitbrev/2003-dk/dagligtbrev030515.htm

    Vi er ved at være der nu, hvor “vederstyggeligheden står på hellig grund” (homoglorificeringen), og ondskab enten undskyldes som ’sygdom’ eller anses for at være god. Verden er også ved at samle sig til at gå imod Israel. Ja, til dem, som ikke mener, at Bibelen har noget at sige: Det er jo mærkeligt, at profetierne går i opfyldelse. Én, efter én. Det sker hurtigt i disse tider.

    Esajas kap. 5,20:
    “Woe unto them that call evil good, and good evil; that put darkness for light, and light for darkness; that put bitter for sweet, and sweet for bitter!”

    Kommentar by Andersine — 14. oktober 2015 @ 14:23

  9. Vi bomber ikke IS af lyst, vi bomber dem fordi de begår etnisk udrensning af yazidier og kristne. Vi kan anstændigt vis ikke bare stå på sidelinien og se dem skære hovederne af folk med en anden tro end deres egen! De kan vi bare ikke lade passerer uden at reagerer!
    De er danske børn de her Er de? I min verden ophører de med st være danske når deres samhørrighed ligger et andet sted, og har de først være hellige krigere så skal de ikke ind i landet igen, uanset familie og børn! Sorry de er bare for farlige, og vi må beskytte danskerne!
    Alle kan blive radikaliseret, er det nu rigtigt? Jeg tror ikke det er rigtigt, men det er nok lettere for muslimer end andre.
    En konstruktiv statsopbygning? Det er som man ser det, indtil nu har de ikke formået andet en hovedafskæring, at smide bøsser ud fra høje bygninger, at fører krig og ødelægge menneskehedens fælles fortid, jeg ved ikke rigtigt hvor konstruktivt det er?

    Kommentar by Robert R — 14. oktober 2015 @ 14:45

  10. Og han skriver for Pølletiken, surprise!

    Kommentar by Johnson — 14. oktober 2015 @ 14:53

  11. Hvad er det i øvrigt for noget sludder at vi for første gang siden osmannerriget er ved at omtegne verdenskortet, hvad med Sovjetunionens fald og opløsning, eks. Jugoslavien, Tjekkiet og Slovakiet, Tysklands deling og samling igen, Polens genoprettelse med ny placering, opløsningen af verdens hidtil største imperium det Britiske, oprettelsen af Indien og Parkistan i to lande og Parkistans deling i Parkistan og Bangla Desh, Sudans deling osv. osv.

    Kommentar by Robert R — 14. oktober 2015 @ 14:55

  12. Jeg har lagt mærke til at PC/multikulti-propagandaen har rykket sig siden jeg ‘vågnede’ for en, vel ca 4 år siden eller deromkring. Den er blevet mere og mere rabiat og grotesk. Propaganda presset er sat betydeligt I vejret ligesom brugen af magt mod dissidenter (Tommy Robinson, Dan Park, de første politiske fængslinger er I et overstate kapitel og der kommer kun mere.)

    Tingene går generelt hurtigere og hurtigere. Men det gælder også PC påstandene som bliver mere og mere ekstreme og utroværdige. Og, jvf her, umoralske.

    Kommentar by Moran ya Simba — 14. oktober 2015 @ 15:02

  13. Luk de såkaldte journalistuddannelser.

    Kommentar by Bastardo — 14. oktober 2015 @ 15:11

  14. Jakob Sheikh tager fejl. ISIS er et kulturudvekslings-street-art-gadefest-Distortion-kunstprojekt. Vi burde støtte det over finansloven/kulturmidlerne.

    Kommentar by BE — 14. oktober 2015 @ 16:53

  15. En 100% fuldblods Dansker. Eller noget.

    Kommentar by Bastardo — 14. oktober 2015 @ 17:00

  16. “I virkeligheden kan alle ende som ekstremister, mener Jakob Sheikh.” ja ja, men der er en forskel på om man bare er pisse sur og syg i knoppen eller om man har læst i en af verdens mest læste bøger, at det bare er helt fjong at være en blod tørstig dræber tosse…. men kære venstrefløj, send i bare nogle flere dokumentar programmer om Scientology, hold kæft de er farlige!!!

    Kommentar by detersåtrist — 14. oktober 2015 @ 17:10

  17. Jakob Sheikh skulle prøve at forestille sig, at vi befandt os i 1939 og at emnet ikke var unge muslimer der rejser til Syrien for at melde sig under islams faner, men at emnet derimod var unge nazister der rejser til Tyskland for at melde sig under nazismens faner. Han ville måske til sin forbløffelse opdage, at han i 1939 kunne have sagt nøjagtig det samme om de unge nazister, som han i dag siger om unge muslimer.

    Jeg har opgivet troen på, at mennesker som gruppe betragtet kan blive klogere, men individer har trods alt altid den mulighed. Måske Jakob Sheikh kan blive klogere, og indse at hans jihadikontakter i alle henseende er lige så destruktive som nazisterne var, og at islamisk stat kun er “konstruktive” på nøjagtig samme måde som Naziregimet var “konstruktive” da de byggede udryddelseslejre og gasovne.

    Ondskaben er altid så fandens banal, og når den viser sig, ser de fleste kun den tilsyneladende så respektable overflade, men ikke det snavs, der gemmer sig underneden. Jakob Sheikh snakker om æstetik. Nuvel, Hitler var i aller højeste grad æstetiker. Det samme kan man sige om de fleste af de største politiske massemordere verden har kendt. Men er det vigtigt. Nej. Vigtigt er kun, at disse mennesker i IS, disse æstetikere, har et projekt, der hvis det får lov at udvikle sig vil føre til masseudryddelse på en hidtil uset skala med hundredvis af millioner dødsofre. Hvad er det så for et projekt? Det er såmen et projekt, der kaldes islam. Lad os stoppe med at danse om den varme grød. Det er islam disse monstre har tilfælles, det er islam der driver dem til fortabelsen af deres sjæle, det er islam der byder dem at myrde og lemlæste, det er islam der tvinger og vrider godheden ud af dem og efterlader dem med dødens æstetik som en fattig trøst.

    Kan det siges mere tydeligt end det gøres af islamisk stat selv. Det er for pokker islam det handler om, og i et lidt længere tidsperspektiv vil absolut intet menneskeliv være muligt, hvis ikke det indbefatter en konsekvent og systematisk karantæne af alt der har med islam at gøre. Tænk på islam som The Matrix. Vi bør betragte det som en pligt at redde så mange ud af islam som muligt, samtidigt med at vi blankt erkender umuligheden af fredelig sameksistens med de der endnu ikke har taget springet ud i friheden.

    Kun frie mennesker kan leve fredeligt sammen. Mellem slaver og frie mennesker kan der kun være krig. Slaveri og menneskelig fornedrelse er kernen i islam, og døden er i centrum for al dens ageren. Den æstetik Jakob Sheikh ser, er døden der lokker ham med glemslen.

    Kommentar by Anonym — 14. oktober 2015 @ 17:15

  18. Fyren nummer 2 fra venstre er “priceless”. Hele billedet virker iøvrigt som en del af pressematerialet fra filmen “Min søsters børn i Afrika”

    Kommentar by Men dog ! — 14. oktober 2015 @ 17:18

  19. A-mad

    Ikke blot 1400 år. Opdelingen går længere tilbage. Europa og Mellemøsten har været på kollisionskur i 7000-9000 år. Det siger bl.a. denne bog:

    http://www.amazon.com/Uniqueness-Civilization-Critical-Sciences-Academic/dp/9004232761

    Islam er intet andet end mellemøstlig tankegang i rendyrket form. Ond og uforenelig med vores. Tænk på at i NT forhindrer Jesus en stening. Jødedommen for 2000 år siden var ganske som Islamisk Stat er i dag.

    Kristendommen er et fusionsprojekt mellem europæisk og mellemøstlig tankegang. Hvilket Grundtvig og Tolkien erkendte. Men man skal nok være europæisk hedning for at finde den sande identitet.

    Kommentar by Sigwar — 14. oktober 2015 @ 17:46

  20. Det konstruktive i en statsdannelse, må bero på om ” hiin Enkelte” (Søren Kierkegaard) har sympati for sagen.

    Kommentar by Menig 442 — 14. oktober 2015 @ 17:50

  21. Mon Jakob Sheikh selv har lyst til at leve i ISIS såkaldte kalifat?

    Næppe!

    Kommentar by Santor — 14. oktober 2015 @ 19:03

  22. Det er desværre i Danmark han har lært den bedrevidende tone.

    Han tillader sig at tale ned til danskerne om religiøs bevidsthed som om det er noget, man her i landet kun finder i forbindelse med islam. Typisk for muslimer lader han som om kristendommen ikke findes og landet ikke er kristent, men “kun overflade (åndløst forbrug)”.

    Men det interessante spørgsmål er ikke hvorfor jihadisterne angivelig søger en religiøs mening med tilværelsen. Det har flertallet af mennesker altid og gjort og gør stadig – også i Danmark. Selvom vi hos os skilter mindre med det end andre steder.

    Det interessante er, hvorfor jihadisterne i et multireligiøst – og primært kristent – samfund vælger netop DET religiøse tilbud, der giver mulighed for at udleve en psykopatisk adfærd, for hæmningsløs og total grusomhed. Hvorfor vælger de det onde i stedet for det gode, i det øjeblik de søger efter livets mening?

    Det er det spørgsmål, Jakob Sheikh burde stille. Når nu disse mennesker er opvokset i Danmark – hvorfor har de så valgt de kristne kirker FRA, der ligger på hvert gadehjørne, og de mange præster, der er til rådighed med vejledning og undervisning i åndelige praksisser og kristen etik, eller buddhismen eller en anden af de religioner der har en sund åndelighed at byde på?

    Hvorfor ville de kun have dræberidentiteten som deres livs store svar?

    Kommentar by M — 14. oktober 2015 @ 19:58

  23. Det helt store problem er afgjort medierne, de har en betragtelig del af skylden.

    Det burde f.eks. være et ligeså stort NO-GO at forherlige disse psykopatiske barbarer med betegnelsen ‘Hellig Kriger’, som at omtale nazisterne som stolte ariske helte !

    Alle som sympatiserer med IS-terrorristerne skulle konsekvent betegnes som . . . terrorister, primitive barbarer, osv.

    Ikke engang sammenligning med middelalder burde være tilladt, da der er et vist romantisk og glamourøst skær over middelalderen.

    Kommentar by For mangfoldighed — 14. oktober 2015 @ 21:44

  24. Et barn født i Danmark af troende muslimer er dømt til et taberliv, indavlet kan hverken læse eller skrive, men det ønsker hans forældre heller ikke, fordi han kunne gå hen og blive en Dansker, føj for satan så hellere melde sig som kriger for ISIS og ende i himlen sammen med 72 tørre rosiner, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 15. oktober 2015 @ 01:15

  25. Det ligner en tegning

    Kommentar by kratos — 15. oktober 2015 @ 09:18

  26. Sigwar — 14. oktober 2015 @ 17:46. Du har sikkert ret. Jeg er på vej baglæns i historien som repetition i detaljer og jeg har først lige passeret 1648:-)

    Jeg tror beduin klanernes ørken religion har meget tilfælles med Djengis Khan, Timur Link og de andre krigere, der invaderede med ekstrem vold, der fik folk til at søge skjul, hvor de vandt frem.

    De kulturelt tilbagestående mongoler erobrede så vidt jeg ved det kulturelt højerestående kinesiske rige og Marco Polo kom der og var dygtig til tjene dem.

    Der er derfor ingen grund til at udelukke, at de kulturelt tilbagestående arabere kan tage magten i Europa, fordi deres vilje til magt og blodig kamp vil undertvinge de pacificerede europæere, der i dag mener, at de ikke kan forvare deres grænser, fordi de hellere vil være ‘humane’ end kæmpe for deres lands og deres kulturs overlevelse.

    Kommentar by A-mad — 17. oktober 2015 @ 11:48

RSS feed for comments on this post.