13. juli 2009

Medieforsker Stig Hjarvad: Racisme er ikke noget, “som medierne har højt på agendaen”

Da jeg læste nedenciterede artikel, fik jeg samme følelse i maven, som jeg får når jeg hører EU-føderalister tale om ‘national diskrimination’. Fra lørdagens Information – Eksperter: Medierne er dårlige til at dække racistisk motiveret vold.

“I den arabiske verden er der vrede over, at de vestlige medier ignorerede sagen om en ung egyptisk kvinde, der blev dræbt i Tyskland. Også i Danmark er medierne dårlige til at dække hadmotiverede forbrydelser mod indvandrere, mener eksperter.

… passer det virkelig, at de vestlige medier er dårligere til at dække hadforbrydelser begået mod udlændinge og muslimer, end hadforbrydelser begået mod vesterlændinge?

Mandana Zarrehparvar er MA i globalisering og integration og leder af Dansk Institut for Menneskerettigheders afdeling for ligebehandling og mangfoldighed. Hun kan godt genkende det billede, de egyptiske kommentatorer tegner af de vestlige medier – i hvert fald i Danmark.

»Voldelige overfald mod etniske minoriteter bliver meget sjældent dækket som racistisk motiverede i de danske medier,« siger hun. I maj måned udgav Justitsministeriet en stor undersøgelse, som viser, at hvert syvende voldsoffer i Danmark føler sig udsat for en hadforbrydelse.

»Mange i undersøgelsen svarede, at de troede, de var blevet overfaldet på grund af deres etnicitet, religion eller seksualitet. Og så er det jo, man spørger sig selv: ‘Hvorfor kommer de her sager ikke frem? Når folk oplever det sådan, hvorfor hører man så aldrig om racistisk motiverede forbrydelser i medierne?« spørger Madana Zarrehparvar…

»Der er ikke nogen tvivl om, at racisme i Danmark ikke er noget, som medierne har højt på agendaen, og det er jo klart, at de mennesker, der bliver udsat for forbrydelser, der kan tolkes som racisme, med god ret føler sig urimeligt behandlet,« siger medieforsker og professor ved Københavns Universitet Stig Hjarvad…

»I stedet for at diskutere om folk forskelsbehandles på grund af deres hudfarve, eller hvad vi skal mene om deres tilstedeværelse i Danmark, så diskuterer man for eller imod islam,« siger Stig Hjarvad… Han ser det som symptomatisk for mediedækningen af racisme og racistisk vold, at han ikke har hørt om mordet på den unge gravide kvinde i Tyskland…

»… Vi kan ikke lade det sive, for vi behøver ikke gå særligt langt tilbage i historien, før vi sidst så racemotiveret vold, og det skal ikke gentage sig,« siger Asmaa Abdol Hamid.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6987/trackback

32 Comments »

  1. Når nu medierne bliver bedre til at dække racisme, så det bliver klart, at den findes over alt, så ville jeg som racist gerne vide, hvad man har tænkt sig at gøre ved mig?

    Mvh. Børge.

    Kommentar by Børge — 13. juli 2009 @ 15:35

  2. “Mange i undersøgelsen svarede, at de troede, de var blevet overfaldet på grund af deres etnicitet, religion eller seksualitet.”

    Gad vide om Asmaa har haft en alvorlig snak med brormand.

    http://www.fyens.dk/article/1029145:Indland-Fyn–Asmaas-bror-doemt-for-kvindevold

    Kommentar by BE — 13. juli 2009 @ 15:43

  3. Jeg bliver sgu dårlig !

    For hvem er det der er på tale hvis ikke det, som sædvanligt, er de stakkels, forfulgte muslimer ?

    Ærlig talt så fatter jeg bedre og bedre at folk rundt omkring er ved at nå brækpunktet :

    muslimer er notorisk de mest voldelige af samtlige indvandrere, samtidig med de er de mest klagende over “den behandling” de mener sig udsatte for at ikke-muslimerne.

    Hvis nogen har god grund til at beklage sig er det de ikke-muslimske befolkninger i Europas lande som er blevet tvangsindlagte til at skulle leve med muslimer i deres samfund !

    Hvor Islam/muslimer kommer frem, kommer samtidig truslerne, balladen, volden og mordraten stiger.

    Abdol Hamid er direkte ækel med hendes henvisning for med den vil hun gøre det klart for os, at muslimerne i dag indtager samme plads som jøderne gjorde det i tiden før og under 2. Verdenskrig !

    Hvad i alverden bilder hun og de øvrige muslimbeskyttere sig i grunden ind ?

    Læser de ikke aviser, ser de ikke fjernsyn eller bliver det de læser og ser på forunderlig vis omdannet til at omhandle muslimer ?

    Hvor ER muslimer dog ulidelige !

    Kommentar by Vivi Andersen — 13. juli 2009 @ 15:50

  4. 3-Vivi Andersen

    Fremragende formuleret………
    Jeg har ikke et ord at tilføje

    Kommentar by Henrik -patriot — 13. juli 2009 @ 16:27

  5. Når Information ikke kan trække mere skinhellig offer-rolle ud af den tildækkede dame med den ikke særligt venlige bror, hvem skal de så kaste sig over? Hvor mange år gik der med at Information sugede på Rusland og udemokrati derfra? Det kan vel give et nogenlunde billede af hvor mange år der er brug for den tildækkede dame og ligesindede og islam på Information og segment? Hvem og hvad tager over på venstrefløjen efter islam (hvis vi er så heldige at islam blot er en parantes i Vesten)?

    Kommentar by Janne — 13. juli 2009 @ 17:17

  6. “I den arabiske verden er der vrede over, at de vestlige medier ignorerede…”

    Jeg skal lige love for at ‘Den globale Bastian’ har travlt. De vil både bestemme hvad vi skriver, siger og tegner.

    Kommentar by Janne — 13. juli 2009 @ 17:21

  7. Er der nogen ægyptiske medier, der skriver om den voldsomme forfølgelse af de kristne, der finder sted i Ægypten?

    Kommentar by Jørgen D — 13. juli 2009 @ 17:32

  8. Racisme er fantastisk trylleord. Det kan lamme enhver debat. Det kan aflede enhver samtale og ikke mindst så går den kun én vej….

    I sammenhængen er den skræddersyet til lukke munden på kritikere af islam. Islam trives der hvor angstens stilhed tager over – kritikere af islam sygeliggøres med udtryk som islamofober. Det har også den mediemæssig sideeffekt, at når mussulmænnerne optræder voldeligt, så bliver de gjort fuldstændig ansvarsfri fordi de i virkeligheden er “ofre” – for racisme/islamofobi/diskrimination. At det så for islam har den gode effekt at det terroriserer, kujonerer, ydmyger værtssamfundet ser diverse institutter og NGO´er ikke…..

    Når nu det uhyggelige mord på den ægyptiske kvinde gør (med det orwellske navn) Dansk Institut for Menneskerettigheders afdeling for ligebehandling og mangfoldighed og andre) så harme at det skal bruges til at generellisere en (påstået) tilstand – kan det jo undre at ingen gider at tage notits af, at en forsvarsløs kvinde overfaldes af en bande “unge”. Som om mindretals vold er i orden alene af den grund at de er en minoritet.

    I øvrigt så skulle diktaturstaten Ægypten tage og feje for sin egen dør inden man fra den side begynder tale om mindretal i andre lande. Tag og studer folkemordet i slow motion mode på Ægyptens oprindelige befolknings efterkommere: kopterne.

    De kunne jo også se på Moskéen for udbredelse af institutionelt had på islam vegne – af nogle også kaldet Al Azhar. Se hvad der står den officielle hjemmeside om ikke-muslimer:

    http://www.alazhr.com/non-muslims/Chapter3.htm

    her hedder det:
    (ahl al Kitab er lig med bogens folk dvs. jøder og kristne.)

    “Finally, we must crush the conspiracies of Zionism, free-masonry, Orientalism and foreign missions both with the pen and with the sword. We cannot afford peace and reconciliation with the Ahl al Kitab until we can humble them and gain the upper hand”.

    Jeg vil påstå, at de mindretal der er i Danmark er blevet passet op i hoved og røv – ikke mindst det muslimske. Det eneste de har behøvet var at deltage på lige fod med andre og gøre deres pligt frem for at segrere sig selv – voldeligt om nødvendigt.
    Hvis mussulmænnerne føler sig uvelkomne er det formentlig fordi de ikke i virkeligheden ønsker at være en del af samfundsfælleskabet og de når alt kommer til ønsker, at føle sig udenfor.

    Kommentar by Limewoody — 13. juli 2009 @ 17:55

  9. Hvor længe kan dette ulækre hykleri fortsætte?

    Et meget stort antal muslimer lever som grever og baroner i de vestlige velfærdssamfund, uden at røre en finger (det har de os andre, der står tidligt op hver morgen og betaler deres sociale ydelser, til). Samtidig står munden aldrig stille på dem, når de skal forklare, hvor forfærdeligt, de bliver behandlet, og hvor racistiske vi er. De begår voldtægt og anden kriminalitet i en grad, der langt overstiger alle andre religiøse eller etniske grupper.

    De sviner vores land, hvor de kører på økonomisk frihjul, til med eder og forbandelser. Samtidig er de hysterisk følsomme over for enhver kritik af de barbariske skikke, der er en del af deres religion.

    En stribe tegninger kan sætte mellemøsten i brand, men når unge kvinder myrdes af deres sindssyge familier, er der ingen af dem, der åbner munden. De forlanger religionsfrihed, kræver særbehandling for islam, samtidig med, at de forfølger andre trosretninger. Seksuelle minoriteter lægges for had og forfølges.

    De forlanger respekt, hvilket er i omskrevet form betyder, at vi skal frygte dem. Enhver antydning af, at islam er en voldelig religion, bliver mødt med trusler om vold.

    Jeg kunne blive ved, det muslimske hykleri kender ingen grænser…

    Kommentar by Henrik — 13. juli 2009 @ 18:11

  10. jeg ville gerne kommentere, men jeg har for travlt med at fylde brækposer (sic)

    Kommentar by Mike — 13. juli 2009 @ 18:12

  11. PS. Og de har hele det farisæiske danske centrum-venstre-redepisser-hylekor med sig…

    Kommentar by Henrik — 13. juli 2009 @ 18:21

  12. Siden der skal fokus på knivmordet i den tyske retssal, må det undersøges, om den nytyske knivstikker var sindssyg på gerningstidspunktet. Det ligner ikke en ”normal” forbrydelse. Manden var forfulgt af tørklædekvinden, der lagde sag an imod ham. Det ligner Helen Latifis forfølgelse af en sagesløs kok. Den slags kunne få enhver til at tabe fatningen.

    Kommentar by elefanten — 13. juli 2009 @ 18:22

  13. ->8 Limewoody

    Det var dælme noget af et citat fra Al-Azhar. Stedet hvor Obama forleden hyldede islam som tolerant, i øvrigt.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 13. juli 2009 @ 19:45

  14. #8 + #13. Fy for Satan. Jeg bryder mig mindre og mindre om Barak Hussein Obama.

    Kommentar by Peter R — 13. juli 2009 @ 20:07

  15. Jeg er lige kommet tilbage fra deltagelse i OSCE-konference om religionsfrihed, hvor vi bestemt hørte om mordet, selvom det slet ikke hørte hjemme på konferencen. Rabiate venstreorienterede NGO’er startede med at kræve lovindgreb mod ‘racisme’, ligesom COJEP, en muslimsk organisation, beklagede sig over denne krig mod islam…

    Nu er mordet en gal ukrainers tilfældige forbrydelse mod et forholdsvis tilfældigt menneske, og der synes ikke at være noget som helst racistisk i det. Alligevel sender Ægypten sin egen undersøger, ligesom tyrkerne gjorde ved branden i Ludwigshaven for 1½ år siden. Ikke fordi deres undersøgere er dygtige – slet ikke – men fordi det er en unik lejlighed til at udtrykke deres mistillid mod Tyskland og komme med en diskret og svært afviselig anklage om ‘racisme’.

    Til OSCE-konferencen udtalte jeg naturligvis min fulde tillid til det tyske juridiske system (det findes vel næppe stort bedre) og advarede mod at misbruge den slags forbrydelser som undskyldning for at indføre drakonisk, undertrykkende lovgivning.

    Tysklands repræsentant var der naturligvis også, defensivt, men ingen andre forsvarede Tyskland i salen.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 13. juli 2009 @ 20:49

  16. “…vi behøver ikke gå særligt langt tilbage i historien, før vi sidst så racemotiveret vold, og det skal ikke gentage sig,« siger Asmaa Abdol Hamid” ….
    Njaa… men vi skal i hvert fald endnu kortere tilbage i historien før vi finder religions motiveret vold, vi kan f.eks. gå til forige år da Asmaa Abdol Hamid’s bror slog på en pige i Svendborg fordi hun IKKE var muslim.

    Min indtryk af muslimer er primært baseret på møder med muslimer i dagligdagen. Nogle er velmenende og andre er facister, fælles for næsten dem alle sammen er dog at de er meget politiske i deres handlemåde og meget bevidste om at gavne Islam.

    For hovedpartens vedkommende var de gæster og flygtninge vi tog imod for at være venlige eller fordi vi kunne få gavn af hinanden. Nu opføre mange af dem sig i stedet som forkælede møgunger der forsøger at plage og manipulere sig til alt ting. Får de alligevel ikke deres vilje så kommer volden og hærværk i den stålfastes retning.

    Jeg har aldrig delt folk op efter race. Men at dele folk op efter hvad de står for, det forbeholder jeg mig ret til.
    Folk kan jo komme med de mest uhyrlige politiske synspunkter og herefter råbe: “Der er altså HELLE på religionstræet!!”
    Egentligt burde vi kun give respekt til alle de mennesker der kan begrunde deres synspunkter med henvisning til mere end een bog.

    Kommentar by Anna — 13. juli 2009 @ 20:53

  17. @Henrik R Clausen – #15

    Enten så må de her racisme-anklager “gå begge veje” – eller så skal de helt høre op. Det er utåleligt, at det er envejs-anklager.

    Jeg har ingen problemer med at overfaldet i Tyskland eller overfaldet på det tyrkiske avisbud i Danmark skulle være racistisk motiverede. Og så skal landene i Mellemøsten selvfølgelig også mærke fordømmelse og blive udsat for undersøgelser, hvis der er grund til det.

    Kommentar by BE — 13. juli 2009 @ 21:02

  18. Ad ovenstående…

    Misforstå venligst ikke den her sætning:

    Jeg har ingen problemer med at overfaldet i Tyskland eller overfaldet på det tyrkiske avisbud i Danmark skulle være racistisk motiverede.

    Kommentar by BE — 13. juli 2009 @ 21:04

  19. Jeg kan med garanti finde fem- ti forbrydelser begået af indvandrere (i Europa muhamedanere, men i USA sorte og efterhånden især ‘hispanics’) for hver tilsvarende forbrydelse begået af hvide i vestlige lande. Og det er der sikkert flere andre der kan.

    I øvrigt har flere tyske aviser rapporteret om mordet på araberinden på en udsædvanlig måde; i stedet for den normale litani af fordømmelser af ‘højreekstremister’ og krav om forbud mod NPD, er aviserne fremkommet med advarsler mod de muhamedanske foreninger og talsmænd om ikke at forsøge at udnytte denne hændelse politisk. Det ses i patriotiske kredse Tyskland som en overraskende udvikling.

    Angående mediedækning; Hvis man følger lidt med i USA så ved man at der jævnligt finder afskyelige racistiske overgreb, massevoldtægter og mord sted med farvede i forening som gerningsmand. I en nylig sag forsøgte en borgmester eller en lokal politimester at skjule det racistiske aspekt i en oplagt sag, hvor en flok negre afsang racistiske sange og slagord under deres angreb på en hvid familie. Sagen skal nu undersøges af de føderale myndigheder. I Tyskland afspiller den ene rædselshistorie efter den anden sig med muhamedanske gerningsmænd. I England har man lige dømt to hvide til sammenlagt 7 + år for rene tankeforbrydelser, samtidigt med at regeringen i nye retningslinjer instruerer politiet om ikke at forfølge muhamedanere for ‘ikke at puste til ekstremismen’..

    Det er tydeligt at politikerne i det meste af Europa er kolde overfor deres egne borgeres sikkerhed, og vil gøre alt for at fortsætte mulitetnificeringen, uanset prisen. Det kan være at tiden nærmer sig hvor hensynet til mulighederne for at opnå noget ad politiske vej ikke længere har nogen praktisk betydning.

    Jeg efterlyser lige som Stig Hjarvad en bedre mediedækning.

    Jeg er bare bange for at Stig Hjarvard ikke ville bryde sig om resultatet hvis det nogensinde blev virkelighed.

    Vaterland: Zentralrat der Ex-Muslime zu Dresdner Mord (linker til FAZ)

    Kommentar by Balder — 13. juli 2009 @ 22:06

  20. Gode eksempler af Balder.
    Når hvide er kritiske overfor sorte kaldes de racister. Når sorte er kritiske overfor hvide siges det, at de er oprigtigt vrede. Det samme kan siges om kritik af folkeslag fra Sahara, hvis de kritiseres er man racist, deres vrede er jo berettiget, fordi vi jo har mishandlet dem historisk.

    Al Sharpton der holdt mindetalen for Michael Jackson er berygtet for sin racistiske holdning overfor hvide. Opdigtede voldtægter af hvide mod en sort. Blokering af jødiske forretninger. Opfordring til vold mod hvide, der endte i 7 døde.

    Han underholdt et publikum bestående af elever og professorer ved New Jersey’s Kean College med henvisninger til “idioter” og “Græske bøssekarle” der set fra et historisk perspektiv stadig var at finde “i (Europas) huler mens vi (sorte afrikanere) opbyggede imperier” og udviklede “filosofi, astrologi og matematik.”

    En sådan galnings budskaber sendes ud til hele verden ved Jackson begravelse. Sikken et bedrag!

    Kommentar by synopsis-olsen — 13. juli 2009 @ 22:49

  21. Det er jo den samme smøre igen og igen.

    Dumme dumme Sozi-Dänen, falder pladask for muslimsk meta-hykleri, hvor personer der lige godt kunne være terrorister, fremstilles som arme ofre og skal have omsorg og erstatning.

    Det er så overgroft, at den forsnævrede danske meningselite, simpelthen ikke kan rumme det i det lille hoved. Og så køber de den.

    Jeg kommer bare til at tænke på at de første Osama B, fik fat i, der skubbede Al-Q i gang var egyptiske radikaliserede.

    Og på den anden side, det er sgu synd for dem, at de er tvunget og skubbet ind i den sindssyge slagter klub, kaldet islam.

    Men det skal ikke forhindre os andre i at stoppe dem.

    I øvrigt: Death to DR!

    Kommentar by Rendegraveren — 13. juli 2009 @ 23:42

  22. Blokering af jødiske forretninger.

    “Kauft nicht beim Juden”??

    AAARGH!!!

    Kommentar by Henrik R Clausen — 13. juli 2009 @ 23:42

  23. Hvad med indvandreres voldtægter af danske kvinder ??

    Hvad med indvandreres vold og chikanerier med homoseksuelle ??

    Hvad med overfald på to israelere ??

    Hvad med drab på en italiensk turist ??

    Indvandreres racisme mod jøder ??

    Osv.

    Jeg tror at volden og racismen dyrkes mere af indvandrere end af danskere. Men de soler sig gerne i offerrollerne.

    Nogle muslimer er faktisk til at brække sig over.

    Kommentar by Anonym — 13. juli 2009 @ 23:48

  24. Så burde truslen af Kim Møller af de facismoradikale autome også tages som racistisk, bare fordi han har en ideologi, levevej og kultur.

    “Mange i undersøgelsen svarede, at de troede, de var blevet overfaldet på grund af deres etnicitet, religion eller seksualitet.”

    Ja, islamister er oftest også dem der overfalder folk af en anden seksualitet. Jeg kunne let blive overfaldet på grund af min religion, nemlig friheden. Min religion bliver udsat for racisme af medierne og EU hver dag. Og så jeg endda selvvalgt den. Den er ikke blevet trukket ned over overhovedet på mig fra spæd.

    De neo-humane har altid været de rigtige racister, der fælleswanker til eksotiske diktature, og højreekstreme kults.

    Kommentar by Zepahupcoptimos — 14. juli 2009 @ 00:13

  25. >23

    “fælleswanker” ??

    Må vi venligst be om .. meget mere af den slags! Muah muah muah…

    De skide… offeronanister, multikultimasturbatorer, pikspillerproletarer, Saudisuttere, Wahhabismewankere, grusomhedsgnaskere, Soziracismesuckers, kulti-hulter-tilbultere, fanatismeflagellanter, rundkredsracister…

    Kaptajn Haddock, har ikke næstenlevet, forgæves, hir hir…

    Kommentar by Rendegraveren — 14. juli 2009 @ 00:47

  26. HAHAHA! Du er i dit kreative hjørne.

    Kommentar by Zepahupcoptimos — 14. juli 2009 @ 01:21

  27. Jeg pjeler bare at bruge neo-human. Humanist er ligesom for godt, og noget de ikke er.

    Kommentar by Zepahupcoptimos — 14. juli 2009 @ 01:26

  28. Anonym # 23

    Jeg er sgutte anonym, jeg sendte den kommentar. Og jeg er stadig den samme Janutte :-)

    Kommentar by Anonym — 14. juli 2009 @ 03:32

  29. I går, mandag, viede dagbladet Sjællandske et helt opslag til nogle kajakroere fra Slagelse (en far med to sønner), der gentagne gange var blevet forsøgt sejlet ned af nogle unge kriminelle af “anden etnisk oprindelse”, som var på udgang fra deres såkaldte opholdssted (Lille Stokkebjerg). Mens de grinende forsøgte at kæntre kajakroerne, der heldigvis var erfarne, filmede de ofrene med mobiltelefon og råbte “fucking danskersvin”, “fuck Danmark” og lignende.

    De pædagoger, der var med som oppassere, var ikke i stand til at gribe ind. Den kvindelige leder af dette opholdssted for svært anbringelige kriminelle unge, primært af anden etnisk baggrund end dansk, udtalte i infantile vendinger, at hun da godt kunne forstå, at familien var blevet “smadderforskrækkede”.

    Politiet, som kom meget sent, bagatelliserede sagen. Vicepolitiinspektør Jan Schmidt udtalte noget i retning af, at de unge jo allerede er anbragt og desuden er blevet straffet nok qua deres opvækst. Politiet ville/kunne ikke engang konfiskere de unges mobiltelefoner.

    Der er mange temaer i denne historie:
    Hvorfor skal unge i psykopatforvaring være i besiddelse af mobiltelefoner?
    Hvorfor skal de have mulighed for at komme ud og sejle?
    Hvorfor skal de overhovedet på udgang, særligt når pædagogerne så åbenbart ikke er i stand til at styre dem?
    Hvorfor sætter man feminiserede pædagoger til at passe på voldsforbrydere?
    Havde hændelsen mon fået konsekvenser for de ansvarlige, hvis én af roerne var druknet?

    Endelig kommer det så frem mellem linjerne, at det faktisk drejer sig om et racistisk motiveret overfald (“danskersvin”).

    Noget kunne tyde på, at det mest er i lokal- og regionalaviserne, at forbrydernes etnicitet bliver nævnt. Det står der godt nok ikke noget om i onlineudgaven (http://www.sn.dk/artikel/4372:Slagelse–Unge-sejlede-familie-i-saenk), men det virker som om den trykte udgave gav en fair fremstilling.

    Kommentar by Signe — 14. juli 2009 @ 09:36

  30. For nogle er racistiske forbrydelser, som blod er for igler.

    Kommentar by Enkefru Madsen — 14. juli 2009 @ 11:49

  31. “De siste tre årene har politiet i Oslo etterforsket 41 overfallsvoldtekter. Tallene viser at alle de 41 anmeldte voldtektene er begått av ikke-vestlige innvandrere.”

    Kommentar by Als — 14. juli 2009 @ 12:25

  32. Information dækker sagen under overskriften: ‘Egypten raser over racistisk drab på gravid kvinde’.

    Især billedet de bruger, og teksten på skiltet på det, er hyper-provokerende på den særligt multikulturelle/islamiske/kulturmarxistiske måde flere her i tråden påpeger – jeg har prøvet at tale lidt fornuft til menigheden, men får vist kun støtte fra gæster som mig selv – de troende er til gengæld noget af et studieobjekt.

    http://www.information.dk/197195

    Jeg kan lige poste mit indgangsindlæg også her:

    Det er da endnu et eksempel på muslimsk supremacisme og offerdyrkelse.

    Supremacismen ligger i at man finder det sensationelt og spektakulært at en muslim myrdes i Europa. Da det tyrkiske avisbud blev myrdet var det også en historie i Tyrkiet og tyrkiets premierminister Erdogan var på banen med stærke udtalelser og selvfølgelig bebrejdelser mod hele Danmark.

    Og her har vi noget lignende – et råt og primitivt chauvinistisk mord, men trods alt en banal hændelse i det store perspektiv, hvor der jo hver dag myrdes mennesker – og af de mest lavlige grunde.

    Omvendt myrdes der jo jævnligt europæere af herboende muslimer og da givet også i muslimske lande, når vi rejser eller bor dér.

    Det er bare aldrig et emne – men nemlig bare en banal begivenhed i et samfund – noget trist og forkasteligt, men nu én gang noget, der sker, hvor der bor mennesker. Europæiske befolkninger eller myndigheder har da heller ikke i den anledning krævet noget specielt af de muslimske lande morderen kom fra eller fra muslimske grupperinger i Europa.

    Det er en situation, hvor den ene part – muslimerne her og der – indtager en supremacistisk position og hvor den anden part – europæerne og deres myndigheder – accepterer at ligge under for denne supremacisme.

    Er der tale om ‘racisme’ – som jo så må være i den ‘nysproglige’ betydning – ligger den altså på den muslimske side.

    Dette understreges af teksten på skiltet på billedet:

    Our blood is red too – notcheaper than yours

    Her indtages en offerposition og som så ofte fra muslimsk side med en implicit supremacisme – den så velkendte aggression fra en offerposition, som er så provokerende for mennesker med en (kultur)kristen baggrund, fordi den krænker nogle af de mest grundlæggende normer for menneskelig anstændig opførsel.

    Hun siger jo på sit skilt at ‘nogen’ mener at muslimsk blod er billigere end kristent – men er der nogen, der mener eller siger det ? – Nej, det er noget, hun finder på og det er en falsk anklage om racisme på vores side – og altså derved racisme.

    Det er en meget behændig udnyttelse af situationen til at angribe fra en selvkonstrueret offerposition og derved højne sin status ved at fremstille sin modpart og selvopfattede fjende som et ringere mennesker end én selv – og lige derved viser situationen, hvor helt uholdbar den muslimske supremacisme er.

    Og jeg finder det foruroligende at der ikke er nogen officielle repræsentanter fra europæisk side, der tager sig sammen og siger fra overfor et så ubehageligt menneskesyn.

    Kommentar by Søren Ferling — 14. juli 2009 @ 16:28

RSS feed for comments on this post.