22. juli 2009

Et ikke-kup i Honduras, og en presse i selvsving

Få er vel gået glip af, at Honduras´ venstreradikale præsident Zelaya 28. juni blev smidt ud af landet af soldater i uniform. Hverken pressen eller resten af verdenssamfundet gad sætte sig ind i, hvad der faktisk var sket, og fordømmelsen var øjeblikkelig. Et par overskrifter fra de hjemlige medier:

Honduras’ præsident afsat ved kup (TV2, 28. juni)

Militæret har kuppet Honduras’ præsident (Berlingske Tidende, 28. juni)

Pres stiger på Honduras efter kup (Jyllands-Posten, 1. juli)

Kup-regime ophæver rettigheder (DR, 2. juli)

Kupmagere retter blikket mod Nicaragua (Politiken, 5. juli)

Tendensen er klar.

Nu er det jo heldigvist ikke kun journalister, der har adgang til medierne, så mere fornuftige mennesker kan også få ordet. Miguel Estrada sætter tingene på plads i Los Angeles Times. Fra Honduras´ non-coup:

What you’ll learn is that the Honduran Constitution may be amended in any way except three. No amendment can ever change (1) the country’s borders, (2) the rules that limit a president to a single four-year term and (3) the requirement that presidential administrations must “succeed one another” in a “republican form of government.”

In addition, Article 239 specifically states that any president who so much as proposes the permissibility of reelection “shall cease forthwith” in his duties, and Article 4 provides that any “infraction” of the succession rules constitutes treason. The rules are so tight because these are terribly serious issues for Honduras, which lived under decades of military rule. …

Earlier this year, with only a few months left in his (den afsatte præsident Zelaya´s – Henrik) term, he ordered a referendum on whether a new constitutional convention should convene to write a wholly new constitution. Because the only conceivable motive for such a convention would be to amend the un-amendable parts of the existing constitution, it was easy to conclude — as virtually everyone in Honduras did — that this was nothing but a backdoor effort to change the rules governing presidential succession. Not unlike what Zelaya’s close ally, Hugo Chavez, had done in Venezuela.

It is also worth noting that only referendums approved by a two-thirds vote of the Honduran Congress may be put to the voters. Far from approving Zelaya’s proposal, Congress voted that it was illegal.

The attorney general filed suit and secured a court order halting the referendum. Zelaya then announced that the voting would go forward just the same, but it would be called an “opinion survey.” The courts again ruled this illegal. Undeterred, Zelaya directed the head of the armed forces, Gen. Romeo Vasquez, to proceed with the “survey” — and “fired” him when he declined. The Supreme Court ruled the firing illegal and ordered Vasquez reinstated.

Zelaya had the ballots printed in Venezuela, but these were impounded by customs when they were brought back to Honduras. On June 25 — three days before he was ousted — Zelaya personally gathered a group of “supporters” and led it to seize the ballots, restating his intent to conduct the “survey” on June 28. That was the breaking point for the attorney general, who immediately sought a warrant from the Supreme Court for Zelaya’s arrest on charges of treason, abuse of authority and other crimes. In response, the court ordered Zelaya’s arrest by the country’s army, which under Article 272 must enforce compliance with the Constitution, particularly with respect to presidential succession. The military executed the court’s order on the morning of the proposed survey. …

As noted, Article 239 states clearly that one who behaves as Zelaya did in attempting to change presidential succession ceases immediately to be president. If there were any doubt on that score, the Congress removed it by convening immediately after Zelaya’s arrest, condemning his illegal conduct and overwhelmingly voting (122 to 6) to remove him from office. The Congress is led by Zelaya’s own Liberal Party (although it is true that Zelaya and his party have grown apart as he has moved left). Because Zelaya’s vice president had earlier quit to run in the November elections, the next person in the line of succession was Micheletti, the Liberal leader of Congress. He was named to complete the remaining months of Zelaya’s term.

Den eneste ting, Estrada kan finde i fremgangsmåden, der er tvivlsom er, at eks-præsident Zelaya røg ud af landet istedet for at ryge i fængsel. Alligevel forsøger verdens-samfundet at presse Honduras til at bryde sin egen grundlov og genindsætte en mand der er sigtet for højforrædderi i præsidentembedet.

Det ændrer sig måske, når det bliver kendt at honduransk politi fandt afstemningsresultaterne fra den illegale folkeafstemning på computere i eks-præsident Zelaya´s præsidentpalads. Der er nemlig den lille hage ved dem, at afstemningen jo aldrig fandt sted……og at Zelaya altså har haft resultatet klar på forhånd (se mere på Babalu Blog).

Hidtil har verdenspressen formået at sidde på sidstnævnte detalje i 5 dage – til Danmark er den i hvert fald ikke nået. Her taler vi stadig om et “kup”, og vil have Zelaya tilbage til magten.

Oploadet Kl. 23:29 af Henrik — Direkte link48 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/7011/trackback

48 Comments »

  1. Ja, det er utroligt at politikerne, pressen og medierne er hoppet på den limpind med at det var et militærkup. Allerede fra starten kunne alle der ville følge med i hvad der skete og på hvilket grundlag, men stort set ingen bortset fra diverse bloggere, ville drage den logiske konklusion, så hellere holde med Obama og Hugo Chavez’ udlægning.

    For de interesserede har jeg fulgt udviklingen i Honduras på min blog stort set siden starten i sidste måned.

    Kommentar by Zonka — 22. juli 2009 @ 23:49

  2. Direkte link til Honduras Artikler – undskyld blogpimperiet ;)

    Kommentar by Zonka — 22. juli 2009 @ 23:50

  3. Uhhhh, som om vi ikke har problemer nok at vælte os i !

    Nå, men ærlig talt, hvad har vi af forbindelser med Honduras som kan retfærdiggøre at vi nu snart bliver nødt til at sløjfe nogle af de nattetimer der ellers skal bruges til søvn ?

    Hvis de ikke er særdeles betydningsfulde for os her i Danmark/Europa vil jeg tillade mig at udtrykke min medfølelse med befolkningen i Honduras…..og lade det blive ved det .

    Kommentar by Vivi Andersen — 22. juli 2009 @ 23:54

  4. @Vivi Andersen,

    Vi har ikke anden forbindelse til Honduras, end at det er et land der pt. kæmper en stejl kamp for at opretholde en retstat og et demokrati, trods massiv modstand fra OAS, EU, FN, og minsanten også fra USA.

    Derudover er det en foruroligende bevægelse, med Hugo Chavez i midten, der står for at omdanne store dele af mellem- og sydamerika til socialistiske diktaturer, dem der ikke allerede var det. Pt. Venezuela, Bolivia, Equador og Cuba på spring var Honduras og Nicaragua.

    Kommentar by Zonka — 23. juli 2009 @ 00:05

  5. Det er både mærkeligt og komisk.

    Jeg glemmer aldrig den dag for længe siden, hvor jeg fik en engelsk oversættelse af PRAVDA. Det betyder Sandhed.

    Først troede jeg det var en karrikatur. De “sandheder” der blev udtrykt, kendte jeg jo fra mange andre kilder fra rundt om i verden.

    Den avis, var en forbrydelse mod menneskeheden.

    Nu mange år senere kan jeg se at mit eget lands medier, mere og mere udvikler sig til PRAVDA. At jeg bor i et kommunistisk sindssygt diktatur, hvor sandheden undertrykkes metodisk og konsekvent. Agiterende, forhånende, ensporet, populistisk.

    Jeg håber bare Honduras klarer sig fri af dette og ikke ender som diktatur igen. Så har jeg en mulighed for at emigrere!

    Kommentar by Rendegraveren — 23. juli 2009 @ 00:45

  6. Se også Niels Westys udførlige behandling af sagen her:

    http://www.punditokraterne.dk/honduras-i–hvorfor-det-er-forkert-at-ford-mme-afs-ttelsen-af-honduras-pr-sident-post175928#comments

    http://www.punditokraterne.dk/honduras-ii–what-a-mess—nu-med-audio-post189182#comments

    Og såfremt man gerne vil have det fra det diametralt modsatte perspektiv, kan man evt. besøge Ulrik S. Kohls blog på modkraft.dk.

    Mvh

    Kommentar by Martin Rannje — 23. juli 2009 @ 01:28

  7. BEMÆRK, DR-artikel skrevet af Dines Boertman. Prøv at Google ham – en gammelkendt kommunist, Cuba-venner mm.

    Tilsyneladende en kommunist-ven med DRs ‘ombudsmand’ Jacob Christian Mollerup – de har mig bekendt i hvert fald begge været på Land & Folk.

    Dines Boertman er et velkendt navn på utallige artikler der hælder stærkt til venstre og især omkring mellem- og sydamerikanske venstreorienterede regimer.

    Kommentar by Frihed — 23. juli 2009 @ 04:53

  8. @ rendegraveren

    Sig til når du flygter fra diktaturen; jeg vil med!!!
    Tænker mere og mere på hvor fedt det ville være at bo i nærheden af ligesindede… Måske er ghettodannelse alligevel vejen frem…

    Kommentar by Anonym — 23. juli 2009 @ 04:57

  9. @ rendegraveren

    Sig til når du flygter fra diktaturstaten formerly known as Danmark; jeg vil med!!!
    Tænker efterhånden meget tit på hvor rart det ville være at bo i nærheden af ligesindede… Ja måske er ghettodannelse alligevel vejen frem…

    Kommentar by mia — 23. juli 2009 @ 05:04

  10. Ved endnu en demonstration af FNs hykleri krævede Generalforsamlingen den 30.06. enstemmigt, at den afsatte honduranske præsident Manuel Zelaya blev genindsat. Præsidenten blev afsat gennem et ublodigt militærkup. Samtidig ignorerer man blodsudgydelserne i gaderne i Iran af præsident Ahmadinejads slyngelbander under deres brutale undertrykkelse af fredelige protesterende over det valg han stjal.

    Højst uhelldigt er FN nu inde i spillet – med Obama administrationens fulde støtte – til at gøre præcis det modsatte. Hykleriet ved det hele er skræmmende. Rettighederne til “folket” er hellig når en venstreorienteret leder der forsøger at strække sine magtbeføjelser bliver afsat, men diktatoren i Den Islamiske Republik Iran kan trampe på sit folks rettigheder og åbenbart stadig betragtes som en helt i FN.

    Bemærkelseværdigt er det også at generalforsamlingens formand Manuel D’Escoto Brockmann er sandinistsympatisør, de sandinister som førte Honduras ud i endnu mere fattigdom og undertrykkelse gennem Ortegas marxistiske diktatur, og har et godt forhold til Ahmadinejad samt Hugo Chavez som jo også er slyng’veninde’ med galningen.

    Jo, når FN blander sig går det helt, helt galt.

    Kommentar by synopsis-olsen — 23. juli 2009 @ 08:47

  11. Fausta har på sin href=”http://faustasblog.com/”>blot længe bekræftet, at det her ikke var et kup, det var en indsats for at opretholde den forfatningsmæssige orden mod en præsiden, der var i gang med at bryde den.

    Både MSM og ‘vores’ politikere har været håbløst ukvalificerede i denne sag.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 23. juli 2009 @ 11:02

  12. Jeg prøver igen med et bedre link til Faustas blog. Der skal nok graves lidt for at finde artiklerne, for det ligger jo en måneds tid tilbage. Men der er nok at øse af, og hun har bedre kilder end MSM.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 23. juli 2009 @ 11:03

  13. Mit indlæg i 3. skal læses som et mindre suk – ikke som en afvisning af de problemer befolkningen i Honduras står med !

    Og dertil skal lægges, at jeg overhovedet ikke ved noget om Honduras.

    Men det der beskrives her på tråden fortæller mig, at Honduras og Europas lande i en vis udstrækning har samme problemer(?) – men at folk i Honduras reagerer aktivt.

    Kan vi lære af det, der foregår derovre ?

    Sidder nogen af Jer inde med viden om hensigter om etablering af en fælles topstyring, ved UN, af de 3 store områder, omhandlende det Amerikanske, de Europæiske og det Asiatiske kontinent ?

    Jeg har for mange år siden læst om sådanne hensigter, men disse påstande blev behandlet som rene konspirationsteorier.

    Det samme som påstanden om at et EuroMed var EF/EUs hensigt, blev udlagt som folks lyster til konspirationer.

    Og idag VED vi, at EuroMed ikke var nogen opdigtet konspiration !

    Kommentar by Vivi Andersen — 23. juli 2009 @ 13:56

  14. Vivi, jeg overvejer indimellem det med den fælles topstyring, og ser egentlig ingen systematisk plan bag den – mere et sammenrend af inkompetence, ugidelighed og ansvarsforflygtigelse, der får politikere til hellere at henvise til en højere autoritet end selv at tage stilling til ting.

    En dovenskab, der gør at de ikke selv forstår principper i Grundlove og folkestyre, og hellere beskytter sig bag paragraffer og konventioner i stedet for at løbe en risiko og repræsentere de folk, der vælger dem og betaler for dem.

    En ansvarsforflygtigelse, hvor de hellere skyder ansvaret hen på EU, FN eller en anden organisation, der er så stor at DK (eller et andet land) kun bliver et ubetydeligt mindretal, der ikke skal gøre sig håb om indflydelse.

    Og den evige messen, at vi absolut skal gøre, som de andre lande – nej, de andre landes politikere – mener er rimeligt og acceptabelt.

    Lige nu forventer jeg en fælles topstyring via ‘koordination’ af penge- og finansverdenen, eventuelt ved introduktion af en FN-sanktioneret verdensvaluta, en verdensvaluta, som fornuftige borgere som en selvfølge må nægte at acceptere.

    Jeg kan tage fejl. Men det er værd at følge med i og gætte, hvad de næste træk kan blive.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 23. juli 2009 @ 14:11

  15. Må jeg tillade mig at spørge, hvad den danske regerings og det danske udenrigsministeriums officielle holdning har været i sagen?

    Hvis det viser sig at nogle danske politikere og embedsmænd har søgt at tvinge et andet land til at bryde sin grundlov – så må der placeres et personligt ansvar med navns nævnelse!

    Kan vi få fakta og navne på bordet?

    De politikere og embedsmænd, som har udtalt sig forkert – må forlade deres poster – længere er den ikke!

    Kommentar by Sigwar — 23. juli 2009 @ 15:20

  16. OT men se lige her:

    http://ekstrabladet.dk/ferie/article1197751.ece

    Danskerne er forfærdelige racister siger svenske invandrere og så intet konkret..

    Kommentar by Martin — 23. juli 2009 @ 17:01

  17. Så den svenske familie “føler” sig dårligt behandlet og derfor “ved” de, at denne dårlige behandling skyldes racisme.

    Titel ?

    Danskerne er racister.

    *Truttrutte-truuuuuuuuuuuuuuut*

    Dansk journalistik anno 2009

    Kommentar by DaLi — 23. juli 2009 @ 17:08

  18. Sigwar, jeg mener at vi protesterede i kor med de andre EU-lande. Det er et fremragende eksempel på EU’s Enighed, der viser vores Magt og Styrke rundt om i verden.

    Og når EU er enige om noget, er der ingen grund til at vi skal undersøge, om de har ret – det ville også skabe en frygtelig ballade og mistillid til EU, hvis vi ikke erklærer os enige i deres holdning.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 23. juli 2009 @ 17:09

  19. @ Ræder

    Tænk at EU skulle være større retsstatsforkæmpere end USA anno 2009

    *græder*

    Kommentar by DaLi — 23. juli 2009 @ 18:19

  20. USA under socialisten Obama vil naturligvis støtte andre socialister.

    Væn jer til det!

    Kommentar by Marius — 23. juli 2009 @ 18:58

  21. @17, 18 (HRC og Dali) – EU og Danmark stillede sig på den forkerte side af stregen på linien med OAS, FN, USA og støttede Zelaya… En sort sag for demokratiet og retsstaten.

    Kommentar by Zonka — 23. juli 2009 @ 19:02

  22. Skid hul i EU! (Undskyld mit franske)

    Er det pludselig blevet dansk politik at tvinge lande med en fri forfatning til at bryde deres egen grundlov?

    Dette er et af de tilfælde, hvor man egentlig burde spørge det offentlige (læs udenrigsministeriet) per brev om hvad der foregår?

    Kommentar by Sigwar — 23. juli 2009 @ 19:32

  23. >8 Mia

    Det skal jeg nok, du skal være velkommen. Foreløbigt har vi bloggen, så længe det varer.

    Jeg tror ikke ghettodannelse er vejen frem. Det giver modstanderne noget at skyde efter og ghettoen skal forsvares. Muzien og Sozien har jo demonstreret at den gerne angriber mål, uanset hvor de måtte findes. Men et netværk af celler med by-guerilla-enheder, er måske noget. Om ikke andet, så i ånden. Det er Modstandskampen fra ’43 om igen.

    Med andre ord: Vi er screwed!

    Kommentar by Rendegraveren — 23. juli 2009 @ 19:37

  24. >21 Sigwar

    -Ha ha ha..

    Gør det ikke!. Du ender bare på en lukket afdeling med en kanyle i røven og en seddel, så du kan huske dit navn, ligesom i Good old USSR.

    Kommentar by Rendegraveren — 23. juli 2009 @ 19:42

  25. Igen undskyld – der røg et ? for meget med i den sidste sætning under #21.

    ***off topic***

    Iøvrigt har vi jo Per Stig Møller som udenrigsminister.

    Per Stig Møller, som i en publikation omtalte F. A. Hayek som “konservativ filosof”. Den samme Hayek, som skrev den glimrende artikel “Hvorfor jeg ikke er konservativ”.

    ***off topic slut***

    “Man græmmes” over både det ene og det andet!

    Kommentar by Sigwar — 23. juli 2009 @ 19:43

  26. @21 Sigwar, Skid hul i EU!

    Hellere end gerne, men så længe denne Axis of Evil eksisterer og Danmark er medlem af denne, bliver jeg nødt til at forholde mig til hvad der bliver lukket ud fra den kant.

    Kommentar by Zonka — 23. juli 2009 @ 19:55

  27. #23:-)))

    Ja – de har jo nok “handlet af” i Council on Foreign Relations” eller lignende sted, at præsidentposten er Zelaya’s ejendom. Det er nok derfor.

    Mon ikke en ledetråd kunne være i CFR’s officielle Honduras politik?

    Kommentar by Sigwar — 23. juli 2009 @ 19:55

  28. @24 Sigwar,

    Per Stig Møller er en skændsel for Danmark, mere landsskadelig end selv Uffe Ellerman-Jensen og det skal der ellers noget til for!

    Kommentar by Zonka — 23. juli 2009 @ 19:58

  29. @ Dali (18):

    Ja, det er dybt forbløffende. Obama trykker på alle de forkerte knapper, han kan komme i nærheden af, og gentager Europas værste fejl i større skala.

    Jeg tror, jeg vil læse Democracy in America, bare for at finde ud af, hvordan USA’s demokratiske system var tænkt at fungere.

    En af de største fejl er i øvrigt, at den amerikanske stat (siden 1932) har kunnet veksle statsgældsbeviser direkte til frisktrykte kontanter i Federal Reserve – de såkaldte “Open Market Operations”.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 23. juli 2009 @ 21:17

  30. CFR?

    Det lyder faktisk som et kvalificeret gæt. Der er alle omgivet af fine folk – og går sikkert ud fra, at alle andre er mere velforberedte end dem selv :)

    Kommentar by Henrik R Clausen — 23. juli 2009 @ 21:33

  31. ??

    CFR er en uafhængig tænketank og har derfor ingen “officiel Honduras politik”?

    Kommentar by Martin Rannje — 23. juli 2009 @ 22:23

  32. Martin, jeg er ganske betænkelig ved disse ‘tænketanke’ – f.eks. dem finansieret af Soros – for de har en stor indflydelse, der ikke er godt folkeligt funderet.

    I forbindelsen er det tænkeligt – og det forbliver blot en tanke – at CFR-netværket har været aktivt for at fremskaffe denne fordømmelse. Der så er blevet accepteret af diverse regeringer, der er gået ud fra at CFR er grundige og velovervejede – og dermed kan erstatte det hjemmearbejde, der bør gå forud for den slags fordømmelser.

    Det er naturligvis stadig gætteri – men da noget åbenlyst er gået galt, er det værd at gætte på årsagen. På Gates of Vienna havde vi på samme måde en grundig analyse af Georgien-situationen, der mundede ud i at de fleste af os havde store eller endog meget store uenigheder med de regeringer, vi har. Vi trak en masse kilder ind, diskuterede principper og hændelser, og blev langt hen ad vejen enige om, at vi egentlig ikke bør engagere os militært i det lille, hidside land.

    Udenrigspolitik er for vigtig til at overlade til embedsmænd.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 23. juli 2009 @ 23:17

  33. Jeg tror mere pa LA times end nyhedsmedier i Danmark købt og betalt af venstrefløjen.

    Journalister er enten allerede hjernevaskede eller bliver det under uddannelsen af samme venstrefløj.

    Hvad sker der dog i lille Danmark ? Er det agurketid ? Eller sidder venstrefløjen og styrer det hele som marionet dukkeførere ?

    Kommentar by Janette Lund — 24. juli 2009 @ 02:45

  34. Janette Lund;

    Spørg vores “borgerlige” regering. Det er dem der betaler til dem.

    Kommentar by Zepahupcoptimos — 24. juli 2009 @ 03:38

  35. #28.

    Hvordan var USA tænkt at fungere?

    En god kilde er Murray N. Rothbard “Conceived in Liberty”, der fortæller historien om Amerika før den amerikanske uafhængighedserklæring. Rothbard viser at frihedstanken var tænkt ind i den amerikanske kultur længe før den blev fæstnet på papir.

    Murray N. Rothbard og hans makker Hans H. Hoppe har skrevet en del bøger og artikler om hvordan Europa og Amerika var tænkt at fungere inden udviklingen blev ledt ud på et sidespor. Kan anbefales, selvom lokationsspecifikke faktorer (for nu at tale økonom sprog) som f.eks. kultur er utilstrækkeligt indtænkt i deres arbejde.

    Kommentar by Sigwar — 24. juli 2009 @ 11:22

  36. Den ligger sørme på nettet (1668 sider):

    http://en.wikipedia.org/wiki/Conceived_in_Liberty

    Til fri afbenyttelse og nok lidt mere moderne end Tocqueville:-)

    Kommentar by Sigwar — 24. juli 2009 @ 11:35

  37. Tak, Sigwar. Jeg er lige færdig med en anden Rothbard: Americas Great Depression (pdf her, der dokumenterer at årsagen til børskrakket var pengepolitikken i den nyåbnede Federal Reserve, og at depressionen var skabt af Herbert Hoovers’ ‘progressive’ programmer, der slog mange af de store virksomheder ihjel. Bogen fortsætter dog ikke ind i Roosevelts udbygning af Hoovers politik (New Deal), der gjorde depressionen stor.

    Problemet lige nu er, at Obama gentager de fleste af disse fejl.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 24. juli 2009 @ 12:04

  38. 36. Henrik R.C.

    Det er i den forbindelse, med Obama, interessant at vide HVORDAN det kan være han gør det !

    For han er jo ikke dum og han er veluddannet, så hvorfor handler han som han gør ?

    Det ligner næsten ondskab forsætligt at føre et land ud i store materielle problemer.

    Kommentar by Vivi Andersen — 24. juli 2009 @ 15:37

  39. Nils Westy har skrevet endnu et indlæg i sagen – denne gang bla. om DR (‘mis’)Orienterings behandling af emnet:

    http://www.punditokraterne.dk/honduras-iii—–mis-orientering—niels-lindvig-og-en-naiv-ibis-medarbejder-post189784

    Kommentar by Hans Henrik Hansen — 24. juli 2009 @ 17:03

  40. #36 & #37

    Rothbard i kort udgave forklarer sig her:

    http://www.lewrockwell.com/rothbard/rothbard183.html

    Deri ligger også forklaringen på den nuværende finanskrise. Man kan undre sig over, hvorfor Alan Greenspan, der i sine unge dage kom i kredsen omkring Rothbard, kunne finde på at sænke renten så meget som han gjorde. Da Bernanke kom til blev renten sat op til normal, investeringshorisonterne trak sig kraftigt sammen og krisen var en realitet.

    Politikerne med Obama og Sarkozy i spidsen har valgt at kalde krisens årsager for grådighed hos en klike af finansfolk, men ingen af dem har givet en forklaring på, hvorfor vi i perioder får disse klumper af fejl. Dvs. ingen andre end Rothbard.

    Kommentar by Sigwar — 24. juli 2009 @ 21:23

  41. Ups – jeg kom lidt hurtigt ud af den foregående. Der skulle have stået “Men Rothbard har”.

    Kommentar by Sigwar — 24. juli 2009 @ 21:30

  42. Nu er Obama jo ikke enehersker og han har kun haft magt i snart syv måneder. Nedturen var startet lang tid inden da. Faktisk stammer noget af det fra Clintons tid.

    Kommentar by Janette Lund — 25. juli 2009 @ 00:11

  43. Det er i den forbindelse, med Obama, interessant at vide HVORDAN det kan være han gør det!

    Det skyldes velsagtens, at han ser op til Franklin D. Roosevelt – uden at have forstået, at Roosevelt (og Hoover før ham) forårsagede depressionen, ikke fjernede den. Amerikanerne bliver opdraget til at beundre FDR (jeg husker det selv fra Sesame Street), men de mangler at sætte sig ind i, hvad han faktisk gjorde, og hvad effekterne af det var.

    Greenspan er en gåde. Han havde alle de rigtige forudsætninger for at reducere problemerne, ikke mindst ved at holde renten på markedsniveau, men han valgte det stik modsatte. Det gav en voldsom vækst i pengemængden, og netop denne vækst har fodret de forskellige bobler, der nu bryder sammen på forskellige måder. Bernanke var ude med den rigtige medicin – men alt for hurtigt. Og nu gør han også det stik modsatte. Mon man bliver skadet på sin fornuft, når man sætter sig i formandsstolen i Federal Reserve?

    Der er i øvrigt andre end Rothbard, der har forstået sammenhængen mellem udsving i pengemængden og kriserne – og den betænkelige rolle, Federal Reserve (samt ECB, IMF m.fl.) spiller for at sætte dem i gang. Lille Wikipedia artikel her.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. juli 2009 @ 15:05

  44. Rothbard er en “Austrian” – og Obama m.fl. (bl.a. de fleste danske politikere) handler som de gør fordi at de vil gribe enhver chance til at fremme dagsordener, som øger statens magt og fremmer det multikulturelle samfund – på globalt plan.

    Det er en krig om dagsordener og den rette fortolkning af dem.

    En krig mellem almindelige mennesker og den politiske elite.

    Hvis vi vil undgå at blive slaver – så skal der kæmpes.

    Kommentar by Sigwar — 25. juli 2009 @ 16:13

  45. Nu er Obama jo ikke enehersker

    Men han opfører sig i alt for høj grad sådan. Situationen minder om forfaldet i Roms republik, hvor senatets inkompetence førte til at Caesar kunne gribe magten (naturligvis baseret på en krise – en rigtig politiker vil aldrig lade en god krise gå til spilde), og erstattede det proto-demokratiske system med enevælde.

    Den udøvende gren af USA’s regering, som Obama egentlig står for, har fået alt for meget magt på bekostning af den lovgivende – en tendens, der ikke har så meget at gøre med, hvem der aktuelt er valgt til posten. Det er en udvikling, allerede Alexis de Toqueville advarede imod i Democracy in America. Mine amerikanske venner er dybt bekymrede, men ser ingen nem vej tilbage til en forfatningsmæssig tilstand.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. juli 2009 @ 16:27

  46. Hvilken fornøjelse at læse de mange kommentarer til denne sag, som umiddelbart måske ikke ville kunne trække en stor interesse. Fine indlæg og medfølgende links, et sådant kommentarspor gør det til en fornøjelse af følge Uriasposten.

    Kommentar by synopsis-olsen — 25. juli 2009 @ 16:46

  47. >45 Solsen

    Helt enig. Der findes ikke federe sus, end at gennemskue noget af nutiden ved at søge i historiens ocean af viden.

    Tak til videns-trawlerne, jeg nyder også jeres fangster. Selv er jeg kun en kano :)

    Kommentar by Rendegraveren — 26. juli 2009 @ 00:40

  48. Jeg søgte på “Zelaya” og “uriasposten” for at se, om I mon ikke har forsvaret kuppet mod denne socialistiske præsident. Ganske rigtigt. I er ligeså ekstreme som de værste kommunister.

    Kommentar by Morten Eriksen — 3. marts 2010 @ 08:11

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper