18. august 2009

Svensk journalist “ringede til Fobiskolen for at høre, hvad man stiller op med islamofobi.”

Den svenske journalist Lena Sundström har netop udgivet en bog om Danmark, og Politiken bringer i den forbindelse et interview med forfatteren. Det er artige sager, meget svensk. Fra Svensk journalist advarer mod danske debat-tilstande.

“Det er ikke nogen helt nem opgave at stille en diagnose over klimaet i den danske udlændingedebat… Ringede til Fobiskolen for at høre, hvad man stiller op med islamofobi…

Som ung læste hun på RUC i Roskilde. Og når hun i de senere år har besøgt Danmark, er hun blevet overrasket over, hvor meget udlændingedebatten fylder. Og i hvor høj grad retorikken har forandret sig… De seneste gange, jeg er kommet tilbage, har jeg tænkt: Hvad er der dog sket? Det er så tydeligt, når man ikke bor her, at Danmark har forandret sig«, siger Lena Sundström, der er freelancejournalist og klummeskribent på den svenske avis Aftonbladet…

»Det er jo i forvejen ubehageligt, at man deler folk op og udpeger nogen som indvandrere. Men i Danmark har man gjort det endnu mere specifikt og taler om muslimer på samme måde, som man gjorde om jøder i sin tid«.

[…]

Ifølge Lena Sundström er Sverige et mere politisk korrekt land end Danmark. Hvilket hun også foretrækker. Fordomme og intolerance ligger nemlig i alle mennesker, men fordommene opløses ikke af, at man lufter dem offentligt…

Hun gik stadig i skole i Skåne, da den såkaldte Lasermand gik rundt og skød indvandrere i Sverige. Og højreekstremistiske grupper gik gennem byen med bannere, der opfordrede ham til at skyde flere.

»Jeg kan huske, at jeg tænkte, at jeg foretrak, at folk holdt kæft… Det er muligt, at Dansk Folkeparti føler, at der bliver lyttet mere til dem nu end tidligere. Men det virker ikke, som om det har gjort deres fremmedangst mindre«.”

Det er nødvendigt, at samfundet ransager sig selv og finder ud af, hvorfor man har efterladt så stort et spillerum til partier som Dansk Folkeparti og Sverigedemokraterne, mener hun. Og selv om der ikke kan udpeges bare én skurk, så har medierne også et stort ansvar for udviklingen.

»Medierne udgør et gigantisk problem i det her…«.

Bogen har hun tilegnet HGW XX/7 – Stasiagenten fra den tyske film ’De andres liv’, der redigerede sin aflytning af et tysk par og dermed reddede menneskeliv.

»Han får til opgave at aflytte et par i en lejlighed og bestemmer sig for, at selv om han kun er en lille brik i et stort puslespil, så kan han gøre en forskel. Og vælger at skrive noget andet end det, han egentlig hører. Det enkelte menneske føler sig ofte magtesløst. Men da jeg boede i København, slog det mig, at vi faktisk alle har en stor magt hele tiden. Hvert menneske er mere eller mindre en HGW XX/17. Vi kan hver dag tage en beslutning om, hvordan vi vil handle, og hvad vi vil gøre«.”

(bogen er tilegnet stasiagent, der bevidst gengav forkerte oplysninger)

Oploadet Kl. 15:04 af Kim Møller — Direkte link52 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/7226/trackback

52 Comments »

  1. Tjaa, der er vel altid plads til en svensker ude fra overdrevet.

    Men hvor er det dog urkomisk at hun åbent erklærer at man er nødt til at lyve for ikke sætte indvandringsprojektet i dårligt lys.
    Jeg kan ikke mindes før at have set nogen så klart give udtryk for at de har en så ufattelig dårlig sag.
    Det er jo så pinagtigt som det kan blive.

    Kommentar by Superman — 18. august 2009 @ 15:20

  2. Aha. Vi skal altså bare rende rundt og lyve for hinanden hele tiden, så retter virkeligheden nok ind efter løgnene.

    Kun i Sverige…

    Kommentar by Henrik — 18. august 2009 @ 15:28

  3. Mage til idiot. Lad og tage hendes tåbeligheder fra en ende af:

    ” overrasket over, hvor meget udlændingedebatten fylder. Og i hvor høj grad retorikken har forandret sig ” + ” at Danmark har forandret sig ”

    Ja, Tosse. Danmark har forandret sig og DERFOR har retorikken også forandret sig.

    “Det er jo i forvejen ubehageligt, at man deler folk op og udpeger nogen som indvandrere. Men i Danmark har man gjort det endnu mere specifikt og taler om muslimer på samme måde, som man gjorde om jøder i sin tid”

    Det her er virkelig uintelligent. Enten er man indvandrer eller også er man ikke invandrer. Det er ikke noget man bliver “udpeget” som. Og sammenligningen med jøder: Havde vi bander af hærgende jøder i gaderne dengang? Udførte jøderne terroraktioner mod staten og borgerne? Apropos terror – se mandagens TV2-Lorry fra kl. 1930. Der var et længere – og naturligvis totalt af-etnificeret – indslag om muslimske banders afbrændinger af institutioner mv. Det blev, i indslaget, konsekvent betegnet som “hærværk”. Jeg synes billederne lignede noget fra en krigszone.

    “Det er nødvendigt, at samfundet ransager sig selv og finder ud af, hvorfor man har efterladt så stort et spillerum til partier som Dansk Folkeparti og Sverigedemokraterne”

    Suk … jeg orker sgu ikke at kommentere mere på det. Det er så dumt, så dumt, så dumt.

    Kommentar by Peter R — 18. august 2009 @ 15:36

  4. Tja, i hvilken ende af dette kvindemenneske skal man egentlig begynde.

    På den ene side siger hun klart, at der i Sverige er meget at sige Roma midt imod. På den side bør det ikke siges, da det er ubehageligt at høre på – eller rettere OM. Jeg personlig synes det rigtigst, at forholde sig til det, der foregår på den anden side af gluggerne og reagere, fremfor at lade det utålelige passere til det når katastrofale højder.

    MEN! med tilpas meget af den verdenskendte, svenske patentmedicin mærker man måske ikke dødskramperne!?

    Hendes sind må jo være under en art hypnotisk blokering, der nedbryder hendes modstandskraft til at forsvare sit og sine egnes. Det er egentlig synd for hende, selvom hun sikkert har det godt med sig selv.

    Og så bruger hun Lasermannen, som eksempel på det meste racistiske. Det er jo et kvart århundrede siden han florerede, og var han for øvrigt ikke selv udlænding!!!???

    Der var da vist også engang en ‘nynazist’ (nu hjælper jeg hende lidt), der slog en betjent ihjel derovre, og han, altså ‘nynazisten’, var mulat.

    De er skøre de svenskere – eller hvad vi efterhånden skal kalde dem!

    Ligeledes kan også hun tillægge DF de mest fantastiske egenskaber og magtbeføjelser. Og munddiaréen med fobi’erne er selvfølgelig også med. – Vi er da ikke bange for indvandrere, men vort lands og kulturs overlevelse. Hun er så selv xenoman, eller hur (udtales hyr).

    Men det er pænt af hende at hun ikke udtaler, at Sverige ikke er mere TOLERANT, men mere POLITISK KORREKT. For det ene betyder som bekendt at tåle (underforstået noget utåleligt), det andet dækker over fejhed og hykleri … til fordel for et højere mål, der må være så fantastisk, at det for enhver pris skal fremstå som en succes. I dette tilfælde multikulturalismen.

    Hendes seneste idol er en fígur fra en grå film, der på mange måder giver et alt for mildt billede af det østtyske StaSi. Pudsigt, når meningstyraniet i Sverige på mange måder minder uhyre meget om det i den tidligere østblok.

    Jeg har hverken købt eller læst ‘flickans bok’, men vil det til trods ikke anbefale, at man støtter skrigbenten og hendes nørrebroforelskelse ved at investere i den.

    Kommentar by DeTreAber — 18. august 2009 @ 15:48

  5. Hende den svenske idiot – fuldstændig historieløs og totalt solgt for en kop følelse af snusfornuftig moralsk mer-værdi – men det passer jo godt ind i Pøllerens koncept!

    Kommentar by Winston — 18. august 2009 @ 15:55

  6. En journalist ønsker mediernes ytringsfrihed begrænset, og sammenligner i samme åndedrag anvenderne af denne ytringsfrihed som … STASI-agenter.

    *suk*

    Måske vi bare skulle svare på hendes spørgsmål: Alle vi “fobikere” skal vel bare i Gulag-lejre ?

    Kommentar by DaLi(gæst) — 18. august 2009 @ 16:16

  7. Den kvinde har vist brug for psykologhjælp.

    Dagbladenes svindende oplag er et sundhedstegn for Danmark.
    Alle vore trykte medier har alle en fælles holdning, som danskerne ikke længere gider læse.
    Fik vi et dagblad, der var imod alt, hvad alle de andre er for, så ville det blive stort.

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 18. august 2009 @ 16:26

  8. Typisk svensk sludder,i hendes eget fosterland er det ikke tilladt
    at diskutere hvilke enorme ændringer den enorme tilflytning af
    fremmede har gjort ved landet.
    Jeg må tillade mig at mene små trip over sundet i ny og næ næppe
    kan give noget udbytte,med mindre man opsøger personer der pr.
    automatik er for en fremmedgørelse,læs fx.chefredaktør Seidenfaden
    der med sine ligesindede bekæmper DF og partiets næsten 500.000
    vælgere/tilhængere ved enhver lejlighed.
    Næppe et nuanceret feedback fra dén kilde skulle jeg tro!
    Men som tiden går bliver denne håbefulde “journalist” måske klogere,
    men så er toget kørt for længst.
    Iøvrigt undres man over at Carsten Jensen IKKE ville deltage,dét er
    en overraskelse!
    bernadotte36
    1808-2009

    Kommentar by erik pedersen — 18. august 2009 @ 16:55

  9. Jeg kan ikke tage noget som helst seriøst fra en politisk korrekt ko, der kommer fra et land der producerer wasa knækbrød..

    Kommentar by Mike — 18. august 2009 @ 17:02

  10. Interessant i denne sammenhæng er den nye skolemadordning, der for tiden bliver afprøvet:
    http://www.berlingske.dk/article/20090818/koebenhavn/90818123/

    Hvis i lægger mærke til retterne, så virker de som klinisk renset for svinkød (af een eller anden grund? Man vil jo nødig beskyldes for at være islamofob af en svensker med selvmordstrang). Gad vide om kødet også er halal-slagtet?
    Ovre på den “andra sidan” af sundet har staten jo i en årrække sørget for skolemad i alle folkeskoler. Interessant at undersøge, hvorvidt etnisk svenske elever bliver “tvangs-konverteret” til islam på denne måde. Ovenikøbet af deres egen (ikke-muslimske?) regering.

    Kommentar by Carl — 18. august 2009 @ 17:39

  11. Sverige har ikke behov for satire: Sverige ER satire.

    Tag bare denneher: En journalist tilegner en bog, der angiveligt bygger på indsamlede fakta, til en person, der i stedet for at rapportere kendsgerninger, som han er sat til, finder på løgnehistorier for at gøre verden bedre.

    Det KUNNE skabe en vis tvivl om hendes troværdighed, I hvert fald i Danmark.

    Kommentar by Nils — 18. august 2009 @ 18:11

  12. Rejst dig op og klik bagefter på linket:

    http://www.dugamladufria.com/songs/nationalsong.html

    Kommentar by Anonym — 18. august 2009 @ 18:12

  13. Rejs dig af sædet, stik et lille stykke løg op under øjnene og klik på linket herunder:

    http://www.dugamladufria.com/songs/nationalsong.html

    Kommentar by Anonym — 18. august 2009 @ 18:15

  14. Jeg er glad for, at jeg bor i Danmark og ikke i Sverige!

    Kommentar by Cykelsmeden — 18. august 2009 @ 18:19

  15. Rejs dig af sædet, stik et lille stykke løg op under øjnene og klik på linket herunder:

    http://www.dugamladufria.com/songs/nationalsong.html

    Kommentar by DeTreAber — 18. august 2009 @ 18:22

  16. Ja og hvilket Nordisk land har flest nynazister?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Neo-Nazism#Sweden

    I hvis kløer kommer mange unge svenskere til at ende?

    Hvorfor er nazisterne så stærke i England?

    Undertryk debatten og lad trykket vokse til knyttede næver, luk munden og knyt næven, fin recept. Godt vi ikke følger den her.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 18. august 2009 @ 18:30

  17. Ergo: Ingen fremmede – ingen racisme!

    Kommentar by DeTreAber — 18. august 2009 @ 18:38

  18. Stasiagenten undlod at skrive om sandheden og sparede menneskeliv.
    Selv om den svenske RUC journalist gør det samme, vil det tværtimod koste mange menneskeliv engang i fremtiden.

    Kommentar by Menig 442 — 18. august 2009 @ 19:30

  19. Innan ni hetsar upp er för mycket över att denna otroligt idiotiska person som heter Lena Sundström, är svensk, så betänk detta:

    1. Lena Sundström är adoptivbarn från Sydkorea.
    Sverigedemokraterna är kritiska till utomsvensk adoption bland annat pga de psykiska problem detta har visat sig medföra för flera adoptivbarn. Man kan också hävda att adoptionerna till Sverige från tex Kina är en form av modern människohandel och att man isället borde satsa på att lösa de problem som gör att människor känner sig tvingade att adoptera bort sina barn. En adoption är egentligen alltid tragisk.
    Självklart gör detta att Sundström har ett alldeles särskilt horn i sidan till SD!

    2. Lena Sundström är journalist.
    Journalister i Sverige är till stor del mitten eller vänstermänniskor, åtminstone när de är unga. Att vänstern ofta är nyttiga idioter är också allmänt känt.

    3. Lena Sundström jobbar på Aftonbladet.
    Även kallad Aftonhoran (Aftonludret). En tidning som får Pravda att framstå som en pressetisk förebild. Den politiska korrekthetens starkaste bevakare. Hennes åsikter om att det är bättre att tiga om det som är obekvämt, går helt i linje med Aftonbladets policy. Ingen normal människa läser Aftonbladet och tror att de får veta hela sanningen.

    Jag vill hävda att Sundström inte är representativ för den svenska allmänheten, men tyvärr är hon representativ för det svenska medieetablissemanget…

    Kommentar by LP — 18. august 2009 @ 19:35

  20. Apropå punkt 2 – Lena Sundström är journalist. Citat:

    “Generellt ligger journalistkåren till vänster om sin publik. I sakfrågor märks skillnader i synen på exempelvis flyktingmottagningen i Sverige. 11 procent av journalisterna vill minska flyktingmottagandet mot allmänhetens 49 procent.”

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_208921.svd

    Kommentar by LP — 18. august 2009 @ 19:52

  21. En særdeles velkommen röst från hinsidan!

    Vi elsker naturligvis vort broderfolk – så meget brødre nu ellers kan elske hinanden.

    Vi må naturligvis stå sammen! De utallige krige og kontroverser vore to folk har haft gennem århundreder, har altid fundet en løsning.

    Men fjendskabet har skiftet karakter og ansigt. Og er mere påtrængende og farligt end nogensinde.

    Det kommer udefra, men denne gang med helt legal hjælp fra forrædere indefra, der kvit og frit kan misbruge og sætte alle vore forfædres slidsomt opbyggede værdier over styr. For nogle falske og forblommede idealers skyld.

    Vi må slide og rive så meget i vore demokratiske rettigheder, som det overhovedet er muligt, for at komme dette monstrøse uvæsen til livs.

    Råb op, skriv, vær modig – og i dit tilfælde SVENSK til din død!

    Kommentar by DeTreAber — 18. august 2009 @ 20:03

  22. Skønt med en svensk rygmarvsreaktion fra en person der ikke er hæftet til modstand. Deres nye projekt Islam (se længere nede) skal hæves over andre ideologier med særregler og være fri for kritik gennem f.eks ved personens hæftige brug af nysprog, tankekontrol og marginalisering af sine modstandere.

    Thank god, vi ikke har SVENSKE tilstande.

    De nyreligiøse vil gøre alt for at stoppe modstandsfolk, så deres nye hellige religion islam kan slå igennem. Siden deres projekt faldt sammen med muren, vil de gøre alt for at ødelægge deres land. Denne gang med et endnu mere hadefuldt projekt. Accepter omdannelse til Islam, eller dø.

    Komministofobia, islamofobia, fascitofobia råber de opslugte. Relavisme mine damer og herre. Forsæt den sunde opråben.

    Kommentar by Zepahupcoptimos — 18. august 2009 @ 20:29

  23. Ja för helvete, se till att i Danmark ALLTID bekämpa de som vill missbruka språket för att utöva tanke- och åsiktskontroll!

    I Sverige har den utvecklingen redan gått alltför långt och det är orsaken till att flera svenskar ibland inte tänker förnuftigt utan istället tänker “rätt”. Jag hoppas att Danmark inte är på väg åt samma håll.

    En sak till, sen skall jag inte terrorisera er med det svenska språket mera för denna gång; Sverige är ett l å n g t land med samer i norr och skåningar i söder samt en massa annat folk däremellan. I mitten (bildligt talat) finns makten och Stockholm.

    Jag är från Skåne och kunde lika gärna varit dansk om inte historien blivit som den blivit. Vi är drygt 1 miljon här i Skåne (man måste dock dra bort 150 – 200.000 muhammedaner) och Sverigedemokraterna är ganska starka här. Hatet mot Stockholm är inte lika starkt här som i Norrland, men det finns! Jag hoppas ibland att stockholmshatet kunde växa sig starkare eftersom allt idiotiskt verkar komma därifrån.

    Svenskarna är kanske inte ett lika homogent folk som Danskarna?

    Kommentar by LP — 18. august 2009 @ 20:55

  24. LP.

    Du er velkommen til at flytte herover. Vores to store venstrefløjs partier Socialdemokratiet og SF som cirka udgøre 45% af befolkningen støtter også (sådan da) op om religionskritik og ytringsfrihed. Lige i øjeblikket virker det som de gør alt hvad de kan for at spejle sig i DF, tom retorik selvfølgelig. En lille del på omkring 5% bestående af de relavisterne fra De Radikale og anarko-marxisterne fra Enhedslisten tilhører dhimmi folket. Så folket her er langt fra problemet. Problemet her er retorikken i medierne (som vi skal betale tvangslicens til vis vi ejer en computer), i undervisningssektoren, ved domstolene, og hos “kunsterne” som får betalt dyre domme for blandt andet at udstoppe hundehvalpe og skide i en spand. Vi arbejder på at få politikerne til at indse det. Politikerne virker stadig bange for 68’erne og deres disciple, selvom der ingen grund er til det.

    Kommentar by Zepahupcoptimos — 18. august 2009 @ 21:12

  25. Jeg kender udmærket til Sverige, HB.

    Og I er da velkomne tilbage til moderlandet.

    Vi kan kun beklage, at man i efterkrigstiden ikke lykkedes med at styrke båndene mellem de nordiske lande. Et samarbejde, som senere kunne have indgå i et løsere forhold til EF/EU om toldmure m.m. Ikke alt det overstatslige stads, der nu er med til at nedbryde os.

    Sprogligt og ikke mindst kulturelt havde et nordisk samarbejde været det mest tjenlige for os. Herre i eget hus!

    Den alvorligste følgevirkning af 2. Verdenskrig er magtforskydningen over mod USA. Men USA er ved at miste pusten til Europa og det stigende Østen.

    Det er ikke så ringe endda! Dybest set skal vi her i Europa blot have set vores værdier efter i sømmene. Alle de frihedsideer, der i Oplysningstiden fik kastet religionens tunge åg af os, skal nu modereres til selvbeskyttelse.

    Svensk er et smukkere sprog end dansk, så skriv gerne her. Lad os skrive sammen og støtte hinanden. Og revser jeg en anden gang Sverige, skal jeg gerne sende en ond tanke til bureaukraterne i Stockholm.

    Tab ikke hovedet! Tab ikke modet! – Vind dit land! Vind dig selv!

    Kommentar by DeTreAber — 18. august 2009 @ 21:35

  26. Lena Sundström kommer i Deadline på DR2 i aften kl. 22.30. Det kunne have været sjovt, hvis hun skulle diskutere med en Lars Hedegaard, Mikael Jalving, Ralf Pittelkow, Morten Uhrskov etc., men det har nok været en betingelse for hendes tilstedeværelse, at der ikke bliver gået alt for hårdt til hende.

    Kommentar by Jan Christensen — 18. august 2009 @ 21:49

  27. 26.
    Det skal ses. Først skal lige se nyhederne på tv2 omkring burka sagen. Jeg er skuffet over Venstre må jeg sige. Jeg troede faktisk de var tungere på det område end de Konservative.

    Kommentar by Zepahupcoptimos — 18. august 2009 @ 21:59

  28. Massivt flertal for burka-banned selvfølgelig. Så gå dog med Venstre, det er også i jeres rækker! Jeg tror faktisk en del af flertallet er at finde i V’s vælgere. Princip liberale Venstre-vælgere er af få. Meget få. De er alle gået over til LA. Folk vælger Venstre fordi de er det største centrum-højre/borgerlige parti her i landet.

    Kommentar by Zepahupcoptimos — 18. august 2009 @ 22:07

  29. Følg udviklingen i Sverige på denne fremragende dansk-svenske blog:

    http://snaphanen.dk/

    Kommentar by Søren Rasmussen — 18. august 2009 @ 22:07

  30. 23. LP

    I derovre i Skåne må igang med spaderne og få gravet Jer fri fra det Stockholmske Sverige – og dernæst kaste ankeret, men husk at fortøjre ankerkæden grundigt i Skånes muld inden I kaster ankeret over over Sundet til Jeres Moderland !

    Send muhammedanerne nordpå inden I begynder at grave Jer fri – for dem vil vi ikke have med herover.

    Men Jer, kære Skåneske landsmænd, vil vi rigtig gerne være sammen med igen !

    Jeg har lige fået fat på Lars Hovbakke Sørensen bog “Slagsbrødre eller Broderfolk” Nordens historie gennem 1300 år.

    Og det var ikke Skåninger og danskerne der sloges indbyrdes, men Svenskerne imod Skåninger,Sjællænder,Fynboer, Jyder og Lolland-Falstringer = danskerne – og det har ikke ændret sig den dag i dag.

    Kommentar by Vivi Andersen — 19. august 2009 @ 01:01

  31. Ni skal være hjerteligt velkomne, kære skåninger!

    Kommentar by Mia — 19. august 2009 @ 08:40

  32. Vi har nu også vore egne totalt virkelighedsresistente “følere”, det er næsten kvalmende.

    http://jp.dk/opinion/breve/article1786088.ece

    Kommentar by PeterBr. — 19. august 2009 @ 09:06

  33. @32
    Lad bare den små overhyrde præke. Hendes evne til perspektivering er meget ringe.

    Alle hovedpunkterne i hendes mundsvejr hviler jo på et gigantisk selvbedrag fra Omvendstlev.

    – Irakernes[?) asylsager er behandlet i flere omgange. Og det har kostet formuer.

    – Flere af dem har smidt deres pas væk og vil ikke lade sig identificere. Hvorfor mon?

    – De er blevet bedt om at forlade landet – forlængst! Endda med tilbud om økonomisk genetableringsstøtte.

    – Tvangshjemsendelse er et farvet udtryk – udvisning for ulovligt ophold i Danmark er mere passende.

    – De har IKKE søgt ‘tilflugt’ i kirken, men forsøgt i ledtog med “Cirkus Humanist”, at oppumpe et mediestunt.

    – Lige netop disse ‘flygtninge’ er næppe nogen trussel mod vores velfærdssamfund, men … ja, fremskriv selv denne nye asyl”behandlingsform”!

    – Danskerne har aldrig været kristne. Kristendommen er ret beset en religion der er blevet os påtvunget udefra i middelalderens europæiske magtpolitik. Men vi takker forsynet for, at det ikke er muhamedanismen, der i sin tid blev indført.

    Vi har de seneste år været rigeligt ‘kristne’ når det kommer til muhamedanere.

    – Disse ‘flygtninge’ skal ikke rende rundt her på bistandhjælp til evig tid, men skal hjem. Vi har befriet deres land for en kommunistisk massemorder, og nu venter genopbygningen.

    – Jeg er heller ikke stolt af den danske asylpolitik, der siden efterkrigstiden har fåført vores land ubodelig skade.

    – Danskerne er ikke racister – men hjælpen er på vej udefra.

    MEN det er synd for børnene, der er begavet med forældre, der misbruger deres børn i slige tvivlsomme forehavender.

    Kommentar by DeTreAber — 19. august 2009 @ 10:49

  34. Rune Engelbreth Larsen er begejstret.

    “Af samme grund er bogen heller ikke mindre relevant for danske læsere, fordi Sundström er øjnene udefra, der ser med frisk forbavselse på et hastigt forandret Danmark, som vi næsten har vænnet os til – hvad vi så ellers måtte mene om Dansk Folkepartis indflydelse.

    Det gør til tider ondt at læse, men bogen er også skrevet med en medrivende litterær elegance og stribevis af præcise observationer, der har hver deres finurlige og betydningsfulde argumentationskraft.”

    http://www.humanisme.dk/logbog/log157.php

    Kommentar by BE — 19. august 2009 @ 11:16

  35. @ BE

    Samme Rune, som tidligere besatte kirker og ødelagde kristne gudstjenester ? Alt den mand siger om mangfoldighed, er ren mundlort.

    Kommentar by DaLi(gæst) — 19. august 2009 @ 11:20

  36. @DaLi(gæst)
    Det morsomste er Runes snak om “et hastigt forandret Danmark, som vi næsten har vænnet os til”.

    Plejer multikultierne ikke at rynke på næsen af et eller andet Morten-Korch-segment, som ikke kan finde ud af at indstille sig på nye tider? :)

    Kommentar by BE — 19. august 2009 @ 11:32

  37. Det er jo tragikomisk, at denne journalist har tilegnet sin bog til stasiagenten.

    Jeg har filmen på dvd og kan forsikre, at agenten er temmelig uhyggelig, fordi han fungerer som en ren og skær robot. Filmen handler om, at han kortvarigt bliver betaget af at observere, at mennesker kan have andre følelser, end han selv lever med. Derfor går han diskret mod systemet. Men snart er han igen en livløs robot, og noget psykisk normalt menneske er han på intet tidspunkt.

    Vivi, jeg har ret tit brugt den bog, du er i færd med at læse, for det er jo specielt med disse forskelle og ligheder i de skandinaviske lande. Faktisk kan vi allerede tilføje nye kapitler om forskelligheder i de senere år.

    Ellers husker jeg jo nok, da jeg boede på Lidingö, hvor stor forskel der var på nord og syd og Stockholm. Noget eller nogle i Skåne mente tit noget andet end Stockholm, der var Big Brother. Jeg holdt altid med Skåne, det gik helt af sig selv, for det var jo dernede, de havde ret. :-)

    Kommentar by Mette — 19. august 2009 @ 11:51

  38. Hvem med fornuften i behold vil tage det Fakkel-Rune skriver alvorligt ?

    Den mand skal man ikke lægge sig i kølvandet på, for så ender man sgu da med at grundstøde på noget undersøisk, kaldet Erwin Neutzsky-Wulff.

    Jep, Fakkel-Runes kirkestunt glemmes ikke sådan uden videre.

    Og hans form for humanisme skal man nok også lige overveje en ekstra gang, da denne er forbundet med hans GoodFather, Erwin Neutzsky-Wulff´s tanker om samme.

    Kommentar by Vivi Andersen — 19. august 2009 @ 12:10

  39. Angående asylanter – så skulle I læse hvordan Italien er begyndt at håndtere disse, der kommer, via Libyen, med både med kurs mod Lampedusa.

    De bliver simpelthen sendt retur til Libyen ved, at den Italienske Coastguard sætter dem ombord på de libiske patruljebåde.

    Ganske vist har italienerne måttet bløde 5 milliarder euro til Gaddafi, som skadeserstatning for Italiens besættelse af Libyen, men det er småpenge når det kommer til stykket !

    Historien var at læse på NRC Handelsblad under overskriften “Outsourcing asylum seekers the Italian way.”

    Gud ved hvad EU siger til italienerne ?

    Nå, det vil Berlusconi med god ret blæse på, da det først og fremmest drejer sig Italien !

    Ingen af de europæiske lande kan overleve hvis vi skal agere som socialkontor for Afrika´s og Mellemøsten´s fattige.

    AF og til bliver jeg rent ud sagt stik tosset over, at landene i disse områder ikke finder en form for selvansvarlighed frem, men år efter år vælger at leve på bistandshjælp fra Europa og USA.

    Denne lade og ligegyldige måde er helt uacceptabel og jeg forstår ikke hvorfor EU ikke binder krav til de sindsoprivende mange penge de modtager fra Europa.

    Desværre er der ikke noget link.

    Kommentar by Vivi Andersen — 19. august 2009 @ 12:31

  40. Multikulturen slår til i Norge:

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=570403

    Kommentar by Tommy — 19. august 2009 @ 13:20

  41. Se i øvrigt her for en anden artikel i den samme svenske avis Aftonbladet, omhandlende påstået systematisk organtyveri af organer fra unge palæstinensiske mænd og piger, udført af den israelske stat. Artiklen er som man kan forvente et miskmask af rygter og uverificerbare anonyme udtalelser. Men i øvrigt slående i den grad “historien” minder om en opdatering af gamle konspirationsteorier og jødiske blodriter. Men nogle fordomme er åbenbart mere comme il faut i Sverige end andre.

    ”Våra söner plundras på sina organ”

    Kommentar by Rune — 19. august 2009 @ 13:23

  42. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=570403

    Nyt fra Norge.

    Kommentar by WilliamJansen — 19. august 2009 @ 14:03

  43. Nu är jo Lena Sundström inte den vassaste kniven i lådan och att det från Sverige skickas ut en upptäcktsresande med PK-glasögon är inget nytt.
    Vad som i Sverige är viktigt är att teckna bilden av omvärlden i en färg där passar den svenska verkligheten, fakta är sekundärt och sanningsenlig beskrivning icke önskvärd om verkligheten kontrasterar den vedertagna svenska världsordning.

    Det finns en rad liknande personer där endera i bokform eller genom journalistik ser det som sitt kall att genom desinformation hålla den svenska självbild på topp.

    Kommentar by PP — 19. august 2009 @ 14:20

  44. # Rune…
    Aftonbladet borde polisanmälas för hets mot folkgrupp pga sina gravt antisemitiska artiklar och reportage.

    Tyvärr är en anmälan lönlös då det idag är helt legalt att i Sverige vara antisemit, något där har stöd i breda lagar i Sverige.

    Kommentar by PP — 19. august 2009 @ 14:25

  45. Velkommen til de svenskere, der tager del i debatten her på sitet. Forfriskende at høre, hvordan I ser på jeres eget land, og på Danmark.

    Da jeg for en tid siden deltog i debatten (med nogle “indvandringskritiske” indlæg) på et svensk dagblads hjemmeside, blev jeg af et par debattører bedt om at holde mig væk, for som de skrev, det var et svensk site, og der skulle man skrive på svensk! Skrevet af nogle f…… multikulturalister. Hvilket himmelråbende hykleri…

    Kommentar by Jern-Henrik — 19. august 2009 @ 14:58

  46. SUK…

    Endnu et journalist-skrig fra den døende socialismes overgang til Sozi-kult. Populistisk og forudindtaget.

    Islam er ved at æde sig ind på os med alle midler. Vi er i øjeblikket i fase: Plyndring.

    Pengene fosser ud af kasserne, legalt og illegalt til Muzi-herrefolket. Sozi elsker at redde nogen og Muzi har tilpasset sig perfekt til offerrollen.

    Samtidigt så vælter narko ind i landet, gennem Muzi-kanaler, i uhørte mængder, hash og cocaine, for at destruere og gøre ukampdygtig og opsplitte og lamme. Alt sammen en del af planen.

    Der plantes frygt og laves terror af Muzi, for at lamme psykisk og hele tiden holde stress-presset oppe i befolkningen, så den ikke har tid til at tænke og derfra handle.

    Muzi har lavet muslimske enklaver hele vejen rundt om KBH, ude i de nære forstæder. Der skriges og råbes og imens kører børnefabrikken uhindret videre. Alt for at aflede opmærksomheden mod våbenproduktionen: Lydige børnesoldater på 15 år. Om en generation er de alene vel 300.000. En hær.

    Og stadig taler vi som om det er et problem vi kan løse ved at tænke over det!!! …. Det er kun kanoner, der kan stoppe denne invasion.

    Kald os bare demokratiske højreekstremister… men:

    Forbyd muslimsk kultur i DK.

    Forbyd alle muslimske signaler og symboler.

    Registrer alle muslimer med fodlænke.

    Send alle, der ikke er åbenlyst demokrater og lovlydige, ud af landet ved andet lovbrud.

    Kommentar by Eric Heath — 19. august 2009 @ 17:13

  47. Og sidst men ikke mindst:

    Indfør og håndhæv et-barns politik for muslimer.

    Kommentar by Eric Heath — 19. august 2009 @ 17:15

  48. Dejligt med nogle svenskere på bloggen. Der skal flere svenskere og nordmænd på denne blog! Mangfoldighed, you know.

    Sammenlignet med Sverige og Norge er jeg faktisk glad for jeg bor i Danmark når jeg tænker over det. Det er rigtigt at danskerne er mere homogene. Og thank god for det. Er der ikke snart valg i Norge for øvrigt? Kan højrefløjen vinde denne gang, ovenpå ham den skrækkelige fætter de har haft de sidste 5 år?

    Kommentar by Zepahupcoptimos — 19. august 2009 @ 19:45

  49. Vores projekt SKAL lykkes.

    Vi skylder de kommende generationer, at de kan vokse op i tryghed og fordragelighed med dem, der fortjener at blive kaldt landsmænd!

    Desperationen breder sig overalt af berettiget angst for fremtiden. Vi må må bryde gennem isen og gøre vort til, at kampen mod de mest afskyelige fremtidsudsigter – en tiltagende islamisering af Europa – om føje år ender på et frihedsmuseum som det, der står i Churchillparken i København (Et museum over modstandskampen under 2. verdenskrig).

    Vi byder derfor vore søstre og brødre i Norden velkommen til at udtrykke deres bekymringer her. Del jeres erfaringer med os! Skriv! Læs! Lær! Fortæl videre!

    Protester i hele Europa, FOREN JER!

    Kommentar by DeTreAber — 19. august 2009 @ 21:13

  50. Skåninge er danskernes brødre og søstre. Hevet bort ved fødslen og delt af Øresund. Man spejder over sundet med tårer i sin øjne.

    Kommentar by Enkefru Madsen — 19. august 2009 @ 23:45

  51. Idømt 6 slag med spanskrør for øl

    Den muslimske model Kartika Dari Dewi Shukarno bliver den første kvinde, som straffes efter Malaysias islamiske lov med spanskrøret. Det siger den 32-årige models forsvarer i dag.

    http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-24446412.html

    Kommentar by Petersen — 19. august 2009 @ 23:46

  52. Det morsomme er at “Lasermanden” blev nævnt. Det er rigtigt at der var en mand der skød mod indvandrer og Sverige var helt oppe i rasicme feltet og ringe. Politiet/efterretningstjenesten ledte jo samtlige højreorienteredes hjem igennem og aviserne udråbte det til nynazistiske kredse der stod bag, lige indtil det kom frem at gerningsmanden var en småtosset jugoslav, så blev sagen stort set dysset ned.

    Kommentar by Michael Nielsen — 28. august 2009 @ 08:19

RSS feed for comments on this post.