29. marts 2016

Yoggi Yalla!-drikkeyoghurt fra Arla…

‘Yalla’ betyder ‘Kom nu!’ på arabisk, og Arla er som bekendt omstillingsparat. I Sverige sælges flere varianter af ‘Yoggi Yalla’-drickyoghurt, men en laktosefri jordbær-variant sælges også i Løvbjerg-supermarkeder i Danmark.

(Yalla! drikkeyoghurt-reklame, Sverige, 27. marts 2016)

“‘Yalla … kom nu, skat. Vi skal hjem og lave aftensmad.’

Sådan lyder det i Brugsen på Nørrebrogade i København, da en etnisk dansk mor forsøger at trække sin søn med hjem.

Dét, som i folkemunde bliver kaldt perkerdansk, wallahdansk, gadesprog og araberslang, bliver mere og mere etableret som en variant af dansk og sætter sit aftryk på det almene sprog. Nogle af de mest udbredte udtryk som wallah og yalla er boblerne blandt de ord, der kandiderer til at blive optaget i Retskrivningsordbogen.” (Berlingske, 2013)

Oploadet Kl. 21:18 af Kim Møller — Direkte link14 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/72485/trackback

14 Comments »

  1. Sygt

    Kommentar by Johnson — 29. marts 2016 @ 21:41

  2. Ja , der var der saa endnu en grund til ikke at koebe arla produkter…

    Kommentar by Krassisten — 29. marts 2016 @ 21:51

  3. Til dem der vil boycutte ARLA skal i lige være opmærksomme på at flere af deres produkter sælges under et andet navn, men der står som regel altid ARLA med små bogstaver bag på kartonen/indpakningen hvis det er et af deres selskaber. Støt hellere de små danske økologiske mejerier end arla hu akbar.

    Kommentar by per — 29. marts 2016 @ 22:11

  4. Æh, det er da ikke noget nyt… Yalla-linjen er vist efterhånden væk i Danmark, men de havde dem i lang periode, tror det startede for 5-7 år siden. Jeg har købt en del Yalla’er i min lokale Fakta…

    (Der findes stadig den her på Arlas danske hjemmeside: http://www.arla.dk/produkter/arla-laktosefri/drik-jordbar-350ml-5926/ )

    Kommentar by Onkel M — 29. marts 2016 @ 23:02

  5. #3 per, ja f.eks. Kløver

    Ang. de almindelige Yoggi 1-liters, har idioterne valgt at udskifte sukker med et naturligt sødestof, som er kendt for at fremkalde (naturlig) diarré.

    Flot!

    Ang. ordet yalla, så har det været i sproget i små tredive år, så vidt jeg erindrer. Dengang betød det bare perker.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 30. marts 2016 @ 01:00

  6. Arla diskriminerer mod Tyrkerne, hvor “kom nu” er “gel”. ” Buraya gel” er “kom her”.

    Det råber Tyrkerne iøvrigt meget til hinanden. På et tidspunkt troede jeg det var et navn på en langsom Tyrker.

    Kommentar by Sigwar — 30. marts 2016 @ 07:11

  7. Den politisk korrekte tilpasning sniger sig ind hos en del firmaer.

    Haribos skipper-mix er nu UDEN afrikanske masker (neger hoveder).

    Haribos Zulu poser fik nyt udseende for få år siden.

    Pålægschokoladen med den røde baron fik fjernet malteser korset osv.

    Find selv flere, det er sørgeligt.

    Kommentar by M.P. — 30. marts 2016 @ 08:35

  8. – Onkel M

    Jeg linker faktisk til samme side. Sælges kun i Løvbjerg.

    Kommentar by kimmobil — 30. marts 2016 @ 08:39

  9. Jeg har ikke købt et eneste Arla produkt siden muhammedkrisen.

    Kommentar by Nielsen — 30. marts 2016 @ 09:29

  10. @kimmobil: ah, ja, det ser jeg. De har dog tidligere været i stort set alle supermarkeder, både med og uden laktose :)

    Kommentar by Onkel M — 30. marts 2016 @ 10:09

  11. Hvorfor omdøber Arla ikke bare sit navn til ‘arlahu’?

    Kommentar by Kuffar — 30. marts 2016 @ 11:38

  12. @ 5 De bruger det meget giftige aspartam i deres yoghurt, og det er et stof, som flere amerikanske virksomheder, fx Pepsi, forlængst er gået bort fra. Det er direkte kræftfremkaldende. Jeg spiste noget af den yoghurt engang, og jeg havde ondt i maven i en uge og måtte tage pantoloc!!

    Boykot Arla(hu)!

    Kommentar by Kuffar — 30. marts 2016 @ 11:41

  13. Åbent brev
    ¨Kære Mælkeproducenter under ARLA
    Fornylig læste jeg om, hvordan ARLA i Sverige reklamerer for, at børn kan ringe anonymt og uden forældrenes vidende til et telefonnummmer i den svenske organisation BRIS, Børns Rettigeder i Samfundet, hvis de vil snakke om noget som er “jobbigt”. Det kan måske lyde som en god idè, men i betragtning af, at der desværre er ansvarsløse mennesker som udnytter sådanne muligheder til at forføre unge piger (jvf. bl.a. at den internationale “Red Barnet” netop i kampagner har advaret forældre i det forgagne år) og der faktisk politiskt set også er kræfter i gang som ønsker at lovliggøre pædofili i Europa, bør man tage sagen alvorligt.
    Den danske forening, BRIS, som var oprettet af den internationale World Federation of Mental Health, uddelte oplysning til børn om, hvilke “rettigheder”, de havde, uden at disse stemte overens med vort lands love! Samt forklaring på, hvordan de i pubertetsalderen kunde løbe hjemmefra og få økonomisk hjælp fra deres kommune til selvstændig bolig o.l.
    Da den danske rigsrevision blev opmærksom på ovenstående forhold i 1975 og nærmere undersøgte World Federation of Mental Health og dens “underafdeling” BRIS, Børns Rettigheder I Samfundet, opløstes både moderforeningen og BRIS, rimeligvis fordi statsstøtten (som bl.a.var givet videre til Christiania) ophørte. (Det forhindrer ikke, at der stadig kan være mennesker, der arbejdfer på denne front).

    Kommentar by Gertrud — 30. marts 2016 @ 12:07

  14. Yallah Hallalah !
    Den er vel så lavet på kamelmælk og dadler?

    Mindre sukker og mere smag ?

    Det har de skrevet i 40 år, nu kan der sgu da ikke være mere sukker tilbage ?

    Kommentar by mb — 30. marts 2016 @ 14:24

RSS feed for comments on this post.