16. april 2016

Uffe Østergaard om EU 2.0: “Med et jerntæppe. Med trådhegn i fire baner, lyskastere og vagtposter.”

Det er selvfølgelig fint med lidt ærlighed fra en professor emeritus, men det er også lidt patetisk. Da jeg for femten år siden fulgte en Jean Monnet-kursus på Aarhus Universitet, tog det mig ikke længe at opdage, at deres håb om nationalstaternes deroute var baseret på ønsketænkning. Arne Hardis har interviewet Uffe Østergaard til seneste udgave af Weekendavisen – Fort Europa (ikke online).

“Uffe Østergårds svar virker aldeles overrumplende, da jeg sent i interviewet spørger ham, hvordan Europa skal forsvare sine ydre grænser. Svaret er for så vidt en logisk konsekvens af hans analyser og argumenter hele samtalen igennem, men man er alligevel ikke vant til at høre den slags komme ud af munden på en Jean Monnetprofessor.

‘Med et jerntæppe. Med trådhegn i fire baner, lyskastere og vagtposter. Mange vagtposter. Og til havs bevæbnede Frontex-skibe, som kan samle flygtninge op og sejle dem tilbage til den kyst, de kom fra.’ Det bliver ikke den eneste overraskelse, Uffe Østergård serverer. …

Analysen af EU’s folkelige legitimitetskrise har vi hurtigt overstået: Det danske nej 3. december, den mulige britiske exit, folkeafstemningen i Holland i sidste uge, den forestående i Ungarn om fælles fordeling af flygtninge. EU er kendetegnet ved, at hvis man spørger folk, så siger de nej. Går det højt, er de ligeglade. …

Eller tag det indre marked, som gennemførte arbejdskraftens fri bevægelighed, herregud, men havde ‘altovergribende« konsekvenser.

‘Ingen fortalte vælgerne, hvad det handlede om. Lad os sige det på jysk: Man var sparsommelig med sandheden. … Monnet opbyggede ikke denne tænkning for at snyde vælgerne, dem tænkte han slet ikke på. Han ville snyde de nationale politikere og embedsmænd, der tænkte i nationale interesser. Han var optaget af, om hans tiltag virkede. Men virkningen var helt rigtigt, at man snød vælgerne.’ – Undskyld, men det er en leninistisk tænkning. Ekstremt antifolkelig, i hvert fald.

‘Monnet var franskmand, han havde enorm mistillid til folket – det var sådan nogle, der gjorde oprør. Men du har fuldstændig ret, det hele brænder sammen, når den monnet’ske tænkning kombineres med noget så folkeligt som valg og demokrati. Selv stillede Monnet jo aldrig op til noget.’. …

Men muren? Fortet? Det nye europæiske projekt? ‘Jo. Spørgsmålet er, om vi vil bruge den fornødne magt. Frauke Petri fra Alternative für Deutschland kom til at sige det direkte, men hun har jo fuldstændig ret. Grænser handler om magt og magtanvendelse. … Fort Europa er en nødvendighed på grund af den måde, vi har indrettet velfærdsstaterne på. Velfærdssystemet er meget attraktivt, og to milliarder i Afrika kan orientere sig om det via mobilen.’ …

‘… Man er nødt til at have hårde grænser udadtil for at have et grænseløst kontinent indadtil. Alle ved det. Grænser er deep down magtanvendelse. De, der hæver stemmen mod den erkendelse, har svage argumenter.’.”

Oploadet Kl. 22:36 af Kim Møller — Direkte link16 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/72925/trackback

16 Comments »

  1. Fra Den Store Hukommelse:

    ”- den der identifikation af sprog, kultur og identitet er en romantisk fejlkonstruktion.”
    (Uffe Østergaard, historiker, i ”Uffe-ikke hin Spage” i Weekendavisen 12.06.1992).
    Uffe Østergaard regner ikke danskhed for noget af betydning.
    ”En dansker er det samme som en dansk statsborger”. Så enkelt er det. Andetsteds har han underbygget det med en henvisning til Grundtvig: ”Til et folk de alle hører, som sig regne selv dertil.”
    Men han fortier fortsættelsen, skønt han narturligvis kender den: ” har for modersmålet øre, har for fædrelandet ild, resten selv som dragedukker sig fra folket udelukker, lyse selv saig ud af æt, nægte sig selv indfødsret.”
    (Uffe Østergaard, historiker, i Information

    I TV-nyhederne i april 1998 kom Uffe Østergaard med en af sine originale betragtninger, idet han sammenlignede situationen i det danske monarki i 1848 med Kosovo i restjuguslavien. På spørgsmålet om, hvor vi havde danskerne dengang, svarede Uffe Østergaard uden tøven:
    ”De var som serberne nu.”
    (Uffe Østergaard, historiker, omtalt i journalist Bjørn Svensson ”Angreb på danskheden.”
    ”Jeg siger ikke, at vi er på vej mod et folkemord i Danmark. Men en af de mest tydelige mekanismer, man kan se i optrækket til folkemord er, at man begynder at tale om ”dem” og ”os”.
    (Uffe Østergaard, historiker, direktør for Holocaust-centret, Information 15.1.2000 og Bjørn Svensson ”Angreb på danskheden.”).
    ”Det eksisterende Danmark med Jylland, Fyn og øerne beboet af lyshårede danskere er en relativt ny foreteelse”.
    (Uffe Østergaard.historiker, i interview i Politiken 1.12. 2001).

    KÆMP FOR DANMARK

    Kommentar by der Adler — 17. april 2016 @ 00:08

  2. En ynk. Han skulle hellere være stået ved sine løgne, end pludselig vise sig sandhedselskende efter pensionen. Hvilket gennemført skvat.

    Kommentar by FF — 17. april 2016 @ 02:47

  3. Enig. Jeg bliver rasende! Hvad bliver det næste? At EU-“ekspert” Marlene Wind også pludselig ser “winden” vende og åbenbarer sig som forsvarer for nationalstaten? Alle disse karrierepsykopater har jo konsekvent bidraget til at smadre Danmark.

    Jeg bliver helt syg om hjertet, at Uffe Østergaard så konsekvensløst bare kan sidde og beskrive det sammenbrud, han selv som højtbetalt professor har været med til at fremme. Han har været tæt på en diagnose hele sit voksne liv: Han lagde ud med at være stenhård, kommunistisk revolutionær på Århus Universitet, og så er det jo ellers gået slag i slag for ham. Han sidder nu med fed pension efter livslang gerning for at smadre Danmark.

    Kommentar by Boethius — 17. april 2016 @ 06:08

  4. I forlængelse af ovenstående vil jeg fremhæve en pointe, som ofte overses: Man beskriver EU, Merkel og Lars Løkke som handlingslammede over for masseindvandringen.

    Dette er helt forkert. Deres handlinger kan kun forklares ved, at særligt EU og Merkel af al kraft netop ønsker folkevandring fra Afrika, Asien og Mellemøsten ind i Europa. De ønsker at smadre nationalstaterne, de ønsker at udradere enhver erindring om de europæiske folk.

    Når jeg bare tænker 30 år tilbage. Hvor anderledes så Danmark og Europa ikke ud dengang! Og allerede for 15 år siden kunne alle, der kunne tænke, jo se, hvordan det ville gå. Det er en forbrydelse mod menneskeheden.

    Uffe Østergaard er medskyldig.

    Kommentar by Boethius — 17. april 2016 @ 06:17

  5. Bemærkelsesværdig vending. Per Stig Møller har også sagt sandhedeer, efter han er blevet forhenværende. De er altså ikke naive, men har optrådt i en anden sags tjeneste. Også Merkel.
    EU’s ledere taler med to tunger. Deres problemer er modstand og logistik. Derfor taler de om stramninger. Men reelt ønsker de så mange indvandrer som muligt. 75 millioner over en årrække. Det er diktat fra USA og et internationealt fællesskab, som ønsker Europa destabiliseret. Det er planen siden WW2. Se Morgenthauplanen, og hvad Sores og Sutherland siger:
    http://www.bbc.com/news/uk-politics-18519395

    Kommentar by Søren — 17. april 2016 @ 08:20

  6. Det har den lille snylter vidst hele tiden. Men nu er alle hans bøger altså intet andet end propaganda for en sag, han ikke engang selv har troet på rigtigheden af. Så ved vi det! Sikke et eftermæle at få.

    Kommentar by Arne Torp — 17. april 2016 @ 10:02

  7. Så kom dog igang med hegn og tilbagesendelserne.

    Kommentar by Phil — 17. april 2016 @ 10:30

  8. Skal man tage Grundtvig på ordet – så er de fleste politikere i Danmark ikke Danskere. For med al den leflen for Islam og EU som vi konstant er vidne til – så har de tydeligvis ingen ild for fædrelandet. For eksempel er Zenia Stampe og Morten Østergaard ikke Danskere!

    Kommentar by Sigwar — 17. april 2016 @ 10:30

  9. Det er sørgeligt for Danmark, at alle de, der har viden og indsigt, først tør tale, når de er blevet pensioneret. Det er på grund af venstreintelligentsiaens underforståede berufsverbot. I gamle dage hed det sig, at de priviligerede havde særlige forpligtelser, noget med gyldne kæder.

    Kommentar by Bastardo — 17. april 2016 @ 10:45

  10. !!!!!!! SANGBOGEN: OG MELODIER, DER BLEV VÆK !!!!!!!

    N.F.S. Grundtvig var utrolig produktiv – således har han i en sangbog
    fra 1901 skrevet 91 ud af 272 numre ( Sangbog ved K Jensen Strellev ).

    Det Tyrkiske Osmanske rige brød han sig ikke om, og han skrev
    i sangen “Vor Gud er død hensides Hav om Tyrkervrimlen”

    I vers 8:
    Og blev endnu tre hundred år
    forhalet af Tyrkerpesten.
    Det skylder vi og Maglegård,
    Korstogene fra vesten.

    I vers 10:
    Og vajer over Tyrkerflag
    end kristenhedens banner,
    Det svang sig op i kæmpe slag
    af Paver og Normaner.
    ——————————–
    I folkehøjskolens Sangbog stod i en tidligere udgave sangen
    ” Folkeligt skal alt være ” Grundtvig, 1848.

    vers 1:
    Folkeligt skal alt nu være,
    trindt om land fra top til tå.
    Noget nyt der er i gære,
    det selv tosser kan forstå.
    Men kan alt, hvad brister bødes
    med det ny, som først skal fødes?.
    Ved man også, hvad man vil
    mer end ” brød og skuespil “???

    I vers 4:
    Til et folk der alle hører,
    som sig regne selv dertil.
    Har for modersmålet øre,
    har for fædrelandet ild.
    Resten selv som dragedukke,
    sig selv fra folket udelukker.
    Lyse selv sig ud af æt, (slægt)
    nægter selv sig indfødsret.

    flere:

    ” VIFT STOLT MED KODAN´S BØLGE” “BLODRØDE DANNEBROG ”
    ” DER ER INGEN TING DER MANER, SOM NÅR ET FLAG GÅR TIL TOPS “.
    ” ET FLAG ER SMUKKEST I MODVIND”
    ” Det føg med ugræs ind over hegnet”

    Også Kaj Munks lille kønne sang: ” DEN LILLE ANNEMONE mangler i folke
    Højskolens sangbog.
    Udgaven fra 1990 virker, som om der ikke skal kredses for meget om sund NATIONALFØLELSE.

    Kommentar by Sindsro — 17. april 2016 @ 11:03

  11. Er det endnu en af de sidste dages hellige der toner frem af disen?

    Kommentar by Krassisten — 17. april 2016 @ 12:20

  12. @ 8 Sigwar. Helt enig. Hvis man ikke er nationalist, er man ikke dansker, med verdensborger af dansk oprindelse. Det kræves, at loyaliteten ligger hos Danmark.

    Kommentar by Søren — 17. april 2016 @ 13:39

  13. Enig med Søren, Sigwar og Phil.

    Kommentar by Nielsen — 17. april 2016 @ 17:31

  14. Jeg kradsede i går aftes nogle nogle tanker ned på papir, men fik dem ikke sendt til Uriasposten. Nu har # 1-2-3 osv. sagt meget af det, jeg ville sige. Tak for det. Jeg sender mine nedkradsninger alligevel:

    Man kan spekulere over, hvorfor professor emeritus Uffe Østergaard ikke sagde det, han nu siger, mens han ikke var emeritus, men en professor, alle medier elskede at trække i studiet. – Oh, den karriere og de penge!
    Nu er han tilsyneladende vågnet op. Nu er han så gammel, at det har ingen karrieremæssige og pensionsmæssige konsekvenser – han balancerer på kanten af graven, lidt ligesom tåben Ingolf Gabold, og nu tør han sige det, som Kim Møller og utallige andre (tak Gud for Kim Møller og Uriasposten) har indset i årtier.

    Hvis ikke den slags idioter – Østergaard og vi tager Jacob Scharf med – kommer i Skærsilden og får renset deres intellekt og deres sjæl, så er der ingen guddommelig retfærdighed til. (Undskyld, men jeg har læst Dante).
    Og fra deres multikulturelle kreds i Skærsilden kan de råbe op til os i selverkendelse, at det var en gigantisk fejltagelse, at vi lod de ”främlingsfientliga”, som vi stemplede som højreorienterede nynazister, styre vores tanker, så vi selv kunne fremstå som ”de gode” og dermed sikre vores karriere – i hele systemet, i EU og på danske, svenske etc, … gider ikke remse alt det op.

    Nu begynder de hellige og gode mennesker, tvunget af virkeligheden, at indse, at vi havde ret. Os helt normale, fredsommelige mennesker med eller uden højere uddannelse. (For fanden da, hvor har Politiken bidraget til at nedgøre almindelige menneskers dømmekraft, under Seidenfaden, og de fortsætter, Peter Wivel, Lidegaard etc.). Jeg abonnerede længe på Politiken (under Muhammedkrisen) for at holde min galde flydende. Men nu ser jeg nye holdninger blandt de (pensionerede) hellige.

    Gad vide, hvornår Carsten Jensen og Suzanne Brøgger føler sig så økonomisk sikret, at de kan sige, hvad de virkelig mener! – (Måske dumt sagt, de er for længst økonomisk sikret og kan leve deres illusoriske liv på deres bøger til de dør, men deres arvinger skal ikke forvente for meget. Penge til den slags skvalderkål kan snart blive inddraget).

    Men Carsten og Suzanne skal have lov at stå i det danske landskab sammen med Rifbjerg og Tøger Seidenfaden som fyrtårne for en ufattelig dumhed her i begyndelsen af det 21. århundrede. (Sjovt som Politiken-segmentet elsker det ord: Fyrtårn. Seidenfaden og Rifbjerg døde som fyrtårne). – Egentlig burde de manes ned i moserne som lygtemænd med al deres intellektuelle sumpgas, men lad dem bare blinke, det kan vi lære af. – Ligesom vi nu har lært meget af Uffe Østergaard.

    OMG! det er snart helt ude i den totale hamp. Jeg er en gammel ”intellektuel” hippie i parcelhus med kone og børn siden 1974, men vil kæmpe til min død imod religiøs og voldelig dumhed. – Ja, en masse gamle hippier mener jo præcis det samme som Kim Møller og venner. Glem ikke gamle hippier i kampen! De er meget bedre end deres rygte, alle os, som grinede af marxisterne. Alle os, som kun ville være fri for snærende normer og dum politik og religion. – Vi var overhovedet ikke ”politisk bevidste”, men vi var det på vores egen måde. – Med hash og LSD og en god og fri socialdemokratisk opdragelse. Vi blev gode og venlige samfundsborgere. Nogle lidt mærkeligere end andre, men vi har sgu aldrig gjort en kat fortræd. Nogle har desværre stemt på forkerte partier, mig også, men et så monumentalt hykleri som Østergaards – og så sent erkendt – ja, det er en sjældenhed. – Men tak, Østergaard. Du har hermed sikret dig din plads i historien.

    PS. Hvis jeg var en rigmand som Asgar Åmund, ville jeg donere mindst en million til Kim Møller – og Snaphanen. Desværre er jeg kun en fattig parcelhus-kirkerotte. Måske kan jeg engang bidrage med min gamle rustne luftpistol… Håber ikke, det kommer så vidt. Den pistol gør ondt!
    Jeg sætter min lid til fornuftige, uafhængige erhvervsmænd, der ser virkeligheden. Det tør politikerne desværre ikke.
    Og fornuftige præster! Marie Høgh. Hvilket lys i mørket! – Har vist tidligere skrevet – på Uriasposten eller Snaphanen – at hun skulle være ærkebiskop for hele Norden – og Tyskland med.
    Hun er så klog og dejlig, at det er lige før, Politikens Bolsjefar melder sig. – Undskyld, det var vist under lavmålet!…

    Kommentar by Fisken — 17. april 2016 @ 19:12

  15. […] Dahl er nu så venlig mod Danmark, at man bliver helt flov. En halv Uffe Østergaard kunne man kalde det. Alt er i bevægelse her i 2016. Nye venner, nye […]

    Pingback by Channel 4: What British Muslims Really Think « Snaphanen.dk — 17. april 2016 @ 20:32

  16. […] Translated from Uriasposten: […]

    Pingback by Professor in EU: EU must have “an iron curtain. With barbed wire and ‘many guards’” | 10News.dk — 18. april 2016 @ 09:30

RSS feed for comments on this post.