8. august 2016

Nafisa Fiidow: “Hvis jeg var hvid og vokset op, hvor jeg er vokset op, ville jeg også stemme på DF.”

Leny Malacinski har interviewet 19-årige Nafia Fiidow, der ikke virker helt så logikresistent, som integrationsindustriens ypperstepræster. Fra Zetland – Hvis jeg var hvid og vokset op, hvor jeg er vokset op, ville jeg også stemme på DF.

“Nafisa Fiidow (udtales Nafisha) er 19 år og tilhører den unge generation af somaliske flygtninge i Danmark. De kom til Danmark i 1990´erne på flugt fra borgerkrig, og deres møde med velfærdsstaten har været så brutalt, at Rockwool-fonden i 2007 konstaterede:

‘Statistisk set er det faktisk vanskeligt at forklare, hvorfor somalierne er så dårligt stillede.’

Nafisa Fiidow er vokset op i stueetagen i en boligblok i Skanderborg; hun beskriver den som en white trash ghetto. Hendes forældre var skilt, og moren var alene med en søskendeflok, der i dag tæller ni børn. Hun oplevede, at de dårlige odds udløste fordele, som de danske nabobørn ikke fik del i.

Nafisa Fiidow fik lektiehjælp fra Dansk Flygtningehjælp fire gange om ugen og kom i sommerland og på udflugt til kunstmuseet Aros, mens de lige så socialt udfordrede danske børn ikke blev tildelt samme opmærksomhed.

Flygtninge og indvandrere bliver favoriseret inden for underklassen. Selv om jeg gik i samme børnehave og folkeskole som danske børn, hvis familier havde svært ved at hjælpe dem, fik jeg meget mere støtte,’ siger Nafisa Fiidow.

‘Hvis jeg var hvid og vokset op, hvor jeg er vokset op, ville jeg også stemme på DF.’

[…]

Nafisa Fiidow sidder i en lille lejlighed på Nørrebro, hun flyttede ind i for to dage siden. Hun lejer et værelse her det næste halve år, mens hun arbejder som politisk assistent hos Alternativet på Christiansborg. Hun læser statskundskab på Aarhus Universitet og er med til at hive de skæve statistikker op. Hun mener også, at den danske velfærd kan have en bagside. …

Nafisa Fiidows opvækst fortæller i øvrigt en historie, der er langt fra det racistiske Danmark, som omtales jævnligt i politiske debatter. Hun fortæller om tilbud om hjælp fra institutioner og frivillige, og især forældrene i hendes skoleklasse, som kimede Nafisas mor ned for at spørge, om hun kunne lege, og om de kunne køre hende til en aktivitet. Så populær var den ordblinde danske dreng i hendes klasse ikke.

… Hendes perspektiv på integrationsdebatten er ikke blot flygtningebarnets, men er også hentet i den sociale klasse, hun voksede op i. … Det oplevede hun, da hun befandt sig i Alternativets lokaler og kom til at sige noget, der satte samtalen i stå omkring hende.

‘Jeg sagde perker i en sætning, og så blev folk helt stille. Jeg kan selvfølgelig godt forstå, at der er ting, man ikke siger, men altså… slap lige af. Jeg har aldrig oplevet en person fra Mellemøsten blive fornærmet over det. Det er altid etniske danskere, der bliver fornærmet på mine eller Muhammeds vegne. Men vi er pisseligeglade,’ siger Nafisa Fiidow.

Hun mener i det hele taget, at der er brug for mere humor og mindre fornærmethed i debatten til at afspænde situationen. For eksempel mener hun, at anklager om racisme bliver brugt for ofte mod de mennesker, hun selv er vokset op med.

‘Der, hvor jeg kommer fra i Skanderborg, taler man meget direkte. I en københavners ører lyder det racistisk eller sexistisk, selv om det ikke er det, så jeg kan godt blive sur, når man taler ned til de mennesker i debatten, fordi de ikke taler korrekt. For det er folk, jeg er vokset op med. Det er my folks. De mener ikke noget ondt. De er måske lidt småracistiske nogle gange, men jeg kan godt forstå dem,’ siger Nafisa Fiidow.”

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/75244/trackback

14 Comments »

  1. Favorisering af migranter: Tell me news!

    Bortset fra det virker hun jo meget fornuftig, og forhåbentlig bliver hun ikke spoleret på Nørrebro eller i Gøglerpartiet…

    Kommentar by Henrik Petersen — 8. august 2016 @ 11:29

  2. “Hendes forældre var skilt, og moren var alene med en søskendeflok, der i dag tæller ni børn.”

    Det lyder jo fantastisk, hvis man forsøger at forstå teksten: Det skrives umiddelbart, som om der er kommet flere børn til efter forældrenes skilsmisse.
    Jeg kan bestemt tage fejl, men ni børn???? Der har været arbejdet hårdt. Familien lever åbenbart af børnebidrag.

    Kommentar by Henrik Petersen — 8. august 2016 @ 11:39

  3. @Henrik Petersen

    Somaliere er nomader. Kvinderne har den faste bopæl og som I muhammeds billed, så ‘besøger’ manden.

    Jeg kunne nu godt tænke mig at høre om nafisa tillader sig selv udslået hår. Sikkert ikke.

    Kommentar by liz — 8. august 2016 @ 11:58

  4. Det må have skuret grelt i Uffe Elbæks ører da der blev sagt perker i Alternativets baglokale, Nafisa skal have ros for sin ærlighed, den store hjælp venligboerne har tilbudt hendes moder bunder sikkert i at Nafisa har lignet en pige i en reklame fra Red Barnet, det er politisk forkasteligt det der foregår af forskels behandlinger på etniske Danskere og tilvandrede indavlede korandyrkere, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 8. august 2016 @ 12:02

  5. > liz

    Nomader fra Somalia til Danmark? Godt nok noget af en rejse. Og så en masse hårdt arbejde på lagnerne, stakkels kvinde med 9 fødsler.

    Den med fædrehotellerne for ’skilte’ fædre kender jeg fint fra Nørrebro. Det er blot systematisk snyd i forhold til hustrubidrag og børnepenge, hvilket den formentlig khat-tyggende far ikke har råd til. Ingen kvaler, staten betaler….

    Det udslåede hår, tja, lad os se det og derefter tage stilling. Moren må helt sikkert gå i så vidt muligt dækkende sort villatelt og bor sandsynligvis i Nordværst. Det er ganske simpelt klanområdet for villateltsbeklædte somaliakvinder.

    Kommentar by Henrik Petersen — 8. august 2016 @ 12:07

  6. @liz
    Du kan se hende her:
    http://m.stiften.dk/debat/hvem-har-empati-med-kenneth-fra-blokken

    Kommentar by John — 8. august 2016 @ 12:23

  7. Henrik Petersen. Helt enig. Det er overset sikkert bevidst af både medier og såkaldte forskere. Jeg har selv oplevet, at en enlig somaliske kvinde med 3-4 børn, der fik socialhjælp med gratis medlemskab af fodboldklub og andre fritidsaktiviteter, blev repræsenteret af ‘manden’ ved forældremøder i skolen.

    Jeg prøvede at engagere Karen Jespersen i problemstillingen, da hun var socialminister, men selvom hun skrev at hun kendte til det, var det svært for hende at tage det op, da hele kleresiet inkl. indvandrer’forskerne’ ville kaste sig frådende over hende, forstod jeg.

    Dengang havde jeg vedlagt et åbentlyst eksempel i en avisartikel med en enlig muslimsk somalisk mor med vistnok 5 børn vist på billede og med angivelse af deres alder, der klagede over nedskæringer i støtten.
    Det fremgik af artiklens faktaoplysningen om årstallet for ’skilsmissen’ og børnenes alder, at hun måtte have fået mindst 3 børn efter sin ’skilsmisse’.

    Det var ganske vist en artikel i Politiken, men det var alligevel påfaldende, at journalisten ikke kunne se socialbedrageri historien – som selv et nogenlunde kvikt barn kunne have regnet ud – men i stedet skrev en ‘rørende’ historie om en indvandrerkvindes heltemodige kamp som enlig mor.

    Hun skulle altså have fået 3 børn med tilfældige bekendtskaber på fra det lokale værtshus? En muslimsk kvinde med tørklæde?:-)

    Jeg prøvede også at motivere den daværende socialminister til at undersøge det. Jeg havde hørt, at den somaliske mand hentede kontanthjælpen i flot ny bil, straks den blev udbetalt og jeg sagde til Karen Jespersen, at det burde undersøges, hvor mange koner nogle somaliske mænd hentede kontanthjælpen hos.

    Jeg havde også andre oplysninger om, hvordan den somaliske enlige mor tiggede penge hos de ikke-muslimske naboer med tårer i øjnene bag tørklædet, fordi de kostpenge, manden trods alt levnede hende, ikke slog til.

    Det burde være en smal sag for Socialministeriet at checke skilsmissetidspunkter og tidspunkter for børnefødsler for enlige mødre
    i CPR registret.

    Hvor sandsynligt er det, at en troende muslimsk kvinde med tørklæde lader sig besvangre af tilfældige mænd, hun ikke lige fik navnet på eller ikke kunne huske, da branderten lettede?:-)

    Kommentar by A-mad — 8. august 2016 @ 14:31

  8. Ang. socialt bedrageri har jeg også en god anden-hånds historie fra en rimelig hæderlig indvandrer jeg gik i aktivering med: Han havde en bekendt i København, en kurdisk sheik (dvs. en person med en slags adels-stilling fra samfundet derhjemme) han havde ti koner, placeret i lejligheder rundt omkring, mange børn med dem alle og levede så sammen med en. Det har givet godt i kassen. Og de er da fuldstændig ligeglade med ægteskab efter dansk lov. Den sociale kontrol og legitimitet i sharia-ægteskabet er stor nok for dem.

    Jeg spørger bare: Fortjener et systm der tillader den slags misbrug at bestå? Jeg ved godt hvad jeg selv synes.

    Kommentar by Wagnerian — 8. august 2016 @ 14:50

  9. Sjælden ærlighed. Nafisa Fiidow er simpelthen for ung og for naiv til at lyve.

    Hun forstår givetvis ikke, at hun chokerer ved at fortælle virkeligheden uden den kyniske overbygning af løgne, som man ellers skoles i i godhedsindustrien og på venstrefløjen.

    Hun er også for ung til at forstå sig på penge og har givetvis ikke reflekteret over, at hendes forældres skilsmisse kunne være en økonomisk optimering for at malke velfærdsstaten maksimalt.

    Kommentar by traveler — 8. august 2016 @ 16:29

  10. De etniske rollemodeller har det med at træde ved siden af. Det minder mig om Jalvings radioprogram den 5/8 2016, på programmets sidste dag (kan høres som podcast på Radio 24/7), hvor Ahmed, en angiveligt tyrkisk-kurdisk indvandrer med dansk statsborgerskab, som ringede ind og sagde “Du overser os velintegrerede indvandrere…” (jadajadajada osv…) Efter at Jalving så har udtrykt sin anerkendelse af, at denne vigtige stemme kommer til orde, siger denne tilsyneladende velintegrerede og tilforladelige mand så om en anden muslimsk indvandrer, der havde voldtaget en dansk pige, at han ville have “nakkeskudt ham på stedet”. Det var ironisk nok det mest ekstreme jeg i hvert fald hørte i programmets sendetid.

    Kommentar by Kraka — 8. august 2016 @ 20:18

  11. 10.
    Den samtale husker jeg også. Også Jalving gik i fælden og faldt for tricket: Jeg elsker Danmark. Ingen udspørger dem rigtigt, hvad de mener med ordene: Giver de deres børn danske navne, ser de dansk tv, deltager de i almindeligt foreningsliv, går konen m tørklæde, spiser de halal, må deres børn deltage i de almindelige skoleaktiviteter/ gifte sig m danskere osv.
    Sandheden er, at de bor her, fordi vi er et rigt land. Sku ikke fordi de vil være danskere.

    Kommentar by Britta Due Andersen — 8. august 2016 @ 20:51

  12. @ #11 Britta Due Andersen

    Ja til det meste, men Danmark er IKKE et rigt land. Danmark er et lidet, fattigt land – med en stærk og solidarisk omfordelingsøkonomi.

    Det “guld”, der er at grave her, er ikke andet end vores gensidige forsørgelse, vores omsorg for de gamle, vores børneinstitutioner, vores forskellige former for organiseret støtte til de svage, vores hospitalsvæsen m. m.

    At vi blot er et lille land med få ressourcer, beliggende i et køligt og let karrigt klima, hvor man kun kan høste én gang om året, skal alle nok med tiden sande.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 8. august 2016 @ 21:41

  13. Ni børn???
    Ulækkert.

    Kommentar by Frank Hagmann — 9. august 2016 @ 09:09

  14. Selvfølgeligt har hvide danskere ikke en chance i systemet. De skal jo udskiftes men de lækre lortebrune kulturberigere fra multikulti-gedeknepperland. Sådan er det bare som pestager siger.

    Kommentar by haluf spiseren — 9. august 2016 @ 14:29

RSS feed for comments on this post.