27. august 2016

Alex A: “Vi har hørt, hvor frustrerede kunstnerne er, og nu vil vi gerne hjælpe dem af med deres skam.”

Udgifterne til flygtninge er eksploderede, og det presser kommunerne, berettede TV2.dk i går. Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen har et genialt forslag – DF vil flytte 250 mio. kr. fra kunst til flygtninge.

“Tag 250 mio. kr. fra midlerne i Statens Kunstfond samt støtten til kunstneriske film og brug dem på flygtningeudgifter. Sådan lyder et forslag fra Dansk Folkeparti, som partiet vil tage med til finanslovsforhandlingerne – vel at mærke, hvis kunstnerne og deres faglige organisationer siger ja.

Baggrunden for forslaget er, at talrige kunstnere, bl.a. Thomas Vinterberg og Sofie Gråbøl, inden for de seneste år har ytret, at de skammer sig over nationens flygtningepolitik.

‘Vi har hørt, hvor frustrerede kunstnerne er, og nu vil vi gerne hjælpe dem af med deres skam. Hidtil har andre måttet holde for – skoler, daginstitutioner og ældreområdet – mens kunstnerne stort set er gået fri. Her er en mulighed for at bidrage med egne penge i stedet for bare at være gratist,’ siger Alex Ahrendtsen, kulturordfører i DF.”

(Jyllands-Posten, 27. august 2016, s. 20-21)

“DF’s udspil er hverken udtryk for en reel vision på flygtningeområdet eller på kunstområdet. Det er en straffeaktion mod kunstnere, der har formastet sig til at bruge deres ytringsfrihed. Det er ethvert menneskes ret at ytre sig om sin nation.” (Katja Holm, Dansk Skuespillerforbund)

Oploadet Kl. 08:36 af Kim Møller — Direkte link35 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/75701/trackback

35 Comments »

  1. Haha! Win-win! Hvis ” kunstnerne” modsætter sig det her, så er de jo racister!

    Kommentar by Dave — 27. august 2016 @ 08:51

  2. Alt kulturstøtte fra de Danske skatteydere bør gives til de såkaldte flygtninge, da kunstnere ingen krav har på støtte fra skatteyderne selv om kunstnerne tror det, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 27. august 2016 @ 09:02

  3. Glimrende forslag. Men det burde have været al støtte til kunst og medier. Og så er det en skam at han kalder skatteinddrevne midler for “egne penge”. Lidt en hån mod folk der har et rigtigt arbejde og bidrager.

    Kommentar by Phil — 27. august 2016 @ 09:03

  4. Hørt!
    Kan de ikke leve af deres kunst, må de finde et andet levebrød.
    Kongehuset må åbne deres slotte og sommerhuse, eller gå ned i løn.
    Venligboerne må trækkes i ekstra skat nu de skal udvides.

    Kommentar by P — 27. august 2016 @ 09:06

  5. “…Det er en straffeaktion mod kunstnere, der har formastet sig til at bruge deres ytringsfrihed. Det er ethvert menneskes ret at ytre sig om sin nation.” (Katja Holm, Dansk Skuespillerforbund)”

    Straffeaktion? Hvad er deres stræben efter, at der skal spares endnu mere på ældre og handicappede på grund af den kunsterstøttede masseimport af muslimer? Og hvad med deres egen støtte til “straffeaktioner” mod danskere, der har brugt ytringsfriheden til at kritisere islam. Mage til møgsæk….

    Kommentar by Margrethe — 27. august 2016 @ 09:18

  6. Jeg forstår ikke helt Katja Holm’s rationale. Vinterberg, Gråbøl Peter AG, Poul Krebs, Carsten Jensen m.fl. (mange flere) har blandet sig i debatten og dermed gjort opmærksom på at danske kunstnere i stor stil gerne vil ændre på migranternes forhold. Selvfølgelig er det naturligt, at de samme hjælpsomme mennesker også gerne vil bidrage … eller ønsker man kun selv at modtage, imens skolebørn, arbejdsløse, pensionister m.v. betaler?

    Kommentar by Migranter gider ikke telte — 27. august 2016 @ 09:27

  7. Karma’s A Bitch.

    Bordet fanger røvhuller, vis nu jeres overmåde godhed og betal ved kasse 1.

    Ubetaleligt morsomt forslag fra DF, simpelthen brillant ;)

    Kommentar by Santor — 27. august 2016 @ 09:31

  8. Røgslør.. DF taler med store ord og foreslår noget som de ved aldrig bliver godkendt. Alt sammen for at skjule at de ikke gør det nødvendige på flygtningeområdet. Ingen respekt for dem længere. Al magt til DS og NB.

    Kommentar by Morten — 27. august 2016 @ 09:40

  9. Genialt.

    Kommentar by Helmuth Kohl — 27. august 2016 @ 09:53

  10. En frisk idé. Bravo.

    Kommentar by Crass Børsting — 27. august 2016 @ 09:56

  11. Hvorfor overhovedet spørge kunstnerne, bare gør det!

    Kommentar by Jesper J. — 27. august 2016 @ 10:12

  12. Nedlæg DR, så er der 3,6 mia. til flere “flygtninge”.

    Kommentar by kenneth — 27. august 2016 @ 10:15

  13. Glimrende forslag fra DF, men hvorfor kun 250 mio. kr?
    Men hvorfor skal “flygtningene” have pengene?
    Og hvorfor ikke også spare 250 mio. kroner på flygtningehjælpen?
    Alle andre steder bliver der sparet og skåret ned.

    Kommentar by Birger Jensen — 27. august 2016 @ 10:25

  14. – Morten…

    Inden længe fremlægger DF konkrete forslag, der inkluderer et opgør med konventionerne.

    Det bliver næppe vedtaget, da alle andre partier mere eller mindre er imod. Skal DF droppe lovforslagene?

    Kommentar by Kim Møller — 27. august 2016 @ 10:34

  15. Glimrende forslag, måske er der også nogle af de gode og hæderlige kunstnere der vil afgive sig den livsvarige hædersydelse så midlerne istedet kan gå til de øgede flygtningeudgifter:
    http://www.kunst.dk/statens-kunstfond/om-statens-kunstfond/haedersydelser/modtagere-af-haedersydelse/
    http://www.kunst.dk/statens-kunstfond/om-statens-kunstfond/haedersydelser/

    Gode og hæderlige kunstnere som Christian Braad Thomsen, Henrik Nordbrandt, Suzanne Brøgger, Benny Andersen, Povl Dissing, Jørgen Leth og Carsten Jensen vil vel godt yde et bidrag til mennesker i nød, så pengene ikke skal tages fra velfærden. Hvor dybt stikker godheden?

    Kommentar by Geert — 27. august 2016 @ 10:56

  16. At Alex Ahrendsen ikke skammer sig sådan at tage nogle stakkels velhavende veletablerede kunstnere Deres financielle støtte, bare fordi de skammer sig over hvor dårligt vi behandler indvandre. Kunstnerne skal selvfølgelig have lov til frit og kvit at moralisere gratis på bekostning af alle andre med Deres hjælpsomhed i Deres skamfulde erklæringer. Især er jeg glad for at de vil sælge Deres smykker så flygtninge kan beholde Deres, hvis det kan financiere hjælpsomheden, som de skammer sig over staten mangler til indvandrendende. Må jeg ikke også med det samme takke Gårbøl og vinterberg med Deres støtte til en den jødiske Kim Bodnia, som ikke turde indspille i Malmø, da han følte sin sikkerhed truet pga sin jødiske baggrund.

    Kommentar by Michael Unna — 27. august 2016 @ 10:59

  17. Genialt ha ha

    Kommentar by A Andersen — 27. august 2016 @ 11:24

  18. Genial god ide! Og husk der skal skæres i DR! Det må i zgu ikke glemme.

    Kommentar by Martin — 27. august 2016 @ 12:06

  19. Fint forslag. Og mediestøtten burde også holde for.

    Hvis det bliver stillet, vil jeg glæde mig usigeligt til den kommende finanslovs-debat.

    Kommentar by Peter Andersen — 27. august 2016 @ 12:58

  20. Ingen tvivl om at kunststøtten må afvikles. Det bliver dog ikke en beslutning politikerne vil træffe, det bliver bare et vilkår som de må tilpasse sig efter når alle statens midler fremover automatisk må allokeres til underhold af den eksponentiel voksende population af muslimske modborgere med mellemøstligt og afrikansk ophav.

    Kunstnerne kan lige så godt belave sig på at det samfund og den befolkning de har haft så travlt med at nedgøre og udskamme ikke i længden kan løfte byrden med at forsørge både de islamiske trojanere og de kunstneriske aristokrater. Islamisterne vil uden tvivl vinde kampen om midlerne.

    Efterhånden som islam får større og større vægt i det danske samfund må man også forvente at behovet for danske kunstnere vil dale tilsvarende. Jeg kommer ikke til at savne dem.

    Kommentar by Nothingman — 27. august 2016 @ 13:03

  21. # 15 Geert.

    Et andet godt søgeredskab er : Bibliotekspenge.dk

    Kommentar by Santor — 27. august 2016 @ 15:10

  22. Ha-ha. Selvmål!

    Kommentar by Sigwar — 27. august 2016 @ 15:37

  23. Jeg går ind for sløjfelse af kunststøtte, da jeg betragter det som en privat hobby. Derimod går jeg ind for støtte til kultur, film og forfattere. Jeg kan også godt lide DR. Der er ingen grund til at være så paranoid overfor kreative mennesker og journalister, der skal være højt til loftet i Danmark, vi skal værne om vores historie, og vi skal ikke forlade os på udenlandske medier og kultur.
    Vi er vel ikke så svage at vi ikke kan argumentere for vores synspunkter, jeg synes allerede der er sket rigtig meget.

    Kommentar by Zatopek — 27. august 2016 @ 15:42

  24. >>14, KIM MØLLER

    De skal stå fast på det, og vælte Lars Løkke hvis han ikke går med til det. Det skulle de have gjort for lang tid siden, og det ved du også godt.

    Kommentar by Morten — 27. august 2016 @ 15:51

  25. Hvis DF havde væltet Løkke for længe siden, så ville du have stemt på?

    Ethvert valg før NB er opstillingsberettiget vil kun lempe udlændingepolitikken, og være rent idioti set herfra.

    NB vil muligvis kunne presse Venstre, da de appellerer til deres kernevælgere, men DF/NB kan næppe diktere udlængepolitikken efter næste valg.

    Personligt kunne jeg godt ønske et valg, men der kommer ikke det ønskede paradigmeskifte før danskerne er modnet. Det er de langtfra endnu.

    Man kan håbe at DF/LA ryger i åben strid til efteråret (kæresten har lige bestilt tid hos fotograf), men jeg holder ikke vejret. Efter Løkke kommer Løkke, Kristian Jensen eller Mette Frederiksen. Skulle KTD tage posten, så ville han ikke kunne finde flertal for det essentielle.

    Hvordan ser du på mulighederne?

    Kommentar by Kim Møller — 27. august 2016 @ 16:44

  26. Jeg synes det er en fin ide med et valg nu. Om ikke andet vil Venstre gå en del mandater tilbage og det vil formindske systemets kvælertag om samfundet.

    NB er tæt på at komme ind i Folketinget, og det vil ændre på magtfordelingen. Så er det, af en eller anden grund de gamle systempartier som automatisk har forhåndsret til statsministerposten. Hvorfor egentlig det?

    Hvorfor ikke en anden person som afspejler det flertal som er i folketinget lidt bedre. Det kunne være Thulesen Dahl, eller en af de andre formænd.

    Venstre er så svækkede nu, så de ikke kan tage magten efter næste valg.

    Jeg forstår ikke de danske politikere, hvorfor i alverden de ofrer deres partier for EU og så videre. det er der ingen andre partier som gør rundt omkring i Europa.

    Det er underligt.

    Kommentar by Asger Trier Engberg — 27. august 2016 @ 18:51

  27. >>> 25, KIM MØLLER

    Jeg ser mulighederne således, at enten lader man sig spise af med nogle små symbolske ændringer som DF har gjort i 15 år, eller også nægter man at stemme på Lars Løkke. Sidstnævnte vil tvinge ham i samarbejde med Radikale, hvilket han måske vælger, men hvilket også med tiden skader hans platform så meget at han bliver nødt til at falde til patten. Han vil sateme ikke kunne lide det, og han vil bakse så meget imod som muligt og spille politisk skuespil til den helt store guldmedalje (hvilket han iøvrigt allerede gør).

    Men til sidst vil han eller andre blive nødt til at give indrømmelser. Allerede nu er Venstre halveret i meningsmålingerne ifht partiets opbakning under Anders Foghs storhedstid. Og der er længere for dem at falde – især hvis et parti som DF eller NB kan udstille deres manglende vilje på udlændingeområdet gennem en blokering og insisteren på konventionsændringer.

    Bedre at stå fast på en ændring og gå en kort turbulent tid i møde end at fremsætte forslag man ved alligevel ikke bliver godtaget, hvorefter Danmark til sidst efter mange mange år og bitre erfaringer bliver nødt til at gøre det nødvendige.

    Kommentar by Morten — 27. august 2016 @ 20:32

  28. Jeg har i flere år undret mig ret så meget over, at sangere, musikere, teaterfolk og andre kunstenere, tillige med politikere og journalister, er så forhippede på den islamiske invasion, i og med, at islam som noget af det første, vil forbyde ALT i den retning.

    Hvad mon de så har tænkt sig at leve af?
    Der er vist kun tre valgmuligheder:
    konverter til islam, tjen som deres slave eller mist knuppen.
    Men det har de nok ikke fattet endnu?

    Kommentar by Carstens — 27. august 2016 @ 22:01

  29. Samme forslag i forhold til de islamofile løgnemedier, tak.

    Kommentar by Hans Und — 28. august 2016 @ 09:06

  30. Genialt forslag, der både kan hjælpe “kunstnerne” af med deres dybfølte skam OG glæde muhamedanerne. Det forslag må da gå enstemmigt og glat igennem FT.

    Kommentar by Knud Madsen — 28. august 2016 @ 10:51

  31. Genial ide. Haha. DF med humor på. Vi vil så se om kunstnere vil dele, når det kommer til stykket. Om de er venligboere, når det kommer til stykket. Eller om de er hyklere..

    Kommentar by Liva — 28. august 2016 @ 11:22

  32. Fint forslag af Alex Ahrendtsen, som efterhånden følger i fodsporene på Rindal og Poulsgaard og deres konstatering af at mange kunstnere går nøgne rundt som kejseren i H.C.Andersens fortælling.

    Noget lignende kunne egentlig også foreslås i debatten om roderiet i Skat. Alle propagandamedierne hyler op om at der burde være flere ansatte og bruges flere penge i Skat. Straks lystrer skatteministeren, selv om hovedårsagerne til problemerne er for indviklede skatteregler, for højt skattetryk og manglende udlicitering af selve inddrivningen. En af sagerne om uberettiget tilbagebetaling af udbytteskat til udenlandske kriminelle kunne være helt afværget, hvis området var udliciteret og det hele foregik mere rationelt med en økonomisk gulerod. Gældsinddrivelsessystemet kunne sagtens foregå automatisk, hvis bare reglerne blev tilpasset til allerede fungerende standardinddrivelsesprogrammer anvendt i private firmaer.

    Kommentar by perhag — 28. august 2016 @ 18:34

  33. Rent pjank. Hvorfor er der dog ingen der bryder sig om dansk kultur og ønsker at passe godt på den? Hverken kunstnere eller politikere gider det. Det begår det samme svigt mod deres respektive stillinger, og jeg har ikke respekt for nogen af dem. Useriøsitet over hele linjen.

    Kommentar by M — 28. august 2016 @ 22:40

  34. Genialt ig glimrende forslag👏👏
    Gad nok se, om den moralske fane så kan holdes på samme niveau…?

    Kommentar by Pia Odgaard — 28. august 2016 @ 22:52

  35. Fint stunt af Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen, som efter min mening er en stor gevinst for DF – nok en endnu større gevinst end den beslægtede sjæl, Henrik Dahl, er for LA?

    Men ærligt talt: Hvorfor skal kunstnere have offentlig støtte?

    Hvis de ikke kan leve af deres kunst, må de arbejde ved almindeligt lønarbejde eller søge a-kasse arbejdsløshedsforsikring eller kommunal kontanthjælp eller nasse på ægtefællen m/k ligesom os andre! :-)

    Kommentar by A-mad — 30. august 2016 @ 10:30

RSS feed for comments on this post.