31. august 2016

Diskrete overvågningsfly cirkulerer over København: Kan ‘udpege og følge per­so­ner på land­jor­den’

I seneste udgave af Aflyttet på Radio24syv, kunne man høre, at overvågningsfly nu er begyndt at cirkulere over København om natten. Normalt kan man følge enhver form for lufttrafik på Flightradar24, men ikke lige de her overvågningsfly. Flyene har af sikkerhedsmæssige årsager aktive transpondere, men Hjemmeværnet vil ikke have at oplysningerne er tilgængelige online.

Det smager lidt af Blue Thunder (1983), og det er vel også et symptom på udviklingen. Fra Radio24syv – Hjemmeværnet hjælper med opklaring af bilbrande i København.

“Mange køben­hav­nere har de sene­ste næt­ter undret sig over larm fra et lav­t­fly­vende pro­pel­fly. Nu kan Radio24syv rap­por­tere, at flyet til­hø­rer Hjem­me­vær­net og at nat­te­flyv­nin­gerne er en del af efter­forsk­nin­gen af den sene­ste tids syste­ma­ti­ske bilaf­bræn­din­ger i Køben­havn.

Det for­tæl­ler chef for afde­lin­gen for per­son­far­lig kri­mi­na­li­tet ved Køben­havns Politi Jens Møl­ler Jen­sen.

‘Hjem­me­vær­net hjæl­per Køben­havns Politi i for­bin­delse med ind­sat­sen mod den sene­ste tids bil­brande,’ siger han til Radio24syv.

Jens Møl­ler Jen­sen vil ikke uddybe, hvor­dan Hjem­me­vær­nets fly assi­ste­rer poli­tiet. Men flyet af typen Britten-Norman Islan­der II er udsty­ret med avan­ce­ret over­våg­nings­tek­nik, bl.a. et kamera, der er i stand til at udpege og følge per­so­ner på land­jor­den.

Data fra fly­over­våg­nings­si­tet Web­Track viser, at flyet (OY-FHB) har været i aktion flere gange siden de før­ste bil­brande fandt sted nat­ten mel­lem søn­dag og man­dag.”

(Britten-Norman Islan­der II, reg. OY-FHA, 2015; Foto: Jetphotos.net)

Oploadet Kl. 21:43 af Kim Møller — Direkte link37 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/75838/trackback

37 Comments »

  1. Et kaliber 50 lasersigtestyret maskingevær bemandet i begge sider – sagen klaret – no problem…or?

    Kommentar by Black Watch — 31. august 2016 @ 21:47

  2. Kaliber 50 er overkill til personer. Kaliber .223 med en ammunitionstype som anbefales til brug indendørs i USA, idet den ikke går igennem de papvægge som deres huse har derovre, men virker fint på menneskelige mål, må være sagen.

    Kommentar by Træt — 31. august 2016 @ 22:06

  3. Hmm… circa 11:30 fløj to F16 i formation over Riis Skov – ved Aarhus – i meget lav højde – nok omkring 150-200 meter. Det har jeg ikke set før, trods mange år i nabolaget.

    Jeg gik straks ind på Flightradar24.com – men som Kim skriver – ingen transponder ‘ping’. Det er der der ellers når luftvåbnets militærhelikoptere bringer tilskadekommende til Skejby Universitetshospital. Så viser ’24’ – Danish Military…

    Kommentar by Thorbjørn — 31. august 2016 @ 22:09

  4. Bravo.

    Kommentar by Ole Kjelmann — 31. august 2016 @ 22:15

  5. Det bliver et utåleligt samfund pga islam. Overvågning…

    Teknisk undrer jeg mig over hvorfor de ikke bruger droner istedet??

    Kommentar by Moran ya Simba — 31. august 2016 @ 22:22

  6. > Kommentar by Træt — 31. august 2016 @ 22:06

    Kaliber .223 (eller 5.56 NATO) er absolut i underkanten, .50 BMG er meget passende, følg bare Black Watch’s anbefaling i denne sammenhæng. Vi taler jo ikke om CQB…

    Kommentar by Polka Charlie — 31. august 2016 @ 22:23

  7. Hvad blev der af ubemandede droner, Eye in the Sky? Der røg da vist nogle IS-mordere på den måde?

    Kommentar by Henrik Petersen — 31. august 2016 @ 22:24

  8. Statsundergraveles til lyden af flymotore

    Her fra Nørrebro hørte jeg den hele natten igår dvs. tirsdag d. 30 til onsdag d. 31. ca. kl. 0.30 – 3.00
    Jeg tror at de er spotter efter bilbrændere, som vi alle tror er “de unge”.
    Det er idet mindste godt at politiet prøver noget, modsat i Sverige hvor de har givet op.
    At det er ligesom bro-stenene, et forsøg på at overbelaste politiet og myndigheder er klart. Civilsamfundet skal gøres usikkert og frygtsomt. Kristne/danskere skal hele tiden frygte for deres ejendom, herunder biler.
    Det offentlige rum skal domineres af muslimerne, og kun igennem frygt kan dette gennemføres. Vilkårlige handlinger og “uforklarlige hændelser” vil opstå, brande, “forsvindinger” af piger, og af drenge vil tage til. Det sjove er at politiet, hele tiden prøver at i mødekomme dem der vil skade politiet og civile danskere.
    mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 31. august 2016 @ 22:47

  9. Danmark har så vidt jeg ved kun de små “håndholdte” droner til lokal recognoscering. Ikke noget der kan holde sig i luften i længere tid.

    Kommentar by Henrik — 31. august 2016 @ 22:53

  10. Jeg er sikker på man har droner oppe også – flyet er human eyewithness i en kommende sag når dronerne har filmet svinene – der er sikkert mulighed for intern kommunikation mellem fly og dronedriverne – retnings- og objektfinding – haps! Got you….

    Historyman – nemli´ !

    Men enig – uhyggeligt at man er nødt til at eskalere overvågningen af det offentlige rum – nu kan man ikke sidde og pille næse for rødt lys uden at big brother ser det…nå det er jo det mindste af det mindste…

    Kommentar by Black Watch — 31. august 2016 @ 22:54

  11. Flyverhjemmeværnet(sådan hedder det faktisk) fik de to Britten-Norman for godt et års tid siden, og de bliver sat ind i såvel politi som miljø og redningsmæssige opgaver hvor eksv. brugen af helikopter er uhensigtsmæssigt. Ser ofte de to flyvere omkring flyvestation Aalborg, hvor de holder til.

    Kommentar by Pedersen — 31. august 2016 @ 23:27

  12. Come on mand.. Det kan da godt være de har brugt flyet, men det stinker LANGT væk af en symbolsk indsats. Det skulle ikke undre mig om det er søren pind personligt der har beordret det på vingerne, og at han allerede nu sidder og skriver på et opslag til sin facebookside om hvor meget han gør i kampen mod de formastelige bilafbrændere for at få sin sherifstjerne tilbage hos befolkningen.

    Tænk lige over det et sekund: Selv hvis det fly kunne følge en enkelt udvalgt rotte rundt i københavns kloakker, så skal de jo vide hvilken først. Hvordan helvede skulle de finde ud af hvem der lusker rundt på nørrebro eller andre steder med en lighter i lommen og onde hensigter fra et fly?? Især nu hvor de har skrevet om det, og det kan høres på lang afstand?

    Jeg vil tro at det tager ca 10 sekunder at smadre ruden på en bil og ved hjælp af noget brændbar væske stikke ild på den, og enhver der bor i kbh ved hvor godt gemt man er bag høje boligblokke osv, det er jo fuldstændigt absurd. Myndighederne må jo tro at vi er idioter, og jeg er tilbøjelig til at give dem ret hvis nogen tror på den historie.

    Kommentar by per — 31. august 2016 @ 23:32

  13. Det må da forhindre at en person sætter ild til 20 biler i rap på samme gade/område. Men kan ikke forhindre at der sættes ild på 20 biler i hvert sit område. Det næste bliver vel udgangsforbud om natten…

    Til jer der diskuterer ammunitionstyper, synes jeg I er usmagelige. Kim har lavet et fantastisk godt blog indlæg på noget jeg faktisk nævnte her i OT i morges, og så plastrer i det til med ukonstruktive kommentarer om handlinger som ikke hører hjemme i en retsstat. Jeg forstår jeres frustration, men pak lige ammunitionen væk i skabet…

    Kommentar by ph — 31. august 2016 @ 23:50

  14. Det er nemt at være bonus politidirektør i Danmark, man ringer bare efter hjælp, politietaten bør nedlægges og et terrorpoliti skal i stedet tage ansvaret for civiles sikkerhed i Danmark, de sidste årringe har der været terror af større og mere dræbende karakter og den skal nedkæmpes med alle midler, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 31. august 2016 @ 23:52

  15. Alle offentlige instanser kan faktisk rekvirere de her fly, og det er så FHD(Flyverhjemmeværns distriktet) der beslutter om opgaven kan løses. Flyene er ikke udstyret med militært eller for den sags skyld politimæssigt beredskab, men først og fremmest ikke militære overvågning og eftersøgnings redskaber.

    Kommentar by Pedersen — 1. september 2016 @ 00:16

  16. OY-FHB (og OY-FHA) har kameraer, der på 3 km afstand kan se om flue har tørret sig ordentligt i måsen

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153275682875003&set=rpd.683260002&type=3&theater

    https://twitter.com/bo_elkjaer/status/743510784643317760

    Kommentar by BB — 1. september 2016 @ 02:06

  17. Hvorfor ikke bruge droner, de kan jo både skyde og fotografere. Og de larmer ikke samt de er meget billigere i drift end en stor klodset propelmaskine.
    Desuden kan de jo også bruget ved motorvejsbroerne.!

    Kommentar by Sindsro — 1. september 2016 @ 02:40

  18. Fint nok med alt de isenkram men hvad er der galt med politi på landjorden? Det er trods alt København og ikke Kabul (endnu…)

    Og imens politiet flyver rundt og overvåger “unge” skyder en “kendt person” 2 betjente og en civil på Christinia….hvis politiet “ved hvem han er”, hvorfor sender de ikke billede på? Han er måske sort?
    http://ekstrabladet.dk/112/menneskejagt-i-nat-jagter-farlig-gerningsmand/6268141

    Kommentar by redneck — 1. september 2016 @ 04:46

  19. Morsomt men også lidt deprimerende at se begejstringen over mere overvågning hos en del patrioter her. De har endnu ikke forstået at flyets primære opgave bliver at spotte systemkritiske plakatopsættere og forhindre systemkritiske demonstrationer.

    Det er jo sådan magthaverne vinder den fulde kontrol. Ved mangel på bilbrande eller muslimske terrorangreb skaber man bare lidt liv på gaden selv, og så vil folk selv bede om at blive overvåget.

    Husk på at vores regering er en samling terrorister, som stadigvæk bomber løs på må og få i Mellemøsten, og samtidig nægter at beskytte befolkningen mod den hjemlige muslimske terror – den daglige – hvis I skulle have glemt det. Husk på at i hundredvis af maskerede terrorister kan angribe en nationalsindet pressekonference, og kaste sten mod politiet uden at én eneste bliver anholdt! De kunne lige så godt sætte AFA direkte på lønningslisten. Politikerne er en flok bugtalende papegøjer som fyrer det af som de har lært af deres stab af spindoktorer og på deres Bilderbergmøder

    Vore egne folkevalgte har erklæret os krig – vi lever under en besættelse, hvor lov og ret ikke opretholdes, hvor juridiske principper og enhver form for retfærdighed bliver trådt under fode. Hvor ulovligheder begået af etablerede politikere ikke bliver undersøgt. Og Thulesen Dahl er deres tamme brevdue, for selv en kanariefugl ville tage flugten når døren til buret er åbent. Men Thulesen Dahl og hans kustoder vender altid helt uopfordret tilbage til buret selv.

    Under den kolde krig oprettede kommunisterne en falsk “grænse”, hvor de opfangede folk som forsøgte at flygte fra regimets fangarme. Danskerne forsøgte at flygte til Dansk Folkeparti, og blev udleveret lige direkte til Lars Løkke og hans internationale dukkeførere.

    Kommentar by Balder — 1. september 2016 @ 06:11

  20. Så kunne de have været brugt på Christiania i aftes, hvor to betjente og en civil person blev skudt.
    Men da en god idé med overvågning på den måde.

    Kommentar by P — 1. september 2016 @ 07:36

  21. Arhr – lad nu være ph – jeg skrev det bare som en lidt filminspireret ironisk “morsomhed”. Jeg skrev også noget om at overvågningen eskalerer…faretruende – ikke?

    Der sker som nok bare det modsatte – der skydes mod flyet fra jorden af krapylet eller andre der har adgang til en AK-47 – I ved nok…

    Ud over fly og dronedækning, er der også mange andre tiltag der kan tages i anvendelse – mere politi, hjemmeværn og militær på patrulje, indtil de har lært det – hvis de så bruger mobiler til at advare hinanden kan man vel spore dem.

    Ellers mener jeg ikke man har tid og lyst til at snakke problemet væk vel? – Det skal stoppes og løses her og nu – så må midlerne svare hertil – ikke? Blødsødenhed er prøvet i 30-40 år – hvad har det hjulpet?

    Kommentar by Black Watch — 1. september 2016 @ 07:58

  22. Jeg vil nu ikke kalde overvågningsflyet diskret.

    Vi ved alle hvordan et lille propelfly lyder. Når det har cirklet et par timer over ens lejlighed er man godt træt af at høre på det og ville ønske at politiet tog mindre droner i brug, som flere har foreslået.

    Kommentar by Vagn Henning — 1. september 2016 @ 08:43

  23. > Black Watch 07:58

    Jo da, man kan anvende telemaster til position, men ikke til identifikation, hvis der er – og det er der nok – anvendt anonyme taletidskort. Før politi eller andet ankommer, er personerne nok væk.

    Kommentar by Henrik Petersen — 1. september 2016 @ 08:43

  24. Hvad med almindelige droner ved motorvejsbroer tæt på ghettoer?

    Kommentar by Michael Unna — 1. september 2016 @ 09:14

  25. Så er Pindsvinet vågnet på twitter- skuddene mod politimanden i nat er “et angreb på os alle”

    – mon ikke bilafbrændingerne rammer befolkningen bredere? Eller motorvejsstenkasterne?

    Selvfølgelig skal man ikke skyde en betjent…. men det er nu engang hans arbejde at have med kriminelle at gøre (og ikke kun fartsyndere) og det er en arbejdsrisiko at blive beskudt…

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/skudangreb-paa-christiania-er-angreb-paa-os-alle/6268230

    Kommentar by redneck — 1. september 2016 @ 09:16

  26. -> Vagn Henning

    Med diskret hentyder jeg til, at de har fået fjernet flyenes transponder-data for offentligheden.

    Kommentar by Kim Møller — 1. september 2016 @ 09:31

  27. I stedet for at enes om at få Junglen i Calais ryddet og få indholdet returneret til junglen, strides Frankrig og England om på hvilken side af Kanalen Junglen juridisk skal ligge.
    Byrden for den fordummede europæer vokser og vokser. Man siger ellers, at det der kommer let, går let. Men det sidste gælder ikke for kulturberigere.

    Kommentar by Menig 442 — 1. september 2016 @ 10:14

  28. > Michael Unna 09:14
    God idé! I forvejen er der masser af overvågningskameraer i fx s-tog, busser, ved ATM’s osv. Jeg er ingen tilhænger af total overvågning, men sådan er det åbenbart nødt til at være, når man lukker tusindvis af kulturberigere ind.

    I øvrigt kan de sagtens undgå overvågningen, det kaldes burka, niqab og andet i den boldgade.

    Kommentar by Henrik Petersen — 1. september 2016 @ 14:37

  29. > Menig 442 10:14

    Den er nu ret simpel: Jævnfør Dublin-konventionen er det tilbage til seneste sikre land, i dette tilfælde Frankrig. Så må Frankrig selv sørge for at få de invasive arter tilbage til deres egne varme lande.

    Kommentar by Henrik Petersen — 1. september 2016 @ 14:41

  30. Flyverhjemmeværnet udfører også opgaver for SKAT. Deres flyvninger er blevet registreret tilbage til d 18.juni – før nogen bilafbrænding
    https://twitter.com/kaaresorensen/status/743506543266627584 . Er der nogen i dette fora der ved om FLIC kameraer kan registrerer kan varmeudvikling gennem husmurer? Må indrømme at jeg ikke tror på bilafbrændingsforklaringen, men gætter på at man øver sig på at skaffe beviser på socialt bedrageri: hvor mange sover der i en husstand pr. nat?

    Kommentar by Aya Laya — 1. september 2016 @ 22:38

  31. who is flying right now. Fredag kl.00.10–>
    mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 1. september 2016 @ 23:20

  32. Gætter på at de har bestilt lyddæmpende udstyr. Lyden er ikke til at tage fejl af …

    Kommentar by Aya Laya — 2. september 2016 @ 00:03

  33. Trækker mit “bravo” tilbage, kan ikke sove, da der er et irriterende propelfly, som konstant kredser henover himlen, og forstyrrer min nattesøvn.

    Kommentar by Ole Kjelmann — 2. september 2016 @ 03:08

  34. in the air tonight. søndag kl.00.05–>
    mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 3. september 2016 @ 23:07

  35. Håber de får lukket ned for de fly i en fart. Jeg ligger igen vågen pga larmen og fantaserer lige nu om et præcist jord-til-luft misil

    Kommentar by Brian — 3. september 2016 @ 23:33

  36. Bare det snart må stoppe! Savner et hel nats uforstyret søvn. Selv med ørepropper når maskinlarmen ind til øregangen. Har ellers altid været glad for natteroen i Kbh men denne flyven rundt fra midnat til 2-3 om morgenen er utilstedeligt! Vil heller se hjemmeværnet i gaderne. Så har de noget at lave!

    Kommentar by Nattero tak — 4. september 2016 @ 13:37

  37. det flyver også over Værum ørum sogn, ved randers, der var flere F-16 fly i området, det sorte propel fly cirklede over vores lille landsby, hver gang det kom sigtede jeg på det med min skruemaskine “3 gange”
    den 4 gang vinkede jeg til det, det vippede med vingerne og fløj væk, 5 min efter kom det et F-16 fly direkte over mig det var så langt nede at jeg kunne alle aftegninger under der, det var sindsygt langt ned nede (følte næsten at jeg kunne røre det) det kom sindsygt hurtigt. Jeg smed mig ned i ren reflex. Jeg har aldrig været så bange før.

    Kommentar by katt williams — 8. september 2016 @ 20:30

RSS feed for comments on this post.