1. september 2009

Blüdnikow: Generelt var DR ikke nogen voldsom støtte for forståelsen af kommunismens fare

Kommentar af Bent Blüdnikow i mandagens Berlingske Tidende – Dette er et programforslag!

“Jyllands-Postens Ralf Pittelkow har flere gange påpeget, at Danmarks Radio i sin politiske nyhedsreportage er tendentiøs og ofte udtrykker tankegods fra venstrefløjens for længst forældede varelager. Hans kritik synes velargumenteret, men skjuler dog det forhold, at DR er blevet mindre ensrettet – ja, til tider nærmer DRs udsendelser sig ægte pluralisme. Hvis man i tankerne lader sig teleportere tilbage til årene før og såmænd også en hel del år efter Murens fald, var situationen, at Danmarks Radio var meget mere ensrettet end nu.

En generation af yngre journalister dominerede dengang radio-og TVmediet med tidstypiske flosker og fordomme. Radioens program 1 var langt det værste. Her kunne man i programmet Orientering Udefra høre radioværterne invitere deres venner ind til udenrigspolitiske samtaler, hvor der herskede enighed… venstreorienterede journalister som Vibeke Sperling og Jørgen Dragsdahl og hvad pokker de nu alle sammen hed, havde noget, der lignede fri adgang til mikrofonerne.

Danmarks Radios journalister havde frit slag til politisk propaganda uden at nogen redaktører greb ind. Radioens Birgitte Rahbek, der nu optræder i føljetonen om enkefru Plums fond, sendte kommunistisk partiskoleradio med hyppige mellemrum. En af hendes stunts var en serie om den norske spion Arne Treholt, hvor han blev beskrevet som den rene uskyldighed, selv om han havde dom for spionage for Sovjetunionen.

Et andet nummer var Ole Sippels vrængende anti-israelitisme, som både radio-lyttere og tv-kiggere måtte finde sig i år efter år, og som var konsekvent negativ over for det demokratiske Israel.

Ingen greb ind. Radiodirektør Leif Lønsmann var totalt fraværende, eller også var han i virkeligheden ganske godt tilfreds med ensidigheden, og han fik ingen modstand fra DRs redaktionsledelse, hvor en ikke ringe andel var rekrutteret fra VS og maoisterne eller blot var blege medløbere. Journalisterne brugte deres uhindrede adgang til mikrofonerne ikke til at sørge for alsidighed, men til at propagandere for egne synspunkter, der generelt lignede tidens venstrefløjsflosker til forveksling.

Der var også hæderlige undtagelser, men generelt var Danmarks Radio ikke nogen voldsom støtte for forståelsen af kommunismens og venstreradikalismens trusler i en tid, hvor hver eneste demokratiske sjæl med forståelse for totalitarismens farer var guld værd.”

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/7590/trackback

16 kommentarer »

  1. DR’s defacto grundlægger http://en.wikipedia.org/wiki/Gramsci

    Kommentar by petersen — 1. september 2009 @ 12:55

  2. Godt set af BB. Det er formodentlig spildte guds ord på Ballelars. Det fortsætter:
    Jeg hørte i Orientering Søndag 23.08 på DR P1 i 5-minutter, så slukkede jeg af. Jeg havde fået nok.
    Temaet var Rusland: Den startede med, at en DR-medarbejder latterliggjorde OSCE’s resolution og bagatelliserede Sovejetunionen deltagelse sammen emd Tyskland i starten af 2.verdenskrig!
    Ordstyrer/vært: Niels Lindvig
    Intro: Holdet denne søndag består af Karsten Møller, der er generalmajor og senioranalytiker i Dansk Institut for Internationale studier, Lars Poulsen Hansen, der er særdeles grundigt sagkyndig vedrørende Rusland og så orienterings egen ruslandsmedarbejder, det er Britta Kvist Hansen. …..
    ”Poulsen Hansen: Ja, hvis vi starter med dagen i dag. Dagen i dag er jo 70-årsdagen for indgåelsen af Molotow-Ribbentrop pagten eller Hitler-Stalin pagten, ikke-angrebspagten mellem Tyskland og Sovjetunionen og som vi jo normalt betragter, som indledningen til 2. verdenskrig og der ..i den anledning så for godt en måned siden, der vedtog OSCE’s parlamentarikere på et møde i begyndelsen af juli en resolution, hvor de ville gøre dagen i dag til en pan-europæisk mindedag for ofrene for Nazismens OG Stalinismens forbrydelser. Og derved ligestillede de nazisme og stalinisme og det bryder russerne i særdeleshed sig ikke om.
    Ordstyrer: Hvad skulle man også med sådan en dag?
    Poulsen Hansen: Ja det, jeg synes heller ikke..
    Ordstyrer: Det er sådan et politisk bevidst overgreb, det lugter da
    Poulsen Hansen: Ja, det gør det
    Ordstyrer: Det ville jeg da også være sur over, hvis jeg var russer
    Poulsen Hansen: Ja, jeg synes heller ikke det er det mest smarte OSCE. eller hensigtsmæssige OSCE-parlamentarikerne kunne beskæftige sig med at vedtage. Men det er vistnok nogle baltere blandt andet, der er stået bag udformningen af den her resolution og de har et særligt horn i siden på russerne, som vi jo ved, og russerne
    Ordstyrer: Balterne har jo leveret ret mange til nazisternes udryddelseslejre og sådan noget. Det er bare på den forkerte side
    Poulsen Hansen: Det er jo det. Men der er i hvert fald et problem i..det har virkelig ramt russerne hårdt fordi russerne opfatter jo sigselv som dem, der befriede Europa, ja verden, for nazismen eller fascismen
    Ordstyrer: De ofrede mange mennesker på nazismens alter
    Poulsen Hansen: Ja, det gjorde de og selvfølgelig kan man godt finde lighedspunkter mellem nazismen og stalinismen i form af udryddelse af mennesker osv, men ligefrem at sætte et absolut lighedstegn imellem dem, det er ikke særlig smart. Det er i hvert fald meget unuanceret”

    DR’s Orientering søndags behandling af OSCE’s resolution om Molotow-Ribbentrop pagten er efter min opfattelse under lavmålet.

    Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 1. september 2009 @ 13:16

  3. Statsstyret medie, folk med stor sikkerhed i ansættelsen. Kan man forvente andet?

    Kommentar by Henrik R Clausen — 1. september 2009 @ 13:36

  4. Vi må heller ikke glemme daværende programredaktør og nuværende udenrigsminister Per Stig Møller, der hyldede formand Mao:

    http://herlov.dk/perstig.htm

    Kommentar by Anne Larsen — 1. september 2009 @ 14:08

  5. Man kan heller ikke sige, at DR er til nogen støtte for udbredelse af kendskab til islams farer for anderledes tænkende. Selv om de selv sidder i den samme synkende skude, kan de ikke se, at de også ender blandt de skibsbrudne. Et underfundig paradoks.

    Kommentar by Menig 442 — 1. september 2009 @ 14:18

  6. Ofte er mottoet for DR : Viden forbudt.

    Kommentar by pk — 1. september 2009 @ 14:30

  7. Næh – det er da sandt, at DR nu har fundet en ny religion at støtte fremfor kommunismen. Nu er det multi-kulti religionen godt spædet op med islam og socialisme DR promoverer.

    Mvh. Børge.

    Kommentar by Børge — 1. september 2009 @ 14:52

  8. DR var og er en skændsel mod et oplyst folk.

    At de også var det, dengang under monopolet, gør det sgu ikke bedre.

    DR er kun et eksempel på hvor galt det kan gå, når befolkningen stoler for meget på deres medier. Det kommer af vores bondekultur, hvor vi elsker tillid og fællesskab. Dette, har sozialisterne altid lukreret på og udnyttet til deres kollektive egoistiske griske sindssyge.

    Må alle de hæslige røvhuller blive ramt af kræftbylder og rådne op i helvede. Må orme spise deres øjne og ravne bide deres tæer. ( dette er netop inspireret af deres muzi-kulti )

    Og må vi andre, tage dette op til højeste niveau for tillids-forsigtighed og lære af historien.

    Demokrati er en hård skole. Den tager det halve liv at lære.

    Kommentar by Eric Heath — 1. september 2009 @ 15:49

  9. Det er da lidt sjovt at de navne han nævner stadig huserer. Det er ikke så længe siden da jeg tilfældigt hørte Orientering at Dragsdahl blev brugt som “ekspert”

    Kommentar by Jesper Jakobsen — 1. september 2009 @ 16:13

  10. Birgitte Rahbek er en bizar personlighed.

    Jeg var ikke klar over hun tidligere havde agiteret mod demokratiet, men det kommer ikke bag på mig.

    Under konflikten i Gaza og tidligere Libanon, var hun hyppigt i medierne med så absurd unuancerede budskaber, at vi vist roligt kan kalde det jødehad.

    Kommentar by Jonas Andersen — 1. september 2009 @ 20:22

  11. Jeg finder DR mindre nyttigt til at konfrontere islam end til at konfrontere kommunismen. Selvom det ikke ligefrem var intellektets højborg, husker jeg dog en nogenlunde sober journalistisk i TV-Avisen.

    Det kan være en erindringsforskydning. Men jeg synes altså, det er blevet markant værre.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 1. september 2009 @ 21:00

  12. Så tilfældigvis TV-Lorry igår (her er virkelig noget at tage fat i Kim) – et program om stenkasterierne mod brandfolk i Kokkedal, på Nørrebro, osv. – alle tænkende mennesker kan regne ud hvilke grupper der er på banen, men omtales det overhovedet i TV-Lorry – NAAA, forget about it – istedet får vi den sædvanlige forkalkede kaffe-latte professor ind i studiet, der finder et verbalt gulvtæppe at feje det hele ind under: den omsiggribende “de-institutionalisering” af “de unge” – Herre, se i nåde til denne enfoldighed i intellektuelle fåreklæder!

    Kommentar by Winston — 1. september 2009 @ 22:36

  13. Ork og den dag, hvor det er Shariaen og andet islamisk gods der bestemmer vil disse mediefolk, der er i live, skyndsomst pakke deres sydfrugter og rejse ud af landet.

    For de VED udmærket, der står kraner, eller kugler, og venter på dem !

    Sådan behandler islam nemlig de nyttige, venstrefløjs idioter.

    Kommentar by Vivi Andersen — 1. september 2009 @ 23:49

  14. Vi skal ikke tilgive disse Sozi-socialister i 100 år. Når de engang kommer til erkendelse, skal vi gøre nar af deres dumhed og lave vittigheder om dem, i årevis.

    Der skal laves store økonomiske undersøgelser over hvor meget deres himmelråbende selvmodsigende og utopiske hykleri, har kostet os alle.

    Og de skal få lov til at betale med alt hvad de har kært.

    Sjovt nok, så kommer de til det, uanset hvad vej vinden blæser:

    Hvis Islam vinder denne krig, så bliver sozierne slagtet, når de er brugt op. Det gør vi andre også.

    Hvis islam taber, så bliver sozierne hånet og umyndiggjort resten af deres liv.

    -Det er måske ikke så underligt at de holder så stædigt fast på deres luftkastel?

    Kommentar by Eric Heath — 2. september 2009 @ 00:25

  15. Nu er der sat ord på, hvad vi jo vidste i forvejen. Det var på tide at få en offentlig omtale om DR og deres “eksperter”.

    Kommentar by Janutte — 3. september 2009 @ 07:39

  16. Blüdnikow har naturligvis fuldstændig ret.

    Og han kender jo hele (mod-)propagandaen fra sin ungdom, og kan ellers konsultere sin udmærkede kone, hvis hans ellers udmærkede intelligens ikke rækker. Må de blive vor tids katolske kongepar.

    Men medieverdenen var før 1989 ikke i tvivl om de få såkaldt højreorienterede styrer, der fandtes i verden dengang. Selv har jeg aldrig rigtig forstået den rette definition på højreorienteret styre. Men jeg har en mistanke om, at det har noget at gøre med, at styret har forfulgt/undertrykt en ventreorienteret gruppe, der selv ville til roret og udrydde nogle (flere) mennesker.

    Man havde altid Franco, Salazar, Peron og Idi Amin (Den Sorte Hitler) Og apartheidstyret i Sydafrika, hvor det nu går så skide godt. Og ellers kunne man altid kitte ud med nogle cia-historier om, hvordan det imperialistiske USA forsøgte at overtage hele verden (læs: Stoppe dominoeffekten.

    Imens kunne Pol Pot udrydde en fjerdel af Cambodjas befolkning, Kim Il-Sung, Søn & Co. bringe sin befolkning til kannibalisme, Albiens regering (ikke ‘styre’, husk det) og flere andre, inspireret af deres fortidige idealer myrde løs og nedbryde århundredgamle kulturer.

    Nu er det hele afsløret. Men naturligvis ikke mere end højst nødvendigt, så vi vender lige bunken med dokumentarer om Hitler og Kvinderne, Hitler og Hundene, Hitler og hans Håndlangere (1 og 2), Hitler og Sygdommene, Hitler og hans Familie, Hitler og Stalin (uh, pas nu på) og Hitler som sig selv.

    Kommentar by DeTreAber — 3. september 2009 @ 16:43

RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

Skriv en kommentar

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.