15. september 2016

Sørine Gotfredsen: Familien på Lærkevej er et ‘gennemført stykke multikulturelt DR-propaganda’

Famlien på Bryggen (TV3) handler om en noget aparte dansk familie, der med store tattoveringer og hårdt sprog personificerer den danske underklasse, i den særlige amagerkanske variant. Linse Kessler spiller mere dum end hun er, og alt er voldsomt karikeret.

Nu har DR så lavet Familien fra Lærkevej, en arabisk udgave med journalist Abdel Aziz Mahmoud i hovedrollen. Jeg får næppe set den, og må nøjes med at citere Sørine Gotfredsens mediekommentar i Kristeligt Dagblad – Familien fra propagandakontoret (kræver login).

“Mandag aften sendte DR 2 første afsnit af en serie kaldet ‘Familien fra Lærkevej’, hvor journalist Abdel Aziz Mahmoud tager seerne med hjem til sine forældre og tre søskende. …

Allerede i omtalen af serien blev familien præsenteret som ‘hjertevarm’, stilen var lagt, og jeg har sjældent oplevet et så gennemført stykke multikulturelt DR-propaganda. Det var som at overvære en blanding af børnefjernsyn og hengemt sovjetisk hjernevask, hvor ingen skal lades i tvivl om, at dette er en ubetinget lykkelig og harmonisk familie.

… konstant nævnes det, at man i denne familie passer på hinanden, hvilket mest lyder som en mekanisk besværgelse, der skal lære danskerne ét og andet om begrebet familiesammenhold. …

Sådan forløber fortællingen på kunstig, selvsmagende og næsten komisk vis – og kære Danmarks Radio. Spørgsmål skal stilles. Hvordan kan man forulempe seerne med et sådant ideologisk overgreb? Hvorfor lader man en sikkert sød og sympatisk familie udstille sig selv på den måde, og hvorfor mener man, at danskerne i den voksne sendetid skal tiltales, som var de små børn, der skal have et manipulerende eventyr fortalt, inden de skal sove? Med første afsnit af ‘Familien fra Lærkevej’ oplever vi et nyt bundniveau på DR 2, der synes at grunde i almindelig undervurdering af folks tænkeevne og trang til at bedrive betonagtig belæring om, hvor lykkeligt integreret en arabisk familie kan være i Danmark.”

Oploadet Kl. 10:46 af Kim Møller — Direkte link28 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/76166/trackback

28 Comments »

  1. Den ligger lige til højrebenet… I slipstrømmen af venstrefløjens beklagelser over at muslimer altid bliver fremstillet negativt i medierne og at der er brug for de positive historier.. DET ER SÅ HER FIKTIONEN KOMMER IND med lidt dokusoap..!

    At virkeligheden fortæller et andet billede, er sådan set underordnet. Ikke engang Johanne Smidt Nielsen eller Zenia Stampe vil have noget med muslimer at gøre. Så de bor i all-white områder og har deres børn i all-white privatskoler… Mens de skriger den etnisk danske underklasse i hovedet med beskyldninger om rascisme og overlader dem til at være en forfulgt minoritet i deres egne områder..

    DET ER SÅ VIRKELIGHEDEN…!

    Kommentar by ny kommentator — 15. september 2016 @ 11:39

  2. To brødre af en Syrisk flygtninge familie bestående af mor, far samt i alt ti børn kørte fra Horsens til Hornsyld hvor de bankede deres storesøster til ukendelighed i søskendehedens navn som de forsvarede sig med i retten, anklageren forlanger fængselsstraf og derefter udvisning af Danmark, multikulturens glæder for Danskerne, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 15. september 2016 @ 12:22

  3. Abdel er formentlig den person i hele Danmark der har lavet flest forskellige tv-programmer. Det ser ud til at ALT hvad han foreslår overfor DR-ledelsen bliver omsat til en udsendelse. På en kommerciel kanal havde han næppe klaret sig. Ved den mindste kritik af Islam blokerer han folk på sociale medier. Er selv blevet blokeret af ham blot for at linke til en officiel muslimsk hjemmeside hvor grundlæggeren af Fredens religion belærer sine følgere hvad de skal stille op med jøderne. Abdel er vel det bedste argument for at vi en gang for alle må afvikle tv-licensen.

    Kommentar by John — 15. september 2016 @ 12:42

  4. Hvis en oprindelige dansker opførte sig bare halvt så uopdragent som Abdel gør på DR, ville programmet være lukket omgående, men netop fordi han kommer fra “Den fedelige Religion”. Tør igen åbentbart sige ham imod.
    Den enste der kan finde trøst i disse programmer , må være Prins Henrik, det beviser med al tydelighed at Den Danske Sprog er en svær en.

    Kan nogen finde ud af hvad DR har betalt for disse programmer.

    Kommentar by Anders Nielsen — 15. september 2016 @ 13:19

  5. Da jeg nåede til Webergrillen og vandpiben stod jeg af. Hold da kæft, hvor er man til grin for sine licenspenge.

    Kommentar by Menig 442 — 15. september 2016 @ 13:56

  6. Nå, endnu et apologetisk og muslimforherligende program på DR. Hvorfor er det nu lige, jeg ikke betaler medielicens? Well, kommer jeg i tvivl, behøver jeg blot se udsendelsesoversigten.

    Helt til grin er det, at medielicensen er en tvangslicens, der gives til DR (nej, det er ikke noget, vi giver hinanden! Licens er noget, nogle giver til DR), fordi man tilfældigvis har netforbindelse og smartphone.

    Kommentar by Henrik Petersen — 15. september 2016 @ 14:12

  7. DF må gerne være mere ambitiøse i forhold til DDR… Tak!

    Afmeld licencen, hvis det ikke allerede er sket.

    https://www.dr.dk/om-dr/licens/afmeld-medielicens

    Kommentar by Polka Charlie — 15. september 2016 @ 15:11

  8. Når man nu hører om at man mangler at fortælle de gode historier så får jeg kvalme.
    At påstå dette er at sammenligne og sætte lighedstegn af rapportering med faktiske forbrydelser, terror og kriminalitetsstatistik med en fordomsfuld modvilje over for en tilfældigt gruppe mennesker. Sidstnævnte artikler findes praktisk taget ikke.. Eller hvor er de?
    Derimod findes der på daglig basis rapportering der har det formål at dække over forbrydelser fra fredens religion. Lærkevej er af denne skuffe, men titusindevis af den slags tiltag er et faktum. Til overmål dokumenteret på denne blog.
    At spørge om statestik er ikke engang relevant da artiklerne med modvilje er ikke eksisterende.

    Kommentar by River — 15. september 2016 @ 15:24

  9. Mens danskernes betaler deres licens for at blive indoktrineret og ideologisk skamredet om indvandrernes fantastisk familiesammenhold, betaler de samtidigt til krisecentre, der stadig mere fyldes med udenlandske kvinder og børn i brudte familier.

    Kommentar by traveler — 15. september 2016 @ 16:11

  10. Har ikke set den nye. Fandt https://da.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rkevej_(tv-serie) var både fornøjelig og lidt alvorlig, til tider ganske god underholdning..

    Kommentar by Peter Buch — 15. september 2016 @ 16:15

  11. > traveler

    Præcis. Modsætningerne er mange og uforståelige.

    Og alt hvad medierne gør, er at viderekolportere løgn på løgn.

    Det er meget, meget svært at bevare optimismen i disse tider.

    Kommentar by Bror Lerbror — 15. september 2016 @ 16:20

  12. Or’nligt sygt, som Yallarup Færgeby

    Kommentar by Træt — 15. september 2016 @ 16:20

  13. Er der iøvrigt nogen der ved hvor man kan se ‘Cellen’? Den serie, man alligevel ikke turde sende, og nej, den er ikke fra DR.

    Kommentar by Per747 — 15. september 2016 @ 16:31

  14. Selvom jeg er enig med Sørine om det meste – hun har mere “nosser” end de fleste mænd – så savner jeg her lidt bedre argumentation end det rent “jeg synes”. Det kan være, det kommer frem, når man læser papirudgaven.

    Jeg har fanget den samme pointe som Sørine. Det handler om at skildre en indvandrerfamilie, så den fremstår som mere dansk end en dansk familie, når det gælder de værdier, vi associerer os selv og danskheden med. Sammenhold og hygge. Hygge, hygge, hygge.

    Håber dog Sørines argumentation er lidt bedre end min, for jeg har det ikke let med ord.

    Kommentar by Arne Torp — 15. september 2016 @ 17:39

  15. Henrik Marstal er heller ikke helt tilfreds med programmet. DR har simpelthen udsat Familien på Lærkevej for ‘unconscious bias’ (‘uerkendt tilbøjelighed’ i følge HM):

    “Mændene i familien er karakteriseret af deres handlinger og egenskaber: ..” .. “Kvinderne i familien er derimod karakteriseret ved deres udseende og evne til at udvise omsorg: ..”

    15.09.16. Politiken, debat, Henrik Marstal: “Vi glemmer nemt det selvkritiske blik”

    Kommentar by anno — 15. september 2016 @ 18:41

  16. Civil ulydighed! Bliv sortseer!! Afmeld licensen!!!

    Kommentar by Gørgler — 15. september 2016 @ 19:24

  17. Alle dansksindede bør afmelde licens.

    Kommentar by JK — 15. september 2016 @ 21:36

  18. Med sådanne programmer fra DR kan det ikke vare længe før vi slipper for mere…..

    Kommentar by Jakob — 15. september 2016 @ 23:05

  19. >17 JK
    Alle dansksindede bør afmelde skatten.

    Kommentar by Nielsen — 16. september 2016 @ 06:03

  20. Abdels interview med Daniel Carlsen på (Bornholm?) skal man ikke gå glip af af mange grunde. Jeg mener udsendelsen er et stort selvmål for DR og dets hensigter. Jeg tror mange unge (og ældre) vil kunne identificere sig med Daniel Carlsen når han åbent og ærligt fortæller Abdel at han også skal rejse hjem, og hvorfor. Lige ud af posen, uden omsvøb og akademiske dikkedarer, had eller fanatisme.
    Sådan skal det siges. Kan ikke lige huske linket.

    Kommentar by Balder — 16. september 2016 @ 06:07

  21. Jeg så det, men kan heller ikke finde linket (jeg har ikke ledt). Kan nogen finde linket til “licens er noget du giver til mig” en udmærket film lavet af en DhimmiRadio-medarbejder?

    Kommentar by Nielsen — 16. september 2016 @ 06:41

  22. Jeg skulle have skrevet: med en DhimmiRadio-medarbejder i hovedrollen.

    Kommentar by Nielsen — 16. september 2016 @ 07:17

  23. brugte fjernbetjeningen da udsendelsen kom. Det er IKKE til at holde ud disse propagandaudsendelser. Men nogen må jo få deres humør ødelagt, for der findes altid “gode” oplysninger heri. Den dag måtte jeg bare holde muslim-elsker-TV-fri.

    Kommentar by britta due andersen — 16. september 2016 @ 08:59

  24. Muligvis denne: https://www.180grader.dk/Video/licens-er-noget-du-giver-til-mig

    Kommentar by Henrik Petersen — 16. september 2016 @ 14:31

  25. Øv, videoen er væk, sorry guys.

    Kommentar by Henrik Petersen — 16. september 2016 @ 14:32

  26. >24 & 25 Henrik Pedersen
    Ja. Det var den, jeg genkender personen på 180’s billede af videoen. Kan den mon opspores?

    Kommentar by Nielsen — 16. september 2016 @ 15:47

  27. Medielicensen er en joke. Afmeld den straks.

    1. Du bliver ringet op af en eller anden studerende fra DR, som spørger, om det virkelig kan passe, at du ikke ejer en licenspligtig device?

    2. Du svarer: Ja, jeg går på biblioteket, når jeg skal checke e-boks, jeg har ingen computer med internetadgang. Og min telefon er en Nokia 3210. Herefter er den studerende færdig med sin intimidering, han bliver blot betalt pr. samtale, og samtalen er slut.

    3. Hvert kvartal får du et fodpostbrev fra DR om, hvorvidt du monstro ikke alligevel er licenspligtig. Alt fra dr ryger blot uåbnet i skraldespanden. Simple as that.

    4. En sjælden gang ringer en licensinspektør på din dørtelefon. Du tager den, hvis du gider (hvor jeg bor, er det typisk pizzareklameuddelere, så jeg gider ikke), han spørger, om han må komme ind, du svarer: Ja, så gerne, hvis du har en dommerkendelse. Problem solved.

    Kommentar by Henrik Petersen — 16. september 2016 @ 16:37

  28. Ja, jeg bliver gerne forulempet af Familien på Lærkevej. Endelig en positiv historie om en familie der fungerer godt. Og dem som får sure opstød af det, tja, de er nok rimelig misundelige.

    Kommentar by Merethe — 12. oktober 2016 @ 12:57

RSS feed for comments on this post.