28. september 2016

DR2-debatten om danskhed med Martin Henriksen: “Det bliver man jo ikke dansker af, hold nu op.”

Sognepræst Marie Høgh opridser debatten om danskhed i Berlingske, og der skæres ind til benet. Danskhed handler om ‘loyalitet’, og man er først dansk når man “ikke vil lave Danmark kategorialt om – men til hver en tid forsvare hver en stump af Danmarks jord mod fremmed herredømme”. Muslimer med eller uden uddannelse kan således godt være danske, men næppe tro mod Koranen. Det ene udelukker det andet. Det er selvfølgelig et svært budskab at kommunikere ud, her året efter et bredt flertal i Folketinget accepterede ‘dobbelt statsborgerskab’.

Martin Henriksen havde ret som den gode Ulla Nørtoft Thomsen, så rigtigt noterede. Herunder afskrift af Debatten, sendt på DR2 (22. september 2016): Slut med flygtninge? For tidligere omtale af debatten: I, II.

Clement Kjærsgaard, vært: Time out nu, lige to sekunder, hvor vi alle sammen tager en dyb indånding. Yasdani.

Jens Philip Yazdani, Elevrådsformand: Nu taler I meget som om at man skal assimilere de folk, der kommer hertil. Det I glemmer at tænke på er jo, at vi er mange, hvor vores forældre kom hertil, og hvor vi er født her og opvokset her og lige så danske.

Martin Henriksen, DF: Det bliver man jo ikke dansker af, hold nu op.

Clement Kjærsgaard: Et sekund.

Jens Philip Yasdani: Det gør man da! Jeg er født i Danmark, og det er dem, der står heroppe ved siden af mig også. Vi er opvokset i Danmark, vi er gået i dansk folkeskole, på dansk gymnasium. Vi er lige så danske som alle andre. Og det er dem, der går i min klasse også. De kvinder, som har valgt at bære et tørklæde, fordi det er i overensstemmelse med deres tro, de er lige så danske som du og jeg.

Martin Henriksen: De har valgt at tage afstand til det danske samfund.

Jens Philip Yasdani: Det har de på ingen måde. De er demokratiske medborgere.

Martin Henriksen: Det er meget usympatisk.

[Flere taler i munden på hinanden]

Clement Kjærsgaard: Et sekund, et sekund, hør lige her, Ro på. Martin Henriksen. Yasdani er født i Danmark. Han har gået i dansk folkeskole. Dansk gymnasium.

Jens Philip Yasdani: Dansk folkeskole. Dansk gymnasium.

Clement Kjærsgaard: Er han ikke dansk?

Martin Henriksen: Jeg kender ham jo ikke, så det kan jeg jo dårligt svare på.

[Latter]

Martin Henriksen: Man kan jo ikke sige, at fordi man henter hele verden til Danmark, og de så får nogle børn i Danmark, så bliver de børn danskere. Det er simpelthen en forfladigelse af debatten, som er direkte uforskammet over for de generationer, som har været med til at opbygge det her land.

Tarek Hussein, debattør: Martin, i 15 år har du sagt, i 15 år har min generation fået at vide, at hvis vi tog en høj nok uddannelse og talte godt nok dansk og bidrog til det her samfund, så ville vi blive betragtet som danske. Hvorfor er det så, at vi i dag står med en hel generation af unge danske muslimer, som føler, at de bliver behandlet som en flok perkere på baggrund af deres hudfarve og deres religion på trods af, at de har gjort alle de her ting?

Martin Henriksen: Jeg har aldrig nogensinde sagt, at man bliver dansk af at tage en uddannelse, og det kunne jeg aldrig nogensinde finde på. Det er enormt overfladisk.

[Taler i munden på hinanden]

Clement Kjærsgaard: Et, et, et sekund, de herrer, I markerer alle sammen. Khashif.

Khashif Ahmad, Nationalpartiet: Jeg tænker bare, vi har aldrig nogensinde hørt, hvad kriterierne er, præmisserne er for at være dansk. Altså uanset om jeg faktisk står og spiser hotdog, så vil I stadig sige: Hov der er vist en der med en mørkere hud.

Martin Henriksen: Nej, nej, nej, nej, nej.

Khashif Ahmad: Altså, det er racisme og diskrimination i mine øjne. Og jeg ved godt, det er tabubelagt, men lad os kalde det, hvad det er.

Tarek Hussein [hånd på hans skulder]: Det er […] du ikke er muslim længere.

Khashif Ahmad: Ja, netop, og lagde du mærke til, hvordan vi blev angrebet? Med det samme. Autopiloten var: I er muslimer. Japanere og kinesere og alt muligt, det er ikke noget problem, men muslimer og islam, muslimer og islam, det skaber, det skaber.

[Taler i munden på hinanden]

Clement Kjærsgaard: Poul Højlund, flertallet af muslimer i det her land, de har jobs, de går på arbejde, de er, skal vi sige

Poul Højlund, Nye Borgerlige: Jeg er så ked af, hvis jeg er kommet til at generalisere.

Morten Østergaard, De Radikale: Det skal jeg da lige love for. Så er vi da kommet et stykke.

[Latter]

Poul Højlund: Nej, nej, hør nu lige efter her. Det jeg sagde, det var: Det eneste sted, vi har integrationsproblemer, det er muslimer.

Clement Kjærsgaard: Ja, og det er vel også, Poul, en form for generalisering.

Poul Højlund: Ja, ja, men det er jo ikke alle muslimer. Det er langtfra alle muslimer.

Jan E. Jørgensen, Venstre: Der er også andre grupper, der har svært ved at tilpasse sig, vil jeg bare lige sige.

Clement Kjærsgaard: Yasdani. Lad mig lige høre engang her: Hvad ønsker du dig mest?

Jens Philip Yasdani: Hvad jeg ønsker mig mest? Jamen, jeg ønsker mig mest, at vi begynder at føre en ansvarlig aggressiv boligpolitik som tager fat om roden på problemet og som går ind og sørger for, at vi ikke har et så polariseret og opdelt samfund, hvor vi har hvide velhaverenklaver i den ene del af byen, mens vi i den anden del af byen har nogle boligområder, hvor der bor mange folk med en mindre lang uddannelse og som er kommer hertil som indvandrere måske, og som ikke har ret mange midler. Det ønsker jeg. På den måde kan vi løse alle de andre problemer også.

Clement Kjærsgaard: Det blev det sidste ord i aften.

[Applaus og afrunding]

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/76488/trackback

25 Comments »

  1. Hvorfor overhovet spilde sin tid på sådan en diskussion..? Det er jo nytteløst.

    Til syvende og sidst er det alligevel flertallets identitetsfølelse, der afgør spørgsmålet.
    Og hvis flertallet skifter… nå ja, så bliver det det altså Khashif Ahmad og Jens Philip Yazdani, der sætter sig på definitionsretten. (Eventuelt sammen med nogle etniske danske fra venstrefløjen / De Radikale og MSM sammen med nogle Venligboere – indtil de kan undværes, altså…)

    Kommentar by Bror Lerbror — 28. september 2016 @ 10:47

  2. Det var så befriende at høre Martin. Alt for ofte får venstrefløjen og de liberale lov til at definere danskhed, som det handler om at arbejde, betaler skat samt at være lovlydig. Så er man “velintegreret”, som man siger og dermed underforstået dansk. Vel er man ej!!! Det burde være en forudsætning for at være fremmed i hvilket som helst land.
    Hvor hører vi for øvrigt unge igen og igen selv sige, at deres forældre ikke vil have, at de bliver “for danske”.

    Kommentar by Britta Due Andersen — 28. september 2016 @ 10:47

  3. Tak til Kim Møller for at orke disse alenlange afskrivninger, der får mig til at velsigne den dag jeg smed fjernsynet på losseren.

    Kommentar by Voldposten — 28. september 2016 @ 10:54

  4. Så hvad antyder Jens Philip Yasdani, med sin sidste udtalelse dér? At folk ikke bør have frihed til selv at bestemme hvor de vil bo.

    Skal muslimer tvangsflyttes ind i hvide, danske nabolag ligesom Obama gør med afroamerikanerne i USA? Skal danskere fratages muligheden for at nægte at sælge til en muslim med en plettet straffeattest, fordi det ville være ‘racisme’?

    Kommentar by Aslak — 28. september 2016 @ 10:54

  5. -> Voldposten

    Den her er sakset fra Ulla Nørtoft Thomsen. Jeg bringer den mest på grund af det dokumentariske.

    Kommentar by Kim Møller — 28. september 2016 @ 11:18

  6. Khashif Ahmad har jo sådan set ret i, at muhammedanerne er blevet lovet alt mellem himmel og jord, hvis de bare ville tage en uddanelse, gøre dit og gøre dat.

    Problemet er bare for muhammedanerne, at det løfte ikke er noget et flertal behøver rette sig efter. Endnu mindre fordi det er et løfte udstedt uden der var et mandat til, f.eks. fra en folkeafstemning.

    Deres retsstilling er som for en person der uforvarende har købt en stjålet ting: Alever til den retmæssige ejer.

    Vi andre må så tage det fornødne opgør med besvigerne når muligheden kommer samt hjemsende de der har fået privelegier af kriminelle politikere.

    Kommentar by Hans Und — 28. september 2016 @ 11:24

  7. Kim: Dit “afskrift” linker til en lukket FB profil.

    Kommentar by kent — 28. september 2016 @ 11:42

  8. Jens Philip Yazdani er dansk, han har bare en iransk far, og en meget inkluderende socialpolitisk holdning. Han lever ikke som muslim, men i en velfungerende dansk familie.

    http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2016-09-27-det-er-helt-grotesk-at-nogle-mennesker-diskuterer-om-min-soen-er-dansk-eller-ej

    Kommentar by Zatopek — 28. september 2016 @ 11:49

  9. OK Kent. Fjerner linket.

    Kommentar by Kim Møller — 28. september 2016 @ 11:51

  10. -> Zatopek

    “Jens Philip Yazdani er dansk…”

    Som det gerne skulle fremgå, så er det essentielle her ikke hvorvidt Yazdani er dansker.

    Kommentar by Kim Møller — 28. september 2016 @ 11:54

  11. Khashif sørger selv at for at dreje den ind på den brune hud og racisme. Den velkendte og letkøbte muslimske offerrolle buldrer altid hult og gennemtrængende. Poul Højlund generaliserer ikke når han korrekt konstaterer der kun er integrationsproblemer med muslimer. Han siger jo ikke der er problemer med alle indvandrere.

    Kommentar by Leo — 28. september 2016 @ 12:48

  12. Man skal lægge mærke til, at Martin Henriksen ikke svarer, at Yasdani ikke er dansker. Han svarer: “Jeg kender ham jo ikke, så det kan jeg dårligt svare på”. Det er et ganske rimeligt svar. Som jeg forstår Dansk Folkepartis syn på statsborgerskab, så bør det først og fremmest gå i arv fra forældre til børn. Så havde man nu givet Martin Henriksen et ordentligt grundlag at svare på, så havde han formentlig hurtigt kunnet bekræfte, at Yasdani er dansker. Imidlertid gør Yasdani i sit angreb fælles front med Ahmad og Hussein. Dvs. folk, som ikke er af dansk familie og som i øvrigt er kendt for at tale varmt og længe og ofte for den muslimske minoritets sag. På den baggrund kan Martin Henriksen ikke bare give ham ret. Jeg synes ikke, at eftersnakken har fået fat i de her ting. Man har fordrejet hvad der egentlig er blevet sagt.

    Kommentar by Ulla Nørtoft Thomsen — 28. september 2016 @ 12:56

  13. Clement Kjærsgaard er en ufattelig imbecil selvglad og arrogant kværulant. Han må have haft en ensom barndom og ungdom uden venner på grund af hans psyko-sociale defekter. Det eneste arbejde han kan holde på er selvfølgelig som en skabagtig tilsviner hos et venstreorienteret taber-producerende løgnemedie som DR. Vor herre bevares.

    Kommentar by Holger — 28. september 2016 @ 12:59

  14. Nej tænk, den venstreorienterede fik sidste ord.

    Kommentar by Helmuth Kohl — 28. september 2016 @ 15:01

  15. Tænk at der stadig er nogen der nævner boligpolitikken som årsagen til (mange) muslimers opførsel!

    Vi burde virkelig snart, og det gælder alle, lære at huske længere tilbage og tænke længere frem end 2-3 måneder ad gangen! Det her samfund er efterhånden som en gruppe guldfisk der prøver at planlægge i morgen, baseret på i går.

    Kommentar by per — 28. september 2016 @ 15:38

  16. Martin Henriksen klarer sig generelt super godt.
    Har lige hørt ham i radioen debattere med en eller anden perle, som havde postet noget om kongefamilien på facebook, om de var danske.

    Ja, svarede Martin, de udenlandske medlemmer af kongefamilien er gået all-inn for at blive danske, de er også konverteret til protestanter da Danmark er et kristent land med kristne traditioner.

    Den udhængning og latterliggørelse af Martin Henriksen der var lagt op til, og den fælde der var lagt for ham ifm. at han skulle enten sige at kongefamilien ikke var dansk, eller han skulle sige kongefamilien var dansk selvom de ikke var født i Danmark, og den prellede fuldstændig af, og han gik ud af debatten som sejrherre.

    Disse diskussioner er fuldstændig absurde.

    Tina Lund og Allan Nielsen bor i Dubai og venter deres andet barn. Bliver dette barn araber blot fordi det er født i Dubai og måske ovenikøbet udstyret med et Saudi-Arabisk pas ? Nej vel ?

    Og arabere født i Danamrk bliver heller ikke danske blot fordi de er født i Danmark og af mystiske årsager kommet i besiddelse af et dansk pas !!!

    Kommentar by For_Mangfoldighed — 28. september 2016 @ 16:18

  17. Etnicitet handler om tre ting: genetik, kultur og religion. Men der behøver ikke være et perfekt “idealt” match. Det er en “sum” og der er bredde i definitionen.

    Hvis “idealet” er blondt hår, blå øjne, dansk oprindelse og kristendom eller asetro som religion kan blot 40 % af befolkningen opfylde kravet.

    Naser Khader og Cheriffen er ikke herfra, men de er danske fordi de har valgt at være det. Valget blev også sådan da truffet af det gamle kinesiske ægtepar, jeg mødte for nogle år siden. De sled 70 timer om ugen i deres restaurant, hvor de stolte havde hængt en billede op af deres ældste søn i dansk millitæruniform. Dem ville jeg gerne give en chance, ihvertfald for at være her. Det samme med en anden bekendt, Rosa fra Spanien, der lærte at tale flydende dansk uden accent på et halvt år og som var i fuld gang med uddannelse og arbejde fra dag 1.

    Men Ali fra parallelsamfundet, der er 3 generationsindvandrer i Danmark, og som taler dårligt dansk, aldrig har taget en uddannelse, aldrig har haft arbejde og som har flere domme for kriminalitet bag sig, bør hjemsendes omgående.

    Kommentar by Sigwar — 28. september 2016 @ 16:41

  18. Muslimer bliver aldrig danske… Længere er den vel ikke..!

    Kommentar by ny kommentator — 28. september 2016 @ 18:33

  19. Jeg så Poul Højlund angribe Martin Henriksen på facebook bagefter og beklage at han (Højlund) ikke havde sagt fra. Det bekræfter mine værste anelser omkring NB. De forstår at noget er galt. NBs ledelse er ikke fighter typer der tør stå fast. De er på kurs mod at blive umulige at kende fra LA.

    Martin Henriksen har noget af det rigtige til tiderne. Desværre er det jo ikke ham der tegner DF og DFs ledelse har præcis det samme problem som NBs. De er for ‘pæne.’

    Kommentar by Moran ya Simba — 28. september 2016 @ 19:51

  20. >18 ny kommentator
    Fuldstændigt rigtigt. Men vores åndsforsnottede nassere på hoppeborgen vil med djævelens vold og magt have dem integreret i det danske -ikke længere så fredelige- samfund.
    De skulle skamme sig.

    Kommentar by Nielsen — 28. september 2016 @ 20:52

  21. ” De kvinder, som har valgt at bære et tørklæde, fordi det er i overensstemmelse med deres tro, de er lige så danske som du og jeg.”

    Jeg tror ikke en sådan udtalelse komemr fra en person som helt og fuldt prøver at identificere sig som dansker og være dansk !

    Jeg ville gerne stille Jens Philip Yasdani er enkelt spørgsmål:
    Må din datter gifte sig med en hvid kristen dansker i den danske folkekirke ?

    Hvis han svare Ja, så vil jeg overveje om jeg kan betragte ham som dansker, men det er teoretisk fordi selvfølgelig svarer han Nej.

    Kommentar by For_Mangfoldighed — 28. september 2016 @ 21:08

  22. Præmieperkerne svare stort set selv på deres spørgsmål, men kan ikke se det:

    Tarek Hussein, debattør: . . .vi i dag står med en hel generation af unge danske muslimer, som føler, at de bliver behandlet som en flok perkere på baggrund af deres hudfarve og deres religion på trods af, at de har gjort alle de her ting?

    Khashif Ahmad: . . . I er muslimer. Japanere og kinesere og alt muligt, det er ikke noget problem, men muslimer og islam, muslimer og islam, det skaber, det skaber.

    Præcis Tarok og Admad : I er muslimer og muslimer er de eneste som skaber problemer. Der har ingen integrations problemer været med japanere eller kinesere. Kinesere har ikke klaget over at vi ikke fejrede kinesisk nytår i Danmark, japanere går ikke demonstrativt klædt for at lægge afstand til Danmark osv osv.

    I forp*lede muslimer kunne jo prøve at lære noget ved at studere disse grupper, men det kræver jo at i løfter næsen lidt op fra Koranen og ikke ligger med røven i vejret 5 gange om dagen, og så stopper den ligesom der !

    Kommentar by For_Mangfoldighed — 28. september 2016 @ 21:13

  23. Det er såre simpelt: Man bliver ALDRIG dansk, hvis man bærer tørklæde, ber 5 gange om dagen med røven i vejret – mod mekka – og hvis man følger den onde manual, der foreskriver død over alle andre, der IKKE følger samme manual!

    Danmark er formet af stolte folk, mænd og kvinder, der kæmpede for overlevelse, både via mulden og via krige med omkringliggende lande. Hedenskabet sluttede med Ansgars komme, tak og lov for det, og derefter begyndte Danmark at tage fart og gå ind i en tid med fremgang og velstand. Kristendommen affødte vores lovgivning, vores forståelse af næstekærlighed og vores forståelse af os selv som et samlet folk, for Gud gav os Dannevangs grænser, og intet steds står der i Bibelen, at man skal lade et andet folk møve sig ind og kræve ens eget land!

    Vi skal ikke gi os én tomme! Hvis de vil integreres, så lad dem selv klare det, og de kan begynde med at afsværge sig en ond ideologi og smide tørklædet!

    Never surrender!

    Kommentar by Kuffar — 28. september 2016 @ 21:44

  24. Skrev dette til Khaterah Parwani (forbanede navn!) sidst hun tordnede imod Maria Krarup og danskere:
    Altså hvad er problemet? Kan du ikke se retfærdigheden i at kæmpe for Danmarks kulturarv? Danmark er et fantastisk land med kæmpe historie, tillid og enhed – og alle må være med! Et træ bliver nødt til at have rødder for at stå. Det er da et kæmpe privilegie at få lov til at være med? Hvorfor så i al verden kæmpe imod det? Hvorfor i al verden kæmpe imod dem, der om nogen forstår at værne om historien, og sørge for at træet står stadigt sundt og rankt? Du må godt være med! Kom nu ind i kampen!
    Jeg forstår simpelthen ikke hvor kæden er hoppet af!? Ønsker du et polariseret samfund!? Hersker der alvorlig talt tvivl om hvad der er dansk!? Eller ønskes det simpelthen ikke at være dansker!? Lær, og elsk historien, nyd det ganske land og alle dets årstider, bekend dig til Dannebrog og dets kristne kors, værn om de borgerlige dyder, omfavn stammen der har taget dig til sig, bevis at hudfarve ikke betyder noget!

    Kommentar by Borger — 28. september 2016 @ 23:06

  25. Martin Henriksen er guld værd for DF. Det var ham, jeg stemte på ved sidste folketingsvalg, men det bliver jo ikke ham, jeg stemmer på næste gang, grundet de skammelige nedskæringer på de evigt arbejdsløse – ofte halvsyge – danskere.

    Kommentar by Kim Poulsen — 30. september 2016 @ 10:00

RSS feed for comments on this post.