4. oktober 2016

Ungarn: 98,34 procent stemte nej til flygtningekvoter – Danmark: Ingen folkeafstemning om Schengen

Søndagens folkeafstemning i Ungarn om holdningen til EU’s flygtningekvote blev en klar sejr til Victor Orban, da hele 98,34 procent stemte nej. Blot 55.000 ungarer stemte ja, og de internationale medier fokuserer bekvemt på den lave valgdeltagelse – 40 procent. De fortæller ikke, at seneste Europaparlamentsvalg i landet blot havde en valgdeltagelse på 29 procent. EU er af indlysende årsager ikke vilde med folkeafstemninger.

Statsminister Lars Løkke Rasmussens holdning til den slags giver hermed lidt sig selv. Her citeret fra Politiko – Løkke slår fast: Schengen-afstemning ikke en mulighed.

“Hvis det ikke lykkes for regeringen at forhandle en parallelaftale om Europol hjem med EU-kommissionen, skal danskerne til stemmeboksen igen og stemme om Schengen-samarbejdet. Sådan lyder Dansk Folkepartis melding i torsdagens udgave af Berlingske.

Men på spørgsmålet om, hvorvidt statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) kan se muligheden for en dansk folkeafstemning om Schengen for sig, er svaret nu kort og godt ‘nej’.

(Grafik: Russia Today)

“På den korte bane kan Viktor Orbán vinde en sejr. Men der er ingen ledere i EU, der mener, at man kan løse nogle grænseoverskridende problemer ved at tage til selvtægt. En folkeafstemning er selvtægt. (Professor Marlene Wind, Jyllands-Posten, 2. oktober 2016)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/76621/trackback

17 Comments »

  1. Godt gået Viktor. Selv om under end halvdelen af stemmeberettigede har stemt, viser det dog en klar tendens blandt Europas befolkninger. Mon ikke det snart er på tide, at vatpinden, støjsenderen og fadbumsen slipper en Wind? Jeg vil helt klart anbefale Ungarn som rejsemål. Men tag dig i agt for sigøjnere!

    Kommentar by Nielsen — 4. oktober 2016 @ 03:43

  2. Så Marlene Wind mener altså at demokrati er selvtægt. Hun er en beskidt l………..r, det samme er Lars ulykke,Søren vatpind og Stæjberg.

    Kommentar by benny bomstærk — 4. oktober 2016 @ 04:29

  3. En folkeafstemning er selvtægt.“ (Professor Marlene Wind, Jyllands-Posten, 2. oktober 2016)??????

    Tidligere kaldtes den slags demokrati?

    Kommentar by T. Snorrason — 4. oktober 2016 @ 05:51

  4. Et land uden grænsekontrol er IKKE et land.

    Det er et område.

    Kommentar by Anders Nielsen — 4. oktober 2016 @ 06:40

  5. Jeg troede ellers, at regeringsskiftet havde elimineret “Professor” Marlene Wind som anvendelig såkaldt “expert”! Vi skal åbenbart trækkes med hel-, halv-, og kvartwinde for ikke at sige rent sludder et stykke tid endnu. I (de ikke så gode) gamle kunne JP finde anvendelse som toiletpapir men nu har selv fr. Wind fundet plads!

    Kommentar by pseudonym — 4. oktober 2016 @ 06:46

  6. …gamle dage kunne…Undskyld

    Kommentar by pseudonym — 4. oktober 2016 @ 06:47

  7. – HjernesWind?-

    Kommentar by Hul igennem? — 4. oktober 2016 @ 08:56

  8. Det sidste jeg hørte var, at stemmeprocenten var på 44.

    Kommentar by britta due andersen — 4. oktober 2016 @ 09:14

  9. Så TV2 Nyhederne og vist også i DR Deadline indslag, der påstod, at Dansk Folkeparti havde løjet sig til et nej i folkeafstemningen, fordi de i valgkampen havde lovet, at hvis vi efter et nej-flertal ikke kunne komme med i EU-Politisamarbejdet, ville DF ved en ny folkeafstemning stemme ja til Schengen med hvad det måtte medføre juridisk af suverænitets afgivelse. Det sidste vil de så ikke i dag.

    Jeg stemte nej, fordi jeg ikke ville afgive retsforbeholdet, så politikerne heller ikke suverænt kunne luske os til at afgive suverænitet uden folkeafstemning. Vi var mange der mente at hele konstruktionen af afstemningen var foretaget for at ‘lokke’ vælgerne til at afgive den suverænitet retsforbeholdet gav os.

    Nu tolker journalister og stats TV-medierne mit nej til noget, der slet ikke var det jeg stemte om. Afstemningen handlede om ja eller nej til ophævelsen af retsforbeholdet. 53,1 procent stemte nej, mens 46,9 procent stemte ja.

    Kommentar by A-mad — 4. oktober 2016 @ 11:57

  10. Også underligt at høre og se MSM omtale Søndagens folkeafstemning i Ungarn som et nederlag for Orban, fordi afstemningen var ‘ugyldig’ fordi der var 40%, der afgav deres stemme (hvilket som det nævnes i blogindlægget ikke var en specielt lav valgdeltagelse for Ungarn). Og afstemningen var jo i forvejen erklæret ugyldig af MSM og EU og den var vel også forfatningsmæssigt kun vejledende? Nu er den måske så dobbelt ugyldig? (Et tip til Marlene Wind!:-)

    Meningsmålingerne spåede jo et overvældende nej i Ungarn til EU’s flygtningekvoter, så mon ikke mange blev hjemme, fordi de var sikre på, at det blev et nej alligevel?

    Kommentar by A-mad — 4. oktober 2016 @ 12:12

  11. Tillykke til Ungarn.

    Kommentar by Liva — 4. oktober 2016 @ 14:43

  12. Til helvede med EU. Ungarn har ret til at holde slammet ude af deres land.

    Kommentar by Holger — 4. oktober 2016 @ 15:04

  13. Ingen afstemning – afstemning = selvtægt – Ellemann+Lykketoft : Folk er for dumme til at stemme – Junker i samme boldgade.

    Hvordan kan folk overhovedet komme med den slags udtalelser og stadig være en del af vores demokrati?

    Hvorfor er de ikke sparket ud for længst?

    Kommentar by Santor — 4. oktober 2016 @ 16:09

  14. >13 Santor
    Fordi du og jeg ikke evner at bruge vores støvler. Og især fordi vi tror, at demokratiet fungerer -virker

    Kommentar by Nielsen — 5. oktober 2016 @ 02:11

  15. DR2 Deadline kalder resultatet for uafgjort, og DR2 morgen mente at resultatet var mudret.

    En stemmeprocent på 45, og at 98.2% Stemmer nej til EU’s migrantkvoter, er altså uafgjort og mudret.

    Da Ungarn stemte om de skulle med i EU var stemmeprocenten 45.6% og 83.8% stemte ja, hvad blev det kaldt?

    Ingen kritik fra medierne af at ja-siden opfordrede ja-sigerne til at blive hjemme for at kortslutte den demokratiske proces?

    DR Nyheder: Nej-sigerne har en følelse af, at Ungarn skal være et hvidt og kristent land
    https://www.facebook.com/DRNyheder/videos/1292205404163314/

    Kommentar by Geert — 5. oktober 2016 @ 04:53

  16. Er der virkelig 1,66% af den unganske befolkning som er journalister?

    Kommentar by kenneth — 5. oktober 2016 @ 09:57

  17. Jeg tror ikke, nogen nogensinde så tydeligt har defineret kløften mellem eliten og folkedybet, end Marlene Wind gør det her. Blot en skam at det ikke er tilsigtet.

    Kommentar by Arne Torp — 5. oktober 2016 @ 18:45

RSS feed for comments on this post.