27. oktober 2016

JP/Politikens Hus: “Sikkerheden vil altid veje tungest. Menneskeliv er vigtigere end principper.”

Det er værste er ikke den forståelige frygt, men hykleriet desangående. Får uger efter ‘Håndfæstningen’ blev skrevet, blev Bo Lidegaard chefredaktør for koncernens anden avis. ‘Ytringsfriheden er ikke truet’, var hans overordnede bidrag til debatten. Fra Information – Flemming Rose langer hårdt ud efter Jyllands-Posten i ny bog.

“Flemming Rose, der spillede en central rolle i debatten om Muhammed-tegningerne, afslører i sin nye bog De besatte, hvordan ledelsen i JP/Politikens Hus underlagde ham et hemmeligt censurdiktat for at lukke munden på ham. Samtidig med at Jyllands-Posten hyldede den kompromisløse ytringsfrihed, blandt andet ved at stifte sin egen Ytringsfrihedspris.

I et interview med Information fredag kalder Rose ledelsens opførsel for ‘hykleri’.

Diktatet, der fik navnet ‘håndfæstningen’, blev formuleret af daværende formand for koncernbestyrelsen i JP/Politikens Hus, Jørgen Ejbøl, der i dag er næstformand i koncernbestyrelsen og formand for Jyllands-Postens Fond. Han er desuden medlem af juryen for European Press Prize og medlem af eksekutivkommitteen i den Washington-baserede World Press Freedom Committee.”

(‘Håndfæstningen’ om Flemming Roses arbejdsvilkår, 2011)

“Der er trusler mod vores sikkerhed. Spørgsmålet er, om vores ytringsfrihed dermed er truet? Her på avisen holder vi fast i, at det er den ikke.” (Bo Lidegaard, chefredaktør for Politiken, 9. juni 2013)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/77385/trackback

53 Comments »

  1. Bitte små principløse og bange mænd – YNKELIGT!
    Godt vi har den modige hædersmand Flemming Rose

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 27. oktober 2016 @ 21:23

  2. Føj for Helvede. En defaitist og en hykler. JP er færdig

    Kommentar by BB — 27. oktober 2016 @ 21:27

  3. Bo Lidegaard er ikke blot en hykler men også en løgnhals!

    Det er de samme mennesker der fortæller at “vi” er kældermennesker og nazister. Er der overhovedet nogen der kan tager den slags seriøst?

    Kommentar by Santor — 27. oktober 2016 @ 21:35

  4. Kæmpe tak til Flemming Rose.
    Giv den mand et ridderkors.

    Kommentar by XXXXX — 27. oktober 2016 @ 21:42

  5. Hej Kim. Putin sagde mange gode ting i denne tale fra i dag. Måske det kunne have interesse for dine læsere. Her er et par eksempler:

    http://en.kremlin.ru/events/president/news/53151

    “…..Essentially, the entire globalisation project is in crisis today and in Europe, as we know well, we hear voices now saying that multiculturalism has failed……”

    “……. It seems as if the elites do not see the deepening stratification in society and the erosion of the middle class, while at the same time, they implant ideological ideas that, in my opinion, are destructive to cultural and national identity. And in certain cases, in some countries they subvert national interests and renounce sovereignty in exchange for the favour of the suzerain.
    This begs the question: who is actually the fringe? The expanding class of the supranational oligarchy and bureaucracy, which is in fact often not elected and not controlled by society, or the majority of citizens, who want simple and plain things – stability, free development of their countries, prospects for their lives and the lives of their children, preserving their cultural identity, and, finally, basic security for themselves and their loved ones….”

    Kommentar by Jakob T — 27. oktober 2016 @ 22:59

  6. Ja, det er et kønt par, der i dag sidder i spidsen for bestyrelsen af Danmarks største mediehus, JP/Politikens Hus – Lars Munch (formand) og Jørgen Ejbøl (næstformand). De svigter deres medarbejder, Flemming Rose, og offentligheden udsættes for deres blændværk om høje værdier og forsvar af ytringsfriheden.

    Der er givetvis meget mere, vi aldrig får indsigt i. Medierne er en lukket verden.

    Kommentar by Niels P. — 27. oktober 2016 @ 23:43

  7. Hold kæft så sidder Uriaspostens anonyme slumstormere og kloger sig på hvad der er ynkeligt og hyklerisk. Må man le! Send nogle flere fake venstreorienterede venneanmodninger til Facebook-profiler der står frem og opponerer imod jeres ynk og hykleri og ring til deres familie og venner.

    Kommentar by Pedersen — 28. oktober 2016 @ 04:32

  8. 7 Pedersen
    Hvem er anonym?
    http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/navne/HvorMange

    Kommentar by Frank Hagmann — 28. oktober 2016 @ 05:34

  9. Jeg er hverken anonym eller slumstormer.
    Pedersen er som andre martrede sjæle fortabte.
    Men et mirakel kan vel ikke udelukkes forekomme selv i deres tilfælde.
    Godmorgen.

    Kommentar by Peter Buch — 28. oktober 2016 @ 05:45

  10. > Peter Buch 05:45

    Du har ret, mirakler kan ikke udelukkes, i dette tilfælde er de blot ualmindeligt usandsynlige.

    Tak til Flemming Rose for at offentliggøre baggrunden, ingen tak til Lars Buch og Ejbøl, forfjamskede pleasere over for muslimer.

    Kommentar by Henrik Petersen — 28. oktober 2016 @ 05:51

  11. Sorry, ikke Lars Buch men Munch. Msm skal åbenbart bestyres af lommepsykopater. Intet under, at papiraviserne går ned.

    Kommentar by Henrik Petersen — 28. oktober 2016 @ 05:55

  12. Så er det popcorn time igen… Det er jo altid morsomt at se fjenden i indbyrdes slagsmål: Chefløgneren på B.T. anklager kollegerne på Jydepotten og Samarbejds-Politiken for hykleri(!)

    Kommentar by Voldposten — 28. oktober 2016 @ 08:49

  13. Sørgeligt, men ikke overraskende. Dansk presse er underkastet selvcensur, og det skal man huske, når man læser og lytter. Der er lighedspunkter mellem nu og 1940-45, og Politikens Hus er som dengang i spidsen, når det gælder om at lefle for besættelsesmagten.

    Kommentar by Crass Børsting — 28. oktober 2016 @ 08:55

  14. Lidegaard brødrene er en skændsel.
    Godt forslag fra XXXXX !

    Kommentar by Nielsen — 28. oktober 2016 @ 09:15

  15. Lidegaard er rigtig nok en forfærdelig agitator og lystløgner, men efter at have læst artiklerne især omkring Ejbøl i WA, må jeg sige at det ikke er så sort/hvidt som det ellers kunne se ud. For hvad skulle Ejbøl egentlig have gjort? Det er en god pointe at der rent faktisk er en overhængende konkret trussel rettet imod JP/Pol og 2.000 medarbejdere. Det er en god pointe at truslen ikke bliver mindre af, konstant at rippe op i sagen, holde gryden i kog eller genoptrykke tegningerne. Som chef må man træffe nogle valg, indadtil har man (til sidst) henholdt til Rose om at holde lav profil og ikke være synlig, udadtil har man holdt “ytringsfrihedsfanen” højt.

    Er dette hykleri? Eller udtryk for “principløse og bange mænd” som een skriver herover? Hvad ville I selv have gjort? Det er jo ærgerligt nok en form for selvcensur, men hvad ville man egentlig kunne opnå med en Rose der konstant tiltrækker sig international opmærksomhed, og f.eks vidnede i en højtprofileret amerikansk retssag? Hvad ville man opnå hvis bare een af terrorplottene lykkedes – ville vi få “mere ytringsfrihed” af dette? Ville det gøre Ejbøl, Mikkelsen eller Munch til bedre chefer (posthumt)?

    En ansvarlig chef må tænke rationelt og langsigtet, og beslutninger vil altid være udtryk for prioriteringer og ikke mindst fravalg. Her har Ejbøl & co fravalgt at Rose kunne komplicere situationen yderligere, samtidig med at man holdt fast i det grundlæggende princip. I og for sig er der sådan set ikke så meget nyt under solen. Det ligger klart i forlængelse af Jørn Mikkelsens standpunkt, da han ifb 10-året erklærede at JP simpelthen ikke turde genoptrykke tegningerne, og alle forstod faktisk godt pointen.

    Uagtet at jeg er en stor fan af Flemming Rose, han har noget så sjældent som format, så virker beslutningen om at tvinge ham lidt under radaren både sund og rationel.

    Kommentar by davidk — 28. oktober 2016 @ 09:46

  16. @ 3

    ” … de samme mennesker der fortæller at “vi” er kældermennesker og nazister. Er der overhovedet nogen der kan tager den slags seriøst?”

    Ja, masser! Et meget stort antal ukritiske personer har stadig tillid til medierne – både skodkanalerne og aviserne. Der er en udbredt frygt for “racister” eller “højrenationale”. Det kan aflæses vedr. mange emner, og det påvirker i hvert fald valgresultaterne. Gammelpartier som SD og V virker stadig tiltrækkende. Den fysiske sikkerhed, som burde være den vigtigste borgerret hænger ganske vist i laser. Dagligt foretages dominanskriminalitet, voldtægt og røveri, men regeringen leverer stort set kun symbolpolitik, og journalister assisterer med diverse afledningsmanøvrer. Hver uge ankommer ca. 100 illegale immigranter fra Langtbortistan. Lars Løkke har besluttet, at sådan skal det nu være! Intet rokker ved den beslutning.

    Der er meget langt igen, inden befolkningen slipper for landsforræderne.

    Kommentar by Torben Snarup Hansen — 28. oktober 2016 @ 10:50

  17. Tak for denne vigtige post. Læste også lige artiklen i Weekendavisen (af Martin Krasnik og Klaus Wivel).

    Har læst en del om opinionen og hvordan den skabes. Ikke mindst krige (herunder borgerkrige) og økonomiske kriser skaber brud og forandringer i opinionen. Opinionen er ikke noget entydigt, men den består af forskellige fløje (typisk venstre-og højre-fløjs dimensioner). Den er dynamisk og skifter over tid.

    Der foregår en stadig kamp om at påvirke opinionen. Den kæmpes med alle midler både pæne og mindre pæne. Midlerne, der bruges i kampen om opinionen, kan også være kriminelle, som de, der bruger kriminelle midler i deres politisk kamp, sørger for ikke kan føres tilbage til dem selv. Som f.eks wikileaks har vist er demonstrationerne og de voldelige overfald ved Trump møder og ved det republikanske konvent iværksat af Clinton vha af stråmænd, der stod for organiseringen af stormtropper, som de selv kaldte “halvt sindsyge og lignende udskud”*.

    Terror virker og det er Flemming Roses beretning et godt eksempel på. Det viser hans fortælling om, hvordan han blev bedt om at klappe i med alt vedrørende islam af JP/Politikens ledelse med Jørgen Ejbøl og Lars Munch i spidsen.

    Jeg blev selv ekstra opmærksom på hvor stærkt terroristisk vold virker, da jeg for mange år siden læste en empirisk funderet historisk redegørelse om modstandsbevægelsen under den tyske besættelse af Tjekkoslovakiet.

    Den engelske efterretningstjeneste holdt professionelt øje med befolkningens opfattelse af den tjekkiske modstandsbevægelse og kunne rapportere tilbage til London, at der var massiv folkelig opbakning.

    Den engelske efterretningstjeneste måtte imidlertid konstatere at dette skiftede brat efter modstandbevægelsens succesfulde bilbombning af Reinhard Heydrich, leder af Rigsprotektoratet Bøhmen og Mæhren (store dele af dagens Tjekkiet). Han blev likvideret af den tjekkiske modstandsbevægelse i 1942 i Prag i Operation Anthropoid.

    Som modterror jævnede de tyske besættelsesstyrker den 10. juni 1942 byen Liddice med jorden og dræbte alle 192 mænd over 16 år. Kvinderne blev deporteret til tyske koncentrationslejre, hvoraf 60 døde. Byens 105 børn blev ført til et slot tæt ved, hvor 82 af dem blev gasset.

    Efter nazisternes frygtlige gengældelsesterror mod Liddice kunne den engelske efterretningstjeneste melde tilbage til London, at opinionen i tjekkoslovakiet nu havde vendt sig mod modstandsbevægelsen, som flertallet nu var skyldige i al det onde, der skete. Opinionen mente nu at modstandsbevægelsen skulle stoppe al kamp mod den tyske besættelsesmagt.

    Jeg tror læren af alt dette er, at store medieorganisationer ikke er egnede til at kæmpe mod totalitære politiske og religiøse bevægelser. Den kamp må i fremtiden varetages af one-man ledede blogs o.l. som Uriasposten og det bliver den heldigvis også.

    Det er på diverse internet blogs man i dag kan finde sandheden om, hvad der virkelig foregår i verden f.eks at Hillary Clinton vha af stråmænd, stod for organiseringen af de voldelige stormtropper, som hun satte ind mod Trumps vælgermøder og mod det Republikanske konvent.

    *”Undercover Footage Shows Clinton Operatives Admit To Inciting “Anarchy” At Trump Rallies. by Tyler Durden Oct 18, 2016
    http://www.zerohedge.com/news/2016-10-17/caught-tape-clinton-funded-democrat-operatives-inciting-anarchy-trump-rallies

    WikiLeaks series on deals involving Hillary Clinton campaign Chairman John Podesta. Mr Podesta is a long-term associate of the Clintons and was President Bill Clinton’s Chief of Staff from 1998 until 2001
    https://wikileaks.org/podesta-emails/

    Kommentar by A-mad — 28. oktober 2016 @ 11:04

  18. Jeg er enig med davidk og vil tilføje, at det er nemt nok at være stor i kæften på et kommentatorspor, men at der -som Ejbøl citeres for – må tages ansvar for 2.000 loyale medarbejdere. Dette går jeg ud fra, at han har tænkt grundigt igennem, og jeg mener, at Rose har haft sin “finest hour” og er blevet passende belønnet fra mange sider.

    Allerede under M-krisen tenderede Rose mod at gå for langt i forhold til sine kollegers sikkerhed, for den gang var JP både i Aarhus og København jo et meget åbent hus uden de nuværende sikkerhedsforanstaltninger. Den gang måtte chefredaktør også sende Rose til afkøling, men man var da large nok til at tage ham tilbage i mange år, og også flere år end mange journalister kan prale af at få lov til at blive i attraktive stillinger ved store dagblade. Jørn Mikkelsen var large overfor Rose, og jeg savner både ham og Pierre Collignon, som hører til heltene i mit univers. Den nye chefredaktør skal have en chance, men jeg er ikke begejstret for det, jeg ser. Der er alt for meget stof, som jeg er begyndt at hoppe over, og andet jeg savner. Men helt elendigt er det endnu ikke.

    Ansvarene må fordeles, og når man nu klandrer Ejbøl og andre, burde man overveje, hvor man selv var i de mange år, hvor JP var i front mod islamismen? Andre lagde sig lunt i læ af landets tidligere største dagblad, men jeg kan godt forstå det, hvis bladets ledelse ønsker flere spillere på banen, og jeg synes også, at bloggerne har grund til at tænke sig om.

    Er der nogen, der hykler, er det jo i hvert fald de bloggere, der dagligt citerer islamkritiske artikler fra JP og samtidig ikke ved alt det onde, de skal skrive om bladet, der aldrig bliver en nationalkonservativ avis men altid har været erklæret liberal, dvs. givet plads til mange forskellige synspunkter. Det er svært at leve med Per Nyholm og andre, men der er også en satanisk tilfredsstillelse ved at observere, hvordan de hele tiden kommer til kort og fanges i deres eget spin. Det er, som om nationalkonservative tit har svært ved at forstå, at der kan ligge en force i at udstille folk i stedet for at udelukke dem. Det er efter min mening en farlig vej at gå.

    Kommentar by denonde — 28. oktober 2016 @ 11:31

  19. Der skulle have stået: Den gang måtte chefredaktør Carsten Juste også sende Rose til afkøling. Juste er også en af mine helte, jeg er fuld af taknemmelighed over det format, han viste i en dødsensfarlig situation.

    Kommentar by denonde — 28. oktober 2016 @ 11:39

  20. I min optik skete det største svigt imod Rose, da alle øvrige medier trak sig skyndsomt tilbage og ikke skulle nyde noget, da der først blev rav i gaden med de vilde. Havde ALLE stået sammen og var gået i brechen for JP, ville presset mod JP ikke have været blevet så massivt.
    Dette “luskeri” er også det, der på sigt vil gøre en opstand mod alt det lort vi oplever med vore svigefulde politikere og MSM mere end kompliceret. Bare se, hvorledes vi, der kæfter lidt op, bliver lagt for had af de politisk korrekte møgdyr.

    Kommentar by Holger Madsen — 28. oktober 2016 @ 12:05

  21. Også enig med Holger Madsen. Jeg kan den dag i dag ikke se, at JP’s M-tegninger og den medfølgende tekst var provokerende eller usædvanlig, og det skulle have været nemt for mange flere at bakke op om det.

    Jeg husker, at jeg fandt teksten trist men nøgternt konstaterende og på ingen måde overraskende, der var jo allerede meget, der i årevis havde peget i den retning og især efter 11. september. Jeg opfattede tegningerne som helt almindelige af den slags at være.

    Stakkels Kurt Westergaard blev ikke desto mindre udråbt til provokatør og skurk pga. en tegning, der var en genganger af andre, som han havde leveret i de foregående år, og som ingen havde kritiseret ham for. Bomben i turbanen var jo heller ikke andet, end et symbol på, hvad vi dagligt kunne læse om i aviserne og se i tv. Muslimer havde allerede længe sørget for, at der i den vestlige tankeverden var skabt associationer mellem islam og bomber, og siden er det jo blot blevet værre.

    Det er muligt, at jeg er specielt tungnem, men jeg kan i hvert fald ikke få øje på, at islam er kærlighed og godhed, som mange muslimer er overbeviste om og fremfører. De må have andre erfaringer, end jeg har, men hvorfor sørger de så ikke for at delagtiggøre os i, hvori de består? Det er de da inderligt velkomne til.

    Kommentar by denonde — 28. oktober 2016 @ 12:33

  22. >5 Jakob T
    Fremragende tale.

    Kommentar by Nielsen — 28. oktober 2016 @ 15:47

  23. Islamister knægter dansk presse.

    Kommentar by Liva — 28. oktober 2016 @ 17:08

  24. Den største fejhed var hos alle de medier, som ikke skulle nyde noget af at trykke de tegninger, og de frelste politikere i Europa- især Toni Blair- som var stolt over ikke flere medier i Europa turde følge trop. Tøger Seidenfaden var en fuldstændig idiot underkastet sin egen frelsthed. Hvis samtlige medier havde fulgt trop og støttet ytringsfriheden, kunne man ikke pinpointe en syndebuk blandt diktatorprincip psykosemuslimer, som turde forsvare ytringsfriheden da det for alvor gjaldt.

    Kommentar by Michael Unna — 28. oktober 2016 @ 18:05

  25. @Hagmann og Buch

    At der findes nogle enkelte her på bloggen der ikke gemmer sig bag et eller andet infantilt anonymt alias har jeg fuld respekt for. Jeg brugte selv mit fulde navn her, men det blev for trivielt med de mange opkald og Facebook anmodninger om venskab fra falske profiler. Det er dog ganske let, at finde mit fulde navn hvis man kigger lidt på arkiverne, de emner jeg kommentere den opponente samt retalierende stil jeg repræsenterer.

    @Buch

    Jeg er ikke det mindste fortabt, faktisk klarer jeg mig bedre end nogensinde. At være martret er der næppe nogen over 40, der kan sige sig helt fri fra. Med mindre man har levet under formynderi på en lukket institution og blevet vartet op og beskyttet fra alverdens ondskab. Helt ærligt tvivler jeg på, at du selv har særligt meget på spil. Arbejder du overhovedet? For mit eget vedkommende stikker jeg også gerne næsen frem i det virkelige liv, og jeg har også fået nogen over næsen, men sjovt nok har det aldrig givet mig problemer, at sige skål eller “christ” foran Aalborg moskéen, og jeg siger generelt min mening om islamiske dogmer overfor de muslimer jeg har haft som kollegaer eller mødt, og min holdning er ikke særlig positiv. Derimod gav det mig en på snuden, da jeg kørte to DDlere fra Hjørring til Løkken og bad dem om, at smide deres streger ud af vinduet hvis de skulle kører med mig. Heldigvis fandt jeg den ene senere på Action house i Løkken og gav ham en Vendelbo figen eller ti!

    Kommentar by Pedersen — 28. oktober 2016 @ 18:21

  26. Ingen kan frakende Aia Fog et stort mod, og heller ingen kan benægte, at hun er redaktør for et organ – document.dk -, som med korte mellemrum elsker at angribe Jyllands-Posten. Hans Rustad har i årenes løb fremført den ene hadefulde påstand efter den anden, samtidig med at han har trukket overordentligt stærkt på JP’s artikler og gemt sig bag link. Som Asle Toje engang udtalte, har Norge nemlig intet, der kan sammenlignes med JP.

    Aia Fog skriver: “Med Nybroe som ny chefredaktør og angrebet på Rose i portrætbogen “Pansergeneralen” har Ejbøl fuldbragt Jyllands-Postens transformation fra at være et af de vigtigste symboler på ytringsfriheden – til et gennemsnitligt mainstreammedie. Dermed har han også smidt avisens moralske kapital på møddingen.”

    Helt fint, at fru Fog mener det, men så synes jeg, at hun hurtigst muligt skulle finde sig nogle andre organer at læne sig så kraftigt opad. Jeg konstaterer også, at hun ikke læser JP omhyggeligt, for der er jo andre måder end direkte muslimkritik at bekæmpe islamiseringen på. I øjeblikket handler det meget om at dissekere de metoder, der anvendes for at få penge til at producere venstreorienteret kunst, og JP angriber løbende DR uden at lægge fingrene i mellem. Det har været os selv, der lagde landet åbent for den trojanske hest, og det er f….. også os selv, vi skal rette det hårdeste skyts imod.Ellers bliver landet foræret væk af behagesyge idioter.

    Det er alt for tidligt at lægge JP i graven, og Aia Fogs rolle som marionetdukke i Rustads intrigante hænder er hverken klædelig eller sympatisk. Fl. Rose er langtfra en forfulgt uskyldighed, og han har heller ikke været den mest interessante af JP’s islamkritiske journalister og klummeskrivere. Slet ikke. Der har ikke været tale om fornyelse eller udvidelse af hans koncept, og han har kostet dyrt på mere end en måde.

    Faktisk klæder det Michael Jalving, at han efter redaktørskiftet tydeligt nok har fået besked om at skrue ned for retorikken. Hans artikler er blevet meget bedre af det, og jeg kan ikke lade være med at tænke, som ofte før, at nogle af de mest højtråbende islamkritikere kunne have opnået mere, hvis de havde været bedre til at rette fokus mod modtagerne i stedet for at have så travlt med at stille sig selv i positur.

    At følelserne løber over hos JP, der har båret så blytunge byrder, er meget naturligt. Alting har sin tid, og Rose har trukket store veksler på sine mange kolleger, der i modsætning til ham ikke har PET i hælene til at beskytte sig og familien. Lad os dog være taknemmelig for det, som bladet har betydet for den danske debat og håbe, at andre har fået samlet mod til at gribe stafetten, mens JP – overfladisk set – tager et velfortjent pusterum.

    Kommentar by denonde — 28. oktober 2016 @ 18:43

  27. Pedersen

    Jeg er aktuelt 34/37 ansat af meninghedsrådet som kirketjener i Christians Kirke på Christianshavn.

    Kommentar by Anonym — 28. oktober 2016 @ 18:45

  28. @denonde 18, Enig i meget du skriver, men ikke at JP har været “large” ift Rose blot fordi de har haft ham ansat. Det er dælen dulme deres ansvar, og de er ikke fattige. Rose lavede et stykke arbejde i JP-regi, bestilt af chefredaktøren selv, så vidt jeg husker (det var jo slet ikke meningen at lave “muhammedtegninger”) og du kan naturligvis ikke som avis smide en så truet mand på gaden bare fordi det er gået grassat. Det ville omvendt have været helt skandaløst hvis Rose var blevet fyret. Så “large”, ikke enig. Jeg savner også Jørn Mikkelsen Pierre Collignon.

    Kommentar by davidk — 28. oktober 2016 @ 18:47

  29. Muhammed karikatur sagen var aldrig blevet til det problem den blev og er, hvis ikke det var for de “nationalkonservatives” kæledægge “ach du lieber August” Akari! Hans vendekåbe mentalitet passer perfekt til de “nationalkonservatives” skizofrene identitet, og han ville være og Muhammed krisen ville, være et langt mindre problem hvis Akari var blevet som læst!

    Kommentar by Pedersen — 28. oktober 2016 @ 19:05

  30. @27 anonym..

    Hvis det er uge 34/37 du hentyder til, så er de da VIST overstået. Det kan selvfølgelig være mig der ikke kan afkode dig, og skulle din ansættelse løbe frem til uge 47 vil jeg bede Anisette Trio om, at hilse fra Peter Lund fra Hjørring(kender Palle Hjort).

    En ting siger jeg dig ! En eller anden statsansat tjener for kulturradikale arrangementer skal ikke belære mig om hverken fortabte sjæle, danskhed eller borgerlighed.

    Kommentar by Pedersen — 28. oktober 2016 @ 19:58

  31. Når Københavnerudgaven af Politiken i den grad svigter ytringsfriheden er der da ikke noget overraskende i at Aarhusudgaven af Politiken gør det samme.
    At Aarhusudgaven af Politiken af historiske grunde stadig udkommer under navnet Jyllandsposten er i den forbindelse ligegyldig.

    Kommentar by bjarne Binee — 28. oktober 2016 @ 20:07

  32. @Peter Buch

    Jesus fik ikke den betydning han gjorde pga. bespottelse af hedninge mm., men pga. bespottelse og foragt for hans egne!

    Jeg fornemmer du er lutheransk kristen i en eller anden forstand, og i den kontekst er der slet ingen tvivl om, at du er en fortabt sjæl. Omvendelse og modtagelse af Kristus frelseren kan forhåbentligt redde dig.

    Kommentar by Pedersen — 28. oktober 2016 @ 20:12

  33. #28, davidk, du skriver: “Rose lavede et stykke arbejde i JP-regi, bestilt af chefredaktøren selv, så vidt jeg husker”

    Nej, det tror jeg ikke er rigtigt, jeg mener bestemt, at idéen var Roses egen, og det er jo heller ikke helt forkert, at han høstede palmerne, mens kollegerne måtte nøjes med udfordringerne og farerne. Jeg har ikke svært ved at forstå, at det på et tidspunkt blev for meget for Ejbøl at se Rose og Khader troppe op med følge fra PET, for han bar jo selv et kæmpeansvar for medarbejderne og havde sikkert ikke nogen beskyttelse.

    Det er et faktum, at Rose var svær at styre under M-krisen, og det er klart, at JP i alle tilfælde havde et ansvar for ham. Men det mener jeg altså heller ikke, at de har svigtet, og det var ikke så forfærdelig spændende, hvad de fik til gengæld.

    Jeg synes ikke, at Rose skulle have skrevet den bog, i hvert fald ikke nu, og han kan jo umuligt mangle penge. I den sag synes jeg også, at han virker for kompromisløs og grænsesøgende samt kedelig i det journalistiske. Hvad Khader angår, rejser han jo ustandselig og har ikke brug for vagter i udlandet. Hvis nogen virkelig ville ham til livs, kunne de gennemføre det, og når han ankommer med PET ekskorte, er det meget en prestigesag. Dette skrev en af de tidligere PET-chefer Ole Stig Andersen en gang en JP-kronik om. Hans mening er, at den slags gør stort indtryk i Mellemøsten men ellers ikke er meget værd, og det finder jeg sandsynligt, at han har ret i.

    Kommentar by denonde — 28. oktober 2016 @ 20:41

  34. Hvis man skal acceptere davidk og denondes tankegang, at Ejbøl handlede rigtigt for at beskytte avisens ansatte, så kan man da ikke samtidig acceptere at Ejbøl udadtil ønskede at stå som ytringsfrihedens vogter.
    Det er for mig ufatteligt at davidk og denonde ikke kan/vil se hykleriet. Ejbøl og hans aviser er ynkelige, men det er måske derfor at davidk og denonde forsvarer dem.

    Kommentar by bjarne Binee — 28. oktober 2016 @ 20:49

  35. #34 bjarne Binee.

    Jo, det kan man sagtens forsvare, og ynkelig er ikke et ord, som jeg finder passende i den sammenhæng. For slet ikke at tale om landsforræder og hykler. Skam jer.

    Kommentar by denonde — 28. oktober 2016 @ 20:57

  36. Jeg skulle vist aldrig have blandet mig :)

    @bjarne Binee, du misforstår. Det er ikke et forsvar, det er en forståelse.

    @denonde, OK, så en redaktionel beslutning da :) Jeg skal ikke kloge mig på det, ærlig talt. Men :

    Men det mener jeg altså heller ikke, at de har svigtet, og det var ikke så forfærdelig spændende, hvad de fik til gengæld.

    Det er vel klart hvis man amputerer mandens virke :) Resten, ift det med sikkerhed osv ved jeg virkelig intet om.

    Kommentar by davidk — 28. oktober 2016 @ 21:01

  37. #36 davidk, selvfølgelig skal du da blande dig, hvis du har lyst.

    Roses virke var oprindeligt tæt knyttet til russiske forhold, og han har også andre talenter, som han kunne have dyrket med større ildhu. Det var det jeg mente.

    Hvad JP angår, har man nu givet plads til, at Sven Ove Gade og diverse eksperter tordner løs mod bladet. Jeg kender ikke Ejbøl undtagen af omtale som en tuff banan, men jeg har for længe siden kendt hans kone, der er et oldebarn af maleren Lauritz Tuxen og tidligere rektor for et århusiansk gymnasium, der i hendes tid blev langt mere rødt, end det tidligere havde været. Hendes mor tilhørte det københavnske bourgeoisi og overlod komplet hus og børn til en jysk husmandspige, mens hun selv rejste borte i lang tider i andre verdensdele. Datteren blev også en tuff banan. Det hele handler vel egentlig om ledelse versus journalistik, og det skal nok blive broget i de næste dage. :)

    Kommentar by denonde — 28. oktober 2016 @ 21:27

  38. Pedersen

    En deltidsstilling. Jeg ser mig mere som ansat af folkekirkemedlemmer end statsansat. Præsternes løn er fra statsskat, kirketjeneres fra kirkeskat som udgangspunkt.
    Langt størstedelen af arbejdstiden består af tid brugt på rengøring.
    Servicering til gudstjenester, dåb, konfirmation, bryllup og bisættelse i snit over hele år udgør vel omkring 12% af tiden, koncerter over hele året måske omkring halvdelen af dette. Dette er givet kulturradikalt anskuet fra din position.
    Den martrede fortabtes position. Men hvad, det går jo fint som du skriver!

    Kommentar by Peter Buch — 28. oktober 2016 @ 22:57

  39. Ad 33 denonde citerer davidk: “Rose lavede et stykke arbejde i JP-regi, bestilt af chefredaktøren selv, så vidt jeg husker”

    og denonde fortsætter: “Nej, det tror jeg ikke er rigtigt, jeg mener bestemt, at idéen var Roses egen, og det er jo heller ikke helt forkert, at han høstede palmerne, mens kollegerne måtte nøjes med udfordringerne og farerne.”

    Jeg kan se af debatten, at du og andre ikke har læst Flemming Roses nye bog, “De besatte”. Jeg vil meget stærkt anbefale bogen. En guldgrube til forståelse af denne fortvivlende sag – og til forståelse af, at Jørgen Ejbøl er hovedansvarlig for dens efterspil i JP/Politikens Hus, og Roses opsigelse af sit job.

    Det fremgår i øvrigt af bogen, at Muhammad-tegningerne ikke var Roses ide. Han fik opgaven af JP’s chefredaktør Jørn Mikkelsen, der fremstår meget sympatisk i bogen, men uden styrke til at støtte Rose over for Jørgen Ejbøls despotiske tilbøjeligheder.

    Det er også misvisende at skrive at Rose høstede palmerne. Nej, da lokummet brændte, var Rose ene om at tage skraldet. Det udtryk bruge Rose.

    Men Rose anerkender fuldt ud den ekstraordinære trussel mod virksomhed og medarbejdere. Det afgørende er, hvordan situationen håndteres, og her svigter ledelsen fatalt.

    Kommentar by Niels P. — 28. oktober 2016 @ 23:30

  40. Ad 39: Måske må jeg lige præcisere, at i 2005 var Carsten Juste ansvarshavende chefredaktør på JP. Han godkendte trykningen af tegningerne og Roses tekst. Jørn Mikkelsen var medlem af chefredaktionen. Mikkelsen fik præsenteret ideen til tegningerne af en redaktionsksekretær. Bogen s. 85-86.

    Kommentar by Niels P. — 29. oktober 2016 @ 00:21

  41. @Peter Buch

    Du får et plus for din åbenhed, men det er også hvad det kan blive til. Hvordan du subjektivt ser på din stilling og ansættelsesforhold ændrer ikke på realiteterne, og dit ynkelige forsvar med tilhørende bortforklaring omkring din statsansættelse viser jo meget godt, at du i den grad er martret og forsøger, at bygge et luftkastel omkring din identitet på arbejdsmarkedet.

    Kommentar by Pedersen — 29. oktober 2016 @ 00:37

  42. Pedersen

    Folkekirken er den danske statskirke og det største kirkesamfund i Danmark…
    Indtil gennemførelsen af den lutherske reformation i Danmark i 1536 havde den romerskkatolske kirke nydt stor autonomi og været økonomisk privilegeret. Med indførelsen af reformationen blev kirkernes og klostrenes jorde underlagt kongemagten, og der blev oprettet en statskirke med kongen som den øverste myndighed. Kongens magt over Kirken blev yderligere styrket i forbindelse med indførelsen af enevælden i 1660. Indtil 1849 var der forbud for etniske danskere imod at konvertere til et andet trossamfund[Kilde mangler]. Den lutheranske kirke var dog ikke den eneste tilladte religion i Danmark, eftersom Den Katolske Kirke i Danmark, Det mosaiske trossamfund og Den Reformerte Kirke blev anerkendte trossamfund ved kongelige resolution i 1682[2]. Ved Grundlovens vedtagelse i 1849 blev der indført religionsfrihed, og i den forbindelse valgte man at benytte udtrykket folkekirke for at understrege, at kirken var i overensstemmelse med folkets flertal[Kilde mangler].

    Begrebet “folkekirke” hævdes at stamme fra den tyske teolog og filosof Friedrich Schleiermacher eller kan være Grundtvigs sprogbrug for “nationalkirke”.[Kilde mangler]

    Ifølge Grundlovens § 66 skal folkekirkens forfatning ordnes ved lov, en såkaldt løfteparagraf. Der findes forskellige love, som regulerer specifikke forhold inden for folkekirken, men der er aldrig lavet en samlet lov om kirkens styreform og indre forhold. Emnet har til stadighed været diskuteret, idet nogle ønsker centrale organer i folkekirken, f.eks. en central synode eller folkevalgte stiftsråd. Der er fire gange blevet udarbejdet forslag til en Kirkeforfatning, senest 1929, men hver gang har Folketinget afvist gennemførelsen[Kilde mangler]. Både internt i Folkekirken og i Folketinget er emnet kontroversielt. Tilhængerne af en reform nævner demokratisering og medlemsindflydelse, kirkens mulighed for at tale med en samlet stemme, og at en kirke ikke bør være underlagt politisk styring. Tilhængerne af status quo hævder, at et kirkeligt selvstyre risikerer at føre til politisering, skade kirkens bredde (der er traditionelt plads til både grundtvigianere og Indre Mission), at den nuværende ordning fungerer udmærket, og at et selvstyre kan føre til total adskillelse af kirke og stat…

    https://da.wikipedia.org/wiki/Folkekirken
    Folkekirken finansieres via kirkeskatter, der pålignes medlemmer af folkekirken og som opkræves af staten via skattemyndighederne…
    Folkekirkens indtægter og udgifter er årligt på ca. 6 mia. kroner. I 2004 var det på indtægtssiden sådan, at landskirkeskatten, der går til Folkekirkens Fællesfond, udgjorde 954 mio. kroner, mens lokal kirkeskat udgjorde 3.878 mio. kroner, dvs. at kirkeskatterne udgjorde knap 80% af indtægterne. Dertil kom andre indtægter på 540 mio. kroner (knap 9%) og et bloktilskud på 704 mio. kroner (knap 12%), som primært går til præstelønninger. Præster har siden 1969, været ansatte som statslige tjenestemænd i (med pb) Kirkeministeriet som ansættelsesmyndighed.

    Du er velkommen til at se mig som statsansat, jeg håber du forstår, jeg ikke gør det selv, og i øvrigt synes statstilskud eller statslig finansiering i princippet ikke bør forekomme for folkekirken. Var jeg katolik, jøde, reformert eller islamist var jeg vel også statsansat i din optik. Jeg forstår dig.

    Kommentar by Peter Buch — 29. oktober 2016 @ 03:47

  43. Pedersen

    At du ikke endnu ser mig som ansat af en overstatslig entitet er måske en fejl.
    http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Religion_og_mystik/%C3%98kumeni/Porvoo-erkl%C3%A6ringen?diff=0&revision=3&action=match

    Kommentar by Peter Buch — 29. oktober 2016 @ 04:18

  44. https://da.wikipedia.org/wiki/Porvoo-f%C3%A6llesskabet
    Siden har Den danske folkekirke underskrevet Porvoo-erklæringen, hvilket skete ved en gudstjeneste i Københavns Domkirke 3. oktober 2010[4].

    Kommentar by Peter Buch — 29. oktober 2016 @ 04:21

  45. @Peter Buch

    Du er ansat i en skattefinansieret deltidsstilling kom nu over det!(hvem betaler iøvrigt sidste del, når det kommer til stykket?)

    Hvad du tror på og ikke gør, rager mig en høstblomst, og dit liv og levneds reelle identitet bliver ikke mindre defacto socialistisk nasserøvsagtigt af dine bortforklaringer og relativisering omkring indtægter i folkekirken. Når alt kommer til alt, så er det sikkert de kulturradikale arrangementer der bidrager med den største andel af liberal borgerlig økonomi til din deltids løn. Hvordan realiteterne omkring din funktionærløn i det hele taget er for en deltidsansat, er sikkert også interessant iforhold til dit ævl omkring ikke statslig finansiering af din løn.

    Kommentar by Pedersen — 29. oktober 2016 @ 04:48

  46. Pedersen

    Koncerter- der vel er det du benævner kulturradikale arrangfementer, bidrager med 10% af deres omsætninger til kirkens kasse så vidt jeg ved i følge medlem af koncertudvalget. Heraf opstilles regnskabet så vidt jeg ved, uden belæg for sagerne, med udgifter til strøm, vand, og deslige samt lønnet tilstedeværelse angives.
    Hvor stort beløbet samlet er for koncerter er uvist, ligeledes hvor stor en del af kirkens samlede omsætning dette udgør i specifikke år.
    Min årsindkomst er omkring 230.000 kr.
    Kirketjenerforbundet er under 3f, så hvor du får det til at være en funktionærløn fra er mig uforståeligt.
    Christians Kirke er nu engang ikke Vor Frelser der med tårnet har en, pæn millionindtægt på en trappe…

    Kommentar by Peter Buch — 29. oktober 2016 @ 05:26

  47. Buch

    Jeg kender flere funktionæransatte under folkekirken, og troede egentlig også, at det gjaldt degne og kirketjenere hvis de står for indkøb og management i den pågældende kirke de arbejder i.

    230.000 kr om året for en timelønnet deltidsstilling er enten en meget god timeløn eller suppleret med dagpenge alternativt andre social funderet skattebetalte ydelser. Som sådan er 230.000 om året selvfølgelig ikke ret meget, men du undgår da topskat, og kuriøst indbetaler jeg ca. 200.000 til livrenter i dette skatteår for netop, at undgå topskat så jeg betaler mindst muligt til netop skattefinansieret stillinger som din.

    http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/milliardstigning-i-folkekirkens-l%C3%B8nninger

    Jeg er ansat i en privat forening der omsætter fisk for mellem 500-700 millioner om året. Indtjeningen ligger mellem 2-300 millioner der primært går til løn for knap 100 ansatte.

    Kommentar by Pedersen — 29. oktober 2016 @ 06:31

  48. Første gang Flemming Rose blev svigtet for alvor, var da han i en ophidset debat på en udenlandsk kanal, tror det var CNN, hvor der vist blev hævdet at man diskriminerer mod Muslimer og at man aldrig kunne have fundet på at lave tilsvarende med Jøder. Rose svarede derpå at hans avis sagtens kunne / ville vise, ved ikke hvordan han lige formulerede det, tegninger der gjorde grin med Jøder eller holocaust.

    Her troede Rose stadigvæk selv på at vi havde ytringsfrihed i Danmark (indtil muslimerne med deres trusselskultur truede den), men Roses løfte om at demonstrere for udlandet og resten af verden at vi virkelig har ytringsfrihed i Danmark uanset hvem vi kritiserer, blev underløbet så snart han var kommet hjem. Her blev Rose blev Rose konfronteret med en virkelighed han tilsyneladende ikke var klar over eksisterede indtil det tidspunkt.

    Det har selvfølgelig været et hård slag for Rose, at have stået ansigt til ansigt med verden for at demonstrere “den danske ytringsfrihed” ,som Rose indtil da virkeligt havde troet på fandtes. Jeg kan ikke forestille mig andet end at det må have været et meget hårdt slag for Flemming Rose, at opdage hvor stor hans fejlbedømmelse af realiteten havde været. Jyllands-Postens kniv i ryggen gjorde ham for verdens åsyn til en løgner hvis ord man ikke kunne regne med.

    I øvrigt synes jeg at Flemming Rose er svært at blive klog på når man hører ham snakke. Har vi at gøre med en mand det er omgivet af agenter og trusler, som må udtale sig dødforsigtig hver gang af hensyn til flere forskellige efterretningstjenester / islamiske organisationer (i praktikken ikke den store forskel)? Er han psykisk hårdt ramt, er han under pres, tager han medicin, eller hvad er der galt med ham. Hvad er han egentlig lige for en fisk? Guldkorn som han skulle være ophav til kan jeg ikke komme i tanke om.

    Hvis han var en princiopiel ytringsfrihedforkæmper ville han have forfulgt det jødiske spor da chefredaktøren trak tæppet væk under ham, efter hans løfter på internationalt tv. Havde Jyllands Posten den gang gjort hvad Rose havde i tankerne, og vist “holocaust-karikaturer” en af de følgende dage, så var sagen måske også gået i sig selv, og ville påstanden om dobbeltmoral have været aflivet.

    Hvis Rose var en egentlig ytringsfrihedforkæmper, ville han have gravet noget mere i de jødiske bestræbelser på censur og andre begrænsninger, som ha stået på længe før nogen i Danmark havde hørt ordene Islam og Muslim andet end fra “Tusind og én Nat”.

    Ps. Jøderne er pt. meget aktive i England, Australien, og Canada, hvor de nu vil have sat ord som “Zionist” på den sorte liste, som “antisemitic slur”, ligeledes bliver der dømt “antisemitisme”, hvis man påstår at medierne overvejende ejes og styres af Jøder, eller hvis man mener at Jøder har for meget indflydelse i forhold til deres antal. Hvem er det lige der truer ytringsfriheden mest – Dem der lave lovene, eller dem der kaster med sten og udslynger dødstrusler?

    Kommentar by Balder — 29. oktober 2016 @ 07:30

  49. # 39 Niels P.

    Du har ret, jeg har ikke læst Flemming Roses bog men udelukkende forholdt mig til det, der tidligere har været fremme og er blevet vendt og drejet i det uendelige. Jeg har også bidt mærke i, at Roses kolleger har vendt sig imod ham, og det finder jeg væsentligt, de kan vel ikke være uvidende om, hvad der er sket.

    Som Balder, dog uden dennes særlige jødiske vinkel, har jeg aldrig været begejstret for Rose men haft svært ved at retfærdiggøre det overfor mig selv. Jeg forstod ikke, at han ikke holdt lavere personlig profil og havde også svært ved at se, hvad Geert Wilders havde at gøre på et dansk folkemøde på Bornholm. Hvis den slags breder sig, kommer det til at ødelægge den særlige stemning, som mange er glade for. Det skulle jo helst ikke blive for tiltrækkende for islamister. Man kan sagtens bruge hovedet uden at det virker ødelæggende på ytringsfriheden.

    Og nu vi er ved det, regner jeg med, at noget andet kan udvikle sig med ødelæggende effekt i den danske debat. Jeg har tidligere været inde på det. For hvad er årsagen til, at document.dk har set dagens lys som søsterselskab til document.no, og hvem finansierer alle de mennesker og to heltidsansatte redaktører? Danske debattører mangler jo ikke fora, og den danske debat er lysår foran den norske.

    Fremskrittspartiet har en kendt norsk politiker involveret som bestyrelsesformand, han hedder Trond Ellingsen. Jeg tror, at der fra starten har været stor støtte fra den anden side af Atlanten, og har jeg ret i det, er det jødiske penge og årsagen til al den underlødige propaganda, som nogle danske bloggere er alt for villige til at give videre. Men i øjeblikket vrimler det også til med Tordenskjolds soldater fra den danske debat, og er der danske penge involveret i det? Hvorfra kommer de i givet fald?

    JP vil givetvis ikke fortsat finde sig i Hans Rustads angreb, og da slet ikke hvis han er talerør for DF i forklædning. Det bliver ikke svært for JP at finde andre bloggere end Winkel Holm, Jalving og Uhrskov, der er jo ved at være kø, efterhånden som folk bliver klogere på islam, så hvorfor fylder de så meget på document.dk? Der er mig bekendt strenge norske regler for brug af andres åndsværk.

    Som jeg ser det, skulle de, der har travlt med at udråbe andre til landsforrædere, overveje, om det begreb ikke kan have nuancer, som de har overset, og som mere bunder i personlig forfængelighed end hensigtsmæssig handlemåde ifm. “sagen”.

    Kilde: proff.no

    Kommentar by denonde — 29. oktober 2016 @ 09:07

  50. Pedersen

    De 230.000 kr. er mit skud, jeg bruger ikke NemId og har sidst set på en fysisk lønseddel for en del år siden.

    Timelønnen er lav, ledelsen vil gerne hæve den og det lyder jo godt. Dog er det sådan at proceduren med egensøgning/forhandlinger ikke er til min fordel, jeg er nok ikke specielt pengefikseret eller karriereegnet, så de krav jeg burde sende ledelsen via sekratariatet der nu forhandler for mig i kirketjenderforeningens regi, er ikke fremsendt i noget år af de 6 år, jeg har været ansat.
    Startlønnen for en fuldtidsstilling ligger som ses på:
    http://www.kirketjener.dk/stillingsannoncer
    En stilling som kirketjener ved Middelfart Kirke er ledig og ønskes besat pr. 1. januar 2017.

    Vi tilbyder en 37 timers stilling…
    Årslønnen aftales inden for intervallet 249.025–321.112 kr. kr.
    Der er rådighedsforpligtelse til stillingen. Rådighedstillægget udgør årligt 23.500 kr.
    (Alle beløb i 2012 kr.)

    Kommentar by Peter Buch — 29. oktober 2016 @ 12:54

  51. Advokat og aktiv politiker for et liberalt parti.

    https://no.linkedin.com/in/trond-ellingsen-02995550

    Kommentar by denonde — 30. oktober 2016 @ 11:10

  52. Vores problem er at magten over medierne koncentreres. Det bør altid bekæmpes.
    Det burde således aldrig være sket, at Politikens Hus og J-P blev sluttet sammen. Vi må indse, at det er en illusion af aviserne i Politikens hus og J-P har hver sin redaktion. Flemming Rose viser, at koncernledelsen griber ind i redigeringen af aviserne. Sådan var det også i 30’erne, da koncernledelsen er i hænderne på den radikale ekstremist Erik Scavanius. Sådan er det i dag, hvor Jørgen Ejbøl bestemmer.
    J-P og Politiken og Ekstra Bladet er nu et fedt.

    Kommentar by Niels P. — 30. oktober 2016 @ 20:49

  53. “J-P og Politiken og Ekstra Bladet er nu et fedt.”

    Korrekt, men det er stort set alle vestlige massemedier på tværs af grænser og sprog. Det er nøjagtigt det samme der foregår overalt.

    Kommentar by Balder — 30. oktober 2016 @ 23:38

RSS feed for comments on this post.