2. november 2016

KrD-leder: Globalistiske småborgerlige møder modstand fra danskere med kærlighed til fædrelandet

God leder af Johannes Henriksen i Kristeligt Dagblad – Den nye småborgerlighed

“Religion er noget bras. Kongehuset en bedaget institution, som højst kan forsvares for dets brandingværdi. Og kærlighed til fædrelandet er kun noget, Dansk Folkeparti bruger til at slå muslimer i hovedet med.

Sådan lyder i kort form den nye borgerlighed, som Berlingske har sat sig for at afdække i en serie af debatindlæg og interviews. Her spørger avisen en række progressive og moderne repræsentanter for de højere indkomstgrupper, hvad der skal sættes i stedet for det reaktionære diktum om Gud, konge og fædreland. Det bliver i forskellige aftapninger til noget med et globalt fællesskab, arbejde og karriere som identitetsskabende og så lidt lækkert design og god mad oven i hatten. Den nye borgerlighed er ikke national og patriotisk, men et ‘globalt projekt’, som det hedder.

… Ikke desto mindre findes der en stor gruppe af danskere – i og uden for København – for hvem denne nye småborgerlighed nok lyder lidt fattig. Og som, selvom de måske næppe vil bruge paroler som Gud, konge og fædreland, vil fastholde, at religion er en væsentlig del af mange menneskers liv. At kristendom er en væsentlig del af det danske samfund. Kongehuset en del af den danske historie og nutid. Og kærligheden til fædrelandet lige så naturlig som at trække vejret.

Ikke i opposition til globaliseringen som vilkår, eller fordi de ønsker, at Danmark skal lukke sig om sig selv, men fordi det er her, de bor, her de er blevet til dem, de er. Og her dem, de elsker og mindes, har levet, lever og dør. Hvor arbejde og karriere sagtens kan give mening, men ikke er meningen med livet.”

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/77571/trackback

10 Comments »

  1. “Og kærlighed til fædrelandet er kun noget, Dansk Folkeparti bruger til at slå muslimer i hovedet med.”

    Tusind tak, Johannes Henriksen. Det skulle Hvidsten-gruppen og andre patrioter have hørt, før de altså blev henrettede.

    Hvor lavt kan man synke? Og måske den tåbelige Henriksen kunne oplyse de uvidende danskere om, hvad der er meningen med livet??

    Kommentar by Henrik Petersen — 2. november 2016 @ 16:47

  2. Nærmere end en “ny småborgerlighed” er der vel tale om den klassisk borgerlige liberalismes naturlige kulmination i en globalistisk-kapitalistisk utopisk verdensorden.

    Denne udvikling er slet ikke “ny” eller “småborgerlig”, men slutstenen for den storborgerlige kapitalistiske verdensrevolution.

    Den utopiske liberale individualisme (drømmen om verdensborgerskabet) går således mod sin afslutning, i en nedsmeltning af kaotisk multikultur og blodig etnisk strid.

    Kommentar by Ich bin Allah (Akbar) — 2. november 2016 @ 16:49

  3. Sorry, åbenbart ikke Henriksens opfattelse men en række ‘progressive og moderne’.

    Kommentar by Henrik Petersen — 2. november 2016 @ 16:50

  4. Til 2 Ich bin Allah
    Jeg så i sidste øjeblik, at du har skrevet det samme som jeg her, men I får det allligevel:
    Adjektivet “global” er så nyt i sproget, at det ikke er kommet med i “Ordbog over det danske Sprog”, men det er naturligvis formet ud fra det latinske ord globus, kugle og er vel først blevet brugt hos os som fremmedord, fra fransk eller engelsk?
    Adjektivet hænger tydeligvis sammen med den seneste politisk hyldede illusion: Een verden illusionen, i yderste konsekvens den kommunistiske ideologis slutmål, et kæmpe fællesskab styret af nogle få udvalgte (i FN ? eller i storfinansen? eller bare en enkel mand, en diktator, en despot, en tyran?). Uden et jerngreb vil det næppe kunne lade sig gøre.
    Det globale, det altomfattende, er ikke en naturlig tanke. I naturen gælder først og fremmest tanken på “mig selv”. Mig eller rettere JEG skal overleve. Fællesskabet – det globale – strækker sig fra mig og mit ud i familien og så til slægten og videre ud til “staten”, men med stadigt tyndere blod. Vi ejer i fællig en masse ting, vejene, jernbanerne, havnene, etc. etc. Vi har et fælles ansvar for det altsammen, men vi passer mest på det, der er os nærmest, som hører til os selv eller slægten.
    Adjektivet “globalt” skal indøves politiskt indtil det ikke mere er til at komme udenom. Indtil vi får den een verden, storfinansen fabler om.

    Kommentar by Gertrud — 2. november 2016 @ 18:31

  5. Min fædrelandskærlighed får mig til at arbejde for afskaffelse af gud og konge.

    Kommentar by Antikunststøtte og afhængig af kunststøtte. — 2. november 2016 @ 18:36

  6. 1. Kær est du, fødeland, sødt er dit navn,

    til dig står dine sønners stærke længsel,

    med lønlig magt vi drages til din favn,

    hvert andet land mod dig er kun et fængsel.

    2. Kun der er våren i sin fulde pragt,

    kun der i al sin ynde somren smiler,

    og skøn er selve vintrens hvide dragt,

    når den på vore barndomsegne hviler.

    3. Ja, skøn er fjeldet med sin top af is,

    skøn er den dal, som fossens bølge væder,

    den gule ørken er et paradis,

    når den har skuet barnets første glæder.

    4. Min fødestavn er lyngens brune land,

    min barndoms sol har smilt på mørken hede,

    min spæde fod har trådt det gule sand,

    blandt sorte høje bor min ungdoms glæde.

    5. Skøn er for mig den blomsterløse vang,

    min brune hede er et Edens Have:

    Der hvile også mine ben engang

    blandt mine fædres lyngbegro’de grave.

    St. St. Blicher, 1814

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 2. november 2016 @ 19:13

  7. “fordi det er her, de bor, her de er blevet til dem, de er. Og her dem, de elsker og mindes, har levet, lever og dør.”

    Godt skrevet. Disse Grundtvig ord kan passende stå sammen med det:

    “At bygge og bo i sin fader og farfaders gård, at have haft forældre, som ligger med æren i deres grav, samt at leve i det håb, at kunne engang, når Herren kalder, hvile sine ben i fred ved siden af deres, og efterlade sine børn det faderlige hus og et ærligt navn til arvegods, det er en lykke, hvorpå alle fromme og kærlige hjerter sætter besynderlig pris”

    -Danmarks krønike, 1818.

    Kommentar by Michael Jensen — 2. november 2016 @ 21:40

  8. Forbyd skat ! ! !

    Kommentar by Nielsen — 2. november 2016 @ 22:07

  9. Tante Berlinger har udviklet sig til en batikheks.

    Kommentar by traveler — 3. november 2016 @ 00:54

  10. Tante Batikheks

    Kommentar by traveler — 3. november 2016 @ 02:31

RSS feed for comments on this post.