7. september 2009

Jacob Mollerup, DR: Afsløringen af Ramsdals lovbrud var journalistisk betænkelig

Medierne gør sig store anstrengelser for at forsvare Kirkeasyl og Per Ramsdal, og det er ligefør DR når på højde på Politiken. DR bruger ofte skjult kamera, blandt andet i Kontant, hvor de sidste år filmede og viste skjulte optagelser af DR-journalisters deltagelse i en husfremvisning. Målet var her at afsløre, hvorvidt et ejendomsselskab gav vildledende oplysninger om husenes energiforbrug.

Fra DR Online – Kritik af journalist-opkald til præst.

“Det var i strid med god presseskik, da en journalist fra dagbladet B.T. i sidste uge ringede til den omstridte præst i Brorsons Kirke i København, Per Ramsdal, og udgav sig for at være flygtningeven, der ville hjælpe med at skjule udviste irakere.

Det mener en af Danmarks førende mediejurister, Oluf Jørgensen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole…

Hos Danmarks Radio, som i flere tilfælde har anvendt skjult kamera, er man også betænkelig ved B.T.’s fremgangsmåde.

– Her gælder samme regler som skjult kamera. Man skal kun anvende den slags metoder, når alt andet er umuligt, og hvis det har en afgørende samfundsmæssig betydning. Det har det ikke i dette tilfælde, siger lytternes og seernes redaktør i DR, Jacob Mollerup, til Kristeligt Dagblad.”

Mere.

  • 7/9-09 Kristeligt Dagblad – Eksperter: Avis bryder presseetik (Lasse Jensen, Jacob Mollerup – DR).
  • Oploadet Kl. 13:02 af Kim Møller — Direkte link33 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/7778/trackback

    33 Comments »

    1. Jeg ved ikke om dette emne har været oppe og vende på Uriasposten.

      Men nu vi er ved hele sagen om disse afviste Irakiske asylansøgere, så har Inge Genefke, (Rehabiliterings-og Forskningscentret for Torturofre), jo som bekendt anmeldt Birthe Rønn Hornbech for tortur.

      Den gode Inge Genefke bliver jo i de Danske medier behandlet med nærmest underdanig ærbørdighed, men det hele denne ‘aura’ af respekteret ekspert går noget af Fru Genefke når man graver lidt i hendes øvrige ‘aktiviteter’. Det viser sig nemlig at den gode Fru Genefke er en af disse ‘loonier’ der søger ’sandheden’ om det der skete 11/9-2001. Denne forening kræver en “tilbundsgående og ny undersøgelse af, hvad der skete denne skæbnesvangre dag, der jo som bekendt i daglig tale bærer benævnelsen ‘9/11′”:

      http://www.911avisen.dk/911_danskere-for-911-sandhed.html

      Så Inge Genefke har altså hang til konspirations-teorier, hvilket Rønn Hornbechs ministerium nok bør fremhæve såfremt Danmark og integrationsministeriet bliver hevet for en international domstiol.

      Kommentar by JensH — 7. september 2009 @ 13:20

    2. Det er skræmmende at politikkerne ikke går ind i DDR og kræver at de bliver publicservice, som grundlaget for deres milliard tilskud jo kræver de skal være. Vi oplever jo igen og igen, at journalister frådende angriber regeringes politikkere med løgne, mens de glatter ud når Villy Løwn og HTS igen igen er kommet galt afsted. Ligeledes er hele deres proislamisering af DK jo også noget betækelig, hvorfor er Islam det eneste vigtige i DDR verden, hvad med allah de andre religioner?

      Men det er vel af samme grund, som regeringen aldrig tør rydde op i det offentlige, de er bange for at miste stemmer og så må Kristian Jensen jo bare leve med at blive svinet til i primetime.

      Jeg ved ikke om man kan se presselogen fra tv2 knuzzzzzzzzzz online, men der havde de også en DDR dame inde igår og hendes undskyldninger, blandet op med politikkens mands bortforklaringer får mig til at fortryde at jeg lavede lektier med mine unger mens det kørte i baggrunden, for ellers ville jeg være død af grin, hvis jeg kunne have fanget alle deres latterlige argumenter

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 7. september 2009 @ 13:31

    3. Kan vi ikke bare lukke asylsystemet helt, så vi kan blive fri for disse tåbelige, langtrukne sager? Senest er der seks folketingsmedlemmer (plus et EP-medlem), der opfordrer til at bryde loven af hensyn til disse ‘asylansøgere’, der forlængst skulle have været sendt hjem.

      De seneste årtier har bragt masser af flygtninge og masser af problemer til Danmark. Vi har brug for en pause.

      Kommentar by Henrik R Clausen — 7. september 2009 @ 13:33

    4. “AFGØRENDE SAMFUNDSMÆSSIG BETYDNING! ?????????????
      Er manden da rablende gal?
      Selvfølgelig er han det, ellers havde ikke den post på DDR, som han har.
      Hele showet omkring Enhedslistens præst har betydning for eftertiden.
      Når DDR laver skjult kamera, vedr. en hushandel ? Ja, hvad så?
      Har det samme betydning ???
      Næppe.
      Hvor er det dog falsk og forlorent

      Kommentar by ramses-2 — 7. september 2009 @ 14:36

    5. Dobbeltmoralske hyklere. Så enkelt kan det siges. Bwemærk hvirdan det ved dygtigt spoin er lykkedes at fjerne fokus fra Per Ramsdals løgn, og hvem der tilkaldte enhedslistens terrorkorps, til om politiets videokamera var i stykker eller ej, hvor mange de havde med, og om der er tidsangivelser på billederne. Næste trin er så at forsøge at få hængt BT ud for brug af skjult kamera, det var vist mere en båndoptager de brugte, men lad nu det ligge.

      Nu er Ramsdahl sendt på 3 ugers ferie, betalt af hvem?, Men jeg tror der er en del der har sat kryds i kalenderen omkring 28/9

      Kommentar by PeterK — 7. september 2009 @ 14:40

    6. @Henrik

      Vi kan fjerne begrebet de-facto flygtninge, der anvendes om mennesker der bare banker på og siger ASYL. De siger ikke engang asyl – tak. Man kan også sende dem hjem, der tages med falske papirer, og det er spændende at se, hvad der sker med de 11 der kom fra Athen og som blev pågrebet i Kastrup Jeg ved ikke hvorfor de skulle til Sandholm og anklages for dokumentfalsk. Hvorfor kom de ikke bare på det næste fly tilbage til Athen, sammen med en besked om dokumentfalsk til de græske myndigheder?

      Jeg tror ikke man kan finde ret mange hundrede mennesker i Danmark, der vil være imod at vi tager FN’s kvoteflygtninge, med alle de forbehold man nu er nødt til at tage overfor FN. Jeg tror heller ikke der vil være den store modstand mod at tage flere.

      Derimod tror jeg, med en sandsynlighed tilnærmende vished, at der er massiv modstand mod flere såkaldte palæstinensere eller palarabere, og andre muslimer. Af grunde som man kun kan spekulere i, er der i magtens centre stor frygt for at sige tingene som de er, som senest demonstreret af Londons borgmester, blogget af Kim.

      Her på stedet er dokumenteret flere absolut tænkelige årsager, såsom olieaftalerne først i 70’erne, Moslim Brotherhood, skjulte dagsordener og vedtagelser i EU, ligesom der må ligge en skjult regel på avisredaktionerne om ikke at bringe kritiske indlæg om, euromed og andre artige ting der er i støbeskeen. Vi har i høj grad brug for et par whistleblowers rundt omkring.

      MF’er der opfordrer til at bryde de love de selv har været med til at vedtage, burde vippes ud af Folketinget som uværdige. Det er muligt man er uenig og man havde alle muligheder for at påvirke op til vedtagelsen, men at modvirke loven efter vedtagelsen er simpel illoyalitet. Hvis jeg havde en medarbejder der gjorde sådan, så sad vedkommende ude i sin bil med 3 måneders løn hurtigere end man kan sige enhedslisten. Der er ikke de store problemer med at hælde MF’er ud hvis det drejer sig om trafikuheld og den slags, men når det handler om illoyalt at underminere Tinget, er der -lad os kalde det – en vis grad af ubeslutsomhed.

      Kommentar by PeterK — 7. september 2009 @ 14:46

    7. 1.JensH. Interessant info. Jeg har lidt den samme oplevelse af Inge Genefke, men at hun skulle være ‘9/11 benægter’ er noget af en overraskelse. Jeg blev for nogen tid siden noget forundret over at erfare at Rehabiliterings-og Forskningscentret for Torturofre bliver ledet af en person en marxistisk med en fortid i DKP (på den anden side har hans måske haft særlige ‘tekniske’ kvalifikatione!sic). At telefonere til Per Ramsdal og udgive sig for én, der gerne ville hjælpe afviste irakiske asylansøgere er en meget ‘mild’ form for undersøgelse og slet ikke sammenlignelig med at hænge helt ‘uskyldige’ (altså folk, der slet ikke selv har ført sig frem på en sag)folk ud med skjult kameraoptagelser. Det er nærmest et velovervejet telefoninterview og helt inden for lovens rammer. Det er tilladt for enhver at optage sine egne telefonsamtaler uden at meddele det til den man ringer op. Det må derfor også være tilladt at offentliggøre et referat af samtalen, hvid der iøvrigt ikke er noget injurierende ved samtalen. Her var det godt at BT fik Per Ramsdals hykleri afsløret yderligere for dem, der ikke allerede kunne se det. Som sagt mener jeg folkekirken burde sende Per Ramsdal på mission i Irak. Der kommer hans uomtvistelige engagement til sin ret.

      Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 7. september 2009 @ 14:52

    8. At hr. Mollerup mener det er sådan, gør jo ikke at andre nødvendigvis er enige.

      http://www.jacob-ludvigsen.dk/?Rif%2C_Raf%2C_Ruf
      Citat derfra:
      Hvis man har spillet en rolle på den offentlige scene, må man også acceptere, at ens liv og levned udforskes, vi bør ikke forbyde historieskrivning.
      citat slut.

      Kommentar by Peter Buch — 7. september 2009 @ 14:54

    9. Jeg er begyndt at spekulere over, hvor tæt vi er på en borgerkrig. De statsejede Mastodonter, DR og Tv2, er godt igang med at puste til ilden med deres asyl føleporno istedet for retssamfund. Ser de nogen numerisk grænse for, hvor mange vi kan give asyl i DK? spørger jeg tit migselv. Er de lemminger på fast rute til udspring over klippen? Højt profilerede kritikere af den muslimske indvandring, Muhammed eller Islam bliver overfaldet af både danske og muslimske indvandrere og nogle må have politibeskyttelse. Hvad bliver det næste? Som Søren Pind siger: “…den stank af ekstremisme, der står fra den yderste venstrefløj …”. Den er farlig og før vi aner det kan det ende galt og det danske demokrati er en saga blot. Borgerkrigen er ikke lige om hjørnet, men den er underligt nok tættere på idag end den har været siden 50-erne og måske 60-erne, hvor befolkningen alt andet lige gns var mindre uddannet og mindre velhavende. Hvordan stopper vi denne ‘dødsspiral’? Måske mangler de spænding i tilværelsen? Og begynder at længes efter krig? Er det sådan velfærdsstaten ender? Klima-mafiaen er på vej i samme retning og er nu begyndt med hærværk mod helt lovlige off-roadere. Und so witer und sofort…

      Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 7. september 2009 @ 15:51

    10. De bedriver jo politik, når de ikke mener
      “det har en afgørende samfundsmæssig betydning”. For det har det, for det flertal der støtter dansk udlændingepolitik. Havde det været skjult kamera imod Birthe Rønn, så havde de nok ment det var “ok”. Så hyklerisk er venstrefløjen.

      Kommentar by Taffadil — 7. september 2009 @ 15:56

    11. -> #9 anti-marx anno dazumahl

      “Hvordan stopper vi denne ‘dødsspiral’? Måske mangler de spænding i tilværelsen?”

      Det er jo lidt svært og se hvordan de to fløje skal kunne snakke sig til rette om et kompromis. Du kan jo ikke på de ulige dage have fri indvandring og multikultur, og så på de lige dage have lukkede grænser og krav om assimilering af allerede herboende udlændinge. Du kan ikke den ene dag have en dhimmi-agtig tilgang til islam, mens du den næste har en DF-holdning til islam.

      Jeg deler din bekymring for hvordan dette ender, men omvendt kan jeg -som sagt- ikke se noget muligheder for et kompromis mellem de to fløje. Jeg er ihvertfald ikke til sinds at ‘bøje af’ på mine holdninger når det kommer til indvandring fra den muslimske verden,(via asylsystemet), og jeg mener jeg sagligt kan begrunde min modstand med de erfaringer vi har gjort os mht. indvandring fra den del af verden gennem de seneste 40 år. Jeg tror vi må konstatere, at det er virkelig er bleet til ‘winner takes it all’, selvom dette med at finde et nationalt kompromis ligger dybt i mange Danskere.

      Kommentar by JensH — 7. september 2009 @ 16:09

    12. “God presseskik”.

      Så det er PRESSEN selv der skal bestemme, hvilke LOVLIGE metoder til afsløring af venstrefløjs-ulovligheder der nu er acceptable?

      Kommentar by DaLi(gæst) — 7. september 2009 @ 16:23

    13. “Det var i strid med god presseskik”

      Det var det åbenbart ikke, da EB brugte samme metode vedrørende indmeldelse i DF. Hvor journalisten udgav sig for at være nynazist med mere, og nogle DF kredsformænd blev sendt på permanent ferie

      Kommentar by tavsen — 7. september 2009 @ 16:34

    14. A hvaba’ Mollerup???????

      Det har ikke samfundsmæssig betydning at én af landets præster bryder loven, lyver i pressen om politi der skulle storme ind i kampuniformer mv. ?????????

      Kommentar by Cicero — 7. september 2009 @ 16:55

    15. Ej skal det glemmes at samme hr. Mollerup var og givetvis ER en forbenet stalinist.
      En ret så kendt (læs: BERYGTET) DKPér.
      Og disse er der en del af i DDR.
      Kan man vente andet fra den klovn?
      Næppe.
      Det værste er at ingen politikere tilsyneladende er opmærksom på fænomenet.
      I lighed med at Ib Nørlund, Aksel Larsen og andre fra dette så demokratiske parti, lod oplysninger fra Udenrigs Politisk Nævn, gå direkte til Moskva.
      Hvorfor bliver ingen stillet til ansvar?
      Og nu dette med ham Mollerup.
      Men det er ikke overraskende, jeg har ikke ord, så vred er jeg.

      Kommentar by Vagn Jensen — 7. september 2009 @ 17:46

    16. DR udtaler sig gerne om etik. En institution der har brugt flere milliarder kroner på at bygge et nyt DR hus og tårnhøje lønninger til journalister. De mange, mange penge kunne have været brugt til mange andre og mere frubtbare og rimelige mennesker og ting. F.eks. til bedre sygehuse, skoler, plejehjem, børnehaver, politi, kunstmuseer, børnehjemsbørn, ulandshjælp osv.

      Kommentar by Janne — 7. september 2009 @ 18:31

    17. frubtbare = frugtbare

      Kommentar by Janne — 7. september 2009 @ 18:33

    18. Oluf Jørgensen har repræsenteret SF i 1970erne. Jacob Mollerup var kommunist. Det er “sjovt” som personer af en særlig observans har det med at komme frem i medierne. Især i DR, som oven i dette ser ud til at have den slags observans som ansættelseskriterium.

      Kommentar by Mallebrok — 7. september 2009 @ 20:02

    19. Jeg ønsker ikke et samfund, hvor menneskers jobmuligheder afhænger af deres politiske tilhørsforhold, men man må konstatere, at kommunister næsten altid er hårrejsende stupide og burde holde sig til manuelt arbejde. Dette gælder i hvert fald for Mollerup, hvis han kan påstå, at lovbrud i forbindelse med illegal indvandring er af mindre samfundsmæssig betydning end en ejendomsmæglers små fupnumre.

      Der er selvfølgelig også den anden mulighed, som er, at han udemærket ved det og blot for enhver pris ønsker at støtte en samfundsundergravende aktivitet med det formål at omstyrte samfundet som vi kender det.

      I så fald er han ikke dum, men blot et dumt svin.

      Kommentar by Mackety — 7. september 2009 @ 20:41

    20. Ps. Jeg vil godt tilføje, at uanset om det er det ene eller det andet, så bør DR nedlægges hurtigst muligt og de penge der spares det første år kan meget passende gå til at bygge en kollosal skamstøtte over kommunismens forbrydelser.

      Kommentar by Mackety — 7. september 2009 @ 20:43

    21. Egentlig synes jeg også at skjult kamera med løgnehistorier er fordækt og usympatisk. Men de kan jo bruges til at afsløre løgne fra offentlige personer, som i dette tilfælde.

      At DR går i offensiven på denne historie er bizart. Tænk på hvor mange gange DR og TV2 har vist samfundsmæssigt uinteressante men ofte dybt forargende skjulte optagelser af salgspersonale eller håndværkere. Og så protesterede de heller ikke da en journalist udgav sig for at være (forhænværende) nazist og søgte optagelse i Dansk Folkeparti.

      Mollerups valg af ‘problemer’ at gå ud i offentligheden med er sandelig indikativ for hans politiske ståsted. Han har nok ikke bevæget sig så langt fra dengang han var underviser på en østtysk partiskole og medlem af DKP.

      Kommentar by Frihed — 7. september 2009 @ 20:55

    22. Hvad er det for noget vrøvl..

      Der findes ikke “presseskik” i Danmark. Med sozi-kulturen har usmageligheden ingen bundgrænse. Det har de jo vist os i årevis, især med Pia-hetzen.

      Og hvis den findes, så lad os få den på tryk, denne mystiske “lov”, som går helt uden om lovgivningen og domstolene.

      Hvis der er en pressekik, så er det at man ikke må angribe magtparnasset, ikke angribe DR og ikke angribe Politiken.

      Det hedder faktisk noget andet: Censur.

      Kommentar by Eric Heath — 8. september 2009 @ 00:10

    23. P.S

      Man skulle faktisk tro at DR og Politiken var en kirke. Med Plummer som pave. Pave Plummer, plummerpaven.. ha ha…

      DR er vogternes råd. Politiken er barth-partiet. Thøger Sadam-faden…

      Opgøret med DR, minder om reformationen af den katolske kirke. Umådelige rigdomme og griske præster, der holder på deres, uanset hvad, bare for stadig at kunne klaske røven i magtens taburetter.

      Luk lortet.

      Kommentar by Eric Heath — 8. september 2009 @ 00:15

    24. Noget tyder på at DR føler sig usårlige, en stat i staten. De fremturer også om politiets video nu er “selektiv”, om der var mere end et kamera, og om der var tidsmarkeringer på optagelse.

      Samme DR som gang på gang er taget med fingrene dybt nede i klippemaskinen: dagplejemoderen på Mors, den heroiske indkørsel til Irak der viste sig at være udkørsel, følelsespornoen, de friserede interviews med dem med de rigtige meninger, og slagtningen af dem med de forkerte meninger. De dumme svar man får ved klager over tenditiøse udsendelser hvor den ansvarlige redaktør altid forsøger de billigste tricks, DR som aldrig i nyhedsudsendelserne holder aftalen i public service kontrakten, som er DR’s eneste legitimation for at opkræve licens – der i parantes bemærket officielt aldrig har med DR’s udsendelser at gøre. Hvis de havde, kunne man forlange pengene tilbage hvis udsendelserne ikke holdt sig til kontrakten, eller der er strejke. Derfor er licensen koblet op på internetadgangen, som man skal langt ud i hampen for at argumentere at den har noget med DR at gøre, og mange vil have den over skatten, “det er jo det nemmeste når vi allesamen bruger det”, hvilket helt klart viser at man intet har forstået.
      Væk med tvangslicensen, lad os få pay per view. Samme model som i kiosken eller boghandleren: Man betaler for det man bruger, og betaler ikke for det man ikke vil have. Ren markedsøkonomi tak. Lad falde det som ikke kan stå, som der står i en af de gamle arbejdersange.

      Kommentar by PeterK — 8. september 2009 @ 00:19

    25. Det er oplagt at medie området kunne indføre, at man betalte for det man bruger.
      Det er dog nok svært i et land hvor politikere fra alle partier er så glade for at fordele andres penge. For mig at se er det en af de ting, de valgte næsten alle er rigtig meget glade for, og hvem vil mene at ikke også de, de valgte repræsentanter- skulle være glade?

      En mente de kunne være glade for noget andet. Fin idé.

      Kommentar by Peter Buch — 8. september 2009 @ 06:30

    26. Til anti-marx anno dazumahl,

      Dine bekymringer er meningsfulde, synes jeg. Se på historien under eksempelvis Roms forfald. Gamle storriger, hvor filosofi, anstændighed, moral og stoicisme samt en national værdistolthed engang florerede, går på et tidspunkt ned ad bakke og smuldrer hen.

      Disse nedgangsmekanismer er temmeligt ens og ligner (desværre) vores egen kultur p.t.: følelsesporno, holdninger til salg, landsforædderi, alt for 15 min. berømmelse, umiddelbar behovstilfredsstillelse, ansvarsforflygtigelse, kujoneri etc. etc.

      Også jeg forsøger at gøre noget ved det. Men vi er oppe imod stærke kræfter.

      Kommentar by martin richardt — 8. september 2009 @ 07:52

    27. 11.JensH. Jeg er enig. Jeg kan heller ikke gå på kompromis og tilslutte mig nogen yderligere muslimsk indvandring – sporene skræmmer i den grad. Jeg er blot chokeret over, hvor let mange af tilhængerne af øget/fri asyl, der uden videre dropper demokratiet og over hvordan de statsejede medier DR og Tv2 hepper dem op til det. En vis del (25%?) af befolkningen er tilsyneladende hetzet op til, at lovbrud er OK? Omvendt er det tankevækkende, at det er nogle af de højt profilerede modstanderne af islamiseringen af DK – som kun bruger demokratiske argumenter – der bliver overfaldet og må have politibeskyttelse. Jeg synes det er utroligt, så let de statsejede medier tager, at der er danskere, som ikke har gjort en kat fortræd og blot har benyttet ytringsfriheden, der må have politibeskyttelse i dagens DK. Dødsspiralen? Vi er vist allerede kommet langt ud? Og hvor langt er vi fra ‘the Tipping Point’ hvor borgerkrigen bryder ud? Point of No Return? Det er set før i historien.

      Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 8. september 2009 @ 09:16

    28. 25.martin richardt. Enig. Som du nævner. er der skræmmende historiske eksempler. Principielt må vi jo efter min opfattelse nøjes med at råbe op, så længe der er demokrati. Men var der ikke også en slags ‘demokrati’ under den tyske besættelse? Vi kan en dag stå i samme svære dilemma som dengang?

      Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 8. september 2009 @ 09:26

    29. Jo, på sæt og vis demokrati, repræsentativt demokrati hvor de valgte definerer hvad de synes er bedst for Danmark, hvad de lovgiver om og få spørgsmål sendes til folkeafstemning- det er ikke forandret meget siden enevældens ophør.

      Regeringen fortsatte i ændret form, statsminister Stauning “protesterede” mod besættelsen, regeringen havde år tilbage ved den førte politik umuliggjort reel militær modstand, der udført overfor et større tysk angreb under alle omstændigheder blot kunne have medført en udsættelse af tysk magts reelle overherredømme på syd-dansk territorie.

      Udenrigsministeriets Pressebureau koordinerede censur, tyske udgifter blev ved diverse kredsløb pålagt Danmark og skatteyderne måtte således betale, der blev afholdt valg 1943 og valgresultatet var nogenlunde som det forrige.

      Et lovligt parti blev 1941 forbudt, modstandere af besættelsen blev forfulgt, overfaldet, tortureret og dræbt, modstandsbevægelsen likviderede nogle, men som hr. Dyrberg fornylig sås sige det på Snaphanen, skulle de nok fra modstandsbevægelsens side- have likvideret flere.

      “Når jeg tænker tilbage, skulle vi nok have likvideret nogle flere stikkere. Det var faktisk alt for få, vi fik ram på” http://snaphanen.dk/2009/08/29/hædersmanden-gunnar-dyrberg/#more-38898

      Fra wikipedia:
      Da de danske politikere ikke ville opfylde de tyske krav om mødeforbud, udgangsforbud, strejkeforbud, pressecensur, særdomstole og dødsstraf for sabotage, afsætter tyskerne den danske regering den 29 august 1943. Da kongen ikke modtog noget ønske fra regeringen om at træde tilbage, blev den formelt set ”hvilende” indtil befrielsen i maj 1945.
      (Pressecensur fandtes allerede, der er tale om en skærpelse af de allerede eksisterende bestemmelser og procedurer. PB)

      Den 31. maj vedtog Rigsdagen ”landsforræderiloven”, som blev det juridiske grundlag for opgøret med store og små kollaboratører. Da man valgte at behandle sagerne om de ”små fisk” (stikkere, medlemmer af terrorbevægelser, danske SS-folk osv.) først, var befolkningen vrede aftaget i betydelig grad, inden man kunne behandle sagerne mod landsforrræddere hos erhvervslivet og i administrationen. Dette medførte, at erhvervsledere, politikere og embedsfolk i vidt omfang gik helt fri af retssager, mens andre fik ganske små domme. Disse forhold kan endnu ikke afklares, da kildematerialerne stadig ikke er tilgængelige for offentligheden[25]
      25 ↑ Jf. Arkivloven af 6. juni 2007, især §§ 23-27, der har været administreret meget stramt af de danske arkiver.

      Kommentar by Peter Buch — 8. september 2009 @ 11:43

    30. 29.Peter Buch. Interessant og rigtig beskrivelse af demokratiet i vanskeligheder eller ude over kanten under besættelsen? Det er nok et personligt, moralsk problem, at fastslå, hvornår demokratiet ophører og den væbnede modstandskampen begynder. (Hører just i P1 Debat Præsterne Leif Bork Hansen og Edith Tingstrup om civil ulydighed). En dag må vi modstandere af ulovlig indvandring også sige nej. Hvornår?Det må vi hver især gøre op med os selv, men desværre har mange fra indvandrerlobbyen allerede smidt demokratiet på møddingen og de er begyndt at kridte banen op for en kommende borgerkrig. Måske kryber de tilbage i hulerne, når kuglerne begynder at flyve endnu tættere på gader og veje i DK?

      Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 8. september 2009 @ 12:28

    31. PS. DR’s ordstyrer hjalp behændigt Leif Bork Hansen ved at trække nazi-kortet.

      Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 8. september 2009 @ 12:58

    32. Sandt nok. der er mindst udførligt skildret dels det personlige – at hver især kunne/kan for demokratiet specifikt bedømme sagerne- om demokrati var eksisterende efter 9. april, og hvad vi i givet fald såfremt vi fandt, at det var ikke blevet bedre i hvert fald med tyskerne her, hvad vi så kunne/kan gøre for at få det fremmet.
      Dels er der en debat og en herskende holdning og eksisterende lovgivning i samfundet, som kan følges, man kan være enig med de fleste eller have varierende syn på et eller flere del-aspekter i problematikken, man kan desuden overholde eller overtræde samfundets lovsatte rammer og bestemmelser.

      Mit umiddelbare forslag er flere folkeafstemninger. Herover for står, at de fleste valgte er uvillige til at afgive en gang opnået magt. Efter min erfaring, dette kan støttes af belæg i mængder.

      Mere magt til borgerne mindre til politikere vil være resultatet af flere folkeafstemninger hvor vælgerne bestemmer.

      At demokratiet indført betød der derved var flere, end de tidligere få, der kunne være ved roret, tror jeg er en stor del af problematikken.
      Ingen siger vist (højt) at flere ikke kan være ligeså tåbelige som få.
      De er blot numerisk flere tåbelige.

      Som en af Mathias Lüttichaus efterkommere, der var en af de elleve mænd, der stemte imod Grundloven, fordi den for ham at se gik meget videre i demokratisk retning, end det efter hans anskuelse var nationen tjeneligt, anser jeg, han havde noget lignende det nævnte numeriske aspekt med i sin vurdering.

      Men demokrati er dog for mig at se en glimrende idé. Navnlig med masser af afstemninger.

      Kommentar by Peter Buch — 8. september 2009 @ 15:49

    33. Lagde en del af ovennævnte i let redigeret form plus lidt mere i kommentar på:
      http://www.business.dk/article/20090908/okonomi/90907145/

      Kommentar by Peter Buch — 9. september 2009 @ 09:16

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper