22. november 2016

Demografi: Zainab, DR’s nydanske rollemodel til sine ‘irriterende dansktalende’ børn – “Tal nu farsi…”

DR modstiller en midaldrende dansk grillbarejer med en ung afghansk læge, personificerende den gamle og ‘den nye dansker’. I virkeligheden forholder det sig omvendt. Brøndby Strand er i kraft af indvandringen, blevet et postnummer hvor uddannelsesniveauet er lavt og arbejdsløsheden høj. Det er således på ingen måde en succeshistorie, men fra punktum til punktum historien om et tabt område.

Den vinkel fremgår ikke af artiklen, der omvendt fortæller, at børnenes hudfarve ikke er et problem, men i øvrigt tørt dokumenterer at der i social henseende hersker en ‘dem og os’-tænkning. Zainab Ali Zada er ikke dansk, og den dag Bitten er lagt i graven, og Zainabs børnebørn kommer i flertal, så er Danmark ikke dansk mere. Blander man en tolerant relativistisk kultur med en benhård imperialistisk, så forsvinder den første.

I et afsnit i Homelands 3. sæson, ser man CIA-lederen Saul konfrontere en nyansat hijabklædt tolk, kort efter et terrorangreb har slået flere af hans ansatte ihjel. Hans vrede kommentar opsummerer alt der mangler i public service-organerne: “You wear that damn thing on your head, it’s a big ‘Fuck you’ to the people who would have been your coworkers.” Fra DR Online – 2660: Danmarks første postnummer med etniske danskere i undertal.

“Danmark har fået sit første postnummer, hvor der bor flere indvandrere og efterkommere end beboere med dansk etnisk baggrund.
Postnummeret er 2660 Brøndby Strand. … DR har været på besøg for at høre beboerne om, hvordan livet og fællesskabet er i et kvarter med over 80 forskellige nationaliteter. To beboere har sagt ja til at vise deres hverdag i området frem.

Den ene hedder Zainab Ali Zada. Hun kom til Danmark fra Afghanistan som 15-årig og arbejder i dag på Holbæk Sygehus som læge på akutafdelingen.

Både Zainab Ali Zadas børn og Bitten Skottes børnebørn går på Brøndby Strand Skole. For en generation siden var det Bitten Skottes børn, der lærte om udsagnsord og brøker i skolebygningerne. …

– Selvfølgelig kan man godt se, at farven på børnene er mørkere end andre steder, men jeg ser det ikke som et problem, siger Bitten Skotte.

[…]

I en af sine tre grillbarer hakker Bitten Skotte løg. Uden for hænger Dannebrog.

Tror du, at dit syn på integration har ændret sig, fordi du bor i et område med mange med indvandrerbaggrund?

– I starten tænkte vi, at der var rigtig mange. Men jeg synes, at man vænner sig til det. Men folk er også blevet mere integreret. De forstår mere af, hvordan man lever i Danmark. Når du ser kvinder med tørklæde eller en kultur, der er så åbenlyst anderledes fra dig, bliver du så ikke nysgerrig og vil med hjem og se, hvordan dine naboer bor?

– Næh. Vi har forsøgt at lave nogle ting i beboerforeningen. Men så giver vi måske for hurtigt op, fordi der kun kommer en 3-4 stykker.

[…]

I stuen slår familien frem og tilbage mellem dansk, arabisk og farsi, der er Zainab Ali Zadas modersmål. Men inde på det værelse, hvor børnene leger, taler de dansk:

– Det er nogen gange lidt irriterende. Så vi siger: Tal nu farsi – I glemmer det. At de lærer farsi, udelukker ikke, at de lærer dansk, siger Zainab Ali Zada. …

Hvor ofte sidder etniske danskere med i sofaen?

– Aldrig. Helt ærligt, ler Zainab Ali Zada.

Bitten Skotte sidder sammen med sin danske familie og venner. Du med dine familie. Ingen omgås andre end egen etnisk klasse. Er det sundt for integrationen?

– Det tror jeg ikke, men sundt for os.

– At vi sidder sammen som familie burde ikke være negativt for integrationen. At vi spiser arabisk og afghansk mad. Man kan ikke fralægge sig alt, hvad folk har i deres baggrund bare for at være integreret. …

Så man behøver ikke at spise frikadeller og kun have venner, der hedder Karen og Peter, for at være dansk?

– Nej. Så længe man er velfungerende i samfundet og er til gavn for samfundet og ikke lever i sin egen lille verden.

[…]

Hverken Bitten Skotte, Zainab Ali Zada eller de andre voksne, DR har mødt i Brøndby Strand, har tætte venskaber på tværs af deres forskellige baggrunde. Men de har en tro på, at det kommer til at ændre sig for den næste generation i postnummer 2660.”

Oploadet Kl. 12:12 af Kim Møller — Direkte link27 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/78232/trackback

27 Comments »

  1. DR Thøger Kirk

    Og jeg som troede, at ”Sku’ Ha’ Gået Til Louise Nielsen” var fri fantasi, men det er det åbenbart ikke.

    DR 21Søndag bevidste det modsatte, den altid yderst politiskkorrekte Korrespondent* Thøger Kirk bevidste at DR Korrespondenter* kunne trænge til et besøg hos brille manden.

    Indslaget havde den ikke overraskende vinkel, at vi oprindelige dansker ikke integrer os med ikke vestlige indvandre (muslimerne). Tydeligst kom det til syne da Thøger Kirk, så at en oprindelige dansker formastede sig til at spise frikadeller, her kom Thøger Kirk straks med det et forslag: ”Kunne I ikke også vælge at servere noget andet end frikadeller” kort efter får han så oplyst at der også serveres Bacon, det lukker så det emne. Nu må alle da kunne se at de er racister.

    Læge Zainab Ali Zada, er bekymret over at hendes barn ikke lære korrekt dansk, fordi der går for mange der taler dårligt dansk i klassen. Jeg ville nok være mere bekymret for alle de piger der er i lejligheden med tørklæde og mode dragt i sort. Der er til at blive trist over, unge piger som kan se frem til et liv i underkastelse. Eneste redning er sandsynligvis at læse til Læge for at undgå, fætter gedehyrde fra bjergsletten.

    Kommentar by Anders Nielsen — 22. november 2016 @ 12:25

  2. “Men de har en tro på, at det kommer til at ændre sig for den næste generation i postnummer 2660.”

    Selvfølgelig gør det det….selvfølgelig gør det det……

    Kommentar by kent — 22. november 2016 @ 12:49

  3. Brøndby Strand=perker ghetto

    Kommentar by Dave — 22. november 2016 @ 13:51

  4. Kommentar by Dave — 22. november 2016 @ 13:51

    Tja, Brøndby Strand var jo et godt sted at bo da det var nogenlunde nybygget, gode boliger og kommunikationer.
    Det samme gælder for Ishøj hvor jeg har boet et par år for snart 20 år siden.
    I dag skal have mindst stikvest på for at røre sig i disse to kommuners kerne!
    Perker ghetto?, nok er der noget om snakken.

    Kommentar by PFEP — 22. november 2016 @ 14:08

  5. Deltag i Uriaspostens store Julelotteri. Du kan deltage en gang om dagen. Hver dag udloddes en svinekam og en stor pose jødekager:

    Gæt hvilken berømt dansk politiker, der for 30 år siden definerede sin udlændingepolitik med ordene:

    ‘Om 20 år er de ligesom os’.

    Kommentar by Bastardo — 22. november 2016 @ 14:27

  6. @4

    Som så mange komuner på vestegnen, blev Brøndby, Hvidovre, Glostrup, Rødovre, Ishøj, osv, osv…oversvømmet med kulturberiger, alt imedens vores politiker bor i krid-hvide nabolag, og deres børn går i privat skoler, langt væk fra muliti-kulti.

    Kommentar by Dave — 22. november 2016 @ 14:33

  7. @6 Dave, vist har du ret, multikultur er godt, bare ikke hvor vi bor!
    Da jeg boede i Ishøj i fortiden, havde noget ledighed på vinteren, jeg er tømrer. Da fik jeg et 3 måneders vikariat som vicevært ude ved nordhavnen, fedt nok, jeg kunne have fået fast, bare jeg havde nogen kursus i Styr og Reguler-teknik (el og fjernvarme.
    Der var ikke penge til det fik jeg at vide og jeg valsede derefter op på rådhuset for at tale med byens stærke mand, Per Madsen om problemet.
    Hag fulgte mig et par etager ned i rådhuset og åbnede en dør hvor der sag måske 20 muslimske kvinder i middelalderen på et danskkursus.
    Per Madsen sagde til mig at de kvinder var han tvunget til at ‘undervise’, men dig kan jeg ikke hjælpe, sådan er loven.

    Nu skal man tænke på at jeg som tømrer betalte en ganske høj skat til kommunen og min sambo kom med + 100000 Sek om året i kommunen!
    Tror du vi flyttede?

    Kommentar by PFEP — 22. november 2016 @ 14:46

  8. > Bastardo 14:27
    Kunne det være Zenia Stampe?

    Kommentar by Henrik Petersen — 22. november 2016 @ 14:47

  9. > Bastardo: Jeg tager lige forskud på i morgen: Mimi Stilling Jacobsen? 99 mod 1 på at det var en kvinde.

    Kommentar by Henrik Petersen — 22. november 2016 @ 14:51

  10. @5 Bastardo

    Der er mange politiske usselrygge, der kunne have sagt det, bl.a.:

    Poul Schlütter, Svend Auken, Kirsten Lee, Ritt Bjerregaard

    Kommentar by der Adler — 22. november 2016 @ 15:24

  11. Et spændende udtryk Thøger Kirk bruger: “etnisk klasse”. I og for sig et meget rammende udtryk, jeg mindes ikke at have set det tidligere.

    Kommentar by Frimod — 22. november 2016 @ 15:47

  12. Danmarks Radio ligner mere og mere en licens finansieret koranskole

    Kommentar by k.m. — 22. november 2016 @ 15:58

  13. “Danskere med muslimsk baggrund kommer til at ligne danskere med kristen baggrund mere og mere.” – “Om 20 år vil vi stort set have glemt snakken om islamfrygt. Vi vil huske den diskussion som noget mærkeligt, vi brugte meget tid på i 00’erne og 10’erne.”
    http://politiken.dk/debat/profiler/zenia-stampe/ECE2193081/jeg-gider-ikke-diskutere-paa-dfs-niveau-laengere/

    Jeg vil godt donere flæskestegen til en Hus Forbi sælger. :)

    Kommentar by Liberté — 22. november 2016 @ 16:00

  14. Gregers Dirkinck-Holmfeld: “Lad os lukke alle muslimer ind og labbe deres kultur i os.”

    Beklager at spolere dine konkurrenceregler, Bastardo, men det vanskeligt ikke at gætte.

    Kommentar by Henrik Petersen — 22. november 2016 @ 16:02

  15. P1 Orientering i eftermiddag.

    En visionær – socialdemokratisk borgmester, der blev hånet i sin samtid som Glistrup, men har levet så længe hans profeti desværre er blevet en realitet – Lyt,lær og handel..!

    http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/p1-eftermiddag-2016-11-22#!/27:21

    14:30
    Kjeld Rasmussen

    Danmark har fået sit første postnummer, hvor der bor flere indvandrere og efterkommere end beboere med dansk etnisk baggrund. Der er i 2660, Brøndby Strand. Oprindeligt var området et sommerhuskvarter i Brøndby Kommune, men i 70’erne blev bebyggelsen Brøndby Strand Parken opført, hvor omkring 75 procent af beboerne i bydelen bor i dag. Dengang hed borgmesteren i Brøndby Kjeld Rasmussen. Den socialdemokratiske borgmester sad på posten i næsten 40 år fra 1966 til 2005, og i den tid blev han indbegrebet af Brøndby. På fredag udkommer portrætbogen ‘Kjeld – Borgmesteren, der skabte Brøndby’, skrevet af journalist og forfatter Henrik Madsen. Vores reporter Jacob Grosen havde tidligere på dagen besøgt Kjeld Rasmussen i Brøndby, for at tale med ham om den udvikling kommunen har gennemgået i det seneste halve århundrede. Medvirkende: Jacob Grosen; Journalist Kjeld Rasmussen; Tidligere borgmester i Brøndby

    #

    Efterfølgende er der et indslag om Breitbart har etableret sig i UK/Europa – Oh Ve oh skræk

    Kommentar by Thorbjørn — 22. november 2016 @ 20:32

  16. DDR tv sendte “Det splittede Danmark” , der toppede i “elsk din perker” program rækken , DDR har sendt og genudsendt alt hvad der er produceret i Europa.
    Men dette prg. tager virkelig præmien i den totale manipulation.
    Bare valget af de 2 familier “helt almindelige muslimske familier” og “”en” undersøgelse viser” “kun 5% af alle ikke vestlige indvandrere er kriminelle” osv .osv.
    Prøv at sammenlig andre DDR / debat med dette prg. “menings manipulatorene” / shadow banning er virkelig rykket ud.
    Jeg synes det er virkelig skræmmende.

    Kommentar by Helge H. — 22. november 2016 @ 21:33

  17. #14 G.D Holmfeld kommentar
    Jeg synes nu ikke at en kultur med Taqyia,Tawria,Kitman og Muruna er noget videre at samle paa,det synes ikke at have virket de sidste 30 aar

    Kommentar by Dunk — 22. november 2016 @ 22:43

  18. Liberté, trods din sympatiske idé, må jeg desværre skuffe dig. Zenia Stampe var kun en lille pige for 30 år siden (læs konkurrencereglerne!).

    Mit gæt er: Birte Weiss

    Kommentar by Hr. Naturli' — 22. november 2016 @ 23:01

  19. Der er desværre fremkommet så mange latterlige udtalelser gennem tiderne – her er en del i en video – https://www.youtube.com/watch?v=45tORlpOtnY

    Kommentar by PBrad — 23. november 2016 @ 00:15

  20. Det mest kvalmende ved udsendelsen var dog hele flokken af småpiger på 8-10 år iført burka.

    Tænk hvor mange indavlede negre de kan nå at producere når de bliver tvangsgift med en retarderet fætter fra landsbyen om et par år.

    Først Brøndby, så Ishøj….de tager en kommune af gangen og overbefolker den med muslimsk kneppeaffald!

    Godt man bor i Udkantsdanmark!

    Kommentar by TH — 23. november 2016 @ 00:36

  21. “arbejder i dag på Holbæk Sygehus som læge på akutafdelingen.”
    Du skal sgu nok ikke lægge dig alvorligt syg i nærheden af Holbæk.

    >5 Bastardo
    Jeg gætter på Mimi red barnet Jacobsen. Jeg så at Henrik Petersen gættede på samme, men det gæt kan ikke anerkendes ifgl. reglerne, da han allerede havde gættet (forkert tror jeg) på Stampe sinken. Og der Adler snyder ved at gætte på 4 på en gang.

    Kommentar by Nielsen — 23. november 2016 @ 01:07

  22. “Den ene hedder Zainab Ali Zada. Hun kom til Danmark fra Afghanistan som 15-årig og arbejder i dag på Holbæk Sygehus som læge på akutafdelingen.”

    Hun er ikke med på listen her – “Opdateret 31.10.16”: http://www.regionsjaelland.dk/sundhed/geo/holbaeksygehus/afdelinger/Akutafdeling/om-afdelingen/Sider/ledelse-og-kontaktoplysninger.aspx

    Jeg kan i det hele taget ikke “finde hende” nogen steder – i sundhedssystemerne. Er det mystisk?

    Kommentar by BE — 23. november 2016 @ 03:59

  23. “Hverken Bitten Skotte, Zainab Ali Zada eller de andre voksne, DR har mødt i Brøndby Strand, har tætte venskaber på tværs af deres forskellige baggrunde. Men de har en tro på, at det kommer til at ændre sig for den næste generation i postnummer 2660.”

    Det kommer ikke til at ske med den nuværende fremherskende kønsmoral og seksualmoral. Det skaber en skarp opdeling mellem dem og os. Og det kan på ingen måde overvindes med mere “inklusion i det danske”.

    Sønner, brødre og fætre vil gå på jagt ude i byen – mens døtre, søstre og kusiner bliver taget ud af cirkulation og holdt i kort snor. Og denne adfærd vil blive retfærdiggjort med henvisning til kultur og islam – og for så vidt også en højere moral. Og det vil skabe splid.

    Kommentar by BE — 23. november 2016 @ 04:30

  24. @7

    Jeps, forstår dig 100%

    De få gange jeg har været på komunden i mit liv, er jeg blevet mødt af det samme syn hver gang.

    En vente-sal fyldt med perker.

    Kommentar by Dave — 23. november 2016 @ 08:39

  25. @ 5, Det var Zinke Gestampo. Jeg er sikker på hun sad ned da hun sagde det, da hun formentlig skal udnytte samtlige ressourcer på blot at holde sig oprejst.

    Kommentar by Wazzla — 23. november 2016 @ 15:18

  26. Hov, for 30 år siden? Stampen sagde det for nylig.

    Kommentar by Wazzla — 23. november 2016 @ 15:20

  27. # 22

    Taqiyya ?

    Kommentar by TH — 24. november 2016 @ 00:34

RSS feed for comments on this post.