24. december 2016

Tanker om Syrien: Om nyhedsværten der berettede, at ‘al-Qaeda-allierede var befriet fra Aleppo’

De senere uger har medierne bragt adskillige nyhedsindslag om situationen i Aleppo, hvad typisk lanceres som en massakre på civile. For det politiske etablissement er Rusland er hovedskurken, fordi de støtter Assad-regimets kamp mod ‘oprørsstyrkerne’, der mere eller mindre er i alliance med Vesten, herunder Danmark. Blandt herboende islamister er hovedskurken Tyrkiet – et islamisk land, der ikke helhjertet støtter ‘oprørsstyrkerne’. Kritikken af Danmark og Vesten er mere afdæmpet: Vi er fjenden per se.

Der er flere konfliktende fortællinger om Assads erobring af det østlige Aleppo, men det er værd at læse førstehåndsberetningen fra den engelske præst Andrew Ashdown.

“… we interviewed several who had arrived only yesterday and today. They all said the same thing. They said that they had been living in fear. They reported that the fighters have been telling everyone that the Syrian Army would kill anyone who fled to the West, but had killed many themselves who tried to leave – men, women and children. One woman broke down in tears as she told how one of her sons was killed by the rebels a few days ago, and another kidnapped. They also killed anyone who showed signs of supporting the Government. The refugees said that the ‘rebels’ told them that only those who support them are ‘true Muslims’, and that everyone else are ‘infidels’ and deserve to die.

Why is it, given that stories about massacres by the Syrian Army are headline news worldwide, and several international media units are in Aleppo, that there is not one international media agency actually at the Registration Centre talking to the refugees themselves? We were the only ones there. Here are people who have lived through it who are keen to talk, yet the media take at face value unverifiable claims by highly dubious sources. The collapse of any form of reliable investigative journalism in a context of global significance is utterly shocking.

I dag, juleaftensdag, fortæller Kristeligt Dagblad, at flere religiøse minoriteter er ved helt at forsvinde fra Mellemøsten. Der er ingen grund til at knuselske hverken Assads Syrien eller Putins Rusland, men der er god grund til at se nøgternt på virkeligheden. Hvorfor støtte morderiske islamister?

Det væsentligste for Danmark ikke hvorvidt Assad er en ubehagelig diktator, men hvorvidt Danmark har interesse i et islamistisk Mellemøsten. Kald mig bare kynisk, men lige her er ‘fred’ vigtigere end ‘frihed’.

I et af de mange indslag på TV2 News om massakren i Aleppo, kunne nyhedsvært Allan Silberbrandt berette at ‘flere al-Qaeda-allierede var befriet fra Aleppo’. Han studsede et sekund, for kunne det virkelig passe, at Vesten dannede front med ‘al-Qaeda-allierede’.

(Nyhedsvært Allan Silberbrandt studser over formulering, direkte på TV2 News, 19. december 2016)

Weekendavisens Anna Libak forklarede lidt senere samme dag ja på spørgsmålet.

Anna Libak, Weekendavisen: … Problemet er bare, at krigen har radikaliseret dem i voldsom grad, så når russerne hele tiden har påstået, at de i virkeligheden er terrorister, og at de er ligeså slemme som Islamisk Stat, så har russerne sådan set fået mere og mere ret. Fuldstændig ligesom krigen i Tjetjenien, hvor i starten – Tjetjenerne, det er sådan nogle der gerne vil være medlem af Europarådet, og pludselig når du går ind på deres hjemmeside, så står der ‘Allah-u-akbar’ som det første. Når du går ind og ser listene over navnene på de oprørsgrupper som befolker det østlige Aleppo, jamen, så hedder de heller ikke ‘For demokrati og basisrettigheder’ eller ‘Til støtte for kvinder’. De hedder sådan noget som ‘Martyrernes Brigade’ og ‘Allahs Fodsoldater’. Og det er der jo nok en grund til. … Hvad hjælper det vi vælter Assad, hvor slem han end er, hvis dem der træder i stedet, sådan set ikke er et spor bedre.

Marie Krarups afbalancerede syn på Rusland, gav hende hård kritik fra konservative Rasmus Jarlov, og partifællen Naser Khader er selvfølgelig heller ikke vild med Rune Selsings modige blogpost – Assad er så langt at foretrække.

“Nå ja, vi tager det ikke så tungt med Al Qaeda længere. Fra at være hovedfjenden for 15 år siden, er der sådan lidt hyggeislamisme over dem i dag. For der er ikke den mindste smule forståelse for eller glæde over, at Assad bekæmper oprørerne i Aleppo fra Al-Nusra – også kendt som Al Qaeda i Syrien. I Aleppo er der med andre ord tale om en krig mellem én af de mest radikale islamistiske bevægelser nogensinde og den mest sekulære leder i Mellemøsten. For Bashar al-Assad er netop sekulær og hans regime ligeså. Han er uddannet læge (fra Damaskus og London). Han er vestligt gift. Var egentlig ikke udset til præsidentposten, men overtog, fordi hans bror døde i en trafikulykke. På flere stræk kan han beskrives som en reformator og han gennemførte flere demokratiseringsinitiativer efter sin magtovertagelse, der blev kendt som ’Foråret i Damaskus’. Han er i øvrigt grundlæggende populær i Syrien.

Og så er han selvfølgelig også en brutal diktator. Men at tro at kaos, eller nærmest hvilken som helst anden sandsynlig leder, skulle være bedre for Syrien end Assad, det er naivt.”

Herunder et skema lavet af libanesiske Nassim Nicholas Taleb, der fortæller at familiens hus i 1982 blev bombet af Bashar al-Assads far, Hafez al-Assad, da hans bedstefar tilhørte modstanderne. Hans konkusion: “Sunni Islamic Jihad is far too dangerous to let my grudge get into the way”.

(Grafik: Swaraja Mag)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/79198/trackback

28 Comments »

  1. Kære Kim. Du er ikke kynisk, men realistisk. Det er ufatteligt, at så mange politikere, universitetsansatte og journalister stadig ikke har fattet det, som Machiavelli konstaterede for500 år siden: Politik – og dermed en menneskegruppes overlevelse – kan ikke tilrettelægges med moral og “rene hænder”. Den, der ønsker fred, må forberede krig, og krig er barbarisk. Rodehovedet Nietzsche vidste det også: “Kun barbarer kan forsvarer sig!”

    Kommentar by Torben Snarup Hansen — 24. december 2016 @ 13:06

  2. Hahaha, klasse video! Den må I andre ikke snyde jer selv for. Tak for den gave, Kim.

    Kommentar by RePatrierkatet — 24. december 2016 @ 13:10

  3. Lige siden det gik op for mig, at herboende islamister begejstret gik ind for kamp mod Assad og drog i jihad dernede, har jeg været Pro-Assad. Mine fjenders fjende og så videre..

    Kommentar by Lukket fest, tag hjem. — 24. december 2016 @ 13:14

  4. God artikel. Hvilken side er Israel egentlig på (oprigtigt spørgsmål, jeg husker det faktisk ikke, men de har vist “opereret” i Syrien også).

    Kommentar by zatopek — 24. december 2016 @ 13:39

  5. “Kærlighed er glæde, ikke magtesløshed eller opgivelse: at elske sine fjender er ikke det samme som at indstille kampen; det betyder blot at man bekæmper dem med fornøjelse.”

    “Hvis mennesker venter til de er retfærdige før de kæmper for retfærdighed, bliver der aldrig retfærdighed. Hvis de venter til de er fredelige før de kæmper for fred, bliver der aldrig fred. Hvis de venter til de er (indre) frie før de kæmper for frihed, bliver der aldrig frihed. Så meget venten på paradis før man bekæmper denne verdens onder.” – André Comte-Sponville ‘En lille bog om Store dyder’ udgivet 1998 Samlerens Forlag A/S. Udgivet med oversættelsesstøtte fra Europa-Kommissione. Dog kun et oplag på dansk, måske fik de læst bogen? :-) (er udsolgt fra forlaget) http://www.information.dk/23546

    Mon de også fik støtte (skjult propaganda) af Europa-Kommissionen? Go’ Jul :-)
    EU.PHORIA – Proud https://www.youtube.com/watch?v=DZdJwBOVshc

    Kommentar by anno — 24. december 2016 @ 14:06

  6. -> Zatopek

    “Hvilken side er Israel egentlig på…”

    Hvad relevans har det for en dansk nationalist?

    Kommentar by Kim Møller — 24. december 2016 @ 14:15

  7. Denne oversigt viser, hvad der er for kræfter, som mainstreampressen og det EU-venlige rak af liberale og venstreorienterede tilhængere af masseindvandring, støtter.

    Vi højrenationalister er moralsk højerestående end de banditter, vi er oppe imod. Derfor har vi en morals ret til bestemme, uanset om vi er i flertal eller i mindretal.

    Kommentar by Søren — 24. december 2016 @ 14:26

  8. Kim Møller.
    Eftersom vi er direkte militært involveret i området og påvirkede af flygtningestrømmende, vedkommer det mig desværre.

    Lad mig gætte. Israel er mod Assad og for Al Qaeda. Simpelthen fordi de ønsker hele Mellemøsten smadret, og Iran står for tur. Israel har intet mod terrorister, det er vand på deres mølle, og de har skærmet sig selv af.

    Som Dansk nationalist ønsker jeg ikke Mellemøsten smadret, jeg ønsker ikke danske drenge i krig dernede, og jeg ønsker ikke flygtninge derfra overhovedet. Som menneske ønsker jeg ikke millioner af mennesker dræbt, uanset om de knepper geder, går med tørklæder eller hvad muslimer nu engang gør.

    Kommentar by zatopek — 24. december 2016 @ 14:30

  9. “Marie Krarups afbalancerede syn på Rusland” Lol!

    Sig det til de “ædle” polakker…

    Kommentar by Pedersen — 24. december 2016 @ 14:51

  10. Lad mig gætte: Israel holder sig ude af konflikten, fordi:

    1. Først og fremmest myrder muslimer hinanden. Det skal man være idiot for ikke at kunne bifalde. En muslim er en muslim er en muslim, period! Jo færre jo bedre.

    2. Af to onder vælger man det mindste, og det er såmænd Assad. De såkaldte ‘oprørere’ er, som også tidligere nævnt, allan-idioter, der gladeligt skærer halsen over på enhver, især hinanden. ‘Oprørerne ‘ kalder sig lidt forskelligt, men grundlæggende er de alle IS-galninge.

    3. Hvorfor skulle Israel blande sig i en konflikt, som store dele af den vestlige verden hovedløst blander sig i? Lige så hovedløst som i Afghanistan, Irak og Libyen. Og hvad blev resultatet så lige dér? Joda, fantastisk!

    Det arabiske forår min bare….

    Kommentar by Henrik Petersen — 24. december 2016 @ 14:58

  11. 8.zatopek

    Men de der sender deres egne døtre 7-9 år i døden med et bombebælte.
    Og de udefor stående råber måske. DER SPRÆNGES!. og den lille pige bliver omgjort til atomer. Hun led ikke, det sørgede gud for.

    Ser du: De der er skyld i hendes bortgang, Ja: Det er Muslimer og dem ønsker jeg død, uanset hvordan. Alt dette reterderede Ross.
    Muslimer er jordens bærme, alle til hobe.!!

    §69 et ikke opfyldt af Justiteministeren.
    § 69 Fortæller politikerne hvordan de skal reagere:
    Halløj: * Ordnes nærmere ved lov. ??
    Det er ikke sket. Altså Kan Islam ikke respekteres, og Muslimer i dette land kan heller ikke respekteres. Fordi grundloven ikke er overholdt.!

    For at overholde den grundlov, som justitsministeren har påtaget sig at forvalte, SKAL
    justitsministeren fremlægge lovforslag om ordning af muslimske trossamfunds
    forhold, og dette lovforslag SKAL indeholde forbud mod at, de dele af Koranen,
    der strider mod sædeligheden og den offentlige orden, læres i moskéerne i Danmark.

    Der er ingen vej udenom – hvis Grundloven skal være det papir værd, den er skrevet på.
    Yderlig ses det tydelig at: §69 Understøtter §67.

    Udelukkende der for: Respekteres Islam og Muslimer ikke. !
    Derfor er det Ross Ross og atter Ross.

    Kommentar by Sindsro — 24. december 2016 @ 15:00

  12. “Muslims have been slaughtering Muslims on the accusation that they are “not Islamic enough” from the start: So what can the obvious non-Muslim —such as the Western infidel—expect?”

    http://www.frontpagemag.com/fpm/261156/isis-kills-more-muslims-non-muslims-raymond-ibrahim

    BUT ISIS KILLS MORE MUSLIMS THAN NON-MUSLIMS!

    Exposing yet another apology…
    December 18, 2015, Raymond Ibrahim

    Antallet er usikkert, men det er blevet anført, at efter fremkomsten af “Islamisk Stat” – Daesh – er 90 % af myrdede muslimer ofre for andre muslimer. Det benyttes så af utroværdige politikere – deriblandt Obama- som en slags afledningsmanøvre og idyllisering – Verharmlosung: “Det går slet ikke så meget ud over dhimmierne …”

    Intet nyt under solen. Fra begyndelsen i den arabiske ørken og frem til i dag: “Two Muslims in a room – call an ambulance!”

    Kommentar by Torben Snarup Hansen — 24. december 2016 @ 15:17

  13. Muslimer er okay, så længe de bliver i deres lande. Østen og Vesten har levet i fred i århundreder. Husk på at vores nationalklenodie Tivoli blev grundlagt med inspiration fra Orienten. Der er ingen grund til at se ned på muslimsk kultur og historie, pointen er bare at den ikke hører til i Europa, hvor vi er nået noget længere med kvinders rettigheder osv. (på godt og ondt).

    Kommentar by zatopek — 24. december 2016 @ 15:45

  14. -> 13. zapotek.
    Tivolis Carstensen blev ganske rigtig født i Algeriet, men da var landet fransk, og Carstensens far, Johan Carstensen, var dansk diplomat i det franske Algier.
    Så bortset fra Tivolis (og Alhambras) kuriøse udseende, så havde Carstensen ingen anden mellemøstlig inspiration med hjem fra Algier.

    Den nutidige præsident i Algeriet, Abdelaziz Bouteflika, er omkring 79 år, og han holder næppe meget længere. Så her ligger et kommende nyt “Syrien” og ulmer, med mere borgerkrig og endnu flere flygtninge på vej mod Norden.
    Det er skræmmende! Få så lukket grænserne mod Sverige og Tyskland.

    Kommentar by Birger Jensen — 24. december 2016 @ 16:30

  15. Det er vist ikke meget forarbejde han har lagt i aftens nyhedsindslag, endvidere læst sit manuskript igennem.

    Sådan går det når man er reduceret til en simpel hjernedød nyhedsformidler og ikke er sin journalistisk profession værdig mere. Når man ikke kan tænke selv, og aften efter aften, ukritisk bliver fodret gennem en teleprompter, som så skal repeteres ud til masserne på den anden side af propaganda senderen.

    They All Get Their Marching Orders.
    https://www.youtube.com/watch?v=kip2w-DceV0

    Former CBS Reporter Exposes Media Lies.
    https://www.youtube.com/watch?v=0s__qs0cBek

    Kommentar by Jan Huus — 24. december 2016 @ 23:32

  16. Min syriske ven siger: Assad er ingen engel. Men han er tolerant.

    Der er næppe noget at tilføje. Vi kommer ikke sandheden nærmere.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 25. december 2016 @ 01:40

  17. > Morten 01:40

    Assad er nok det nærmeste, man kan komme en delvist tolerant diktator i Syrien, og klart den mindst ringe løsning. (I øvrigt som Saddam Hussein, Gaddafi osv., og også Tito på Balkan)

    De såkaldte ‘oprørere’ er muslimske terrorister af værste skuffe, og de vil straks skære halsen over på hinanden, hvis Assad forsvinder.
    Hvorved borgerkrigen forværres, og straks vil samtlige nødhjælpsorganisationer tigge om penge og nødhjælp til de stakkels syrere.
    Suk, det bliver en lang vinter og et langt forår med indsamlinger hver eneste søndag fra Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp og de øvrige usual suspects.

    Hvorfor i alverden vesten, herunder Danmark, blander sig i Syrien, er mig en gåde. Lad dem klare det selv, det er og bliver den mindst ringe løsning.
    Vesten skal bare holde hænderne fra den mellemøstlige og afrikanske krudttønde.

    Lad dem dog slå hinanden og sig selv ihjel, og for min skyld må samtlige muslimske terrorelskere i Danmark hellere end gerne tage til Syrien og blive slået ihjel.
    De vil ikke blive savnet bortset fra af deres nærmeste storfamilie, der stortudende vil forsikre, at de var sådan nogle unge, søde og fredelige mennesker.

    Kommentar by Henrik Petersen — 25. december 2016 @ 02:32

  18. De rettroende muhammedanere i Syrien. bliver kaldt oprørere af Lame Street Media, fordi NATO og USA forsyner dem med våben og ammunition. Yoguslavien blev splittet i 7 områder ad samme kanaler. De VIL krig, for det er det de tjener flest penge på. Den skal nok komme til os også.

    Kommentar by Nielsen — 25. december 2016 @ 06:44

  19. God kommentar om bl.a. DhimmiRadioen
    https://www.youtube.com/watch?v=qyzuqYgq5_w

    Kommentar by Nielsen — 25. december 2016 @ 08:23

  20. Israel støtter sgu da ikke Assad på nogen måde, de har samme position overfor Assad som Erdogan. Israel har i løbet af krigen i Syrien nærmet sig Tyrkiet på en lang række diplomatiske områder og Tyrkiet ditto, det gør de alene af den grund, at de har en fælles interesse i syriske landområder, og begge landes aggression imod Assad holdes alene tilbage af Putin.

    Kommentar by Pedersen — 25. december 2016 @ 08:24

  21. Jeg synes, at problemet med blogs, som denne her og Den Korte Avis, er, at de lader nogle “verdensfjerne” TV-journalister sætte dagsordenen for hvad der skal skrives om. Jeg fik et chok, da jeg gik ind på DKA og hovedhistorien drejede sig om Aleppo(!) Hvad rager Aleppo mig. Jeg bor på Sjælland. Der foregår masser af forfærdelige ting i Danmark. Det får bare lov til at fortsætte så længe dyrt uddannede og aflønnede journalister synes, at det er mest spændende med Breaking News at fortælle, at en helikopter er blevet skudt ned i Peru af narkoganstere og lign.

    Kommentar by Børge — 25. december 2016 @ 10:30

  22. – Børge

    Jeg tror du skyder forbi målet. Jeg bringer meget lidt fra udlandet, der ikke har klar reference til den danske debat.

    Kommentar by Kim Møller — 25. december 2016 @ 10:48

  23. Kommentar by Torben Snarup Hansen — 24. december 2016 @ 15:17

    “Intet nyt under solen. Fra begyndelsen i den arabiske ørken og frem til i dag: “Two Muslims in a room – call an ambulance!”

    Næææ…du…”To muslimer i samme rum – ring efter et bårehold, et rengøringshold, foruden en tømrer, en murer, en vvs-montør, en elektriker, en affaldscontainer, en gummiged, et nedbrydningsfirma, en forsikringstaksator, en møbelkonsulent osv. osv. – helt op til hvornår, i hvilket omfang og i hvilken rækkefølge, du ønsker de skal komme.

    Kommentar by Black Watch — 25. december 2016 @ 11:07

  24. Manufacturing Consent – Noam Chomsky and the Media – 1992
    https://www.youtube.com/watch?v=YHa6NflkW3Y

    Kommentar by Jan Huus — 25. december 2016 @ 12:48

  25. Mogadishu version 2.0

    Nej, vesten skal ikke involvere sig i Somalia og andre failed states i negerstan.

    Møder man pirater i frit farvand, et det blot lidt håndgranater ned til dem, og Mærsks containerskibe må for min skyld gerne tabe en container eller to i nakken på negrene i deres gummibåde.

    Som virkelig juleond er det mig en glæde at læse, at mindst 5000 velfærdsshoppere er druknet i Middelhavet i år. Befolkningen dernedefra må decimeres, og det kan kun gå for langsomt.

    Kommentar by Henrik Petersen — 25. december 2016 @ 12:56

  26. Assad leder Syrien på basis af denne grundlov:

    http://www.voltairenet.org/article173033.html

    Ikke perfekt, men har vi set noget mere frit og demokratisk fra nogen andre parter (inklusive FSA) i konflikten? Næh!!!

    Jeg fatter ikke at Vesten inklusive Danmark støtter FSA. Vi belyves konstant.

    Kommentar by Sigwar — 25. december 2016 @ 15:57

  27. zatopek @14:30

    Godt svaret på Kim Møllers …. eh, spørgsmål.

    (spørgsmål) “Hvilken side er Israel egentlig på…” (Kim:) Hvad relevans har det for en dansk nationalist?.

    Og tak til Kim for ved luftning af hvad der tilsyneladende skal gøre det for uvidenhed og naivitet, at åbne op for en belysning af den grove forglemmelse som skememaet jo klart indeholder.

    Zapotek har besvaret spørgsmålet fint, og jeg kunne fylde en halv A4 side mere med flere argumenter og kommentarer, hvoraf blogejeren sikkert allerede kender de fleste.

    Det er og bliver ufatteligt morsomt med en debat hvor man i fuld alvor prøver at finde de skyldige, årsagen og grundene, mens man hysterisk forsøger at holde en af de allervigtigste og pro-aktive spillere ude af diskusionen…

    *****************

    Set fra endnu en anden vinkel; nemlig den hvor man lægger mærke til / husker adskillige Urias artikler der handler om Israel, bliver jeg forledt til at spørge, om disse artikler ikke i nogen højere grad fortjener spørgsmålet om i hvorvidt disse artikler er relevante for danske nationalister.

    Kommentar by Balder — 25. december 2016 @ 19:51

  28. Vi må ikke glemme at agenterne fra de skyldige NATO nationer og NATO associerede lande er taget med bukserne nede i Aleppo og atter engang får vi bekræftet at ISIS = Pentagon

    Syria Names Foreign Secret Agents Trapped in Aleppo
    https://www.youtube.com/watch?v=cKVF8UxBJ-k

    Kommentar by Frank Hain — 25. december 2016 @ 22:56

RSS feed for comments on this post.