10. januar 2017

Hørt på DR2: “Breitbart News og andre jo har det med med at fabrikere løgnagtige falske historier…”

Hvis man vil tage den ideologiske temperatur på de etablerede medier, så er debatten om Breitbart ganske velegnet. Mandagens udgave af Datolinjen på Radio24syv var en lang dundertale mod Breitbart, blandt andet baseret på et interview med Politikens Erik Jensen, der ikke lader virkeligheden ødelægge en god historie. Jeg slukkede da studievært Anne Sofie Allarp formidlede en lytters håb, om at Donald Trump blev skudt.

Tidligere på dagen var Breitbart også til debat på DR2 dagen, ligeledes med Politiken-korrespondenten Erik Jensen. Et par citater der illustrerer niveauet.

“Tyskland har en historie hvor et nazi-parti kom til magten, blandt andet ved at sprede propagandistiske og forkerte nyhedshistorier…” (Erik Jensen, Politiken)

“Man er bange for at det vil lykkes højrenationalistiske partier som Alternative für Deutschland ved hjælp af for eksempel Breitbart News, at føre valgkampen ud i noget der kommer til at handle om asylpolitik på et forkert grundlag, fordi Breitbart News og andre jo har det med med at fabrikere løgnagtige falske historier om jo netop asylansøgere…” (Erik Jensen, Politiken)

“Hvad er ideen med de her løgnehistorier?”, spurgte DR2-vært Sophie Bremer herefter en RUC-lektor. Senere i samme udsendelse var der debat mellem Ekstra Bladets Poul Madsen, Berlingskes Anna Libak og NewSpeeks Jeppe Juhl. Det blev desværre ikke konkret i forhold til Breitbarts Dortmund-artikel, men Juhl fik da afleveret sine pointer. Herunder, at de etablerede medier ikke er objektive.

(Collage: Breitbart og Politikens Erik Jensen)

Jon Rappoport har lavet en fin lille liste, der er ganske velegnet som analytisk redskab i forhold til massemediernes igangværende ‘fake news’-fortælling – Ten basic forms of fake news used by major media.

– Direct lying about matters of fact.

– Leaving out vital information.

– Limited hangout. (This is an admission of a crime or a mistake, which only partially reveals the whole truth. The idea is that by admitting a fraction of what really happened and burying the biggest revelations, people will be satisfied and go away, and the story will never be covered again.)

– Shutting down the truth after publishing it—includes failing to follow up and investigate a story more deeply.

– Not connecting dots between important pieces of data.

– Censoring the truth, wherever it is found (or calling it ‘fake news’).

– Using biased ‘experts’ to present slanted or false ‘facts.’

– Repeating a false story many times—this includes the echo-chamber effect, in which a number of outlets ‘bounce’ the false story among themselves.

– Claiming a reasonable and true consensus exists, when it doesn’t, when there are many important dissenters, who are shut out from offering their analysis.

– Employing a panoply of effects (reputation of the media outlet, voice quality of the anchor, acting skills, dry mechanical language, studio lighting, overlay of electronic transmissions, etc.) to create an impression of elevated authority which is beyond challenge.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/79780/trackback

23 Comments »

  1. Løgnepressens løgne om Breitbart er minusvarianternes negation af virkeligheden. Eller – som man kan læse i matematikbogen – minus gange minus giver plus.

    Kommentar by Voldposten — 10. januar 2017 @ 05:32

  2. Sovjetunionen og de kommunistiske diktaturstater er gået til grunde med deres centraliserede kommandoøkonomi. Men Vesten svømmer i et ocean af politiserende kulturmarxistisk korrekthed, som nu er blevet den normale, normative mainstream, selvom det er bullshit det hele. Gud ske tak og lov for bloggene på internettet, som er en modgift til denne giftige marxisme.

    Kommentar by barfbag — 10. januar 2017 @ 06:06

  3. Der er lang vej endnu når man hører msm prædikanterne trække nazikortet for gud ved hvilken gang.
    Breitbart var i øvrigt det 45 mest besøgte website i USA sidste år.

    Kommentar by Frank Hagmann — 10. januar 2017 @ 06:38

  4. MSM og det politiske establishment er i vild panik, og ALLE midler tages i brug. Desperationen bliver mere og mere udtalt, og som bekendt er sandheden det første offer i enhver krig.

    Gad nok vide hvor længe endnu de alternative nyhedskilder får lov til at eksistere, nu hvor der tales åbenlyst om censur og begrænsning af ytringsfriheden – noget jeg ikke havde troet, at jeg skulle nå at opleve i min levetid.

    Kommentar by Bror Lerbror — 10. januar 2017 @ 06:46

  5. Sidste år er åbenbart længe siden – det tyske politis første melding efter 2000 migranter havde krænket 1200 kvinder i Køln var, at det havde været en “rolig” aften.
    Henriette Reker, der er borgmester i Køln, sagde efterfølgende, at tyske kvinder nu måtte lære hvordan de skal opføre sig overfor fremmede!

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 10. januar 2017 @ 06:50

  6. Ja, de løgnagtige toneangivende medier går i offensiven i denne tid, her fra dagens JP.dk:

    Briefing
    Berygtet medie spredte løgnehistorie om »hob af arabiske mænd«: Nu går Tyskland til kamp mod falske nyheder

    https://jyllands-posten.dk/premium/briefing/ECE9280427/berygtet-medie-spredte-loegnehistorie-om-hob-af-arabiske-maend-nu-gaar-tyskland-til-kamp-mod-falske-nyheder/

    Jeg hælder til Kims synspunkt beskrevet i tidligere post, dvs. at Breibart historien om ikke er lodret løgn, så opstrammet mere end godt er, så det er klart, at løgnepressen kaster sig frådende over denne historie.

    Kommentar by monse — 10. januar 2017 @ 08:10

  7. Sandheden pakket lidt ind eller gemt lidt af vejen:
    Godt nede på forsiden af
    ekstrabladet.dk:

    Teenagere på røver-togt i Konges Have:
    13 ofre plyndret for 35.000 kr.

    Det står ganske vist i artiklen at det er tre arabere og at den ene kræves udvist, men havde det ikke været mere korrekt at skrive på forsiden: “Muslimer på røver-togt i Kongens Have”?
    (Det er EB der har bindestreg i ”røvertogt”)
    Og den evindelige brug af ordet drenge og teenagere, når det drejer sig om næsten voksne muslimske mænd, er også blevet et skråplan. Løgnepressen uskyldiggør på den måde muslimers forbrydelser.
    Disse benævnelser for muslimer er blevet så almindelige, at man straks ved hvem det drejer sig om når man læser ordene “drenge”, eller “teenagere”.

    Spændende at følge hvor længe artiklen eksisterer i EB, og uændret.
    Langkildes hest og skatteministeren som tankelæser er vigtigere problemer for EB at bore i.

    Kommentar by Birger Jensen — 10. januar 2017 @ 08:24

  8. Ja, MSM med de statsejede røde DR og Tv2 i front er gået til kamp mod online medierne (som stjæler deres læsere og seere:-)

    Jeg ser en del tysk tv på Ard og Zdf. De fører med alle midler en lignende propaganda løgnekampagne mod AfD og for Angela Merkel. Det er pinligt tydeligt.

    (Både på Zdf’s nyhedsmagasin og i Tv2 DK nyhederne var Meryl Streeps ‘dronningetale’ ved en prisuddeling i Hollywood Breaking News (Meryl Creep som en af mine amerikanske kolleger kalder hende:-)

    Såvidt jeg kan bedømme fik hun mere omtale end da Henry Kissinger udtalte, at Donald Trump kunne betyde at der blev mulighed for at den internationale politiske situation blev justeret så de nødvendige gode internationale relationer mellem landene blev resultatet.
    Trump og Kissinger er som tyske efterkommere præget af gedigen ‘realpolitik’ a la Bismarck.

    Men MSM foretrækker selvfølgelig at vise sob-sister Meryl Creep’s tårevædede føleri.

    Bliver Hollywood aldrig klogere?

    (Sjovt at tv-kameraet under Meryl Creep’s tale zoomede ind på den vredt udseende Clint Eastwood. Slam! Det viser at det hele var en koordineret PR stunt, der skulle vise at Hollywood er med i kampen mod den kommende præsident. En kamp der allerede er startet i gaderne af DNC’s og Obamas stormtropper*)

    *OBAMA QUIETLY HIRING NEW OFA STAFF TO FIGHT TRUMP
    January 9, 2017 Daniel Greenfield
    http://www.frontpagemag.com/point/265412/obama-quietly-hiring-new-ofa-staff-fight-trump-daniel-greenfield

    Kommentar by A-mad — 10. januar 2017 @ 08:44

  9. 4 Bror Lerbror

    Ja, MSM og det politiske establishment er i vild panik. Det startede med Trumps valgsejr og er nu gået helt over gevind.

    Normalt tjekker jeg ikke de medietrænede journalisters linde strøm af ord, men nu bliver jeg ofte nødt til at bruge pause-, gentage eller optagefunktionen for at tjekke, hvad journalisten nu har gang i. Det er dybt skræmmende, og jeg tror at en stigende mængde lyttere/seere har det på samme måde.

    Man begynder at forstå, hvordan folk i det tidligere Sovjet/Østeuropa havde det med deres presse. Til forskel har vi heldigvis i dag internettet mv. til at krydstjekke med, og det er efterhånden en absolut forudsætning for at kunne komme igennem en statsstøttet medieudsendelse.

    Kommentar by traveler — 10. januar 2017 @ 08:58

  10. FAKE NEWS mainstream mediet “Politiken” er en velkendt løgneavis. Dette løgnemedie er lige så uinteressant for mig som det danske stats-tv (du ved… dem der med “licens er noget vi giver til Johannes Langkildes kones hest”) at jeg ikke engang har den bookmarked i min browser.

    Det danske stats-tv DR kender vi også til hudløshed for sin overproduktion af venstreorienteret FAKE NEWS propaganda til fordel for muslimer og EU.

    Kommentar by Palle — 10. januar 2017 @ 10:23

  11. Breitbart ekspanderer voldsomt og ligger nu iflg. Alexa som den 45.-tyvende mest læste side i USA, foran Huffington, Washington Post og FoxNews. I Europa, hvor man allerede har en redaktion i London, planlægges flere, nemlig i Tyskland og Frankrig.

    Intet under, at Løgnepressen er gået i panic mode og sætter alle kræfter ind på at finde hin enkelte finke, som fra tid til anden flyver af panden. Akkurat som hos Løgnepressen selv, hvor der fra tid til anden sniger sig en sandhed ind.

    Men tænk om Breitbart også etablerede sig i Danmark! – Finansieringen er tilsyneladende intet problem og behovet for et professionelt drevet medie som modvægt til Løgnepressen er kolossalt. Dog kan man næppe finde danske journalister, idet evt. sådanne omgående ville blive smidt ud af Journalistforbundet. Men da betegnelsen ‘journalist’ ikke er en beskyttet titel, kunne det vel tænkes at enkelte, forstandige af slagsen nu er så lede ved de løgne de pålægges at skrive, at de ‘hopper af’…?

    Ellers kan man jo starte med at ansætte nogle af de bloggere, som i forvejen – for egne, beskedne midler – forsøger at debunke Løgnepressens propaganda. Akkurat som ‘Den Illegale Presse’ under forrige besættelse. Kim Møller? – Steen Raaschou? – Hodja? – Jeppe Juhl? – Lars Hedegaard? – og mange, mange andre. Samt kapre de få, ordentlige kommentatorer, som – trods alt – endnu har adgang til Løgnepressen, som f.eks. Michael Jalving, Niels Lillelund, Eva og Rune Selsing o.s.v., o.s.v….

    Mit gæt er, at et ‘Breitbart Danmark’ ville blæse Løgnepressen af banen i løbet af nul, komma fem. Eneste ulempe vil så være at jeg måtte fjerne det skilt som står ved indkørslen til min ejendom og forkynder:

    Journalister vil blive skudt!
    Evt. overlevende vil blive
    skudt igen!

    Kommentar by Voldposten — 10. januar 2017 @ 10:37

  12. -> Voldposten

    Send lige et billede af skiltet.

    Kommentar by Kim Møller — 10. januar 2017 @ 10:39

  13. I debatten med Jeppe Juhl udtalte gammelkommunisten Poul Madsen noget i retning af:

    “Problemet med Newsspeek er, at det ikke har noget med journalistik at gøre!”

    Man troede fandme ikke sine egne ører, at netop den notoriske storløgner Poul Madsen kom med den påstand i ramme alvor!

    Kommentar by Al Capone — 10. januar 2017 @ 10:43

  14. Den største løgn om nytårsaften i Dortmund, er at påstå at Breitbart lyver fra ende til anden – de strammer den måske, men der er meget sandt, i det de skriver.

    Her er hvad nogle af de tyske medier skriver – det er meget tæt på Breitbarts beskrivelse:

    Zwischen etwa 18.45 und 01.30 Uhr zogen überwiegend junge ausländische Männer in großen und kleinen Gruppen durch die Innenstadt. Am Platz von Leeds bildeten sie eine große Gruppe, bestehend aus mindestens 1000 Menschen. Pyrotechnik wurde in die Menschenmenge und auf Polizisten geworfen. Am Hauptbahnhof feuerte ein Unbekannter eine Silvesterrakete auf einen Obdachlosen ab und verletzte ihn schwer. Von der Kleppingstraße aus musste die Feuerwehr ein brennendes Bauzaun-Fangnetz an der Reinoldikirche löschen.

    http://www.ruhrnachrichten.de/staedte/dortmund/44137-Dortmund~/Fragen-und-Antworten-Wie-Medien-die-Silvesternacht-fuer-Hass-Aufbau-nutzen;art930,3187550

    In Dortmund versuchten sich rund 1000 missgelaunte Feiergäste in einer Neuauflage des Kölner Chaos von 2015. Sie lieferten sich Kämpfe mit der Polizei, Feuerwerkskörper setzten das Gerüst der Reinoldikirche in Brand, Feuerwehr und Rettungskräfte wurden behindert und der IS-Schlachtruf „Allahu akbar!“ skandiert.

    https://www.welt.de/amp/debatte/kommentare/article160867388/Die-niederschmetternde-Erkenntnis-der-Silvesternacht-2016.html

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 10. januar 2017 @ 10:54

  15. MSM´s konsensus om ikke at nævne etnicitet på forbrydere er selvsagt ikke at lyve men en fortielse af sandheden, der virker lige så godt som en lodret løgn. Helt absurd bliver det når det er i forvejen løgnagtige journalister, der står for udvælgelsen af det læserne må eller kan tåle at få oplyst!

    Kommentar by pseudonym — 10. januar 2017 @ 10:55

  16. 6 monse

    Jeg synes Breitbart svarer meget godt på angrebet i deres opfølgende artikel.

    http://www.breitbart.com/london/2017/01/08/fake-news-fake-news-media-sow-division-with-dishonest-attack-on-breitbarts-allahu-akbar-church-fire-story/

    For eksempel peger de på, at de intet steds bruger ord som ‘migrant’, ‘araber’ eller ‘muslim’ i den angrebne artikel – men det gør diverse MSM i deres anklager mod Breitbart… Case in point: Jyllands-Posten, der lyver allerede i deres overskrift, når de hævder, at Breitbart bringer en historie om ‘arabiske mænd’… Sååå…. hvem er det lige, der ‘opstrammer’ mest, og hvem er det lige, der faker?
    Venter på JPs dementi af deres løgn. I en artikel om fake news er det en boomerang over næseryggen ikke engang at kunne klare sig gennem sin overskrift uden at lyve om modparten.
    Ja, de er dælme desperate. Og/Eller så luddovne og selvsikre, at de end ikke gider læse den korte artikel, de kritiserer. Måske skulle nogen være barmhjertig og forklare JPs omtågede journalister, at man ikke bliver araber af at råbe “Allah u akbar”?
    Forresten. Forfatteren til Breitbarts opfølgningsartikel hedder Raheem Kassam. Han er britisk eks-muslim og barn af indvandrere (af Gujarati-oprindelse) fra Tanzania. Han er vist det tætteste, den omtalte Breitbart-artikel kommer på berøring med emnet muslimske migranter ;) Det er ikke ret tæt.
    (En ekstra hjælp til JP-journalister, der måtte læse med: Gujarati er en indisk gruppe – så de er heller ikke arabere.)
    Det er uhyggeligt, når professionelle journalister ikke længere magter at skelne mellem, hvad der foregår i deres egne hoveder/fordomme, og hvad der står på papiret/skærmen.

    Kommentar by Bageren — 10. januar 2017 @ 11:36

  17. Enig i 12.Kim Møller-> Voldposten. Send lige et billede af skiltet! (Hvis det bare er ‘vitual reality’ er det også sjovt, voldsposten!)

    For det er ikke for tidligt at omstille sig til den fagre nye multi-kulti verden med fritgående hjemvendte trænede IS-mordere?

    Fagre nye verden? (mens vi venter på foto af det skilt som står ved indkørslen til voldspostens ejendom og forkynder: Journalister vil blive skudt!Evt. overlevende vil blive skudt igen!)

    I know, this is not America (endnu), men alligevel:

    “What is the legality behind the “Trespassers Will Be Shot” sign?

    This question, to me, is more accurately broken down into three separate questions:
    (1) Is it legal to display signs such as “Trespassers will be Shot” on your property?
    (2) Do “Trespassers will be Shot” signs have any legal effect?
    and
    (3) Is it legal for people to shoot trespassers on their property?

    In the United States, the answer to the first question is yes, the answer to the second question is no (at least not regarding the use of deadly force), and the answer to the third question is more complicated.
    This answer is not a substitute for professional legal advice…Ty Doyle, Partner at litigation boutique, J.D. Stanford 2005
    Updated Jul 28, 2015 · Featured in The Huffington Post

    https://www.quora.com/What-is-the-legality-behind-the-Trespassers-Will-Be-Shot-sign

    Kommentar by A-mad — 10. januar 2017 @ 11:48

  18. ==> Kim og A-mad: Jeg tillader mig at gå ud fra, at Uriaspostens intelligente læsere nok kan regne ud, at mit skilt ikke eksisterer i virkeligheden. Men jeg har da lynhurtigt GIMP’et sindbillede på et sådant, som hvis det stod neden for bakken ved indkørslen ville tiltrække det halve af politistyrken. Kim har min E-mail adresse, men jeg har ikke Kims. Skriv blot, så sender jeg mit kunstværk.

    Kommentar by Voldposten — 10. januar 2017 @ 13:34

  19. 18 Voldposten.

    Forslag:

    Skriv “Indtrængende journalister vil blive skudt”

    Kommentar by Hans Und — 10. januar 2017 @ 13:41

  20. Lad dog medierne være frie og ytringsfriheden blomstre. Ved primært selv at undersøge virkeligheden, sekundært ytre sin egen tolkning og eventuelt også modsige og fejlrette andres udsagn i fri debat. Holdningsmedier uden tilnærmelsesvis fri debat må affejes som underlødige.

    Befolkningens tiltro til journalisterne er fortjent lav, selv om de i seneste opinionsundersøgelse om faggruppetroværdighed nu ligger over både brugtbilhandlere og politikere. Måske tager nogle af de udspurgte hensyn til at alternative medier på internettet som Den Korte Avis bringer den gennemsnitlige journalisttroværdighed op. Helt i særklasse som troværdig journalist er Julian Assange, som vist endnu ikke har kunnet gribes i noget usandt eller fejlfortolket. Han holdt følgende pressekonference i går:

    https://www.youtube.com/watch?v=SlHxsNtTtVE

    Kommentar by perhag — 10. januar 2017 @ 15:09

  21. Jeg kunne lige så godt hævde at Politiken spreder forkerte nyhedshistorier. Politiken romantiserer islam. Igen og igen. (Sammen med DR) Selvom der har været flere islamistiske terrorangreb i Vesten og islam møver sig ind i det offentlige rum og ikke mindst i vestlige offentlige institutioner uden hensyn til andre. Politiken sætter islam OVER kritik – OVER debat. Det til trods at islam på verdensplan er en væsentlig magtfaktor. Muslimske lande er magtfaktorer og muslimer har stor magt i verden og får det mere og mere i Vesten. Det fokus vælger Politiken at tie om. Politisk fortielse. Politiken vælger ikke at debattere islams stigende indflydelse og magt i Vesten. Det fordrejer virkeligheden. Fortielsens politik. Politiken vælger ikke at debattere kæmpe store udfordringer for Vesten. Det levner plads for f.eks. nye medier som Uriasposten og Snaphanen, Den Korte Avis, Hodja, Document.dk osv. Politiken har selv været med til at skabe de alternative medier.

    Kommentar by Liva — 10. januar 2017 @ 17:52

  22. > 16 Bageren
    Tak for kommentar og link til interessant opfølgningsartikel.
    Den bekræfter iøvrigt, hvad der allerede er blevet diskuteret i en række poster her på Uriasposten, nemlig at der ikke er noget faktuelt at komme efter i den oprindelige Breibartartikel (bortset fra det der med kirkens alder).
    Imidlertid mener jeg, at overskriften til den oprindelige artikel: ”Revealed: 1,000-Man Mob Attack Police, Set Germany’s Oldest Church Alight on New Year’s Eve” kan og bliver læst som om en tusindetallig horde løber storm mod politiet og brænder kirken af. Det er her dramaskruen efter min og manges mening har fået en tand for meget. Jeg tænker som så mange andre i billeder, og det er uværgerligt et dramatisk billede overskriften fremkalder.
    På den anden side er det dog ikke usædvanligt at finde den slags dramatiseringer i det almindelige medielandskab, herunder hos de toneangivende medier, som er gået i voldsomt selvsving i denne sag.
    Man kan sige, at reaktionen er så overreageret, at det i sig selv skaber en falsk historie.
    Helt skammeligt er det dog for de toneangivende medier, at det har vist sig, at de oplysninger, som de frådende angriber som værende falske, stammer fra dem selv.

    Kommentar by monse — 10. januar 2017 @ 22:53

  23. “Trump og Kissinger er som tyske efterkommere præget af gedigen ‘realpolitik’ a la Bismarck.”

    Henry Kissinger er en af de personer der advares mest mod blandt modstandere af en global verdensorden, selv blandt dem som ikke ser jøder som de styrende. Foruden Kissinger nævnes George Soros, David Rockefeller og Zbigniew Brezinsky.

    Kommentar by perhag — 10. januar 2017 @ 23:51

RSS feed for comments on this post.