3. februar 2017

Enoch Powell in memoriam (1912-98): Et brev fra Enoch Powell til Peter Neerup Buhl, 6. marts 1995

Jo mere man lærer om heltene, jo mere fremstår de som almindelige mennesker på godt og ondt. For undertegnede er Winston Churchill den helt store, men jeg er også fascineret af konservative Enoch Powell. Han blev professor som blot 25-årig, fik en flot miltærkarriere under 2. Verdenskrig, og sad fra 1950 til 1987 i parlamentet. I dag er han bedst kendt som manden bag ‘River of Blood’-talen fra 1968, der var tæt på at blive et sofistikeret politisk selvmord.

(Enoch Powell holder Rivers of Blood-talen, Birmingham, 20. april 1968; Mere: Uriasposten, Wikipedia)

For nogle uger siden lagde Peter Neerup Buhl et affotograferet brev online, som han modtog fra selveste Enoch Powell tilbage i 1995. Jeg viste interesse, og han besluttede sig spontant at give mig det i gave. Brevet kommer i glas og ramme på kontoret, og supplerer fint Winston Churchill-busten jeg købte i London tilbage i 2001.

(Enoch Powell, 6. marts 1995)

Enoch Powell, Rivers of Blood (1968)

“A week or two ago I fell into conversation with a constituent, a middle-aged, quite ordinary working man employed in one of our nationalized industries. After a sentence or two about the weather, he suddenly said: ‘If I had the money to go, I wouldn’t stay in this country.’ … ‘In this country in fifteen or twenty years’ time the black man will have the whip hand over the white man.’ I can already hear the chorus of execration. How dare I say such a horrible thing? How dare I stir up trouble and inflame feelings by repeating such a conversation? The answer is that I do not have the right not to do so.

“It almost passes belief that at this moment twenty or thirty additional immigrant children are arriving from overseas in Wolverhampton alone every week – and that means fifteen or twenty additional families of a decade or two hence. Those whom the gods wish to destroy, they first make mad. We must be mad, literally mad, as a nation to be permitting the annual inflow of some 50,000 dependants, who are for the most part the material of the future growth of the immigrant-descended population. It is like watching a nation busily engaged in heaping up its own funeral pyre.

Like the Roman, I seem to see ‘the River Tiber foaming with much blood’. That tragic and intractable phenomenon which we watch with horror on the other side of the Atlantic but which there is interwoven with the history and existence of the States itself, is coming upon us here by our own volition and our own neglect. Indeed, it has all but come. In numerical terms, it will be of American proportions long before the end of the century. Only resolute and urgent action will avert it even now. Whether there will be the public will to demand and obtain that action, I do not know. All I know is that to see, and not to speak, would be the great betrayal.”

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/80464/trackback

19 Comments »

  1. Det er en af de helt store og markante taler i det forgangne århundrede. Særlig aktuelt er det afsnit om hvorfor politikerne intet gør selv om de erkender problemet.” De håber at det går så langsomt, så de selv når at gå af/dø inden ragnarok”. Den mulighed har politikerne ikke længere her i 2017!

    Kommentar by Jakob — 3. februar 2017 @ 00:23

  2. OT
    Der er stor ballade i Californien, så Anders Fogh Rasmussen og Mettes lille dengse må hellere komme hjem.

    Det minder mig om sangen: Kom hjem bette Tage, med Ib Grønbæk.

    Kommentar by Sindsro — 3. februar 2017 @ 01:07

  3. Enoch Powell var et sprogligt geni i klassiske sprog, -og en digter. Han lavede en oversættelse til en eksamen på 1/3 del af tiden. Han lærte sig også urdu og kunne omkring 5-6 dialekter. Hans mål med dette var, at blive den sidste vice-konge af indien. Deres uafhængighed blev dog fremrykket og det lykkes ikke. Hans oversættelser af vise græske tekster regnes stadigvæk idag som værende de bedste. Nogle englændere kalder ham “the greek professor”https://www.amazon.com/Historiae-II-Oxford-Classical-Texts/dp/0198145519/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1486084412&sr=1-14&keywords=enoch+powell

    Kommentar by Thorsted — 3. februar 2017 @ 02:15

  4. Det er ikke rart at være en af dem, som fornemmer hvilken vej vinden blæser.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 3. februar 2017 @ 02:30

  5. I 1995 var den organiserede politisk modstand mod korantilhængerne kun sporadisk i England. Måske kontaktede PNB Enoch Powell efter at have læst følgende i Glistrups 1994-bog:

    “Tryk avler modtryk. Derfor er mange englændere – især unge – stærkt optagne
    af at forsvare deres land mod muslimernes magtstræb. Og helt tilbage til
    Imperietiden har United Kingdom traditioner at bygge videre på: Sir Oswald
    Mosley hed mellemkrigstidslederen, men han blev et af Hitlerkrigens ofre.
    (Henning Kochs 1994-disputats, p. 43f). Fra 1958 føres hans politiske kamp
    videre af Northern League (stiftet af Roger Pearson, men i 1961 overtaget af
    Colin Jordan). Senere tilkom bevægelser som National Front, The Flag Group
    og The Political Soldiers.
    Enoch Powell er den britte, der har raget højst op i efterkrigstiden. Han
    når Churchillske højder (og er betydeligt bedre begavet) i sine bestræbelser
    for at
    vække sine landsmænd til en kamp mod den alvorligste trussel i vor tid. Hans
    handicap er en dåbsattest fra 1912.”

    Kommentar by perhag — 3. februar 2017 @ 03:45

  6. Tlk. Kim
    Jeg har The Economist første tryk forside “the danes say no”.

    OT.
    Det er virkelig tankevækkende, så mange IP`s der alle er fra DdR hippie mastrodunten (også deres private))) besøger uriasposten…. ))
    Tiderne skifter og vi skal fortsætte med større styrke, hver dag bliver vi stærkere i hele EU.
    Danmark gennem 1000 år.

    Kommentar by klaus — 3. februar 2017 @ 03:56

  7. “…which has since been remedied”. Æh….nej!

    Kommentar by Henrik — 3. februar 2017 @ 08:08

  8. Enoch Powell skriver, at hans egen velkendte involvering i immigrationsspørgsmål drejede sig om en besynderlighed i loven om britisk statsborgerskab, som nu er afhjulpet. Lidt småting som nu er fikset, virker det som.

    Fejlberegnede han virkemidlerne i rivers-talen, løb retorikkeriet af med ham, og var det ikke rigtig floder, men mere bare lidt næseblod? Hvad mente han mon om Europas fremtid i 1995?

    Var han en helt, der satte sin position på højkant drevet af lidenskabelig optagethed af et brændende spørgsmål, eller fuckede han bare op?

    Kommentar by Nils — 3. februar 2017 @ 08:12

  9. 5.perhag. Jeg kom også til at tænke på Mogens Glistrup, der sagde “når de er mange nok, vil de skære halsen over på os”. Selvom jeg heller ikke dengang var Danmarks Radios nyttige idiot, synes jeg dog – kan jeg huske – at MG var gået over gevind, men jeg frygtede inderst inde at han – som jeg vidste han altid gjorde – havde sat sig grundig ind i muhammedanernes tro, gerninger og intentioner. Udviklingen i Europa siden han kom med sin forudsigelse, har desværre givet ham ret. Det gik som jeg frygtede, men dengang – som nu – valgte statsradiofonien at dæmonisere deres politiske modstander i stedet for at behandle dem seriøst.

    Det er åbenbart en år tusind gammel magthaverstrategi, når magten glider ud af hænderne på magthaverne pga af populismen?

    Se eksempel her i dag fra 3/2-17 KL. 0151 på Snaphanen:

    “Historiker: “Borgerkrig er i Europa er uundgåelig”
    Advarsel til Europa
    “Om 20 til 30 år Europa vil være blevet en autoritær og imperial stat, efter en fase af borgerkrigslignende forfald” – det er et dystert billede af fremtiden, som historikeren David Engels nu tegner i et interview. Belgieren ser klare paralleller mellem den nuværende krise i Europa og den romerske republik i opløsning i de første århundreder efter Kristus.”
    Snaphanens oversættelse fra: “Bürgerkrieg ist nicht zu vermeiden” og David Engels: “Wir haben keine Chance, einen Bürgerkrieg zu vermeiden”

    http://snaphanen.dk/2017/02/02/historiker-borgerkrig-er-i-europa-er-uundgaaelig/

    Kommentar by A-mad — 3. februar 2017 @ 09:15

  10. Klassisk idioti.

    Venstrefløjen har stadig ikke lært lektien, 2000 års eftertanke og de kan stadig ikke løse simple problemer selvom de udspiller sig i realtime for deres egne øjne.

    Slå budbringeren ihjel så er problemet løst.

    Kommentar by Santor — 3. februar 2017 @ 10:10

  11. Jeg modtog selv et brev skole skoleelev i 1980erne fra Søren Krarup hvor han gjorde opmærksom på forholdene i Bradford og Leeds også vil ramme Danmark. Brevet gik desværre tabt men der immanent i min hukommelse.

    Kommentar by de Hemmer — 3. februar 2017 @ 10:32

  12. …som skoleelev…..

    Kommentar by de Hemmer — 3. februar 2017 @ 10:33

  13. Ja for fanden hvor man savner Mogens Glistrup.

    Han var vel vores bedste bud på en Trump….

    Kommentar by Al Capone — 3. februar 2017 @ 10:54

  14. Jeg har netop arvet (selv om de heldigvis ikke er døde endnu) et brev fra Mogens Camre til mine forældre, og DET vil jeg også passe godt på! :-)

    Kommentar by Mette — 3. februar 2017 @ 11:26

  15. Der var vist ikke mange andre danskere, der på den tid havde så stor viden om Islam som Mogens Glistrup.

    Her et kort klip med Peter Neerup Buhl
    https://www.youtube.com/watch?v=PLxBODWfAhY

    https://www.humanisme.dk/hate-speech/peter_neerup_buhl.php

    Kommentar by k.m. — 3. februar 2017 @ 13:31

  16. https://www.youtube.com/watch?v=cVtAUINpEBA

    Her er tal på, hvad Merkel har slæbt ind i Tyskland.

    Kommentar by k.m. — 3. februar 2017 @ 13:38

  17. Dyb respekt.
    Jeg har engang, trykket Glistrup i hånden på Østerport station, da jeg var knægt.
    Han spurgte mig og min ven, hvorfor vi ikke var i skole. Jeg svarede, vi gider ikke, det er kedeligt. Det grinede han af. Og sagde det forstod han godt. Da toget han skulle med kom. Vendte han sig om inde i toget og vinkede til os.

    Kommentar by XXXXX — 3. februar 2017 @ 13:59

  18. Jeg skrev til Powell i min egenskab af styrelsesmedlem i Den Danske Forening, i håb om, at han kunne henvise til ligesindede britiske kontakter, som kunne forsyne foreningen med alternativt nyt i denne svundne tid inden internettets gennembrud. Desuden vedlagde jeg et eksemplar af “Danskeren” med et essay, jeg havde skrevet om ham.

    Kommentar by Peter Neerup Buhl — 3. februar 2017 @ 22:46

  19. Han var et godt menneske og en renlivet politiker.

    Kommentar by Nielsen — 4. februar 2017 @ 02:22

RSS feed for comments on this post.