26. februar 2017

Domprovst ændrer holdning til blasfemi-paragraf efter Koran-afbrændning: “… den er god præventivt.”

Med udgangspunkt i den aktuelle sag om Koran-afbrænding, blev blasfemi-paragraffen torsdag debatteret i Reporterne på Radio24syv. Her kunne man høre professor Peter Lodberg forklare, at det var “en god ide at bevare blasfemi-paragraffen”, jævnføre ‘de historiske spor’, ’30’erne’ og Holocaust. Ytringsfriheden skulle begrænses af hensyn til religiøse symboler, med stor betydning for et lands sammenhængskraft.

Mere interessant var domprovst Anders Gadegaards forsvar for blasfemi-paragraffen. Hvor han tidligere ville have paragraffen fjernet, var han nu – efter Koran-afbrændingen, blevet tilhænger, da loven havde en opdragende effekt. Interviewet kan høres i sin helhed her.

Anna Ingrisch, Radio24syv: … tidligere der fandt du blasfemiparagraffen overflødig?

Anders Gadegaard, domprovst: Ja, vi drøftede det meget, da jeg var formand i Danske Kirkers Råd… Jeg synes ikke det er nogen vigtig paragraf, men der var nogen der dengang sagde, at måske er den meget god at have, for at alt for mange menesker forgriber sig på det der er helligt for nogen. Så måske har den en meget god præventiv virkning.

Anna Ingrisch: Hvad har du tænkt om det argument?

Anders Gadegaard: Det har jeg tænkt, at det det vist ikke var nødvendigt, men i dag på grund af denne her sag, er jeg kommet i tvivl. Jeg synes faktisk, at det her er godt eksempel på noget som ikke skal være tilladt. At brænde bøger af, ved du hvad, det hører altså en mørk middelalder til, at man på den måde bedriver en slags heksejagt på nogen, for hvem Koranen er, jo – det er en bog for hvem millioner af mennesker er den absolut vigtigste og helligste bog. At brænde den af, det er så skamløst. … Jeg anser det bare for at være fuldstændig tåbeligt.

Anna Ingrisch: Altså, for at forstå det ret, Anders Gadegaard. Du har i årevis ment at blasfemi-paragraffen har været overflødig, og har ikke tillagt den meget betydning, og tænkt at man ligeså godt kunne afskaffe den, fordi den er en lille smule forældet.

Anders Gadegaard: – Ja.

Anna Ingrisch: Så kommer denne her sag, hvor man brænder en bog af, altså en enkeltperson brænder en bog af, måske endda ment som et Facebook-stunt. Og et får dig så til at ændre holdning.

Anders Gadegaard: Altså, man kan ikke tale om et Facebook-stunt, når man samtidig ytrer sig grimt om dem der synes den bog…

Anna Ingrisch: – Men det er en enkelt mand, der har gjort det. … Hvorfor er det her en så grel en ting, at det får dig til at nærmest vende på en tallerken?

Anders Gadegaard: I et retssamfund skal vi også opdrage hinanden løbende, love er i høj grad mente præventive, for at forhindre tåbeligheder. Og det her er et godt eksempel på, synes jeg, at vi måske skal beholde den lov for at forhindre sådan nogle tåbeligheder. Jeg synes det er helt på sin plads, at den mand får en bøde. Hvorfor skal man have lov til at forhåne noget, som kun har et formål, nemlig at genere mennesker for hvem det er meget helligt. Der er jo ikke andet formål med det, når man laver en bogafbrænding.

Anna Ingrisch: Vil du have haft samme holdning, hvis det var en Bibel der blev brændt af?

Anders Gadegaard: – Fuldstændig.

Anders Gadegaard: Jeg medgiver, at det ikke er nogen vigtig lov. Men for at beskytte mod en opførsel, der er så tåbelig, så synes jeg alligevel det er meget godt at have den, så vi ikke bare har lov til at svine det til, der betyder meget for hinanden. … Jeg anser det for at være en opdragelsesting.Jeg synes at den er god præventivt.

(Domprovst Anders Gade i tvær-religiøs dialog, 2016; Foto: Youtube)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/81108/trackback

52 Comments »

  1. Gadegaard er den mest usympatiske person, som kan gå på to ben i folkekirken. Ingen bryder sig om ham der. Ham og Flemming Pless er hovedårsagen til udmeldelse fra folkekirken i Storkøbenhavn.

    Kommentar by Røde — 26. februar 2017 @ 11:16

  2. En korandyrkende imam prædiker i en kristen kirke i Danmark? dumme dumme præst Anders Gade, presselogen afslører at der er ingen grund er til at give licens og mediestøtte til de RUC uddannede chefredaktører med deres bortforklaringer, det anbefales at de pakker deres ting og forlader de statsstøttede institutionerne med Jersild i hånden, at kalde Danskere ekstreme fordi de bekymrer sig om deres børn og Danmarks fremtid er nedgørelse af en etnisk befolkning der prøver at holde hovedet oven vande selv om politikere og journalister kalder det en farlig højredrejning, man forstår mere og mere Donald Trumps holdning til de venstresnoede journalister som han mistænker for at ville indføre dødsstraf mod de mennesker der nærer kærlighed for deres fædreland, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 26. februar 2017 @ 11:28

  3. Når jeg brænder en koran af, så er det ikke ‘…for at genere mennesker…’.
    Formålet er (om muligt) at få blot eet enkelt menneske til at indse, at den forbandede bog er skadelig, og direkte ødelæggende for samfundets sammenhængskraft.

    Den forbandede bog er et skrift, der i den grad sygeligt udsondrer ‘DEM’ og ‘OS’.

    Kommentar by Bastardo — 26. februar 2017 @ 11:43

  4. Det er åbenbart ikke kun politikere, og såkaldte “journalister” og brugtvognsforhandlere, der har problemer med troværdigheden. Så hvis der er mange af domprovst Anders Gades slags, så befinder folkekirken sig også i en stor krise.
    Det er i øvrigt et herligt billede. Og med halvmånen i baggrunden, viser det tydeligvis en person der har indgået en pagt med selveste fanden.

    Kommentar by Birger Jensen — 26. februar 2017 @ 11:48

  5. Overtroisk, slangeoliesælgende plattenslager med snablen i skattekassen vil beskyttes mod virkelighed og kritik.

    Kommentar by Byg muren og luk broen! — 26. februar 2017 @ 11:53

  6. Uha,
    jeg tror jeg vil brænde et par bøger af, jeg tænker her på “Mein Kampf” og “das Kapital”, men jeg er ikke på Fjolsbog, så hvad gør jeg for at komme i djævlens køkken?

    Kommentar by Jochop — 26. februar 2017 @ 11:56

  7. Gadegaard er “småt kørende” og i denne sag uinteressant. Det, der kan bemærkes, er for det første den dobbeltmoral, jurister, journalister og politikere udviser. En bestemt gruppe udnævnes som værdig til at modtage beskyttelse mod krænkende udsagn. Lighed for loven har hidtil været det bærende princip i retsstaten. Det er nu fjernet, og vilkårlighederne strømmer ud over borgerne. For det andet praktiserer dommerstanden i både Danmark og udlandet aktivisme. En dansk domstol belærte således en historiker om, hvorledes han skulle praktisere sit fag.

    Bemyndigelse og kundskaber henter de magtsyge jurister i den blå luft. Det samme gælder mange præster. Missionere blandt indvandrede kulturberigere vil de ikke, og Sveriges kirke indsamler nu penge til opførelse af en moské.

    Kommentar by Torben Snarup Hansen — 26. februar 2017 @ 11:58

  8. Mon det også gælder bøger af Ib Michael og Carsten Jensen. Smed nogle bøger af dem ud for et par år siden, ikke på et bål, men papirgenbrug! Forstå analogíen; arabisk er et nyt militaristisk sprog som stjal grammatikken fra folkesprogene når man erobrede bl.a Kurdistan og Syrien.

    Kommentar by de Hemmer — 26. februar 2017 @ 11:58

  9. ->4. Birger Jensen. En rettelse til mig selv.
    Jeg kopierede navnet “domprovst Anders Gade” fra teksten under billedet, hvor navnet er skrevet forkert.
    Navne bør være rigtige, så domprovsten hedder: Anders Gadegaard.
    Jeg undskylder og beklager.

    Kommentar by Birger Jensen — 26. februar 2017 @ 12:04

  10. Ironisk nok er “den præventive effekt” jo præcist hvad islamisterne begrunder sharia lovene med, men det fatter idioten jo ikke. Jeg er SERIØST træt af disse mennesker efterhånden!

    Er der forresten nogen der har læst camilla schwalbe’s indlæg i jyllandsposten hvor hun forlanger at man skal respektere muslimer?
    Hun starter med at forlange at man respekterer dem da islam og kristendom ifølge hende er det samme, hvorefter hun lidt længere nede i kommentarfeltet spørger “hvad er der vejen med islam”?
    https://www.180grader.dk/Islam-og-indvandring/en-blogger-der-svarer-p-kommentarer

    De mennesker bliver europas undergang, det er komplet vanvittigt så dum man kan være og stadig blive taget seriøst af “eliten” og pressen. Bonusinfo: Ifølge hendes facebookprofil studerer hun samfundsvidenskab på universitetet!!!

    Kommentar by per — 26. februar 2017 @ 12:11

  11. > per 12:11

    Der er nok ganske mange, der kan fortælle Camilla Schwalbe, hvad der er galt med islam. Men hun vil ikke være i stand til at fatte det.

    Kommentar by Henrik Petersen — 26. februar 2017 @ 12:29

  12. Burning Half a Million Korans

    https://www.youtube.com/watch?v=Q2z-YHF_GVk

    Kommentar by Hodja — 26. februar 2017 @ 12:31

  13. Kan Anders Gadegaard mon dømmes for racisme, når han udtaler:

    “Muslimer har ikke sådan en frihedsforståelse indenfor deres religion som vi protestanter har.”

    “Vi [kristne] er stærkere og bedre [end muslimer]”

    Det ville man vist hurtigt bleve meldt til politiet for – hvis man var på det forkerte hold

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 26. februar 2017 @ 12:35

  14. En eventuel dom vil få vidtgående konsekvenser. Vil det derefter være ulovligt, at nedgrave koranen, at male koranen rød, at klippe og klistre i koranen, at pakke den ind i avispapirs, at , skylle den ud i lokummet, kigge ondt på den, smide den i genbrugscontainere, kaste den ud fra tiende etage, osv, osv, osv

    Kommentar by Jette — 26. februar 2017 @ 12:48

  15. Jesus selv bliver jo ifølge Biblen dødsdømt for -Blasfemi- Lukas evg. – Du siger det selv. – Kaifas dømmer ham. Pilatus forstår ikke hebræisk- Du siger det selv- preller af på ham. Hvad ondt har den man da gjort?

    Men alt det rager vel Gadegaard og Pless en papand.

    (Nuvel koranafbrændingen var en god gerning. Må flere følge trop. Afskaf blasfemiparagraffen). God søndag. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 26. februar 2017 @ 12:54

  16. Anders Gadegaard; forbandede røvhul og farisæer.

    Mon han for alvor tror, at der bliver plads til ham i et samfund hvor alting skal underlægges islam..?

    Kommentar by Bror Lerbror — 26. februar 2017 @ 13:07

  17. “Muslimer har ikke sådan en frihedsforståelse indenfor deres religion som vi protestanter har.”

    Er enig i, at dette udsagn potentielt er stigmatiserede. I alt fald er det nedladende, fordi det jo implicit forstås, at muslimer må være særligt følsomme, siden lovgivning skal beskytte netop deres religiøse følelser.

    Falder dommen ud til sagsøgers fordel, er det begyndelsen til enden for ytringsfrihed og demokrati i Danmark. Så er det de facto forbudt at kritisere islam, fordi en hver kritik vil kunne ses som blasfemi og dermed være strafbart.

    Kommentar by Holger_Danske — 26. februar 2017 @ 13:57

  18. 6. Jochop
    hvad gør jeg for at komme i djævlens køkken? skriver du.

    Denne køkken er i en moské. Så glem endelig, at slukker for Kogepladen.
    I den forbindelse futter der ikke bare een Koran af, Men alle Satan’s terormanualer som skulle forefindes der.

    Kommentar by Sindsro — 26. februar 2017 @ 14:02

  19. 15 Unna

    Ja, Jesus bliver tilsyneladende dødsdømt og henrettet for blasfemi. Er det ikke Mattæus, der nævner det? I hvert fald denne retssag grundlæggende for kristnes forståelse af Jesus. Derfor kan kristne efter min mening ikke støtte en blasfemilov under nogen omstændigheder.

    Hvad så end Gadegaard har gang i, så har det intet med kristendommen at gøre.

    Kommentar by traveler — 26. februar 2017 @ 14:49

  20. ->19. traveler.
    Er domprovsten mon skabsmuslim? – Er han på vej til at springe ud?

    Kommentar by Birger Jensen — 26. februar 2017 @ 15:52

  21. Er der nogen der ved hvor man kan nyde videoen af koranafbrændingen?

    Kommentar by Anonym — 26. februar 2017 @ 16:04

  22. Nå, nu skal det til, at være forbudt at gøre ting andre syntes er tåbelige.
    Til Anders gadegaad vil jeg oplyse, at muslimer syntes homoer, som ham er så tåbelige, at de smider dem ud fra høje bygninger.

    Kommentar by XXXXX — 26. februar 2017 @ 16:19

  23. Så vi skal have love mod “tåbeligheder”???

    God fornøjelse siger jeg bare. Vores lovkompleks vi blive 100-doblet og politkere, domprovster mv. vil være de første i rækken af anklagede.

    Kommentar by Per747 — 26. februar 2017 @ 16:26

  24. Den lalleglade domprovst har ALTID været Folkekirkens løbedreng for usselheden. Aldrig har han taget egne trosfæller i forsvar, eller forsvaret deres sag, men har hver gang slesket for islam.

    Et udpluk af islams nyttige idioter i Folkekirken: Anders Gadegaard (Domprovst ved Vor Frue Kirke/København),Peter Skov-Jakobsen, (Københavns biskop), Lissi Rasmussen (stiftpræst for etniske minoriteter), Ivan Larsen (tidligere præst ved Sct.Stefans Kirke/Nørrebro), Per Ramsdal ( tidligere præst ved Brorsons Kirke/Nørrebro), Peter Friis-Nielsen (præst ved Risberg Kirke/Hvidovre), Flemming Pless (præst ved Christians Kirke/Christianshavn), Kjeld Holm (tidligere biskop i Aarhus), Leif Borch Hansen (tidligere præst ved Lyngby Kirke), Kim Eriksen (domprovst i Haderslev), Marianne Christiansen (biskop/Haderslev Stift).

    Mange danske præster/biskopper ligger nærmest åndeligt i ske med islam, samtidig med at de udhuler kirkens forkyndelsesgrundlag, og lader imamer, rabbinere og andet tøjeri tage over.Hvem gider en Folkekirke, der lefler for tidsånden?

    Fra Den Store Hukommelse:

    ”Der er tale om en følagtig flygtningepolitik, i den forstand, at man på Christiansborg først og fremmest laver den så restriktiv af frygt for at skræmme vælgerne yderligere til højre. Det er forfærdeligt, at det er sådan, men vi ser det gang på gang. Socialdemokratiet er utrolig bange for højrefløjen. Lovgiverne og politikerne som helhed kører en ren defensiv linje i deres flygtningepolitik, de går ikke offensivt ud og forsøger at præge folks holdninger positivt i forhold til flygtningene, men afspejler passivt og defensivt deres fornemmelse af en negativ holdning i befolkningen.”
    (Marianne Christiansen, præst, ”Faklen” 11.april 1999, i et interview med Jens Jørgen Bolvig og Mariannne Christiansen, gift med tidligere MF (B) Henrik Svane,).

    ”At være parat til at bryde loven, når det er et samvittighedsspørgsmål, er jo ikke det, der udgør faren. Aldrig at bryde loven er langt farligere ens altid at overholde den, for så nærmer vi os diktaturet, hvor loven er hellig, og alle blindt parerer ordrer. Det har for mig at se været vigtigt, at Bork Hansen gik til offentligheden, fordi det sætter et nyt lys på den uanstændig smålighed i samfundets behandling af flygtninge.”
    (Marianne Christiansen, præst, ”Faklen” 11. april 1999).

    ”Vi, der alle er aktive i den danske folkekirke, ved, at det er muligt for muslimer og kristne at leve fredeligt side om side samtidig med, vi er i mission.
    Det er derfor beskæmmende for os at opleve, at stærke politiske kræfter i Haderslev modarbejder det muslimske trossamfunds ønsker om at opføre en moske i den udformning det ønsker.”
    (Marianne Christiansen, biskop i Haderslev sammen med 25 andre præster i ”Åbent brev fra kirkefolk til kommune om moske,” Kristeligt Dagblad 13.2.2014 og Haderslev Lokal Avis 25.2.2014.).
    Ved Nytårsgudtjeneste årsskifte til 2016 i Haderslev Domkirke, havde biskoppen inviteret muslimen Imam, Kassem Ali Rashid til at udlægge teksten! Det samme skete for få år siden i Christianskirken på Christianshavn, arrangeret af sognepræst Flemming Pless.

    ” Vi må derfor ikke mindst som præster og teologer være med til at støtte muslimerne i dette opgør. Vi må være med til at forsvare islam som religion, og sikre muslimerne den samme religionsfrihed, som vi ellers påberåber os, vi har.”
    (Peter Grønlykke, præst ved Sct. Maria kirken i Sønderborg, i Weekendavisen ”opinion” s.15, nr.42, 21.oktober 2016).

    ”Det er da fuldstændig ligegyldigt, hvordan det går i Danmark fremover, det er ikke vores problem.”
    (Leif Bork Hansen, præst, TV-interview 2000.

    “Jeg er lodret uenig i Mai Mercados (MM) påstand om, at kristendom skulle være bedre end islam. Hvad er højest? Et tordenskrald eller Rundetårn ? ”
    (Flemming Pless, sognepræst i Christianskirken, (A), påsken 2015), se MM artikel i Berlingske E-Avis 2.4.2015.

    ” Det vil sige, at hele den italesættelse af, at Israel har ret til at forsvare sig selv, den bliver vi nød til at holde op med. En besættelsesmagt har ingen ret til at forsvare sig selv. Sådan er det rent lovmæssigt, statsligt. Og derfor så er Hamsas heller ikke nogen terrorbevægelse. Hamas er en frihedskæmperbevægelse.”
    (Ulla Sandbæk, sognepræst, kandidat for Alternativet, i Det Røde felt 15.3.2015 og Uriasposten 17.3.2015).

    ” Nu er de jo sunnier i Syrien, så det er ikke det sorte islam. Det er derimod det meget moderate islam, og de flygter jo netop fra IS, som er det sorte islam, så der er ingen grund til at tro, at de er de ”sorte”. De har den blide fortolkning af islam.”
    (Ulla Sandbæk, sognepræst, MF for Alternativet (Å) i Deadline 13.3.2016 og Uriasposten 14.3.2016).

    ” Jeg mener ikke de har ret til statsborgerskab. Jeg mener vi bør tildele dem et statsborgerskab, når de kommer for at blive her i landet. Vi ved at de ikke kan vende tilbage til Syrien. Vi ved at de kommer til at leve hele deres liv i Danmark. Hvorfor skal de så leve som andenrangsborgere i Danmark, fordi de ikke kan opfylde en statsborgerskabsprøve, og fordi de ikke kan lære dansk på et tilstrækkeligt ordentligt grundlag. Jeg mener ikke man skal gøre sig fortjent til at være dansk. Der er ingen forskel på om man er født her eller kommet hertil, hvis man bor her.
    (Ulla Sandbæk, tidligere sognepræst, MF for Alternativet (Å) i Folketinget 3.5.2016 ang. Førstebehandling af ”Meddelelse af indfødsret” og Uriasposten 4.5.2016.

    ” For mig er det nok, at man vil Danmark. Hvorfor skal jeg have fortrinsstilling, fordi jeg er født i Danmark?
    (Ulla Sandbæk, tidligere præst, MF for Alternativet, i Jyllands-Posten ”Indblik” 28.5.2016 s.16-17.).

    ”I stedet for at slå på hvor mange vi kan forhindre i at komme hertil, burde vi se på, hvor mange vi kan hjælpe. Asyldebatten er præget af en snigende kynisme, hvor vi s er på flygtninge som nogle tal, der bare vil tage noget fra os.
    Flygtninge er ikke bare brikker, vi kan flytte rundt med. Flygtninge er mennesker. Vi har lejret os selv ind i en kulturkamp, hvor muslimer bliver lagt for had. Jeg håber, vi kan finde rum til dem. Vi er et rigt land.”
    (Peter Skov-Jakobsen, biskop i København, Berlingske Tidende i ”Nationalt” 1.sek. s.8-9, 26.11. 2014).

    ” Vi går som givet ud fra, at muslimer er ikke-fungerende samfundsborgere, men det passer jo ikke.”
    (Peter Skov-Jakobsen, biskop i København, Jyllands-Posten ”Sagt og Skrevet” 27.11.2014, s.2).

    ”Vi ved, hvad det betyder at samles på steder, hvor skønheden og sandheden er i centrum, og hvor sprog og tradition kan få tid at udfolde sig.”
    (Peter Skov-Jakobsen, biskop i København, ved indvielse 20.06.2014 af moskeen i Rovsingsgade/København. Set i ”Kirken i København (www.kirkeikbh.dk), og Jyllandsposten 01.10.2016 ”Debat” s.26.

    ”Fremtidens største udfordring handler ikke om-på længere sigt i hvert fald-hvorvidt udlændinge skal integreres i Danmark, men om hvorvidt Danmark integreres i verden. Danmark har fornyet sig gennem den inspiration, der er kommet fra andre kulturer. Og det gør ikke spor, fordi det afgørende er ikke at bevare den såkaldte danskhed (for hvad er det?), men at fastholde grundlaget for velfærdsstaten, og det er ikke betinget af sprog, hudfarve, etnisk baggrund osv men af solidaritet-med verden.”
    (Henrik Svane, radikal politiker, gift med Haderslev biskop Marianne Christiansen, Kristeligt Dagblad, 20.1.2000.

    Kommentar by der Adler — 26. februar 2017 @ 17:09

  25. Ja frafaldet fra den kristne tro er nu så evident i Den danske Folkekirke. Man tror ikke sine egne øjne at Baalsprofeterne (kig på Islams symboler – du behøver ikke at være teolog – selv et femårigt barn kan finde ud af det!) nu har overtaget, og det nu er dæmoniske lærdomme der bliver forkyndt. Hvorfor bekender de ikke rent flag i stedet for at lege kristne med flotte symboler, men hvor der absolut ikke er noget hjerte og råderum for Kirkens Herre. Det er den slags Jesus kalder for øgleunger og som har Djævelen til far.

    Jeg håber Den almægtige Gud rejser sig og holder dom, for hvis ikke han gør det, bliver Han nødt til at give Sodoma og Gomorra en undskyldning!

    Kommentar by Lars — 26. februar 2017 @ 17:23

  26. Anders Gadegaard går ind for læsning af koranen i kirkelige handlinger. Han er en af dem der går forrest med at islamisere folkekirken. Jeg forstår godt at der er så mange danskere, der nu melder sig ud af en udhulet og folkeforræderisk folkekirke.

    document.dk/2016/02/18/4967/

    Kommentar by Liva — 26. februar 2017 @ 18:00

  27. Anders Gadegaard går ind for statsfinansieret imam uddannelse. Han vil have at hr. og fru Danmark skal betale for mere islamisering. Det er provokerende at kristne provster i den grad lefler for islam. Også derfor er det ganske forståeligt at så mange danskere nu melder sig ud af ‘folkemoskeen’ in spe.

    kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/domprovst-taler-imam-uddannelse-p%C3%A5-teologisk-fakultet

    Kommentar by Liva — 26. februar 2017 @ 18:07

  28. Anders Gadegaard vil være “fødselshjælper” for en stormoske i København. Han “bakker op om stormoske.” Han vil “vise Danmark at det er noget vi har brug for.” “Vi skylder muslimerne opbakning” siger han. Skinhellige islam lefler. Nu viser han sit sande dansker fjendtlige ansigt. Hans knæfald er virkelig frastødende og fatalt.

    I dag i en stor genbrugsbutik så jeg en hel reol fyldt med gamle salmebøger og bibler. Seks hylder plus de samlebøger, der kunne ligge oven på de stående bøger. De var så tydeligt på aftægt dér. Der står de i årevis og samler støv, indtil de ender som småt brændbart på affaldsstationen. Hvad med om danske præster gjorde noget ved den afvikling af den kristne kirke, i stedet for at klamt fedte for islam?
    Den kristne kirke i Danmark er døende – og det er præster som Anders Gadegaard, der slår den ihjel for fuld skrue.

    opinionen.dk/samfund/kendte-skal-saette-skub-i-ny-stormosk

    Kommentar by Liva — 26. februar 2017 @ 18:25

  29. “Jeg anser det for at være en opdragelsesting. … Jeg synes at den er god præventivt.” – siger Anders Gadegaard om at en dansk mand nu straffes for at have tilladt sig at overtræde islams sharialov.

    Hvor ukristent og folkeforræderisk at Anders Gadegaard vil opdrage danskere med koranens sharialov. Anders Gadegaard agerer som en imam. Hvad hulan laver han i den danske folkekirke? Send ham på aftægt.

    Kommentar by Liva — 26. februar 2017 @ 18:34

  30. Islam er en af verdens største religioner og så vidt jeg ved, den hurtigst voksende. Hvordan kan det så være, at muslimerne konsekvent bliver placeret i offerrollen?

    Som kulturkristen dansker synes jeg det er slemt nok, at jeg skal gå på listefødder og tage konstant hensyn til en religion og et menneskesyn, jeg finder gennemført forkvaklet. Men det må da også give multikulturalisterne og muslimerne en rigtigt dårlig smag i munden, at islam efterhånden er synonym med forarmede stakler, der skal pakkes ind i vat og forskånes enhver modgang.

    Hvis det virkeligt forholder sig sådan, at et helt trossamfund kan tabe småkagerne og gå helt ned med flaget, fordi en tilfældig nordjysk mand brænder en bog af. Så er islam jo ikke en religion, men en psykisk lidelse og som sådan er det fuldstændigt absurd, at lovgive med udgangspunkt i symptomerne. Det svarer til at forbyde ironi, flirten og støre forsamlinger, fordi folk med Aspergers syndrom kan have svært ved at håndtere de ting.

    Uanset hvad, er blasfemiparagraffen et levn fra fortiden, der kun bevares af hensyn til muslimerne. Lad der ikke være nogen tvivl om det. Så hvad med om politikerne spillede med åbne kort og fik omskrevet lovteksten, således det står klart for alle, at loven kun har til formål at sikre muslimernes interesser?

    Kommentar by Dansk - Skatteyder - Frustreret — 26. februar 2017 @ 18:39

  31. Til 19. Flere af evg. nævner det. Men hos Lukas er det helt klart og giver en dybere mening. Dødsdommen ligger i for kaifas og de andre ypperstepræster (som sikkert bare vil have ham dømt, efter han har smidt de handlende ud af templet….. I har gjort det til en røverkule) gudsnavnet -Jahve-, som kun måtte bruges under særlige omstændigheder. Jeg kan ikke helt huske hvor, men dødsdommen er vejledt i Moseloven (Jeg tror det er lige før versene- øje for øje og tand for tand, hvor en halvegypter -moderen er Jøde- bliver dødsdømt for at bespotte navnet. Men ok. Det er cirka….det er fra min egen hukommelse, så tjek det hellere selv….den kan også fejle. Ha en god aften. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 26. februar 2017 @ 18:45

  32. Uanset hvad- havde jeg magt var han selvfølgelig alene pga støtte til Mooske, blevet fyret for længst (Gælder vist både Pless og Gadegaard). Det strider jo imod præsteløftet, men Folkekirken er ikke hvad den har været. Den svømmer rundt i -ligegyldighed- hvad religion angår.

    Kommentar by Michael Unna — 26. februar 2017 @ 19:01

  33. Re: Schwalbes spørgsmål “hvad er der i vejen med islam”.

    Her er svaret naturligvis den fundamentalistiske antagelse, at der hverken er eller kan være det mindste i vejen med islam. Med undtagelse af kreationisme og andre fundamentalistiske udgaver af kristendommen (som de politisk korrekte i øvrigt gerne vil pisse på og forhåne), sker der jo en løbende “revurdering” af kristendommens hellige tekster og tolkningen af dem. Selv hos katolikkerne.
    Sådan er det imidlertid ikke hos muslimerne, hvor man reelt ikke har flyttet sig et komma de sidste 1400 år. Og den slags fundamentalisme er sgu et problem når udgangspunktet er en samling tekster, der dybest set er en “Grønspættebog” for ørkennomader uden adgang til rindende vand.

    Kommentar by Dansk - Skatteyder - Frustreret — 26. februar 2017 @ 19:18

  34. Herr. Domprovst.
    Husk lige Folkekirkens Missionsforpligtelse som indskrevet i præsteløftet.

    Kommentar by Bastardo — 26. februar 2017 @ 20:10

  35. Jeg beklager jeg ikke fik nævnt domprovste sammen med bispe på:
    p. 5-7 på:
    http://www.km.dk/fileadmin/share/Styringsstruktur/OEvrige_svar_A.pdf

    Fyring eller udfasning, som en liden reformation til fejring af reformationsjubilæet…

    Kommentar by Peter Buch — 26. februar 2017 @ 20:48

  36. Hotmail-kontoen er, nok også som følge af sådan offentliggørelse, ret fuld af mails…
    Jeg bruger den stort set kun som e-mail her på posten.

    Kommentar by Peter Buch — 26. februar 2017 @ 20:49

  37. En anden ting er, at der reelt slet ikke var tale om en koran-afbrænding! Det er jo Fake.

    Det, den sigtede nordjyde brændte af, var IKKE en koran, men en oversættelse af koranen. En oversættelse betragtes ikke af muslimer som en egentlig koran.

    Der kan således ikke være tale om blasfemi efter islamiske love.

    Interessant bliver det så, om det danske retssystem vitterlig vil gå efter at overimplementere islamiseringen og dermed danne en ny islamisk retsskole i det danske retssystem, der vil være strengere end de allerede 4 eksisterende islamiske retsskoler.

    Kommentar by traveler — 26. februar 2017 @ 21:03

  38. @ 33 Bastardo

    Mange danske folkekirke præster, har tilsyneladende glemt det såkaldte decorum-krav, eller også er man bare ligeglad. Det kan de jo så også være, idet kirkens bisper gør alt for at udhule/udvande kirkens forkyndelse, og sætte ligegyldige ting i stedet, hvorved de også overtræder præsteløftet og dermed det Augsburgske bekendelses grundlag.
    Kirken er blevet til en gøjler butik, hvor man bekender sig til tidsånden.

    Kommentar by der Adler — 26. februar 2017 @ 21:08

  39. Ørn

    Nemlig.

    Kommentar by Peter Buch — 26. februar 2017 @ 21:33

  40. Selv om jeg er et kristent menneske er jeg glad for , at jeg meldte mig ud af folkekirken for nogle år siden. Det sammenrend af kulturradikale bisper repræsenterer ikke min kristendom. Slet ikke!

    Kommentar by Morten larsen — 26. februar 2017 @ 22:37

  41. @ Morten Larsen

    Som dig har jeg også meldt mig ud, det gjorde jeg da jeg va 18 år, så var det slut på den gøjlerbutik. I jorden skal jeg nok komme, når tiden er inde, men uden gejstelig medvirken af en sortkjole , der måske ikke engang er troende.

    Kommentar by der Adler — 26. februar 2017 @ 22:52

  42. http://www.tidehverv.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=158&Itemid=41
    Islamkritisk Netværk synes være arkiveret noget. Men det er måske fordi, der nu er et overvældende antal også uden for præstehvervet, blandt helt almindelige mennesker, med de i netværkets medlemmers ytringer beskrevne holdninger.

    Kommentar by Peter Buch — 27. februar 2017 @ 01:41

  43. Denne Gadegaard er en sølle dhimmie af værste skuffe!

    Hvor meget mon idioten betaler i Jizya til det nye herrefolk?

    Kommentar by Revisoren — 27. februar 2017 @ 02:31

  44. Fyr bispene, udfas dem og domprovstene med:
    http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE9393884/biskoppen-laegger-kaaben-og-flytter-til-brabrand/?ref=lokalavisen

    Der er faktisk noget meget smukt og dybt også i islam, som stadigvæk er en modsigelse af kristendommen.
    udsnit

    Kommentar by Peter Buch — 27. februar 2017 @ 07:03

  45. Folkekirken er en døende forening. En væsentlig årsag er alle de farisæiske tosser som har fået ansættelse i den. En anden væsentlig årsag er alt det mellemøstlort, som desværre også er en del af kirken.

    Kommentar by Sigwar — 27. februar 2017 @ 07:24

  46. Sigwar

    Som deltidskirketjener er det nok over mit umiddelbare niveau udsat for alle de farasæiske tosses omkring mig, men, jeg vil fastholde, Jesus var dansker i ånden.

    Forstået på rette måde, naturligvis.

    Kan vi få en kort vurdering fra Søren Krarup, Martin Henriksen og Kenneth Kristensen Berth?
    Var Jesus dansker i ånden, uden at være dansker, som sådan?
    De herrer:

    Kommentar by Peter Buch — 27. februar 2017 @ 09:17

  47. tosser omkring mig…

    Kommentar by Peter Buch — 27. februar 2017 @ 09:24

  48. Jeg vil råde jer til at blive i Folkekirken, hvis i elsker friheden og demokratiet…..Hvorfor? Jo fordi sålænge den er indskrevet i Grundloven, så undgår vi de værste afstumpede korantro muslimer i at danne et parti og stille op til Folketinget. Man skal nemlig underskrive Grundloven inden man kommer ind, og det ville være det rene blasfemi. Derfor støt op om Folkekirken trods alle dens idiotiske hoveder (Et venligt uhyre, med 100 hoveder som ikke burde være der :-)) blandt præster. Der er også præster som er OK. Bak dem op.

    islam er en usekulær diktatorreligion (af værste skuffe…..Langt de fleste læsere herinde ved jo godt alle dens modbydeligheder, så det vil jeg ikke gentage) i dens konstruktion. Det er hvad der er galt med den. Dens konstruktion umuliggør frihed for individet, og den vil naturligvis skabe fordummelse for kommende generationer, hvis vi lader den gro og vokse. God mandag trods alt. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 27. februar 2017 @ 12:14

  49. Hr. Gadegaard har en pæn stemme og taler et kultiveret klassisk præste-dansk.

    Dermed er alt godt sagt.

    Kommentar by Crass Børsting — 27. februar 2017 @ 13:34

  50. Hvis vi skulle se Islamteologisk på det, så ville Jesus moder være blevet stennet ihjel, idet hun selvfølgelig har været Josef Utro. Her tænkes især på Hadith- rent koranmæssigt ville hun have fået 80 piskeslag- og Jesus ville ikke have haft en chance.

    Islam er jo blot et mix af hårdkogt jødisk lovreligiøsitet ændre til det værre- sikkert har man lånt lidt fra Bjergprædiken i evangeliet og lavet det til Lov. – Muhammed- har nok snarere været en titel end en person.(- Klanlederen-)- den ophøjede-. Mere ikke, men den blev konstrueret efter man havde samlet Biblen i Konstantinobel, så mit gæt er at det har været nogen klanrøvere, der har konstrueret den på baggrund af Jødisk- kristenmiks, og så har de blot tolket den ind til Deres egen røveriske planer i konstruktionen.

    Manden der brøndte en koran af, gjorde en god gerning. Støt ham. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 27. februar 2017 @ 18:47

  51. PS. Bjergprædiken- hvis din arm bedrager dig, så riv den af. Bedre den alene ender i helvede (cirka citat). Altså dit valg- I koranmæssigt sammenhæng, bliver det til at samfundet gør det. Kollektivt vanvid.

    Kommentar by Michael Unna — 27. februar 2017 @ 18:49

  52. Michael Unna

    Social kontrol med baggrund i absudium.

    Kommentar by Peter Buch — 28. februar 2017 @ 02:20

RSS feed for comments on this post.